Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 14816
Jeg er stort sett enig med deg her. Jeg har aldri hatt en jobb jeg kategoriserer som "drømmejobben", og for å være ærlig tror jeg det bare finnes noen arbeidsplasser innen for kategorien. Alle jobber vil på ett eller annet vis være repeterende, og både inneholde gode og dårlige dager.

For min del er gleden ved å gå på jobb at du har gjort rederlig arbeid for å tjene penger, også har du noe å glede deg til å komme hjem fra. Helga og fredagsfølesen kommer ikke av seg selv! Har selv jobbet siden jeg var 15 år, og jeg ser på arbeidsplassen som midlertidig. Har vel hatt ett opphold på 5 mnd uten jobb, og har aldri følt meg så ubrukelig. Må legge til at jeg ikke gikk på nav disse mnd, men div. strøjobber.

Det som gjør meg mest kvalm av å lese er unnskyldningene trygdede gir seg selv for å fortsette i den negative spiralen. En trygdet mann på 50 år pressterte å si at han ikke ville ta arbeidsplassen fra den yngre generasjon. Neivel, da får du heller ta skatten han betaler da?

Og unnskyldningen til Vegard for å ikke jobbe er at han ikke er motivert, og får noe igjen av arbeidet. Det vitner jo bare om at han lever i sin egen boble. Tror at å "nave" vil til syvende og sist føre til at han får drømmejobben.

Problemet i Norge er at mange ser på nav som en fallskjerm som du selv kan løse ut når du føler for å ikke jobbe. I mine øyne skal det ikke være en fallskjerm, men en redningspakke for de som ikke har mulighet for arbeid. Og SELVFØLGELIG skal vi ha trygd. Hvis jeg en dag ender opp invalid uten muligheter for å arbeide vil jeg også ha en mulighet for å leve videre. Men snylte skal jeg aldri gjøre!
Sitat av Weedman420 Vis innlegg
Det som gjør meg mest kvalm av å lese er unnskyldningene trygdede gir seg selv for å fortsette i den negative spiralen. En trygdet mann på 50 år pressterte å si at han ikke ville ta arbeidsplassen fra den yngre generasjon. Neivel, da får du heller ta skatten han betaler da?
Vis hele sitatet...
Totalt enig.
Blir forbanna når folk sier ting som at de er "deprimerte" og kan ikke jobbe for da blir de slitne. De orker ikke, for da blir de bare enda mer deprimert. Leste en artikkel/latterlig blogg om en jente på 20 som klagde over at ingen forsto at hun ikke likte å jobbe og ble deprimert av det, og at hun fikk alt for lite penger fra NAV.
Tror folk virkelig andre synes det er gøy å stå opp klokken 06 og dra på jobb? Tror de andre virkelig elsker livet sitt? Slik som kronikkforfatteren her - tror han andre har vanvittig med motivasjon for å jobbe? Blir så provosert!
Det verste er at de tror det er mer vanskelig for dem enn for andre, og at det er mer synd på dem. At det derfor er greit å ta penger som andre har jobbet hardt for.

Det er mange som er deprimerte, og jeg snakker ikke om "småtrist", jeg snakker om DEPRIMERT, men de jobber for det. De går ikke rundt og tar andres hardtarbeidede penger! "Åh, buhu, jeg er så nihilistisk og jeg klarer ikke jobbe", som om de er de eneste i verden... Hvorfor skal de få MINE penger?

Muligens jeg virker kald, men hvis jeg kunne bestemt, hadde jeg ikke gitt en krone til slike som ikke jobber fordi de ikke vil. De gir et dårlig inntrykk over folk som får penger fra NAV, selv de som fortjener det.
Feilene ligger i systemet, ikke hos menneskene. Vi er bare et produkt av velferdsstaten. Når det er mulig og overleve å leve ett helt greit liv etter norske standarer, og man ikke er interessert i å streve etter rikdom og status, så er jo nav reine gullgruven.

