Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1375
Jeg er 18 til sommeren og bor i grenland og lurte hvordan kan jeg finne sommer jobber. Har prøvd å lete men fant ingen ting
Er det utlyste stillinger du har lett etter? Mulig det er litt tidlig enda, men det kan brukes til din fordel.

Beste rådet jeg kan gi er å fysisk møte opp hos bedrifter og spør om de har behov for ekstra arbeidskraft til sommeren. Du kan starte med å besøke bedrifter som interesserer og heller ta til takke med noe mindre bra hvis du enda ikke har fått noe når sommerferien nærmer seg.

Det kan virke tungt i begynnelsen. Mange vil være usikre om de har noe å tilby så tidlig. Men du som virkelig virker interessert i sommerjobb er den mange tenker tilbake på den dagen de ser behovet for sommerhjelp. Stå på og vær tålmodig!

Lykke til
Det enkleste kan være å sende email til forskjellige bedrifter evt kommunen og spørre etter sommerjobb.

Også mulighet å kontakte kommunen å spørre om de trenger en pleiemedarbeider. Det er ofte mangel på folk innen helse og sosialt arbeid og de tar inn folk hele tiden.

Ønsker deg lykke til!
Er enig at email er enkelt, men et fysisk oppmøte kan være verdt flere titalls mailer(vil påstå 100), spesielt om man utstråler arbeidslyst og er flink å prate. Ellers gode råd du kommer med Mc.

Hva har du helst kunne tenke deg å jobbe med mila0-0?
Har du noen krav til sommerjobb, eller kan du ta på deg hva som helst?
Gode muligheter til å finne en sommerjobb når du starter søket så tidelig som nå.
Send en søknad for sommerjobb der du bor eller kan jobbe, evt ta en tur innom steder du kanskje vet de trenger hjelp på sommeren. Hør med familie om de kan hjelpe deg. Butikker som Normal og Mcd osv trenger trenger alltid folk. Start søket nå så finner du sikkert noe. Ikke let på jobb finn.no, da er det over 100 søkere om en sommerjobb blir utlyst.
Vist du ikke er kresen så mener jeg at det er enkelt og finne jobb. Start med å lage deg en liste av hva du kunne tenke deg og jobbe med i sommer. Oppsøk bedrifter o.l personlig. Ta på deg et smil, presenter deg og si hvorfor du kommer til bedriften. Ha med deg en søknad eventuelt en cv. Spør om det er mulighet for å kunne få en sommer jobb i bedriften og om du kan få lov å legge igjen en søknad hos bedriften.

En plass du vil ha stor sjanse for å få deg sommer jobb er i parkavdelingen til kommunen. Dette er etter min mening en meget chill jobb. Her som jeg bor er sommervikarene med en i kommunen rundt om og klipper gress, luker bed, stell av kommunens områder osv. Minuset er om det er en sommer med mye regn.

Personlig så har jeg hadde jeg sommerjobber fra jeg var 13 til 18år. Noen jobber var kjekkere enn andre, det viktigste for meg var pengene. Om det var en drittjobb så var det kun for 2mnd uansett...

Mine beste tips er 1. Møt opp personlig 2. Ikke være kresen 3. Sørg for å gjøre en god jobb slik at du har skaffet deg en ny kontakt i ditt kontaktnettverk. Du vet aldri når du kan møte på personen igjen som ga deg jobb når du var 18år. Eventuelt en fremtidig referanse
Sist endret av tøffel; 5. januar 2024 kl. 09:57.
Om du kunne tenke deg å jobbe innen helse er du garantert jobb. Møt opp på sykhjem/gamlehjem eller boliger for autister/psykisk utviklingshemmede etc. Der er du 100% garantert jobb om du møter opp personlig
Finn din nærmeste lufthavn, finn ut hvilke flyselskaper som flyr derifra, kontakt bagasjeselskapene de bruker (de må både gi sine faste ansatte 3 uker ferie i hovedferieperioden selv om sommeren er høysesong uten like pga charter). Vær tidlig ute så bakgrunnsjekk (kreves for å få ID-kort på alle norske lufthavner) er ferdig før første dag på jobb.
Å troppe opp uanmeldt kan være veldig negativt eller veldig positivt. Se an bedriften, steder som en gård eller et gartneri så er det positivt å møte opp, ikke like fullt så i en "kontor" bedrift.

Fysisk arbeid som gårdsarbeider, jobbe på gartneri, hjelpe til på aldershjemmet er nok det enkleste for noen å finne en midlertidig/sommer jobb med. Butikker kan også trenge vikarer i ferier for vareoppfylling for eksempel.
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Det enkleste kan være å sende email til forskjellige bedrifter evt kommunen og spørre etter sommerjobb.

Også mulighet å kontakte kommunen å spørre om de trenger en pleiemedarbeider. Det er ofte mangel på folk innen helse og sosialt arbeid og de tar inn folk hele tiden.

Ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Må man ikke ha noe form for utdanning?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Om du kunne tenke deg å jobbe innen helse er du garantert jobb. Møt opp på sykhjem/gamlehjem eller boliger for autister/psykisk utviklingshemmede etc. Der er du 100% garantert jobb om du møter opp personlig
Vis hele sitatet...
Uten utdanning også?
Sist endret av HeiG2006; 5. januar 2024 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om du kunne tenke deg å jobbe innen helse er du garantert jobb. Møt opp på sykhjem/gamlehjem eller boliger for autister/psykisk utviklingshemmede etc. Der er du 100% garantert jobb om du møter opp personlig
Vis hele sitatet...
Men sånne arbeidsplasser ansetter vel ikke bare folk som tilfeldigvis stikker innom for å søke jobb?

Ofte er man nødt til å være for eksempel utdannet vernepleier, miljøterapeut eller sykepleier.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Men sånne arbeidsplasser ansetter vel ikke bare folk som tilfeldigvis stikker innom for å søke jobb?

Ofte er man nødt til å være for eksempel utdannet vernepleier, miljøterapeut eller sykepleier.
Vis hele sitatet...

Ikke for... Sommerjobb(er)... Konseptet er veldig enkelt, alle har krav på 3 uker ferie sammenhengende i hovedferieperioden... Dette skaper et behov for ekstra bemanning til enkle oppgaver så de fast ansatte kan tynnes ut i periodene andre er på ferie (og dermed få skuta til å gå rundt)... Kan du ta imot instruksjoner av typen "pass på at ingen sniker seg ut når jeg teller piller" så kan du få slike jobber.
Sitat av mila0-0 Vis innlegg
Har prøvd å lete men fant ingen ting
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel hva du tenker at du kan bidra med?
Det absolutt enkleste er å bruke nettverket ditt hvis du har ett og spørre utvidet familie om de kjenner noen som kjenner noen.
Jeg vil si at det å ringe rundt til typ 50 aktuelle plasser og si hei er første steg.