Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  233 23087
Sitat av mongeland
Noen her som har sett Naked Lunch og kan si noe om den (hvis du bare har noe ala "omg sær drittfilm" å si kan du la det være)?
Vis hele sitatet...
En av tidenes beste filmer uten tvil. Spesiell adapsjon av en bok som er mer krevende å filmatisere enn f.eks Ringenes Herre.

Sitat av Dionysos
Den andalusiske hund er utvilsomt et helt ålreit stykke kunstværk, som med sterk symbolikk forsøker å gjøre et dypdykk i drømmeverdenen vår hvor vi er frie for all moral, og hvor følelser som avsky og seksuell opphisselse ufiltrert kan nå oss. Som film synes jeg allikevel den bare er delvis vellykket, da den ikke gjør noe forsøk på å fortelle noe meningsfullt. Surrealistiske fremstillinger av verdenen vår kan være interresante og uttrykksfulle nok de, men i et medium som har mulighet til å fortelle noe i tillegg synes jeg surrealisme i sin reneste form ikke oppfyller de mulighetene som mediet innbyr til.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det rent motsatte. Film gir muligheter til å vise en drøm i bilder. En film som Den Andalusiske Hund er et glimrende eksempel på det. Klart, jeg er usikker på om du selv skjønner hva du skriver her så... vel.

S,
Du er min venn
niigu's Avatar
Jeg liker HERO, men har ingen argumenter. Den gir meg ro. Og film handler om hva du føler selv?
"citizen kane" er den som i værtfall har blitt kåra til verdens beste film. måtte bare nevne det.

håper ingen andre har skrevet dette allerede...
Vil si av action så må filmer som dette nevnes:

- Blow
- Pusher
- Lock, Stock and two Smoking Barrels
- Snatch
- Scarface
- Terminator 1 & 2
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg tror kanskje man bør oppklare (igjen?) at det er stor forskjell på "tidenes film" og "en film jeg så en gang som var ganske kul"
Jeg merker at denne tråden har blitt brukt mest som en oppramsing av sistnevnte.
Tråden burde vel i bunn og grunn ikke vært gående så lenge, men siden den ikke har blitt stengt så oppfordrer jeg til å prøve å ta poenget mitt før man fortsetter å ramse opp.
Frihetens regn tett etterfulgt av La vita e bella. Hotel Rwanda på tredje.
Jeg tror jeg ville rangert American History X som tidenes beste film.

Personlig liker jeg veldig godt Det Sjuende Innseglet, Oppdrag Nemo og Den Grønne Mil. De gjorde alle stort inntrykk, på hver sin unike måte.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er ening på American History X altså...

Men jeg er veldig fornøyd med Sniper filmene!
Ja ja, gudfaren er bra, alle vet det nå! nevn heller andre filmer og hvorfor dere liker dem..
Ghost bride er jo genial
Sitat av SkyLine
Jeg må nok si at tidenes film er Frihetens Regn(The Shawshank Redemtion). Jeg har sett engod del film, men dette er det beste jeg har sett. Noen andre som har andre meninger?
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig! En fantastisk god film som jeg har sett uttallige ganger!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av SkyLine
Jeg må nok si at tidenes film er Frihetens Regn(The Shawshank Redemtion). Jeg har sett engod del film, men dette er det beste jeg har sett. Noen andre som har andre meninger?
Vis hele sitatet...
Jeg for min del mener du sender tydelig signal om at du faktisk ikke har sett mange filmer. Det samme gjelder resten av dere. Dere har kanskje sett på mange filmer, men neppe tenkt så fryktelig mye når dere har sett de.

Personlig mener jeg at det er helt umulig å si hvilken film som er "den beste jeg har sett" med mindre tallet på filmer man har sett er under 20 filmer. Og om man har sett under 20 filmer så burde man aldri uttale seg om hvor god filmene man har sett faktisk er.
Okey, alle folk som spør etter en PHP utfordring; lag et program hvor en kan legge til film-titler (og admin kan holde oversikt over og slå sammen duplikat-oppføringer), og brukere kan stemme på sine topp 10 titler.

