Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  246 32743
Har ikke orket å lese igjennom absolutt alt av innlegg, men tatt for meg noen av disse.

Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Okei, raketter da. Eller eksplosiver med dødelig kraft som det også er. Kunne enkelt vært missiler hvis Iran hadde lyktes i å smugle dem inn i Gaza. http://www.time.com/time/world/artic...934835,00.html
Vis hele sitatet...

Nei, men det å sende raketter mot byer og befolkede områder i et suverent land legitimerer per internasjonal lov at man har rett til å forsvare seg og hindre at disse rakettene blir sendt mot dem.[/quote]

Sitat av big-k Vis innlegg
det er jo det det er. hvis palestinerne hadde vært like mektige som israel så hadde ikke de nølt med å slakte jødene. det er ikke israel som prøver å stjele land og myrde daglig, de forsvarer seg bare mot terroristene i palestina.
Vis hele sitatet...
Vel, ifølge internasjonal lov har er israel en ulovlig okkupasjonsmakt, og store deler av landområdene Hamas skyter mot er egentlig palestinsk land. Dette tar for seg et interessant perspektiv som særlig blir forfektet i vestlige medier. Det er alltid hevded at Israel har rett til å forsvare seg og sine grenser (og jeg er HELT enig, men grensene bør være av 1967). Det som ikke blir tatt like seriøst er palestinernes rett til å forsvare seg. veldig grovt sett vil jeg påstå dette er et "høna og egget" problem. Desverre blir utgangspunktet at palestinerne angriper israel, til tross for at fakta er omvendt. Den korrekte termen ville vært "Palestinske motstandsmenn fyrer av raketter mot okkupasjonsmaktet, som svarer med krigsforbrytelser". Å påstå at Israel har en moralsk rett til å forsvare seg mot Hamas blir som å hevde at nazi-tysklands handlet moralsk riktig da de henrettet og brutalt drepte motstandsmenn. For å sette det på spissen: Da ghettoen i warzava ble revet, gjorde noen jøder motstand. Er de terrorister da?
til punktet om at palestinerne ikke ville nølt med å drepe jøder - hva med magna carta? Per dags dato blir 0ver 1.5 millioner mennesker straffet for en forbrytelse de _potensielt_ kan gjøre. Ser du ikke de moralske problemene dette impliserer?

Sitat av uaexed Vis innlegg
Mange fine innlegg her som er svært nyanserte og fakta-baserte. La meg få trekke fram at Hamas har sagt de gir seg ikke før Israel er utslettet og alle jøder er drept.
Vis hele sitatet...
Du trekker frem gamle standpunkter, og bevist unngår de moderate bevegelsene innen Hamas virker det som. Verdt å merke seg at mossad har likvidert store deler av den moderate fløyen i Hamas. Retorikken du trekker frem kan brukes på begge sider. Dayan uttalte at israel burde behandle palestinerne som hunder, til leveforholdene deres blir så ille at de drar. Politikken kalles speciocide, og har vært en klar rød tråd igjennom israelsk politikk (både fra duene og haukene) siden 50-60 tallet. En annen digresjon
jeg vil ta med: Palestierner har historisk sett vært sekulære og utdannede. Den islamske bevegelsen har kommet det siste 10-20-året omtrent, etter at Israel hadde ført en politikk som tillot Hamas å vokse og øke sin inflytelse. Tanken bak dette var å svekke PLO, som hadde en sterk folkelig front.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Palestina sikter rakettene sine mot sivilie mål i Israel.
Israel sikter rakettene sine mot terrorister i Palestina, som gjemmer seg bak skjørtene på mødrene sine med engang Israel rasler med sablene.
At oppegående mennesker som har fått/får en utdanning i et samfunn som Norge faktisk kan støtte en terror organisasjon som Hamas er for meg helt ubegrepelig.
Vis hele sitatet...
Palestina sikter ingen raketter i det heletatt. Hvis du skal bruke denne innfalsvinkelen, bruk korrekt termer i det minste. Hamas, PFLP, islamsk jihad etc. som utfører disse. I hvilken grad Hamas kan betraktes som en terror-organisasjon er vel også et definisjons-spørsmål. Hamas har ikke utført angrep på andre stater enn den som ulovlig okkuperer deres hjemland, hvilket gjør de til motstandsmenn og partisanere. (Med mindre vi er villige til å se på Max Manus, Kjartan etc som terrorister).

Sitat av Deezire Vis innlegg
Det var kanskje kontroversielt, men nå var det faktisk FN som gav jødene sin egen stat. De kom altså ikke "tilbake og proklamerer sin egen stat". Eneste løsningen på konflikten i mine øyne er en nøytral FN-styrke som buffer mellom Israel og Palestina, samt en anerkjennelse av Palestina som en stat og at Israel stopper de ulovlige bosettelsene.
Vis hele sitatet...
Enig i det du sier, men vil legge til at det ikke var FN som først legitimerte den israelske staten. Dette skjedde gjennom Balfour-deklarasjonen av den britiske regjeringen. En FN styrke vil aldri bli godtatt, siden FN kun gir seg selv mandat til å megle i slike situasjoner dersom begge parter godtar det. Israel har gang på gang motsatt seg enhver "innblanding" fra FN, og jamt over er holdningen at Israelsk lov har presidens ovenfor internasjonal lov. En FN styrke i regionen vil undergrave det israelske statsapparatet i deres propaganda krig, noe som umuliggjør en slik løsning.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
"..."
Hvis svenskene begynte å skyte raketter mot Oslo så hadde det nok blitt ramaskrik om vi ikke svarte, uavhengig av hvorvidt det blir en "fair fight" eller ikke.

"..."

Sånn som situasjonen er nå kan man diskutere opp og ned hvem som har rett, og ingen part er overbevisende nok til å tvinge fram reaksjoner mot den ene eller andre. Resultatet da blir at det går sin gang, slik det har gjort i 60 år. Den sterkeste vinner og sakte men sikkert spises palestina opp.
Vis hele sitatet...
Analogien din om sverige blir dessverre helt bak mål. En mer korrekt sammenligning blir hva om svenskene hadde skutt mot norske byer, dersom norge først hadde ført en brutalt og folkerettsstridig krig mot sverige. Dersom norge okkuperte gøtteborg, stockholm og åre, vil jeg påstå at sverige har rett til å yte motstand mot en okkupasjon. Videre håper jeg at den norske stat vil være for "god" og "moralsk" til å la være å fyre av fossfor-raketter, klasebomber, anti-personell miner m.m mot sivile mål i sverige (for å ikke nevne allerede okkuperte områder).

Til det siste punktet; tidevannet har snudd. Nå jobber tiden imot israel, etter som Hamas ikke lengre er isolert. Videre fører de demokratiske bevegelsene i midtøsten til at diktatorer som har sittet på vestlig nåde ikke lengre kan føre en politikk som står stikk i strid med folke-oppunionen. Et demokratisk midtøsten representerer en enorm trussel for vestelig hegemoni i regionen, siden de demokratiske bevegelsene ikke passer inn i vår forståelseshorisont. Et demokratisk samfunn som stemmer imot vår vestlige konsensus blir ikke sett på som et demokrati, men som et totalitært regmie.

eksempel: Hamas vant et lovlig valg (med store mengder internasjonale observatører som bekrefter at valget var fritt og rettferdig) svarte Israel og USA med å straffe palestinerne fordi de ikke valgte de kreftene som passet deres interesser. Videre prøvde de i en felles innsats på å gjennomføre et militærkupp mot den lovlige folkevalgte regjeringen - som resulterte i krigen mot gaza og isoleringen og beleiringen.

Sitat av NeW3D Vis innlegg
Det er vel ingen tvil om hvem som beskytter seg og hvem som angriper... "..."

Netayahu har jeg sansen for. Han virker utrolig rolig og stabil til å være leder i et såpass krigsherjet område. Han er også veldig veltalende og virker ganske sympatisk.. I motsetning til Hamaslederne som står og skriker og som noen sa tidligere i tråden så er det ingen tvil om at Israel ville blitt slaktet om de var den svake parten.

Nå er jeg ganske fersk i dette og har ikke lest alt for mye "..."

"..."
Vis hele sitatet...
Er enig i at ifølge internasjonal lov er det soleklart hvem som forsvarer seg, og hvem som er angrepet / okkupert. Dette kan du lett sjekke opp ved å lese genev-konvensjonen, FN's menneskerettighetserklæringer mm.

Til punktet ditt om Netanyahu - hvis du ønsker å gjøre deg opp en velbegrunnet mening, les om Netanyahu og hans gjøren og laden siden 1980-tallet.

Vil avsluttet med et autoritets-argument. Det er utrolig mange som synser og mener om denne konflikten uten faktisk kunnskap om temaet. Selv har jeg studert midtøsten historie ved UIB, med spesialisering i Palestina/Israel konflikten. Hva som skremmer meg er hvordan historien blir omskrevet uten større motstand. Gjenta en løgn mange nok ganger og det vil til slutt bli akseptert som sannhet - dog gjør ikke det løgnen sann. Anbefaler alle som er interessert i temaet til å sjekke Noam Chumpsky's forelesninger (finnes på youtube), samt droppe det store mangfoldet av aviser (VG, dagbladet, klassekampen etc.) og heller gå til faktiske dokumenterte kilder (f.x pensumbøker og lærerverk på emnet.)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis det skulle være noen tvil, her gjentar Hamas nok en gang at de ønsker å utslette Israel. Hvordan denne organisasjonen kan være en legitim samarbeidspartner for Norge og verden er meg en gåte.

https://www.youtube.com/watch?v=_0Di...e_gdata_player
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis det skulle være noen tvil, her gjentar Hamas nok en gang at de ønsker å utslette Israel. Hvordan denne organisasjonen kan være en legitim samarbeidspartner for Norge og verden er meg en gåte.

https://www.youtube.com/watch?v=_0Di...e_gdata_player
Vis hele sitatet...
Jaha, og på hvilken måte anser du at Hamas er samarbeidspartner for Norge da ?

Altså med tanke på at Norge støtter Israel i mye forskjellig.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Jaha, og på hvilken måte anser du at Hamas er samarbeidspartner for Norge da ?

Altså med tanke på at Norge støtter Israel i mye forskjellig.
Vis hele sitatet...
På den måten venstresiden, da spesielt SV og den tidligere utenriksministeren vår, verbalt støtter Hamas og har "hemmelige" samtaler og møter med dem. Ikke nødvendigvis er dette utenriksministeren rent direkte, men heller gjennom andre kanaler, enten f.eks si norske etterretningstjenester eller norsk hjelpe/nødhjelp-organisasjoner, og diverse diplomater.

