Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194904
Nå kommer det en viktig pekepinn på hvor dypt overformynderi, moralisme og puritanisme sitter i Norge i 2020...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg vil anbefale å lese kapittel 20, "Mindretallets dissens". Nøye. Kort oppsummert et ett av kommitémedlemmene dypt uenig i mangt og meget, og dette kommitémedlemmet er tilfeldigvis også politiets representant i utvalget. Merkelig, det der. Han har imidlertid noen svært interessante betrakninger om hva han mener er politiets rolle og kultur i dag, og hvordan avkriminaliseringen vil påvirke dette.

Hvis man skal titte inn i krystallkula og forsøke å se hvilke konsekvenser denne utredningen vil bringe i fremtiden, så kan nok dette kapittelet være av stor interesse.
Vis hele sitatet...
Det er godt å se noen ta dypdykket ned i dokumentene og bringer viktige poeng opp.
Lurer på om Norsk Narkotikapolitiforening finner seg måter å holde seg i arbeid likevel - kanskje jobbe mot skadelig kriminalitet mer og heller la Emil og Daniel stå ifred når de venter på bussen om kvelden etter en spliff hos en kompis.
NNPF har enkelte medlemmer som er forholdsvis ekstreme i både metoder og meninger,, der selv kolleger synes det blir litt i overkant å ta inn folk på urinprøve kl 3 en lørdagsnatt pga fnising og røde øyne. Gunnar, som knapt kan stå på beina og ikke veit hverken hvor han er eller hvor han skal får klare seg på egenhånd eller vente på at en ny patrulje kan assistere for han har jo ikke brukt nark, kun polvarer med stor apetitt.

Skal ta en titt i kapittel 20 - er politiets representant muligens NNPF-medlem?
Er det noen som har en viss peiling på når Stortinget skal begynne å forandre ruspolitikken? Må vi vente i 1,5 år til før noe skjer? Folk dør, liv blir ødelagt, ingen har det travelt virker det som.
Slik forslaget er per i dag saa er det vel ikke mindre risiko med aa innfore brukermengder med RC's eller stoffer fra utlandet gjennom posten regner jeg med? Synd, hadde vaert kult og kunne stocket opp paa litt spennende RC's.
Siste nytt:
https://www.nettavisen.no/nyheter/vi...423898901.html
Sist endret av stranger; 20. desember 2019 kl. 21:26.
Hahahaha, se på linken stranger delte og se på forslagene på terskelverdier ; "helt ok å ha på seg en femmer heroin, en femmer kokain, eller en femmer amfetamin - men nåde deg om De har mer enn 3 syrelapper, DA blir det bråk da..."

*knis* Jeg tror det er bra det bare er forslag, for de terskelverdiene bør jobbes mer med.

Når det er sagt ; jeg har venta siden forslaget kom i 2017, og tidvis vært meget negativ og nedstemt på vegne av aktive og fremtidige rusbrukere (og -misbrukere) men det ser endelig ut som det faktisk blir å skje noe konstruktivt !!!

Though ; jeg er sabla spent på hvor lenge det blir å ta - og hvor mye Gestap...kremt, jeg mente NNPF blir å klore seg fast til gammelt tankegods.

God damn <3
Helt fanatisk å se at det endelig kom et forslag.

3 lapper syre eller 50g sopp? ser ikke helt den, men greit nok.
Hvorfor ikke ta de klassiske rusmidlene med psykedeliske verdier under samme kam?
Noe ala 15 brukerdoser psykedelisk rusmiddel?
Sist endret av Kjelldriver; 21. desember 2019 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Flygende Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Helt fanatisk å se at det endelig kom et forslag.

3 lapper syre eller 50g sopp? ser ikke helt den, men greit nok.
Hvorfor ikke ta de klassiske rusmidlene med psykedeliske verdier under samme kam?
Noe ala 15 brukerdoser psykedelisk rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje litt vanskelig å beregne nøyaktig hva som er en brukerdose?
En dose for deg er jo ikke nødvendigvis det samme som en dose for meg og omvendt når det gjelder diverse droger.

