Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4302
Hei. Hvorfor kan jeg ikke lage en anonym post?
Har vært så somatisk og spesielt psykisk syk at jeg har virkelig havnet i en stygg situasjon hvor jeg skylder kommunen over 100k for leie til kommunal leilighet.
Jeg flyttet til en venn som hadde en kjeller hvor jeg kunne bo, så jeg slapp alle de forestillingene og alt det som har gjort at jeg har isolert meg helt.

Gikk over fra AAP og autotrekk til husleie til uføretrygd og fikk ikke beskjed før etter 4 husleier av NAV at jeg måtte betale dette selv, forvirret som jeg er og med tanke på sterke medisiner jeg får glømmer jeg og forstår veldig lite, nå er gjelden over 100k og det skal tvang trekkes.

Jeg leide for 14k som var helt latterlig for en sliten liten leilighet, men nå leier jeg kun for 6900kr og har 2 faste trekk på 2000 i mnd og får totalt 15947 per mnd.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Dette toppet min suicidal risiko veldig høyt og er for vanskelig for meg og forholde meg til, jeg sliter allerede bare å ringe boligkontoret fra før og selv skrive dette innlegget.

Vet jeg har vært dum. Takk på forhånd for alle råd og tips.
Du kan kun poste anonymt i noen utvalgte forumdeler.

Det blir bare verre jo lengre du venter. Ta kontakt med boligkontoret, eller prat med psykolog. De kan gi deg mye bedre svar enn noen her inne. Vi aner jo ikke hvilke forutsetninger du har.
Trist å lese at du sliter psykisk, men nå som du er voksen må du stå opp for deg selv å ta ansvar. Det er kanskje ikke så lurt å gå på sterke medisiner hvis det får deg til å ta "avstand" fra samfunnet. Psykiske problemer må bearbeidet. Medisiner forskyver vanligvis disse problemene.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Trist å lese at du sliter psykisk, men nå som du er voksen må du stå opp for deg selv å ta ansvar. Det er kanskje ikke så lurt å gå på sterke medisiner hvis det får deg til å ta "avstand" fra samfunnet. Psykiske problemer må bearbeidet. Medisiner forskyver vanligvis disse problemene.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i utsagnet ditt om at medisiner ofte forskyver problemene. Men å bare si til en psykisk og somatisk syk person at man er voksen og må ta ansvar og eventuelt slutte på medisinene. Uten å vite noe spesifikt om sykdomsbildet er en smule naivt. For alt vi vet kan dette være en person med særiøse traumer som har gjort hen uegnet til å ta vare på seg selv. Ut i fra det jeg leser i teksten så var helsesystemet sviktet denne personen med å medisinere å la personen bo med så høy husleie. Personen skulle hatt et team rundt seg, med bla. en sosionom. Slik at alt har blitt tilrettelagt for betaling osv. Framfor å bare bli overlatt på egenhånd. Det med medisinering er det vi i felleskap og helsesystemet som driver med. Jeg er enig i at traumer og psykiske issues bør faces og behandles. Men når er min erfaring med helsesystemet at de foretrekker distraksjon og medisinering...

I tilegg, personen nevner at hen er suicidal, så å komme med en standard "ta deg sammen du er voksen" setning tror jeg er en smule feil framgangsmåte.
Ingen grunn til å bli ytterligere suicidal av å skylde 100k.. Folk går igjennom hele livet som gjeldsslaver og klarer seg fint..
Opp med huet, bit tenna sammen og ta et skippertak, så er du gjeldsfri på "null komma niks"
Vi kan på ingen måte anta at TS ikke går til behandling utover medisinering.

TS, du kan ta kontakt med kommunen og spørre om de kan redusere trekkene.
Neste gang du er sterk nok til å ringe boligkontoret, ber du om en mail eller sms, så du kan ta kontakt skriftlig pga vanskeligheter med telefon.

Hvis du nå bor hos en venn, tenk over om det er noe annet du kan gjøre, som å vaske e.l. for å redusere leien litt.

Du kan ta kontakt med NAV og søke om bostøtte.

Tror til og med sosialkontoret kan hjelpe, da du sitter med under 5000 igjen etter faste betalinger.

Du kan også be en advokat om hjelp, det ser ut som at du har rett til fri rettshjelp.