Norge støtter Israel i mye forskjellig? Vel, vi har et handelssamarbeid med Israel, og det har hendt Norge har solgt våpen og annet, men du kan vel ikke si Norge støtter Israel i mye forskjellig..?

Ja, kanskje privatpersoner som støtter Israel gjør det, og den norske folks støtte var langt, langt støtte rett etter etableringen av Israel på 50-tallet, i forhold til det støtten er nå.
Hver gang krigen har blussa opp de siste 10 årene så er det HAMAS som har begynt å skyte raketter mot Israel.


Hamas traff blandt annet barneskoler i Israel.... De bruker sivile og barn som skjold, Når det smalt som rakkarn for ett par år sia nedi der så sto de på sykehus,skoler og offenlige steder, For om Israel gjør noe da så får de alt dritten.

Men ifølge idiotien selv mao, kommunistene,sosialistene og andre troll så skal Israel bare godta at raketter regner ned over byen deres.


Patetisk.
Sist endret av Rammlied; 12. desember 2012 kl. 00:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Hver gang krigen har blussa opp de siste 10 årene så er det HAMAS som har begynt å skyte raketter mot Israel.
Vis hele sitatet...
Feil. I år begynte det t.d. med Operation Pillar Defence, der IDF drap leiarar i Hamas. Om du ser på tidslina for den andre intifadaen var mønsteret likande - provokasjoner etterfulgt av palestinske aksjoner.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Hamas traff blandt annet barneskoler i Israel....
Vis hele sitatet...
Gi Hamas cruisemissiler og F16 - så slepp dei å treffe barneskular. Det er usymmetrisk krigføring, og Israel har ikkje for vane å tenke for mykje på sivile heller. T.d. har Israel systematisk reve palestinske hus.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Men ifølge idioten selv mao, kommunistene,sosialistene og andre troll så skal Israel bare godta at raketter renger ned over byen deres.
Vis hele sitatet...
Det forlanger eg ikkje, men eit utgangspunkt er jo kanskje at dei held seg til FN sine vedtak? Eller at dei ikkje vedtek å byggje busettjingar på palestinsk land?

Det er ikkje ei side som har ansvaret, men som the overdog har Israel eit visst ansvar, i å t.d. avslutte busettjingane sine. Det er få land som ikkje fordømmer det, og det er klare brot på folkeretten.
Det er virkelig en ufattelig vanskelig konflikt. Det er veldig lett å være enig med begge sider, alt ettersom hvilke "argumenter" og forklaringer man hører. En jeg kjenner har skrevet en bok om konflikten hvor han har besøkt og pratet med forfattere i fra begge sider. Svært interessant. Selv tar han ikke noe standpunkt i konflikten, og han vet virkelig mer om konflikten enn det den typiske nordmann gjør. Palestinerne har rett på sin måte og Israelerne på sin måte. Det er rett og slett vanskelig.

Det er artig hvor lett vi har for å velge side dersom vi har hørt noen fancy og hardtslående argumenter her i Norge. Jeg tar meg i det selv også. Per nå støtter jeg selv Israel i svært mye av konflikten og krigsføringen, men det er mye rent politisk og bosetnings-messig jeg ikke støtter de i. Hamas finner jeg det veldig vanskelig å støtte, da jeg føler de gang på gang fremstiller seg selv som en terror-organisasjon som vil utslette hele staten Israel. Det virker ikke akkurat som om de vil møtes på midten.

Grunnen til at det for meg også er naturlig å fokusere litt ekstra på Israel, er den vanvittige ubalansen i norske medier, som svært tydelig sympatiserer med palestinerne. Jeg drar til Israel i neste uke, 40 kilometer ifra Gaza. Det blir interessant å slå av en prat med israelere og palestinere om saken :-)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Feil. I år begynte det t.d. med Operation Pillar Defence, der IDF drap leiarar i Hamas. Om du ser på tidslina for den andre intifadaen var mønsteret likande - provokasjoner etterfulgt av palestinske aksjoner.

Gi Hamas cruisemissiler og F16 - så slepp dei å treffe barneskular. Det er usymmetrisk krigføring, og Israel har ikkje for vane å tenke for mykje på sivile heller. T.d. har Israel systematisk reve palestinske hus.

Det forlanger eg ikkje, men eit utgangspunkt er jo kanskje at dei held seg til FN sine vedtak? Eller at dei ikkje vedtek å byggje busettjingar på palestinsk land?

Det er ikkje ei side som har ansvaret, men som the overdog har Israel eit visst ansvar, i å t.d. avslutte busettjingane sine. Det er få land som ikkje fordømmer det, og det er klare brot på folkeretten.
Vis hele sitatet...

Så du tror det hadde hjulpet om Hamas fikk bedre våpen?

De bruker sitt EGET folk som skjold, Ved å gi de sterkere og moderne våpen så ville de truffet enda flere skoler enn de gjør nå, For sivile er målet deres.

Bare siden 2001, har det blitt skutt over 15.000 raketter mot Israel. I en krig så er det regler, Regler som Hamas bryter når de bruker barn for å ikke bli drept, og skyte mot sivilbefolkning.

Israel har til vane å skåne sivilbefolkning jo, Men om noen skyter raketter inn til landet ditt, og de gjemmer seg på sykehus og skoler, Da må de bare bite det sure eple og bombe skolen eller sykehuset.


Blir som å rettferdiggjøre Breivik kun fordi han følger en annen ideologi. Og at vi skulle gitt han F-16 og missiler så han kunne drept enda flere.


Jeg veit at denne konfilkten går langt tilbake, Men vi må se på det som skjer nå, Og det er at terrororganisasjonen Hamas bruker sitt eget folk som skjold for å drepe Israelske barn.

Det var HAMAS som brøt våpenhvilen i 2008 ikke Israel.

HAMAS in June 2008 entered into a six-month agreement with Israel that significantly reduced rocket attacks. Following the temporary calm, HAMAS resumed its rocket attacks, which precipitated a major military operation launched by Israel on 27 December 2008.
Vis hele sitatet...
http://www.nctc.gov/site/groups/hamas.html


Senest i November i år brøt de våpenhvile igjenhttp://www.breitbart.com/Big-Peace/2...elis-Oppose-It
Sist endret av Rammlied; 12. desember 2012 kl. 05:40.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Bare siden 2001, har det blitt skutt over 15.000 raketter mot Israel. I en krig så er det regler, Regler som Hamas bryter når de bruker barn for å ikke bli drept, og skyte mot sivilbefolkning.
Vis hele sitatet...
I krig så er det regler? Seriøst? Når i fanden helvete ble det det?

Jeg er rimelig sikker på at de tusen uskyldige muslimene vi (som i vesten) har slaktet sista åra ved hjelp av droneangrep og avskrevet som "colleteral damage" er drit-interessert i høre om oss pjatte om at andre skal følge regler for hvordan de fører krig.

Jeg er overhodet ikke imot at vi har drept dem heller altså, fordi vi har samtidig utradert store deler av kommando-strukturen til Al-Qaeda og skadet Taliban.. men det er absolutt ingen tvil om at vi dreper dønn uskyldige mennesker, med vitende og vilje.. fordi vi mente det var verdt det for å ta ut målet.

Grunnen til at jeg sier dette er bare for å få ting litt i perspektiv.. folk dør når det er krig. Vi dreper vi også, vi bare prøver å late som om vi ikke gjør det.. og som jeg også har sagt tidligere; jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på nøyaktig hvor dere vil Hamas skal angripe fra? Mer eller mindre hele Gaza er urbant territorie, uansett hvor de står kan man anklage dem for å gjemme seg bak sivile. Hele denne "de gjemmer seg bak barn"-dritten stinker virkelig av følelses-bullshit og propaganda.

Å prøve å framstille Hamas som genuint ondskapsfulle og slemme er bare.. teit. De er nok ikke letteste samarbeidspartneren, og det er ikke tilfeldig at Egypt heller ikke ønsker å ha noe med dem å gjøre.. men det er fanden meg ingen unnskyldning for å mista gangsynet absolutt helt som det virker som du gjør.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
I krig så er det regler? Seriøst? Når i fanden helvete ble det det?

Jeg er rimelig sikker på at de tusen uskyldige muslimene vi (som i vesten) har slaktet sista åra ved hjelp av droneangrep og avskrevet som "colleteral damage" er drit-interessert i høre om oss pjatte om at andre skal følge regler for hvordan de fører krig.

Jeg er overhodet ikke imot at vi har drept dem heller altså, fordi vi har samtidig utradert store deler av kommando-strukturen til Al-Qaeda og skadet Taliban.. men det er absolutt ingen tvil om at vi dreper dønn uskyldige mennesker, med vitende og vilje.. fordi vi mente det var verdt det for å ta ut målet.

Grunnen til at jeg sier dette er bare for å få ting litt i perspektiv.. folk dør når det er krig. Vi dreper vi også, vi bare prøver å late som om vi ikke gjør det.. og som jeg også har sagt tidligere; jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på nøyaktig hvor dere vil Hamas skal angripe fra? Mer eller mindre hele Gaza er urbant territorie, uansett hvor de står kan man anklage dem for å gjemme seg bak sivile. Hele denne "de gjemmer seg bak barn"-dritten stinker virkelig av følelses-bullshit og propaganda.

Å prøve å framstille Hamas som genuint ondskapsfulle og slemme er bare.. teit. De er nok ikke letteste samarbeidspartneren, og det er ikke tilfeldig at Egypt heller ikke ønsker å ha noe med dem å gjøre.. men det er fanden meg ingen unnskyldning for å mista gangsynet absolutt helt som det virker som du gjør.
Vis hele sitatet...
Svaret på det første der er realiteten. Krigsforbrytelser har eksistert en god stund.

Gaza er kanskje Urbant, men de trenger vell ikke stå på sykehus? eller skoler? Seriøst, Tror du det er tilfeldig?

Jeg har heller aldri støttet USA sin krigføring, Jeg har støttet Norge sin, som bidrag til ISAF. Norge har ett bistandsforsvar, Noe helt annet enn det USA har. Norge sitt oppdrag er med andre ord å bistå politiet og sivilbefolkning i en fredfull hverdag. Vi er også pliktet til å bistå andre NATO styrker om de skulle trenge det, Eks Amerikanske styrker som er tatt under ild.


Om du mener det er bullshit at HAMAS bruker barn og sivile som skjold så har du tydligvis ikke fulgt med i det heletatt, Og det tar deg noen sekunder med søk på google før du finner Israelske skoler som er bombet sønder.