Nasjonalfølelsen har forsvunnet og fellesskapet betyr ikke så mye lengre, det handler om og overleve og ta vare på seg selv og familien.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Totalt enig.
Blir forbanna når folk sier ting som at de er "deprimerte" og kan ikke jobbe for da blir de slitne. De orker ikke, for da blir de bare enda mer deprimert. Leste en artikkel/latterlig blogg om en jente på 20 som klagde over at ingen forsto at hun ikke likte å jobbe og ble deprimert av det, og at hun fikk alt for lite penger fra NAV.
Tror folk virkelig andre synes det er gøy å stå opp klokken 06 og dra på jobb? Tror de andre virkelig elsker livet sitt? Slik som kronikkforfatteren her - tror han andre har vanvittig med motivasjon for å jobbe? Blir så provosert!
Det verste er at de tror det er mer vanskelig for dem enn for andre, og at det er mer synd på dem. At det derfor er greit å ta penger som andre har jobbet hardt for.

Det er mange som er deprimerte, og jeg snakker ikke om "småtrist", jeg snakker om DEPRIMERT, men de jobber for det. De går ikke rundt og tar andres hardtarbeidede penger! "Åh, buhu, jeg er så nihilistisk og jeg klarer ikke jobbe", som om de er de eneste i verden... Hvorfor skal de få MINE penger?

Muligens jeg virker kald, men hvis jeg kunne bestemt, hadde jeg ikke gitt en krone til slike som ikke jobber fordi de ikke vil. De gir et dårlig inntrykk over folk som får penger fra NAV, selv de som fortjener det.
Vis hele sitatet...
Kvalitetspoeng for å bruke "nihilistisk" i en setning!

Spøk til side: Jeg tror nok systemet er for lett å manipulere, men til syvende og sist vil jeg tro at folk flest ønsker å jobbe. Unge mennesker i systemet bør imidlertid få mer veiledning ift. hvilke jobb og utdanningsmuligheter de har.
Sist endret av Orph; 2. april 2012 kl. 15:01.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Hvorfor skal de få MINE penger?
Vis hele sitatet...
Slik fungere velferdsstaten Norge.
Sitat av woff Vis innlegg
Beklager at jeg ikke har fulgt opp.. Joda, jeg søker på stort sett det som er ledig og jeg har ingenting i mot å jobbe, men saken er den at jeg nok antagligvis er 'for gammel' da jeg aldri engang har blitt innkalt til intervju.. Veldig få arbeidsgivere som foretrekker noen over femti mot nyutdannede som ikke setter noe krav... Greit nok at APJens tror at det er lett å få seg jobb som eldre her i landet, men her i distriktet funker det ikke sånn!
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du er utdannet som, men jeg folk med lav utdanning og som er 50+ har sikkert større vanskeligheter med å få seg jobb, som du sier.
Dessuten er nok de yngre mye mer villige til å flytte på seg.

Har du vurdert mer utdanning?


Til det tråden omhandler: Som sagt tidligere, så er det forskjell på de som er psykisk uføre, fysisk uføre og de som bare ikke gidder å jobbe (eller vil utnytte systemet).

Jeg kjenner til minst en person i hver av de tre nevnte kategoriene, og det er den siste som er problemet. Det er vanskelig å skille mellom hvem som utnytter og ikke, men når folk faktisk skryter/forteller at de utnytter systemet, så vil jeg anbefale å rapportere inn personen.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Totalt enig.
Blir forbanna når folk sier ting som at de er "deprimerte" og kan ikke jobbe for da blir de slitne. De orker ikke, for da blir de bare enda mer deprimert. Leste en artikkel/latterlig blogg om en jente på 20 som klagde over at ingen forsto at hun ikke likte å jobbe og ble deprimert av det, og at hun fikk alt for lite penger fra NAV.
Tror folk virkelig andre synes det er gøy å stå opp klokken 06 og dra på jobb? Tror de andre virkelig elsker livet sitt? Slik som kronikkforfatteren her - tror han andre har vanvittig med motivasjon for å jobbe? Blir så provosert!
Det verste er at de tror det er mer vanskelig for dem enn for andre, og at det er mer synd på dem. At det derfor er greit å ta penger som andre har jobbet hardt for.

Det er mange som er deprimerte, og jeg snakker ikke om "småtrist", jeg snakker om DEPRIMERT, men de jobber for det. De går ikke rundt og tar andres hardtarbeidede penger! "Åh, buhu, jeg er så nihilistisk og jeg klarer ikke jobbe", som om de er de eneste i verden... Hvorfor skal de få MINE penger?

