Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 8259
Jeg har den siste uka lagt merke til at det er ankret en båt i elvekanten her hvor jeg bor. Den har aldri vært der før, men de siste ukene har den vært der døgnet rundt.

For noen dager siden når jeg gikk hjem fra skolen så jeg en gruppe på rundt 10 sigøynere som gikk nedenfor her. De var definitivt ikke norske, de gikk i veldig slitte klær og snakket ett annet språk. Jeg har også sett at en av de personene spille trekkspill utenfor ICA her hvor jeg bor.

Igår når jeg gikk hjem fra skolen så jeg en av disse sigøynerne gå inn i den båten som ligger nedenfor her. Han tittet veldig godt rundt seg før han åpnet luka på båten og klatret inn. Han så forresten ikke at jeg så han.

Båten er gammel, og den har papp-plater teipet opp rundt vinduene slik at det ikke går an å se inn.


Hva tror dere dette er? Jeg har en følelse på at disse 10 sigøynerne bor i denne båten, og er ute å tigger/spiller om dagen og sover i båten.

Er dette noe jeg burde ringe å si fra om til politiet?
Tips politiet.
Gjør dem noe galt da?? Skal du ringe politiet for de ikke er norske eller?
finner sikkert nok av tjuvgods :P
Sitat av Dr Dizzy Vis innlegg
Gjør dem noe galt da?? Skal du ringe politiet for de ikke er norske eller?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke.
så lenge dem ikke gjør noe galt så ser jeg ingen grunn til at du skal og gjøre noe
Sigøynere lever av å stjele og drive ugang. Noen syns de skal få være i fred, men for min del kan de enten tilpasse seg vårt levesett bare littegrann, ellers kan de dra tilbake til landet sitt.

Tips politiet, god idè!
Ja, er på høy tid:-) God natt! Forøvrig er sigøynere nesten alltid veldig ålreite mennesker. Bor en hel gjeng av de på campingplassen her nede, hjelper du de med noe så har du hjelp til hva det måtte være.
Ring politiet sier nå jeg. Hvis sigøynerne har sitt på det rene er det jo ikke noe problem for de at politiet tar en liten tur innom for en prat. Er ikke helt sikker på dette men man trenger vel en slags tillatelse for å drive med tigging og lignende i Norge?
Stikk innom og hør om de har no røyk,alkohol,tjyvgods, som regel får du en god pris.
ring politiet. før de stjeler alt du eier
Kan jo hende disse folkene er hyggelige.
Anse situasjonen da vel, hvis du ser de noe annet sted, og det de gjør plager deg, ring da vel!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
gi de en liten slant i timen for å drive med alt utearbeid du ikke gidder, bare gjemm tingene dine først
Overrasket over innstillingen til mange i denne tråden.

Alle sigøynere er kriminelle og fæle og ser man noen bør man kontakte politiet umiddelbart?

Jeg synes det høres like teit ut som at alle koreanere er mestre i starcraft og at alle mørkhuda er pirater fra somalia.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Overrasket over innstillingen til mange i denne tråden.

Alle sigøynere er kriminelle og fæle og ser man noen bør man kontakte politiet umiddelbart?

Jeg synes det høres like teit ut som at alle koreanere er mestre i starcraft og at alle mørkhuda er pirater fra somalia.
Vis hele sitatet...
Enig! Er mange her som virkelig burde sette seg inn historien til Romaifolket.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Enig med Az0g!
Hvorfor ikke prøve å bli kjent med sigøynerne? Må jo være dritmorsomt å drikke med de.
Hadde en gjeng med sigøynere flyttet inn i en båt hvor jeg bodde hadde jeg blitt overlykkelig.

Sitat av Az0g Vis innlegg

koreanere er mestre i starcraft.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er jo faktisk sant
Sist endret av duzzyd; 8. mai 2011 kl. 12:27.
Jeg mener iallefall at politiet burde sjekke ut folka, kanskje de ikke en gang har oppholdstillatelse, tjuvgods, dop?

