Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5447
hei, ble her om dagen (søndag) busta i å røke weed av muttern. hun fant strainsa mine ettersom de ikke var særlig godt gjemt. hun gikk til politiet og har nå pisset, hatt møte osv. politifyren tok telefonen min, bare dro den ut av hånden min når jeg prøvde å megle. uansett, her er problemet. på den telefonen er det jævlig mye videoer og bilder onkel blå ikke burde se. inkludert bilder og film av veldig mange av kompisene mine som tar og/eller er påvirket av dop. skal på bekbymrings samtale imorgen med min mor og skal da få tilbake mobilen.bor på bygda og er i tilleg under 15 så politiet kommer nok til å fucke meg over helt her.
kan kompisene mine få trøbbel?
får jeg mer trøbbel av det de finner?
har de bekymringssamtaler imen saken pågår?
hva skal jeg evt si om de puller opp bildene?
takker på forhånd for svar
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De vil sikkert prøve å kontakte foreldrene til kompisene dine. Siden du er under 15 så er ikke straff aktuelt, blir vel en del bekymringssamtaler
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får sannsynligvis tilbud om ruskontrakt.
Vennene dine kan i verste fall få razzia, og sannsynligvis ruskontrakt.
Skal ikke se bort ifra at barnevern blir koblet inn.
Dette er sikkert kjedelig å høre, men du burde virkelig ikke røyke cannabis som 15-åring. Kjedelig at moren din gikk til politiet. Jeg tenker hun kunne tatt hånd om dette selv. Det kan hende hun prøver å skremme deg vekk fra det. Om det funker er jo en annen sak.

Kan tenke meg du får noe slags oppfølging som f.eks. urinprøver.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke hvorfor dere har bilder og meldinger og stuk på mobilen når det er så viden kjent hvor risikabelt det er og hvor mange som ryker pga akkurat det.

Håper det blir en lærepenge for deg og at du legger dette bort til du er myndig. Du fucker opp så mye mer psykisk enn du aner.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: Det jeg skrev over er feil.
Ruskontrakt ser ut til å gjelde ungdom mellom 15 og 18år. Er kompisene dine 15, får de nok det.

I tillegg må dere regne med at foreldre og barnevern blir varslet.
Høres ut som du er på god vei inn i trøbbel helt av deg selv, så forhåpentligvis får du oppfølging av de involverte instansene. Lykke til.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du får sannsynligvis tilbud om ruskontrakt.
Vennene dine kan i verste fall få razzia, og sannsynligvis ruskontrakt.
Skal ikke se bort ifra at barnevern blir koblet inn.
Vis hele sitatet...
nei, razzia blir det nok ikke ettersom det er snakk om små mengder. værste som er der er en screenshot 10 g mdma verken jeg eller kompisene mine har vært borti. men er bilder av ecstasy der.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor dere har bilder og meldinger og stuk på mobilen når det er så viden kjent hvor risikabelt det er og hvor mange som ryker pga akkurat det.

Håper det blir en lærepenge for deg og at du legger dette bort til du er myndig. Du fucker opp så mye mer psykisk enn du aner.
Vis hele sitatet...
men tror du de kommer til å bruke bildene?
Sist endret av allgood; 11. mars 2020 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Politiet har stort fokus på ungdom og rus for tiden, så dere kommer nok ikke unna et helvete pga bildene.

I første omgang vil de finne ut av hvor omfattende bruken er, hvem som bruker, og hvor dere får det fra.
Deretter vil de iverksette tiltak for å få dere ut av rusen.
Sitat av allgood Vis innlegg
værste som er der er en screenshot 10 g mdma verken jeg eller kompisene mine har vært borti. men er bilder av ecstasy der.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man se på et bilde at det faktisk er ekte dop?

De kan nok ikke nagle deg til stoff som bare fins på et bilde, men
det kan nok tenkes at de vil forsøke - gjennom å presse deg til å tilstå.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette går kun ut over dine foresatte som vil få problemer med barnevernet og politiet. For ikke å snakke om hva ecstasy gjør med en 14 år gammel hjerne under utvikling.
Sitat av allgood Vis innlegg
men tror du de kommer til å bruke bildene?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Det er jo derfor de tar telefonen din. De tar en kopi av hele telefonen, så de kan fortsett å lete gjennom sms/bilder/chats på apps uten passord osv.
Politi åpner og leser alt de kan, så kompisene dine kan nok forvente besøk.
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hvordan kan man se på et bilde at det faktisk er ekte dop?

De kan nok ikke nagle deg til stoff som bare fins på et bilde, men
det kan nok tenkes at de vil forsøke - gjennom å presse deg til å tilstå.
Vis hele sitatet...
var også det jeg tenkte, kan jo bare nekte for alt sammen det er ikke video eller bilde av at noen som helst tar noe. kan si at vi bare kødda rundt for å lure folk, de tror ikke på det men hva skal de si? de har jo ingen bevis som motsier det
Nekt på alt. Uansett hvor sløkket det hørest ut at du nekter- NEKT. nekt nekt nekt nekt nekt. Du har ingen forklaringsplikt. Nekt på alt.
Du trenger ikke si noe som helst annet enn navn, adresse og yrke. Ellers sier du bare at du ikke vil forklare deg. Hold på det, uansett hva de prøver skremme deg med, for skremme deg prøver de på garantert.


Det er ikke din jobb å bevise din uskyld, det er politiets jobb å bevise din skyld. VELDIG VIKTIG Å VITE!


og vent med tjallen til du er litt eldre.
Sist endret av mr.roundtree; 11. mars 2020 kl. 21:04.
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hvordan kan man se på et bilde at det faktisk er ekte dop?