Så kan den telle over hvilke filmer som ble topprankerte, og dere kan publisere resultatet av "Tidenes film ifølge folkene på NFF". Så får vi endelig avgjort det endelige svaret på denne threaden...

Noen som tar utfordringen? Ikke jeg, er for lat akkurat nå...
Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snitch og Pulp Fiction.. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen..
Frihetens Regn en utrolig bra film.. En annen kjempefilm som er best egnet for fotballintereserte er Escape to victory.
Når jeg så trådnavnet, så tenkte jeg på The Shawshank Redemption med en gang. Det er en utrolig bra film.
Scarface!...
Sitat av Svankmajer
Jeg synes det rent motsatte. Film gir muligheter til å vise en drøm i bilder. En film som Den Andalusiske Hund er et glimrende eksempel på det. Klart, jeg er usikker på om du selv skjønner hva du skriver her så... vel.

S,
Vis hele sitatet...
Noe av den største styrken til filmmediet ligger utvilsomt i dens evne til å kunne representere virkeligheten på en annen måte enn som man vanligvis oppfatter den som, men jeg mener dette heller bør være et virkemiddel for å skabe dybde for underliggende temaer og for å gi rom for ulike tolkningsmuligheter av det man ser og hører. David Lynch er jo et kjent eksempel på noen som benytter seg mye av dette, men filmene hans har allikevel en kjerne av kausale sammenhenger som binder fortellingen sammen. Jeg synes en del av "kraften" som en film treffer en med forsvinner noe når det ikke finnes en "meningsfull" fortelling i bunnen som kan vise konsekvenser av handlinger, og på den måten i liten grad kan gi en drøfting av temaene den tar opp. Ikke det at filmen trenger å være eksplisitt å forklare betydningene av hva man ser, men den bør i alle fall ha en indre konsistens, synes jeg.

Jeg ser jo at det jeg skriver kan virke som tåkeprat, men det er vel fordi at dette blir veldig subjektivt, det bunner jo tross alt i smak.
jaG
Produktutvikler
Ace Ventura Super på en dag du er i dårlig humør!

Monty Python and the Holy Grail ! Er vel kanskje ikke tidenes film, men utrolig tett/morsom!

Forøvrig er jo filmene med Bud Spencer og Terence Hill også alltid konge !
Sist endret av jaG; 11. juni 2007 kl. 01:36.
Ugh.. Ser i grunn for mye film til å kunne svare på dette spørsmålet, men noen filmer utmerker seg jo mer enn andre.
Blant mine favoritter er: El Maquinisto (The Machinist), American Psycho, American History X, Full Metal Jacket (samt det meste av Kubrick egentlig), Saving Private Ryan, The Green Mile, The Illusionist, Donnie Darko, Running Scared..

Kunne ha nevnt en hel del andre filmer også, men valgte å sette en grense der - det å velge én spesifikk film som det beste jeg noen sinne har sett er for meg komplett umulig.
Ondskapen (Ondskan)
Fight Club
Gudfaren
Waking Life
Donnie Darko
For a few dollars more
Eyes wide shut
Romance and cigarettes
King Kong (1933) (fordi den skapte stop-motion. Tenk alle de gode filmene som
ikke ville blitt laget uten )

Det er en skam at ingen har nevnt Waking Life før, men det er jo egentlig en film de færreste har hørt om, så kanskje ikke så rart allikevel. Takk til Mullah som anbefallte den.
Sist endret av Gest; 11. juni 2007 kl. 01:48.
The Boondocks Saints og Natural born killers, klarer ikke å velge kven av de som er best ^^.
Braveheart og The Rock er også veldig bra.
Det finnes så mange bra filmer.
Mine favoritter er:

