Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2571
Hei folkens.Jeg er lei av att lyden er så lav når jeg spiller Spotify via aux på min bilstereo.Der er også usb inngang,så jeg tenkte at jeg skulle være smart å koble telefonen via den.Dette fungerte selfølgelig svært dårlig siden Spotify av en eller annen grunn har makket til det også.
Har noen peiling på om jeg får parret Spotify via en usb bluetooth adapter??
For noen år tilbake kjøpte jeg en "lydforbedrer" til headsett på Spaceworld.
Denne kostet 100kr og funket veldig bra, lyden ble høyere og bedre.
Den funket perfekt for meg på anlegg, båt og i bil.

Fant den hos soundgarden, men de har den ikke på nettlager.
https://soundgarden.no/lyd-og-bilde/...orsterker-sort

De har en del andre slike forsterkere i utvalget sitt også, men har kun testet den lille jeg linket.
Trådstarter
Jøss,slike var jeg ikke klar over eksisterte.Skal absolutt ordne meg en slik om bluetooth opplegg ikke funker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Jøss,slike var jeg ikke klar over eksisterte.Skal absolutt ordne meg en slik om bluetooth opplegg ikke funker
Vis hele sitatet...
Du tenker å stappe ein USB-bluetooth-adapter i USB-kontakten på bilen?

Det vil nær garantert ikkje fungere. For det første finst det ørten trillioner Bluetooth-chipper der ute. I så fall må du treffe nøyaktig den samme som software i bilen støtter. For det andre er det ikkje gitt at bilen har software for det, om den er levert utan bluetooth. For det tredje er det ikkje sikkert softwaren - om den er der - støtter BT over USB...

Problemet ditt er ikkje spotify. Spotify funker heilt utmerka med A2DP, som er relevant bluetoothprotokoll for lyd av god kvalitet. Problemet ditt er bilen.
Trådstarter
Det er en gammel biltema spiller.Når jeg stikker inn usb,står det "playing usb" på displayet,men det er høytaler fra telefon som blir spillende.
jeg har leste en plass at Spotify har gjort noe som gjør att det ikke kan spilles gjennom usb.Jeg tenker att grunnen kan være nettopp fordi de ikke vil at det skal spilles trådløst med mindre det er hardware som støtter Spotify Connect.Kanskje for å høste litt kroner her og der,men hva vet nå jeg.Det blir uansett o.t
Sist endret av 7kr8; 7. august 2018 kl. 19:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Det er en gammel biltema spiller.Når jeg stikker inn usb,står det "playing usb" på displayet,men det er høytaler fra telefon som blir spillende.
jeg har leste en plass at Spotify har gjort noe som gjør att det ikke kan spilles gjennom usb.
Vis hele sitatet...
Den opptrer neppe som eit lydkort, men heller som USB Host device som forsøker å spele av musikk frå USB storage. Den er mao. laga for å lese filer frå eit minnekort. Om den skulle tatt imot lyd måtte den støtta USB OTG, og opptrådt som eit lydkort når den såg ein telefon. Det gjer ikkje ein gammal biltema-spelar.

Gløym tanken din om bluetoothadapter. Det vil garantert ikkje fungere.
Spotify er elendig uansett, jeg hører tydelig forskjell på "vert high" kvalitet på Spotify og mp3 med 320kbit når jeg spiller fra mobiltelefon via aux til anlegget mitt hjemme.

Jeg har nesten droppet Spotify helt.

Men har du sjekket innstillingene dine i appen? Det er vel 2 innstillinger der som kan være med å styre lydnivået til en viss grad.
Trådstarter
Har sett på alt av innstillinger,men til ingen nytte.Mulig problemet ligger i mobilprodusentene?kan det være en demping mekanisme for att folk ikke skal sprenge ørene sine med headsett?.Uansett så følger jeg rådene her.Jeg dropper bluetooth usb og ordner meg heller en hodesett forsterkerarty
Sist endret av 7kr8; 7. august 2018 kl. 21:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Spotify er elendig uansett, jeg hører tydelig forskjell på "vert high" kvalitet på Spotify og mp3 med 320kbit når jeg spiller fra mobiltelefon via aux til anlegget mitt hjemme.

Jeg har nesten droppet Spotify helt.

Men har du sjekket innstillingene dine i appen? Det er vel 2 innstillinger der som kan være med å styre lydnivået til en viss grad.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å prøve Tidal hvis du er misfornøyd med Spotify da de har bedre lydkvalitet,men til en høyere pris pr måned . Du bør selvfølgelig ha riktig utstyr for å dra nytte av dette. Biltema radio som TS har er ikke egnet..
Sitat av Rosander Vis innlegg
Spotify er elendig uansett, jeg hører tydelig forskjell på "vert high" kvalitet på Spotify og mp3 med 320kbit når jeg spiller fra mobiltelefon via aux til anlegget mitt hjemme.

Jeg har nesten droppet Spotify helt.

