Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 9024
Hvordan er det å forfalske våpensøknad? Mal , våpenkort osv
du blir tatt for både ulovlig oppbevaring av våpen, og dokumentforfalskning. Lite verdt det. Likegreit å bare ha ett ulovlig våpen, blir dummskap og bli tatt for mer.
Du er en 17-åring som fast holder på med benzo, mens du prøver å forfalske en «mal» slik at du kan skaffe deg våpen.

Ikke for å være nedlatende, men jeg tror for det første du ikke har evnene til å klare å gjennomføre dette her, og for det andre så kan det være lurt å holde seg nykter en liten periode slik at du kan tenke deg litt om.

Det er ikke så lett som du tror, hvertfall ikke hvis du skal sitte der i xanax-rus og holde på med photoshop. Letteste måte å skaffe seg våpen på er å nyktre opp, ta jegerprøven, og/eller bli med i en skyteklubb. Nå vet ikke jeg hvor mye kontakt du har med politiet, men kan godt tenke meg at du er en av de som ikke akkurat står øverst på lista over snille gutter.

Kan også minne om at dokumentfalsk, oppbevaring av ulovlige våpen samt bæring av våpen på offentlig sted er noe du ikke har lyst til å ha på rullebladet ditt i en alder av 17.
Lykke til med å forfalske en våpen søknad etter 22.Juli.
Du får heller ikke erverve våpen uten godkjent Jegereksamen, og skal du ha pistol må du være aktivt medlem i pistolklubb og ha vært det i 1 år.
Malen får du jo av politiet, gratis og hente på enhver politistasjon.

Men å forfalske den ser jeg liten vits med. Det er stempler og underskrifter, og alle seriøse våpenselgere vil ikke ta i den hvis de finner den fishy.

Du må legimitere deg ved kjøp av våpen også fort politiet får den forfalske de søknaden så vil de nok sette mye inn på å finne deg fort.

Og straffen blir nok fengsel da dokunentfalsk og våpen er to ting politiet ikke liker.
Ikke lett, slike ting blir godt gjennomlyst med eagle eyes. Lykke til og oppdater oss med benzo søknaden
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Ikke lett, slike ting blir godt gjennomlyst med eagle eyes. Lykke til og oppdater oss med benzo søknaden
Vis hele sitatet...
Benzosøknaden?

Tror jeg lar den ideen ligge på hylla Er vel ganske sikkert system , så vanskelig å forfalske
Sist endret av Keiko Snoopy xD; 16. januar 2020 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva skal du med våpen, unge mann?
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Hva skal du med våpen, unge mann?
Vis hele sitatet...
Alle gangstere med benzoproblemer trenger en gønner så de er ekstra gangster.
Hvis du hadde vært skikka til og eie våpen, hadde du fått kjøpt det i butikk eller av andre gangstere

Gangsterverden flyter over av våpen, det tar ikke mer enn 15min å skaffe hvis man virkelig vil ha det. Men desverre for deg, så selger de ikke til hvem som helst
Begrenset Utgave.
SpeedBenzo's Avatar
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hvis du hadde vært skikka til og eie våpen, hadde du fått kjøpt det i butikk eller av andre gangstere

Gangsterverden flyter over av våpen, det tar ikke mer enn 15min å skaffe hvis man virkelig vil ha det. Men desverre for deg, så selger de ikke til hvem som helst
Vis hele sitatet...
Er ikke særlig gangster tilstander her i Norge. Bra det er vanskelig i noen miljøer, men hvem som helst som har pengene får tak i er min erfaring. Fikk en maskinpistol på krit når jeg var 18.
Sitat av SpeedBenzo Vis innlegg
Er ikke særlig gangster tilstander her i Norge. Bra det er vanskelig i noen miljøer, men hvem som helst som har pengene får tak i er min erfaring. Fikk en maskinpistol på krit når jeg var 18.
Vis hele sitatet...
Gangster på avbetaling? :=)
Sitat av SpeedBenzo Vis innlegg
Er ikke særlig gangster tilstander her i Norge. Bra det er vanskelig i noen miljøer, men hvem som helst som har pengene får tak i er min erfaring. Fikk en maskinpistol på krit når jeg var 18.
Vis hele sitatet...
Klarna som stod for betalingsløsning da? Neida Men hva i alle dager skulle du med en maskinpistol som 18åring, om jeg tør spørre?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Gangster på avbetaling? :=)
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme
Sitat av SpeedBenzo Vis innlegg
Er ikke særlig gangster tilstander her i Norge. Bra det er vanskelig i noen miljøer, men hvem som helst som har pengene får tak i er min erfaring. Fikk en maskinpistol på krit når jeg var 18.
Vis hele sitatet...
Er masse wannabe gangstere som gjør alt de kan for og fremstå som 50cent gangstah

