Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2533
jeg fikk noen bilder fra en fotograf idag, som jeg prøde å scanne. da ble de helt rare. fulle av lyse prikker liksom. skriver de ut bilder på papir som skal gjøre det umulig å scanne bildene? finnes det noe filter el. som fjernet slikt?

bildet blir slik:
http://bildr.no/thumb/1045862.jpeg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vis originalbilde, fortell om scanner pluss annen info.
kan jo ikke vise originalbildet, får ikke scannet det inn. har det kun på papir.
her er en annen del av bilde som er mer i fokus, en del av en genser:
http://bildr.no/thumb/1046125.jpeg
vil ikke vise hele bildet, for jeg vil ikke legge ut bilde av sønnen min her..

scanneren er en Canon MG6150
Ser egentlig ikke ut for at det er skrivern det er feil med her.
har googlet litt, og funnet ut at problemer er pga at papiret det er skrevet ut på er "textured print". dette er et barnehagebilde, som er ganske matt. finnes det noen måte å få fjernet slik "støy"?
http://bildr.no/thumb/1046127.jpeg
http://bildr.no/thumb/1046129.jpeg
De kan jo alltids ordnes i photoshop, men er jo en kjent sak at det fungerer dårlig å scanne med vanlig scanner fra den typen papir du får fra fotografen.
Sist endret av plohg; 8. desember 2011 kl. 09:36.
de bildene du har mekket på ble så matte. leser om noen som bruker despeckle filter i photoshop. må skaffe meg photoshpå og prøve litt selv. når det er et kjent problem, burde det finnes en god løsning og :-)
Despeckle blir omtrent like dårlig, tror nok du må gå over hele bildet manuelt i tillegg til å bruke filter.
http://bildr.no/thumb/1046130.jpeg
æsj, da blir det nok heller å betale den grådige fotografen for flere bilder. kjedelig. skal be om å få bilder med glatt overflate neste gang.
Sist endret av saroth; 8. desember 2011 kl. 09:51.
Høres for meg ut til å være en fotograf som ønsker å beskytte arbeidet sitt
Sitat av nomore Vis innlegg
Høres for meg ut til å være en fotograf som ønsker å beskytte arbeidet sitt
Vis hele sitatet...
ja hun er veldig flink til det.
Ta et bilde av bildet. problem solved.
Sikkerhetsklarert
Har hatt god erfaring med å avfotografere slike bilder. Scanning fungerer dårlig. Noen fotografer har også vannmerket sitt i selve bildepapiret, slik at det blir opplyst ved scanning.

Bruk speilrefleks med macro objektiv, sett på stativ, ikke bruk (direkte) blitz, men ha et jevnt og godt lys. Skyt i raw så kan du enkelt justere hvitbalansen i etterkant.

Har "kopiert" flere bilder på denne måten og det blir bra.
da skal jeg prøve det. takker
Jeg synes du skal kjøpe bildene av fotografen, jeg.
Sitat av saroth Vis innlegg
æsj, da blir det nok heller å betale den grådige fotografen for flere bilder. kjedelig. skal be om å få bilder med glatt overflate neste gang.
Vis hele sitatet...

Vet ikke hvordan du overlever i hverdagen, men ser ikke helt problemet med at en fotograf skal tjene penger på yrket sitt...
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Vet ikke hvordan du overlever i hverdagen, men ser ikke helt problemet med at en fotograf skal tjene penger på yrket sitt...
Vis hele sitatet...
Men på ein anna side, så kan dei skule- og barnehagefotografane ver i overkant grådige jævlar.

Hadde det vore mine bilete hadde eg gitt frå meg bilete i print og digital form. Viss du vil ha det inn på dataen så er ikkje det umogleg, som nokon påpeika over her.
Nå vet vi jo ikke hvilken pris det her er snakk om, så det er vanskelig å konkludere med at fotografen er grådig. Det er her gjort et arbeid på x-antall timer med tilhørende reising som fotografen skal ha betalt for, i tillegg til det vanlige rundt kost med utstyr, lokaler osv. Fotografen får heller ikke betalt for å komme, men må ta betalt fra de foreldrene som faktisk ønsker bilder, og må da sørge for at prisen som blir tatt er nok til å forsvare oppdraget. Dette er litt risky, og krever litt kalkulasjon, men man kan ende opp med at såpass få faktisk bestiller bilder at man taper penger på jobben.

På andre fotojobber er det noe helt annet, da man blir bedt om å ta noen spesifike bilder i en gitt anledning, og kan lettere kalkulere en korrekt pris.

Tenk om en rørlegger skulle ha droppet timebetalingen men sagt at hver meter rør kostet kr 4500,-. Bare for å sikre seg nok betaling dersom det kun trengtes en meter rør.
Sitat av Joey Vis innlegg
Men på ein anna side, så kan dei skule- og barnehagefotografane ver i overkant grådige jævlar.

Hadde det vore mine bilete hadde eg gitt frå meg bilete i print og digital form. Viss du vil ha det inn på dataen så er ikkje det umogleg, som nokon påpeika over her.
Vis hele sitatet...

Nå må du tenke på at fotografen lever av å selge bilder. Hvis du hadde hatt foto som levebrød, ville du fortsatt gitt ut bildene dine gratis?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Joey Vis innlegg
Men på ein anna side, så kan dei skule- og barnehagefotografane ver i overkant grådige jævlar.
Vis hele sitatet...
Jaha? Har du erfaring med dette eller er det bare noe du antar ut ifra prisene?
Hadde det vore mine bilete hadde eg gitt frå meg bilete i print og digital form.
Vis hele sitatet...
Det ville isåfall vært høyst uvanlig praksis. Jeg forstår at du sender digitalfiler i fullformat når du jobber frilans for aviser, men heller ikke da gir du dem lisens til å bruke bildet så mye de vil.

Ga du også bort filene ved bryllupsfotograferingen, slik at de kunne printe så mye de ville uten at du tjente noe på det?

Joda, det finnes forskjellige økonomiske modeller, men sistnevnte ville også vært høyst uvanlig praksis.
Sitat av Joey Vis innlegg
Men på ein anna side, så kan dei skule- og barnehagefotografane ver i overkant grådige jævlar.
Vis hele sitatet...
Det kalles å drive butikk, ikke veldedighet. Hvor mye tar snekkere, rørleggere, elektrikere, IT-konsulentfirmaer osv osv pr time? Ganske mye? Ja, fordi det er det som må til for å få butikken til å gå rundt.
Hadde det vore mine bilete hadde eg gitt frå meg bilete i print og digital form.
Vis hele sitatet...
Tydelig at du ikke driver ditt eget firma... evt hvis du gjør det vil jeg på det sterkeste anbefale å ikke jobbe ut fra den filosofien der, da spår jeg en snarlig konkurs.
Hvordan fikser man egentlig slikt papir?