- Donnie Darko
- Trainspotting
- Pulp Fiction
- Goodfellas
- Fight Club
- The Shawshank Redemption
- Run Lola Run
- Chihiro: Spirited Away
- Snatch
... og sikkert flere, kommer ikke på mer nå!

mvh
Joachimsen
The Shawshank Redemption(norsk: frihetens regn) er min favoritt
Jeg synes det er overaskende mange som sier at Shawshank Redemption er den beste filmen noensinne. Sure, det er en veldig god film, men jeg føler at jeg ikke sitter igjen med så mye som jeg burde gjøre etter den er ferdig. Den beste filmen jeg har sett, av de jeg komme rpå nå, er V for Vendetta. Den er deilig og gjennomført.
The Shawshank Redemption er min favoritt, men hakk i hæl kommer filmen/miniserien Band of brothers. Begge disse filmene har gode historier, svært gode skuespillerprestasjoner og ikke minst gode gjennomføringer av filmene. Etter min mening har begge disse filmene opp mot alt en kan forvente å finne i en film.
Jurassic Park + Star Wars + South Park, bigger longer etc.
Sitat av ZerBox
The Shawshank Redemption er min favoritt, men hakk i hæl kommer filmen/miniserien Band of brothers. Begge disse filmene har gode historier, svært gode skuespillerprestasjoner og ikke minst gode gjennomføringer av filmene. Etter min mening har begge disse filmene opp mot alt en kan forvente å finne i en film.
Vis hele sitatet...
Band of brothers? (Norsk: Kammerater i krig). Hvis det er den du mener er det en veldig god serie. Airborne 101.divison en kjempeserie!
Saving private Ryan og Gladiatoren
Har ikke lest hele tråden, men av det jeg har lest synes jeg det er rart at ingen nevner ringenes herre. Ringenes Herre er helt klart min favoritt.

Edit: Og med Ringenes Herre mener jeg selvfølgelig alle tre.
Sist endret av zipp; 12. juni 2007 kl. 23:01.
The Godfather..! Blir aldri lei den filmen!
Dawn of the dead, Jurassic Park og Alien er drit bra filmer
carlito's way
donnie brasco
The Elephant Man og Flåklypa Grand Prix er de som ligger høyest hos meg.

Ellers så anbefaler jeg The Fly fra 1958, Nosferatu fra 1922, Edward Scissorhands og The Shining for de som ikke har sett de
Tidenes film er rett og slett Frihetens Regn.
Sist endret av zorro; 16. juni 2007 kl. 13:47.
Klarer ikke helt å bestemme meg, men det står mellom: Fight Club, Snatch, Nighmare Before Christmas og Donnie Darko.

Eller så har vi denne. Den mest geniale filmen jeg har sett i alle fall: http://www.youtube.com/watch?v=Ypt0Qkxx2l4
Sist endret av urge4life; 17. juni 2007 kl. 17:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Frihetens regn,Ringenes Herre,Gudfaren,Se7en,Pianisten,Forrest Gump,Braveheart,The Rock,Con Air,American History X,Platoon,The Bone collector. Fler jeg ikke kommer på.

Saving private Ryan, Gladiatoren, Fight Club og City og God!

Deer hunter!

Schindlers List

nattsvermeren, leon
From Dusk Till Dawn
Grindiron Gang
Sin City
Coach Carter
Menace To Society
The Footbal Factory
Animal Factory
Sitat av tnt
Jeg for min del mener du sender tydelig signal om at du faktisk ikke har sett mange filmer. Det samme gjelder resten av dere. Dere har kanskje sett på mange filmer, men neppe tenkt så fryktelig mye når dere har sett de.