Krig er dritt uansett, Men det vil aldri bli fred om terrorister får støtte.
Sist endret av Rammlied; 12. desember 2012 kl. 06:31.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
På den måten venstresiden, da spesielt SV og den tidligere utenriksministeren vår, verbalt støtter Hamas og har "hemmelige" samtaler og møter med dem. Ikke nødvendigvis er dette utenriksministeren rent direkte, men heller gjennom andre kanaler, enten f.eks si norske etterretningstjenester eller norsk hjelpe/nødhjelp-organisasjoner, og diverse diplomater.

Norge støtter Israel i mye forskjellig? Vel, vi har et handelssamarbeid med Israel, og det har hendt Norge har solgt våpen og annet, men du kan vel ikke si Norge støtter Israel i mye forskjellig..?

Ja, kanskje privatpersoner som støtter Israel gjør det, og den norske folks støtte var langt, langt støtte rett etter etableringen av Israel på 50-tallet, i forhold til det støtten er nå.
Vis hele sitatet...
Jo, det var jo nettopp det jeg sa. "smiley". Handelssamarbeid og indirekte våpenhandel er mye forskjellig. At SV har verbalt støttet Hamas får du gjerne diske opp kilder på. Og ja, Gahr Støre har hatt samtaler med Hamas-ledelse. Men har disse gått ut på at han gir sin støtte til Hamas ?

Poenget mitt var at Hamas neppe ser på Norge som noen samarbeidspartner da de også gir støtte av forskjellig slag.
Og det var fortsatt ikke deg jeg spurte noe om, men homoludens.

Sitat av Rammlied Vis innlegg
Jeg har heller aldri støttet USA sin krigføring, Jeg har støttet Norge sin, som bidrag til ISAF.
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg ler nå, men hvis det hjelper deg å sove om natten så. Du har jo vært med på å støtte USAs krigføring.
Det er alltid to (-eller flere) sider i en krig / konflikt. Ekstremt vanskelig og om ikke helt umulig å legge skylda på én enkelt aktør. I denne situasjonen har vi Hamas og Israel. Begge har like mye skyld slik jeg ser det, ut ifra et perspektiv fra og med 2005(da Hamas ble valgt inn til å styre Gaza).
Ser vi derimot i et lengre perspektiv, gjerne spesielt på 80- og 90-tallet, er Israel hovedansvarlig for landrøveri, terror av sivilbefolkning, rasisme mot både arabere og kristne, og andre overgrep.

Slik jeg ser det, har størrelsen og mengden på israelske overgrep mot palestinere og palestinske interesser avtatt (relativt sett) i 2000-tallet, til tross for den voldsomme og brutale Gazakrigen i julen 2008.
Hamas har fått dette ballegrepet jeg har nevnt flere ganger på Gazapalestinere, og undertrykker folket med en bestialitet som på mange måter er Taliban verdig. Ved å yppe litt, litt til, og enda litt til, skyte ut raketter, selvmordsbombe mål i Israel, samt uttale og håndheve dét at jøder og andre israelere skal utryddes, hjelper ikke spesielt mot en fjerntliggende fredsløsning.
I tillegg har Hamas støtteorganer og støttegrupper med enda verre ideologi/retorikk.

@Rammlied; jeg synes du bør forstå at Hamas er en svært desperat organisasjon, men at det er like fullt en viktig maktfaktor den dag i dag. SLik at vi bør nesten bare forholde oss til dem, forholde på den måten at eventuelle fredsforhandlinger og annen type samarbeid _må_ nesten utelukkende gå gjennom Hamas, iom at det er de som er makta i Gaza. De ikke bare har makta, Hamas _er makta_ i Gaza.

Realpolitikk kalles det. Uansett hvor stygg ulven er, må vi som er "på sidelinjen" forholde oss til den, og forholde oss til at det er (minst) to sider, eller faktisk to like stygge sider i denne konflikten.
[COLOR="Gray"]Og by the way - har folk her nevnt noe særlig de kristne araberne, druserne, alavitter, og andre grupper/minoriteter..., som alle er direkte mobbet ut av Gaza og opplever diskriminering i selve Israel..? Og der har vi i hvertfall minst tre sider i denne kompliserte konflikten.[/COLOR]

SLik jeg ser det er det største og viktigste problemet her & nu Israel vs Hamas, og ikke Israel vs Palestina.
Den andre er løsbar innen forholdsvis kort tid, og med ikke for store vanskeligheter, derimot er Hamas og Israel bitre fiender som det vil kreve tid og energi å få løst. [COLOR="Gray"](merk: det er hamas+israel jeg sikter til når det nevnes to stygge sider i konflikten, Vestbredd-palestinere er ikke problemet her..[/COLOR])

[CENTER]___ ___ ___ ___ ___ ___ ___[/CENTER]
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Jo, det var jo nettopp det jeg sa. "smiley". Handelssamarbeid og indirekte våpenhandel er mye forskjellig. At SV har verbalt støttet Hamas får du gjerne diske opp kilder på. Og ja, Gahr Støre har hatt samtaler med Hamas-ledelse. Men har disse gått ut på at han gir sin støtte til Hamas ?

Poenget mitt var at Hamas neppe ser på Norge som noen samarbeidspartner da de også gir støtte av forskjellig slag.
Og det var fortsatt ikke deg jeg spurte noe om, men homoludens.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende vi to misforsto hverandre en smule. Det jeg siktet rundt samarbeid, var direkte eller indirekte støtte fra Norge til Israel, noe som det er i svært liten grad. Som nevnt privatpersoner og diverse norske Israel-venn-organisasjoner hjelper nok israelere til en viss grad, men statlig støtte til Israel finnes nesten ikke. Hvis det eksisterer, gjerne opplys meg .

Det er riktig at Hamas ikke ser Norge hovedsaklig som en støtte, men likevel har de fått inpass inn i stuevarmen hos norsk utenrikstjeneste, (til en viss grad), og dét er relativt kontroversielt hvis du ser på hva andre land rundt om i verden mener om Hamas.
Sist endret av aeon_illuminate; 12. desember 2012 kl. 07:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Om du mener det er bullshit at HAMAS bruker barn og sivile som skjold så har du tydligvis ikke fulgt med i det heletatt, Og det tar deg noen sekunder med søk på google før du finner Israelske skoler som er bombet sønder.
Vis hele sitatet...
Jepp, men problemet til HAMAS er at dei bedrive geriljakrig. Dei har ikkje cruismissil som kan nå Israel med god nøyaktighet. Dei har ikkje antiluftskyts til å forsvare utskytningsplassane. Så dei gjer det, og eg har til en viss grad forståelse for at dei gjer det. Og merk skilnaden mellom å forstå noko, og å vere einig eller støtte det.
Sist endret av vidarlo; 12. desember 2012 kl. 10:26.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp, men problemet til HAMAS er at dei bedrive geriljakrig. [...]
Vis hele sitatet...
De vel strengt talt ikke sende raketter i det hele tatt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De vel strengt talt ikke sende raketter i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Nei, pås amme nivå som ingen må det. Men nok en gang har dei fått landområda invadert, og okkupert av israelske styrker med rimeleg jamne mellomrom, så deg er forståelig...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, pås amme nivå som ingen må det. Men nok en gang har dei fått landområda invadert, og okkupert av israelske styrker med rimeleg jamne mellomrom, så deg er forståelig...
Vis hele sitatet...
Nja...
For at en voldshandlig skal regnes som forståelig, så må man først avklare om strategien virker -oppnår man målet sitt eller ikke?
Det burde være selvinnlysende at å sende raketter mot sivile israelere ikke rammer Israels millitære kapasitet i betydelig grad, og ganske mange år med testing har videre bevist utover enhver tenkelig tvil at dette er en dårlig strategi. Det de derimot lykkes med er å holde krigen i gang, få verdensopinionen mot seg, og garantere at de blir utsatt for hevnaksjoner. Når dette skjer, så spiller de bevisst på å la sine egne sivilie i stikken slik at tapstallene øker. Alt i alt ganske ondskapsfullt.
Israel på sin side er ikke det spøtt bedre. De har også valgt en strategi som definitivt ikke virker, og som i enda større grad medfører at de blir uglesett av verdenssamfunnet.

Nå, enhver er ansvarlig for sine egne handlinger. Hvem som først drepte barna til hvem blir i så måte uinteressant og tomme unskyldninger - den som angriper er ansvarlig. Derfor er både Israel og Hamas ansvarlige for tragedien der nede, og den kan ikke unnskyldes, bortforklares eller engang forstås - man kan skjønne årsak og virkning i sin mest tekniske forstand, men at begge sider bevisst velger slike destruktive strategier er uforståelig. Faktisk er det bare tre forhold jeg kan se som kan begrunne det, og disse er:

*Dumskap
*Galskap
*Ondskap

Jeg mistenker at samtlige personer med et snev av politisk inflytelse i midtøsten er belemret med minst to av disse egenskapene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nja...
For at en voldshandlig skal regnes som forståelig, så må man først avklare om strategien virker -oppnår man målet sitt eller ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, det må den ikkje i mine auge. For at ei voldshandling skal kunne kallast rasjonell må ein vurdere om den er formålsteneleg eller ikkje. Men for å kalle den forståeleg? Nei. Da held det å kunne sjå grunnar til å bruke vold, t.d. isrealske busettjinger, israelsk okkupasjon og ignorans for FN.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det må den ikkje i mine auge. For at ei voldshandling skal kunne kallast rasjonell må ein vurdere om den er formålsteneleg eller ikkje. Men for å kalle den forståeleg? Nei. Da held det å kunne sjå grunnar til å bruke vold, t.d. isrealske busettjinger, israelsk okkupasjon og ignorans for FN.
Vis hele sitatet...
I såfall er da Israels vold mot palestinerne minst like forståelig? De mener at landet er deres og at de har en gudegitt rett til å være der, at de fortjener det og blablabla. Samme hvor tåpelig argumentasjonen er, de mener det.

Problemet er at hvis vi skal bruke et såpass utvidet begrep, så kan vi "forstå" nær sagt hva som helst, og da blir meningen borte - hvis vi benytter din definisjon av begrepet, så er det simpelten ikke relevant hvorvidt hamas' bruk sivile som skjold er forståelig eller ikke.
Jeg antok derfor at du med "forståelig" mente "til en viss grad rasjonell".
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kan godt hende vi to misforsto hverandre en smule. Det jeg siktet rundt samarbeid, var direkte eller indirekte støtte fra Norge til Israel, noe som det er i svært liten grad. Som nevnt privatpersoner og diverse norske Israel-venn-organisasjoner hjelper nok israelere til en viss grad, men statlig støtte til Israel finnes nesten ikke. Hvis det eksisterer, gjerne opplys meg .