Muligens jeg virker kald, men hvis jeg kunne bestemt, hadde jeg ikke gitt en krone til slike som ikke jobber fordi de ikke vil. De gir et dårlig inntrykk over folk som får penger fra NAV, selv de som fortjener det.
Vis hele sitatet...
Herregud. Det var da veldig bastant og syntende vi skulle være idag da.
Depresjon trenger ikke å være "æsj jeg er i dårlig humør idag vil ikke gå på jobb", det kan gå ut over hele kroppen din, både fysisk og psykisk. Det er en jævla fæl sykdom, om du faktisk har depresjon, og ikke bare har noen dårlige uker.

De får ikke dine penger. De får staten sine penger. Kanskje dine penger ble brukt til å kjøpe opp metadon til klinikkene i Oslo? Tenk på det du, staten kjøper narkotika å gir ut GRATIS til rusmisbrukere, fra din lomme.

Trur ikke du helt fatter omfanget av hvor viktig psyken faktisk er.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Men om man er så psykisk skada at man ikke kan gå på butikken, og da bruker man ikke penger, og trenger ikke penger fra NAV. Og problemet eksisterer ikke.

Problem solved. Neste.
Vis hele sitatet...
For da kjøper andre mat til deg gratis, og strøm, vann, TV, internett betaler jo seg selv.
Går selv på arbeidsavklaringspenger om dagen å tro meg det er ikke noe luksus så hvorfor noen vil leve med dette over lengre tid fordi de ikke gidder å jobbe er rimelige tjukke i huet! Vil ikke akkurat si jeg er en "naver" fordi jeg driver med omskolering etter noen skader. Savner dagene hvor jeg tjente rundt 25k i mnd i stedet for litt over 12k kan man si!
Sosietær maniker
Hvorfor er det selvsagt at alle må bidra? Fordi vi ble født her? Fordi et norsk statsborgerskap sikrer gratis (?) helse og utdanning? I tilfelle krig trenger vi en våken befolkning?

For å hedre felleskapet? Det fellesskapet hvor man må betale for en slurk vann? Det fellesskapet som behandler kronisk syke mennesker som søppel? Det fellesskapet som stiller som minstekrav at man lar barna sine undergå 9 år med tvang?

Har sett anslag på at opp mot 80% av alle jobber i verden kan automatiseres. Hvorfor blir det ikke engang diskutert? Skulle tro velferden vår fikk vind i seilene av at vi lempet på arbeidsmengden? Kanskje grunner det i den samme fiendtlige innstillingen som gjør at selverklærte samfunnsstøtter ikke er bevisste over at jordbruket i dag er 25 ganger mer effektivt enn i føydalismen. Snakker om profitt, naturligvis. Ett språkfilosofisk trinn videre og det kalles makt. Det må jo sies; En mett, uthvilt og tilfreds befolkning kan være... Uforutsigbar.

For meg blir ikke spørsmålet; «Hvorfor er det noen som snylter?», men snarere; «Hvorfor får sadister så mye oppslutning?»
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Herregud. Det var da veldig bastant og syntende vi skulle være idag da.
Depresjon trenger ikke å være "æsj jeg er i dårlig humør idag vil ikke gå på jobb", det kan gå ut over hele kroppen din, både fysisk og psykisk. Det er en jævla fæl sykdom, om du faktisk har depresjon, og ikke bare har noen dårlige uker.

De får ikke dine penger. De får staten sine penger. Kanskje dine penger ble brukt til å kjøpe opp metadon til klinikkene i Oslo? Tenk på det du, staten kjøper narkotika å gir ut GRATIS til rusmisbrukere, fra din lomme.

Trur ikke du helt fatter omfanget av hvor viktig psyken faktisk er.
Vis hele sitatet...
Og pengene mine går til staten, så et visst prosent går til dem. Synes argumentet om at "kanskje akkurat mine penger" gikk et annet sted er svakt, når alle pengene blir samlet i en kasse.

Jeg vet hvor omfattende psyken er, og jeg mener at alle som eksisterer har et grunnlag for å ha det jævlig, så at noen skal tro de har det mer jævlig enn andre fordi de må jobbe og derfor kan sitte hjemme mens de får penger - og attpåtil klager over hvor lite de får, er skammelig. Det finnes selvfølgelig unntak. Mange psykisk syke fortjener å få penger, men blir overskygget av slike useriøse folk, som "mangler motivasjon" og er deppa pga de ikke liker livet sitt.

