Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 3895
Jeg mener det er farlig å påstå at man ikke vil føle hat med mindre man har en relevant erfaring. F.eks at noen tar livet av din bror/søster/foreldre/annen nær familie.

Jeg er nok personlig imot dødstraff, men samtidig tror jeg det er viktig at samfunnet blir beskyttet mot drapsmenn. Nå har man heldigvis innført forvaring i norge, dvs at enkelte forbrytere kan dømmes til å i praksis sitte inne så lenge de ikke er friske, eller at en psykiater finner dem oppegående nok til å slippes ut til oss andre i samfunnet igjen.

Jeg reagerer også kraftig på at dømte drapsmenn kan komme hjem til byen hvor de utførte drapet bare 4-5 år etter på permisjon, riktignok med vakter fra fengselsvesenet (ref: baneheiadrapet i kristiansand). Det må være hardt å oppleve det som etterlatt.

At Britney Spears ikke er den skarpeste kniven i skuffen burde jo ikke komme som noen overraskelse på noen.. jeg har ikke ord.
Jeg syns at argumentet "Ville ikke du ha ønsket xxxx død om vedkommende hadde drept lillebroren din?" er et av de mest usaklige tingene man kan komme med når man diskuterer dødsstraff.

Jo, kanskje jeg ville ønsket det, men hva har egentlig det med saken å gjøre? Man kan ikke lage straffer utifra hva som tilfredstiller den/de fornærmede når en ugjerning er begått.
Straffen er ikke der kun for å pine den som har begått en ugjerning, men heller for å rehabilitere personen og bedre samfunnets fremtid (Om Norges straffemetoder gjør dette får være en annen diskusjon)

Knowledge: Siden du brukte dette fantastiske argumentet jeg snakket om tidligere: Hva om vi vender på det, la oss si din lillebror/lillesøster/pappa/whatnot har drept en annen person? Jeg går ut ifra at du syns det er greit at vedkommende blir drept. Med tanke på at noen andre har misten noen de er glad i bør jo det samme skje med deg.
Sist endret av Sot-Jo; 25. september 2007 kl. 21:02.
Straffer på drap pleier å være av den hardere sorten, derfor er det ikke noe nytt om jeg sier at dette bør være fordi vi respekterer liv veldig høyt. Å frata noen livet er tross alt noe av det værste man kan gjøre med noen. Det som da logisk ikke stemmer helt da er: Med all den respekten for livet hvorfor har noen dødsstraff? Når jeg nå har fjernet ideologi og delvsis logikk som grunner gjenstår for det meste bare hat og frykt. Frykt kan jeg forstå, men det finnes andre måter å hindre folk å skade andre igjen. En ting er sikkert - Frykt og hat har ikke noe å gjøre i et strafferettssystem.

Er vel kanskje ikke noen rock solid beviser mot dødstraff, men hvem har vel det på at så komplekst spørsmål.
Sitat av vidarlo

Dessuten så bør straff ha som mål å redusere uønska handlinger i samfunnet. Statistikken tyder ikkje på at dødsstraff verkar spesielt avskrekkande (samanlikn m.a kriminalitetsstatistikk i USA og europa...).

Så difor er eg motstander av dødsstraff. Samt at eg ikkje ser nokon grunn til å bedrive hevn lenger....
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være dødstraffen som er grunnen til det? Kan være skjevheter i samfunnet , dårlig undervisning ,gjengmiljøer , ghettoer osv.. lista er lang. Jeg mener at dersom det kan gis 100% ugjendrivelig bevis på at en person har f.eks voldtatt og drept et spdbarn så må han dø. slike handlinger skal ikke ha livets rett
Sitat av |24/\/\0
Jeg mener at dersom det kan gis 100% ugjendrivelig bevis på at en person har f.eks voldtatt og drept et spdbarn så må han dø. slike handlinger skal ikke ha livets rett
Vis hele sitatet...
Det er bare unødvendig og komme med ekstreme ytterpunkter i en slik diskusjon.
Siden du bruker ekstreme eksempler så vil jeg også gjøre det som et moteksempel.
Om dødsstraff hadde blitt praktisert i Norge hadde Fritz Moen garantert blitt uskyldig dømt til nettop dødsstraff.
I denne saken ble bevisene lagt frem slik at de framsto som 100% sikre og ingen tvilte på at Moen var skyldig (nesten ingen velogmerke).