De kan nok ikke nagle deg til stoff som bare fins på et bilde, men
det kan nok tenkes at de vil forsøke - gjennom å presse deg til å tilstå.
Vis hele sitatet...
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Nekt på alt. Uansett hvor sløkket det hørest ut at du nekter- NEKT. nekt nekt nekt nekt nekt. Du har ingen forklaringsplikt. Nekt på alt.
Du trenger ikke si noe som helst annet enn navn, adresse og yrke. Ellers sier du bare at du ikke vil forklare deg. Hold på det, uansett hva de prøver skremme deg med, for skremme deg prøver de på garantert.


Det er ikke din jobb å bevise din uskyld, det er politiets jobb å bevise din skyld. VELDIG VIKTIG Å VITE!


og vent med tjallen til du er litt eldre.
Vis hele sitatet...
dette har jeg tenkt på, men virker jævlig slitsomt å få det maset av politiet hele tiden. får prøve det ut uansett, tror dere at politiet er mer intressert i dealere enn å ta kompisene mine (som de ikke har veldig gode bevis på en gang) ?
Nekt. Du har også krav på advokat om de skal avhøre deg. Du kan nekte å la deg avhøre uten advokat til stede.

Det står i loven, så de kan ikke nekte deg noe som helst. De blir å prøve skremme deg til å oppgi hvor du har fått knarken fra, og lover deg nok gull og grønne skoger om du gir bare litt info. De kommer til å love å ikke fortelle noen at du har sagt noe, alt dette er bare piss.

hold kjeft, nekt og nekt. Vær vanskelig, det er ikke forbudt å være vrang..

Lover deg det er mye bedre å stå på sitt nå, lar du de prate deg rundt, så kommer de til deg neste gang også for du gir info.

Tyster vil du ikke bli stemplet som.

Hadde en kompis som tysta for 15 år siden for å redde sin egen ræv, han er til dags dato stemplet som en som det ikke går ann å stole på. Fikk rimelig greit med juling også når han som han tysta på slapp ut etter 6 år i buret. Med rette spør du meg.
Sist endret av mr.roundtree; 11. mars 2020 kl. 21:40.
Jeg tror iallefall fokuserer endel på så unge folk som deg og dine venner. Det er lettere å forebygge for dere, enn som har allerede røyka i 10 år.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Nekt. Du har også krav på advokat om de skal avhøre deg. Du kan nekte å la deg avhøre uten advokat til stede.

Det står i loven, så de kan ikke nekte deg noe som helst. De blir å prøve skremme deg til å oppgi hvor du har fått knarken fra, og lover deg nok gull og grønne skoger om du gir bare litt info. De kommer til å love å ikke fortelle noen at du har sagt noe, alt dette er bare piss.

hold kjeft, nekt og nekt. Vær vanskelig, det er ikke forbudt å være vrang..

Lover deg det er mye bedre å stå på sitt nå, lar du de prate deg rundt, så kommer de til deg neste gang også for du gir info.

Tyster vil du ikke bli stemplet som.

Hadde en kompis som tysta for 15 år siden for å redde sin egen ræv, han er til dags dato stemplet som en som det ikke går ann å stole på. Fikk rimelig greit med juling også når han som han tysta på slapp ut etter 6 år i buret. Med rette spør du meg.
Vis hele sitatet...
Vet du at du snakker til en ungdomsskoleelev?
Sist endret av Superspurv; 11. mars 2020 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg tror iallefall fokuserer endel på så unge folk som deg og dine venner. Det er lettere å forebygge for dere, enn som har allerede røyka i 10 år.



Vet du at du snakker til en ungdomsskoleelev?
Vis hele sitatet...
godt klar over det ja. Mener du ungdomsskoleelever ikke har rettigheter, og burde benytte seg av de?

Har anbefalt hen og vente med tjallen til hen er litt eldre.

Er ikke min jobb å komme med noe moralpreken, og om jeg skulle kommet med en så tror jeg effekten hadde blitt ett minimum.
Sist endret av mr.roundtree; 11. mars 2020 kl. 21:49.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Kutt ut den mora. Mulig hun mener godt, men hold henne på avstand og ikke fortell hva du tenker, bare det hun vil høre.
Overfladisk, fredelig og fritt. Maken til ansvarsfraskrivelse, å sette snuten på sine egne unger. Misbruk av barn og politiets ressurser. Ordet "familie" har mange betydninger ass
Sist endret av Bothrops; 11. mars 2020 kl. 21:52.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Kutt ut den mora. Mulig hun mener godt, men hold henne på avstand og ikke fortell hva du tenker, bare det hun vil høre.
Overfladisk, fredelig og fritt. Maken til ansvarsfraskrivelse, å sette snuten på sine egne unger. Misbruk av barn og politiets ressurser. Ordet "familie" har mange betydninger ass
Vis hele sitatet...
Å kutte ut mora er litt i ekstrem grad, vil du ikke være enig?

Vil bare få oppklart at jeg, på ingen måte, liker politiet og hvordan de håndterer sine saker. Synes politiet misbruker og manipulerer lover på en måte som er helt ufyselig og umoralsk. Dog, har jeg mer forståelse for moren, og alt hun vil er jo det beste for han? Når en 15-åring er så dypt inn i miljøet at hen begynner med ecstasy, er det åpenbart at foreldrene er bekymret, til den grad at de tar kontakt med politiet. Alle har ikke et tilsvarende syn på politiet som det du har, og de fleste ville brukt alle mulige tiltak fra å hindre sønnen sin i å ruse seg i en alder av 15. Fuckings 15 år mann, da jeg var 15 var jeg opptatt med gaming, og jeg visste ikke en shit om hvilke andre rusmidler det var enn alkohol. Man trenger ikke være spåmann for å vite at om det ikke tas tiltak i livet hans/hennes, går det i dass.