Har ingenting i mot å hjelpe rusmisbrukere, synes dog ikke metadon er den beste løsningen. Det er mye skattepenger går til som jeg er uenig i, men folk som får trygd, som egentlig ikke trenger det er nok på første plass. (lønn til kongefamilien for å "representere" Norge kommer rett etter)

Og ja, jeg er kald og bastant. Sikkert et dårlig menneske også, hahaha. Viser ingen nåde når jeg ikke mener folk fortjener det. Sånn er livet.
Her er en artikkel linket opp mot temaet. Stakkars arbeidsgivere, det er nesten de det går verst utover.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Jeg vet hvor omfattende psyken er, og jeg mener at alle som eksisterer har et grunnlag for å ha det jævlig, så at noen skal tro de har det mer jævlig enn andre fordi de må jobbe og derfor kan sitte hjemme mens de får penger - og attpåtil klager over hvor lite de får, er skammelig. Det finnes selvfølgelig unntak. Mange psykisk syke fortjener å få penger, men blir overskygget av slike useriøse folk, som "mangler motivasjon" og er deppa pga de ikke liker livet sitt.
Vis hele sitatet...

På et eller annet punkt vil jo kvalifiserte fagfolk prøve å hjelpe de som påstår at de ikke klarer arbeid i noen form, og de vil jo friskmelde snyltere og svindlere som prøver å lure seg til støtte fra NAV. Jeg kan jo si at i mitt tilfelle gikk det 6 uker fra jeg sendte søknad til NAV om dagpenger til jeg plutselig sto med timekort fra fastlege, distrikttjenesten for psykologi, og en kognitiv terapaut i hånda.

Hvis noen klarer å spille et skuespill og overbevise psykiatrikere, terapauter og leger over lengre tid om at de ikke er i stand til å jobbe, så fortjener de nesten pengene. Man skal synke helt til bunnen før man føler det er verdt å gjøre det, og det er mange andre steder man kan svindle til seg mer penger med mindre innsats.

Men det å bare godta at man skal leve på arbeidsavklaringspenger fremover fordi det er lettere enn å skaffe seg ny jobb er noe helt annet.
Sitat av Weedman420 Vis innlegg
Det som gjør meg mest kvalm av å lese er unnskyldningene trygdede gir seg selv for å fortsette i den negative spiralen. En trygdet mann på 50 år pressterte å si at han ikke ville ta arbeidsplassen fra den yngre generasjon. Neivel, da får du heller ta skatten han betaler da?
Vis hele sitatet...
Det som virkelig gjør MEG kvalm er sånne som Weedman420 som ikke engang gidder å lese innleggene h*n kritiserer!!

Det er nok ikke opp til MEG å bestemme hvem som får jobbene. Jeg gjør det jeg KAN for å få tilbake en jobb. Jeg søker på alt som er aktuelt.
Det jeg skrev var at jeg trives med å ikke stjele en arbeidsplass som yngre fortjener..
At jeg faktisk har betalt inn til NAV (og skolegangen til Weed'eren?) over drøye 30 år gjør det ganske ok for min del..

@Weedman420: Kvalmen din skyldes kanskje for mye weed kombinert med utrolig dårlige leseegenskaper?
Sitat av woff Vis innlegg
Det som virkelig gjør MEG kvalm er sånne som Weedman420 som ikke engang gidder å lese innleggene h*n kritiserer!!

Det er nok ikke opp til MEG å bestemme hvem som får jobbene. Jeg gjør det jeg KAN for å få tilbake en jobb. Jeg søker på alt som er aktuelt.
Det jeg skrev var at jeg trives med å ikke stjele en arbeidsplass som yngre fortjener..
At jeg faktisk har betalt inn til NAV (og skolegangen til Weed'eren?) over drøye 30 år gjør det ganske ok for min del..

@Weedman420: Kvalmen din skyldes kanskje for mye weed kombinert med utrolig dårlige leseegenskaper?
Vis hele sitatet...
Ikke trives med å stjele en arbeidsplass en yngre fortjener? Er du full eller troller du? Skaff deg jobb du, så skal du se at lønna du tjener brukes til å kjøpe varer og tjenester slik at en som er yngre kan selge deg sine tjenester.