Uansett får vi nå bare håpe det ordner seg så vi slipper at politiet bruker 90% av ressursene sine på å stoppe småunger som røyker hasj mens de henlegger alt annet pga nettopp manglende ressurser.
Ikke at jeg sier småunger skal røyke hasj, heller det at politiet har langt viktigere ting de burde ta seg av en å straffeforfølge noen som bare vil slappe av.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel kanskje litt vanskelig å beregne nøyaktig hva som er en brukerdose?
En dose for deg er jo ikke nødvendigvis det samme som en dose for meg og omvendt når det gjelder diverse droger.
Vis hele sitatet...
Nei, Kjelldriver har et godt poeng, en brukerdose sopp er ca 1-2 gram, man har da potensielt 25 brukerdoser med 50 gram sopp. I motsetning til 3 doser med LSD, da en lapp regnes som en dose.

Det er ingenting åpenbart som forklarer hvorfor man har den store forskjellen, annet enn at LSD da er et syntetisk stoff og regnes som mye mer potent/farligere enn Psilocybinholdig sopp av myndighetene.
Velger å legge inn denne:
https://www.aftenbladet.no/innenriks...ersom-det-ikke

Det er en forholdsvis liten undersøkelse gjort av Actis på rundt 1000 mennesker. De fleste sier de mener narkotikabruken vil øke som følge av avkriminaliseringen. Ville vært interessant å se statistikken på hele befolkningen angående dette spørsmålet, kunne jo vært mulig at det ikke avviker så veldig fra virkeligheten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Det er en forholdsvis liten undersøkelse gjort av Actis på rundt 1000 mennesker. De fleste sier de mener narkotikabruken vil øke som følge av avkriminaliseringen. Ville vært interessant å se statistikken på hele befolkningen angående dette spørsmålet, kunne jo vært mulig at det ikke avviker så veldig fra virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Einaste kommentaren til det er ... so what?

Spørsmålet er altså om folk trur fleire vil prøve narkotika om det vert lovleg. Altså... Kvifor er det relevant om folk trur det?

Svaret er at det er ikkje relevante. Det er to relevante spørsmål:
1. Vil fleire prøve narkotika?
2. Vil fleire verte avhengige eller få eit problematisk forhold til rusmiddel?

Svaret på #1 er interessant, men ikkje nødvendigvis viktig. At folk prøver ting er ikkje eit stort problem nødvendigvis. Men ingen av spørsmåla får du svar på ved å spørje folk, ei heller heile beolkinga.

Eit betre spørsmål ville vore "Vil du prøve hasj om det vert lovleg?"

Det hadde hatt litt verdi. Og det veit nok ACTIS. Difor stiller dei ikkje det spørsmålet.

Så nei, det vil ikkje vere interessant å sjå svaret på spørsmålet ACTIS stiller, fordi spørsmålet er grunnleggjande uinteressant, for heile befolkinga. Vi har heller ingen grunn til å anta at ikkje utvalet er tilstrekkeleg representativt. Problemet er bare at spørsmålet ikkje er det!
Psykedelisk bakverk
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Velger å legge inn denne:
https://www.aftenbladet.no/innenriks...ersom-det-ikke

Det er en forholdsvis liten undersøkelse gjort av Actis på rundt 1000 mennesker. De fleste sier de mener narkotikabruken vil øke som følge av avkriminaliseringen. Ville vært interessant å se statistikken på hele befolkningen angående dette spørsmålet, kunne jo vært mulig at det ikke avviker så veldig fra virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Aldeles ikke rart befolkningen tror dette med tanke på hvor offensive blant annet NNPF har vært i media angående akkurat dette. Som Vidarlo påpeker helt uinteressant, om noe, viser dette heller hvilken påvirkning politiet m.fl har på samfunnet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, Kjelldriver har et godt poeng, en brukerdose sopp er ca 1-2 gram, man har da potensielt 25 brukerdoser med 50 gram sopp. I motsetning til 3 doser med LSD, da en lapp regnes som en dose.

Det er ingenting åpenbart som forklarer hvorfor man har den store forskjellen, annet enn at LSD da er et syntetisk stoff og regnes som mye mer potent/farligere enn Psilocybinholdig sopp av myndighetene.
Vis hele sitatet...

