Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1235
Så nettopp siste episode av GoT. der Daenerys står på toppen av trappen og taler til hæren sin. Og det som slo meg var at nesten ingen ville hørt henne.

Så er det noen som vet hvordan slike taler ble formidlet til store folkemengder før elektrisk amplifikasjon ble oppfunnet? Var det plassert ut vidreformiddlere ved gjevne mellom rom i folkemengden som gjentok det som ble sakt? Eller var det bare noen få som hørte det som ble sagt og resten bare jublet siden resten jublet?
trykk, word of mouth..?
men var sikkert ikke så annerledes før, så regner med folk flest bare jubla siden de andre gjorde det
Tror at det har vært et veldig sjeldent scenario at noe slik som Dany's taler til hæren har forekommet, men i de tilfellene så tror jeg rett og slett bare at svært mange ikke har fått med seg hva som har blitt sagt. Det vel også slik at visse bygg og kirker er laget slik at lyden skal bære godt for at folk skal få med seg hva som blir sagt. Tenker at tolkning basert på intuisjon har vært en løsning tidligere i taler til store folkemengder.
Kom frem til samme konklusjon selv, etter litt grunnleggede google forskning. Der det var noen påstander om at stemmer kunne bli båret rundt 2 km. Og ved egne erfaringer ved innsjøer har jeg hørt relativt lave stemmer båret ganske langt. Men om man har en stor folkemengde så skaper de en del støy som hindrer budskapet til taleren og bli oppfattet.

Men om det er bare et fåtall som har fått med seg talene direkte, er ikke dette en stor feil kilde i forhold til histore? Den nedskrevne historien om diverse taler, er vel gjennomsnittlige oppfattelsen av hva som ble sagt, eller en veldig bra gjenforteller sin version
kan være det, men gjenfortellerne er vel forsåvidt journalistene, og selv om mye av budskapet de kommer med vanligvis er sant, så tenker jeg individet perdsonlig pynter litt så det skal høres bedre ut.. så kan man begynne tenke på hvor mye en historie kan endre seg om den har passert 10 munner før den ble skrevet ned av enda en munn..
Dette tenker jeg på hver gang jeg ser en slagscene der hærfører roper kommandoer. Ingen hadde hørt ham fire meter unna.
Det er to ting å ha i mente. Det ene er akustikk. Dette var en helt essensiell komponent i klassisk arkitektur, og resultatene er tidvis imponerende. I to tusen år gamle greske amfiteatre kan man for eksempel helt fint høre de som står på scenen. Flytter skuespillerne seg noen få meter vekk fra sentrum hører man de ikke mer. Eller man kan trekke frem store katedraler der presten uten videre anstrengelser kan høres i hele kirkerommet. Det andre er stemmetrening. Operasangere klarer seg fortssatt stort sett helt fint uten mikrofonanlegg i vanlige konsertsaler. De kan produsere ganske mye lyd, men det ser nokså uanstrengt ut. Denslags teknikker kan brukes til å tale også. Jeg husker ikke alle detaljene fra exphil her, men jeg mener bestemt at Platon var av den oppfatningen at den idéelle størrelse på en by var "ikke flere enn at en mann med en god stentor kan tale til alle samtidig". Med 'alle' mente han selvsagt alle mennene , og dette kravet satte en begrensning på rundt 5000 mann. Med kvinner og slaver klokka han inn på rundt tolv tusen, tror jeg, men det var ikke så vikig om de fikk med seg hva lederne sa. Poenget er altså at med riktig stemmeteknikk, og et lydhørt publikum plassert på en plass med god akustikk, så er det fullt mulig å bli hørt av flere tusen samtidig.

En slik friluftstale til en hær ville nok blitt vanskeligere på grunn av mer improviserte akustiske forhold, men selv der kan du nå langt hvis du står høyt, snakker høyt og lytterne holder kjeft. Hva kommandoer under slaget angår, så brukte de visuelle signaler og store horn og slik. Åpenbart. Av feil på film må imidlertid dette sies å være det minst viktige. Folk som labber rundt i full rustning, men uten hjelm? Og har de hjelm, så har den i alle fall ikke visir. For ikke å snakke om kvinnenes rustninger, som typisk har stor utringning og blottlagt mage.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. januar 2020 kl. 01:31.
Angående taleteknikk har noen og enhver litt å gå på nå til dags. Når du snakker i et rom med god akustikk og/eller mikrofon, så må.du.stoppe.bittelitt.opp.mellom.hvert.ord.elleriallefall.n oenganger.iløpetav.ensetning. Ellersåblirdetbareengrøblbgdfsmbtgdssmmmmmmomn.
Sist endret av *pi; 29. januar 2020 kl. 11:23.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Kom frem til samme konklusjon selv, etter litt grunnleggede google forskning. Der det var noen påstander om at stemmer kunne bli båret rundt 2 km. Og ved egne erfaringer ved innsjøer har jeg hørt relativt lave stemmer båret ganske langt. Men om man har en stor folkemengde så skaper de en del støy som hindrer budskapet til taleren og bli oppfattet.

Men om det er bare et fåtall som har fått med seg talene direkte, er ikke dette en stor feil kilde i forhold til histore? Den nedskrevne historien om diverse taler, er vel gjennomsnittlige oppfattelsen av hva som ble sagt, eller en veldig bra gjenforteller sin version
Vis hele sitatet...

Hehe ja vær forsiktig med hva du snakker om når du er ute i båt på vindstille kvelder å fisker. For samtalen bærer langt lengre enn hva man kanskje tenker over selv der man hygger seg i båten med fiskestang og noe godt i koppen.

Feks colloseum formidler lyd ganske greit selv helt akustisk. Det er vel noe med formen som gjør det og kanskje nettopp derfor de ble laget slik i riktig gamle dager?
Sist endret av _abc_; 29. januar 2020 kl. 17:12.
Ang. kommandoer under slag, så er det ikke værre enn at sidemannen gjentar det han hører, og roper ut så neste sidemann hører. Om alle vet at alle skal gjenta det de hører, så vil kommandoer spre seg fort. Og samme teknikk brukes faktisk også mye nå til dags. Og funker, når det skytes med kuler og krutt. Men det er da innad i lag og avdelinger. Det blir sikkert værre om flere avdelinger skal ha forskjellig kommando..