Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5903
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Litt usikker på hvor denne skal plasseres så velger å sette den under diskusjon..

For noen uker siden var jeg ute og jogget. Det var rundt 12 på natten da jeg begynte og jeg holdt det gående til rundt 2. Underveis i joggeturen ble jeg gjentatte ganger stoppet av politiet, alle gangene av forskjellige tjenestemenn og biler.

De spurte hvorfor jeg var ute, om jeg hadde det bra, men de krevde også å få personnummer o.l.
Jeg hadde ikke med meg noen form for legitimasjon og jeg husket ikke personnummeret i hodet.. Da ble det snakk om at jeg kanskje måtte bli med de til stasjonen.
Det jeg løste det med for den ene politidamen var at hun kunne få nummeret mitt, ringe meg for å se om nummeret stemte og så slå meg opp i nummeropplysning.
Hun ringte meg med privatnummeret sitt og sjekket meg - hun sa så at det gikk greit, men at jeg måtte love at jeg var ærlig om navnet mitt og at jeg hadde det bra.

Så det jeg lurer på er - har politiet lov til dette? Og der denne måten de løste det på gjort riktig?

Syns hele saken er merkelig i grunn

edit: Hun ene spurte om å få sjekke lommene mine etter gyldig ID, men jeg sa at jeg helst ville slippe det og hun respekterte det og lot det være.
Sist endret av Adeith; 17. april 2016 kl. 17:57.
Sitat av Adeith Vis innlegg
Litt usikker på hvor denne skal plasseres så velger å sette den under diskusjon..

For noen uker siden var jeg ute og jogget. Det var rundt 12 på natten da jeg begynte og jeg holdt det gående til rundt 2. Underveis i joggeturen ble jeg gjentatte ganger stoppet av politiet, alle gangene av forskjellige tjenestemenn og biler.

De spurte hvorfor jeg var ute, om jeg hadde det bra, men de krevde også å få personnummer o.l.
Jeg hadde ikke med meg noen form for legitimasjon og jeg husket ikke personnummeret i hodet.. Da ble det snakk om at jeg kanskje måtte bli med de til stasjonen.
Det jeg løste det med for den ene politidamen var at hun kunne få nummeret mitt, ringe meg for å se om nummeret stemte og så slå meg opp i nummeropplysning.
Hun ringte meg med privatnummeret sitt og sjekket meg - hun sa så at det gikk greit, men at jeg måtte love at jeg var ærlig om navnet mitt og at jeg hadde det bra.

Så det jeg lurer på er - har politiet lov til dette? Og der denne måten de løste det på gjort riktig?

Syns hele saken er merkelig i grunn

edit: Hun ene spurte om å få sjekke lommene mine etter gyldig ID, men jeg sa at jeg helst ville slippe det og hun respekterte det og lot det være.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det ikke normalt å være ute å jogge så sent, så de ville bare se etter at du hadde det OK. Iom. at hun ikke visiterte deg for ID hadde de heller ingen skjellig grunn til å tro at du hadde gjort noe galt.
Du var nok bare "uheldig" som møtte på 4 forskjellige patruljer som alle ville se til at du hadde det bra
Høres jo ut som fire heller trivelige møter med politiet der de kun var ute etter å forsikre seg om at du hadde det greit. Er jo som Dice sier litt uvanlig å jogge så sent.

Ville heller sett positivt på at de gjør det! Dog litt kjipt å bli stoppa om man tar seg en gåtur på syre eller liknende i natten.