Tipper flest public freakouts har skjedd med unintentional od LSD kontra sopp da det er vanskeligere å dosere riktig/vite hva du har.. også videre fordi LSD kan produseres og er mye lettere å gjemme unna store mengder for slike ulovlige distrubitører.. i tillegg så kan jo 1 lapp i teorien være 1000ųg og derfor inneholde 10 brukerdoser, sånn sett får du 30 brukerdoser, med andre ord, 5 mer brukerdoser enn med soppen
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Einaste kommentaren til det er ... so what?

Spørsmålet er altså om folk trur fleire vil prøve narkotika om det vert lovleg. Altså... Kvifor er det relevant om folk trur det?

Svaret er at det er ikkje relevante. Det er to relevante spørsmål:
1. Vil fleire prøve narkotika?
2. Vil fleire verte avhengige eller få eit problematisk forhold til rusmiddel?

Svaret på #1 er interessant, men ikkje nødvendigvis viktig. At folk prøver ting er ikkje eit stort problem nødvendigvis. Men ingen av spørsmåla får du svar på ved å spørje folk, ei heller heile beolkinga.

Eit betre spørsmål ville vore "Vil du prøve hasj om det vert lovleg?"

Det hadde hatt litt verdi. Og det veit nok ACTIS. Difor stiller dei ikkje det spørsmålet.

Så nei, det vil ikkje vere interessant å sjå svaret på spørsmålet ACTIS stiller, fordi spørsmålet er grunnleggjande uinteressant, for heile befolkinga. Vi har heller ingen grunn til å anta at ikkje utvalet er tilstrekkeleg representativt. Problemet er bare at spørsmålet ikkje er det!
Vis hele sitatet...
Er i grunn enig i det du sier. Men på samme tid så hadde det vært ganske interessant å se hva slags holdninger folk har til en avkriminalisering og narkotika generelt. Det er jo tross alt holdningene som har mye å si for hvordan man legger lover og hva politikerne velger å spille på, og som har holdt mye av krigen mot narkotika på stående fot. Det kan også si mye om hvor lite eller mye opplyst befolkningen er på emnet.

Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
Tipper flest public freakouts har skjedd med unintentional od LSD kontra sopp da det er vanskeligere å dosere riktig/vite hva du har.. også videre fordi LSD kan produseres og er mye lettere å gjemme unna store mengder for slike ulovlige distrubitører.. i tillegg så kan jo 1 lapp i teorien være 1000ųg og derfor inneholde 10 brukerdoser, sånn sett får du 30 brukerdoser, med andre ord, 5 mer brukerdoser enn med soppen
Vis hele sitatet...
Hadde forslagene vært puttet i praksis uten noen endring så kunne distributører bare lagd tabs med 2000, 3000, 4000 eller hvorfor ikke 10 000ųg til å transportere? Blir man tatt er det jo null straff tross alt
Sist endret av Sopphuet; 24. desember 2019 kl. 00:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Einaste kommentaren til det er ... so what?

Spørsmålet er altså om folk trur fleire vil prøve narkotika om det vert lovleg. Altså... Kvifor er det relevant om folk trur det?

Svaret er at det er ikkje relevante. Det er to relevante spørsmål:
1. Vil fleire prøve narkotika?
2. Vil fleire verte avhengige eller få eit problematisk forhold til rusmiddel?

Svaret på #1 er interessant, men ikkje nødvendigvis viktig. At folk prøver ting er ikkje eit stort problem nødvendigvis. Men ingen av spørsmåla får du svar på ved å spørje folk, ei heller heile beolkinga.

Eit betre spørsmål ville vore "Vil du prøve hasj om det vert lovleg?"

Det hadde hatt litt verdi. Og det veit nok ACTIS. Difor stiller dei ikkje det spørsmålet.

Så nei, det vil ikkje vere interessant å sjå svaret på spørsmålet ACTIS stiller, fordi spørsmålet er grunnleggjande uinteressant, for heile befolkinga. Vi har heller ingen grunn til å anta at ikkje utvalet er tilstrekkeleg representativt. Problemet er bare at spørsmålet ikkje er det!
Vis hele sitatet...

Kan egentlig snu det helt på hodet.