Jeg kan også forstå at for en mor i denne tvilsomme situasjonen, har hun ikke troa på at hun, alene, kan endre sønnen/datteren sin som er ute på kjøret. Hvilke andre alternativer er det da?

acab
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å kutte ut mora er litt i ekstrem grad, vil du ikke være enig?
Vis hele sitatet...
Ja, enig

Det er synd at gode hensikter så ofte får motsatt effekt, man får ikke gjort noe perfekt. Strenge foreldre blir enda strengere mot barna når de fucker opp og skyver de fra seg. Noen ganger virker det som om det hadde vært bedre å gjøre ingenting. Selv om det skriker mot alle instinkter og sunn fornuft

Hasj og ecstacy kan ødelegge mye, men å bli huka inn av politiet etter å ha blitt tysta på av mine egne foreldre hadde trumpa mine badtrips iaf. Det er folk du skal kunne stole på. Som ikke vet hvor ujevn behandling man får av politiet og hvor jævlig feil det kan slå. Hva hvis de blir scared crooked istedet for straight. Hvor mye snut skal man ha oppi trynet før man sier fuck samfunnet og holder seg på utsiden. Finner seg til rette der, bygger reir der og sitter å hater alle på insiden.
Sist endret av Bothrops; 12. mars 2020 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enig. Det er jævlig synd.
Klart en 15 åring bør holde seg langt unna hasj og knips, helst alle rusmidler før en blir 20 mener jeg hvertfall.

Men at den personen (mora) som skal være den tryggeste personen i en ung gutts liv går til politiet er veldig trist. Forholdet kan fort bli ødelagt for alltid. Den en trenger av sine nærmeste er forståelse og sympati. Uansett hvor mye en fucker opp... hvis du ikke får støtte fra dine nærmeste er du helt alene, det er ikke bra for noen. Ingen klarer alt alene.
Sett dere ned og snakk med gutten for guds skyld. Fortell han at dere er der for han, uansett. Og at dette skal dere finne ut av, sammen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Et rimelig tall er at nær 80-90% av alle anmeldelser for bruk av narkotika opprettes av politiet selv. Det vil si at det er uvanlig, spesielt, avvikende, at foreldre anmelder barna. Det betyr videre for meg at relasjonen er helt brutt sammen. Alt jeg vil si er at jeg håper det vil gå bra med denne gutten og at han vil slippe unna de verste overgrepene og tvangsbruken de kan finne på. Håper også at de ikke går inn for å skremme han og respekterer hans meninger og følelser.
Vi var videregående elever på var skole da politiet gjorde en rekke razzia og pisseprøver hos 5-10 stykker pga mindre beviser enn dette og noen meldinger på en telefon.

De trodde det var forebyggende og var generelt ganske hyggelige i tonen. De endevendte ikke husene dems slik man ser i film eller som skjer i seriøse saker selvfølgelig men to politimenn gikk gjennom leiligheten mens foreldrene var der med spesielt fokus på guttenes rom selvfølgelig.

Det er mulig kommer til å bli et lite helvete men det er egentlig samtidig bare å slappe av. Dere er under 15 og må nok slutte å leke med rusmidler en stund. Sikkert ikke dumt uansett.

Mtp at foreldrene dine anmeldte deg så har de ganske greie beviser allerede, som sannsynliggjør at det i bildene dine ikke er falskt.

Vennene dine kan prøve å stå på rettighetene sine, men tviler på at når politiet og foreldrene står der at de klarer å opprettholde den tonen. Uansett, hvis dere er under 15 så får dere ikke noe straff. Kanskje like greit å bare bli ferdig med det og ta en hyggelig tone. Selv om det virker som verden konspirerer mot dere akkurat nå så er det bare ut av - delvis missguided - bekymring og omtanke.
Ikke tyst på noen, hverken dealere, kompiser eller deg selv. Husk at både politiet og enkelte dealere leser på freak så vær forsiktig med detaljene du legger ut om saken din her i full offentlighet.
Trådstarter
Sitat av iamafreak Vis innlegg
Enig. Det er jævlig synd.
Klart en 15 åring bør holde seg langt unna hasj og knips, helst alle rusmidler før en blir 20 mener jeg hvertfall.

Men at den personen (mora) som skal være den tryggeste personen i en ung gutts liv går til politiet er veldig trist. Forholdet kan fort bli ødelagt for alltid. Den en trenger av sine nærmeste er forståelse og sympati. Uansett hvor mye en fucker opp... hvis du ikke får støtte fra dine nærmeste er du helt alene, det er ikke bra for noen. Ingen klarer alt alene.
Sett dere ned og snakk med gutten for guds skyld. Fortell han at dere er der for han, uansett. Og at dette skal dere finne ut av, sammen.
Vis hele sitatet...
greia er at hun gjorde d med gode intensjoner, hun vet ikke hvordan barnevernet og politiet for den saks skyld er i norge møtet ble forresten utsatt pga corona men han ene kompisen min skal i møte på mandag, kan nok forvente juling av diverse desverre.

Sitat av iamafreak Vis innlegg
Enig. Det er jævlig synd.
Klart en 15 åring bør holde seg langt unna hasj og knips, helst alle rusmidler før en blir 20 mener jeg hvertfall.

Men at den personen (mora) som skal være den tryggeste personen i en ung gutts liv går til politiet er veldig trist. Forholdet kan fort bli ødelagt for alltid. Den en trenger av sine nærmeste er forståelse og sympati. Uansett hvor mye en fucker opp... hvis du ikke får støtte fra dine nærmeste er du helt alene, det er ikke bra for noen. Ingen klarer alt alene.
Sett dere ned og snakk med gutten for guds skyld. Fortell han at dere er der for han, uansett. Og at dette skal dere finne ut av, sammen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å kutte ut mora er litt i ekstrem grad, vil du ikke være enig?