Det er riktig at Hamas ikke ser Norge hovedsaklig som en støtte, men likevel har de fått inpass inn i stuevarmen hos norsk utenrikstjeneste, (til en viss grad), og dét er relativt kontroversielt hvis du ser på hva andre land rundt om i verden mener om Hamas.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan jo si at det er støtte i svært liten grad. Men som sagt, jeg ville vite av homoludens på hvilken måte han anså at Norge mener at Hamas er en legitim samarbeidspartner.

Ja, for meg ser det ut som norsk UD har valgt å ihvertfall ikke kutte kommunikasjonen. Virker som man mener at det er bedre å prate enn å ikke prate i det hele tatt.

Fant du forresten noe mer ut som SV har verbalt støttet Hamas ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, pås amme nivå som ingen må det. Men nok en gang har dei fått landområda invadert, og okkupert av israelske styrker med rimeleg jamne mellomrom, så deg er forståelig...
Vis hele sitatet...
Hvordan folk kan ha forståelse for en terrororganisasjon som gjemmer seg bak sivile, deriblant barn og skyter opp raketter i skolegårdene kan jeg på ingen som helst måte forstå. Men venstresia støtter jo blindt sånne organisasjoner, men hvordan er stillingen deres mot Tibet? Der deres "kamerater" har okkupert landet i mange tiår nå.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvordan folk kan ha forståelse for en terrororganisasjon som gjemmer seg bak sivile, deriblant barn og skyter opp raketter i skolegårdene kan jeg på ingen som helst måte forstå. Men venstresia støtter jo blindt sånne organisasjoner, men hvordan er stillingen deres mot Tibet? Der deres "kamerater" har okkupert landet i mange tiår nå.
Vis hele sitatet...
Her er du et godt stykke ute på jordet, gutt.

Jeg selv, som jeg har forklart plenty med ganger i tråden, er kritisk til Hamas og mener deres oppførsel og policy er nøkkelen til om det er krig eller fred eller evt noe annet på Gaza. Men ha et par ting klart;

Det som jeg ikke forstår er 1) uttrykket (i kontekstet) venstresiden; mener du her absolutt alle rødgrønne partier, mener du kanskje alle til venstre for FrP/H, mener du kanskje heller inkludert høyresida i AP som er som kjent forholdsvis Israel-vennlig..?

Vi vet jo at Hamas på et vis 'legitimisert' hos den norske venstresiden, inkl SP. Men å hevde at Hamas har fullgod støtte hos rødgrønne partier er helt feil! Det er nokså store deler av AP(som nevnt) men også SP, som har nokså borgelige meninger rundt Israel-Palestina-spørsmålet.

2) Jeg håper for din egen skyld at du regelrett kødder når du mener AP, SV, "venstresida", eller andre deromkring har "venner" iblant kommunistpartiet i Kina...
Anser du deg som høyreradikal, kanskje ?

Og apropos dagens kommunistparti og regime i Kina, jeg klarte ikke bare å dy meg.. De skal liksom ha venner iblant norske SV'ere.. Kommunistpartiet som har gjort en av verdens tidligere mest planøkonomiske land til en av de mest råkapitaistiske, i løpet av en periode på 20-30 år. Ja, de har mange støttespillere hos Rødt, AP og SV ikke minst! *Facepalm*.
Sist endret av aeon_illuminate; 13. desember 2012 kl. 09:13.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Her er du et godt stykke ute på jordet, gutt.

Jeg selv, som jeg har forklart plenty med ganger i tråden, er kritisk til Hamas og mener deres oppførsel og policy er nøkkelen til om det er krig eller fred eller evt noe annet på Gaza. Men ha et par ting klart;

Det som jeg ikke forstår er 1) uttrykket (i kontekstet) venstresiden; mener du her absolutt alle rødgrønne partier, mener du kanskje alle til venstre for FrP/H, mener du kanskje heller inkludert høyresida i AP som er som kjent forholdsvis Israel-vennlig..?

Vi vet jo at Hamas på et vis 'legitimisert' hos den norske venstresiden, inkl SP. Men å hevde at Hamas har fullgod støtte hos rødgrønne partier er helt feil! Det er nokså store deler av AP(som nevnt) men også SP, som har nokså borgelige meninger rundt Israel-Palestina-spørsmålet.

2) Jeg håper for din egen skyld at du regelrett kødder når du mener AP, SV, "venstresida", eller andre deromkring har "venner" iblant kommunistpartiet i Kina...
Anser du deg som høyreradikal, kanskje ?
Vis hele sitatet...
Du liker å bruke hersketeknikker eller hva, gutt?
Jeg dro nok alle over en kam når jeg skrev det, men mange av de er jo regelrette antisemittister når det kommer til Israel-Palestina saken og det er det som irriterer meg grenseløst.

Du kaller meg høyreradikal (mener du da NDL/Breivik?) fordi jeg syns det er en uting å støtte en terroristgruppe som undertrykker folket sitt via trussler og drap.

Det er jo ikke en hemmelighet akkurat når det kommer til at venstresida har i tidligere tider har hatt kontakt både med kommunistene i Kina og sovjeterne i Russland. At politiske partier laaaangt ute på venstresida fremdeles har kontakt med Kommunistiske Kina er vel ikke altfor urealistisk hvis du tenker deg gjennom kanskje?
@ParadiseCity;
Det er klart det er en litt skummel antisemittisme i dette landet, da "vi alle" vet med hånden på hjertet at det er ikke mange land i Europa bl.a, der Israel-skepsis og jøde-skepsis står like sterkt som her i landet. Riktignok vil jeg ikke karakterisere det som en gryende antisemittisme, men en iboende skepsis er det definitivt.

Jeg har ikke kalt deg høyreradikal. Ikke forvreng det jeg sa. Det var kun et spørsmål, siden det kom en påstand som var tatt såpass ut av lufta og med stort sett ingen holdepunkter i virkeligheten, at jeg måtte stille spørsmålet om du har politiske standpunkter som kunne karakteriseres som høyreradikale eller om påstanden om at "venstresida har mange venner i Kina" bare var kødd.

Det er forsåvidt helt 'legitimt' å være høyreradikal når du bruker ytringsfriheten og i en debatt, altså at du selv karakteriserer deg som en høyreradikal (det bør hvertfall være rom for det i demokratiet), men ubegrunnede påstander eller trolling er ikke tillatt i en debatt. Når dette er sagt, gjentar bare at jeg har *ikke* kalt deg høyreradikal eller mener at du er det. Ok ?

At tidligere norske kommunister har hatt kontakter med både sovjetere og kommunister i Kina er sant, men dette var norske "glade entusiaster" på relativt lavt nivå. Politikken og målene til kommunistene i Sovjet avvek bra fra idealene til de norske kommunistene, og mye av det samme skjedde i Kina fra og med Mao's død.
Uansett fikk de glade norske kommunist-entusiastenes kontakt med kinesere og sovjet-russere svært liten utenrikspolitisk betydning, og når Kina fra 80-tallet begynte å gå i en kapitalistisk retning brøt de helt sammen.

Forsåvidt, Kina og SOvjet spesielt, var imperier, dog kommunistiske/sosialistiske imperier, altså med kommunistisk fortegn bak - motsatt av USA. Dette brøt med mye av tankegangen til den rødeste norske venstresiden, som var ganske anti-imperialistisk..


Kanskje Don Tomaso eller Mith har kunnskaper å komme med i denne sammenhengen, jeg vet ikke, spør dem kanskje. Dem to er er forumets[COLOR="Red"] røde fanebærere[/COLOR]^^ .
Sist endret av aeon_illuminate; 13. desember 2012 kl. 09:48.
hvordan kan egentlig stormaktene bare stå på sidelinjen her?

seriøst dette er en skitten og urettferdig krig.

israel stjeler land fra palestina så skal folk wine fordi palestinerene tar igjen? det blir for dumt
hvordan kan folk støtte en gruppe mennesker som legitimerer handlingene med at det er jødenes land??

Israel og jøder generelt skal ha sympati og medfølelse for holocaust hele tiden men de er blinde for sine egne handlinger mot muslimene.

dette er en åpen sak: israel er en forbryterstat!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
hvordan kan egentlig stormaktene bare stå på sidelinjen her?

seriøst dette er en skitten og urettferdig krig.

israel stjeler land fra palestina så skal folk wine fordi palestinerene tar igjen? det blir for dumt
hvordan kan folk støtte en gruppe mennesker som legitimerer handlingene med at det er jødenes land??

Israel og jøder generelt skal ha sympati og medfølelse for holocaust hele tiden men de er blinde for sine egne handlinger mot muslimene.

dette er en åpen sak: israel er en forbryterstat!
Vis hele sitatet...
Krigen er skitten og urettferdig ja. Dette landområdet ble tildelt av FN, og etter delingsplanen skulle dette landområdet deles mellom en arabisk side og en jødisk side. Begrepet palestiner fantes ikke i denne tiden. Det er også et skille mellom mandatet Palestina som var styrt av Storbritannia etter det Osmanske rikets fall og landområdet palestina idag.

Israel gikk seirende ut av forsvarskrigene i 1948, 1967 og 1973 som hovedsakelig var imot Egypt og Syria, i 1948 var også Transjordan involvert. Det er ikke unaturlig at det/de landene som taper en krig også taper landområder. Er det ikke det krig handler om?

Egypt tapte Sinai-halvøya og Gaza, Syria tapte Golan-høyden og Transjordan (som hadde annektert Vestbreden i strid med folkeretten) tapte vestbreden.

Gaza har grenseovergang til Egypt, som naturlig nok er utenfor Israels kontroll. gjennom denne overgangen kan de varer som trengs fraktes inn. Israel er i sin rett, slik som andre land i verden er i sin rett, til å ha strenge grensekontroller. Se definisjon på en stat http://no.wikipedia.org/wiki/Stat.

I en krig som kjempes på et så lite og tett befolket område som Gaza, er det umulig å unngå sivile tap. Den Norske innsatsen i Afghanistan har også kostet sivile liv. Israel gjør sitt beste, Hamas bruker selvmorsdsbombere mot sivile mål og skyter raketter på måfå inn i Israel. Mord på sivile jøder er en positiv ting... det er en skitten krig det.
Jeg skal komme med noen fakta som kanskje kan oppklare litt..

Israel blokkerer ikke grensen til Gaza, men de kontrollerer den.
Hver dag pendler flere tusen Palestinere over til Israel fordi mange Palestinere arbeider i Israel.

Hver dag sender Israel 400 lastebiler inn til Palestina med mat, medisiner og bygningsmaterialer, mange av disse blir stanset av Hamas og beslaglagt, uvisst om hvor innholdet ender.

