Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1790
Gått med prolaps siden 2020, utviklet seg til halting sommeren 2023.
Gått på paracet og ibux siden det, og legen vil ikke skrive noe noe sterkere ut. Og heller ikke operere. Hva kan jeg gjøre eller si for å få skrevet ut opiat?
Sist endret av pilogbuemannen; 6. januar 2024 kl. 01:25.
Finnes ingen magiske setninger man kan bruke for å trylle frem resepter, dessverre, men dette høres ut som at det kan løses ved å bytte lege så jeg ville startet der.

Er man skikkelig desperat så kan man alltids pynte på seg en avhengighet for å komme inn i LAR. Det er dessverre blitt sånn at det er den eneste sikre måten å få skrevet ut opiater om dagen.
20-30mg+ metadon vil være ett godt valg for smerter. Kan dog ikke anbefale dette med god samvittighet.
Finn deg en bedre lege.
Min skriver ut paralgin forte eller tramadol.
Eventuelt prøv privat, men det er litt hit/miss
Ved drop foot så burde legen reagere. Jeg fikk opiater i flere år og gikk over på lyrica nå i sommer. Føler det virker litt bedre kanskje.
be om henvisning til smerteklinikk/rehablitering. Da møter du et tverrfaglig team som har litt mer oversikt enn fastlegen.
Gode svar. Men er ikke mange andre leger i områder. Har byttet før og de er nesten alle sammen like i byen jeg bor i. For å legge til på det jeg allerede har skrevet. Prolapsen fikk jeg vite denne uka, røntgen ble tatt siste uka i desemeber ifjor. Men gått med nummenhet, smerter og vært generelt ukomfortabel siden 2020. Legen ville ikke utrede meg før lenge etter, da kommer sommeren 2023 hvor det hadde gått så lang tid jeg begynte å halte. Først henviste til fysio terapeut og han sa det isjias nerve. Gjorde det han sa for å bedre d, men uten hell. Måtte være noe mer, og da fikk jeg time med røntgen. Så har gått rundt med dette i 3 år uten å få tilstrekkelig hjelp. Hørt at hvis man går med dette over lengre periode kan det bli kronisk. Trenger da opiat for å lindre smerter. Skulle måke siden det kom så jævla mye den uka her. Dagen derpå fikk jeg diagnosen så ryggen min tar knekken på meg.
Dersom ikke målet er å få opiater vil jeg tipse om neurontin. Det hjalp veldig for meg da jeg hadde prolaps.
Sitat av pilogbuemannen Vis innlegg
Gått med prolaps siden 2020, utviklet seg til halting sommeren 2023.
Gått på paracet og ibux siden det, og legen vil ikke skrive noe noe sterkere ut. Og heller ikke operere. Hva kan jeg gjøre eller si for å få skrevet ut opiat?
Vis hele sitatet...
Det eneste legen min ville skrive ut var Sarotex (brukes for nervesmerter og depresjon) og jeg fikk t.o.m tilbud om operasjon. Så ikke vær for optimistisk.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Du burde bare signe abonnement hos nærmeste svømmehall ASAP. Har slitt med dobbel skiveprolaps siden 2016, men da jeg begynte å svømme aktivt (i all hovedsak crawl) forsvant roblemene i løpet av et par-3 utter utker. Så lenge jeg klarer å holde en noenlunde fast rutine der jeg er i svømmehallen minimum 2 dager i uka er jeg fullstendig fri fra alt smerter og begrensninger, men såklart dukker det opp perioder der jeg detter ut av rutinen når det er mye annet som tar av tiden. Særlig da covid brøt ut stengte jo alle svømmehallene tvert. Etter en 5-6 uker var det så ille at jeg ikke klarte å rette ryggen mer opp en 90 grader og hadde konsante smert hver gang jeg gjorde en bevegelse litt feil. Skal også sies at jeg hadde klart å brekke høyre håndledd på sykkel samtidig, så var per definisjon multihandicappa en periode. Sommeren 2020 er bare et sett av korte glimt av hva jeg husker i dag, for når du er i den tilstanden, og er uten jobb eller skole så går det fort hardt for seg mtp forbruk av drugs og ukeslange maratonfester som naboene mine virkelig fikk kjenne på. Heldigvis gikk jo det meste tilbake mot normalen da muligheten for å svømme dukket opp igjen, men utover det er det ingenting annet som funkerr for meg.

Ja såklart, kratom og opiater gjør smertene mer utholdelige, og selv om jeg tenker det burde være common sense for et hvert oppegående menneske at den veien ikke er uten risiko for en enorm fallgruve, men desverre får jeg inntrykk av dette fortsatt er noe man må fortelle eksplisitt...
Slik jeg ble fortalt så er ikke prolaps farlig, det kan gjøre jævlig vondt men du kan ikke ødelegge noe. Så min lege anbefalte fysisk aktivitet sålangt smertene tillot det. Selv ble jeg sendt på MR ganske fort og grunnet fysisk jobb var operasjon aktuelt frem til jeg ble bedre.
Legen sa noe så som at etter 5år er statusen den samme på de som er operert og dem som ikke er så pga farene ved en operasjon er det siste utvei.