Vil bare få oppklart at jeg, på ingen måte, liker politiet og hvordan de håndterer sine saker. Synes politiet misbruker og manipulerer lover på en måte som er helt ufyselig og umoralsk. Dog, har jeg mer forståelse for moren, og alt hun vil er jo det beste for han? Når en 15-åring er så dypt inn i miljøet at hen begynner med ecstasy, er det åpenbart at foreldrene er bekymret, til den grad at de tar kontakt med politiet. Alle har ikke et tilsvarende syn på politiet som det du har, og de fleste ville brukt alle mulige tiltak fra å hindre sønnen sin i å ruse seg i en alder av 15. Fuckings 15 år mann, da jeg var 15 var jeg opptatt med gaming, og jeg visste ikke en shit om hvilke andre rusmidler det var enn alkohol. Man trenger ikke være spåmann for å vite at om det ikke tas tiltak i livet hans/hennes, går det i dass.

Jeg kan også forstå at for en mor i denne tvilsomme situasjonen, har hun ikke troa på at hun, alene, kan endre sønnen/datteren sin som er ute på kjøret. Hvilke andre alternativer er det da?

acab
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at dere reagerer mtp alder, men jeg skrev ikke her for å høre moralpreken. fattern drev m dette før, han er oppi 60-åra og vokst opp på oslos vestkant og han sier mange av kompisene hans både brukte og solgte fra begynnelsen av ungdomsskolen ish, så det her skjer i alle aldre og miljøer, er ikke bare problembarna og outsiderne det går skeis med til slutthan fortalte blant annet om en han kjente litt i barndommen som begynte å skyte meta, hero og diverse ifra 13-års alderen så jeg tenker at litt hasj og 1 knips ikke er verdens undergang
Sist endret av allgood; 12. mars 2020 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra. Du virker å være en oppegående gutt så dette går nok fint.
Innlegget mitt var forøvrig ikke ment som en moralpreken, mer som et godt råd. Faktisk så ser jeg jeg på stoffer som hasj og mdma som noen av de verste for hjerner under utvikling, selv om de er betegnet som relativt trygge for voksne...

Uansett, mulig dere faktisk har griseflaks mtp coronaviruset, og at det hele kan bli litt glemt opp i det hele. Uten at jeg vet hvilken strategi dere skal velge... Fake symptomer? Dere får uansett tid til å samkjøre historier osv...
Bare husk å ikke tyste på noen, det kommer det ingenting godt ut av.

Lykke til, hold oss gjerne oppdatert
Trådstarter
Sitat av iamafreak Vis innlegg
Bra. Du virker å være en oppegående gutt så dette går nok fint.
Innlegget mitt var forøvrig ikke ment som en moralpreken, mer som et godt råd. Faktisk så ser jeg jeg på stoffer som hasj og mdma som noen av de verste for hjerner under utvikling, selv om de er betegnet som relativt trygge for voksne...

Uansett, mulig dere faktisk har griseflaks mtp coronaviruset, og at det hele kan bli litt glemt opp i det hele. Uten at jeg vet hvilken strategi dere skal velge... Fake symptomer? Dere får uansett tid til å samkjøre historier osv...
Bare husk å ikke tyste på noen, det kommer det ingenting godt ut av.

Lykke til, hold oss gjerne oppdatert
Vis hele sitatet...
slipper nok ikke unna pga viruset desverre men helt klart at det er til god hjelp haha. kompisen min er nå dritpissed og sier han er "sikta", det må vel være bullshit? de sier vel ikke det over telefon til moren? skal holde dere oppdatert. null stress

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Et rimelig tall er at nær 80-90% av alle anmeldelser for bruk av narkotika opprettes av politiet selv. Det vil si at det er uvanlig, spesielt, avvikende, at foreldre anmelder barna. Det betyr videre for meg at relasjonen er helt brutt sammen. Alt jeg vil si er at jeg håper det vil gå bra med denne gutten og at han vil slippe unna de verste overgrepene og tvangsbruken de kan finne på. Håper også at de ikke går inn for å skremme han og respekterer hans meninger og følelser.
Vis hele sitatet...
er vel mer "Snitching" ville jeg sagt. hun har ikke andmeldt meg, men politiet har. 2 andmeldelser og et jævla helvete pga 2g grønt
Sist endret av allgood; 12. mars 2020 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du vil gå hardcore, så nekter du for alt, og uttaler deg ikke om noen ting. Men det er ikke nødvendigvis sånn at folk på freak.no syns det er en god idé å gi deg verktøyene til å bli radikalisert inn i en outsiderrolle pga denne hendelsen og etterspillet den kan få. Straff er ikke hjelp, men for noen er hendelser som dette likevel en oppvekker som man bruke til å gjøre positive valg. Jeg ville selv helst ha sluppet å "Lære" noe som helst på en sånn måte.

Hvordan forholder foreldrene dine seg til dette? Det er av sentral betydning. Du må forstår at for vanlige folk, så er det å bruke cannabis som 15 åring fryktelig dramatisk, og uansett hva man ellers mener ruspolitisk, en statistisk markør for negative livsutfall på mange måter.
I tillegg er det å få "kontakt" med politiet, potensielt noe som stempler og fucker noen enda mer. En negativ statistisk markør det også.

Selv om noen da underlegger seg kravene fra foreldre og politi, og eventuelt trekker det fra i forholdet med foreldrene senere i livet, så er ikke det å stå i for mye opposisjon verdt så mye for deg akkurat nå - det vil bli svært dyrt for deg å forsøke å fortsette bruken av cannabis og dobbeltlivet.