Egypt som også er arabere har HELT blokkerte grenser inn mot Gaza, det som kommer ifra Egypt smugles via tuneller og det er kun våpen som smugles.
Hamaz sier at Palestinerne sulter og dette er Israel sin feil.
Det å smugle raketter som er kjøpt på svartemarkedet inn i Gaza er ikke en rimelig affære, hva om disse pengene istedet hadde blitt brukt til mat og medisiner ?

Israel er det eneste landet i Østen som tillater at Palestinere søker asyl i deres land. En Palestiner kan flytte til Israel og få arbeids og oppholdstillatelse dersom de har tilbud om arbeid.
Ingen.. INGEN arabiske land tar imot Palestinere, og de få som flykter til andre arabiske land forblir evig i flyktningleir. Arabiske land holder med Palestina, men ikke Palestinerne..

De okkuperte områdene ble først okkupert etter at Isreal har vunnet kriger som har blitt startet MOT Israel. Israel har aldri startet et angrep og Israel har aldri okkupert et område på eget initiativ. Når du går til angrep på et land kan du ikke komme å klage når de du går i angrep mot slår deg tilbake og "okkuperer" landet ditt. Okkupasjonen skjedde for 60 år siden.

Norge holder med Palestina fordi vi er det nermeste vi kommer Palestina i Europa. Norge var før "taperne" i Europa fordi vi ikke hadde penger, alle de andre landene i Europa hadde teknologi og stor eksport.
Vi hadde flaks som fant oljen, men hadde vi ikke funnet denne hadde vi fortsatt vært taperne, vi kan ingen verdens ting, Nordmenn er generelt dumme som brød, vi har dårlig utdannelse.. vårt naboland Sverige som vi kaller "søta bror" og lagger mobbevitser om produserer mobiltelefoner, biler og jagerfly.
uttover oljen produserer vi en billig elektrisk bil i plast som må ha tilskudd av oljepengene hvert år for å ikke gå konkurs.
Vi som ikke kan noe som helst liker å holde med de andre som ikke kan noe som helst...
Det er egentlig ingenting som heter norsk teknologi likeledes som at det er ingen arabiske land som har noen form for teknologi.
Israelsk teknologi er kjent i hele verden, Amerikansk teknologi, svensk teknologi, engelsk teknologi, fransk teknologi, russisk teknologi, japansk reknologi... etc... Norsk teknologi.. hva er det ? Hvetemel og ostehøvelen ?
Poteter ? Vel vi fant ikke opp poteten heller for den importerte vi..

Det er synd på Palestina, for de kan ingenting..
Det kan ikke vi heller..

Generelt er Norge det eneste landet i Europa som sympatiserer så sterkt med Palestina..
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
hvordan kan egentlig stormaktene bare stå på sidelinjen her?

seriøst dette er en skitten og urettferdig krig.

israel stjeler land fra palestina så skal folk wine fordi palestinerene tar igjen? det blir for dumt
hvordan kan folk støtte en gruppe mennesker som legitimerer handlingene med at det er jødenes land??

Israel og jøder generelt skal ha sympati og medfølelse for holocaust hele tiden men de er blinde for sine egne handlinger mot muslimene.

dette er en åpen sak: israel er en forbryterstat!
Vis hele sitatet...
Fordi Israel har evne, vilje og kapasitet til å forsvare sine innbyggere er de en forbryterstat?

Det er jødenes land. Derfor har de opprettet en nasjon som heter Israel. Palestinere (upresist, siden dette begrepet er oppkonstruert) har aldri hatt et land i dette området.

I krig bruker land å skifte eier. Det er vel ofte derfor det er krig?
det landet som forvarer seg fra en aggressiv nabo kan ikke belastes for at den aggressive part mister sine landområder i en krig.

Den dagen Israelerne legger ned sine våpen, er det slutt på landet Israel. Den dagen Araberne vil ha fred, så blir det fred.

Hamas, som styrer på Gaza, er en terror-organisasjon. (som har programfestet utryddelsen av landet Israel. http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...tslette-israel)

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, pås amme nivå som ingen må det. Men nok en gang har dei fått landområda invadert, og okkupert av israelske styrker med rimeleg jamne mellomrom, så deg er forståelig...
Vis hele sitatet...
Israel ble angrepet, hvordan har da Israel invadert?

Israel har okkupert med gjevne mellomrom.. joda, de har jo blirr angrepet av sine naboland med gjevne mellomrom. kanskje en sammenheng?

Sitat av Beskjeden Vis innlegg
Enig i det du sier, men vil legge til at det ikke var FN som først legitimerte den israelske staten. Dette skjedde gjennom Balfour-deklarasjonen av den britiske regjeringen. En FN styrke vil aldri bli godtatt, siden FN kun gir seg selv mandat til å megle i slike situasjoner dersom begge parter godtar det. Israel har gang på gang motsatt seg enhver "innblanding" fra FN, og jamt over er holdningen at Israelsk lov har presidens ovenfor internasjonal lov. En FN styrke i regionen vil undergrave det israelske statsapparatet i deres propaganda krig, noe som umuliggjør en slik løsning.
Vis hele sitatet...
Finnes FN-styrker mellom Israel og Syria.

Du burde kanskje lese deg litt opp på hvordan FN håndterer saker mellom Israel-Palestinere/arabere. Det er en grunn til at det er en viss skepsis der. Et tydelig tegn på dette er bl.a. alle resolusjoner Israel har fått mot seg, kontra Syria, Kina etc.

Denne krigen er i stor grad blitt en propagandakrig. Fra begge sider. Men har enda å se at Israelske barn læres opp på barne-tv til å drepe arabere. Finne mange eksempler på dette fra arabisk side. Se spesielt tv fra Gaza sponset av giverlandene, deriblant Norge.
Sitat av BredPitt Vis innlegg
De okkuperte områdene ble først okkupert etter at Isreal har vunnet kriger som har blitt startet MOT Israel. Israel har aldri startet et angrep og Israel har aldri okkupert et område på eget initiativ. Når du går til angrep på et land kan du ikke komme å klage når de du går i angrep mot slår deg tilbake og "okkuperer" landet ditt. Okkupasjonen skjedde for 60 år siden.

Norge holder med Palestina fordi vi er det nermeste vi kommer Palestina i Europa. Norge var før "taperne" i Europa fordi vi ikke hadde penger, alle de andre landene i Europa hadde teknologi og stor eksport.
Vi hadde flaks som fant oljen, men hadde vi ikke funnet denne hadde vi fortsatt vært taperne, vi kan ingen verdens ting, Nordmenn er generelt dumme som brød, vi har dårlig utdannelse.. vårt naboland Sverige som vi kaller "søta bror" og lagger mobbevitser om produserer mobiltelefoner, biler og jagerfly.
uttover oljen produserer vi en billig elektrisk bil i plast som må ha tilskudd av oljepengene hvert år for å ikke gå konkurs.


Det er synd på Palestina, for de kan ingenting..
Det kan ikke vi heller..
Vis hele sitatet...
Enda godt du innrømmer at DU ikke kan noenting da. Det var ikke veldig mye fakta du kom med her. Jeg blir i tvil om du vil diskutere noe eller ikke.
At Israel aldri har startet et angrep eller okkupert noe på eget initiativ er nok verken fakta eller sannheten.
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
hvordan kan egentlig stormaktene bare stå på sidelinjen her?
Vis hele sitatet...
Fordi de tjener penger på krig. Kongsberg Våpenfabrikk og Raufoss Ammunisjon er blant de norske aktørene som gjør god butikk på væpnede konflikter. Norge står således sammen med bl.a. USA "på sidelinjen" i denne konflikten. Grovt forenklet blir "vi" rikere så lenge sivile blir skutt i filler.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Fordi de tjener penger på krig. Kongsberg Våpenfabrikk og Raufoss Ammunisjon er blant de norske aktørene som gjør god butikk på væpnede konflikter. Norge står således sammen med bl.a. USA "på sidelinjen" i denne konflikten. Grovt forenklet blir "vi" rikere så lenge sivile blir skutt i filler.
Vis hele sitatet...
Norge er leder av giverlandsgruppen http://www.dagsavisen.no/verden/okonomi/
"Vi" har altså brukt og bruker miliarder av norske skattepenger på Palestinere som svarer destruktivt på alle fredsforøsøk.

Osloavtalen som innrømte Palestinerne langt mer enn de noen gang vil klare å krige til seg.
Osloavtalen gav Palestinerne tilgang til nye områder hvor de umiddelbart raserte andre religioners minnesmerker som Josefs grav.
Osloavtalen avsluttet palestinerne i raseri over at Ariel Sharon spaserte foran Al-aqsamoskeen.
At en mann går på en plass, er altså nok for palestinerne til å velge krig fremfor fred.

Israel avsluttet sin okkupasjon av Gaza med å kaste ut Jøder fra sine gårder hvor de hadde gyldig eierskap fra før enhver konflikt og må ikke blandes med bosettere, i tillegg til å trekke ut hæren.

Svaret fra Gaza er altså 3000 årlige raketter over grensen til Israel.
Det at Israel avsluttet okkupasjonen og i tillegg kastet ut jødene fra Gaza fører altså til at palestinerne må(?) skyte raketter og med det selv velge krig fremfor fred.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Norge er leder av giverlandsgruppen http://www.dagsavisen.no/verden/okonomi/
"Vi" har altså brukt og bruker miliarder av norske skattepenger på Palestinere som svarer destruktivt på alle fredsforøsøk.

Osloavtalen som innrømte Palestinerne langt mer enn de noen gang vil klare å krige til seg.
Osloavtalen gav Palestinerne tilgang til nye områder hvor de umiddelbart raserte andre religioners minnesmerker som Josefs grav.
Osloavtalen avsluttet palestinerne i raseri over at Ariel Sharon spaserte foran Al-aqsamoskeen.
At en mann går på en plass, er altså nok for palestinerne til å velge krig fremfor fred.

Israel avsluttet sin okkupasjon av Gaza med å kaste ut Jøder fra sine gårder hvor de hadde gyldig eierskap fra før enhver konflikt og må ikke blandes med bosettere, i tillegg til å trekke ut hæren.

Svaret fra Gaza er altså 3000 årlige raketter over grensen til Israel.
Det at Israel avsluttet okkupasjonen og i tillegg kastet ut jødene fra Gaza fører altså til at palestinerne må(?) skyte raketter og med det selv velge krig fremfor fred.
Vis hele sitatet...
Det er ikke uvanlig å støtte begge sider i en konflikt. Eksempler fra
den annen verdenskrig er Sverige og USA. Svenskene hjalp norske
flyktninger samtidig som de solge råmateriell til Hitler-Tyskland.
Amerikanerne gjorde således også penger på tysk produksjon av
våpen og annet krigsmateriell samtidig som de etterhvert involverte
seg på alliert side.