Logikken din er bristende. Det er ikke, har aldri vært, og kommer ALDRI til å være slik at noen vil si du stjeler andres arbeidsplasser om du velger å jobbe. Imidlertid ER det slik at du stjeler fra fellesskapet dersom det er slik at du VELGER å ikke å jobbe.

Faen til slappe folk det var før ass. Takk herre for at ungdommen legger for dagen bedre arbeidsmoral nå tildags enn generasjonen før oss.


Og en ting til. Det at du har betalt inn til nav gjør ikke at det automatisk er slik at du skal kunne hente ut det samme beløpet når du selv velger det. Nav er ikke noen jævla bank heller. Enda en ting som er misforstått skjønner jeg.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Ikke trives med å stjele en arbeidsplass en yngre fortjener? Er du full eller troller du? Skaff deg jobb du, så skal du se at lønna du tjener brukes til å kjøpe varer og tjenester slik at en som er yngre kan selge deg sine tjenester.

Logikken din er bristende. Det er ikke, har aldri vært, og kommer ALDRI til å være slik at noen vil si du stjeler andres arbeidsplasser om du velger å jobbe. Imidlertid ER det slik at du stjeler fra fellesskapet dersom det er slik at du VELGER å ikke å jobbe.

Faen til slappe folk det var før ass. Takk herre for at ungdommen legger for dagen bedre arbeidsmoral nå tildags enn generasjonen før oss.


Og en ting til. Det at du har betalt inn til nav gjør ikke at det automatisk er slik at du skal kunne hente ut det samme beløpet når du selv velger det. Nav er ikke noen jævla bank heller. Enda en ting som er misforstått skjønner jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så ekkel? woff skriver jo helt tydelig at vedkommende gjør alt for å få seg en jobb og søker på alt som er. Så velger du og misforstå med vilje og kommer med ondskapsfulle uttalelser om snylting, tyveri og at woff velger å ikke jobbe. "Skaff deg jobb!" skriver du like etter at woff skriver "Jeg gjør det jeg KAN for å få tilbake en jobb. Jeg søker på alt som er aktuelt."

Hvorfor gjør du sånt? Føler du deg tøff?
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Ikke trives med å stjele en arbeidsplass en yngre fortjener? Er du full eller troller du? Skaff deg jobb du, så skal du se at lønna du tjener brukes til å kjøpe varer og tjenester slik at en som er yngre kan selge deg sine tjenester.

Logikken din er bristende. Det er ikke, har aldri vært, og kommer ALDRI til å være slik at noen vil si du stjeler andres arbeidsplasser om du velger å jobbe. Imidlertid ER det slik at du stjeler fra fellesskapet dersom det er slik at du VELGER å ikke å jobbe.

Faen til slappe folk det var før ass. Takk herre for at ungdommen legger for dagen bedre arbeidsmoral nå tildags enn generasjonen før oss.


Og en ting til. Det at du har betalt inn til nav gjør ikke at det automatisk er slik at du skal kunne hente ut det samme beløpet når du selv velger det. Nav er ikke noen jævla bank heller. Enda en ting som er misforstått skjønner jeg.
Vis hele sitatet...
Fælt så raske folk var til å rage da. Les innlegget til Woff en gang til du.
Sitat av woff Vis innlegg
Det er nok ikke opp til MEG å bestemme hvem som får jobbene. Jeg gjør det jeg KAN for å få tilbake en jobb. Jeg søker på alt som er aktuelt.
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvorfor er du så ekkel? woff skriver jo helt tydelig at vedkommende gjør alt for å få seg en jobb og søker på alt som er. Så velger du og misforstå med vilje og kommer med ondskapsfulle uttalelser om snylting, tyveri og at woff velger å ikke jobbe. "Skaff deg jobb!" skriver du like etter at woff skriver "Jeg gjør det jeg KAN for å få tilbake en jobb. Jeg søker på alt som er aktuelt."