De har krav på å få personalia, uten skjellig grunn til mistanke for noe som helst.
Sist endret av Lyra; 17. april 2016 kl. 21:08.
Sitat av Adeith Vis innlegg
Jeg hadde ikke med meg noen form for legitimasjon og jeg husket ikke personnummeret i hodet.. Da ble det snakk om at jeg kanskje måtte bli med de til stasjonen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Adeith Vis innlegg
Hun ene spurte om å få sjekke lommene mine etter gyldig ID
Vis hele sitatet...
Jeg stusser noe på hva jeg siterte, spesielt den første scenen. Sa de noe om hvorfor du muligens måtte bli med ned på stasjonen? Er jo helt snålt om de begynner å diskutere om de skal ta med seg en person som mest sannsynlig virket helt oppegående på stasjonen for å få bekreftet at TS var personen han utga seg for å være. Ellers burde du gjøre som allerede nevnt her; Se på det som en positiv sak, jobben deres innebærer tross alt å passe på at oss resten har det bra. De er ikke bare ute etter å fucke opp ung-thugsa

Edit; Skriveleif
Sist endret av SoppVandreren; 17. april 2016 kl. 22:54.
Hmh, kan jo hende du var uheldig. Har du en merkelig gange, eller skjeler så kan det jo være en årsak.
Sitat av Adeith Vis innlegg

De spurte hvorfor jeg var ute, om jeg hadde det bra, men de krevde også å få personnummer o.l.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53

"Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av"

Husk dette. Personnummer har de ingenting med.
Sist endret av Ultras; 17. april 2016 kl. 23:48.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lyra Vis innlegg
Høres jo ut som fire heller trivelige møter med politiet der de kun var ute etter å forsikre seg om at du hadde det greit. Er jo som Dice sier litt uvanlig å jogge så sent.

Ville heller sett positivt på at de gjør det! Dog litt kjipt å bli stoppa om man tar seg en gåtur på syre eller liknende i natten.
Vis hele sitatet...
Ja absolutt, jeg syns de var hyggelige og vi småpratet en god stund.

Sitat av Ultras Vis innlegg
unn til å tvile på riktigheten av"
[/i]
Husk dette. Personnummer har de ingenting med.
Vis hele sitatet...
Merkelig.
Når jeg tenker meg om så spurte hun litt om hobbyene mine og hva jeg arbeidet med. Men hun var også veldig interessert i personnummeret mitt.
Kan det ha vært søk etter en savnet person som var greien? Kan jo faktisk hende de syntes jeg lignet på bildene de hadde fått og at de derfor ville være helt sikre

Sitat av Relevant Vis innlegg
Hmh, kan jo hende du var uheldig. Har du en merkelig gange, eller skjeler så kan det jo være en årsak.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som jeg har drukket eller gjort i buksa når jeg går, så inte vet jag.
Sist endret av Adeith; 18. april 2016 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan jo høyrest ut som om dei har fått ein etterlysning etter ein person som liknar deg, og åpnar forsiktig for å finne ut meir før dei evt. køyrer på med full kraft. Heilt vanleg politiarbeid mao.
Polisen SKAL sjekke personer som springer rundt alene nattetid, så dette ville jeg tenkt på som et eksempel på at systemet fungerer (i motsetning til alle gangene det ikke gjør det ...). Du kunne vært i en psykose, rusa eller på flukt fra en forbrytelse.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
At personer jogger på nattestid er en smule uvanlig, men ville ikke kalt det skjellig grunn til mistanke. Kanskje de ville sjekke deg for å komme i kontakt med Heidi?
Sitat av Duckie Vis innlegg
At personer jogger på nattestid er en smule uvanlig, men ville ikke kalt det skjellig grunn til mistanke. Kanskje de ville sjekke deg for å komme i kontakt med Heidi?
Vis hele sitatet...
De trenger så vidt meg bekjent ikke skjellig grunn til mistanke for å ta kontakt å prate med deg, og du er alltid pliktig til å legitimere deg ovenfor politiet.
Som det fremkommer fra TS ønsket politiet å sjekke lommene hans men fikk ikke lov og det ble heller ikke gjort, hadde de hatt skjellig grunn så ville de ransaket uansett om TS nektet.
For meg høres det ut som de så etter noen med lignende beskrivelse eller at de har info om noe ulovlig som foregår i området
Det er veldig godt mulig at de har fått beskjed om noe i nærområdet og derfor er på vakt. Dersom det er akuttpsykiatrisk mottak i nærheten så vil jogging på nattestid måtte undersøkes. Virker uansett som om det ikke var en ubehagelig opplevelse.
Sitat av Adeith Vis innlegg
De spurte hvorfor jeg var ute, om jeg hadde det bra, men de krevde også å få personnummer o.l.
Jeg hadde ikke med meg noen form for legitimasjon og jeg husket ikke personnummeret i hodet.. Da ble det snakk om at jeg kanskje måtte bli med de til stasjonen.
Det jeg løste det med for den ene politidamen var at hun kunne få nummeret mitt, ringe meg for å se om nummeret stemte og så slå meg opp i nummeropplysning.
Hun ringte meg med privatnummeret sitt og sjekket meg - hun sa så at det gikk greit, men at jeg måtte love at jeg var ærlig om navnet mitt og at jeg hadde det bra.