Det blir som Coca Cola sitt forretnings-ethos: "så lenge vi kan selge
kullsyreholdige leskedrikker til hele verden, så gjør vi det uten å blande
oss i politiske anliggender". Business as usual, som det også heter.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Enda godt du innrømmer at DU ikke kan noenting da. Det var ikke veldig mye fakta du kom med her. Jeg blir i tvil om du vil diskutere noe eller ikke.
At Israel aldri har startet et angrep eller okkupert noe på eget initiativ er nok verken fakta eller sannheten.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at Israel har vært landet som har angrepet?

Her er en liste over kriger og mindre konflikter Israel har deltatt i. I ingen av disse var det ikke Israel som var aggressoren.
http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o..._har_deltatt_i

Israel har okkupert områder etter å ha blitt angrepet. Gaza og Sinai fra Egypt, Vestbredden fra Transjordan og Golan fra Syria. I tillegg har de forsvart seg mot Hizbollah og PLO ved to anledninger i Sør-Libanon.

Israel har også okkupert/annektert Øst-Jerusalem i krigen i 1967.

Israel har også, i samarbeid med Storbritannia og Frankrike angrepet Egypt gjennom Sinai-ørkenen i 1956. Suezkrisen oppsto etter Egypt nasjonaliserte Suez-kanalen, etter stadige angrep fra Sinai (Altså angrep fra Egyptisk territorium, som er Egypts ansvar å forebygge dersom den Egyptiske regjeringen ikke selv sto bak) mot Israel og stadige trusler om krig fra Egypt mot Israel. Frankrike og Storbritannia hadde andre interesser i denne krigen.

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Ja, man kan jo si at det er støtte i svært liten grad. Men som sagt, jeg ville vite av homoludens på hvilken måte han anså at Norge mener at Hamas er en legitim samarbeidspartner.

Ja, for meg ser det ut som norsk UD har valgt å ihvertfall ikke kutte kommunikasjonen. Virker som man mener at det er bedre å prate enn å ikke prate i det hele tatt.

Fant du forresten noe mer ut som SV har verbalt støttet Hamas ?
Vis hele sitatet...
Klarer nok ikke å finne mye direkte verbal støtte, men du skal lete lengre etter å finne verbal fordømmelse av Hamas. Et raskt søk i SVs database på nettet gir mange treff i midtøstenkonflikten. SV nevner riktig nok at de ikke er enig med ideologien og virkemidlene til Hamas, men de levner liten tvil i hvem de velger å kritisere, det står i arbeidsprogrammet til SV. (http://sv.no/Forside/Politikken/Arbe...set=0&limit=10). SV er forkjempere for totalt handelsboikott med Israel. (http://sv.no/Forside/Politikken/Arbe...set=0&limit=10)

SV har programfestet en løsning på Midtøstenkonflikten som i realiteten vil tilintetgjøre Israel som stat. (http://www.miff.no/Innfringsartikler...ttpaIsrael.htm).
Dette er også Hamas høyeste mål, det er også programfestet i Hamas partiprogram. (http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...tslette-israel)

Jeg vil kalle dette en sterk støtte.

SU-SVs ungsdomsparti har begynt å trakassere Israelske selgere i Norge. Dette er en del av SVs politikk, likeledes SUs politikk. http://www.miff.no/norge-og-(israel/...iTrondheim.htm)

Kan finne flere kilder hvis det er ønskelig?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De fikk tildelt land, men de har også tatt til seg mye mer land enn det de fikk. Det jeg ikke klarer å finne kilder på er om Israel tok disse landområdene før eller etter at Palestina begynte å bombe de.
Vis hele sitatet...
Etter FNs delingsplan skulle Israel ha en mindre del av mandatet Palestina en hva de fikk. Israel godtok FNs delingsplan, araberne gjorde ikke dette. De ville ha en arabisk stornasjon i hele området. De så på deg selv som Sør-Syriere.

Samme dag som Israel kunngjorde sin uavhengighet, ble de angrepet av sine arabiske naboer. (Denne dagen opphørte også mandatet Palestina)http://no.wikipedia.org/wiki/Palestinamandatet.

Araberne, som var i kraftig overtall, tapte denne krigen, og Israel fikk en større del av det gamle mandatet Palestina enn hva som var tiltenkt. De som angrep Israel for å overta deres landområder, tapte deler av sitt eget land. http://no.wikipedia.org/wiki/Den_ara...lske_krig_1948.

De arabiske nabolandene tapte mere land etter angrepene mot Israel i 1967 og 1973.
http://no.wikipedia.org/wiki/Seksdagerskrigen
http://no.wikipedia.org/wiki/Jom_kippur-krigen


Det finnes ingen nasjoner som kan gjøre krav på vestbredden. Vestbredden ble annektert av Transjordan (en arabisk stat opprettet i landområder i det tidligere mandatet Palestina) http://no.wikipedia.org/wiki/Transjordan.
Det finnes ingen land å "gi" vestbredden tilbake til.
Sitat av NeW3D Vis innlegg
[...] På sidelinjen kan jeg nevne at jeg tror på bibelen. Jeg er ikke fanatisk likevel. Og har aldri skjønt den der ensidige støtten til Israel fra kristne. Men i det siste har jeg begynt å skjønt litt mer av tegninga, tror jeg. En annen ting interessant kan være å høre vitnesbyrd fra Jihadister og radikale muslimer som vender om til kristendom og forteller om hva Islam faktisk er, i deres øyne etter å ha studert det og levd det. Noe ikke jeg har og derfor ikke har grunnlag for å si så mye..
Vis hele sitatet...
Er ingen ensidig støtte fra kristene til Israel.

Den katolske kirke følger standpunktet til paven.
Pave Johannes Paul VI Den katolske kirke nektet å anerkjenne Israel som stat. Han besøkte Israel én dag i 1964. Han brukte aldri navnet Israel og nektet å omtale Israels statsleder med sin rette tittel "president".

Pave Johannes Paul II er den som åpnet diplomatiske forbindelser med Israel og han sørget for at katolikker ikke lenger skal drive misjon overfor jøder. (Denne paven førte den katolske kirke langt på vei bort fra det gamle jødehatet)

Pave Benedikt XVI (dagens pave) har gjentatte ganger har erklært at Israel overdriver betydelig det som skjedde i Holocaust.

Den Norske krike og stadig flere norske kirkesamfunn/kristene foreninger mener at Israel ikke har rett på et land der de kan være frie og i flertall.

Akkurat nå mener Den norske kirke og stadig flere andre kristne forsamlinger i Norge at jødene ikke har rett til å ha et land hvor de kan være i flertall og være frie. Stadig flere av disse vil ha en løsning på konflikten som fører til at alle "palestinske" flyktninger får vende tilbake til sine gamle eiendommer og til Israel. Dette vil føre til oppløsningen av staten Israel.

Den koptiske paven Tawadros snakker om det "okkuperte Jerusalem" og at kristene og muslimer skal møtes i Jerusalem etter frigjørelsen av byen. Altså etter Israel er fjernet fra kartet.

Dette er langt fra en ensidig kristen støtte til staten Israel

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hamas driver skoler, sykehus, politi mm.. ja, de vil utslette Israel, men å si at det er eneste mål er direkte feil, og direkte uærlig, siden det er påpekt tidligere i tråden hva de gjør.

Palestina er ikke et land. Det er okkupert område. De kontroller ikke egne grenser, kan ikke eksportere/importere hva de vil (som gjør det umulig å starte bedrifter) og Israel bestemmer hvem som slipper inn/ut.

Fanfaro og big-k: Hva synes dere synes Palestinerene skal gjøre? La seg okkupere uten å gjøre motstand? Fortsette å i praksis være statsløse?
Vis hele sitatet...
Palestina er et selvstyreområde og er ikke okkupert. De Israelske styrkene har forlengst trukket seg ut av Gaza, Hamas er partiet som styrer og Hamas sammen med andre islamittiske terrororganisasjoner gjør det de kan best, terrorisere Israel.

Hamas er opprettet for å kjempe mot Israel og har klart og tydelig nedfelt i sin "partihåndbok" utryddelsen av Israel. Hamas har som mål og bli en del av en stor-arabisk stat i det gamle mandatet palestina. De har altså ikke mål om å få sitt eget land der de regjerer. Jeg vil si at Hamas eneste mål er utryddelsen av Israel, siden Hamas vil forsvinne dersom Israel forsvinner.
"Hamas, akronym for Harakat al-Muqawamah al-Islamiyyah (arabisk for Islamsk Motstandsbevegelse [altså motstand mot Israel, min anm.])[sitat wikipedia].

Israel bestemmer hvem som skal slippe inn i sitt land... merkelig det der. En stat kan selv bestemme hvor strenge grensekontroller de skal ha. Gaza har, som nevnt tidligere, også grenser mot Egypt. Grensen mot Egypt ble åpnet i 2011 etter å ha vært helt avstengt i 4 år etter terrorangrep fra Gaza. Det er fri flyt av varer og personer gjennom denne grenseovergangen.

Araberne i Gaza er statsløse. De tilhører ingen stat, har ingen pass eller rettigheter som følger av å tilhøre en stat.

Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Selvsagt tror jeg det. Gaza er okkupert fordi eliten i Israel vil stjele landet deres - for enhver pris. Hamas gjør motstand fordi Palestina er under militær okkupasjon. Dette er fullstendig innlysende for alle andre enn idioter. Uansett får vi aldri vite svaret på dette spørsmålet, så lenge Israel ikke trekker seg ut av de okkuperte områdene.
Vis hele sitatet...
Israel har trukket seg ut fra Gaza.

Sitat av fth Vis innlegg
Om dette stemmer overens med virkeligheten vet jeg ikke, men skjønner at palestinerene blir forbanna hvis det er et faktum.

http://s16.postimage.org/ckcgbis1h/74787_10151097532186717_598940931_n.jpg
Vis hele sitatet...
Tror kartet er riktig, men det mangler bildeforklaringene. En artikkel på miff.no har tatt for seg dette http://www.miff.no/Midt%C3%B8sten-ko...nesomlyver.htm

Sitat av Nordik Vis innlegg


Håper at det ikke er noe problem å putte inn bilder på dette forumet. Vet att noen ikke liker det. Er ganske så ny her så.....
Vis hele sitatet...
Historieløs propaganda, langt fra virkeligheten. Faktisk er jeg sjokkert over at enkelte tror på dette.

Sitat av EoT Vis innlegg
Kartet er misvisende av mange grunner.

