Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2033
Hei!
Tenker å kjøpe noe PA høytallere, men er ikke helt ekspert på allt.
Har sett litt på høytallere og forsterkere osv, men finner ikke ut hvordan jeg kobler alt sammen opp....

Vis jeg har et par passive høytallere som er koblet til en forsterker, hvordan gir jeg signalet til den forsteren som bruker XLR-innput?
Må jeg kjøpe en mixer eller er det en slags forforsterker jeg kan kjøpe?
Håper spørsmålet gir mening, takk
Sist endret av I_Love_Music; 27. januar 2018 kl. 14:10.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Hvorfor skal du ha PA-anlegg? Skal det brukes utendørs etc, eller på konserter?

PA er i utgangspunket ikke mer avansert enn hjemme-HIFI, men det bruker andre tilkoblinger. Om du kjører separat system med passive høyttalere og effektforsterker. Må du ha en forforsterker som tar imot signaler. Såfremt ikke du har en integrert forsterker. PA bruker som oftest XLR hele veien, men i forforsterkerne er det hva du kjøper som begrenser inntak (digitale, analoge, balanserte (xlr) eller ubalanserte (rca).

Dersom du skal ha noe hjemme i stua, ville jeg ha gått for et hjemme-hifi anlegg i alle tilfeller. Det låter bedre for pengene, etter min mening.

Legg ut linker til komponentene du har sett på, så blir det lettere å gi konkrete svar.
Hvis en av forsterkerene har en link/through/output så trenger du bare kabel for å daisy chaine.

Du får RCA, stor/liten TRS og XLR om hverandre i begge retninger.

Husk at med XLR så er alltid signalgangen hankjønn = pinne peker i signalets retning.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Får overgangskabler slik at du kan kjøre signal inn i ampen fra en forforsterker eller liten miksepult
Har lyttet på et anlegg som spilte veldig bra både til musikk og film, der var effektforsterkerne egentlig var laget for PA bruk. Enorm dynamikk og de leverte kvalitetslyd som var underholdende og engasjerende. I dette oppsettet var det kun effektforsterkerne som var PA. Hjemmelagde høyttalere i front, center og bak. Og to Klipsch subber. Er en stund siden dette så husker ikke i merket på effektforsterkerne. Men jeg husker eieren fortalte valget falt på PA effektforsterkere fordi det var den rimeligste måten å få tilstrekkelig effekt og effektforsterkere som var strømsterke nok til å drive høyttalere med lavere motstand også i filmmodus på høyt volum gjennom en hel kinokveld, PA-effektforsterkerne tålte også plassering i rack veldig godt siden kjølingen var overdimensjonert.

Personlig ville jeg nok vært skeptisk til PA komponenter i utgangspunktet. Tror nok at for at det skal bli en vellykket blanding av hifi og PA komponenter så må en nok kjenne veldig godt til de komponentene som velges, og kjenne karakteristikken dems. PA utstyr har ofte en helt annen filosofi bak seg ved design enn hifi har. Feks mtp støy, brus etc. PA høyttalere er vel også noe av årsaken til at hornhøyttalere har ett litt frynsete rykte. I et PA oppsett så har gjerne fokuset vært på høyest mulig lyd for færrest mulig kroner og blås i lydkvalitet. Siden hornhøyttalere har en naturlig akustisk forsterkning så blir ofte det valgt. Men siden mye av elektronikken og komponenter i et PA anlegg ikke er laget for å spille best mulig lyd men mest mulig lyd så er gjerne det som kommer ut av mange slike anlegg temmelig low-fi. Og har nok i stor grad bidratt til å stemple hornhøyttalere.

For tilkobling så kan du bruke overganger.
Sist endret av random67489; 7. august 2018 kl. 07:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av random67489 Vis innlegg
Personlig ville jeg nok vært skeptisk til PA komponenter i utgangspunktet. Tror nok at for at det skal bli en vellykket blanding av hifi og PA komponenter så må en nok kjenne veldig godt til de komponentene som velges, og kjenne karakteristikken dems. PA utstyr har ofte en helt annen filosofi bak seg ved design enn hifi har. Feks mtp støy, brus etc. PA høyttalere er vel også noe av årsaken til at hornhøyttalere har ett litt frynsete rykte. I et PA oppsett så har gjerne fokuset vært på høyest mulig lyd for færrest mulig kroner og blås i lydkvalitet. Siden hornhøyttalere har en naturlig akustisk forsterkning så blir ofte det valgt. Men siden mye av elektronikken og komponenter i et PA anlegg ikke er laget for å spille best mulig lyd men mest mulig lyd så er gjerne det som kommer ut av mange slike anlegg temmelig low-fi. Og har nok i stor grad bidratt til å stemple hornhøyttalere.

For tilkobling så kan du bruke overganger.
Vis hele sitatet...
Nei.
bildet du tegner om filosofien bak PA industrien passer bedre til 80- og 90-tallet.
Hovedpunktene nå handler om å
  • Gi riktig nivå av lyd i forhold til hensikten (metal vs klassisk)
  • Minst mulig forvrenging, minst mulig støy og flat frekvensrespons
  • Riktig nivå av klarhet (tale, vs vokaler i rock etc)
I en moderne PA brukes nå diverse varianter av Line array som krever ordentlig kalibrering (også kjent som simming), det finnes flere bøker på emnet, utstyr og software som koster mer enn en usubsidiert Tesla.
Hvert element blir kalibrert for sin spesifikke oppgave i omgivelsene det settes opp i, lyden skal være like klar for de som står ved scenekant som de som befinner seg på åsen 600 meter lengre bak og det sørger lydprosessorene for.
Det blir litt som å sammenligne en lighter med tenningssystemet i en ramjet, et moderne line-array krever noe prosessorkraft for å kunne levere lyden korrekt, man kan ikke bare plugge på en forsterker og blåse musikk slik dere gjør i hi-fi verdenen.
Sist endret av Dodecha; 7. august 2018 kl. 16:42.
Ja du har helt rett men det du nå snakker om er vel utstyr av den litt mer avanserte og kostbare sorten? Vi snakker ikke PA anlegg til en ungdomsklubb, grendehus eller et øvingslokale. Utstyret du nevner er vel i proffklassen? Kjenner ikke til slikt utstyr, annet enn at jeg har sett lastebilene med lyd rulle inn på festivalområdet når rigge gjengen går igang, og jeg vet lyd koster selv om det er innleid. Ingen ide om hvordan de kalibrerer eller kvaliteten på sånt men det er jo i en annen liga enn utstyret jeg så for meg når jeg svarte i tråden, tenkte ikke engang på slikt hi end utstyr når jeg svarte. Tror nok ikke PA i lavere prisklassene er veldig forandret siden sist jeg bygde øvingslokale.