Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1451
Jeg trenger hjelp!

jeg trenger hjelp til å ta meg selv i nakken til å lære meg FL Studio, jeg ønsker å lage elektronisk musikk. Problemet er bare at motivasjonen min er ikke alltid på topp, hver gang jeg er på jobb eller går turer å hører musikk så dagdrømmer jeg at jeg spiller disse sangene å blir skikkelig motivert til å lage musikk, når jeg kommer hjem å skal lære dette så sitter jeg kansje 5-10 minutt på FL studio å bare trykker rundt for å lære litt så avslutter jeg, ser av og til på tutorials på youtube, men viss det er noe jeg ikke forstår så gir jeg opp så lett, og tenker "dette klarer jeg aldri"

er jeg bare lat å utålmodig?

jeg kan foresten si at jeg er slik på de fleste felter, sliter med motivasjon til å lære ny ting.. får somregel alltid negativ tankemønster som at jeg aldri klarer dette! skulle starte å løfte vekter å trene for å komme i form å legge på meg litt muskelmasse men gir opp for fort, har for lite tro på meg selv å lavt selvbilde! spesielt viss jeg ikke for ting til!
Du har feil innstilling. Ikke tenkt at DU er en som er lat og utålmodig, da blir du en som er lat og utålmodig. Hvis du ser for deg en person som skal "lykkes" innenfor det du ønsker å bli bedre på: hvilke steg må den personen ta for å komme i mål? Hvilke rutiner tror du h*n har? Bli den personen du innerst inne ønsker å være. Du snyter deg selv for ditt eget liv ved å gi opp. Du vet jo hva du egentlig vil? Og husk at det hjelper ikke med vinnerinnstilling én dag om du har feil innstilling seks dager i uka. Du må fortsette med de gode vanene over lang tid, det er den eneste oppskriften.
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Du har feil innstilling. Ikke tenkt at DU er en som er lat og utålmodig, da blir du en som er lat og utålmodig. Hvis du ser for deg en person som skal "lykkes" innenfor det du ønsker å bli bedre på: hvilke steg må den personen ta for å komme i mål? Hvilke rutiner tror du h*n har? Bli den personen du innerst inne ønsker å være. Du snyter deg selv for ditt eget liv ved å gi opp. Du vet jo hva du egentlig vil? Og husk at det hjelper ikke med vinnerinnstilling én dag om du har feil innstilling seks dager i uka. Du må fortsette med de gode vanene over lang tid, det er den eneste oppskriften.
Vis hele sitatet...
Sant det du sier :-) jeg har lenge slitt med å ha tro på meg selv, var aldri noe spesielt flink på skolen, følte aldri jeg passet inn selv om jeg hadde vennekrets.. føler jeg gjør så lite om dagene, går på jobb, kommer hjem å bare surfer rundt på nette å gjør ikke noe fornuftig..spiller online spill i 5 minutt og så logger jeg ut, å bare valser rundt å drømmer.. har et par kompiser som jeg henger med av og til, utsennemessig så reiner jeg me at jeg ser heilt grei ut.. har ofte fått høre at jeg er "Skjønn/søt" av damer men klarer ikke å trekke de til meg, følte meg tynn å spinkel å svak (har alltid for hørt at jeg er tynn av andre) da jeg var 19 så traff jeg en dame på over 30 år som fremsto som så uskyldig å grei å sa hun har interessert i meg noe som gidde meg en sterk selvfølelse, helt til jeg fant ut av at hun var psykisk ustabil/alkoholiker å utnyttet meg å manipulerte meg å hadde sex me andre bak ryggen min samtidig som hun sa til meg at hun ville gifte seg me meg.. dum som jeg var så va jeg for godtroenes å viste min svakhet til henne noe hun utnyttet.. jeg har blokkert henne overalt å ønsker ikke kontakt med henne.. husker jeg gikk rett i bunn da jeg innså "Hvor lurt jeg hadde blitt"