Men har du sjekket innstillingene dine i appen? Det er vel 2 innstillinger der som kan være med å styre lydnivået til en viss grad.
Vis hele sitatet...
Merkelig. Spotify very high er vel nettopp 320kbit. At du hører forskjell på mp3 i 320 og spotify skjønner jeg ikke helt, du har enten svært gode ører eller så skjer det noe når du kobler opp. De mp3 filene, spiller du de av fra samme mobil med samme tilkobling som du bruker når du lytter til spotify?

Har du forsøkt spotify på en annen device koblet til anlegget ditt?

Tenkte umiddelbart at lyden kanskje skyldtes mobilens DAC, men om du også har dine mp3 filer på mobilen så går jo de også gjennom samme DAC som spotify. Så da må det være noe annet som gjør at lyden blir dårlig.

Kan jeg spørre hvilket anlegg du har forresten?
Sitat av englestøv Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å prøve Tidal hvis du er misfornøyd med Spotify da de har bedre lydkvalitet,men til en høyere pris pr måned . Du bør selvfølgelig ha riktig utstyr for å dra nytte av dette. Biltema radio som TS har er ikke egnet..
Vis hele sitatet...
Eller bare laste ned musikken du hører på i flac istedenfor mp3.
Sitat av englestøv Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å prøve Tidal hvis du er misfornøyd med Spotify da de har bedre lydkvalitet,men til en høyere pris pr måned . Du bør selvfølgelig ha riktig utstyr for å dra nytte av dette. Biltema radio som TS har er ikke egnet..
Vis hele sitatet...
Er det noen som vet hvorfor feks Spotify ikke tilbyr skikkelig 320kbit/s eller lossless musikk?
Jeg hadde glatt betalt litt ekstra for høyere kvalitet.

Tidal ønsker jeg ikke å være kunde hos.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det noen som vet hvorfor feks Spotify ikke tilbyr skikkelig 320kbit/s eller lossless musikk?
Jeg hadde glatt betalt litt ekstra for høyere kvalitet.

Tidal ønsker jeg ikke å være kunde hos.
Vis hele sitatet...
Spotify tilbyr allerede 320kbit så lenge du har premium.
Skal du ha lossless må du opp i 1,411 kbps eller høyere, spotify har visst bare testet dette så vidt jeg vet og ikke implementert det enda.


Prøv Deezer HiFi, 200kr mnd men lossless lyd.
30dager gratis prøveperiode har de også.
https://www.deezer.com/us/offers/hifi
Sitat av Soletti Vis innlegg
Spotify tilbyr allerede 320kbit så lenge du har premium.
Skal du ha lossless må du opp i 1,411 kbps eller høyere, spotify har visst bare testet dette så vidt jeg vet og ikke implementert det enda.


Prøv Deezer HiFi, 200kr mnd men lossless lyd.
30dager gratis prøveperiode har de også.
https://www.deezer.com/us/offers/hifi
Vis hele sitatet...
Jeg vet de sier de tilbyr 320kbit men sangene på Spotify er merkbart dårligere enn vanlige mp3er med samme bitrate lastet ned fra nettet.

Jeg har ikke brukt mp3 er for vanlig musikk på flere år og ble veldig overasket over forskjellen.
Vanlige mp3'er bruker som oftest 128kbps, så litt rart at du føler vanlige mp3 du laster ned fra netter er bedre kvalitet.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Vanlige mp3'er bruker som oftest 128kbps, så litt rart at du føler vanlige mp3 du laster ned fra netter er bedre kvalitet.
Vis hele sitatet...
Merkelig påstand, jeg laster selvsagt ned mp3er med en bitrate på 320kbits når jeg sier det er det jeg hører på.
Å høre deep house eller minimal techno i 128kbits hadde vært forferdelig

Og det er spesielt disse sjangerene jeg hører størst forskjell på.

Det er ikke like lett å få tak i nye sanger fra beatport i flac så valget har fallt på mp3er, jeg hører heller ikke sååå stor forskjell på 320kbits og flac på mitt anlegg annet enn at flac har mer dynamisk lydbilde. På headphones hører jeg ikke forskjell i det hele tatt.
"Vanlige" mp3-filer har ikke vært komprimert i 128 kbit/s de siste ti årene. 320 kbit/s er standarden, med mindre kilden din er Youtube-rips.

Du trenger både ekstremt bra hørsel, lydanlegg og ikke minst akustikk for å (kanskje) høre forskjell på 320 kbit/s og ukomprimert lyd. Prøv sjøl: https://www.npr.org/sections/thereco...-audio-quality

I vanlige lyttesituasjoner med normalt utstyr vil jeg påstå det er regelrett sløsing med båndbredde/diskplass/strømforbruk, men bekreftelsestendensen øker nok proporsjonalt med antall kroner man har investert i alt fra gullbelagte kabler til dyre abonnementer.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det noen som vet hvorfor feks Spotify ikke tilbyr skikkelig 320kbit/s eller lossless musikk?
Jeg hadde glatt betalt litt ekstra for høyere kvalitet.