Personlig mener jeg at det er helt umulig å si hvilken film som er "den beste jeg har sett" med mindre tallet på filmer man har sett er under 20 filmer. Og om man har sett under 20 filmer så burde man aldri uttale seg om hvor god filmene man har sett faktisk er.
Vis hele sitatet...
Hmmm, artig at du kritisere oss som liker Frihetens Regn.
Har nok mer peiling enn du tror, det er hvertfall mange som deler syn med oss
Bare skjekk denne listen du " filmguru":http://www.imdb.com/chart/top
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av C.Hendrix085
Hmmm, artig at du kritisere oss som liker Frihetens Regn.
Har nok mer peiling enn du tror, det er hvertfall mange som deler syn med oss
Bare skjekk denne listen du " filmguru":http://www.imdb.com/chart/top
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer for at du leser innlegget mitt igjen, jeg kritiserte ikke folk som liker filmen du snakker om. Jeg kritiserer hele motivet til denne tråden.
Sitat av C.Hendrix085
Hmmm, artig at du kritisere oss som liker Frihetens Regn.
Har nok mer peiling enn du tror, det er hvertfall mange som deler syn med oss
Bare skjekk denne listen du " filmguru":http://www.imdb.com/chart/top
Vis hele sitatet...
IMDB top 250-lista er i beste fall en liste over de veldig godt likte filmene i USA. Ja, det er mange gode filmer på den, men det er også mange som ikke har noe å gjøre på en "tidenes beste film"-liste.
Sitat av mongeland
IMDB top 250-lista er i beste fall en liste over de veldig godt likte filmene i USA. Ja, det er mange gode filmer på den, men det er også mange som ikke har noe å gjøre på en "tidenes beste film"-liste.
Vis hele sitatet...
Hvem filmer? Hvorfor ikke? IMDB er jo et sted hvor hele verden som er interresert i film (og bruker internett) er innom. Burde være stedet hvor det mest realistiske bilde på hva som er "tidenes beste"...
Donnie Darko, Fight Club, Pi etc. Elsker slike filmer som setter hjernen i gang
Sitat av tnt
Jeg stemmer for at du leser innlegget mitt igjen, jeg kritiserte ikke folk som liker filmen du snakker om. Jeg kritiserer hele motivet til denne tråden.
Vis hele sitatet...
Du kritiserte meg når du sa at jeg "tydelig signal om at du faktisk ikke har sett mange filmer"
Er ikke det kritikk i en slik tråd da?
Og også at jeg "ikke tenker" over det jeg ser
Tidenes beste film for meg; The Black Cauldron av Disney.
Prrrr <3

Men så er jeg rar og da :-P
Scarface og The Godfather med flere
Den Siste Keiseren er helt konge. Gudfaren 2 er jo helt ille
De beste filmene etter min mening.

Clockwork Orange
Requiem For A Dream
2001: A Space Odessy
Suspiria
Evil Dead
Pulp Fiction
Jackie Brown
Dr. Kaligaris Kabinett

Sitat av COMPstomp
Troll 2 er helt klart verdens beste og morsomste film.
Vis hele sitatet...
Hvor kan man få tak i dette "mesterverket" på dvd? :P
Prozac Nation
Salo Or The 120 Days In Sodom
28 Days Later
One Flew Over The Cuckoo's Nest
Nekromantik 1-2
Gummo
Lost Highway
Twin Peaks
Blue Velvet
The Virgin Suicides
300
Sønner
The Mothman Prophecies
Ginger Snaps
Evil Dead 1
Scarface
Cannibal Holocaust
The Beyond
Uno
Reservoir Dogs
Pulp Fiction
Bad Taste
Braindead
Meet The Feebles
Grindhouse
Donnie Darko
Hellraiser 1-2
Almost Famous
Crank
Fear And Loathing In Las Vegas
Requiem For A Dream
House Of The 1000 Corpses
The Devils Rejectts
Girl interrupted, Identity
August Underground filmene
A Clockwork's Orange

Her er ihvertfall mine favoritter. Mange der er langt fra de beste filmene i verden. Men enda fler er ganske nærme
Sist endret av Ken0rr; 3. juli 2007 kl. 15:44.
300, Sønner, Cannibal Holocaust, Bad Taste, Braindead, Meet The Heebles, House Of 1000 Corpses og August Underground er alle kule filmer, men har ikkenoe på en slik liste å gjøre