Hvis du har noen som helst andre problemer, helseproblemer eller atferdsproblemer i tillegg til det som er tatt opp, så er det + cannabisbruk +tidlig dom en oppskrift på å få en forhøyet sjanse for et mye vanskeligere liv enn mange andre, i mange år.
Sist endret av meaculpaUIO; 12. mars 2020 kl. 18:07.
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis du vil gå hardcore, så nekter du for alt, og uttaler deg ikke om noen ting. Men det er ikke nødvendigvis sånn at folk på freak.no syns det er en god idé å gi deg verktøyene til å bli radikalisert inn i en outsiderrolle pga denne hendelsen og etterspillet den kan få. Straff er ikke hjelp, men for noen er hendelser som dette likevel en oppvekker som man bruke til å gjøre positive valg. Jeg ville selv helst ha sluppet å "Lære" noe som helst på en sånn måte.

Hvordan forholder foreldrene dine seg til dette? Det er av sentral betydning. Du må forstår at for vanlige folk, så er det å bruke cannabis som 15 åring fryktelig dramatisk, og uansett hva man ellers mener ruspolitisk, en statistisk markør for negative livsutfall på mange måter.
I tillegg er det å få "kontakt" med politiet, potensielt noe som stempler og fucker noen enda mer. En negativ statistisk markør det også.

Selv om noen da underlegger seg kravene fra foreldre og politi, og eventuelt trekker det fra i forholdet med foreldrene senere i livet, så er ikke det å stå i for mye opposisjon verdt så mye for deg akkurat nå - det vil bli svært dyrt for deg å forsøke å fortsette bruken av cannabis og dobbeltlivet.

Hvis du har noen som helst andre problemer, helseproblemer eller atferdsproblemer i tillegg til det som er tatt opp, så er det + cannabisbruk +tidlig dom en oppskrift på å få en forhøyet sjanse for et mye vanskeligere liv enn mange andre, i mange år.
Vis hele sitatet...
så om jeg har fortsått deg rett så skal jeg lyve så det renner og nekte for alt? null problem for meg i så fall, gjør det som er best/nødvendig.

edit: foreldrene mine er skuffet og bekymret, nothing more egentlig. fattern prøvde å få meg til å snitche på plugen noe som ikke skjer. pappa er som sagt erfaren med dette så han har nok en større forståelse for det her en min mor har.
Sist endret av allgood; 12. mars 2020 kl. 18:13.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg vil egentlig ikke være han fyren som bestemmer dette for deg.

Det du kan være helt sikker på, er at urineprøvekontrakter blir et tema for deg videre i prosessen. Dette kan være en stor korsvei - hva vil du gjøre? Være i konflikt med alle - fastlegen - skolen- foreldrene - politiet - fordi du fortsetter å røyke eller forsøker å fortsette å røyke eller bruke andre stigmatiserte, illegale stoffer.? Alltid bli mistrodd i helgene av foreldre, bli stigmatisert på skolen, bli stigmatisert av andre elever, bli beskyldt av lærere, bli stigmatisert av andre foreldre, og bli nektet inngang i enkelte sirkler både fordi du ble tatt og både fordi du liker cannabis. Alltid et mistenksomt blikk på deg.

Eller gi deg for en periode, bare for å komme urimelige men forståelige krav i møte? Jeg gikk dobbeltliv-veien selv, og dette har en prislapp du aldri forstår før det er for sent. Uansett hva slags moralsk kompass man har, og hva slags oppvekst man selv hadde og valgte, så er det en klar konsensus blandt alle jeg kjenner som jeg diskuterer ruspolitikk med, at vi oppfordrer mindreårige til å holde seg unna rusmidler til de er voksne evt.

Velg det du selv vil, men velg med åpne øyne og gjør et bevisst valg. Går du med på en sånn urinprøve kontrakt, så vil du kunne normalisere forholdet til foreldre og skole etter kanskje et års tid, og få tillit som er vanskelig å få tilbake like "lett" med andre metoder.

Det er ikke rett at du skal måtte gjøre det - det er en del av et urettferdig ruspolitisk kompleks - men det vil beskytte deg mot større problemer lengre ned veien, og det du går glipp av - det er ikke særlig mye.
Sist endret av meaculpaUIO; 12. mars 2020 kl. 18:21.
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg vil egentlig ikke være han fyren som bestemmer dette for deg.

Det du kan være helt sikker på, er at urineprøvekontrakter blir et tema for deg videre i prosessen. Dette kan være en stor korsvei - hva vil du gjøre? Være i konflikt med alle - fastlegen - skolen- foreldrene - politiet - fordi du fortsetter å røyke eller forsøker å fortsette å røyke eller bruke andre stigmatiserte, illegale stoffer.? Alltid bli mistrodd i helgene av foreldre, bli stigmatisert på skolen, bli stigmatisert av andre elever, bli beskyldt av lærere, bli stigmatisert av andre foreldre, og bli nektet inngang i enkelte sirkler både fordi du ble tatt og både fordi du liker cannabis. Alltid et mistenksomt blikk på deg.

Eller gi deg for en periode, bare for å komme urimelige men forståelige krav i møte? Jeg gikk dobbeltliv-veien selv, og dette har en prislapp du aldri forstår før det er for sent. Uansett hva slags moralsk kompass man har, og hva slags oppvekst man selv hadde og valgte, så er det en klar konsensus blandt alle jeg kjenner som jeg diskuterer ruspolitikk med, at vi oppfordrer mindreårige til å holde seg unna rusmidler til de er voksne evt.

Velg det du selv vil, men velg med åpne øyne og gjør et bevisst valg. Går du med på en sånn urinprøve kontrakt, så vil du kunne normalisere forholdet til foreldre og skole etter kanskje et års tid, og få tillit som er vanskelig å få tilbake like "lett" med andre metoder.