Vil fler prøve narkotika?
Antageligvis, og det er bra. For et land med lange vintre, introvert kultur og en noe uheldig dissosiasjon mellom "kos" og alkohol, er alternative rusmidler nøyaktig det vi trenger.
Sist endret av theimplication; 24. desember 2019 kl. 16:26.
Jeg velger å lene meg på guden min - Hans Olav Fekjær, som har skrevet "Rus" (stadig vekk kommet nye opplag på den)

1. Økt tilbud vil føre til økt bruk, men ; nå er det snakk om avkriminalisering, ikke legalisering ala "her Norge, nå kan alle ta 20 ting istedet for/i tillegg til alkohol" - nope, man må fremdeles til halvlugubre folk/steder for å finne shitten sin.

2. En avkriminalisering kan gjøre at disse folka og stedene blir mer synlige, uten tvil - men uansett hva som blir prøvd ; 9 av 10 nøyer seg med å prøve once (illegale stoffer - nå ser vi bort fra kulturen med alkohol)

Av de som prøver eksempelvis hasj og som vil mer enn én gang - kommer de aller aller fleste til å holde forbruket moderat. De som hekter seg er jevnt over folk som like gjerne kunne blitt hekta på betson som sex - hvis man skal ta regnestykket til Fekjær seriøst.

Noe jeg velger å gjøre - for de aller fleste har ikke problematisk bruk, de klarer å styre seg. De skjønner at når søndagskvelden nærmer seg, så må shitten pakkes bort enten det er snakk om pipa, pulveret eller flaska.

De som frykter "frislipp av narkotika" (idiotisk samlebetegnelse - nesten så jeg kan høre bestemødrene skjelve i det fjerne....) og "nå ryker ungdommen utaforr alle sammen" har tydeligvis ikke fått med seg hvordan det har gått med andre land der de har avkriminalisert.

Som jeg skrev på en diskusjonstråd på Nrk før de stengte disquis "det finnes land med helt sinnsyke straffenivå, mye høyere enn Norge - og de ruser seg fordi...."

Nå ser det ut som folk skjønner det viktigste ; Når vi i 60 år har kjørt forbud uten at det funket - så må vi prøve noe annet. Ergo skal jeg spare dere for resten av rantinga mi

Hvis det uansett skulle gå lukt til helvette med oss alle, og NNPF mot formodning har rett når det gjelder ungdommen - så gå tilbake til forbud da vel, er ikke verre er det ?

*tudelu*
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har et lite spørsmål angående avkriminaliseringen.

Vil avkriminaliseringen føre til at snuten er litt mindre oppi trynet på miljøet? Kommer de fortsatt til å stoppe kjenningen hver jævla gang de går igjennom byen og kommer byen fortsatt til å være full av sivil?

Det ble faktisk tre spørsmål det
Mindre bøter med andre ord? Håper de sletter mine som jeg fikk nylig.
Meh, folka omkring meg har aldri fått noe enorme straffer fra før av. mente mer om politiet kommer til å være såpass oppå rusmiljøet som før. Rus er jo helt klart blitt politiets hovedprioritet her i byen min, vi snakker til det punktet at videregående skoler har vakter i gangene spesifikt for å hindre dealing.

Egt lurer jeg bare på om de kommer til å være såpass på miljøet som før...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rusreformen er ikke i land. Hvis AP vil, så er den død. Hvis AP går i regjering med SP, så er den død.
Hvis FRP går ut av regjeringen, så er den død. Vi kan ikke si oss fornøyd med debatten eller politikken
på dette punktet. Vi må bringe reformen i land - og da er vi helt avhengige av at alle gode krefter
engasjerer seg for å sikre nettopp dette. De av dere som tror at avkriminalisering vil forandre
samfunnet til det bedre, kan ikke sitte på gjerdet de neste månedene. Det er nå kampen foregår,
det er nå det tenkes på hva som kan ofres for fortsatt innflytelse. Venstre er svakt.
SP er sterkt. Høyres ledelse og UH og H har intern opposisjon som kan strupe reformen.
Ja det vil bare forsinke, men mens vi venter er den dårlige løsningen i effekt.
Den koster liv, den koster iq. den koster pengerl

Vær så snill. Tiden fremover er tiden for å engasjere seg. Det er nå du er trengt.
Sist endret av meaculpaUIO; 16. januar 2020 kl. 23:37.
Excactly. Det er så jævla mange hasjrøkere her i landet, men altfor mange er passive. Miljøet er nødt til å ta seg sammen og gå skikkelig på barrikadene på dette.
Problemet er at 90% av de som bruker rusmidler rekreasjonelt vil aldri snakke offentlig om dette i frykt for stigmatisering, psykiske og sosiale problemer i ettertid, meg inkludert. De som tør å ta diskusjonen er få, noe som dessverre også setter "narkomane" i en bås for seg selv. Jeg tror svært mange av det norske folk ikke skjønner omfanget av rusmiddelbruk her i Norge, men på grunn av at det er så få som tør å snakke offentlig om temaet vil det alltid være noe "de aller færreste driver på med".

