Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1933
heihei. Jeg har pynta litt på cven for å tette hull i perioder jeg ikke har vært på jobb. Det er krav om sikkerhetsklarering/bakgrunnssjekk på jobben jeg søkte på. Vil de da finne ut at jeg har løyet eller er jeg safe? Alt annet er ellers sant på cven mtp sånn utdanning osv. Jeg har også ekte referanser.
Sikkerhet/Bakgrunnsjekk er vel politiattest. Hvilken jobb er det snakk om?
Ringer de referansene dine så kan det hende de får vite perioden du jobbet der, så om det ikke stemmer overens med cv så får du vel spørsmål om det.
Jeg har selv noen sorte hull, men jeg har bare latt være å skrive tidsrom. Aldri fått nor spørsmål om det
Sist endret av JegBareLurer; 5. desember 2023 kl. 23:43.
hu dama sa at de henter ut hvor lenge jeg har oppholdt meg i landet, statsborgerskap, vandel osv. det jeg er bekymra for er at de henter ut alle mine tidligere arbeidsforhold fra aa-registeret men husker iikke at hu nevnte noe om det. jeg har bare pynta litt med ekstra arbeid på butikker og skit og forlenget arbeidsperioden i jobbene jeg har hatt for å tette igjen hull. håper ikke de politianmelder fordi jeg løy litt da
Til alle med hull i CV:

Si du har reist. Det gir kred pluss ingen kan ta deg på det. Modern problems require modern solutions.
Det er dokument-forfaskning. Hvorvidt det for følger er en annen sak.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er dokument-forfaskning. Hvorvidt det for følger er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du tuller. hva faem gjør jeg nå?hvordan forbedrer jeg meg til møte med snuten??? når ble det så strengt. jeg hører jo om folk som pynter på cven hele tida for å få seg jobb. er det bare nå nylig de har begynt med slike drøye bakgrunnssjekk??? hvaa faaen!
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
Jeg håper du tuller. hva faem gjør jeg nå?hvordan forbedrer jeg meg til møte med snuten??? når ble det så strengt. jeg hører jo om folk som pynter på cven hele tida for å få seg jobb. er det bare nå nylig de har begynt med slike drøye bakgrunnssjekk??? hvaa faaen!
Vis hele sitatet...
Slapp av. Jeg har ikke lest hele tråden siden jeg er lat, men har du kun endret noen årstall og sånt fra tidligere jobber er det ingen som bryr seg. Har du skrevet at du har 7 år på medisinstudiet kan det hende noen blir sinna.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
Jeg håper du tuller. hva faem gjør jeg nå?hvordan forbedrer jeg meg til møte med snuten??? når ble det så strengt. jeg hører jo om folk som pynter på cven hele tida for å få seg jobb. er det bare nå nylig de har begynt med slike drøye bakgrunnssjekk??? hvaa faaen!
Vis hele sitatet...
Lol. Slapp helt av. Han kødder med deg. Man kan ikke forfalske dokumenter produsert av seg selv, da sier du bare at du med uhell trykket feil tall. Lykke til med jobbsøkingen!
"sorry jeg kom borte noen taster som gjorde at det ble en feil på CV"

"hva ble feil?"

"at jeg jobbet på bikbok 2013-2017"
Sitat av Astro Man Vis innlegg
"sorry jeg kom borte noen taster som gjorde at det ble en feil på CV"

"hva ble feil?"

"at jeg jobbet på bikbok 2013-2017"
Vis hele sitatet...
"jeg har bare pynta litt med ekstra arbeid på butikker og skit og forlenget arbeidsperioden i jobbene jeg har hatt for å tette igjen hull."

Et par måneder her og der spiller ingen rolle.
Sist endret av En deling; 6. desember 2023 kl. 08:39.
Spørs jo helt hva du søker på men du kan bli bedt om attester fra tidligere arbeidsforhold.
Å lyve på CV vet jeg ikke med 100% sikkerhet om teller som dokumentforfalskning (værre ting har f.eks Telenor sjefen gjordt), men å holde på med sånt i stillinger som krever sikkerhetsklarering er IKKE lurt.

Forhåpentligvis begynner de ikke klareringen før du har vist deg til å være en aktuell kandidat. Slik jeg husker er det den rekkefølgen de gjør det uansett.


Jeg tror ikke du kommer til å bli straffeforfølgt her, det er forskjell på å forfalske f.eks vitnemål vs. å dikte opp stillinger i CV. Men du bør trekke deg umiddelbart.

