Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 2726
Etter å ha lest denne artiklen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...bal-oppvarming sitter jeg igjen med følelsen av at miljøforskerne ikke en gang ser ut til å være villige til å diskutere om temperaturendringene kan være naturlige svingninger ala årstidene, bare med lengre intervaller. Vil det si at miljøforskere er frittatt for AD, HDM, og evt andre vitenskaplige metoder?
Gladsak for klimaskeptikerne dette.

"Artikkelen er publisert av SSB som et «arbeidsnotat» uten en formell kvalitetskontroll, og forfatterne er heller ikke klimaforskere."
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
AD? HDM? Vitenskapelige metoder? Har du et faktisk poeng, eller "stiller bare spørsmål"?

Dette kommer på tvers av det vi vet med stor sikkerhet fra før, basert på mange tiårs veletablert og troverdig forskning, fagfellevurderte studier ol. - hvilket dette ikke er - av så godt som alle eksperter.

To (ukvalifiserte, som Dough påpeker) løker fra Norge som plutselig får en fiks idé er ikke helt nok til å snu alt det på hodet. Abstraktet sier ikke noe om hvorfor alt vi vet er feil, så kanskje du kan forklare kort?

https://skepticalscience.com/argument.php - 1, 6 og 30/47 virker mest umiddelbart relevante.
Sist endret av robhol; 28. september 2023 kl. 10:33.
Sitat av Dough Vis innlegg
Gladsak for klimaskeptikerne dette.

"Artikkelen er publisert av SSB som et «arbeidsnotat» uten en formell kvalitetskontroll, og forfatterne er heller ikke klimaforskere."
Vis hele sitatet...
Noen som spiser kake i dag ja 😅
Hva er det SSB egentlig driver med her?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av atom Vis innlegg
Noen som spiser kake i dag ja 😅
Vis hele sitatet...
Artikkelforfatterne og pot brownies, antar jeg? Jeg har prøvd å regne på edibles selv, og noe må jo ha gått galt.

Økte temperaturer som en konsekvens av økt drivhusgasser i atmosfæren er alt en trenger å vite. En barneskoleelev kan skjønne det. Kausaliteten er sterk og har vært kjent i mange tiår allerede. Det er ingen akademisk diskusjon om dette fordi enighet og konsensus har blitt møtt for lenge siden.

Systematiske ting som feedback loops, tipping points, og komplekse interaksjoner med menneskelige systemer som jordbruk, energi, konflikter og helseeffekter er mer usikkert, har mindre konsensus og er eksempler på klimaforskning som gjøres i dag.


Er egentlig overbevist om at en god andel klimafornekting egentlig er folk som ikke klarer å ta inn over seg selv at vi voldtar planeten vår og at den eneste reelle løsningen er å kutte ned på luksusvarene vi er vant til.

Jeg har mer respekt for folk som aksepterer klimaendringer - selv om man er kanskje er litt naiv og tror/håper på at fremtidig teknologi vil redde oss. Jeg har til og med mer respekt for folk som ser at det er et problem, men gir blanke fordi "nei, vil ikke". Folk som åpenbart ikke har noe som helst forståelse for hvordan forskning fungerer men har veldig sterke meninger om det har jeg null respekt for.

Litt krast, men dette er sannsynligvis det noen folk tenker når du stiller sånne spørsmål i offentligheten.
Sist endret av Vekst; 28. september 2023 kl. 12:52.
Jeg tror folk flest kjøper at det er menneskeskapt, men er irritert over hva vi faktisk gjør med det.

Vi stenger ned atomkraftverk og setter opp vindmøller som voldtar naturen og folks hjem.

Vi bretter melkekartonger.
Andre steder brenner de bildekk under åpen himmel så langt øyet kan se.

Til syvende og sist så virker det som det kun handler om penger.
Sitat av robhol Vis innlegg
Artikkelforfatterne og pot brownies, antar jeg? Jeg har prøvd å regne på edibles selv, og noe må jo ha gått galt.