Om politiet ikke finner noe, så er det jo greit, da får dem sikkert bli. ?
Jeg vil annbefale deg og selv gå bort til båten å se hva som foregår. Jeg er ikke noe fan av å ringe politiet før en gir en eventuelt advarsel. Kan være hyggelige mennesker Viss det bare er en gjeng med tullinger som er ute itte å gjør tull, annmeld.
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Enig med Az0g!
Hvorfor ikke prøve å bli kjent med sigøynerne? Må jo være dritmorsomt å drikke med de.
Hadde en gjeng med sigøynere flyttet inn i en båt hvor jeg bodde hadde jeg blitt overlykkelig.
Vis hele sitatet...
Hah!
Hadde du villet bli kjent med noen sigøynere,
hadde du gjort det for lenge siden..

Hvorfor foreslå det for andre, når du ikke gjør det selv?

Er ikke sånn at sigøynere bare fins i båten til TS...
Sitat av kimmag Vis innlegg
Jeg mener iallefall at politiet burde sjekke ut folka, kanskje de ikke en gang har oppholdstillatelse, tjuvgods, dop?

Om politiet ikke finner noe, så er det jo greit, da får dem sikkert bli. ?
Vis hele sitatet...
Du synes politiet burde sjekke ut alle som du innbiller deg at kanskje driver med noe kriminelt? Kanskje politiet burde sjekket ut deg? Gjerne et par ganger i uka, man vet jo aldri, plutselig så kan du ha et lik under senga.
Du mistenker at de tigger/spiller musikk på dagen og sover i en båt på natten? Wow. Når det er eneste grunnlaget du har, (i tillegg til at de ikke er norske selvfølgelig) så kan du holde deg for god til å ringe politiet. Hater folk som skal ringe politiet pga nærmest ubegrunnede mistanker "sjekk ut han der, sjekk ut hun der og sjekk ut de der." Kanskje de er hekser.

Sitat av The Rebel Vis innlegg
Nå er det faktisk sånn at de bor i en båt og tigger penger som levebrød isedenfor og jobbe, null respekt fra min side.
Vis hele sitatet...
Ja for alle kan få seg en jobb hvis de bare vil? Eneste grunnen til at en er hjemløs og tigger må være fordi en bare ikke gidder å jobbe? Du har null respekt fra min side.
De fleste sigøynerne jeg har kommet i snakk med i Norge har vært veldig hyggelige folk. Jeg pleier alltid å slå av en prat med dem når jeg er ute og drikker, så lenge språkkunnskapene er til stede hos begge parter. Mange av dem snakker relativt bra spansk eller italiensk. Har fått høre mange interessante livshistorier.

Hvor lett tror dere forresten det er for en 40 år gammel mann med meget begrensede norsk kunnskaper, utdanning og uten fast adresse å skaffe seg en jobb i Norge? Nei, da er det nok enklere å pante flasker.
Sitat av EoT Vis innlegg
De fleste sigøynerne jeg har kommet i snakk med i Norge har vært veldig hyggelige folk. Jeg pleier alltid å slå av en prat med dem når jeg er ute og drikker, så lenge språkkunnskapene er til stede hos begge parter. Mange av dem snakker relativt bra spansk eller italiensk. Har fått høre mange interessante livshistorier.