Så det jeg lurer på er - har politiet lov til dette? Og der denne måten de løste det på gjort riktig?

Syns hele saken er merkelig i grunn

edit: Hun ene spurte om å få sjekke lommene mine etter gyldig ID, men jeg sa at jeg helst ville slippe det og hun respekterte det og lot det være.
Vis hele sitatet...
Når de spør om du har det bra tyder det på at de kanskje lurer på om du er frisk (sannsynligvis mentalt). Politiet har en hjelpeplikt overfor syke, så hvis de var bekymret for helsen din så kan de ha sett det som nødvendig å snakke med deg (ellers ville de kanskje ikke ha gjort jobben sin).

Politiet har krav på navn, fødselsdato (det er ikke krav om at du må oppgi personnummer, altså de siste fem sifrene i fødselsnummere ditt), m.m. på alle så lenge det er til et reelt tjenesteformål. Når de først stopper og snakker med deg, og spesielt hvis det er for å sjekke om du har det bra og er frisk, har de antakelig en tjenestegrunn til det. Da plikter du å gi det til dem også.

De kan visitere etter identitespapirer hvis du nekter å si hvem du er eller de har grunn til å tro at du gir dem falsk informasjon. De må altså ha en konkret og begrunnet mistanke om at du gir dem falsk informasjon, selv om terskelen nok ikke er veldig høy.

Jeg ser ikke noe problem ved måten de løste det på. Det var dessuten du som foreslo det.

Sitat av Dice Vis innlegg
Vel, nå er det ikke normalt å være ute å jogge så sent, så de ville bare se etter at du hadde det OK. Iom. at hun ikke visiterte deg for ID hadde de heller ingen skjellig grunn til å tro at du hadde gjort noe galt.
Vis hele sitatet...
Visitering etter ID krever ikke skjellig grunn. Det krever bare grunn til mistanke om at oppgitt personalia er falsk. Man trenger ikke å ha gjort noe galt for at politiet skal kunne kreve personalia. De kan kreve personalia av hvem som helst en tjenestehandling er rettet mot, inkludert f.eks. offeret i en sak.

Sitat av Ultras Vis innlegg
Husk dette. Personnummer har de ingenting med.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men på den annen side er det lite smart å begynne å krangle på det. De vil jo holde på til de finner ut hvem man er uansett, så det er like greit å gi personnummeret hvis man først må identifisere seg.

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Som det fremkommer fra TS ønsket politiet å sjekke lommene hans men fikk ikke lov og det ble heller ikke gjort, hadde de hatt skjellig grunn så ville de ransaket uansett om TS nektet..
Vis hele sitatet...
Å sjekke om noen har ID på seg er ikke en ransaking (som hjemles i straffeprosessloven), men er hjemlet i politiloven. Det som hjemles i politiloven er ansett for å generelt være mindre inngripende enn tvangsmidlene som brukes i straffesaker, og det er derfor som regel mye lavere terskel enn tilsvarende hjemler etter straffeprosessloven.
Sist endret av hemmeligegreier; 20. april 2016 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.