Vis hele sitatet...
Lol ja. Skjønner ikke hvordan et organ som SSB lar dette gå igjennom og heller ikke tar til seg kritikken når den blir lagt frem.

Ekkokamrene på SoMe får vel noe å glede seg over nå og «fakta» de kan benytte i enhver lavpannediskusjon.
Så korrupt verden er idag, hvorfor skulle klimaforskere være unntaket fra korrupsjon?
Men da er vel klimaskeptikerne også like korrupte?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Men da er vel klimaskeptikerne også like korrupte?
Vis hele sitatet...
Klart, men skeptikeren har nok mindre sjanse for å være korrupt da det ikke ligger penger i klimaskepsis.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Klart, men skeptikeren har nok mindre sjanse for å være korrupt da det ikke ligger penger i klimaskepsis.
Vis hele sitatet...
Fossil fuels – coal, oil and gas – are by far the largest contributor to global climate change, accounting for over 75 per cent of global greenhouse gas emissions and nearly 90 per cent of all carbon dioxide emissions. As greenhouse gas emissions blanket the Earth, they trap the sun's heat.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Neida, det er selvfølgelig ingen økonomiske insentiver bak produksjonen av olje, kull og gass.
Sist endret av Knask; 28. september 2023 kl. 14:09. Grunn: Sitat
Noen er bare for kørka til å delta i en saklig debatt.
Sitat av Knask Vis innlegg
Kilde.

Neida, det er selvfølgelig ingen økonomiske insentiver bak produksjonen av olje, kull og gass.
Vis hele sitatet...
Som sagt, så er hele verden korrupt. Det jeg sier er at folk er naive om de tror at det ikke forekommer korrupsjon i klima og at det er mye mer penger for BlackRock, Vanguard og JP Morgan Chase i klimahysteri enn skepsis.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Klart, men skeptikeren har nok mindre sjanse for å være korrupt da det ikke ligger penger i klimaskepsis.
Vis hele sitatet...
...??

Hvor ligger de store pengene i å innse at menneskeskapte klimaforandringer finnes og er farlige?

"You guys are getting paid??"
Sist endret av robhol; 28. september 2023 kl. 16:49.
Sitat av robhol Vis innlegg
...??

Hvor ligger de store pengene i å innse at menneskeskapte klimaforandringer finnes og er farlige?

"You guys are getting paid??"
Vis hele sitatet...
Staten og de store korporasjonene tjener seg kvalmende rike på klimahysteriet og itillegg vil de ha folk redd for hva som kan skje!

60-tallet: oljen tar slutt om 10 år!
70-tallet: ny istid om 10 år!
80-tallet: ozonlaget er borte om 10 år!
90-tallet: surt nedbør dreper all dyrkbarmark om 10 år!
2000-tallet: isbreer er borte on 10 år!

Ingenting av dette skjedde, men det resulterte i økte skatter og avgifter!
Men oljeselskapene er smågutter og til å stole på? De er for faen de største og rikeste skurkene på kloden.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Men oljeselskapene er smågutter og til å stole på? De er for faen de største og rikeste skurkene på kloden.
Vis hele sitatet...
Må gjenta meg selv mye her. Jeg sier at hele verden er korrupt, det inkluderer olje-eiere også, men det inkluderer på aller høyeste grad også klimaforkjempere, noe som mange grønnekrigere nekter å se. Det er det jeg sier.
Ja, og det er regelrett piss.
ikke glem klovnen trædal som i 2017 sa vi hadde 3 år på oss, før katastrofen var ett faktum

Disse grønnskollingene er latterlige, samtidig som det heies på Bill Gates, som bruker eget privatfly når han skal på tur.