Man er enten for eller imot dødsstraff. Enkelt og greit. (Jeg evner iallefall ikke å se hva alternativet skal være)
Om du sier at en bestemt handling medfører dødsstraff, og kun om det er 100% sikre beviser, da er du FOR dødstraff.
Sist endret av Sot-Jo; 25. september 2007 kl. 22:57. Grunn: mente skyldig, ikke uskyldig
Jeg er imot dødsstraff fordi man aldri er garanter noe som helst. Om dommeren er litt påvirket av saken og gir tiltalte 6 mnd ekstra fengsel så er det ikke så ille. Men om dette skjer og en dør så er det ille! En ting er bevisets stilling, en annen er menneskelig svikt.

Jeg ville aldri vært isstand til å ta fra noen et liv bortsett fra i sinne. Alså det som kalles forsettelig drap. La oss si noen voldtar min datter og jeg kommer inn i rommet, da smeller det.

Men og sitte i en rettsal og på kalkulerende vis bestemme at noen ikke har livets rett er for sykt.

Jeg synes uansett at 21år+ i fengsell er mer truende en døds straff. Men det er min subjektive mening da.
hva med folk som blir uskyldig "grillet" da?
fra 1976 og frem til d.d så har over 100 personer blitt løslatt
fra "dødscella" fordi de hår fått beviser i saken som taler
for at personene er helt uskyldige. så kan man jo også begynne å
tenke på hvor mange som da har blitt uskyldig dømt til døden
i usa siden 1976 da dødsstraff igjen ble lovlig.
bare texas alene har over 300 personer blitt "grillet" på 30 år.

selv så synes jeg heller ikke det kommer noe godt ut av det.
bare mer lidelse og sorg.


kilder:

http://www.murdervictimsfamilies.org/
http://www.deathpenaltyinfo.org/

alle bør ta en titt på disse sidene, står mye generell info om emnet
Jeg tror nok ærlig talt at mange ville ha ønsket en person som har gjort noe forferdelig mot noen man er nær død. Men det er NETTOPP derfor vi har et juridisk system som skal hindre at folk tar loven i egne hender og tar livet av andre. Uten et system som tar seg av lovbrudd på en "sivilisert" måte hadde vi endt i et steinaldersamfunn hvor folk hadde tatt blodhevn over en lav sko, og samfunnet ville fort endt i kaos. Domstoler og fengsler er en forlengelse av erkjennelsen av at det ikke er til samfunnets beste å la borgerne "håndheve" loven selv, og dødstraff blir egentlig derfor en selvmotsigelse i et sivilisert samfunn, da ideen i stor grad er tuftet på hevnprinsippet.

Når det etter all statestikk å dømme heller ikke virker avskrekkende ser jeg absolutt INGEN holdbare grunner til å praktisere dødsstraff.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kintii
hva med folk som blir uskyldig "grillet" da?
fra 1976 og frem til d.d så har over 100 personer blitt løslatt
fra "dødscella" fordi de hår fått beviser i saken som taler
for at personene er helt uskyldige. så kan man jo også begynne å
tenke på hvor mange som da har blitt uskyldig dømt til døden
i usa siden 1976 da dødsstraff igjen ble lovlig.
bare texas alene har over 300 personer blitt "grillet" på 30 år.

selv så synes jeg heller ikke det kommer noe godt ut av det.
bare mer lidelse og sorg.


kilder:

http://www.murdervictimsfamilies.org/
http://www.deathpenaltyinfo.org/

alle bør ta en titt på disse sidene, står mye generell info om emnet
Vis hele sitatet...
Har hørt at bare i USA er det bevist at minst 25 stykker er uskyldige etter henrettelsen.
Sitat av Jonta
Martyrisme.

"Knowledge": Har du vært i denne situasjonen? Er det derfor du argumenterer så sterkt? Eller tenker du bare "I den situasjonen ville jeg følt slik og slik". Da ser det nemlig ut som at du tror at du vet akkurat hvordan du vil reagere i hvilkensomhelst situasjon. Slik er det som oftest ikke, og treffraten synker dramatisk når det er med følelser i bildet.