Jeg snakker aldri høyt om mitt syn på rusmidler i frykt for å få narkoman stemplet i panna hver gang man går ut av huset. I tillegg er det mange som har et sunt forhold til rus samtidig som de er foreldre, noe som gjør frykten for represalier enda større i form av politi og barnevern

Så lenge majoriteten av det norske folk nekter å la seg opplyse og enda hviler på propaganda fra 60-tallet vil vi aldri få en åpen saklig og faktabasert diskusjon. Tar du en titt på facebook så vil du se hvordan det ligger an.
Hvilke barrikader skal det gås på ? Hvordan kan folk flest markere støtte til denne saken på en god måte ?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hvilke barrikader skal det gås på ? Hvordan kan folk flest markere støtte til denne saken på en god måte ?
Vis hele sitatet...
Her https://www.normalnorge.no/ kanskje?
Det med stemplet forstår jeg. Selvom etter egen erfaring betyr ikke det å kjempe for saken nødvendigvis at man får dette stemplet. Har vært aktiv i politikk siden jeg var tretten og overbeviste førstekandidaten i lokallaget jeg var med i om hvorfor legalisering var veien å gå som femtenåring. Jeg har overbevist en prest i norske kirke om at psykedelika kan være utrolig religiøst og nyttig for enkelte folk, folk gir deg sjeldent et stempel

I tillegg vil jeg si at er du på den sosiale siden av politikken har de fleste respekt for deg uansett stempel du har og saker du kjemper for
Sist endret av Brynwev; 17. januar 2020 kl. 14:05.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er fullt stuerent å debattere nå, og man skal ikke akseptere at folk kaller det liberal, romantiker eller bruker. Det er ikke saklig oppførsel i en diskusjon. For å si det på en teit måte: Fredrik Solvang hadde kunnet slå ned på det i en debatt. Oppegående folk forstår at den type beskyldninger er varm luft, og ikke reell argumentering.

Meld dere inn i tryggere ruspolitikk, retweet ting på sosiale medier. Ta diskusjonen med nøytrale venner og folk som
står utenfor. Skriv inn til avisene anonymt eller som vanlige mennesker.

Å gjenta budskapet om at ingen brukere står frem, at det er skummelt, at folk er passive, syns jeg man IKKE skulle gjøre, hvis man skulle ønske det endret seg. Fordi man konsoliderer og legger opp til at det er slik med å karakterisere det som en håpløs, gudegitt konsekvens. Dere lager et ekko av håpløshet og seig slimete masse.

Bryn nevner også noe jævlig underkommunisert. Det er sexy som faen å stå opp for urettferdighet, mot dumhet og autoritær, facistisk tenking. Faktisk er det motiverende og spennende å være aktivist til tider, føle at man er en del av historien, står opp for sin tids store sosiale sak.

Det får hjertet til å banke, og blodet til å bruse.

Alt dette har jo mange av dere egentlig lyst til -- hva er det dere venter på?
Sist endret av meaculpaUIO; 17. januar 2020 kl. 20:25.
elsker glass ;?)
3 0
har norge avkriminalisert bruk av narkotika eller hva er det som foregår på stortinget??
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Narkotika er og kommer til å være ulovlig en god stund fremover. Jeg leser masse bra om ting som skjer på stortinget i media, men helt ærlig så er det ikke noe nytt så og si bortsett fra noen positive replikker som så og si bare er et spill for galleriet.
Nå er ketamin godkjent som legemiddel mot depresjon i Norge

tl;dr:
(...) Torsdag fikk også produsenten av legemiddelet esketamin markedsføringsgodkjennelse i Norge (...) – Firmaet vil kanskje søke om at legemiddelet skal komme på blå resept. Vi vet foreløpig ikke hva prisen vil bli i Norge, skriver Steinar Madsen i Statens legemiddelverk til forskning.no. (...)