Hvorfor gjør du sånt? Føler du deg tøff?
Vis hele sitatet...
Woff er klar og tydelig på at han en komfortabel med å sitte hjemme, og ror seg i land med gjennomsiktige argumenter som det med at han ikke vil stjele andres jobber og har betalt inn så mye til NAV at det er greit å nave litt.
Om han sitter et sted i distriktet og ikke får seg jobb så får han bare sjekke et annet sted. Selv måtte jeg flytte 30 mil (fra bygda) for å få lønnet arbeid i mitt yrke for fire år siden. Det skulle da bare mangle.

Og nei, jeg føler meg ikke tøff. Jeg blir derimot jævlig provosert over at folk (generelt, ikke woff spesifikt) snylter til seg goder og ødelegger for de som rent faktisk trenger de sosiale ytelsene det her er snakk om.

Og om ikke majoriteten hadde gitt uttrykk for vemmelse over snyltere vill vi faktisk ikke hatt en velferdsstat. Derfor uttrykker jeg klart og tydelig hva jeg mener om folk som har holdningen at det er greit å "jukse litt".

For det er det altså ikke.

Sitat av woff Vis innlegg
Noen svindler NAV bevisst ja... Svindler jeg? Har vært NAV-klient drøyt et år nå. Jeg fikk 'sparken' i firmaet jeg jobbet for i 15 år fordi jeg stod på min arbeidsavtale (som riktignok arbeidsgiver fikk ugyldiggjort..). Har jobbet i drøye 30 år for to forskjellige arbeidsgivere. Nå har jeg passert 50 og så vidt jeg forstår er jeg uaktuell på arbeidsmarkedet grunnet alderen.
Jeg trives med 'NAV-lønna' og det faktum at jeg ikke 'stjeler' en arbeidsplass for unge som trenger en sånn plass. Så jeg er vel en snylter jeg også da?
Vis hele sitatet...
Bumper Woffs første innlegg...

Merkelig at den harde jobbingen for å få seg annet, hva som helst, lønnet arbeid ikke var så viktig å kommentere i førsteinnlegget. For meg ser det mer ut som om hovetema var at det er greit å nave litt. Ikke at man jobber dag og natt for å finne annen jobb.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg må bare si at jeg forstår virkelig ikke de folkene som kan se på seg selv i speilet og tenke "faen hvor deilig... ahh... slippe å jobbe... ahhh... heve penger fra nav"...

Hvor lavt er selvbildet, hvor lave er ambisjonene? (her tenker jeg ikke på uføre, da min mor har vært 50% ufør i mange år... dagene varierer fra ok til helvete..)

Jeg synes slike folk fortjener ingenting.. "rottstokker" som oluf ville kalt dem.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Og pengene mine går til staten, så et visst prosent går til dem. Synes argumentet om at "kanskje akkurat mine penger" gikk et annet sted er svakt, når alle pengene blir samlet i en kasse.

Jeg vet hvor omfattende psyken er, og jeg mener at alle som eksisterer har et grunnlag for å ha det jævlig, så at noen skal tro de har det mer jævlig enn andre fordi de må jobbe og derfor kan sitte hjemme mens de får penger - og attpåtil klager over hvor lite de får, er skammelig. Det finnes selvfølgelig unntak. Mange psykisk syke fortjener å få penger, men blir overskygget av slike useriøse folk, som "mangler motivasjon" og er deppa pga de ikke liker livet sitt.

Har ingenting i mot å hjelpe rusmisbrukere, synes dog ikke metadon er den beste løsningen. Det er mye skattepenger går til som jeg er uenig i, men folk som får trygd, som egentlig ikke trenger det er nok på første plass. (lønn til kongefamilien for å "representere" Norge kommer rett etter)

Og ja, jeg er kald og bastant. Sikkert et dårlig menneske også, hahaha. Viser ingen nåde når jeg ikke mener folk fortjener det. Sånn er livet.
Her er en artikkel linket opp mot temaet. Stakkars arbeidsgivere, det er nesten de det går verst utover.
Vis hele sitatet...
Jada, du er apatisk og kul.

Hvilken rolle spiller det om de tror de har det jævlig eller om de har det jævlig? De individene som trur de har det jævlig, har det jævlig. For dem er dette virkeligheten, og da spiller det ikke noen rolle at andre har det verre.