Stigmatiseringen din er også til å bli kvalm av. "Å hevne seg er naturlig". Vil du si at det er helt naturlig å... tja, hvor skal man begynne? Det meste vi gjør er ikke naturlig.

Bortsett fra dette har du alltid spilt på kjærlighet: Javel, så vi kan si det slik:

Nyhetsintroduksjon på TV2:

- En uteligger ble igår knivstukket og drept. Offeret skal ha fått 47 knivstikk over en periode på 13 timer før han døde. Det var ingen som var glad i ham, så gjerningsmannen fikk 2 år med ubetinget fengsel

- En familiemor ble i natt skutt i hodet og drept. Hun døde momentant, og siden familie og venner er glad i henne, kommer gjerningsmannen til å bli grillet i en elektrisk stol.


Er det slik vi skal gjøre dette?

Du skriver Kan høres litt barnslig ut? You betcha! "Han slo meg, så nå må jeg få slå ham!" Dette er vel litt i barnsligste laget for en som hevder å være snart 20 år, eller?

Såklart skal du få lov til dét. Hans familie nøt det jo som bare faen at han drepte din kjære....NOT! Hva tror du de har gått gjennom? Venner, kolleger, naboer, presse osv. Du kan ikke engang forestille deg det. Det finnes familie av mordere som har ønsket at gjerningsmannen begikk selvmord, og her snakker vi om at det er foreldre som gjør det.

Ja selvfølgelig, du er jo professor innen psykologi og psykiatri, eller har forsket i lang tid på resultatene til rehabilitering, vi fester sååååå mye lit til det du mener, istedenfor å stole på pålitelige forskningsresultater. Du stoler alt for mye på søplemedia, og det du får med deg derfra. 7% av kommunikasjonen er hva som blir sagt, en betraktelig større del er måten det presenteres på, og en kan trygt si at søplemedia hiver seg på skandaler "Det er noe alle vet," for å si det på din måte. For å sette det litt på spissen kan man si at om alle var som deg, ville vi fortsatt vært i å 800 et sted.

Nei, opplys oss. Kom med kilder til de som ikke vet. Du er hele veien meget vag om saker og ting. "Det der er jo noe alle vet, jeg trenger vel ikke å forklare det?"

De er ikke psykopatiske. Som så føkkings mange andre bruker du "psyko" i en helt annen sammenheng enn dens egentlige betydning. Kanskje du skal se deg litt rundt her? Barnesoldater er ikke psykopater. De er en del ganger hjernevasket, og dette er ikke deres feil. Du ser ikke ut til å ha noe anelse om at de fleste barnesoldater lever et grusomt liv, de aller fleste har blitt kidnappet, de har ikke sett familiene sine på år og dag, de er ikke psykopatiske. Du tror vel også at alle tyskere under 2. verdenskrig var nazister? Ville du sagt "Jævla nazi/tysker" til meg, når du fikk høre at jeg er halvt tysk? Som så mange andre idioter har gjort? Her og her har du også noe å tygge på.

Hvor stor er denne tilfredsstillelsen da? Nok til at denne personen ikke får leve lenger? Hva med i etterkant? Hvordan ville du følt det da? Ikke kom her og si at du vet hvordan du ville følt det at henrettelsen fant sted, ti år etterpå.

Skal gi deg KP så snart jeg får vidarlo, bra poster du har skrevet.
Vis hele sitatet...
Joda joda, men nå har jo faktisk jeg lagt meg flat i denne saken og surfa litt rundt for finne ut litt mer av det jeg skrev om.
Sitat av vidarlo
Sorry mac, men ingen statistikk tyder på at straff funker. I så fall... USA er einaste vestlige landet som praktiserer dødsstraff. Likavel har dei større problem med kriminalitet enn europa.

Så nei, min påstand er at dødsstraff ikkje virker avskrekkande for fem flate øre.

Kva har du oppnådd då? At endå ei familie har mista ein dei er glad i? Vinn du noko på det? Neitakk, eg har ikkje behov for blodhevn i 2007. Det å henrette nokon går trassalt utover uskuldige også, nemleg alle dei som bryr seg om vedkommande...
Vis hele sitatet...