Hvor lett tror dere forresten det er for en 40 år gammel mann med meget begrensede norsk kunnskaper, utdanning og uten fast adresse å skaffe seg en jobb i Norge? Nei, da er det nok enklere å pante flasker.
Vis hele sitatet...
Hvis denne mannen snakker relativt bra spansk eller italiensk burde han vel heller ha dratt til Spania eller Itialia? Jeg blir bare skeptisk når folk reiser til Norge uten å kunne norsk, hvis deres eneste mål er å tigge penger.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Hvis denne mannen snakker relativt bra spansk eller italiensk burde han vel heller ha dratt til Spania eller Itialia? Jeg blir bare skeptisk når folk reiser til Norge uten å kunne norsk, hvis deres eneste mål er å tigge penger.
Vis hele sitatet...
De fleste reiser rundt i Europa, og har vært i Spania og Italia. Slik jeg har forstått det etter en del samtaler, så har de fleste mye av familien sin og barna sine i Moldova eller Romania. Så reiser de rundt i Europa og skaffer penger til familien, dette gjennom litt lumske bakmenn. Dette gjør de ikke fordi de syns det er dritmorsomt å komme til Norge for å bli sett ned på og (faktisk fysisk) spytta på, men fordi det ikke er noe arbeid eller penger i deres hjemland.
Sitat av EoT Vis innlegg
De fleste reiser rundt i Europa, og har vært i Spania og Italia. Slik jeg har forstått det etter en del samtaler, så har de fleste mye av familien sin og barna sine i Moldova eller Romania. Så reiser de rundt i Europa og skaffer penger til familien, dette gjennom litt lumske bakmenn. Dette gjør de ikke fordi de syns det er dritmorsomt å komme til Norge for å bli sett ned på og (faktisk fysisk) spytta på, men fordi det ikke er noe arbeid eller penger i deres hjemland.
Vis hele sitatet...
EoT, Bra skreve (KP)

eg er enig med deg, selv bur eg ein plass som det er nesten bare nordmenn, så eg veit ikkje korleis dei kan oppføre seg, men ein skal alltid sjå det beste i folk
Sist endret av Marzzh; 8. mai 2011 kl. 13:38.
Sitat av EoT Vis innlegg
De fleste reiser rundt i Europa, og har vært i Spania og Italia. Slik jeg har forstått det etter en del samtaler, så har de fleste mye av familien sin og barna sine i Moldova eller Romania. Så reiser de rundt i Europa og skaffer penger til familien, dette gjennom litt lumske bakmenn. Dette gjør de ikke fordi de syns det er dritmorsomt å komme til Norge for å bli sett ned på og (faktisk fysisk) spytta på, men fordi det ikke er noe arbeid eller penger i deres hjemland.
Vis hele sitatet...

Til opplysning, de sigøynerne jeg har møtt har både stjelt fra arbeidsplassen min, lyvd om det - selvom jeg selv så det, og de nektet å gi ifra seg varene de skulle stjele - før jeg ringte politiet, de har og spyttet mot og på meg.
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Til opplysning, de sigøynerne jeg har møtt har både stjelt fra arbeidsplassen min, lyvd om det - selvom jeg selv så det, og de nektet å gi ifra seg varene de skulle stjele - før jeg ringte politiet, de har og spyttet mot og på meg.
Vis hele sitatet...
ja, prøver ikke å male et rosenrødt bilde av sigøynere. Veit at mange har vært i ubehagelige situasjoner. Blir bare irritert av den generelle holdningen mot hele folket. Hvor mange prøver faktisk å kommunisere med dem? De er jo helt isolert og utfryst i samfunnet vårt. De representerer et europeisk fattigdomsproblem, ja, jeg veit det ikke er norsk, men vi er også en del av europa og vi bør gjøre vårt for å hjelpe dem vi kan så godt som mulig.
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Til opplysning, de sigøynerne jeg har møtt har både stjelt fra arbeidsplassen min, lyvd om det - selvom jeg selv så det, og de nektet å gi ifra seg varene de skulle stjele - før jeg ringte politiet, de har og spyttet mot og på meg.
Vis hele sitatet...
Sett det samme på rimi en flokk gikk inn de hadde på seg kjoler og tokk masse varer under kjolen og når vi sa ifra så ropte de "RASSIST".
TS jeg ville ringt til politiet og opplyst dem om at det bor folk i båten.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Litt søkt å vri det fra sigøynere til playboymodeller, deg om det.

Jeg sier bare at;
Hvis du ville blitt "dritglad" hvis du gjorde noe,
som å bli kjent med noen sigøynere;
Hvorfor har du ikke gjort det før?