beklager viss jeg skriver litt rotete nå, men trenger bare å åpne meg litt, føler det hjelper bare å snakke om de å setter veldig pris på freakforumet, virket som det er mange åpne mennesker her som de går an å snakke me
Blomzterkasse
Jeg har det ganske likt selv. Men jeg har lært meg at for å lykkes må man virkelig slite, øve, trene, disiplin osv. Derfor gidder jeg ikke prøve. Jeg flyter bare med strømmen for tiden og bare er. Alt er slitsomt. Men jeg tror det er perioder i livet. Ikke sikkert lage musikk er din greie selv om du ønsker det, se om du finner noe å holde på med som gir deg glede. Damer fins det nok av der ute, ikke kast bort tiden på drittkjerringer.
Jeg anbefaler å prøve forskjellige tutorials / videoer for å lære. Av og til passer noen deg ikke mens andre passer deg bedre. Prøv litt for hver dag. Det er kanskje som en kondisjonstrening. Du får bedre og bedre kondisjon (og orker mer) for hver dag. Print ut en kalender og kryss av hver dag du har «din del».

PS! Prøv å variere «treningen». Ikke samme tutorial eller noe spesifikt hver gang. Prøv nye eller en sjanger som du kanskje aldri ønsker å lære deg, men plutselig lærer noe likevel - eller faktisk god på det?
Sitat av DrShroom Vis innlegg
Jeg trenger hjelp!


er jeg bare lat å utålmodig?
Vis hele sitatet...
Nei, men høres ut som om du har en litt dårlig måte å tilnærme deg målet ditt.
Først bør du definere noe konkret som du har lyst å oppnå. Tror nesten alle kan svare ja på at "det hadde vært kult å drive litt med musikk og sånn". Bestemm deg for noe mye klarere. For eksempel at du skal kunne lage en sang som skal være såså lang eller noe slikt. Skriv ned disse kriteriene.
Så må du finne ut hva som hindrer deg i å oppnå målet ditt og hva du kan gjøre med det. For meg ser det ut som om du mangler kunnskapen om programmene osv. og at du tenker at du kan lære det gjennom tutorials osv. fra nettet, jeg tror dette er helt realistisk.
Så må du finne ut når du skal lære deg dette. Lag en liten oversikt over hva du gjør i løpet av en uke. Når jobber du, når spiser du, når henger du med venner, og viktigst: når har du tid til å lære deg musikk. Bestem deg for hvor mye tid (eller en annen målenhet, for eksempel antall tutorials, eller funksjoner du skal mestre hver gang) du vil bruke på å få til det du vil oppnå. For eksempel 3 timer hver uke, ikke sett opp for mye, da blir du bare demotivert når du ikke får det til. Ikke gi opp i løpet av en uke, men juster mengden fra uke til uke så du alltid pusher deg selv litt, uten å be om for mye. Hver gang du har en god økt med læring kommer du til å føle deg litt mer motivert til å fortsette. Hvis du følger planen kommer du til å lære deg det du vil.

Kortversjon:
1. finn ut helt konkret hva målet ditt er. Hvis det er noe stort, del det opp i mindre mål som du kan koke ned til noe helt konkret.
2. finn ut hvorfor du ikke har oppnådd målet ditt.
3. finn ut hva du kan gjøre for å oppnå målet ditt.
4. lag en timeplan for når du skal jobbe mot målet ditt.
5. Følg timeplanen og jobb mot målet ditt, juster hver uke.

Det essensielle her er at du må tenke konkret, både på målet og hvordan du skal oppnå det.
Nå kan ikke jeg så alt for mye om FL Studio eller musikkproduksjon generelt, men hva med å skaffe en bok om emnet? Også sier du til deg selv at du skal lese så så mange kapitler i boka iløpet av uka/dagen. Jeg synes det er lettere å komme i gang med å lære meg ting hvis jeg har en håndfast plan i et håndfast pensum å lære, også hopper jeg gjerne over på å se tutourials og jobbe på egenhånd når jeg har kommet litt i gang. Ta dag for dag, kapittel for kapittel!
HectorX's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for god hjelp å respons alle sammen! gir meg ekstra motivasjon til å lære! skal sette opp en plan der jeg skal ha mål om hvor mange timer jeg skal sette av til å lære om FL studio i uka for så øke på når jeg kommer mer inni programmet! å sant som du sier marlboro666, det er kunnskapene om programmvaren som stopper meg, men alt er jo tungt å lære i starten.. å skal en klare å nå målet så må en bite i de sure eple å begynne å kjenne programvaren først å lære på den harde måten! skal så absolutt sette av noen timer i uka i starten! :-)