verden vil bedras
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Må gjenta meg selv mye her. Jeg sier at hele verden er korrupt, det inkluderer olje-eiere også, men det inkluderer på aller høyeste grad også klimaforkjempere, noe som mange grønnekrigere nekter å se. Det er det jeg sier.
Vis hele sitatet...
Er det dette du er litt inne på?
https://www.investopedia.com/terms/g/greenwashing.asp

Er rimelig sikker på at McDonald's ikke selger mindre ved å skryte av alt de gjør for fremstå som grønne.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er det dette du er litt inne på?
https://www.investopedia.com/terms/g/greenwashing.asp

Er rimelig sikker på at McDonald's ikke selger mindre ved å skryte av alt de gjør for fremstå som grønne.
Vis hele sitatet...
Ja, bla.

McDonald's var et godt eksempel! Pappsugerør er mer miljøskadelige og de virker som forkjempere for klima. De har fått masse omtale (reklame) fordi folk både elsker og hater tiltaket.
Sist endret av CannaLars; 28. september 2023 kl. 18:30.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Staten og de store korporasjonene tjener seg kvalmende rike på klimahysteriet og itillegg vil de ha folk redd for hva som kan skje!

60-tallet: oljen tar slutt om 10 år!
70-tallet: ny istid om 10 år!
80-tallet: ozonlaget er borte om 10 år!
90-tallet: surt nedbør dreper all dyrkbarmark om 10 år!
2000-tallet: isbreer er borte on 10 år!

Ingenting av dette skjedde, men det resulterte i økte skatter og avgifter!
Vis hele sitatet...
Beklager, la meg være tydeligere: spesifikt hvem tjener på "klimahysteri" og hvordan?
Sitat av robhol Vis innlegg
Beklager, la meg være tydeligere: spesifikt hvem tjener på "klimahysteri" og hvordan?
Vis hele sitatet...
Alle de som har bytta til pappsugerør for eksempel. Gratis reklame
Sitat av robhol Vis innlegg
Beklager, la meg være tydeligere: spesifikt hvem tjener på "klimahysteri" og hvordan?
Vis hele sitatet...
Så mye jeg må gjenta meg for dere.. BlackRock, Vanguard, JP Morgan Chase etc. de som virkelig styrer verden! Politikere, investorer etc. tar også en liten del av kaka.
Ingen har så langt nevnt den lille istiden som fortsatt er i ferd med å gå over. Den var kanskje årsaken til at vikingtiden tok slutt. Jeg har en gut feeling på at alle kort ikke er på bordet enda. Men jeg er kanskje aleine om disse tankene? Klimaforskning blir litt Moxnes for min del.
Dette er jo like seriøst som partiprogrammet til INP, partiet «mann»…

https://inpartiet.no/Politikk/partip...asjonalt/klima
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Så mye jeg må gjenta meg for dere.. BlackRock, Vanguard, JP Morgan Chase etc. de som virkelig styrer verden! Politikere, investorer etc. tar også en liten del av kaka.
Vis hele sitatet...
... og hvordan? Du må ikke gjenta deg. Grunnen til at du får de samme spørsmålene er jo at du nekter å besvare dem.
Sist endret av robhol; 28. september 2023 kl. 20:08.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Jeg har en gut feeling
Vis hele sitatet...
Mange av verdens smarteste mennesker har brukt hele livet sitt på å studere dette, men du har en gut feeling. Eg skjønar...

Noen ganger må det være lov å si: "Hold kjeft, dette har du ikke greie på".