Det Israelvenner ikke forstår, er at kritikken mot Israel ikke handler om diverse geopolitiske omstendigheter, eller religiøse overbevisninger. Den handler heller ikke om å glorifisere Hamas eller å benekte angrep mot Israelske områder. Kritikken går på noen enkle prinsipper Israel aktivt bryter. For det første har man segregeringspolitikken de aktivt kjører mot arabere. Dette må klassifiseres som en rent rasebasert politikk, og kan ikke tolereres. Det andre virkelig kritikkverdige forholdet blir deres gjentatte bruk av kollektiv avstraffing. Man kan være enig i at Hamas bruker "sivile skjold" eller ei, faktum blir det samme: Israel slipper bomber ned i tett befolkede strøk. Er det greit? Er en isrealitt verdt mer enn en palestiner? I staten Israels øyne må det være slik, og det er ren rasisme.
Vis hele sitatet...
En hver stats viktigste oppgave og plikt er å beskytte sine egne innbyggere. Israels primere oppgave er dermed å beskytte sine egne innbyggere, ikke innbyggerne på Gaza. (Jeg sier ikke at krigens folkerett ikke skal følges).

De andre argumentene dine har jeg kommentert tidligere i tråden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette er en halvgammel tråd, men jeg er overrasket over å se så klare Israel-vennlige standpunkter her. Jeg ville trodd at i dette forumet var det Israel-hets som gjaldt.

Jeg var selv svært negativ til Israel tidligere, men etter hvert som tiden går har jeg innsett at omtrent alt negativt man hører om Israel er enten løgn eller grove overdrivelser.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg var selv svært negativ til Israel tidligere, men etter hvert som tiden går har jeg innsett at omtrent alt negativt man hører om Israel er enten løgn eller grove overdrivelser.
Vis hele sitatet...
Hva har fått deg til å mene dette? Hvem er det som forteller seg at omtrent alt er løgn og overdrivelser?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva har fått deg til å mene dette? Hvem er det som forteller seg at omtrent alt er løgn og overdrivelser?
Vis hele sitatet...
Det har jeg funnet ut selv ved å sjekke påstander mot fakta.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er en halvgammel tråd, men jeg er overrasket over å se så klare Israel-vennlige standpunkter her. Jeg ville trodd at i dette forumet var det Israel-hets som gjaldt.

Jeg var selv svært negativ til Israel tidligere, men etter hvert som tiden går har jeg innsett at omtrent alt negativt man hører om Israel er enten løgn eller grove overdrivelser.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke vite om historien. Den kan stort sett tolkes i den retningen du selv ønsker (pro Israel eller pro palestinsk). Det eneste du trenger å vite er at Israel er det eneste reelle demokratiet i midtøsten, og det eneste landet som garanterer for sine innbyggeres rettigheter, også for palestinere og andre arabere som har israelsk statsborgerskap!

På palestinsk side derimot er ståa litt annerledes. De oppfordrer bla egne barn til å søke martyrdøden i kampen mot jødene. De bruker egne innbyggere som menneskelige skjold, og som propaganda mot jødene. De er også totalt kompromissløse. Målet er å skyve jødene ut i havet (utrydde dem).

Så hvem mener du har det moralske og historiske overtaket i konflikten? De rabiate suicidale palestinerne og andre muslimske arabere eller jødene, som faktisk bidrar til menneskehetens utvikling? Det er ingen land som søker flere patenter for ny teknologi enn Israel. De har flest nobelprisvinnere i forhold til folketallet. Trenger jeg si mer?
Jeg føler at jeg trenger å vite. Og det viser seg som regel at historiene som går ut på å demonisere Israel er regelrett løgn.

For eksempel den siste saken nå der Israel beskyldes for masse-sterilisering av etiopiske jøder som Israel selv hentet inn til landet. Det viste seg at hele greia var sterkt overdrevet, og sannsynligvis løgn basert på 35 påståtte kvinners historier som ikke kunne verifiseres på noen som helst måte. Og da media prøvde å fremstille det som om israelske helsemyndigheter innrømmet saken var det bare snakk om et brev der det ble sagt at dersom kvinner ble tvunget eller lurt til å ta prevensjonsmidler, så måtte det stoppe.

Prevensjonsmidlet det er snakk om har nær 100% virkningsgrad, mens fruktbarheten blant de etiopiske jødene bare hadde falt med 20%. Det betyr at fallet sannsynligvis er på grunn av kurs om prevensjonsmidler og generell familieplanlegging som kvinnene fikk ved innreise. Hadde det vært på grunn av tvungen prevensjon hadde jo fruktbarhetsraten falt nærmere 100%.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg føler at jeg trenger å vite. Og det viser seg som regel at historiene som går ut på å demonisere Israel er regelrett løgn.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
For eksempel den siste saken nå der Israel beskyldes for masse-sterilisering av etiopiske jøder som Israel selv hentet inn til landet. Det viste seg at hele greia var sterkt overdrevet, og sannsynligvis løgn basert på 35 påståtte kvinners historier som ikke kunne verifiseres på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Etiotiske jøder står for 57% av de som mottar denne langtidssteriliseringen, til tross for at de bare er rundt 2% av befolkningen.
Kvinnene som ble intervjuet sa at sprøytene ble presset på dem uten at konsekvensene ble forklart.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Prevensjonsmidlet det er snakk om har nær 100% virkningsgrad, mens fruktbarheten blant de etiopiske jødene bare hadde falt med 20%.
Vis hele sitatet...
De kildene jeg fant sa 50% fall i fødselsraten til Etiopiske jøder.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det betyr at fallet sannsynligvis er på grunn av kurs om prevensjonsmidler og generell familieplanlegging som kvinnene fikk ved innreise. Hadde det vært på grunn av tvungen prevensjon hadde jo fruktbarhetsraten falt nærmere 100%.
Vis hele sitatet...
Hele argumentet ditt er basert på antagelsen om at alle Etiopiske jøder har blitt sterilisert. Dette stemmer ikke.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Etiotiske jøder står for 57% av de som mottar denne langtidssteriliseringen, til tross for at de bare er rundt 2% av befolkningen.
Kvinnene som ble intervjuet sa at sprøytene ble presset på dem uten at konsekvensene ble forklart.
Vis hele sitatet...
Det er ingen sterilisering, men et prevensjonsmiddel som virker i tre måneder.

Og her er problemet: Først ble de lurt til å ta sprøytene siden de trodde det var noe annet, og så ble påstanden forandret til at de ble tvunget i forbindelse med kurs i familieplanlegging. Det er altså to direkte motstridende påstander som kommer frem.

De kildene jeg fant sa 50% fall i fødselsraten til Etiopiske jøder.
Vis hele sitatet...
I originalartikkelen i Haaretz sto det 20%, men uansett er tallene for lave til at påstandene kan være sanne.

Hele argumentet ditt er basert på antagelsen om at alle Etiopiske jøder har blitt sterilisert. Dette stemmer ikke.
Vis hele sitatet...
Nå er det ingen som har blitt sterilisert, men påstanden er en utbredt bruk av tvang eller manipulasjon. Dette må ha skjedd med omtrent alle, da noe annet ville vært poengløst. Når fallene i fødselsrate likevel er så lave så er det etter all sannsynlighet en konsekvens av opplæringen disse kvinnene har fått i familieplanlegging.

Det viser seg også at påstanden om at helsemyndighetene innrømmet en slik praksis er direkte feil. Tvert imot viste det interne brevet som kom ut at det ikke kan ha vært noen vanlig praksis. Vi ser altså enda en løgn komme frem.
Hvordan framstille jøder og konflikten i midtøsten på TV bla i Egypt? Jøder framstilles som onde, og som aper og griser. Barn hjernevaskes til jihad og jødehat. Du mener fortsatt at det er palestinerne / muslimene som har det moralske overtaket?

http://www.youtube.com/watch?v=B_c8sFzDPnU
Sist endret av homoludens; 6. februar 2013 kl. 19:12.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er ingen sterilisering, men et prevensjonsmiddel som virker i tre måneder.
Vis hele sitatet...
Ikke all sterilisering er permanent.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og her er problemet: Først ble de lurt til å ta sprøytene siden de trodde det var noe annet, og så ble påstanden forandret til at de ble tvunget i forbindelse med kurs i familieplanlegging. Det er altså to direkte motstridende påstander som kommer frem.
Vis hele sitatet...
Om du hadde satt deg inn i saken så ville du skjønt at forklaringen ikke ble endret, men at forskjellige vitner oppga forskjellige forklaringer for hvorfor de måtte ta sprøyten.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
I originalartikkelen i Haaretz sto det 20%, men uansett er tallene for lave til at påstandene kan være sanne.
Vis hele sitatet...
Kan du linke til denne artikkelen? Og hvordan kommer du frem til denne konklusjonen?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå er det ingen som har blitt sterilisert, men påstanden er en utbredt bruk av tvang eller manipulasjon. Dette må ha skjedd med omtrent alle, da noe annet ville vært poengløst. Når fallene i fødselsrate likevel er så lave så er det etter all sannsynlighet en konsekvens av opplæringen disse kvinnene har fått i familieplanlegging.
Vis hele sitatet...
Nå drar du konklusjoner ut av ingenting igjen. Ditt argument er like hinsides som å hevde Holocaust ikke skjedde fordi noen overlevde.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvordan framstille jøder og konflikten i midtøsten på TV bla i Egypt? Jøder framstilles som onde, og som aper og griser. Barn hjernevaskes til jihad og jødehat. Du mener fortsatt at det er palestinerne / muslimene som har det moralske overtaket?

http://www.youtube.com/watch?v=B_c8sFzDPnU
Vis hele sitatet...

Hvorfor skal de ikke hate jødene som dreper befolkningen deres?
Jihad er et navn for muslimer bruker for krig for å bringe frem det de mener er rettferdig.
Om det blir kalt jihad eller "vanlig krig" er irrelevant, da jødiske barn mest sannsynlig blir opplært til å hate palestinere/muslimer på lik linje med palestinere, bare omvendt.

Det er åpenlyst at det er Israel som undertrykker, med hele vesten i ryggen.
Sist endret av Baaaamse; 7. februar 2013 kl. 01:02.
Som jeg har nevnt før; innimellom kjeklingen jøder og palestinere så diskrimineres de mange kristne minoritetene i hele Midtøsten, -spesielt i Egypt, Syria og andre arabiske kristne, men også i selve Israel.