Mange av disse selger sånt som dette over en lav sko
Begrenset Utgave.
SpeedBenzo's Avatar
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Er masse wannabe gangstere som gjør alt de kan for og fremstå som 50cent gangstah

Mange av disse selger sånt som dette over en lav sko
Vis hele sitatet...
I tillegg til nedkjørte misbrukere som har ikke bryr seg..
Leiligheten min ble ranet og den forsvant like etter.
Du kan jo alltids kjøpe en kraftig luftpistol...
Hvis du har tilgang på en dreiebenk, så lager du ett 22 løp til denne og lader med 22lr.

https://www.maritim.no/comet-pen-gun...-skudd-magasin

Meeeeen, treffpunktet er så som så, det å treffe ett 220L fat på 10m var ett mareritt.
Off topic, trenger en tillatelse for å kjøpe ammunisjon? Altså kuler? Tenker da på til ulovlig våpen. Kun hypotetisk.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Off topic, trenger en tillatelse for å kjøpe ammunisjon? Altså kuler? Tenker da på til ulovlig våpen. Kun hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Lenge siden jeg har gjort det, men tror du må ha våpenkort. Kanskje du slipper unna med f eks betalt jegeravgift, litt usikker.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Off topic, trenger en tillatelse for å kjøpe ammunisjon? Altså kuler? Tenker da på til ulovlig våpen. Kun hypotetisk.
Vis hele sitatet...
For å kjøpe ammunisjon må du fremvise et våpenkort i det aktuelle kaliberet. Dersom du bare har ei rifle i kaliber .308, så får du ikke kjøpe ammunisjon i andre kalibre.
Må vise frem ett våpenkort for å kjøpe ammo. Men 22lr ammo har vel alle og enhver liggende noen av ?

Uansett helt ubrukelig til alt annet enn drap/skadeskyting på svært kloss hold. Nesten så jeg hadde ledd, hvis noen peka på meg med en sånn på 10m
Sist endret av gotta_love_dmt; 17. januar 2020 kl. 00:48.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Uansett helt ubrukelig til alt annet enn drap/skadeskyting på svært kloss hold. Nesten så jeg hadde ledd, hvis noen peka på meg med en sånn på 10m
Vis hele sitatet...
Eh jo. Man bruker salongrifle til å avlive dyr og til å trene/skyte på blink. Det er ikke sånn at alle kjøper våpen for å tøffe seg og true folk med dem. Faktisk de færreste, tror jeg.
Sist endret av *pi; 17. januar 2020 kl. 00:53.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Må vise frem ett våpenkort for å kjøpe ammo. Men 22lr ammo har vel alle og enhver liggende noen av ?

Uansett helt ubrukelig til alt annet enn drap/skadeskyting på svært kloss hold. Nesten så jeg hadde ledd, hvis noen peka på meg med en sånn på 10m
Vis hele sitatet...
Jau, da har du og Per Orderud lik oppfatning av .22

Jeg hadde ikke ledd om noen sikta på meg med en 22 fra 10 meter. Nok skade til å bli hjernedød ganske fort. Men på 250 meters avstand kunne jeg nok prøvd å dra smilet
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Må vise frem ett våpenkort for å kjøpe ammo. Men 22lr ammo har vel alle og enhver liggende noen av ?