Den norske hjerneforskeren Ole Andreassen snakker om et paradigmeskifte. Altså en helt ny måte å tenke på behandling av depresjon. (...) Det kan gjøre at vi forstår sykdommens biologi bedre. (...)

Dagens medisiner bygger i stor grad på hypotesen om at depresjon skyldes et underskudd av serotonin i hjernen. (...) Ketamin påvirker et annet signalstoff i hjernen enn serotonin, nemlig glutamat. (...) Johan Lundberg, psykiater ved Karolinska Institutet i Sverige, forteller at det finnes mye forskning som tyder på at ketamin hjelper mot depresjon. (...)

Andreassen er enig med Lundberg i at det er nå er grunn til større optimisme. Han forteller at en del leger, også i Norge, i spesielle tilfeller allerede har tatt i bruk ketamin intravenøst til de sykeste pasientene. (...)
Sist endret av fustercluck; 18. januar 2020 kl. 16:27.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Nå er ketamin godkjent som legemiddel mot depresjon i Norge

tl;dr:
(...) Torsdag fikk også produsenten av legemiddelet esketamin markedsføringsgodkjennelse i Norge (...) – Firmaet vil kanskje søke om at legemiddelet skal komme på blå resept. Vi vet foreløpig ikke hva prisen vil bli i Norge, skriver Steinar Madsen i Statens legemiddelverk til forskning.no. (...)

Den norske hjerneforskeren Ole Andreassen snakker om et paradigmeskifte. Altså en helt ny måte å tenke på behandling av depresjon. (...) Det kan gjøre at vi forstår sykdommens biologi bedre. (...)

Dagens medisiner bygger i stor grad på hypotesen om at depresjon skyldes et underskudd av serotonin i hjernen. (...) Ketamin påvirker et annet signalstoff i hjernen enn serotonin, nemlig glutamat. (...) Johan Lundberg, psykiater ved Karolinska Institutet i Sverige, forteller at det finnes mye forskning som tyder på at ketamin hjelper mot depresjon. (...)

Andreassen er enig med Lundberg i at det er nå er grunn til større optimisme. Han forteller at en del leger, også i Norge, i spesielle tilfeller allerede har tatt i bruk ketamin intravenøst til de sykeste pasientene. (...)
Vis hele sitatet...
Det kom uforventet! Noen som vet om dette faktisk vil kunne bli tilbudt tidlig i behandling, eller om det vil bli en "siste utvei"- løsning? Ser litt for meg at det kan bli samme greia som medisinsk cannabis. Muligheten er der, men man må ha prøvd absolutt alt annet før man kan få lov til å prøve...
Sitat av hippitus Vis innlegg
Det kom uforventet! Noen som vet om dette faktisk vil kunne bli tilbudt tidlig i behandling, eller om det vil bli en "siste utvei"- løsning? Ser litt for meg at det kan bli samme greia som medisinsk cannabis. Muligheten er der, men man må ha prøvd absolutt alt annet før man kan få lov til å prøve...
Vis hele sitatet...
Kan allerede få ketamin-behandling hos EmmaSofia klinikken. Det koster en del vil jeg tro.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Kan allerede få ketamin-behandling hos EmmaSofia klinikken. Det koster en del vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ja, har sett det. Forskjellen er vel at en lege nå kan skrive det ut som medisin på resept (eller så snart produsenten har søkt om pris på produktet, ut ifra artikkelen). Derfor lurer jeg på om ketamin er noe man kan få tidlig under behandling, eller om man må igjennom all annen tradisjonell behandling før det i hele tatt blir vurdert. Men er kanskje litt tidlig å spørre om det enda.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vi er kommet langt. Og vi skal komme lengre. Jo flere som blir med, jo bedre.
Da er FRP ute av regjering og det ser ut som det kan spøke for rusreformen. Noen som har innspill på hva som nå vil skje med tanke på dette prosjektet?
BRAND ∞ STRONG
Personlig tror jeg ikke det vil utgjøre mye forskjell. FrP er en løs kanon og kunne lik gjerne funnet på å rette fingrern i en annen retting om det hadde gagnet de på noe vis.
Jeg tror vi beveger oss mot en legalisering/normalisering uansett og att denne hendelsen ikke stopper det toget.
Men det skjer ikke i morgen...
Sist endret av vindaloo; 20. januar 2020 kl. 14:52.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det vil gjøre enorm forskjell. Vent å se. FRP og KRF i opposisjon med SP mot reformen og et stadig taktisk, utydelig AP, med troverdige rusreformister i lederskapet (not) Hadja og Støre,

vil sette reformarbeidet tilbake, selv om det på en måte ikke var kommmet lengre enn en tydelig anbefaling i NOUen og et vaklende stortingsflertall.