Tidal ønsker jeg ikke å være kunde hos.
Vis hele sitatet...
Sportify Premium er 320kbit.

Har vært spotify kunde siden oppstart og trives veldig godt med det. Har hatt Tidal en stund men ga det opp både pga pris men også fordi Tidal suger når det kommer til spillelister. Stress å dele lister, en kan ikke ha delte spillelister der andre kan redigere listene osv. Må bruke feks soundiiz.

Tidal er lossless og har også fått ennå høyere lydkvalitet enn de tidligere har gjort, noe de kaller master. Om du kan leve med Tidal sine begrensninger og kjører den parallelt med Spotify så kan du dele spillelister i spotify, andre kan redigere også kan du importere de listene til Tidal via Soundiiz. Soundiiz kan automatisk synkronisere spillelister feks 1 gang i døgnet slik at du stort sett alltid er synkronisert på Tidal, eller maks 1 døgn på etterskudd.

Om du kan leve med å bruke soundiiz for å synkronisere spillelister så tror jeg Tidal er det alternativet som gir deg desidert best lyd i dag, spesielt når de får bedre utvalg av master som ennå er ganske begrenset i utvalg.

De mp3 filene du nevnte spiller du de fra mobilen eller fra annen enhet? Går de gjennom samme DAC som spotifymusikken? Fortell gjerne mer om anlegget.
Sist endret av random67489; 8. august 2018 kl. 17:55.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Sportify Premium er 320kbit.

Har vært spotify kunde siden oppstart og trives veldig godt med det. Har hatt Tidal en stund men ga det opp både pga pris men også fordi Tidal suger når det kommer til spillelister. Stress å dele lister, en kan ikke ha delte spillelister der andre kan redigere listene osv. Må bruke feks soundiiz.

Tidal er lossless og har også fått ennå høyere lydkvalitet enn de tidligere har gjort, noe de kaller master. Om du kan leve med Tidal sine begrensninger og kjører den parallelt med Spotify så kan du dele spillelister i spotify, andre kan redigere også kan du importere de listene til Tidal via Soundiiz. Soundiiz kan automatisk synkronisere spillelister feks 1 gang i døgnet slik at du stort sett alltid er synkronisert på Tidal, eller maks 1 døgn på etterskudd.

Om du kan leve med å bruke soundiiz for å synkronisere spillelister så tror jeg Tidal er det alternativet som gir deg desidert best lyd i dag, spesielt når de får bedre utvalg av master som ennå er ganske begrenset i utvalg.

De mp3 filene du nevnte spiller du de fra mobilen eller fra annen enhet? Går de gjennom samme DAC som spotifymusikken? Fortell gjerne mer om anlegget.
Vis hele sitatet...
Jeg vet de sier det er 320kbits og det kan hende det er noe med telefonen min som gjør at det blir forskjell men jeg hører tydelig at lyden er mer uklar avspilt fra Spotify kontra samme sang i mp3 som skal ha lik bitrate avspilt fra samme avspiller. Lyden er også ett knepp lavere uansett om jeg velger normalisert lydnivå eller ikke i Spotify appen.

Spotify er satt til høyeste kvalitet både ved streaming og lagring til telefon.
Mp3 spilles fra den medfølgende musikk appen til Huawei.
Jeg bruker en Huawei p10.
Vanlig mini Jack til phono kabel (kostet maks 200kr for én meter).

Forsterkeren er en onkyo tx-sr309 (så vidt i minste laget for høyttalerne men spiller sjeldent ekstremt høyt).
2 stk proson libra 653 høyttalere med clas ohlson høyttaler kabel.

Jeg har surround oppsett (uten sub) men bruker kun stereo modus når jeg spiller musikk.

Ingen "sound optimizing" på forsterkeren utenom +2 db på bassen.
Kan tenke meg to årsaker til forskjell i lyd. Den ene er at kanskje huawei har lagt inn en software "loudness knapp" som booster enkelte frekvenser ved avspilling. Eller at du kanskje har lyttet gjennom spillelistene dine i spotify når du byttet telefon før du gjorde innstillinger på lydkvalitet i spotify slik at kanskje din mest brukte spilleliste ble lastet ned i lavere kvalitet enn den du senere valgte. Har skjedd med meg, jeg måtte da slette de cache fra spotify slik at spotify lastet ned all musikken på nytt og da i høyest mulig kvalitet.

Tror kanskje om du tester på nytt med avspilling fra en annen dings så vil du få et annet resultat. Generelt så kan de med svært god hørsel høre forskjell på flac og 320 kbit lyd, kanskje ikke alltid men spesielt på kompleks musikk så klarer de det ofte. Men å høre kvalitetsforskjell på 320 kbit vs 320 kbit tror jeg må være kun for de svært begavede eller kanskje rain man kloner. Med mindre det har skjedd noe merkelig under ripping, eller at de er noe gruff i cache eller andre liknende årsaker.