Jeg gikk også til fysioterapeut, fikk hjemmelekser mm. Massasje hjalp også for å myke opp slik at jeg kunne holde meg i aktivitet.

Målet må vel være en forbedring, om smertene dine er så ille som du sier så er det nok større sjangse for å få operasjon fremfor opiater.
Støtter også opp at svømming er bra for rygg. Men ikke noe mirakelkur eller kanskje til liten hjelp desverre for alle..føler med deg.jeg har levd med smerter i rygg i 20 år,med komprimerte å noe skjeve virvler.. Låser seg av å til i nakken så smertene gjør at jeg ikke kan snu på hode å går bøyd til ene sia i gjerne en uke eller to.. Siden 2019-20 var det stopp på smertelindring,da alle leger har fått beskjed fra losj,eh øvre hold at a og b prep er ikke til alle... Bullshit å nazisystem.. Har nærmest logge på sofaen så ofte jeg "kan" da smertene hemmet meg såppas daglig,å har drokke daglig nå i jævlig lang tid.. Personlig ville jeg gådd tilbake til oxy,da jeg klarer å styre bruken å ikke ta stadig mer å mer,noe kanskje få klarer.. At smerter ikke er farlig,er noe av det dummeste noen kan si..visst fan kan det være farlig,da smertene kan ødelegge så mye i livet å føre til skader på andre måter..+null sosialt liv,mistet alle venner ,orker skjeldent noe av de mange hobbyer jeg hadde..
Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
Men ikke noe mirakelkur eller kanskje til liten hjelp desverre for alle.
Vis hele sitatet...
En av landets større eksperter på temaet sa det slik: Grunnen til at det finnes så mange behandlinger for vonde rygger er fordi ingen fungerer. Hadde noen faktisk fungert ville de ha utkonkurrert alle andre. Det beste du kan håpe på er å finne noe som hjelper for deg.

Så prøv gjerne alt (innenfor rimelighetens grenser), men ikke ha for store forhåpninger.
Er det ikke ganske godt dokumentert nå at opiater rett og slett ikke fungerer som smertelindring over tid?

Pr. Vrøvel har nok rett, er jeg redd. Kjenner én som fikk presset gjennom operasjon. 10 år etter og x antall operasjoner er ryggen full av metall og like vond, evt verre
Jeg ble operert etter et års tid, og den var absolutt vellykket. Var smertefri fra dag 1, selv med 14 sting i ryggen hadde jeg det bedre enn før operasjonen. Men det varte ikke, og jeg mistenker at arrvevet fra den gang er det som plager meg i dag. Så operasjon er ikke noen mirakelkur.
Er det strålesmerter eller selve ryggsmertene som ble bedre? Vurderer operasjon
Sitat av pilogbuemannen Vis innlegg
Gått med prolaps siden 2020, utviklet seg til halting sommeren 2023.
Gått på paracet og ibux siden det, og legen vil ikke skrive noe noe sterkere ut. Og heller ikke operere. Hva kan jeg gjøre eller si for å få skrevet ut opiat?
Vis hele sitatet...
Det som trolig kan hjelpe deg best er en manuellterapeut; en fysioterapeut med mulighet til å skrive ut medisiner; altså dertil egnede medisiner, jeg her ikke utdannet innen helse, men jeg mistenker at riktig massasje og muskelavslappende har høyt potensiale innen restitusjon.
Sist endret av ketoDaddy; 7. januar 2024 kl. 12:55.
Jeg har operert en gang i korsrygg og en gang i nakke, pga prolaps.
Jeg vil si at for meg var begge operasjonene vellykket.

Jeg kjenner fremdeles rare ting i armen (stråling og nummen) men det er ubeskrivelig mye bedre enn før operasjon.
Så fra mitt ståsted vil jeg si at operasjon ihvertfall kan være vellykket.
Oppdatering: Fikk nå skrevet ut neurotonin og føler det hjelper litt. Fikk mer lyst til å holde meg i aktivitet og kjenner smertende er litt mindre enn før. Leser på forskjellige medisin artikler at toleranse bygger seg opp fort. Så får se hvor lenge dette holder. Gode tips det med fysioterapeut og svømming. Skal høre mer med legen neste uke.

Noen som vet å ta naproxen, neurotin og paracet i flere doser daglig, er farlig i lengden?
Sist endret av pilogbuemannen; 9. januar 2024 kl. 13:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.