Uansett helt ubrukelig til alt annet enn drap/skadeskyting på svært kloss hold. Nesten så jeg hadde ledd, hvis noen peka på meg med en sånn på 10m
Vis hele sitatet...
Det hadde antakelig også vært siste gangen du lo. Folk har skutt elg med salongrifle. Subsonic. Det er ikke forsvarlig, det er ikke lovlig, det er ikke lurt. Men treffer du riktig, så dør det du skyter på. For all del, offiseren min i forsvaret ble skutt med ei salongrifle på balkan, og hadde bare et lite arr på brystet - kula hadde blitt bremset opp av flere lag med tøy og utstyr, og stoppa i et bein uten å gå gjennom. Hadde det vært ei grovere rifle hadde det skuddet selvsagt vært fatalt. Men en 22lr avfyrt fra tredve meters hold går glatt tvers igjennom en bit 2x4 og bordbekledninga på garasjen som står bak. Ja, jeg har prøvd. Nok en gang, ikke spesielt forsvarlig, lurt eller lovlig. Dog fullt mulig.

Riktignok hadde rifla langt løp, og det hjelper selvsagt en del. Å påstå at 22lr er leketøy er imidlertid en heseblesende idiotisk påstand. Den dreper deg eksakt like død som .300 winmag.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. januar 2020 kl. 00:59.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Jau, da har du og Per Orderud lik oppfatning av .22

Jeg hadde ikke ledd om noen sikta på meg med en 22 fra 10 meter. Nok skade til å bli hjernedød ganske fort. Men på 250 meters avstand kunne jeg nok prøvd å dra smilet
Vis hele sitatet...
Da har du aldri prøvd en sånn som det her. Jeg har prøvd maaange skudd på 5-10m. Selv en låvedør på 10m er en utfordring

https://www.maritim.no/comet-pen-gun...-skudd-magasin
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Da har du aldri prøvd en sånn som det her. Jeg har prøvd maaange skudd på 5-10m. Selv en låvedør på 10m er en utfordring

https://www.maritim.no/comet-pen-gun...-skudd-magasin
Vis hele sitatet...
Det der er et nødbluss. Dette er en salongrifle.

Og hvis du ser endel innlegg oppover, så ser du hvorfor nødblusset er nevnt. Men du trenger vel ikke og lese hele innlegg for og få sammenhengen ?

Jeg vet godt at man ikke skal kødde med en 22lr. Har skutt MYE og 22lr er noe av det morsomste syns jeg. Men sånn hjemmelaga nødbluss pistol er ett mareritt å treffe med.
Lvl 5 Taskenspiller
Presisjon er en fordel, både i formulering og avfyring av prosjektiler...
Tror de fleste er enige i at en fullverdig .22-rifle er et dødlig våpen på mye mer enn 10 meters hold,
og at hjemmelaget .22-rigg blir upålitelig etter et fåtall meter.

Utover dette; det er mulig å (lovlig) anskaffe partoner i andre kaliber enn man har våpenkort for,
men det forutsetter at du har utstyr til drive hjemmelading.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Men sånn hjemmelaga nødbluss pistol er ett mareritt å treffe med.
Vis hele sitatet...
Det kan jo ha med ha den egentlig er laget for. Hadde den hatt riflet løp og pistolgrep ville den nok ha vært enklere å treffe med.
Sist endret av meitemark; 17. januar 2020 kl. 01:38.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det kan jo ha med ha den egentlig er laget for. Hadde den hatt riflet løp og pistolgrep ville den nok ha vært enklere å treffe med.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men etter og ha sett det på film, så var det rett til nærmeste båtbutikk så vidre rett til verkstedet å leke litt med dreiebenken, 15min seinere prøvde vi "leketøyet" 5-10skudd, før vi ga opp og kappa løpet i småbiter.

Helt ubrukelig på avstand mer enn 4-5m. Ett 220L oljefat burde være lett å treffe på 10m

Og jeg ser på meg selv som en god skytter, har fått bekrefta flere ganger at jeg skyter relativt godt (headshot kråker på 70m med 22lr For eks)
Sist endret av gotta_love_dmt; 17. januar 2020 kl. 01:49.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Og hvis du ser endel innlegg oppover, så ser du hvorfor nødblusset er nevnt. Men du trenger vel ikke og lese hele innlegg for og få sammenhengen ?
Vis hele sitatet...
Ah, den overså jeg. Beklager. Jeg leste deg dithen at du mente kaliber .22lr var å betrakte som en slags softgun og reagerte derette.