"men blir overskygget av slike useriøse folk, som "mangler motivasjon" og er deppa pga de ikke liker livet sitt." Hva faen? Forstår du ikke at dette er et klassisk eksempel på depresjon. Å være psykisk syk? Der har du det, et grunnlag for å ha det jævlig. Spiller ingen rolle om de har materiale ting som et relativt fint hus, er du psykisk syk kan du ikke bli sparka på ræva ut i en kjedelig jobb fordi noen mener du ikke er syk nok i hodet.

Virker fortsatt ikke som om du fatter omfanget av psyken.
Sist endret av TheGloryHole; 3. april 2012 kl. 02:42.
Redpilled alfahann
Er det bevist gjennom forskning at sykemelding og uføretrygt hjelper mot depresjoner? Virker jo ganske deprimerende å sitte hjemme så det kan jo være at dette tiltaket virker mot sin hensikt på visse psykiske sykdommer.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Er det bevist gjennom forskning at sykemelding og uføretrygt hjelper mot depresjoner? Virker jo ganske deprimerende å sitte hjemme så det kan jo være at dette tiltaket virker mot sin hensikt på visse psykiske sykdommer.
Vis hele sitatet...
Spørs nesten om det er kronisk eller ikke. Er det alvorlig, går det ut over hele kroppen, og du blir en svak klump. Denne videoen har mye bra info om det: Stanford's Sapolsky On Depression in U.S. (Full Lecture) .

Det beste er vell at individet med depresjon ol. får timer med psykolog, og blir sendt ut i arbeidslivet etterhvert.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Er det bevist gjennom forskning at sykemelding og uføretrygt hjelper mot depresjoner? Virker jo ganske deprimerende å sitte hjemme så det kan jo være at dette tiltaket virker mot sin hensikt på visse psykiske sykdommer.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke sykemelding eller trygd ment som behandling, men er en konsekvens av at man ikke greier å jobbe.

Når vi har (eller har vi akkurat mista?) "aktiv sykemelding" så er det nettopp fordi det å være tilstede på jobb generelt er bra for helsa og minsker risiko for langtidsfravær (ihvertfall for lettere tilfeller av psykdom). Men det krever at man ikke har press på seg, men får lov å bare være tilstede eller gjøre andre ting enn man pleier. Dette utgjør jo et tap for arbeidsgiver.
Trådstarter
Sitat av Weedman420 Vis innlegg
Jeg er stort sett enig med deg her. Jeg har aldri hatt en jobb jeg kategoriserer som "drømmejobben", og for å være ærlig tror jeg det bare finnes noen arbeidsplasser innen for kategorien. Alle jobber vil på ett eller annet vis være repeterende, og både inneholde gode og dårlige dager.

For min del er gleden ved å gå på jobb at du har gjort rederlig arbeid for å tjene penger, også har du noe å glede deg til å komme hjem fra. Helga og fredagsfølesen kommer ikke av seg selv! Har selv jobbet siden jeg var 15 år, og jeg ser på arbeidsplassen som midlertidig. Har vel hatt ett opphold på 5 mnd uten jobb, og har aldri følt meg så ubrukelig. Må legge til at jeg ikke gikk på nav disse mnd, men div. strøjobber.

Det som gjør meg mest kvalm av å lese er unnskyldningene trygdede gir seg selv for å fortsette i den negative spiralen. En trygdet mann på 50 år pressterte å si at han ikke ville ta arbeidsplassen fra den yngre generasjon. Neivel, da får du heller ta skatten han betaler da?

Og unnskyldningen til Vegard for å ikke jobbe er at han ikke er motivert, og får noe igjen av arbeidet. Det vitner jo bare om at han lever i sin egen boble. Tror at å "nave" vil til syvende og sist føre til at han får drømmejobben.

Problemet i Norge er at mange ser på nav som en fallskjerm som du selv kan løse ut når du føler for å ikke jobbe. I mine øyne skal det ikke være en fallskjerm, men en redningspakke for de som ikke har mulighet for arbeid. Og SELVFØLGELIG skal vi ha trygd. Hvis jeg en dag ender opp invalid uten muligheter for å arbeide vil jeg også ha en mulighet for å leve videre. Men snylte skal jeg aldri gjøre!
Vis hele sitatet...
Takker for fint svar! Er helt enig med deg. Det jeg egentlig mener det du sier der, bare det at jeg er ikke så flink til å formulere meg som deg hehe
Men følelsen min og irritasjonen over naboen/trygdesnyltere blir nok forsterket da jeg er avhengig av NAV pga ulykken jeg var med i.