Hvis du trenger en fiende å hate vil jeg anbefale å fokusere på pengene. Det er ikke forskere som ratter rundt i Porsche og tar sjøfly til hytta...
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Så mye jeg må gjenta meg for dere.. BlackRock, Vanguard, JP Morgan Chase etc. de som virkelig styrer verden! Politikere, investorer etc. tar også en liten del av kaka.
Vis hele sitatet...
Ah, de samme BlackRock og Vanguard som sikkert eier mer i oljebransjen enn noen annen institusjon.. de pusher grønne ideer? Fordi de tjener mer penger på pappsugerør og å svartmale fossilbransjen enn de tjener på Chevron?
Lol, den kjøper jeg ikke
Sitat av moret Vis innlegg
Ah, de samme BlackRock og Vanguard som sikkert eier mer i oljebransjen enn noen annen institusjon.. de pusher grønne ideer? Fordi de tjener mer penger på pappsugerør og å svartmale fossilbransjen enn de tjener på Chevron?
Lol, den kjøper jeg ikke
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke kjøpe noe av det jeg sier, men at de ønsker å tjene penger i begge ender er ikke så utenkelig for meg, som det tydeligvis er for deg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Venter fortsatt. Fortell hvordan "klimahysteriet" gagner dem, da. Spennende greier.

Husk: spesifikt.
Sist endret av robhol; 29. september 2023 kl. 00:51.
Hva med å diskutere for/mot en teori basert på dens meritter, istedenfor å krangle om hvem som har mest å tjene på om den er sann? Vi har vært gjennom det samme mht. Covid, og i morgen kommer vi til å krangle om hvem som har mest å tjene på at jorden er flat.

Sitat av CannaLars Vis innlegg
Staten og de store korporasjonene tjener seg kvalmende rike på klimahysteriet og itillegg vil de ha folk redd for hva som kan skje!

60-tallet: oljen tar slutt om 10 år!
70-tallet: ny istid om 10 år!
80-tallet: ozonlaget er borte om 10 år!
90-tallet: surt nedbør dreper all dyrkbarmark om 10 år!
2000-tallet: isbreer er borte on 10 år!

Ingenting av dette skjedde, men det resulterte i økte skatter og avgifter!
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt hull i ozonlaget, men heldigvis har vi gjort noe med det.
Sitat av robhol Vis innlegg
Venter fortsatt. Fortell hvordan "klimahysteriet" gagner dem, da. Spennende greier.

Husk: spesifikt.
Vis hele sitatet...
Økte skatter, økte avgifter, (de 2 aller største) omtale i media, kutter produksjonskostnader fordi de har "gone green", lager klimavennlige alternativer sånn at de kan selge vanlige produkter OG klimavennlige produkter, kan selge både vanlige flybilletter og klimavennlige flybilletter, kan selge vanlig frakt og klimanøytral frakt etc.
Også det større bildet og det er at de skaper de frykt, Covid skremmer ikke like mye mer, så nå er det på fullgir med klima. En redd verden er en verden som er enkel å manipulere . Vi er bare brikker i dems spill og de aller fleste biter på agnet til de rikeste.
Sitat av robhol Vis innlegg
Venter fortsatt. Fortell hvordan "klimahysteriet" gagner dem, da. Spennende greier.

Husk: spesifikt.
Vis hele sitatet...
Oppstart og tilrettelegging av ESG aksjeselskaper.
Global dimming blir ignoreret, og det samme gjør albedoeffekten. Det er mye vitenskap som ikke er politisk korrekt, eller støtter opp om fornedringsgrunnlaget som beslutningsgrunnlag.

Men nå var det ikke potensialet for ad hominem eller politisk polarisering som trigget min nysgjerrighet og hensikten med denne tråden, derimot var det det vitenskapelige; det faktiske filosofiske grunnlaget. Flere har allerede nevnt de 50 siste årenes kanskje politiske spill, ikke de lange linjene og det vi kan se dersom vi analyserer bladene og hvordan disse har fryst annerledes siden vikingtida, eller siden pyramidene ble bygget.
Altså, joda, det finnes naturlige svingninger i spill https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles. Dette er 100 år gammel forskning - velkommen til klubben.

Det er enkelt og greit helt irrelevant fordi menneskeskapte klimaendringer påvirker ikke de syklusene. De fungerer oppå de syklusene. Og du trenger ikke noe geni for å se at om man kaster trillioner av ton av drivhusgasser ut i atmosfæren så vil det påvirke likevektene planeten vår har landet på i det siste. Og når denne likevekten rakner (som den er i ferd med å gjøre) kommer det til å bli ekstremt mye rabalder.