Ønsker deg lykke til, og du, dette går bra!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
6000 å leve for i måneden er egentlig ikke så ukjent for mange grupper i Norge.
Ikke kall deg selv for dum. Du har gjort en feil, vil påstå uaktsom feil til og med siden du trodde husleien fortsatt ble trekt/betalt automatisk.

100k er mye penger, men det er ikke en uhåndterlig gjeld, selv med en lav uføretrygd.
Nå aner jeg ikke noe om din situasjon så det blir vanskelig å komme med råd som er relevant. Anbefaler deg å søke hjelp. Du kan feks sende søknad til nav om å få gjeldsrådgivning. Der kan de hjelpe deg med å få oversikt og søke om ting som kan hjelpe. feks kan de gjerne søke kommunen om at de stopper evt renter på gjelden. De kan også sette opp en oversikt over dine utgifter/inntekter for å evt søke namsmannen om å få satt ned størrelsen på tvangstrekket ditt hvis det viser seg at de trekker mer enn de burde.
Hvis du får stoppet renter, så vil en sum på 100k være nedbetalt på 34 måneder med et trekk på 3000kr måneden.
Gitt din situasjon som du beskriver så kan gjeldsrådgiver også gjerne hjelpe deg å søke kommunwn om å få ettergitt noe av gjelden. Sier ikke at det er noe garanti for, men det er en mulighet.
Ser du skriver at gjelden oppstod pga 4 månedes ubetalt husleie på 14k.
4x 14k =56k. Så om gjelden din nå er 100k betyr dette at 44k av gjelden din består av renter, inkasso salær og omkostninger.
Det er ofte god mulighet for å få søkt om ettergivelse av deler av den delen av gjelden. Spesielt med den historien du her serverer. Men det lønner seg å søke hjelp.
Ta kontakt med gjeldsrådgiver via Nav asap

Om posten ser litt rotete ut beklager jeg det, synes det kan være litt vanskelig å skrive lange poster oversiktelig på mobil.
Vel det er regler for hvor mye du kan ha i tvangstrekk. Inntekt minus faste utgifter til bolig og strøm så skal du ha 8874 kr å leve på per måned, dette tallet er fra juni 2019. Dvs at om du kommer UNDER 8874 kr etter tvangstrekk så vil du få stoppet trekkene. Da må du kontakte enten sismo, namsmann eller skattefut og forklare at trekket er for høyt, og du må nok regne med å sende inn noe dokumentasjon. Straks det er på plass så vil de stoppe trekket.

Om du ikke makter å gjøre noe med dette selv, kan du kontakte nav og be om møte med økonomirådgiver. Evt. om de finnes ombudsmann der du bor så kan også disse hjelpe deg.
Sist endret av _abc_; 17. mars 2020 kl. 15:24.
Trådstarter
Jeg klarer ikke gå på butikken, angstanfall oppstår før jeg kommer dit.
Jeg klarer ikke ta kollektiv transport. Jeg selv medisiner ikke, jeg får den lette løsningen med anti psykotika og beroligende og mine somatiske plager gjør at jeg må bruke blant annet høye doser oxycontin og det er snakk om å gå over til fentanyl plaster. Jeg prøver og prøver, trenger råd og hjelp, får ekstremt dårlig psykisk helsehjelp fra kommunen som også har fortvilet mine 3 søsken som er de eneste jeg har av familie hvor 2 av de flyttet fra Norge for 4 år siden og min bror bor langt oppi Finnmark kan bare besøke meg et par korte perioder 3-5 ganger på eit halvt år.

Jeg har søkt om hjelp fra psykisk helsevern, var bedre før da jeg kunne legge meg inn på sengepost hvor de hadde sosinom, dyktige ansatte, egen psykolog, noe jeg har stått nå på venteliste i over 4mnd. Jeg fikk en psykiater som jeg måtte avslutte kontakten med og hun satt meg på latterlige medisiner som Rivotril, zyprexa og zoloft å begynte med samtale terapi som forverret min sinnslidelse ekstremt. Jeg går enda på disse medisinene fordi jeg tørr ikke slutte og fastlege har ikke psykiatrisk medisin kompetanse.