Hvis jeg kunne gjort noe så enkelt som å bli kjent med noen for å bli dritglad,
så hadde jeg gjort det.

Talk the talk, walk the walk etc....
Vis hele sitatet...
Det var bare et eksempel, spiller ingen rolle hva det gjelder.
Hva vil du fram til egentlig? Om det er noe jeg vil bli glad for å gjøre, så MÅ jeg gjøre det?
Er altfor mye i verden å bli glad for til det.

Hadde blitt dritglad for en sel i stuen, men det betyr ikke automatisk at jeg går ut og finner meg en.

Misforstår jeg deg egentlig? For meg er det du sier totalt på trynet.

Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Hvis du ville blitt "dritglad" hvis du gjorde noe,

Hvorfor har du ikke gjort det før?
Vis hele sitatet...
Hadde tatt meg 100 år å gjort alt som kan gjør meg glad.
For å svare på spørsmålet ditt: Jeg er for lat!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg har den siste uka lagt merke til at det er ankret en båt i elvekanten her hvor jeg bor. Den har aldri vært der før, men de siste ukene har den vært der døgnet rundt.

For noen dager siden når jeg gikk hjem fra skolen så jeg en gruppe på rundt 10 jøder som gikk nedenfor her. De var definitivt ikke norske, de gikk i veldig slitte klær og snakket ett annet språk. Jeg har også sett at en av de personene spille trekkspill utenfor ICA her hvor jeg bor.

Igår når jeg gikk hjem fra skolen så jeg en av disse jødene gå inn i den båten som ligger nedenfor her. Han tittet veldig godt rundt seg før han åpnet luka på båten og klatret inn. Han så forresten ikke at jeg så han.

Båten er gammel, og den har papp-plater teipet opp rundt vinduene slik at det ikke går an å se inn.


Hva tror dere dette er? Jeg har en følelse på at disse 10 jødene bor i denne båten, og er ute å tigger/spiller om dagen og sover i båten.

Er dette noe jeg burde ringe å si fra om til politiet?
Vis hele sitatet...
Fiksa litt på teksten din slik at du kanskje får litt perspektiv på spørsmålet du stiller.
Angripe de svakeste i samfunnet er litt feigt. Hvis det er så kjipt og få en kopp presentert foran seg bør man flytte langt inn i skogen. Er jo bare og gå pent videre. De som spiller f.eks. trekkspill gjør jo faktiskt en jobb for pengene.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Angripe de svakeste i samfunnet er litt feigt. Hvis det er så kjipt og få en kopp presentert foran seg bør man flytte langt inn i skogen. Er jo bare og gå pent videre. De som spiller f.eks. trekkspill gjør jo faktiskt en jobb for pengene.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå har det seg sånn at i norge så flommer det over av trangsynte folk som ikke kan la vårt vakre land deles med noen andre enn Kari å Ola Normann...
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
De som spiller f.eks. trekkspill gjør jo faktiskt en jobb for pengene.
Vis hele sitatet...
Nåja. Jeg bor i Trondheim hvor det er en del som "jobber" med dette. De kan gjerne en halv eller en hel låt som de spiller døgnet rundt. Gjerne med resultat at de som bor i nærheten ikke får sove om natten. Jeg vil si at de er mer som en hund som står og bjeffer eller en katt som mjauer hele natten. Tiggerne bråker i alle fall ikke så mye, disse "musikantene" er de verste. Kan jo hende det er bedre andre steder men...
Hadde tipset politiet, uten tvil.

