Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1195
Hei, kort spørsmål; jeg lurer på hvordan forskjellige metoder for enchanting fungerer i forskjellige spill? Ev. om du har en metode som du mener ville vært god som ikke er brukt (som du ikke skal ha royalties for i et hypotetisk scenario hvor jeg lager et spill)?

Det jeg mener er; Skyrim har f. eks Soul Gems i forskjellig størrelse du bruker til enchanting, som bestemmer styrken (sånn grovt sett), og du må disenchante noe for å lære den enchantmenten, som ødelegger våpenet.


Og et lite, dumt tilleggsspørsmål: Har Bethesda copyright på ild tar ekstra health, is tar stamina i tillegg, og lightning tar mana i tillegg? Tviler, men skader jo ikke å spørre.
Sist endret av droppboks; 4. november 2013 kl. 10:07.
Nei, Bethesda har ikke copyright på noe slik, det går ikke an.
Spørsmålet du nesten må svare på først er hva skal du med enchanting i spillet ditt.
Sist endret av Mith; 4. november 2013 kl. 10:17.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, Bethesda har ikke copyright på noe slik, det går ikke an.
Spørsmålet du nesten må svare på først er hva skal du med enchanting i spillet ditt?
Vis hele sitatet...
Det er rent hypotetisk, muligens i framtiden en gang, men hvis jeg først skal lage ett spill en gang, så blir det RPG, og da vil jeg ha enchanting med (fordi det rett og slett "fascinerer" meg). For nå er jeg bare nysgjerrig på hvordan forskjellige spill har gjort det. Det er ikke en konkret plan om at jeg skal lage et spill med det første...
Hvordan du designer enchantinga di er helt avhengig av hvilken rolle det skal ha i spillet. Hvorfor tror du feks. enchatinga i skyrim er som den er? Hva skjer når du disenchanter et våpen, eller for å si det på en annen måte, hvilke aktive valg kan du ta med tanke på et våpen og hvordan påvirker disse hverandre? Hvorfor kreves det en soulgems i utgangspunktet?
Du må nok sette deg ned å analysere de systemene du lurer på.
Sist endret av Mith; 4. november 2013 kl. 10:28.
I diablo 2 har sorceress en skill som heter enchant. Brukes mest til å levle low levels, men kan også brukes til litt ekstra fire dmg, samt noe ekstra attack rating til highlvls.
De spillene som har best gjennomført enchanting vil jeg si er wow og Skyrim.
Selv om de bruker 2 helt forskjellige typer liker jeg begge. i wow ødelegger du gjenstander for å få materialer du bruker, mens i skyrim ødelegger du gjenstandene for å lære oppskriften.

Hvis man kunne fått til å laget en kombinasjon av de 2 tror jeg det kunne ha blitt veldig bra.
Det finnes helt utrolig mange forskjellige måter enchanting er brukt på i forskjellige spill. Som Mith sier er det nok letter for mange å svare dersom du forklarer hva du ønsker å enchante, enten det er armor, weapons eller andre ting. En enchantment brukes jo som regel for å forbedre en del av gjenstandene du samler i spillets gang, men det trenger jo ikke stoppe der. Det kan jo også gå på egenskaper for karakterer samt f.eks hester e.l. (avhengig av hva slags tid du velger å sette spillet ditt i og ikke minst om du skal ha med transport elementer av den typen).
Kunne jo nesten hatt sånn som Minecraft da, det er et "hemmelig" språk, men etterhvert som du finner sider (av en bok) i huler for eksempel eller av quests så blir litt av språket revealet for eksempel først så er det: *** **** ***** også finner du for en side, og neste gang du sjekker enchantings så står det *** fire ****** veit ikke om du skjønte det, men bare noe jeg kom på

Det vil si, ta Minecraft sitt system et steg lengre, da det ikke er et reelt språk det er bare bullshit det i Minecraft kan ikke finne ut hva får

Eventuelt legge til litt fra Skyrim, når du har enchanta et sword til fire-sword, så kan du slå 100 ganger før du går tom for brann, men når du har for eksempel unlocket 10% av språket kan du legge til 25 slag, med da en dårlig soul gem, også når du har 90% kan du legge til 100, når du har 100% (som er sjeldne sider til slutt) kan du legge til du har 500 slag og ekstra kraft

Ikke så gode forholdstall, men poenget som er viktigst
Sist endret av Oatre; 4. november 2013 kl. 16:06.