Det er ikke rett at du skal måtte gjøre det - det er en del av et urettferdig ruspolitisk kompleks - men det vil beskytte deg mot større problemer lengre ned veien, og det du går glipp av - det er ikke særlig mye.
Vis hele sitatet...
er bare dama og nærmeste kompisene som vet hva jeg driver med, så rykter etc er ikke et poblem (enda). lærere kan tro hva de vil egentlig, de bryr meg lite min plan er slett ikke urinprøver, for det går jeg ikke med på. jeg tenker å enten nekte eller komme med dumme forklaringer de ikke tror på (men ikke kan motbevise heller) så lenge, men vi får se hva tiden bringer. jeg tenker å gi meg noen måndter, eller ihvertfall holde det svært lowkey fremover. hva tenker du er best?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Altså, hvis du greier å ta en pause, og å dokumentere rusfrihet i en periode, så er jo det aller best mtp utviklingen din fremover.
Men jeg greide heller ikke å lytte på andre, jeg måtte gjøre alle tabbene mine selv, mange ganger, før jeg lærte av det.
Og ingen ser den fulle rekkevidden av avgjørelsene sine når man tar dem, det kan man kun teoretisk se i etterkant.
Jeg dømmer ikke. Alle gjør så godt de kan.

Men hvis jeg skal komme med et råd her, så må det bli dette.
Vær ydmyk, (seff nekt på alt som de ikke vet), men utover dette: Legg deg flat, ta imot all hjelp du kan få med et åpent sinn. Du kan lære mye av denne prosessen. Si ja til urinprøver og legg bort alt av rus i ett år. (kanskje foruten alkohol om du må ha noe)
Ett år går fort, da har du bygd opp tilliten igjen, og kan evt røyke så mye bønner du vil. (vil ikke anbefale dette da men)
Tenk slik på det, du ofrer ett år nå, for å få maksimal frihet senere, det er det verdt. Tro meg.

Si til foreldrene dine at du er utrolig lei deg, og redd for at dette vil påvirke mulighetene dine i fremtiden. Spør om de kan hjelpe deg slik at at du slipper å havne i politiets register. Vet ikke om dette er mulig, men kanskje siden du er så ung. Kontakt gjerne advokat og finn ut av dette grundig. Tror politiet oppererer med et offisielt rulleblad, som har foreldelsesfrister osv, og et annet, som de alltid har tilgang til, der ingenting forsvinner. Sjekkk ut dette.

Plutselig havner du i den situasjonen at hver gang du er på legen, sykehus, har noe med politi å gjøre.... ser de at du har vært borti narko.
Da blir du automatisk behandlet på en annen måte..
Dette er kjipt for å si det mildt.
Anonym bruker
"Svak Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av allgood Vis innlegg
min plan er slett ikke urinprøver, for det går jeg ikke med på. jeg tenker å enten nekte eller komme med dumme forklaringer de ikke tror på (men ikke kan motbevise heller) så lenge, men vi får se hva tiden bringer.
Vis hele sitatet...
Vel, du sitter ikke med gode nok kort på hånda til at du kan nekte ruskontrakt.

Jeg regner med at du som 15-åring er økonomisk avhengig av dine foreldre. Full stopp av penger til klær, fritidsaktiviteter og lommepenger kommer du til å merke.
Hvis du ikke samarbeider kan også foreldrene dine hive deg ut av huset og si at du må finne deg et annet sted å bo som du må betale for selv. Alternativt en barnevernsinstitusjon.
Trådstarter
Sitat av iamafreak Vis innlegg
Jeg dømmer ikke. Alle gjør så godt de kan.

Men hvis jeg skal komme med et råd her, så må det bli dette.
Vær ydmyk, (seff nekt på alt som de ikke vet), men utover dette: Legg deg flat, ta imot all hjelp du kan få med et åpent sinn. Du kan lære mye av denne prosessen. Si ja til urinprøver og legg bort alt av rus i ett år. (kanskje foruten alkohol om du må ha noe)
Ett år går fort, da har du bygd opp tilliten igjen, og kan evt røyke så mye bønner du vil. (vil ikke anbefale dette da men)
Tenk slik på det, du ofrer ett år nå, for å få maksimal frihet senere, det er det verdt. Tro meg.

Si til foreldrene dine at du er utrolig lei deg, og redd for at dette vil påvirke mulighetene dine i fremtiden. Spør om de kan hjelpe deg slik at at du slipper å havne i politiets register. Vet ikke om dette er mulig, men kanskje siden du er så ung. Kontakt gjerne advokat og finn ut av dette grundig. Tror politiet oppererer med et offisielt rulleblad, som har foreldelsesfrister osv, og et annet, som de alltid har tilgang til, der ingenting forsvinner. Sjekkk ut dette.

Plutselig havner du i den situasjonen at hver gang du er på legen, sykehus, har noe med politi å gjøre.... ser de at du har vært borti narko.
Da blir du automatisk behandlet på en annen måte..
Dette er kjipt for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Advokat høres jævla deilig ut, vet Pappa har en advokatkompis eller to men tviler på gratis hjelp så det orker jeg ikke å tenke på engang. har jeg rett på gratis advokat i denne casen her??

Sitat av iamafreak Vis innlegg
Jeg dømmer ikke. Alle gjør så godt de kan.

Men hvis jeg skal komme med et råd her, så må det bli dette.
Vær ydmyk, (seff nekt på alt som de ikke vet), men utover dette: Legg deg flat, ta imot all hjelp du kan få med et åpent sinn. Du kan lære mye av denne prosessen. Si ja til urinprøver og legg bort alt av rus i ett år. (kanskje foruten alkohol om du må ha noe)
Ett år går fort, da har du bygd opp tilliten igjen, og kan evt røyke så mye bønner du vil. (vil ikke anbefale dette da men)
Tenk slik på det, du ofrer ett år nå, for å få maksimal frihet senere, det er det verdt. Tro meg.

Si til foreldrene dine at du er utrolig lei deg, og redd for at dette vil påvirke mulighetene dine i fremtiden. Spør om de kan hjelpe deg slik at at du slipper å havne i politiets register. Vet ikke om dette er mulig, men kanskje siden du er så ung. Kontakt gjerne advokat og finn ut av dette grundig. Tror politiet oppererer med et offisielt rulleblad, som har foreldelsesfrister osv, og et annet, som de alltid har tilgang til, der ingenting forsvinner. Sjekkk ut dette.