Når jeg snakker med NAV så vet de ikke selv, å jeg kan ikke møte opp på kontoret til boligkontoret heller nå på grunn av Korona.

Jeg har isolert meg fullstendig nå i et halvt år og jeg føler meg helt maktesløs, får tvangs gebyrer jeg ikke har råd til.
Min venn som jeg nå bor i kjelleren hos har vært veldig støttende med å kjøre, ringe, åpne brev som jeg har enten fobi eller ofte forestillinger om at det er noe farlig som vil komme utav de å skade meg.

Vi prøver nå å få ordnet dette. Du som mener at jeg skal håndtere 100k uten at det forverrer min livskvalitet forstår ikke, jeg får så mye ytelse fra NAV som er mulig men mine utgifter er for store til at jeg ikke får klipt håret mitt vis jeg skulle ønske det hos en frisør.

Edit: Kom flere inlegg mens jeg skrev så må lese

Kom flere inlegg mens jeg skrev så må lese bruker litt tid beklager. Bare en rask kommentar er at det er snakk om nesten 200k sier vennen min, jeg som husket feil. Fikk låne denne freakbrukeren hos en jeg spiller litt dataspill med av og til, min venn og 2 andre sier de skal lese tråden. Er så veldig heldig at jeg har så behjelpelige barndomsvenner som enda er med meg. Ps: er akutt oppslyning dette for meg at jeg hadde så mye gjeld da jeg fikk telefon fra banken og kommunen og noen jeg ikke husker hvem var
Sist endret av Üknow; 17. mars 2020 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen som har sagt at det å betale 100k i tvangstrekk ikke forverrer din livskvalitet.
Selvsagt vil det påvirke dine økonomiske muligheter i perioden du har tvangstrekk.
Leser nå at du skriver 200k.
Beste rådet jeg kan gi er p ta kontakt med gjeldsrådgiver asap.
Ts etter å ha lest siste innlegget ditt så står det langt værre til med deg enn jeg først trodde. Foreslår at du viser tråden til dine venner og ber dem hjelpe deg. De må ta kontakt med de som har initiert tvangstrekkene. Sørge for at evt. ulovlige trekk (trekke som gjør at du evt. havner under summen på 8874 kr per måned) stoppes. Slike trekk er brudd på dekningsloven og du kan med loven i hånd kreve trekkene stoppet.

Så får kreditor sette opp en ny plan på hva de kan trekke slik at de er innenfor kravene til loven. Etter husleie/strøm/trekk skal du ha 8874 kr igjen til mat, medisiner, hårklipp etc. Får du mindre igjen hver måned inn 8874 er det noen som bryter loven og må gjøres oppmerksom på det.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Vi kan på ingen måte anta at TS ikke går til behandling utover medisinering.

TS, du kan ta kontakt med kommunen og spørre om de kan redusere trekkene.
Neste gang du er sterk nok til å ringe boligkontoret, ber du om en mail eller sms, så du kan ta kontakt skriftlig pga vanskeligheter med telefon.

Hvis du nå bor hos en venn, tenk over om det er noe annet du kan gjøre, som å vaske e.l. for å redusere leien litt.

Du kan ta kontakt med NAV og søke om bostøtte.

Tror til og med sosialkontoret kan hjelpe, da du sitter med under 5000 igjen etter faste betalinger.

Du kan også be en advokat om hjelp, det ser ut som at du har rett til fri rettshjelp.

Ønsker deg lykke til, og du, dette går bra!
Vis hele sitatet...

kunne ikke sagt noe bedre enn dette, hør på henne.

+ 100k er ikke så sykt veldig mye! minimerer du daglige og ukentlige utgifter litt og kutter ut unødvendige månedlige, så vil det ikke ta lang tid før du sitter igjen med 0 i gjeld.

Lykke til min venn. Dette vil du klare fint.
Jeg synes også at ansvarlige i kommunen tenker bare å hjelpe deg i din situasjon. så ikke så dumt å høre på dem også
Sist endret av flere enn en; 17. mars 2020 kl. 16:14.
Jeg leide for 14k som var helt latterlig for en sliten liten leilighet, men nå leier jeg kun for 6900kr og har 2 faste trekk på 2000 i mnd og får totalt 15947 per mnd.
Vis hele sitatet...