Bare å telle representanter på stortinget det - flertallet forsvinner når KRF og FRP ikke tvinges til å godta dette via regjeringsplattformen.

Alt dette for et barn og en kvinne - skyt meg gjerne med bazooka, men vi hadde faktisk forebygget mer lidelse totalt sett i fremtiden, med at FRP hadde blitt i regjering gjennom å vinne denne enkeltsaken - uten å finregne på eksempelets makt i fremtiden, for andre i lignende situasjon. Det skal jo være en individuell vurdering.

Samtidig kan det være at dagens overskrifter "FRP GÅR UT AV REGJERING" vil bli omgjort via avtale med Erna, eller andre ting. Sånn er politikken.

URK!
Sist endret av meaculpaUIO; 20. januar 2020 kl. 15:10.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Bare å telle representanter på stortinget det - flertallet forsvinner når KRF og FRP ikke tvinges til å godta dette via regjeringsplattformen.
Vis hele sitatet...
Men det er da ikke sikkert at krf kommer seg ut av denne forpliktelsen hvis de vil fortsette i regjering. Reformen er tross alt viktig for Høyre og Venstre?
Og så lenge Ap lander på rett side blir det flertall på stortinget selv uten krf? Det siste der blir jo en merkelig situasjon selvfølgelig men det ligger an til å bli ganske mye rart frem mot valget.

Kan hende jeg tar helt feil, men lurer på det her altså.
Bare å telle representanter på stortinget det - flertallet forsvinner når KRF og FRP ikke tvinges til å godta dette via regjeringsplattformen.
Vis hele sitatet...
Krf fortsetter i regjering og regjeringen vil fortsatt følge Granvoldplatformen som forplikter Krf til å stemme for. Da har de klart flertall sammen med SV, R, MDG og AP som har programfestet at de støtter avkriminalisering og som stemte for avkriminalisering i helsekomiteen.
Sist endret av GaiusMarius; 20. januar 2020 kl. 18:12.
Sitat av GaiusMarius Vis innlegg
Krf fortsetter i regjering og regjeringen vil fortsatt følge Granvoldplatformen som forplikter Krf til å stemme for. Da har de klart flertall sammen med SV, R, MDG og AP som har programfestet at de støtter avkriminalisering og som stemte for avkriminalisering i helsekomiteen.
Vis hele sitatet...
Er usikker på om AP vil støtte regjeringens rusreform. Tore O. Sandvik, fylkesordfører i trøndelag, gikk for et par uker siden ut mot nettopp denne, og han er ikke eneste AP-er som har vært negativ.

Dersom AP ikke støtter den på stortinget, ryker den.
Sitat av stranger Vis innlegg
Er usikker på om AP vil støtte regjeringens rusreform. Tore O. Sandvik, fylkesordfører i trøndelag, gikk for et par uker siden ut mot nettopp denne, og han er ikke eneste AP-er som har vært negativ.

Dersom AP ikke støtter den på stortinget, ryker den.
Vis hele sitatet...
Det vil alltid være personer i partiet som er uenige, men likevel er det slik at de må følge partiets program. Så med mindre de går mot eget program er det fortsatt flertall på Stortinget for reformen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
AP ville jeg ikke følt meg trygg på. Hvem av dere tror Støre eller Hadja hadde ofret 1% innflytelse eller politisk kapital for en reform som denne, som de begge har markert seg verdimessig vekk fra?
Hadja "Smekk på fingeren" (google) og politisk feige Støre kommer ikke til å bli de som leder an, eller sanksjonerer noe sånt.
De kan i høyden tåle det fra et flertall i partiet, er min vurdering.
I min ungdom på 00-taller kostet vel et g hasj xxx(?) kr?? Husker ikke helt for det var ikke akkurat min greie. Men når man ser på hva en pakke snus eller røyk koster i dag. Hva kommer ikke et gram med brunt til å koste når staten skal ha sine skatter og avgifter. Blir det en realitet kommer det nok til å svi greit pungen. Eller hva sier dere?