Sitat av susiserken Vis innlegg
Går selv på arbeidsavklaringspenger om dagen å tro meg det er ikke noe luksus så hvorfor noen vil leve med dette over lengre tid fordi de ikke gidder å jobbe er rimelige tjukke i huet! Vil ikke akkurat si jeg er en "naver" fordi jeg driver med omskolering etter noen skader. Savner dagene hvor jeg tjente rundt 25k i mnd i stedet for litt over 12k kan man si!
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke gull og grønne skoger å gå på AAP, men han naboen som gjør det... Får mer utbetalt enn meg som for ett år siden fikk fast vedtak fra NAV-varig 50% ufør+fast jobb. Og da blir jeg forbanna.Når jeg har kjempet meg frem og jobbet for å få til det jeg har fått til nå. (i tillegg gikk jeg ned 80 000!!!! fra å gå på AAP+stilling som ekstrahjelp da jeg ble fast ansatt+fikk vedtaket fra NAV) Systemet er helt på trynet.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Tenk på alt det du har betalt i skatt de siste 30 åra, du. Du har jo så og si betalt inn til staten det du lever på nå.
Vis hele sitatet...
Blir litt feil å tenke sånn også, siden det han har betalt i skatt også har gådd til helse, skoler, transport og alt mulig opp gjennom årene, som han allerede har nytt godt av.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Er det bevist gjennom forskning at sykemelding og uføretrygt hjelper mot depresjoner? Virker jo ganske deprimerende å sitte hjemme så det kan jo være at dette tiltaket virker mot sin hensikt på visse psykiske sykdommer.
Vis hele sitatet...
Da er det jo opp til vedkommende om hun/han vil ta i et tak selv, og komme seg ut av dette. Hvis det da er snakk om f.eks alvorlig depresjon, angstlidelser og så videre. Så klart vil det virke mot sin hensikt å dra for de marineblå gardinene, plante stumpen i sofaen og vente på trygdepengene mens man stirrer tomt ut i luften. For mange er dette bare en "start" og et dytt i riktig retning. Man skal/bør ikke kun støtte seg på NAV. Det er jo en hel drøss av andre tiltak man kan ta i bruk.
Mye bra her. Skulle ønske "nav-snylterne" var litt mer bevisst på opphavet til hvorfor de går på nav(som etter min mening er alt annet enn latskap, finnes noen få unntak ofc) og dermed kunne forklart/forsvart seg ovenfor de som ser på dem som snyltere. Dette gjelder vell mest unge mennesker med liten/begrenset evne til å analysere og reflektere over egen psyke og samfunnet rundt seg. Blir mye "vet ikke, lei av skole, sliten" begrunnelser, som i mine er en overflatisk og altfor enkel beskrivelse da de fleste grunner til "latskap" er dype underliggende problemer som det ofte tar en god del tid å få tak på. Forøvrig så er NAV bare en midlertidig løsning på et varig problem for de i denne kategorien jeg skravler om, så vet ikke helt hva jeg vil fram til her.. De fortjener ikke å bli uglesett iallefall.
Sist endret av susej; 9. april 2012 kl. 19:52.
Når du heller vil gå på nav å motta lite penger enn
å jobbe så må mann jo være syk eller en innvandrer, normale mennesker fikser ikke å leve på det lille nav gir!

selv om noen ser friske ut så brenner dem nok innvendig!
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Hvorfor skal de få MINE penger?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være dine penger når du har gitt dem bort?
Alle betaler skatter og avgifter, uansett om de jobber eller ikke.
I min mening er det overhode ikke ungdommene som er verst! Det er så utrulig mange godt voksende mennesker som er i stand til å jobbe 100%, men sier det at de har søkt på jobb etter jobb, men får ikke. Det er bare tull. De aller fleste som vil ha jobb, ja de får jobb.

For å ikke snakke om innvandrerne!! Dere alle kan jo lese denne artikkelen jeg kom over
http://www.na24.no/article2995714.ece
ro ned punktumma litt a!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://vimeo.com/43853720

En her på bruket som har laget, men ble visstnok banna.