Tror du at all forskning må personlig redegjøre for etablerte sannheter i et forskningsfelt? Det hadde vært lange introduksjoner det.

Har du en grad?
Sitat av CannaLars Vis innlegg
80-tallet: ozonlaget er borte om 10 år!
Vis hele sitatet...
Vel, med alle kjemikaliene vi spydde ut, så var det en god sjanse. Men hey, vi har stort sett fikset det. Det viser at det faktisk ER mulig å gjøre noe med slike problemer. Ikke lett, men tydeligvis mulig.

Sitat av CannaLars Vis innlegg
90-tallet: surt nedbør dreper all dyrkbarmark om 10 år!
Vis hele sitatet...
Samme sak her. Sur nedbør kommer fra forurensende produskjonsmetoder. Mye av dette har blitt fjernet og det forbedrer seg. I tillegg dumper vi kalk i store mengder i for sure innsjøer.

Sitat av CannaLars Vis innlegg
2000-tallet: isbreer er borte on 10 år!
Vis hele sitatet...
Vi arbeider med saken, men i feil retning.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Ingenting av dette skjedde, men det resulterte i økte skatter og avgifter!
Vis hele sitatet...
"Gud" kunne kommet fra himmelen og sett hvor mye vi hadde herpet, og gjennopprettet naturen og fjernet alt søppelet. Skatter og avgifter ville fortsatt økt.
Sitat av Vekst Vis innlegg
Har du en grad?
Vis hele sitatet...
Ingen grad relevant for dette tema.
Sitat av Vekst Vis innlegg
De fungerer oppå de syklusene. Og du trenger ikke noe geni for å se at om man kaster trillioner av ton av drivhusgasser ut i atmosfæren så vil det påvirke likevektene planeten vår har landet på i det siste.
Vis hele sitatet...
Hvor mange trillioner dollar kan man gi politikere før klima blir bedre tenker du?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Lol, denne tråden. Neida, dere har helt rett, alle har bare kødda med dere hele tiden.



Vi er nemlig ansatte i Staten alle mann, noen også deltid i den skyggefulle organisasjonen som har ansvaret for å opprettholde klimahysteriet selv om ingenting er feil eller bekymringsverdig i det hele tatt. Bare løgn!

Du skjønner: vi skulle bare tjene litt ekstra penger på å slutte med det vi tjener enestående mest penger på, for når folk er hysteriske over småtteri, så dukker penger opp av ingenting. Man skulle trodd elementære markedskrefter, en av de samme hovedårsakene til at det grønne skiftet har vært såpass treigt, politisert og propagandisert, ville sørget for at alle med profittmotiv ville droppet petroleum til fordel for den 100% reelle og ekstremt profitable hysterivinkelen. Den som helt klart printer enda mer cash enn å bare grave opp all oljen og selge den til fantasisummer.

Dessverre tenkte jeg ikke på én viktig ting: hvis man nevner BlackRock uten å utdype, så får man rett i alt man mener og slipper å argumentere for det. Derfor tjener de altså tydeligvis ikke penger på olje, de heller, slik jeg og moret trodde - maken til dumjævler vi er.

Jeg bare oppfattet ikke geniet i argumentasjonen deres før nå - kanskje jeg har hatt et lite drypp i natt, eller noen har sneket hestedoser med DXM i kaffen min, etter at jeg datt ned trappa og traff hvert eneste trinn med huet først i morges.

Uansett skjønner jeg nå at insistensen deres på å ikke svare oppriktig på ett eneste spørsmål egentlig er min feil. Kanskje jeg bare sliter litt med språket, eller ikke klarer å formulere spørsmål som er deres knusende intellekt verdig. Når jeg tenker etter, burde jeg nok bare ha utdannet meg litt før jeg var veldig frempå med meningene mine; å ta så tydelig og bastant feil må ha fått meg til å virke som en skikkelig dum drittsekk. Legger meg paddeflat.

