Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 954
I forbindelse med en straffesak mot meg for 4 år siden, "speilet" politiet harddisken i laptopen min. Altså lagret de hele harddisken min på en annen harddisk/server e.l. Ingenting som var på PCen min ble brukt som bevis i rettsaken, men PCen var ett av verktøyene som var brukt for å gjøre den kriminelle handlingen.


Det jeg lurer på er om det finnes regelverk for hvor lenge politiet har lov å beholde materiale hentet fra tiltaltes PCer. Er det noen som faktisk vet noe om dette? Ser for meg at all informasjon politiet kan hente ut av en PC kan for dem, være veldig bra å ha i tilfelle den tidligere straffedømte velger å begå et nytt lovbrudd. Så derfor kan jeg se for meg de lagrer alt, selv om det ikke er etisk riktig. Spesielt hvis det ikke finnes regelverk på dette, så kan de jo teoretisk tillate seg selv å lagre alt de "speiler" fra andres PCer.

Noe sier meg at dette er et tema som aldri er blitt tatt opp i offentlige former, og jeg lurer på om politiet har rettningslinjer vedrørende materiale hentet ut av PCer til mistenkte og tiltalte i straffesaker. Når jeg hentet ut PCen min skrev jeg ikke under på noe som kunne tilsi at de verken lagret harddisken min eller ikke.


Jeg er ikke redd for noe, men jeg har mye private bilder og føler at HVIS de har tilgang til bildene mine etc. så er det brudd på personvernet.


Noen som har informasjon eller tanker rundt dette?
Sist endret av Molekyl; 16. desember 2017 kl. 15:37.
" Noen som har informasjon eller tanker rundt dette?"
Ikke så mye, men her er litt:
Etter straffeprosessloven § 203 kan politet beslaglegge ting som anses å ha betydning som bevis, inntil rettskraftig dom foreligger. Dersom de anser pc'en din, eller innhold i den, som bevis kan de derfor holde den tilbake inntil det foreligger dom i saken den skal brukes som bevis i, og denne dommen ikke kan ankes videre.

Jeg anntar dermed att hvis saken er ferdig behandlet så er det heller ingen grunn til å lagre info fra pc`n din
Sist endret av Antimatter08; 16. desember 2017 kl. 16:22.
Slik jeg har forstått det regnes en speilet harddisk som et realbeslag. Din forsvarer får ikke innsyn i den speilede disken, kun i den informasjonen politiet henter ut fra den og velger å bruke. Så vidt jeg vet kan de sitte på den speilede disken så lenge de gidder å oppbevare den, og bruke den ved behov når de måtte finne det for godt og til de facto hva de måtte ønske. Jeg er imidlertid åpen om at jeg kan ta feil, men finner i skrivende stund ingenting som tilsier det.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. desember 2017 kl. 16:27.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
men finner i skrivende stund ingenting som tilsier det.
Vis hele sitatet...
Også om dom foreligger og saken er "avsluttet"? + att noe av spørsmålet her var vell hvorvitt de tar vare på allt, også ting som ikke er relevant for saken
Sist endret av Antimatter08; 16. desember 2017 kl. 16:32.