Kode

Utbetalt      15.947 kr
Husleie         6.900 kr
Strøm ca         300 kr 
Trekk 1         2.000 kr
Trekk 2         2.000 kr

Netto            4.747 kr
Som du ser sitter du nå igjen med kun 4747 per måned. Du skal ha 8874 kr igjen etter bolig og strøm. Trekkene bryter dermed med norsk lov er ugyldige. Du må kreve stopp i trekk og tilbakebetaling av det som er feilaktig trukket også tilbake i tid.


Når jeg så på dette en gang til og tok fram kalkulatoren så viser det seg at det faktisk ikke er rom for tvangstrekk i det hele tatt hos deg. Du må umiddelbart får hjelp til å få stoppet trekkene. Og du må også kreve at du får tilbakebetalt alt de har trukket ulovlig.

Du må legge frem kontrakt på leieavtalen, og gjerne strømregning men alle bruker jo strøm så det vil de jo skjønne av seg selv.

Nå vet jeg ikke hvor lenge disse ulovlige trekkene har pågått men de trekkene setter deg i en umenneskelig situasjon. Trekkene er brudd på dekningsloven og dermed ulovlige. Her har ikke kommunen gjort forarbeid eller så har namsmannen sviktet fullstendig.

Få en av dine gode hjelpere til å kontakte den som er ansvarlig for trekkene, enten kommunen eller namsmann og krev at trekkene stoppes umiddelbart. Gjør gjerne opptak av samtalen eller be om å få en epost adresse slik at denne saken blir dokumenterbar just in case. Det er utrolig grovt overtramp det de har gjort mot deg, og dette MÅ bli stoppet umiddelbart og husk og at du må kreve å få tilbakebetalt alt de har trukket ulovlig - dvs fra og med første måned de startet tvangstrekk og frem til idag. For de har brutt loven her.

Du har så lav inntekt og såpass høye utgifter at ingen kan kreve tvangstrekk av deg per dags dato.
Sist endret av _abc_; 17. mars 2020 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk får alle råd! At jeg hadde krav på en viss sum og ikke gå helt tom på konto til og med i minus etter lånte penger, er veldig godt og vite. Jeg snakket med bolig kontoret idag men det var kun en mann som bare kunne legge igjen beskjeder siden de ikke hadde nok ansatte tilgjengelig og virket ikke ut som han engang var ansatt. Nå er det litt klarere for mine venner hva vi skal gjøre med situasjonen. Blir nok og flytte fra denne bygden og opp til min bror og kona, da han skal få ordnet meg innleggelse som jeg ikke får hær, men så er det disse korona tider.
Håper denne tråden kan stå tilfelle jeg eller vi har spørsmål.
Sitat av Üknow Vis innlegg
Takk får alle råd! At jeg hadde krav på en viss sum og ikke gå helt tom på konto til og med i minus etter lånte penger, er veldig godt og vite. Jeg snakket med bolig kontoret idag men det var kun en mann som bare kunne legge igjen beskjeder siden de ikke hadde nok ansatte tilgjengelig og virket ikke ut som han engang var ansatt. Nå er det litt klarere for mine venner hva vi skal gjøre med situasjonen. Blir nok og flytte fra denne bygden og opp til min bror og kona, da han skal få ordnet meg innleggelse som jeg ikke får hær, men så er det disse korona tider.
Håper denne tråden kan stå tilfelle jeg eller vi har spørsmål.
Vis hele sitatet...
Til informasjon, vi sletter ikke tråder uten aktivitet, vi sletter kun tråder og innlegg som bryter med reglene våre. Ved å benytte søkefunksjonen vil man kunne finne tråder helt tilbake til forumets begynnelse. Om du sliter med å finne igjen tråder eller innlegg du selv har startet eller skrevet i, kan du trykke på menysymbolet til venstre for «Forumliste» på PC, eller til høyre for Freaken på mobil og gå inn på «Mine innlegg» eller «Mine tråder» (gjelder naturlig nok bare når man er innlogget).
Sist endret av Veggen; 18. mars 2020 kl. 17:40.
Ts om det skulle være noe mer så kan du oxo sende en pm om du føler du trenger å ventilere eller ønsker hjelp til i noe denne saken så skal jeg forsøke å bistå etter beste evne.

