Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4607
Hei!
Tidligere har jeg vært en sånn paranoid fyr, som alltid sørget for å låse Windows før jeg gikk fra PC-en og sånne ting, fordi purken ikke skulle få tilgang til den. PC-en var altså kryptert. Nå er jeg ferdig med alt tullet som gjorde at jeg måtte være paranoid.

Nå i dag kom jeg til å tenke på den gangen jeg var sånn, og ble nysgjerrig... Jeg begynte å lure, er det mulig å installere en slags enhet eller lignende, som gjør at jeg kan koble en snor til meg eller lignende, som gjør at PC-en automatisk låses når snora dras ut, som for eksempel hvis jeg skulle glemme å låse maskina, eller ble dratt bort fra pc-en og lignende?

På forhånd takk for svar

PS: Gratuler meg, jeg har vært fullstendig alkohol- og rusfri i ett år om 2 uker!
Sist endret av Stingray; 3. april 2020 kl. 00:05.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hei!
Tidligere har jeg vært en sånn paranoid fyr, som alltid sørget for å låse Windows før jeg gikk fra PC-en og sånne ting, fordi purken ikke skulle få tilgang til den. PC-en var altså kryptert. Nå er jeg ferdig med alt tullet som gjorde at jeg måtte være paranoid.

Nå i dag kom jeg til å tenke på den gangen jeg var sånn, og ble nysgjerrig... Jeg begynte å lure, er det mulig å installere en slags enhet eller lignende, som gjør at jeg kan koble en snor til meg eller lignende, som gjør at PC-en automatisk låses når snora dras ut, som for eksempel hvis jeg skulle glemme å låse maskina, eller ble dratt bort fra pc-en og lignende?

På forhånd takk for svar

PS: Gratuler meg, jeg har vært fullstendig alkohol- og rusfri i ett år om 2 uker!
Vis hele sitatet...
Laptop (dytt forsiktig):




Stasjonærmaskin (trekk):

Fest en dødmannsknapp-spiralledning rundt håndleddet og andre enden rundt støpselet til strømmen. Kjør OS kun i RAM, evt. med kryptert skyløsning for lagring. Om noen dytter deg vekk fra pc'n så rives strømmen ut og siden hele OS kun var i RAM er det ingenting å bekymre seg for. Du kan automatisere løsningen om du liker slikt, med å bruke glass-sensorer på vinduer og magnetbrytere på dørene. Om noen tar seg inn i din bolig vil dette trigge sensorene som igjen kjører en kill kommando til stikket pc'n er koblet til eller en mekanisk løsning der utløste sensorer trigger en steppermotor som igjen mekanisk flipper ned vippesikringen i sikringsskapet på den kursen pc'n bruker. Bare husk å ikke benytte UPS på pc'n
Sist endret av _abc_; 3. april 2020 kl. 01:12.
Jeg har lest ett eller annet sted (innenfor de siste 20 år) om noen som hadde en "auto-lås-maskin" (Win+L) når de reiste seg fra stolen sin, men hvor jeg leste dette husker jeg ikke, og google på tross av sin overvåkning gir meg ingen gode svar.

Men litt gogling gir meg disse; om enn det er linux og mac.
https://blog.viktorpetersson.com/201...-computer.html
https://www.forbes.com/sites/daveywi...-linux-laptop/
Heh. Oki, med Windows 10 er det tydeligvis ganske enkelt:
https://support.microsoft.com/en-us/...step-away-from

Så finnes denne: https://www.rfideas.com/products/pre...resence-sensor
som enkelt nok er en sensor som sender tastetrykk til maskinen feks Win+L når den ser/ikke ser det den skal. Noe tilsvarende skulle sikkert være mulig å lage av en Arduino og en bryter/sensor av noe slag.
Man kunne jo kanskje rigga opp kondensatorer til å ta knekken på pc/HDD? Bevegelses sensorer, fysisk knapp, magnetsensorer på dører og vinduer osv kan jo bli brukt til å trigge det.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Man kunne jo kanskje rigga opp kondensatorer til å ta knekken på pc/HDD? Bevegelses sensorer, fysisk knapp, magnetsensorer på dører og vinduer osv kan jo bli brukt til å trigge det.
Vis hele sitatet...
Man kan også bruke dynamitt. Bare penger og fantasi setter grenser her.

Men det er upraktisk at huset forsvinner fordi du en dag gjør en liten feil. Det er også upraktisk at datamaskinen blir ødelagt om en feil gjøres.