Det sagt, selv med kontekst er utsagnet om at du ville ledd hvis noen pekte på deg med et skarpladd skytevåpen egnet til å heve et øyenbryn eller to, altså.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Det kan jo ha med ha den egentlig er laget for. Hadde den hatt riflet løp og pistolgrep ville den nok ha vært enklere å treffe med.
Vis hele sitatet...
Ja, presisjon er selvsagt én ting. Videre vil de få lav utgangshastighet fordi løpslengden er så kort. Siden prosjektilet tumler alle veiene vil det både oppleve mer luftmotstand og sannsynligvis treffe blinken med noe annet enn tuppen. Alt det gir dårlig penetrasjon.

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Utover dette; det er mulig å (lovlig) anskaffe partoner i andre kaliber enn man har våpenkort for, men det forutsetter at du har utstyr til drive hjemmelading.
Vis hele sitatet...
Hysj på deg! Du må ikke si sånt høyt. Hvis det der kommer politidirektoratet for øre kommer de til å innføre restriksjoner på kjøp av lademateriell, samt kreve destruksjonsattest på tomhylser fra alle landets skytebaner eller noe annet idiotisk, bare vent.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. januar 2020 kl. 10:17.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Presisjon er en fordel, både i formulering og avfyring av prosjektiler...
Tror de fleste er enige i at en fullverdig .22-rifle er et dødlig våpen på mye mer enn 10 meters hold,
og at hjemmelaget .22-rigg blir upålitelig etter et fåtall meter.

Utover dette; det er mulig å (lovlig) anskaffe partoner i andre kaliber enn man har våpenkort for,
men det forutsetter at du har utstyr til drive hjemmelading.
Vis hele sitatet...

Det er vel krav til våpenkort på prosjektiler, krutt og tennhetter såvidt jeg vet

Men prosjektiler kan jo lages lett, hvis man har ett emne å lage form av, en cnc fres og litt bly
Lvl 5 Taskenspiller
Ta det fra en erfaren hjemmelader; det er fullt mulig.
Og i et forsøk på å bevare nattesøvnen til Myoxocephalus:
Dette krever utstyr for mange tusen, masse kunnskap og engasjement, samt minst ett gyldig våpenkort.
Neppe noe en hobbykriminell kid med våpenfetish er kapabel til å gjennomføre.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Og i et forsøk på å bevare nattesøvnen til Myoxocephalus:
Dette krever utstyr for mange tusen, masse kunnskap og engasjement, samt minst ett gyldig våpenkort.
Neppe noe en hobbykriminell kid med våpenfetish er kapabel til å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg ta fra han søvnen ganske fort

Alle hobbykriminelle med verktøyfetish. Kan lage sluttstykker, løp, former til prosjektiler, smelte bly til prosjektiler, lyddempere, stokk +++++.

Alle mål på for eks Colt 1911 ligger på nett, har man litt peil på en cnc fres så fyller man maskina med data, så kommer delene en etter en. Har man i tillegg en god cnc dreiebenk så er det fort gjort å lage rifla løp. Hvis man i tillegg har en keramikk ovn og litt olje så får man herda delene i tillegg.

Hadde det vært helt krise og jeg viste det kom folk for å drepe meg imorra, kunne jeg hatt en hjemmelaga Colt 1911 45acp iløpet av kvelden/natta