-60 minutes: israeli persecution of christians in the holy land
-jødisk guttegjeng mobber en amerikaner med videokamera

Problem 1 er Israelske statens politikk mot arabere og andre grupper som ikke er jøder. Den er svært nazi-lignende og minner på alle mulige måter om apartheid fra Sør-Afrika, om ikke verre. Og det er ikke bare mot muslimer, men også mot kristne, drusere, alavitter og andre som vist i linkene. Israelere som folk er absolutt IKKE problemet, faktisk er Israel et gryende land, og nokså multikulturelt(!), der de fleste grupper går godt ilag uansett hvor fra man tilhører.
Det andre problemet er militante islamismen over samtlige araberland og påfølgende hetsen mot arabere av annen tro og vestlige interesser. I dette tilfellet er Hamas på Gazastripen noe vi absolutt helst skulle vært foruten. Jeg begriper ikke hvordan enkelte her i tråden og i forskjellige tilfeller i norsk media faktisk har forsvart Hamas. Hamas har ikke gjort _noenting_ positivt i de 7-8 årene dem har styrt Gaza-delen av Palestina. Hamas er og forblir en kreftbyll, i likhet med ultraortodokse jøder og deres venner i nåværende israelske regjering, samt galningene fra USA som støtter de ultraortodokse.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. februar 2013 kl. 01:49.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det andre problemet er militante islamismen over samtlige araberland og påfølgende hetsen mot arabere av annen tro og vestlige interesser. I dette tilfellet er Hamas på Gazastripen noe vi absolutt helst skulle vært foruten. Jeg begriper ikke hvordan enkelte her i tråden og i forskjellige tilfeller i norsk media faktisk har forsvart Hamas. Hamas har ikke gjort _noenting_ positivt i de 7-8 årene dem har styrt Gaza-delen av Palestina. Hamas er og forblir en kreftbyll, i likhet med ultraortodokse jøder og deres venner i nåværende israelske regjering, samt galningene fra USA som støtter de ultraortodokse.
Vis hele sitatet...
Du skjærer ikke alle over samme kam nå med kommentaren hvordan "samtlige" araberland styres av militant islamisme?

Jeg vil ikke forsvare Hamas sine terrorhandlinger, men jeg har ingen problemer med å forsvare Hamas sin motstandskamp mot en ulovlig okkupasjon eller forsvare Hamas sine humanitære handlinger.

Når du hevder at Hamas ikke har gjort noe som helst bra de siste årene så er du tydeligvis ikke klar over at rundt 70% av Hamas sitt budsjett går til humanitære handlinger, av det resterende budsjettet går en liten del til den bevæpnede delen av Hamas.


Jeg er enig i at man skulle vært foruten Hamas, men å rettferdiggjøre okkupasjonen fordi Palestinerne under en okkupasjon og konstante militære angrep ikke er i stand til å få en velfungerende myndighet er banalt.
Sist endret av Unsub; 7. februar 2013 kl. 02:39.
Neida, jeg skjærer ikke alle araberland over én kam selv om det ser sånn ut på tekst . Det jeg siktet til, (og som ikke var lett å presisere i innlegget), var det at politisk islam har trumfet fram i store deler av araberlandene. Politisk islam kan på mange måter sammenlignes med kristenkonservatisme pluss med lovverk/rettssystem(sharia) og aktivt politisk innhold - attåt religionen.

Det er uten noen tvil at i de aller fleste muslimske land så har mennesker de siste 20år blitt langt, langt mer bevisste på religionen sin og religionens plass i samfunnet. Dette er helt motsatt av hva som skjer i resten av verden (ekskludert USA, Russland og andre sterkt religiøse ikke-muslimske land). Spesielt i flere arabiske land så har politisk islam vært med og lang premissene for utviklingen av landet, hvem man støtter i forskjellige konflikter i Midtøsten, og støtten til politisk islam utenfor typisk muslimske land (Europa til eksempel).

Jeg sier ikke at Hamas rettferdiggjør en okkupasjon av Gaza. Jeg sier bare at de er et fantastisk stort problem som man helst bør bli kvitt.. Egentlig hvis man skal være ærlig er det de kriminelle støttegruppene _bak_ Hamas som gjør at Hamas virker såpass umulige i forhold til fredsprosesser og annet. Disse støttegruppene som er enda mer radikale enn Hamas, kan må alle måter egentlig sammenlignes med narkokartellene i Mexico og Colombia - bare at dem er tre-fire hakk mer militante! De er slett ikke muslimer, de bruker islam aktivt og kynisk til å få makt samt *stor* økonomisk gevinst. (Les; f.eks si -aktivt smugle heroin opium og cannabis, våpen, sigaretter, noen tilfeller alkoholsmugling, smugle mennesker generelt og spes jenter som skal underholde lederene i forskjellige settinger..)

Befolkningen i Gaza holdes inntil nylig i en slags akutt fange-tilstand av Hamas og supporterne, men det ser etter hvert ut som det går på bedringens vei, v.h.a hjelpeorganisasjoner og mindre israelsk press og diskriminering.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. februar 2013 kl. 03:06.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det jeg siktet til, (og som ikke var lett å presisere i innlegget), var det at politisk islam har trumfet fram i store deler av araberlandene.
Vis hele sitatet...
Dette er akkurat hva du sa tidligere, like generaliserende og like lite sant.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Befolkningen i Gaza holdes inntil nylig i en slags akutt fange-tilstand av Hamas og supporterne, men det ser etter hvert ut som det går på bedringens vei, v.h.a hjelpeorganisasjoner og mindre israelsk press og diskriminering.
Vis hele sitatet...
Det er Israel som holder Gaza og Vestbredden i akutt fange-tilstand.


Du følger den samme retorikken som så mange som prøver å forsvare Israelske handlinger i de okkuperte territoriene, du prøver å vri dette til en konflikt mellom Israel og irrasjonelle terrorister.
Hamas er ikke irrasjonelle og Hamas startet ikke denne konflikten, Hamas er en utvikling av en konflikt som har pågått i nesten et århundre.

Om Islamisme er hva som hindrer fred, hvorfor bygges det fortsatt Israelske bosetninger i Vestbredden der Hamas ikke er tilstedeværende?

Still deg dette spørsmålet, hvor mange bosetninger er blitt bygd I Gaza under Hamas sitt "Islamske terrorstyre" og hvor mye land derfra er annektert av Israel? Så gjør du det samme regnestykket mot den sekulære Fatah styrte Vestbredden.
Sist endret av Unsub; 7. februar 2013 kl. 05:22.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hvorfor skal de ikke hate jødene som dreper befolkningen deres?
Jihad er et navn for muslimer bruker for krig for å bringe frem det de mener er rettferdig.
Om det blir kalt jihad eller "vanlig krig" er irrelevant, da jødiske barn mest sannsynlig blir opplært til å hate palestinere/muslimer på lik linje med palestinere, bare omvendt.

Det er åpenlyst at det er Israel som undertrykker, med hele vesten i ryggen.
Vis hele sitatet...
Jeg tillater meg å snu det der litt på hodet og spør:

Hva syns du om at det bor muslimer i Norge?
Hva om nordmenn syns at vi har blitt utsatt for litt vel mange voldekter og drap utført av muslimer og bestemmer oss for å syns at det er rettferdig av oss å drepe dem, også de som ikke har gjort annet enn å bli født her.
Ville du støttet dette?
Jødene flyktet fra holocaust, pakistanerne har "bare kommet hit", da må det vel være greit og hate disse, eller?

Hva syns du om at Marokko har okkupert Vest-sahara, bygget en mur mye lengre enn Israels og forvist landets befolkning til saharaørkenen mens de plyndrer landet for naturresurser?
Det må jo være mye verre enn det som skjer i Israel.

Eller er det en egen standard for muslimer?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jødene flyktet fra holocaust
Vis hele sitatet...
Dette er veldig flisespikkeri av meg, men bare en brøkdel av Israels befolkning avstammer fra Holocaust overlevende. Etter Holocaust flyktet de fleste overlevende til USA, Palestina som på den tiden var et konfliktfylt område var ikke tiltrekkende for jøder som hadde overlevd Holocaust og den andre verdenskrig.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
, pakistanerne har "bare kommet hit", da må det vel være greit og hate disse, eller?
Vis hele sitatet...
De har da flyktet fra konfliktfylte områder disse også. Om du nå tenker på asylsøkere så bør du undersøke hva som må til for at norske myndigheter vil godkjenne en asylsøknad.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hva syns du om at Marokko har okkupert Vest-sahara, bygget en mur mye lengre enn Israels og forvist landets befolkning til saharaørkenen mens de plyndrer landet for naturresurser?
Det må jo være mye verre enn det som skjer i Israel.
Vis hele sitatet...
Sitat av Norman Finkelstein
Listen, I open the radio. I hear nonstop about Sudan. I hear nonstop about Tibet. I hear nonstop about Darfur. I hear a lot.
The only place I hear excuses made for is Israel.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Unsub; 7. februar 2013 kl. 15:54.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg tillater meg å snu det der litt på hodet og spør:

Hva syns du om at det bor muslimer i Norge?
Hva om nordmenn syns at vi har blitt utsatt for litt vel mange voldekter og drap utført av muslimer og bestemmer oss for å syns at det er rettferdig av oss å drepe dem, også de som ikke har gjort annet enn å bli født her.
Ville du støttet dette?
Jødene flyktet fra holocaust, pakistanerne har "bare kommet hit", da må det vel være greit og hate disse, eller?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er fint at det bor muslimer i Norge. Jeg synes det er trist at visse utlendinger har et respektløst syn på kvinnen, men i Islam er det ikke tillatt å ha sex uten for ekteskap, og da spesielt ikke voldta. Derav skyldes dette ikke religionen, men ukultur eller/og omstendigheter m.m.

Jeg nevnte aldri at jeg støttet drap på sivile, men at jeg forstår hvor hatet kommer fra, og at det går begge veier.
Hatet muslimene og jødene har mot hverandre er mye mer forståelig enn hatet nordmenn har mot muslimer, da de bokstavelig talt har kjent fysisk på kroppen at de har blitt angrepet av motparten.

I Norge er det slik at en gjeng med bråkete somaliere på tbanen, som jeg hater like mye som alle andre, uten tvil i noens hoder, representerer islam. I Norge startet islamhatet med fordommer, og det holdes gående med det.


Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hva syns du om at Marokko har okkupert Vest-sahara, bygget en mur mye lengre enn Israels og forvist landets befolkning til saharaørkenen mens de plyndrer landet for naturresurser?
Det må jo være mye verre enn det som skjer i Israel.

Eller er det en egen standard for muslimer?
Vis hele sitatet...
Jeg vet absolutt ingenting om tilfellet.

Ellers kan jeg påpeke at ditt eget land og dets samarbeidspartnere har gjort det samme en god stund allerede.

http://www.aljazeera.com/programmes/...649852604.html