Plutselig havner du i den situasjonen at hver gang du er på legen, sykehus, har noe med politi å gjøre.... ser de at du har vært borti narko.
Da blir du automatisk behandlet på en annen måte..
Dette er kjipt for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vel, du sitter ikke med gode nok kort på hånda til at du kan nekte ruskontrakt.

Jeg regner med at du som 15-åring er økonomisk avhengig av dine foreldre. Full stopp av penger til klær, fritidsaktiviteter og lommepenger kommer du til å merke.
Hvis du ikke samarbeider kan også foreldrene dine hive deg ut av huset og si at du må finne deg et annet sted å bo som du må betale for selv. Alternativt en barnevernsinstitusjon.
Vis hele sitatet...
Penger er ikke problemet egentlig for de begynner å komme igjen om ca 1 mnd vil jeg tro om jeg er heldig,ikke at jeg egt trenger dem noe særlig. og de kaster meg neppe ut. sååå nazi er de ikke har flere instu kompiser, de lever livet som bare faen men vil helst gå på skole og ha mulighet til å møte fammen når jeg vil som normale mennesker
Sist endret av allgood; 12. mars 2020 kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av allgood Vis innlegg
greia er at hun gjorde d med gode intensjoner, hun vet ikke hvordan barnevernet og politiet for den saks skyld er i norge møtet ble forresten utsatt pga corona men han ene kompisen min skal i møte på mandag, kan nok forvente juling av diverse desverre.




Jeg skjønner at dere reagerer mtp alder, men jeg skrev ikke her for å høre moralpreken. fattern drev m dette før, han er oppi 60-åra og vokst opp på oslos vestkant og han sier mange av kompisene hans både brukte og solgte fra begynnelsen av ungdomsskolen ish, så det her skjer i alle aldre og miljøer, er ikke bare problembarna og outsiderne det går skeis med til slutthan fortalte blant annet om en han kjente litt i barndommen som begynte å skyte meta, hero og diverse ifra 13-års alderen så jeg tenker at litt hasj og 1 knips ikke er verdens undergang
Vis hele sitatet...
Du rettferdiggjør bruket ditt, fordi faren din kjente en som begynte med heroin i en alder av 13? Jeg vet du er 15, men du må begynne å få litt mer vett. Det er definitivt ikke verdens undergang at du har røyket litt hasj og tatt 1 knips, men er du helt ærlig når du sier at det er "litt" hasj, og kun "1" knips? Har lite tro på at en 15-åring holder et såpass kontrollert bruk, når du allerede har tydd til slike rusmidler.

Jeg er ikke i mot bruk av illegale rusmidler, men for alles skyld, vent til du i hvert fall minst er 18 (optimalt 20+, vet det er usannsynlig). Finn deg en hobby, se på det slik; om du fortsetter å ruse deg, kan du fucke opp psyken din i lang tid, kanskje til den grad at du ikke kan ta rusmidler lenger. Du har heeeele livet ditt på å utforske rus, og om du gir det noen år, kan du kose deg med det uten å få så negative konsekvenser som det en hjerne i utvikling vil få av det du tar. Tro meg, MDMA og Cannabis er ikke de verste rusmidlene, nei, men for en hjerne i utvikling kan de 2 ha enorme konsekvenser på psyken og hjernens utvikling. Med årene vil du også skjønne konsekvenser mer, jeg vet hvertfall at da jeg var ung, var det ingen som brydde seg om å vente mellom hver gang de tok M, og bruk av hasj ble rettferdiggjort.

Jeg vet at du, som 15-åring mest sannsynlig kommer til å gi faen i det jeg skriver. Men bare please husk, rusmidler kommer aldri til å forsvinne fra jorda, de kommer alltid til å være tilgjengelig, så vær litt tålmodig så kommer du til å ha en mye bedre opplevelse med rusmidlene! Du kommer til å takke deg senere for at du ikke har misbrukt MDMA til den grad at det ikke har noe funk lenger, for eksempel.
Kan noen linke til bloodshoteyes tråden.

Du tar jævlig lett på det her sier jeg, kjente ett par som deg, står sju gravstøtter til minne om dem her nå. Flotte folk alle som en og savner dem, men de valgte rusen.
Når det kommer til rus er måtehold tingen, og å sjekke ut hva stoffene gjør med deg.

Testet du ecstasyen før du tok den? Mye moro i de pillene.

Blir oppgitt når jeg ser slike tråder....

Men nekt overfor politiet og benytt samtidig sjansen til å kutte dopen, det er mitt råd.
Ville spart dopet til sommeren etter russetiden. Da er du 18-19 og mest sannsynlig ferdig med videregående (som jeg vil si er stikkordet her). Videregående med rus som hobby kan være svært vanskelig å gjennomføre imo.. Ikke pga stoffene i seg selv, men pga. alt det kan medføre å holde det skjult for folk på skolen, samt alle kontrolltiltakene du kan bli utsatt for om du skulle bli mistenkt/tatt, som etter egen erfaring kan gå hardt utover egen psyke og motivasjon til å fullføre. Personlig ble jeg svært deprimert, angstfull og paranoid av dette. Nesten til det suicidale. Har til sammen droppet ut tre ganger nå fra tre forskjellige vgs-er.
Jeg har bare en ting å si, slett alle meldigner med rus med EN gang du har sendt de, samme når du mottar meldigner, få wickr, det er tryggere. Forbered deg på et helvete uten like her altså. Venner kommer neppe til å bli glad for at du basically tysta på dem. Men jeg vet det er bare fun and games til å begynne med, men dette kommer du til å lære av hvertfall. Blir nepppe mer g på deg på noen år, mine foreldre ringte ikke purken den første gangen eller noen annen gang, takk gud for det. Mista bare et gram med hasj, og var igang igjen neste dag. Hva er vitsen med å ha videoer som er farlige bevis på mobilen, når du ALLTID kan bli tatt.