Blandingsmisbrukere som mange er, kommer dere til å stikke innom Hasjoteket og shoppe varer der og resten av godsakene gjennom de vanlige kanalene?

Kommer dere til å rope: "Nei, fysj! Dette skal jeg ha meg frabedt, min gode herre! Jeg finansierer ikke slik illegal handel med hasjis!!! God dag til dem! Behold det svineriet selv! Jeg sa goood dag!!!" Mens dere løfter på bowlerhatten, når den vante pillepusheren din viser frem en bønne kan få en god pris på i tillegg til pillene du nettopp kjøpte?
Sist endret av Veggen; 21. januar 2020 kl. 17:15. Grunn: Pris
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
I min ungdom på 00-taller kostet vel et g hasj xxx(?) kr?? Husker ikke helt for det var ikke akkurat min greie. Men når man ser på hva en pakke snus eller røyk koster i dag. Hva kommer ikke et gram med brunt til å koste når staten skal ha sine skatter og avgifter. Blir det en realitet kommer det nok til å svi greit pungen. Eller hva sier dere?

Blandingsmisbrukere som mange er, kommer dere til å stikke innom Hasjoteket og shoppe varer der og resten av godsakene gjennom de vanlige kanalene?

Kommer dere til å rope: "Nei, fysj! Dette skal jeg ha meg frabedt, min gode herre! Jeg finansierer ikke slik illegal handel med hasjis!!! God dag til dem! Behold det svineriet selv! Jeg sa goood dag!!!" Mens dere løfter på bowlerhatten, når den vante pillepusheren din viser frem en bønne kan få en god pris på i tillegg til pillene du nettopp kjøpte?
Vis hele sitatet...
For det første er det ikke legalisering og offentlig utsalg vi diskuterer her, men regjeringens ønske om å styre narkotikalovgivningen mot en avkriminalisering.

For det andre så tror jeg de fleste ville ønsket å heller betale noe mer for å slippe rulleblad, ødelagt karriere, nektet legemidler på livstid, bot på flerfoldige tusen+++.

For det tredje; om det skulle vært snakk om en legalisering: hvorfor måtte ett gram, si hasj, vært så dyrt? Dette grammet koster tilnærmet ingenting å produsere så skatter og avgifter kunne vært ganske kvalmende høye uten at det svarte markedet hadde vært et rimeligere alternativ.

Det er ikke som om vi ikke allerede betaler for at folk skal risikere årevis i fengsel for smugling, salg osv.
Sist endret av Veggen; 21. januar 2020 kl. 17:15.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvorfor skal et gram hasj være så billig? Et seriøst hasjprodukt kan være laget av 10x sin vekt i cannabisblomst - få høre argumentasjonen for hvorfor det skal være så billig? Høres heller ut som det er rimelig at det skal være dyrt, bra og konsentrert.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pessimistisk som jeg er så lå jeg å ventet på hva som skulle ødelegge for rusreformutvalgets anbefalinger, og FRP skulle stemme for, men siden de ikke er i regjering lengre varsler de motstand. Og når de driver på slik, så må man si de har nådd nye dybder, ikke at politikere aldri har løyet før, det her er bare ekstra sleipt.
Sist endret av Dodecha; 11. februar 2020 kl. 14:06.
https://www.aftenposten.no/norge/pol...-skal-straffes

Bruk blir ikke lovlig for de av dere som tror det, men forslaget som er fremmet ang mengder skremmer meg litt.

Men etter all sannsynelig vil nok five-0 fortsatt gjøre det de gjør i dag med litt annerledes mandater
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvorfor skal et gram hasj være så billig? Et seriøst hasjprodukt kan være laget av 10x sin vekt i cannabisblomst - få høre argumentasjonen for hvorfor det skal være så billig? Høres heller ut som det er rimelig at det skal være dyrt, bra og konsentrert.
Vis hele sitatet...
Fordi cannabis er ca like billig å produsere som tomater...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Enig i det, men jeg tenker da iforhold til hva som hadde blitt akseptert i sosialdemokratisk forstand.