Skyt dem og bli ferdig med det...spør du meg,rimelig og enkel løsning
Sist endret av seigalf; 28. september 2007 kl. 10:28.
Dødsstraff er liksom "bedre" enn å sitte 150år i fengsel.
(rare usa som kan fengsle folk mye lenger enn normal levetid)
>_<
Dødstraff er jo bare en enkel måte å løse problemene våre på, jeg er i mot dødstraff og for rehabilitering. Vis det er et umulig tilfelle så er jo livsvarig fengsel (Da mener jeg når du blir sittende i fengsel livet ut.) en løsning, må jo være verre enn dødstraff.
Sist endret av junu; 28. september 2007 kl. 11:18.
Livslange fengselsstraffer koster samfunnet penger, og tar opp celler (= fengselskø).
Shoot for what it's worth.
Så vist noen hadde voldtatt ungen din og kappa av armene og beina, og send bilder til deg, og han bare ler, så tror jeg nok at vist du kunne velge om han kunne få dødsdom, eller fengsel så hadde vel folk tatt dødsdom. Og de fleste folka som sitter i fengsel, kommer kanskje ut 1 år, og gjør det samme igjen. Og hva tenker foreldrene til dem som dreper noen? "jaja, han drepte bare en person, livet må jo gå videre, jeg tilgir deg" Vist du tar livet fra en person, så burde hans liv og bli tatt. Og sånn som straffen og fengsela er i norge, så er det jo akkurat som et hotell for dem.
Sist endret av Bob_marley; 28. september 2007 kl. 18:14.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bob_marley
Så vist noen hadde voldtatt ungen din og kappa av armene og beina, og send bilder til deg, og han bare ler, så tror jeg nok at vist du kunne velge om han kunne få dødsdom, eller fengsel så hadde vel folk tatt dødsdom. Og de fleste folka som sitter i fengsel, kommer kanskje ut 1 år, og gjør det samme igjen. Og hva tenker foreldrene til dem som dreper noen? "jaja, han drepte bare en person, livet må jo gå videre, jeg tilgir deg" Vist du tar livet fra en person, så burde hans liv og bli tatt. Og sånn som straffen og fengsela er i norge, så er det jo akkurat som et hotell for dem.
Vis hele sitatet...
Den fiktive personen du beskriver har mest sansynlig en sinsforvirrelse. Er dette hans feil? Traumatiserende opplevelser i barndommen's my guess.

Kommer kanskje ut ett år? Slikt har vi forvaring til. Er det fare for at personen begår handlingen igjen, får en forvaring/lengre straff (tror jeg).
Sitat av Jonta
Den fiktive personen du beskriver har mest sansynlig en sinsforvirrelse. Er dette hans feil? Traumatiserende opplevelser i barndommen's my guess.

Kommer kanskje ut ett år? Slikt har vi forvaring til. Er det fare for at personen begår handlingen igjen, får en forvaring/lengre straff (tror jeg).
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som har sinsforvirrelse, folk kan oppføre seg ganske normalt. Husker jeg leste det i vg for ikke så lenge siden, at det var en person som hadde vært helt normal, og plutseligt drept en person for ingen grunn. Og selv om mann har sinsforvirrelse så bør gjerne han gjøre noe med det, før det blir for seint. Alt blir jo hans sin feil, si det i retten, nei det var ikke min feil, det var sånn jeg vokste opp med foreldrene mine, skal dem få straffen då? neppe.

Det jeg mente med ett år, er at feks han er fri ett år, og plutseligt gjør det samme igjen, kanskje med flere. Men uans så er det ingen unnskyldning for og drepe en person.
Sitat av Bob_marley
Det jeg mente med ett år, er at feks han er fri ett år, og plutseligt gjør det samme igjen, kanskje med flere. Men uans så er det ingen unnskyldning for og drepe en person.
Vis hele sitatet...
Men hevn er en god unnskyldning? Og det er OK så lenge det er staten som står bak? Hvis du mener drap er galt så mener du også at dødsstraff er galt. Eller er du en av dem som mener at "drap er galt, men..."?

