Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4629
Hei!

Starter i ny vekterjobb om få dager, har røyket hasj kanskje 3-4 ganger de siste 2 månedene (senest i går, lørdag). Det var blandet med tobakk. Hvor lenge tror dere ca. THC'en vil vises på eventuell pisseprøve ved ansettelse? Er det normalt for vektere og bli testet ved ansettelse? Sa jeg aldri hadde prøvd på jobbintervju, og de virker veldig positivt innstilt på og ansette meg til uken. Vil de ofte teste? Eller skjer dette helst om de får mistanke etter en stund i jobb? Har tenkt og slutte å røyke forresten, holder meg til alkohol fra nå av.. Bare veldig redd for at de 4-5 trekkene jeg tok på lørdag og for 2 uker siden vil gjøre slik at jeg ikke får jobben..

Trener ganske ofte, skal trene hardt i løpet av uka før ansettelse i håp om og speede opp forbennelsen min.

Takk for svar!
- Nervøs ung mann
Sist endret av hellobrother123; 26. september 2016 kl. 00:00.
Nå vet jeg ikke hvordan rutinene for hele landets vektertjenester er ved ansettelse, men det er helt normalt at vektere utsettes for regelmessige narkotester, kan heller ikke si noe om hvor lenge THCen er i blodet ditt. Lykke til!
Jeg tror THCen vil være relativt kjapt ute av systemet. Jeg tok noen trekk 2 uker før en utvidet blodprøve og urinprøve hos politiet og den var negativ. THC setter seg i fett, og jeg er ikke så veldig spinkel, så dersom du er godt trent så lover det nok godt for deg.

Uansett, urinprøver har vel bare THCavfall i seg i maks en uke ved så lite bruk som du driver med. Jeg tror du kan slappe av. Om de tar prøver vet jeg dog ikke, men å få drøyd den med et par dager tror jeg ikke er så vanskelig om det skulle skje.
Takk for svar!

Leste meg opp litt, fant følgende og vil tro jeg er ganske safe.. tanker?

"Det stilles også krav til saksbehandlingen før man eventuelt gjennomfører rusmiddelkontroll.

Arbeidsgiver plikter så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming, gjennomføring og vesentlig endring av rusmiddelkontroll i virksomheten med arbeidstakernes tillitsvalgte."

"Man blir omtrent utelukkende testet kun fordi det allerede foreligger en sterk mistanke om narkotikabruk, ut i fra forandret adferd, dårligere jobbutførelse eller hvis man selv er dum og kanskje forsnakker seg."

"Rutinemessig rustesting av ansatte er normalt ulovlig i Norge. Alle tester er et inngrep i den enkeltes integritet, og noen tester vil dømme flere uskyldige enn skyldige."

"Analyse av blod- eller urinprøver er innhenting av sensitive personopplysninger, og dette betyr at personopplysningslovens bestemmelser må overholdes."

"En av de interessante sidene ved Securitas-saken var at man ikke kunne teste ansatte som samtykket. Årsaken er naturligvis at det i et ansattelsesforhold kan oppleves en ulikevekt i maktforholdene. Hva er konsekvensene av å nekte? I noen yrker vil nekting føre til at du ikke får en jobb du har søkt. Er du allerede ansatt, kan du bli satt til å gjøre andre ting, eller du kan miste jobben.

Derfor later Peronsvernnemnda bare til å tillegge samtykke vekt når det er gitt i fellesskap, som del av en tariffavtale."
Nå kan ikke jeg si hva som er vanlig for alle vekterselvskap i norge. det jeg kan si er at eg ikke ble testet når jeg ble annsatt, jeg har heller ikke blitt testet noen gang de 4 årene jeg har jobbet som vekter.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Jobbet litt over 3 år i Securitas, var aldri tema med rustest verken ved ansettelse eller underveis. Har en kompis i Pegasus Kontroll, han sier de heller ikke driver med det, så tror du kan være trygg på at der går fint...
Sitat av FOX Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan rutinene for hele landets vektertjenester er ved ansettelse, men det er helt normalt at vektere utsettes for regelmessige narkotester, kan heller ikke si noe om hvor lenge THCen er i blodet ditt. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Kilde på at dette er normalt?
8 år i Sikkerhetsbransjen nå, også med lederstillinger, aldri hørt noe om dette.

TS: Ta det med ro, du vil ikke bli testet.
Har jobbet i bransjen i over 10 år, og jeg har aldri hørt om en eneste rustest i hverken mitt firma eller andres.