Det viktige nå er at du sammen med dine gode hjelpere får stoppet ulovlige trekk. Det er det aller første du må gjøre nå. Det er blitt nevnt at du kan søke bostøtte, men det kan være at du er akkurat over grensen for bostøtte. Såvidt jeg kan erindre så er vel selv minstesats i uføretrygd akkurat over grensen får når de avslår bostøtte.

Men som kronisk syk og med varierende utgifter til behandling, medisiner etc. så blir det viktig for deg å få hjelp til å søke den bistanden du har mulighet til å søke på. En ok økonomi er jo selve bærebjelken i folks liv - og det gjelder selv om folk er uføre. Det finnes ordninger som feks hjelpestønad og grunnstønad du kan søke på. Om jeg husker korrekt kan du få hjelp av fastlege til å søke dette.

Fokuset ditt akkurat nå bør være å få på orden på økonomien. Stopp trekk og få inn søknad på ekstra stønad. I tunge måneder mens du venter på saksbehandling på disse søknadene (kan være over 12 måneders ventetid) så kan du søke NAV om utvidet livsopphold. UTvidet livsopphold kan de gi om du har hatt ekstra mye utgifter til medisiner, behandlinger eller annet som følger pga din helse og dine helseplager. Skal du søke nav om utvidet livsopphold er det viktig at du far med all dokumentasjon. I praksis er det vel siste års ligning, tre måneders kontoutskrift samt kopi av husleiekontrakt - du kan også legge med kopi av kvitteringer til behandling, medisiner eller medisinsk utstyr. Og slik situasjonen din er akkurat nå - der du har hatt ulovlige trekk gående over lang tid vil jeg anbefale at du faktisk får sendt inn en søknad om utvidet livsopphold så raskt som mulig. Da bør du forsøke å dokumentere evt skyld og gjeld du har opparbeidet deg i tiden med ulovlige trekk. Med så lite disponibel inntekt du har hatt sier det seg selv at en blir på etterskudd med regninger etc.

Om alt dette får det til å kokeover i hodet nå, så viser du dette til dine gode hjelpere også setter du dem på saken. Og blir dere stående fast eller har spørsmål så ta det direkte i tråden eller på pm så er jeg sikker på at du får gode svar.

Lykke til.
Sist endret av _abc_; 18. mars 2020 kl. 19:02.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Kode

Utbetalt      15.947 kr
Husleie         6.900 kr
Strøm ca         300 kr 
Trekk 1         2.000 kr
Trekk 2         2.000 kr

Netto            4.747 kr
Som du ser sitter du nå igjen med kun 4747 per måned. Du skal ha 8874 kr igjen etter bolig og strøm. Trekkene bryter dermed med norsk lov er ugyldige. Du må kreve stopp i trekk og tilbakebetaling av det som er feilaktig trukket også tilbake i tid.


Når jeg så på dette en gang til og tok fram kalkulatoren så viser det seg at det faktisk ikke er rom for tvangstrekk i det hele tatt hos deg. Du må umiddelbart får hjelp til å få stoppet trekkene. Og du må også kreve at du får tilbakebetalt alt de har trukket ulovlig.

Du må legge frem kontrakt på leieavtalen, og gjerne strømregning men alle bruker jo strøm så det vil de jo skjønne av seg selv.

Nå vet jeg ikke hvor lenge disse ulovlige trekkene har pågått men de trekkene setter deg i en umenneskelig situasjon. Trekkene er brudd på dekningsloven og dermed ulovlige. Her har ikke kommunen gjort forarbeid eller så har namsmannen sviktet fullstendig.

Få en av dine gode hjelpere til å kontakte den som er ansvarlig for trekkene, enten kommunen eller namsmann og krev at trekkene stoppes umiddelbart. Gjør gjerne opptak av samtalen eller be om å få en epost adresse slik at denne saken blir dokumenterbar just in case. Det er utrolig grovt overtramp det de har gjort mot deg, og dette MÅ bli stoppet umiddelbart og husk og at du må kreve å få tilbakebetalt alt de har trukket ulovlig - dvs fra og med første måned de startet tvangstrekk og frem til idag. For de har brutt loven her.