Forsåvidt så burde du lest deg opp på norsk juss og fengselsvesenet. Det er ingen som blir dømt for drap som slipper ut etter ett år! Eller prater du ikke om drap? Prøv å vær litt presis, jeg skjønner ikke helt hva du mener.
Sitat av commie
Men hevn er en god unnskyldning? Og det er OK så lenge det er staten som står bak? Hvis du mener drap er galt så mener du også at dødsstraff er galt. Eller er du en av dem som mener at "drap er galt, men..."?

Forsåvidt så burde du lest deg opp på norsk juss og fengselsvesenet. Det er ingen som blir dømt for drap som slipper ut etter ett år! Eller prater du ikke om drap? Prøv å vær litt presis, jeg skjønner ikke helt hva du mener.
Vis hele sitatet...
Hvor kommer hevnen inn i bildet? Vist han blit tatt for det selv, som de fleste gjør.
Jeg synes drap eg galt ja, men jeg synes ikke dødsstraff er galt. Hvorfor? Jo fordi det samme som jeg sa tiligere, at har du tatt ett liv, så burde ditt liv bli tatt med. Sier ikke at vist du havner i ei ulykke og dreper noen, så skal du få dødsstraff. Men vist det gjelder drap, og vist personen hadde blitt drept uskyldig. Og hvorfor skal du ha så mye medfølelse med han som får dødsstraff, tenk på alle folka som dør hver dag, skal du prøve og gjøre noe med det og? Nå dør det en.

Og det jeg mente med ett år er at, vist du har vært i fengsel 10 år, og kommer ut, så er du ute ETT ÅR, og gjør kanskje det samme igjen. Folk er bare sånn, men alle er ikke like.
Sitat av Bob_marley
Hvor kommer hevnen inn i bildet? Vist han blit tatt for det selv, som de fleste gjør.
Vis hele sitatet...
Dette forstod jeg ikke.
Sitat av Bob_marley
Jeg synes drap eg galt ja, men jeg synes ikke dødsstraff er galt. Hvorfor? Jo fordi det samme som jeg sa tiligere, at har du tatt ett liv, så burde ditt liv bli tatt med. Sier ikke at vist du havner i ei ulykke og dreper noen, så skal du få dødsstraff. Men vist det gjelder drap, og vist personen hadde blitt drept uskyldig. Og hvorfor skal du ha så mye medfølelse med han som får dødsstraff, tenk på alle folka som dør hver dag, skal du prøve og gjøre noe med det og? Nå dør det en.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke logikken. Mener du at om du dreper ett menneske så mister du din rett til liv som er nedfelt i menneskerettighetskonvensjonen?

Hva alle andre som dør har med saken å gjøre skjønner jeg ikke.

Sitat av Bob_marley
Og det jeg mente med ett år er at, vist du har vært i fengsel 10 år, og kommer ut, så er du ute ETT ÅR, og gjør kanskje det samme igjen. Folk er bare sånn, men alle er ikke like.
Vis hele sitatet...
Drap er den forbrytelsen som har aller lavest gjentakelsesfare.
Sitat av commie
Dette forstod jeg ikke.

Skjønner ikke logikken. Mener du at om du dreper ett menneske så mister du din rett til liv som er nedfelt i menneskerettighetskonvensjonen?

Hva alle andre som dør har med saken å gjøre skjønner jeg ikke.


Drap er den forbrytelsen som har aller lavest gjentakelsesfare.
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener det, men det er jo bare min mening. Er vel derfor vi sitter her akkurat nå. Vi kan sitte og diskutere, men vi kommer ingen vei, du har din mening, jeg har min.
Vi kommer en vei om du forklarer hvorfor å ta livet av et menneske skal føre til at man mister sin rett til liv som er nedfelt i verdenserklæringen om menneskerettigheter. Eller er det bare noe du føler? Drap skal hevnes med drap?
Sitat av commie
Vi kommer en vei om du forklarer hvorfor å ta livet av et menneske skal føre til at man mister sin rett til liv som er nedfelt i verdenserklæringen om menneskerettigheter. Eller er det bare noe du føler? Drap skal hevnes med drap?
Vis hele sitatet...
Drap skal hevnes med drap ja. Se deg i samme situasjon, mest groteske en person kan gjøre feks mot far din. Hvordan hadde du taklet det? Hadde du sett han gjort det mot far din akkurat der og da. Og du hadde ikke hatt en skjangs til og redde far din.
Jeg skjønte ikke eksempelet ditt.