Sikkert pirater!
Sitat av Mith Vis innlegg
Fiksa litt på teksten din slik at du kanskje får litt perspektiv på spørsmålet du stiller.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du dra sammenligninger mellom Jøder og Romani? Er de like lovlydige begge befolkningsgruppene? Trodde forskjellene mellom dem var for store til å bare sette de i samme bås. (eller båt i dette tilfellet)
Anmeld de til politiet da de mest sannsynlig ikke har lov til å bo i båten der den er festet.
Sitat av Psettamaxima Vis innlegg
Hvordan kan du dra sammenligninger mellom Jøder og Romani? Er de like lovlydige begge befolkningsgruppene? Trodde forskjellene mellom dem var for store til å bare sette de i samme bås. (eller båt i dette tilfellet)
Vis hele sitatet...
Poenget til Mith var at hvis noen hadde skrevet om jøder på samme måte hadde folk flest reagert svært negativt på det, siden den tåpelige generaliseringen kommer bedre fram da. Mith kunne gjerne ha byttet ut "sigøyner" med "neger" eller noe annet, og det hadde betydd det samme.
For min del hadde mange personer som bor i en båt med papp-plater i vinduene virket mistenkelig uansett om det var sigøynere, negre eller samer.
Sitat av Mith Vis innlegg
Fiksa litt på teksten din slik at du kanskje får litt perspektiv på spørsmålet du stiller.
Vis hele sitatet...
Ta det rolig a mann. Jeg bryr meg ikke om det er sigøynere, jøder, samer eller eskimoer som bor i den båten. Jeg syns bare det er merkelig at det bor 10 personer i en liten båt langs en elv i Fredrikstad. Jeg bor i ett ganske fint strøk også, hvor det "tilfeldigvis" er masse villaer og rike mennesker. Det sier jeg ikke for å skryte, men fordi det er et faktum. Det er også en enorm båtpark 50 meter fra båten de bor i.

Er det rart jeg blir mistenksom?

(Og i tilfelle du strøyk i historie: Disse sigøynerne blir ikke kastet i konsentrasjonsleire med elendige levevilkår, hvor de til slutt blir gasset ihjel, hvis jeg tipser politiet.)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Az0g Vis innlegg
Overrasket over innstillingen til mange i denne tråden.

Alle sigøynere er kriminelle og fæle og ser man noen bør man kontakte politiet umiddelbart?

Jeg synes det høres like teit ut som at alle koreanere er mestre i starcraft og at alle mørkhuda er pirater fra somalia.
Vis hele sitatet...
Alle koreanere ER mestere i Starcraft. Trudde dette var noe alle visste?

Men seriost, tips politiet tradstarter. De har nok ikke alt pa sitt rene om onkel politi stikker en tur innom baten.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Angripe de svakeste i samfunnet er litt feigt. Hvis det er så kjipt og få en kopp presentert foran seg bør man flytte langt inn i skogen. Er jo bare og gå pent videre. De som spiller f.eks. trekkspill gjør jo faktiskt en jobb for pengene.
Vis hele sitatet...
De tåler å sitte ute hele dagen, både vinter og høst. De er absolutt ikke svake. De orker å holde et trekkspill over skuldern i mangfoldige timer likeså. Om de hadde gått til et vikarbyrå og virkelig vist arbeidsvilje, hadde de sikkert fått en sjans de også. De kunne leid seg en leilighet, oppført seg pent, bodd i fellesskap, delt regninga og så hadde de slippet å bo i søppelhauger! Men de -vil- ikke, det er der det ligger vettu. De vil heller tigge og leve av å samle skrot.

Svake er folk med medfødte feil, som trenger hjelp for å greie seg i samfunnet. Svake er også folk som har jobbet hardt, fått seg en knekk og trenger litt tid for å hente seg inn.

De setter\holder ikke bare en kopp foran seg, de titter deg inn i øynene og spiller på samvittigheta di -hver- gang du går forbi, hver dag. Det er penger jeg står opp 5 om morran og jobber 8 timer hardt for hver dag, ikke søren om jeg bare gir dem bort til ukjente uten videre, enten det er 5kr eller 500kr. Èn krone er det samme som tusen kroner.