Det er klart nå at vi bare har latt oss blende hele veien av hvordan verden, vitenskap og økonomi ser ut til å fungere... etter all empiri, logikk og kunnskapen til disse "ekspertene". De kan jo aldri noe om noe som helst, samme hvor lenge de har levd og åndet for emnet. Hvem bryr seg om disse har stålkontroll på matematiske og statistiske metoder mange av oss ikke har hørt om engang - tull alt sammen, bare for å manipulere folk og gjøre ting dyrere! Hvis de mente alt dette burde de ikke ha begynt med alle de greske symbolene og sånt, det er helt klart bare for å holde ting skjult for vanlige hardtarbeidende folk, der de sitter i sine høye tårn og vet ting de har studert. De selvgode jævlene.

Bare se: i statistikk bruker man ofte den greske bokstaven Σ/σ som tilsvarer "s". "Skatt" og "sosialisme" begynner også på s. Sammentreff????????????????????????????????????????

(PS: får jeg lov å begynne å stemme Frp eller kanskje Alliansen likevel, til tross for mine mange feilsteg og utstrakte wrongthink? De virker så smarte nå, skjønner ikke hva alle andre har drevet med all denne tiden.)
Sist endret av robhol; 29. september 2023 kl. 13:03.
Jeg spurte fordi uansett om du har en relevant grad eller ei (jeg har langt unna en relevant grad selv) så vil svaret på dette spørsmålet vært kjent for deg allerede.

Men nå var det ikke potensialet for ad hominem eller politisk polarisering som trigget min nysgjerrighet og hensikten med denne tråden, derimot var det det vitenskapelige; det faktiske filosofiske grunnlaget.
Vis hele sitatet...




Her har du noen ord du kan Google for å sette deg inn i det filosofiske bak forskning.

Deretter så kan du reflektere på om argumentasjonsrekken din bygger på noe av dette. Fordi om det ikke gjør det så har du egentlig ikke kommet til "skill flooren" av å delta i eller i det hele tatt forstå forskning.

Kanskje lese litt forskning også. Syntes denne var litt interessant når jeg leste den noen måneder siden. Future of the human climate niche

Ironisk nok så pleier klimafornektere å også være i mot innvandring. Kanskje du får noe mer å reflektere på om du klarer å ta inn over deg hva denne artikkelen insinuerer?
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hvor mange trillioner dollar kan man gi politikere før klima blir bedre tenker du?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å diskutere med folk som bare leser Donald Duck. Jeg har hørt mer fornuft fra Marve Fleksnes.
Sitat av robhol Vis innlegg
Artikkelforfatterne og pot brownies, antar jeg? Jeg har prøvd å regne på edibles selv, og noe må jo ha gått galt.

Vis hele sitatet...
Du vet han lille vinner sant?
Du vet det bare skjer i eventyr?
Sist endret av Prof. Vrøvel; 29. september 2023 kl. 17:38.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Du vet det bare skjer i eventyr?
Vis hele sitatet...
Livet er et eventyr <3
Sitat av robhol Vis innlegg
Lol, denne tråden. Neida, dere har helt rett, alle har bare kødda med dere hele tiden.
Vis hele sitatet...
Men ikke han med solbrillene på Gardermoen som har forskuttert kommunismen?
Sist endret av ketoDaddy; 29. september 2023 kl. 18:21.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du vet han lille vinner sant?
Vis hele sitatet...
Du vet det er en meme, ikke sant?

Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Men ikke han med solbrillene på Gardermoen som har forskuttert kommunismen?
Vis hele sitatet...
wat
Sitat av robhol Vis innlegg
Du vet det er en meme, ikke sant?
Vis hele sitatet...
En mann som ikke respekter Dark Souls sin lore er ei ingen mann. Gammelt jungelord