Da er det mye enklere å sørge for at alle lagringsmedier er kryptert slik at uten rette passord så kommer ikke informasjonen i feil hender. Med dødmansknapp som logger deg ut/aktiverer passordsbeskyttelse automagisk + kryptering vil ikke en idiotfeil før morgenkaffen er unnagjort gjøre noe annet enn at du må logge deg inn på nytt. Spar heller fysisk ødeleggelse til om noen prøver å åpne maskinen.
Jeg mener å huske at Apple hadde noe der telefonen din måtte være så så nærme PC-en hvis ikke logget den ut. Funker riktig nok kun i Apple-land og funker dårlig om du glemmer telefonen i tillegg, men noe form for NFC må vel kunne mekkes sammen?
For å være bittelitt seriøs her: Jeg husker ikke hvor jeg leste om idéen, men det var i en eller annen bok. Idéen gikk ut på å bruke maskinens kameraet til å detektere om det befant seg en menneskelignende figur foran skjermen, og låse alt hvis denne forsvant. Det slår meg at med litt maskinlæring og yo kunne dette fungert veldig bra; ansiktsgjenkjenning er jo allerede standard for å låse ting opp. Det burde være rimelig trivielt å rigge maskina slik at den låste seg hver gang du reiste deg fra stolen. Jeg har ikke brukt windows siden XP, men et kjapt søk på nettet tilsier at de lekte med tanken for flere år siden, men heller gikk for en annen løsning.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
For å være bittelitt seriøs her: Jeg husker ikke hvor jeg leste om idéen, men det var i en eller annen bok. Idéen gikk ut på å bruke maskinens kameraet til å detektere om det befant seg en menneskelignende figur foran skjermen, og låse alt hvis denne forsvant. Det slår meg at med litt maskinlæring og yo kunne dette fungert veldig bra; ansiktsgjenkjenning er jo allerede standard for å låse ting opp. Det burde være rimelig trivielt å rigge maskina slik at den låste seg hver gang du reiste deg fra stolen. Jeg har ikke brukt windows siden XP, men et kjapt søk på nettet tilsier at de lekte med tanken for flere år siden, men heller gikk for en annen løsning.
Vis hele sitatet...
Finnes I Windows 10
https://www.tenforums.com/tutorials/...dows-10-a.html
Skal du være ekstra paranoid må du huske å lime/lodde RAMen fast i hovedkortet så de ikke kan fysisk koble seg på og få tilgang til diskkrypteringsnøkkelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_b...ountermeasures
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Skal du være ekstra paranoid må du huske å lime/lodde RAMen fast i hovedkortet så de ikke kan fysisk koble seg på og få tilgang til diskkrypteringsnøkkelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_b...ountermeasures
Vis hele sitatet...
Det er derfor du må huske å skru på "activate encryption of keys and passwords stored in RAM" på veracrypt. Denne er av som default.
Finner det under settings - performance/driver configuration, da slipper du å surre med lim.
Gjør det noe forskjell å kryptere ram? Nøkkelen må jo ligge et sted i klartekst, hvor ellers enn i ram?
Vet ikke hvordan det funker på Windows, men på Maccen min brukes Apple Watch til å automatisk låse/låse opp datamaskinen når jeg går/kommer tilbake. Det fungerer bare innforbi en radius på ca 1 meter (den benytter vel wifi/blåtann signalstyrke tror jeg), og første gang for dagen man tar på klokka må man taste 6-sifret pinkode. Deretter anses klokka som sikker så lenge den ikke tas av; da den kontinuerlig logger pulsdata etc som verifiserer at eieren fremdeles har den på.

Fungerer veldig greit for meg. Et alternativ er jo å bruke USB-pinne hardware-kryptografi med pinkode; dvs. at datamaskinen låses når man forlater den (og tar med usb-pinnen) og den eneste måten å dekryptere den på er å plugge USB-pinnen i og taste pin-koden på denne.
Om det er en laptop du har stående et sted, kanskje du klarer å fikse noe automatisk med kameraet?
Ja det er jo greit i mange situasjoner primavera, men sett at du har kjøpt deg røkesaker og partyposer på undergrunnen og noen sparker ned døra, da vil jo begge løsningene du nevner kunne bli epic fail. Alt politiet trenger å gjøre er feste deg til stolen i håndjern med klokka på så kan de gå gjennom alt på pc'n. Usb stick, hva om du i forskrekkelsen når døra splintres ikke rekker å låse pc'n før de har lagt deg i jern på gulvet? Da kan de gå gjennom alt du har på pc'n, og i skyen.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Gjør det noe forskjell å kryptere ram? Nøkkelen må jo ligge et sted i klartekst, hvor ellers enn i ram?
Vis hele sitatet...
Det var for å hindre cold boot attacks at utviklerne av veracrypt la til denne muligheten i 2019. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men holder det ikke å bruke nøkkelen til å låse opp og når det er låst opp kan ram krypteres, eller mener du at nøkkelen må ligge tilgjengelig i klartekst hele tiden mens PCen er i bruk?

Å lime det fast virker ikke særlig smart, da den enten kan røskes ut med makt mens den er avkjølt og ødelegger muligheten for å bytte ram uten skade. Kanskje som en nødløsning hvis man er veldig paranoid, tviler på politiet kjører cold boots for noe knark.
Sist endret av Roaccu; 3. april 2020 kl. 20:30.
Den problemstillingen her har jeg forsøkt å løse på flere måter med blant annet arduino og diverse sensorer, fra thermal til IR. Det er vanskelig å få til noe som fungerer "perfekt", men kanskje det lønner seg å gå back to basics og heller se hvordan den dødmannsknapp fungerer på en båtmotor - og heller bruke en snor eller lignende.

Jeg har også vurdert "vektsensor" for å sjekke om det er vekt i stolen tilsvarende et menneske, men den sensoren jeg har liggende kjente jeg i ræva, og det var lite tess det også.

Uansett, med rette sensoren(e) er det en enkelt sak å logge ut/låse maskinen, og med kryptering så er jo problemet tilnærmet løst.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Alt politiet trenger å gjøre er feste deg til stolen i håndjern med klokka på så kan de gå gjennom alt på pc'n.
Vis hele sitatet...
De vil ikke forvente heftig kryptering, det de vil gjøre er å dra den arresterte ut og så plukke ut harddisker og kopiere de for så å skulle hente ut data fra de. Oi, de er krypterte. Og med mindre maskinen forteller at den må ha klokken i nærheten for at den skal låse seg opp sammen med rett passord så er de like langt.