Og å si at de som spiller trekkspill jobber for penga, det er ganske latterlig. Har du tenkt over hvor mange tusen som egentlig ikke vil høre på det skrallet, men som er pent nødt? Skal jeg som er amatør på gitar sitte og spille 3 akkorder hele dagen? Tror ikke jeg hadde fått stort.
Det jeg syns er morsomt med dette forumet her (et IT-forum med rusmidler og pyroteknikk) er at dere hater politiet og regler fordi ting "er ufarlige" og liknende. Men når det kommer til noen sigøynere som bor i båt er det bare å ringe politiet fordi "de sikkert ikke har alt på det rene".
Sist endret av Sinis; 8. mai 2011 kl. 18:58.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Overrasket over innstillingen til mange i denne tråden.

Alle sigøynere er kriminelle og fæle og ser man noen bør man kontakte politiet umiddelbart?

Jeg synes det høres like teit ut som at alle koreanere er mestre i starcraft og at alle mørkhuda er pirater fra somalia.
Vis hele sitatet...
Men alle Koreanere ER jo mestre i StarCraft..
Hvis de har ingenting å skjule så ser jeg ikke galt å kontakte politiet. De er uskyldige til motsatte er bevisst.
Romfolket er en nasjonal minoritet i Norge. Og dette er deres bokultur. Er det tillatt å legge til over lengre tid ved elvebredden? Hvis ja, hva er problemet?
På bakgrunn av at noen har lagt til kai og bor i en båt nært et villastrøk vil jeg påstå det er forkastelig å skulle ringe politiet. Pass deres egne saker, enkelt og greit! Dersom det skulle vise seg at antall innbrudd i nabolaget går kraftig opp vil det derimot være mer naturlig å kontakte polititet slik at de kan starte etterforsking og finne den/de skyldige.

Jeg skjønner ikke tankegangen til enkelte her. Hadde jeg funnet ut at jeg skulle slå meg ned i en båt, med eller uten papp foran vinduene, skulle jeg da ikke få lov til dette uten å måtte få mennesker jeg helst ikke vil ha noe med å gjøre på besøk?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du mistenker at de tigger/spiller musikk på dagen og sover i en båt på natten? Wow. Når det er eneste grunnlaget du har, (i tillegg til at de ikke er norske selvfølgelig) så kan du holde deg for god til å ringe politiet. Hater folk som skal ringe politiet pga nærmest ubegrunnede mistanker "sjekk ut han der, sjekk ut hun der og sjekk ut de der." Kanskje de er hekser.
Vis hele sitatet...
Haha. Jeg må le litt, for jeg er ikke sånn i det hele tatt. Jeg tror du skal lete lenge etter en fyr som er mer liberal enn meg. Og som stort sett gir faen i hva andre driver med, sålenge det ikke skader noen.

Det er uansett mistenkelig at det bor 10 utenlanske mennesker i en gammel liten båt i elva uttafor her. Det er også mistenksomt at de har bosatt seg rett utenfor ett av de fineste strøkene i Fredrikstad, og rett ved en stor båthavn med flere hundre båter.

Jeg har heller ikke sagt at jeg kommer til å ringe til politiet. Jeg ba derimot om råd fra dere, ettersom jeg var usikker.

Så dere som allerede har dømt meg, gå å legg dere.
Er det barn blant de 10 utlendingene?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skal jeg som er amatør på gitar sitte og spille 3 akkorder hele dagen? Tror ikke jeg hadde fått stort.
Vis hele sitatet...
Tror du ville blitt overraska over hvor mye penger du kunne tjent på tre akkorder og litt innlevelse.!

Trådstarter ta med en kasse pils og inviter deg selv på sigøynerparty
Sist endret av Bothrops; 8. mai 2011 kl. 20:46.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Sigøynere lever av å stjele og drive ugang. Noen syns de skal få være i fred, men for min del kan de enten tilpasse seg vårt levesett bare littegrann, ellers kan de dra tilbake til landet sitt.

Tips politiet, god idè!
Vis hele sitatet...
Har nFF virkelig sunket så lavt at noen kan få 13 KP for slike åpenlyst rasistiske innlegg?

Forresten, jøder har store neser, er grådige og har skylda i finanskrisa og AIDS. Høres det kjent ut?