Men det enkleste ville jo vært å lage en rifle eller en hagle hvis behovet dukka opp.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Ta det fra en erfaren hjemmelader; det er fullt mulig.
Og i et forsøk på å bevare nattesøvnen til Myoxocephalus:
Dette krever utstyr for mange tusen, masse kunnskap og engasjement, samt minst ett gyldig våpenkort.
Neppe noe en hobbykriminell kid med våpenfetish er kapabel til å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Jeg lader sjøl, altså. Rett nok låner jeg utstyret til min gamle far når jeg gjør det, men jeg vet utmerket godt hvordan prosessen foregår - og det er ikke spesielt vanskelig. Mulig du er mer optimistisk enn det jeg er, men jeg er oppriktig av den oppfatning at de som jobber med våpenlovgivning i Norge jevnt over ikke har filla peiling på hva de snakker om og helst skulle sett at alle skytevåpen forsvant. Før jaktgarderoben ble innført hendte det at byråkratenee fikk det for seg at boltrifle var boltrifle, og avviste en søknad om ei børse i .375 H&H fordi eieren var registrert med et lignende våpen fra før - da en gammel langkrag. Eller hva med 22. juli-kommitéen, som mente politikerne burde forby alle halvautomatiske våpen, og så avslørte at de *ikke visste* at det omfattet så og si alle pistoler. Udugeligheten og kunnskapsløsheten på det området er sjokkerende. Jeg var litt humoristisk i sted, men det er et element av alvor i det. Jeg har null problemer med å tro at politidirektoratet kan finne på å innføre begrensninger som egentlig ikke virker og vil medføre ekstraarbeid for alle, dersom de får en fiks idé om å tette et irrelevant hull.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. januar 2020 kl. 16:59.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg

Hadde det vært helt krise og jeg viste det kom folk for å drepe meg imorra, kunne jeg hatt en hjemmelaga Colt 1911 45acp iløpet av kvelden/natta

Men det enkleste ville jo vært å lage en rifle eller en hagle hvis behovet dukka opp.
Vis hele sitatet...
Tviler ikke på det, på samme måte som jeg ikke tviler på at f.eks TS ville strevd
med å gjøre det samme.
Men poenget mitt var likevel at selv en god produsert Colt trenger patroner for
å utgjøre en trussel, og for å produsere slike selv kreves endel ressurser som
forholdsvis få personer innehar. Spesielt innenfor den gruppen søker råd om sånt på Freak.

Når det gjelder 22.juli-kommisjonens konklusjoner er jeg helt enig i at de med
all tydelighet viser en skremmende mangel på både kunnskap og logikk.
Heldigvis har disse sin motvekt i den norske "våpenlobbyen", som i motsetning
til sine amerikanske navnebrødre er både kunnskapsrike og jordnære.
Sist endret av Dialogisk; 17. januar 2020 kl. 17:57.
Sånn på spissen trenger du ikke engang å gå til anskaffelse av et ulovlig våpen. Skaff deg en 3D-printer og du kan printe ut plastikk våpen (som kun tåler ett skudd). Kanskje noen her allerede har prøvd dete?
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Heldigvis har disse sin motvekt i den norske "våpenlobbyen", som i motsetning
til sine amerikanske navnebrødre er både kunnskapsrike og jordnære.
Vis hele sitatet...
Hva er det som får deg til å tru at amerikanere ikke er kunnskapsrike og jordnære?

Kanskje du burde tenke deg om en gang til før du uttaler deg om kunnskapsnivået til en nasjon som har så og si alle verdens ledende teknologi selskaper, og verdensledende universiteter og forskningsmiljøer? Men nei da jeg har sett på et humorprogram at amerikanere på gata er dumme, så da er det slik...

Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Hvis du hadde vært skikka til og eie våpen, hadde du fått kjøpt det i butikk eller av andre gangstere

Gangsterverden flyter over av våpen, det tar ikke mer enn 15min å skaffe hvis man virkelig vil ha det. Men desverre for deg, så selger de ikke til hvem som helst
Vis hele sitatet...
Sitat av SpeedBenzo Vis innlegg
Er ikke særlig gangster tilstander her i Norge. Bra det er vanskelig i noen miljøer, men hvem som helst som har pengene får tak i er min erfaring. Fikk en maskinpistol på krit når jeg var 18.
Vis hele sitatet...
At det er lett for kriminelle å få tak i egnede våpen her i landet er en myte.