Bare finn på en grunn til at du tror du ikke kommer til. Å bli klarert (si alkoholproblem f.eks hvis du ikke finner på en mer."clean" grunn, ingen kan ta deg på denne). Med mindre de ressurser til å plage løgnaser som skryter på CV vil jeg tro de bare takker deg for ærligheten og avslutter hele prosessen. Uten sikkerhetsklarrering er du uaktuell uansett.



Her er Telenor-casen, forresten:

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i...nnroemmer-feil

Sitat av JegBareLurer Vis innlegg
Sikkerhet/Bakgrunnsjekk er vel politiattest. Hvilken jobb er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsklarering gjøres av NSM. Det gjøres i tre forskjellige grader. Bakgrunnssjekk av deg samt partner, familie, nære venner osv. Avhengig av hvor høyt gradert man trenger å være.

Bakgrunnssjekken inkluderer psykisk helse/problemer (inkluderer rus, alkoholproblemer, vold, osv), betalingsanmerkninger/gjeld/pengeproblem generelt, diverse ærlighetstester...

Man skal være ærlig om alt på slik vurderinger, og hvis noe i ens egen livssituasjon endrer seg, skal man proaktivt rapportere dette videre. Dersom man senere blir tatt for å ha lyvet i klareringsspørsmål (det er et eget skjema man fyller ut), eller hvis noe man har svart på har endret seg uten at dette har blitt rapportert innen en *ordentlig* tid, risikerer man å miste klarering umiddelbart, som også fører umiddelbart til sparken.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 6. desember 2023 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hull i CVen forklares med "Jeg skulle gjerne snakket om det, men har signert en NDA"
KrølleBølleBrur

så lenge de ikke henter ut tidligere arbeidsforhold er jeg safe. vitnemål og skit er safe. hentes jo fra vitnemålsportalen. sjukt at telenor sjefen har greid å lyge om det. tviler de klarerer meg på COSMIC TOP SECRET nivå blir mest sannsynlig NATO SECRET ja. men hu dama sa at de kommer til å kontrollere ektefelle, foreldre, søsken osv og det er jo COSMIC TOP SECRET... kanskje de gjør det for å skremme jeg. skjønner faen meg ikke hva som skal være så jævlig gradert med det jeg skal drive med. blir jævlig rart hvis jeg for sparken i ettertid hvis de finner ut at jeg ikke jobba på cubus for 3 år siden f.eks. og enda mer lavmål hvis jeg for sparken fordi jeg har fått hjelp av nav tidligere
Jeg kan ikke skjønne at hjelp fra NAV skulle være noe problem. men spørs jo hvordan forholdene rundt det var da. Dårlig økenomi er dessverre negativt i seg selv,

Skal du jobbe i Stortinget?
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
KrølleBølleBrur

så lenge de ikke henter ut tidligere arbeidsforhold er jeg safe. vitnemål og skit er safe. hentes jo fra vitnemålsportalen. sjukt at telenor sjefen har greid å lyge om det. tviler de klarerer meg på COSMIC TOP SECRET nivå blir mest sannsynlig NATO SECRET ja. men hu dama sa at de kommer til å kontrollere ektefelle, foreldre, søsken osv og det er jo COSMIC TOP SECRET... kanskje de gjør det for å skremme jeg. skjønner faen meg ikke hva som skal være så jævlig gradert med det jeg skal drive med. blir jævlig rart hvis jeg for sparken i ettertid hvis de finner ut at jeg ikke jobba på cubus for 3 år siden f.eks. og enda mer lavmål hvis jeg for sparken fordi jeg har fått hjelp av nav tidligere
Vis hele sitatet...

Det er nettopp dette da. Hvis du lyver om noe så "lite" som det, er det enda vanskeligere å ha tillit til overs for enda mer alvorlige ting. Det at du er *villig* til å lyge, betyr også at det kan oppstå ting i fremtiden du også er villig til å lyge om eller holde skjult.


NSM sikkerhetsklarering er standardisert for å gjelde hemnelighetgsholdt informasjon for kritiske jobber i hele landet. Det er bare slik det er. Det er tøft å høre det, men hvis du er av typen som føler deg uenig med hvor strengt det er, så er du ikke den aktuelle kandidaten for en slik jobb. Du må leve et A4 liv, eller leve et A4 liv på utsiden, og sjonglere å ikke bli tatt for det du skjuler.