Ett viktig prinsipp i rettsstaten er at det er samfunnet, ikke pårørende, som bestemmer og utfører straffen. Dette er viktig fordi pårørende er emosjonelt ustabile og ikke i stand til å dømme rasjonelt.

Men, det viktigste argumentet mot dødsstraff er at drap er galt, uansett om det er staten eller individet som utfører drapet.
Sitat av commie
Jeg skjønte ikke eksempelet ditt.

Ett viktig prinsipp i rettsstaten er at det er samfunnet, ikke pårørende, som bestemmer og utfører straffen. Dette er viktig fordi pårørende er emosjonelt ustabile og ikke i stand til å dømme rasjonelt.

Men, det viktigste argumentet mot dødsstraff er at drap er galt, uansett om det er staten eller individet som utfører drapet.
Vis hele sitatet...
Ser jo ikke ut som om du skjønner noe. Okey samfunnet bestemmer straff til han som drepte "far din" og han for dødsstraff for det, hva ville du gjort da? du som er i mot det. Gjort alt for og stoppet det?
Hva jeg ville gjort i en slik hypotetisk situasjon er irrelevant. Poenget mitt var at du bruker pårørendes forståelig hevnønske som argument for dødsstraff, noe som strider mot rettsstatens prinsipper.

Jeg forstår forsåvidt fremdeles ikke eksempelet ditt. Jeg er vel treig i nøtta.
Sitat av commie
Hva jeg ville gjort i en slik hypotetisk situasjon er irrelevant. Poenget mitt var at du bruker pårørendes forståelig hevnønske som argument for dødsstraff, noe som strider mot rettsstatens prinsipper.

Jeg forstår forsåvidt fremdeles ikke eksempelet ditt. Jeg er vel treig i nøtta.
Vis hele sitatet...
Okey, og hva om jeg bruket pårørendes forståelig hevnønske som argument for dødsstraff?

Ja vist du har nøtt i skallen, så skal jeg heller forstå det (:
Sitat av Bob_marley
Okey, og hva om jeg bruket pårørendes forståelig hevnønske som argument for dødsstraff?

Ja vist du har nøtt i skallen, så skal jeg heller forstå det (:
Vis hele sitatet...
Det er helt usaklig å bruke det argumentet i dagens samfunn, det er grunnen.
Rettsystemet er laget nettop for å beskytte folk, slik at man ikke får øye for øye opplegget.
Sist endret av Sot-Jo; 28. september 2007 kl. 22:50.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bob_marley
Så vist noen hadde voldtatt ungen din og kappa av armene og beina, og send bilder til deg, og han bare ler, så tror jeg nok at vist du kunne velge om han kunne få dødsdom, eller fengsel så hadde vel folk tatt dødsdom.
Vis hele sitatet...
Men alt det viser er i grunn at "folk" er jævlig korttenkte.. ^^

Greit nok, hevnlyst er ikke en bra følelse, men det er en forståelig følelse, og en sånn situasjon (som btw er NOE satt på spissen) kan gjøre hvem som helst til sadist.

Derfor, som "straff" er dødsstraff bak mål. Det er å slippe lett unna. Bura inn resten av livet, HER snakker vi ordentlig straff.
Min første tanke er; JAA, dødsstraff - de som dreper andre med hensikt, fortjener det.

Så tenker jeg litt nøyere igjennom, iløpet av tidene som går, vil det alltid skje feilbehandlinger, det gjør det alltid.

Kan stille et spm; Hvis en dommer dømmer en uskylidg person til døden, og senere finner dem ut at han ikke var skyldig. Burde dommeren få dudsstraff da? Han "drepte" en uskyldig person.

Se på det på den siden at med tiden vil noen uskylidige altids dø.

Hadde det ikke skjedd feil, så ja - kanskje en utvei, fortsatt tyder det ikke på at dødsstraff hjelper mot kriminalitet.