Når noen av landets mest hardbarkede kriminelle i form av NOKAS banden hadde hatt så mye trøbbel med å skaffe seg egnede våpen (og selv da måtte de ta til takke med for det meste gamle AG3 og MP5 stjålet fra et av forsvarets lager) at de nektet å dumpe våpenene etter ranet for å kvitte seg med bevis fordi de hadde vært så vanskelig å skaffe at de ikke ville kvitte seg med dem så sier det det meste om den saken. Når bonden som oppvarte våpnene etter ranet ville dumpe dem på sjøen ble han drapstruet av NOKAS ranerene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...e-aldri-dumpes

David Toska (30) ville ikke kaste våpnene som ble brukt under Nokas-ranet. Heller ikke det som tok livet av Arne Sigve Klungland.



Et av spørsmålene i Nokas-saken er hvorfor våpnene som ble brukt under ranet ikke likegodt ble dumpet på havet når det ble lagret hos en mann med tilgang til båt.
I stedet for å kvitte seg med utstyret, ble det lagt i og under båten til en 57 år gammel skipper fra Drammen. Det endte med at politiet fikk en gavepakke i etterforskningen da dykkere fra brannvesenet under en øvelse fant store deler av ransutstyret med DNA-spor.
Skipperen har tidligere hevdet i retten at han ble truet på livet, da han uttalte at han ville kaste utstyret på havet.
det har aldri vært i mine tanker at våpnene skulle dumpes på dypt ham, sa Toska i retten i dag.
Ifølge Toska var det ikke noe av det andre ransutstyret som ble vurdert som uunnværlig etter ranet.
- Det var ikke noe i veien for å brenne eller kaste det, men akkurat våpnene og pengene skulle ikke brennes eller kastes i havet, sa Toska.
30-åringen hevdet at det ikke er så lett å få tak i illegale våpen som mange tror, og at det var hovedårsaken til at han ville ta vare på våpnene.
- Det er ikke sikkert det er så lett å få tak i en illegal AG når du trenger det, forklarte Toska. Han ønsket ikke å gå inn på hvor mye han betalte for våpnene i forkant av ranet.
Vis hele sitatet...
For å ikke snakke om 22 juli terroristen som hadde forsøkt alt han kunne å skaffe seg uregistrerte ulovlige våpen både her i landet, og han hadde til og med reist til østeuropeiske land i det formålet uten å lykkes. Og til slutt måtte han gi opp og skaffe seg ulovlige våpen og ta jegerprøve for å få rifle og hagle på lovlig vis, og bli aktiv pistolskytter for å få pistolen.
Sist endret av JRF; 18. januar 2020 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JRF Vis innlegg
Hva er det som får deg til å tru at amerikanere ikke er kunnskapsrike og jordnære?
Vis hele sitatet...
Nå var det vel den amerikanske våpenlobbyen det var snakk om, og ikke amerikanere generelt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå var det vel den amerikanske våpenlobbyen det var snakk om, og ikke amerikanere generelt.
Vis hele sitatet...
Det handler vel ikke om våpenlobbyen er "kunnskapsrike" eller ikke. De skjønner vel konsekvensene av våpnenes tilgjengelighet til allmennheten. Problemet er egentlig at de ikke bryr seg om at en unge kjøper våpen og skyter sine medelever på en skole. De tenker kun KAPITAL. Deres gud er $. Husk hva som står på dollarseddelen: "In god we trust."
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Problemet er egentlig at de ikke bryr seg om at en unge kjøper våpen og skyter sine medelever på en skole.
Vis hele sitatet...
Du du trur at unger kan kjøpe våpen i USA altså... Hvem var det som var kunnskapsløse sa du?
Sitat av JRF Vis innlegg
Du du trur at unger kan kjøpe våpen i USA altså... Hvem var det som var kunnskapsløse sa du?
Vis hele sitatet...