Jeg tror faktisk det kan være fordel å ha hull i CVen på en slik type jobb. Hvis du har hatt hullet av en god grunn (alt nav relatert kan vel i bunn og grunn forklares som sykdom), og du er ærlig om dette, viser det at du også har mindre "feil" som en A4 person har. Det er suspekt hvis alle mellom himmel og jord er feilfri.
Når jeg har vært på jobbintervju har jeg alltid måttet ha med dokumentasjon på det som står i cv-en. Hvordan har du tenkt å dokumentere det du har "pyntet på"?
Trolig lite vits å jukse på cven. Det er ikke den som er utslagsgivende hvis/når du kommer på intervju.

Og for å komme til intervju så er det søknadsteksten som er viktig.

(Gode) referanser er også viktig.

Hilsen en som var aktiv jobbsøker i nesten 4 år og vært på utallige 1. og 2. gangs intervjuer.
Sist endret av IneartheDx; 6. desember 2023 kl. 15:03.
nå sliter jeg virkelig med å skjønne hva slags kanin hull av en jobb jeg har søkt på siden jeg trenger fuckings CoSmIc tOp sEcReT nato gradering for å utføre jobben. nei, dette er bare tull. dette er bare en helt alminnelig jobb som er ett hakk over bak kassa på kiwi. tror ikke ett sekund på at det jeg skal behandle er til fare for fucking nato eller norsk rettsikkerhet, det gir ikke mening

sikkerhetsloven ble nå endret i juli under mehl men det ser ikke ut som store forandringer men det må det jo være siden jeg trenger den drøyeste sikkerhetserklæringen for å utføre en så triviell jobb. så i praksis har noe endret seg. det er jo ikke bare meg. det er jo en annen bruker som har lagd tråd om det samme. Det er bare tidsspørsmål man trenger CoSmIc tOp sEcReT gradering for å i det hele tatt jobbe i norge og da er jo nesten alle brukere på dette forumet rimelig fucked for å si det mildt

hva skal skje med de som er klassifisert som uegnet? sendt til gulagen?
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
nå sliter jeg virkelig med å skjønne hva slags kanin hull av en jobb jeg har søkt på siden jeg trenger fuckings CoSmIc tOp sEcReT nato gradering for å utføre jobben. nei, dette er bare tull. dette er bare en helt alminnelig jobb som er ett hakk over bak kassa på kiwi. tror ikke ett sekund på at det jeg skal behandle er til fare for fucking nato eller norsk rettsikkerhet, det gir ikke mening

sikkerhetsloven ble nå endret i juli under mehl men det ser ikke ut som store forandringer men det må det jo være siden jeg trenger den drøyeste sikkerhetserklæringen for å utføre en så triviell jobb. så i praksis har noe endret seg. det er jo ikke bare meg. det er jo en annen bruker som har lagd tråd om det samme. Det er bare tidsspørsmål man trenger CoSmIc tOp sEcReT gradering for å i det hele tatt jobbe i norge og da er jo nesten alle brukere på dette forumet rimelig fucked for å si det mildt

hva skal skje med de som er klassifisert som uegnet? sendt til gulagen?
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du selv skjønner hva slags jobb du søker på å må forfalske CV og sikkerhetsklarering så er det definitivt feil jobb for deg.

0.6% av stillingene på finn inneholder ordet "sikkerhetsklarering". 207 stillinger i 120 annonser. Så dette med uegnet er veldig lite tema.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
nå sliter jeg virkelig med å skjønne hva slags kanin hull av en jobb jeg har søkt på siden jeg trenger fuckings CoSmIc tOp sEcReT nato gradering for å utføre jobben. nei, dette er bare tull. dette er bare en helt alminnelig jobb som er ett hakk over bak kassa på kiwi. tror ikke ett sekund på at det jeg skal behandle er til fare for fucking nato eller norsk rettsikkerhet, det gir ikke mening

sikkerhetsloven ble nå endret i juli under mehl men det ser ikke ut som store forandringer men det må det jo være siden jeg trenger den drøyeste sikkerhetserklæringen for å utføre en så triviell jobb. så i praksis har noe endret seg. det er jo ikke bare meg. det er jo en annen bruker som har lagd tråd om det samme. Det er bare tidsspørsmål man trenger CoSmIc tOp sEcReT gradering for å i det hele tatt jobbe i norge og da er jo nesten alle brukere på dette forumet rimelig fucked for å si det mildt

hva skal skje med de som er klassifisert som uegnet? sendt til gulagen?
Vis hele sitatet...
Slapp av, du kommer nok ikke til å bli kalt inn til intervju uansett