Du har så lav inntekt og såpass høye utgifter at ingen kan kreve tvangstrekk av deg per dags dato.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette for de som jobber vanlig også? Jeg sitter igjen med en god del mindre etter jeg har betalt bolig å strøm iallfall.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Gjelder dette for de som jobber vanlig også? Jeg sitter igjen med en god del mindre etter jeg har betalt bolig å strøm iallfall.
Vis hele sitatet...

Hm ja, altså om du har lånt opp til pipa og synesting blir trangt så er nok det dessverre ikke et offentlig anliggende. Men om du har fått lønnstrekk/tvangstrekk på lønn så skal den som igangsetter trekket sjekke at ikke trekket bryter med dekningsloven. Altså gjelder samme beløp for deg.

Om du har postkasseskrekk eller dårlige rutiner så kan det tenkes at det har kommet et skriv fra kemner, fut eller namsmann som du har oversett der du har blitt bedt om å redegjøre for din økonomi pga at de planlegger tvangstrekk. Men da er det samme regler for deg, får du for lav sats å leve på så skal trekket stoppes straks du har oversendt nødvendig dokumentasjon. Kontakt den som trekker deg og be om at trekket stoppes og oversend nødvendig dokumentasjon.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm ja, altså om du har lånt opp til pipa og synesting blir trangt så er nok det dessverre ikke et offentlig anliggende. Men om du har fått lønnstrekk/tvangstrekk på lønn så skal den som igangsetter trekket sjekke at ikke trekket bryter med dekningsloven. Altså gjelder samme beløp for deg.

Om du har postkasseskrekk eller dårlige rutiner så kan det tenkes at det har kommet et skriv fra kemner, fut eller namsmann som du har oversett der du har blitt bedt om å redegjøre for din økonomi pga at de planlegger tvangstrekk. Men da er det samme regler for deg, får du for lav sats å leve på så skal trekket stoppes straks du har oversendt nødvendig dokumentasjon. Kontakt den som trekker deg og be om at trekket stoppes og oversend nødvendig dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Tenkte mest generelt,da jeg har et boliglån og kredittkortgjeld på ca 5k. Ingen tvangstrekk her altså. Men jeg som lever et normalt liv har ca 3k i måneden å handle mat og husoldningsartikler (max)
Ja man da har du altså stelt deg sånn helt selv - det høres kanskje litt rart ut men du valgte jo selv å skaffe deg kredittkort. Du har også egen bolig, som over tid vil få verdiøkning og du vil få gevinst. Ts derimot er psykisk og fysisk syk og ufør. Ute av stand til å ta vare på seg selv og sine interesser slik ting er nå. Som kronisk syk må du regne med at ts har temmelig drøye regninger på apotek, til behandling etc. Og dekningsloven skal jo sikre at tvangstrekk ikke skal være så store at det blir umulig å klare seg over tid. Ts har jo ikke havnet i sin situasjon med overlegg, og ts kan neppe velge bort medisiner eller kostbar behandling.

Det kredittkortet ga deg sikkert en gøyal sommerferie eller noe annet hyggelig. Du valgte det selv - og nå betaler du for moroa. Du får det til å høres ut som du har det kjipt - det har du ikke. Du eier egen bolig. Du kaster ikke penger ut vinduet hver måned til en grisk husvært. Du sparer til egen fremtid i boligen. Tror du bør forsøke å snu tankegangen. Du er langt heldigere enn ts som jo både er syk og psyk. Og har så alvorlige diagnoser at legene regner med at ts aldri blir istand til å jobbe.
Nei, jeg jeg har det ikke kjipt, bare lurte på om den loven gjelder for oss i normal arbeid. Jeg har også medisin å psykolog jeg betaler for og kredittkortet var for å betale regninger da jeg ikke hadde oppspart feriepenger. Som sagt tenkte jeg bare generelt, at det gjelder for alle at man "skal" sitte igjen med så å så mye penger. Jeg kunne vært ufør om jeg ikke hadde nekta for å si det sånn. Men jeg er frisk nok til jobb selv om det var noe tvil hos dps.
IOM at du eier bolig vil du få beskjed om å selge den og bo billigere før du får sosialstøtte. Det du kan gjøre er å refinansiere boliglånet så du får nok til å fjerne kredittkortet.