Det er satt på spissen, men ikke forferdelig langt unna sannheten. Og jeg sa jo ikke at våpenlobbyen er kunnskapsløs; poenget var tvert imot.
Sist endret av fyrsteledd; 18. januar 2020 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JRF Vis innlegg
Hva er det som får deg til å tru at amerikanere ikke er kunnskapsrike og jordnære?
Vis hele sitatet...
Tja, dem har stemt frem en president, som mest sannsynlig har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Altså er ekstremt selvopptatt, og burde kanskje aldri ha vært i nærheten av noe lignende kontroll av en haug atomstridshoder. Fyren har gang på gang ført til nesten uhørte situasjoner. Det er vel heller knapt noen, som har klart å holde følge på antall løgner den fyren har servert. Alstå da tyder mye på, at omtrent minst 50 % av befolkningen har stemt frem en slik figur, selv om f.eks. "grab'em by the pussy" kom frem midt i valgkampen...

Ellers så er det en betydelig befolkningsandel i USA, som tror på skapelsen og at jorden og dens liv er omtrent 6000 år gammel. Altså dem setter da ei bok på nesten 2000 år (den er skrevet noen få hundrede år etter kr.), foran det som er målt.
Ja, vitenskap går på det som kan veies og måles. Jorden er målt til å være ca. 4,5 milliarder år gammel.

Det blir like idiotisk som å si. "Denne veien er 6 m lang, det står i boka her, og den er hellig!" Så drar noen opp målebånd og måler den til 4,5 km lang, og sier dette. Mens denne første personen fortsatt står på 6 m, for det står i boka. Dette er ikke akkurat (et resultat av) det jeg kaller kunnskapsrikt og jordnært.
Selvsagt så er det mye forskning i USA, iallfall det var. Men da må du også huske på, at mange av disse vitenskapsfolkene var direkteimportert. Altså universiteter som Stanford, Colombia, MIT o.s.v. får et kraftig tilsig med utenlandske studenter. Noen av disse får da jobb i universitetene, og gir gode resultater innen forskning.

Blant annet så ble det foretatt en gateundersøkelse i USA, der en del ble spurt om å finne Iran på kartet. Mange imponerte ikke akkurat.

Selvsagt så er ikke alt elendigheten der heller, men jeg håper og tror vi har mye på bedre stell her i Norge iallfall.
BRAND ∞ STRONG
Vanskelig å ikke være enig i ovennevnte beskrivelse av Trump.
Og de sier vell også ganske mye om Amerikanere at på tross av alle svakhetene og feilene ved han
så var allikevel en kvinne et mer ekstremt valg.
Ellers så bet jeg merke i, at jeg gjorde en grell regnefeil i eksemplet mitt. Hvis forholdene på veilengden skal stemme, så blir det selvsagt 6 m og 4500 km.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Tja, dem har stemt frem en president, som mest sannsynlig har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Altså er ekstremt selvopptatt, og burde kanskje aldri ha vært i nærheten av noe lignende kontroll av en haug atomstridshoder. Fyren har gang på gang ført til nesten uhørte situasjoner. Det er vel heller knapt noen, som har klart å holde følge på antall løgner den fyren har servert. Alstå da tyder mye på, at omtrent minst 50 % av befolkningen har stemt frem en slik figur, selv om f.eks. "grab'em by the pussy" kom frem midt i valgkampen...

Ellers så er det en betydelig befolkningsandel i USA, som tror på skapelsen og at jorden og dens liv er omtrent 6000 år gammel. Altså dem setter da ei bok på nesten 2000 år (den er skrevet noen få hundrede år etter kr.), foran det som er målt.
Ja, vitenskap går på det som kan veies og måles. Jorden er målt til å være ca. 4,5 milliarder år gammel.

Det blir like idiotisk som å si. "Denne veien er 6 m lang, det står i boka her, og den er hellig!" Så drar noen opp målebånd og måler den til 4,5 km lang, og sier dette. Mens denne første personen fortsatt står på 6 m, for det står i boka. Dette er ikke akkurat (et resultat av) det jeg kaller kunnskapsrikt og jordnært.
Selvsagt så er det mye forskning i USA, iallfall det var. Men da må du også huske på, at mange av disse vitenskapsfolkene var direkteimportert. Altså universiteter som Stanford, Colombia, MIT o.s.v. får et kraftig tilsig med utenlandske studenter. Noen av disse får da jobb i universitetene, og gir gode resultater innen forskning.