s
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av saviour Vis innlegg
Jeg har bare en ting å si, slett alle meldigner med rus med EN gang du har sendt de, samme når du mottar meldigner, få wickr, det er tryggere. Forbered deg på et helvete uten like her altså. Venner kommer neppe til å bli glad for at du basically tysta på dem. Men jeg vet det er bare fun and games til å begynne med, men dette kommer du til å lære av hvertfall. Blir nepppe mer g på deg på noen år, mine foreldre ringte ikke purken den første gangen eller noen annen gang, takk gud for det. Mista bare et gram med hasj, og var igang igjen neste dag. Hva er vitsen med å ha videoer som er farlige bevis på mobilen, når du ALLTID kan bli tatt.

s
Vis hele sitatet...
Oh boy, hvis du tror det funker å slette meldinger så har jeg breaking news til deg...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oh boy, hvis du tror det funker å slette meldinger så har jeg breaking news til deg...
Vis hele sitatet...
De ligger i allefall ikke tilgjengelig så enkelt om de er sletta, noe som gjør at polti gjerne mister interressen/ikke undersøker videre. Det bør ikke være så vanskelig for deg å skjønne om du prøver hardt.
Du har en god del modning å gjøre TS. Protip her er å bli helt rusfri, gi moren din en unnskyldning og begynne å hjelpe til masse hjemme. Feks vaske klær, ta ut av oppvaskmaskina, lage middag til de kommer hjem fra jobb.
Du burde legge deg flat og vokse opp. Skaff deg ditt eget sted og du kan leve ditt eget liv, bor du hjemme må du nok regne med å skulle hjelpe til.
Lykke til med «voksesmertene» dette sikkert vil gi deg.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et par småting jeg lurer på i forbindelse med hva du har skrevet i denne tråden.

Sitat av allgood Vis innlegg
kompisen min er nå dritpissed og sier han er "sikta", det må vel være bullshit?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er han pissed. Du sier at politiet "dro telefonen ut av hånden din", men jeg regner med at du også har kode på telefonen din slik som 99,99% av alle andre mennesker har? Du hadde ikke trengt å gi politiet tilgang på telefonen din selv om de tok den ut av hendene dine, og selv om din mor var der. Skjerpings.


Sitat av allgood Vis innlegg
fattern drev m dette før, han er oppi 60-åra (..) han fortalte blant annet om en han kjente litt i barndommen som begynte å skyte meta, hero og diverse ifra 13-års alderen så jeg tenker at litt hasj og 1 knips ikke er verdens undergang
Vis hele sitatet...
Det er BS. "Meta" var ikke en greie i Norge for 50 år siden. Uansett er det fullstendig lavpannet å unnskylde sine egne valg med at noen gjorde dårlige valg (for femti føkkings år siden!!!).

Tenk deg om.
Trådstarter
Update
Alle møter skal holdes over telefon, og politikontakten sa at han ikke skal gjøre noe mer med det om jeg oppfører meg 1 mnd
Begge andmeldelsene mine er henlagt, og jeg skal ha 1 til 1 bekymringssamtale med politiet i morgen over telefon.
Setter pris på alt av tilbakemeldinger og kritikk, skal sette meg ned å svare på noen av svarene her, utover dagen!
Ønsk meg lykke til!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du rettferdiggjør bruket ditt, fordi faren din kjente en som begynte med heroin i en alder av 13? Jeg vet du er 15, men du må begynne å få litt mer vett. Det er definitivt ikke verdens undergang at du har røyket litt hasj og tatt 1 knips, men er du helt ærlig når du sier at det er "litt" hasj, og kun "1" knips? Har lite tro på at en 15-åring holder et såpass kontrollert bruk, når du allerede har tydd til slike rusmidler.

Jeg er ikke i mot bruk av illegale rusmidler, men for alles skyld, vent til du i hvert fall minst er 18 (optimalt 20+, vet det er usannsynlig). Finn deg en hobby, se på det slik; om du fortsetter å ruse deg, kan du fucke opp psyken din i lang tid, kanskje til den grad at du ikke kan ta rusmidler lenger. Du har heeeele livet ditt på å utforske rus, og om du gir det noen år, kan du kose deg med det uten å få så negative konsekvenser som det en hjerne i utvikling vil få av det du tar. Tro meg, MDMA og Cannabis er ikke de verste rusmidlene, nei, men for en hjerne i utvikling kan de 2 ha enorme konsekvenser på psyken og hjernens utvikling. Med årene vil du også skjønne konsekvenser mer, jeg vet hvertfall at da jeg var ung, var det ingen som brydde seg om å vente mellom hver gang de tok M, og bruk av hasj ble rettferdiggjort.

Jeg vet at du, som 15-åring mest sannsynlig kommer til å gi faen i det jeg skriver. Men bare please husk, rusmidler kommer aldri til å forsvinne fra jorda, de kommer alltid til å være tilgjengelig, så vær litt tålmodig så kommer du til å ha en mye bedre opplevelse med rusmidlene! Du kommer til å takke deg senere for at du ikke har misbrukt MDMA til den grad at det ikke har noe funk lenger, for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ble faktisk bare 1 knips og hasj/Grønt 1 gang i uka max, ofte bare 1-2 ganger i måndten faktisk Tro det eller ei, gir ikke fullstendig faen tar til meg alt som blir skrevet, uavhengig av meningene deres. Dere vet nok litt bedre enn meg mtp erfaring og alder haha
Sist endret av allgood; 18. mars 2020 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.