Blant annet så ble det foretatt en gateundersøkelse i USA, der en del ble spurt om å finne Iran på kartet. Mange imponerte ikke akkurat.

Selvsagt så er ikke alt elendigheten der heller, men jeg håper og tror vi har mye på bedre stell her i Norge iallfall.
Vis hele sitatet...
Fjerndiagnose av psykiske lidelser ja... Det viser virkelig at du har høy kunnskap og er veldig jordnær.... Og hvilke situasjoner er det han har rotet seg oppi som er noe verre en tidligere presidenter? Og "grab'em by the pussy" skal du få lov til å sette i kontekst hvis du klarer å være så redelig.

USA sin befolkning ligger på et snitt på 98 i IQ i global sammenheng. Mens Norge ligger rett på snittet på 100 og f.eks Danmark ligger på 98 akkurat som USA uten at jeg ser folk være så ivrig med å idiotforklare Danmarks befolkning slik som det er så populært å gjøre med USA sin befolkning og som du demonstrerer så glimrende her. For å ikke snakke om alle de andre landene eller folkegruppene som ligger VELDIG mye lavere som hverken du eller noen andre ville finne på å idiotforklare slik som du gjør med amerikanerne. Kommer vi f.eks til å høre noen saftige gloser fra deg om Australias urbefolkning, eller Mosambik sin befolkning som begge ligger lavt på 60 tallet på IQ skalaen for voksne folk. Som altså vil klassifisere dem som mentalt tilbakestående i Europeisk sammenheng, og plasserer dem på ca samme utviklingsnivå som et 11 årig europeisk barn.

Og du ville nok ikke funnet så mange på gata i Norge som kunne plassert Iran på kartet heller. Og det går jo rett til mitt poeng i forrige innlegg med "jeg har sett et humorprogram hvor folk på gata i USA er dumme, så da er hele USA idioter".

Og når det gjelder våpen tilgjengelighet og masseskytinger så skulle det jo i følge argumentasjonen deres ha vært masseskytinger hver eneste helg her i landet, hvor masser av folk går rundt med våpen på skytestemner og trening. Men slik er det altså ikke. Og det er også greit å ha litt perspektiv på saker og ting sånn apropos kunnskap. F.eks dør det over 70 000 folk i året av overdoser i USA, det dør 37 000 personer i trafikkulykker hvert år i USA, det dør rundt 250 000 personer hvert år av feil i helsevesenet i USA, osv. Men du ser ikke noe oppstyr i nærheten en gang av det oppstyret våpenrelaterte dødsfall genererer når det gjelder noen av de ovennevnte statistikkene.
Sist endret av JRF; 18. januar 2020 kl. 22:15.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av JRF Vis innlegg
Hva er det som får deg til å tru at amerikanere ikke er kunnskapsrike og jordnære?

Kanskje du burde tenke deg om en gang til før du uttaler deg om kunnskapsnivået til en nasjon som har så og si alle verdens ledende teknologi selskaper, og verdensledende universiteter og forskningsmiljøer? Men nei da jeg har sett på et humorprogram at amerikanere på gata er dumme, så da er det slik...
Vis hele sitatet...
I innlegget du kommenterer sammenlignet jeg våpenlobbyene i norge og usa.
At du tolker det til at jeg rakker ned på en hel nasjon, basert på et tvshow,
er en smule overraskende. Men for all del, i rette omstendigheter kan jeg også
være usakelig i min misnøye med enkelte nasjoner.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
I innlegget du kommenterer sammenlignet jeg våpenlobbyene i norge og usa.
At du tolker det til at jeg rakker ned på en hel nasjon, basert på et tvshow,
er en smule overraskende. Men for all del, i rette omstendigheter kan jeg også
være usakelig i min misnøye med enkelte nasjoner.
Vis hele sitatet...
Jordnære kan vel være et subjektivt begrep, men å påstå at våpenlobbyen som altså består av alt fra våpenprodusenter, til våpenbutikker, til sportsskytter organisasjoner, til våpeninstruktører, til den vanlige jeger, ol. er kunnskapsløse når det gjelder våpen er en mildt sagt bisarr uttalelse....