Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 8050
Hei lurer på hva folk syns om de kristnes fremgangsmåter på og kristne folk.
Tenkte da alle aktivitetene for barn der kristendom er bakt inn. Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp. Er det løye unge mennesker blir skremt når de hører sånn.
Hadde samfunnet godtatt om de andre religionene hadde samme fremgangsmåte?
Samfunnet er aldri enstemmig. Men jeg forstår at foreldre vil lære ungen sin opp om hva de selv tror på, fordi dette er virkeligheten for dem. De tror faktisk på det. Det er respektabelt. Det er også respektabelt at ateister lærer ungene sine at det ikke finnes en gud.

Dersom ingen lærer ungene sine noen ting, vil antakeligvis religion dø ut. Svært få konverterer på egenhånd. Dette er selvfølgelig bra for en ateist. (Merk, jeg er ateist, men tar et synspunkt som er nøytralt.)
Sitat av fette Vis innlegg
Hei lurer på hva folk syns om de kristnes fremgangsmåter på og kristne folk.
Tenkte da alle aktivitetene for barn der kristendom er bakt inn. Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp. Er det løye unge mennesker blir skremt når de hører sånn.
Hadde samfunnet godtatt om de andre religionene hadde samme fremgangsmåte?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke slik jeg har opplevd verden, men nå har jeg en ganske lite religiøs familie. Jeg tror også at de andre religionene fremtrer akkurat slik, tingen er nok bare at du ikke har vokst opp rundt folk som ikke hovedsakelig er kristne.

Det å dra i kirke når jeg var liten med skolen brydde meg lite. Jeg tror heller ikke at det du nevner om at "det er for sent" å bli kristen når du blir syk, faktisk er noe kristne mener.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom ingen lærer ungene sine noen ting, vil antakeligvis religion dø ut.
Vis hele sitatet...
Veldig mye tyder på det motsatte. Alle menneskeslag i verden har en form for "religion" eller i det minste noe spirituelt. Dette gjelder alt fra vestlige land til stammer i amazonas som ikke har hatt kontakt med andre mennesker.

Det virker som religion er noe vi har innenfra, men akkurat _hvilken_ religion vi tror på er nok veldig påvirket av foreldre.
Statistikk tyder jo også på at høyere teknologisk utvikling henger sammen med mindre religøsitet. Selv er jeg ateist (eller: jeg tror ikke at det nødvendigvis ikke finnes en gud, jeg tror bare at vi rett og slett ikke kan vite det. Jeg er også temmelig overbevist om at kristendom er feil), jeg kommer fra en IT familie, hvor de fleste er ateister eller "kristne"- uten å gjøre noe særlig ut av det
Sist endret av olli408; 8. desember 2014 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Veldig mye tyder på det motsatte. Alle menneskeslag i verden har en form for "religion" eller i det minste noe spirituelt. Dette gjelder alt fra vestlige land til stammer i amazonas som ikke har hatt kontakt med andre mennesker.

Det virker som religion er noe vi har innenfra, men akkurat _hvilken_ religion vi tror på er nok veldig påvirket av foreldre.
det
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg det snarere er menneskets ønske om å ha en større mening med livet som er religionens levebrød, og dette er da korrekt som du skriver "er noe vi har innenfra". Foreldrene har utvilsomt stor påvirkningskraft, når det gjelder religion, men også ved andre aspekter av livet. Jeg mener det derfor er viktig at foreldre fungerer som veiledere, og ikke bestemmer (les: "hjernevasker") avkommets vurderinger og tanker rundt livets store spørsmål. Mine barn kommer ikke til å innvies i noe religiøst, før de selv er modne nok til å ta avgjørelsen. Om mitt barn mot formodning skulle eksempelvis la seg døpe i en senere alder, vil jeg også tro innvielsen og religionen spiller en større positiv rolle i mitt barns liv, da det er selvvalgt.
Mennesket har en tendens til å trives med sine frie vurderinger og valg bedre enn sine påtvungene.
Min teori: Religion oppstår ikke som et felles ønske i befolkningen til å tro på noe større enn dem selv men heller som følge av en kynisk jævel som vil ha makt over andre. Er ikke moderne kulter nesten alltid ledet av en karismatisk og manipulerende leder?
Tenkte da alle aktivitetene for barn der kristendom er bakt inn. Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp. Er det løye unge mennesker blir skremt når de hører sånn.
Vis hele sitatet...
Hvor er det du har opplevd slikt? Deltok selv på en kristen aktivitetsklubb i minst en tre-fire år og det ble aldri, aldri tatt opp noe angående kristendom. Eneste tilfellene var selve gudstjenestene hvor man frivillig kunne møte opp og bl.a. delta i forberedelsene, verken mer eller mindre.

Kan vel ellers nevne at jeg bare venter på at kirken skal muliggjøre elektronisk utmelding slik at jeg kan få meldt meg ut.
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Hvor er det du har opplevd slikt? Deltok selv på en kristen aktivitetsklubb i minst en tre-fire år og det ble aldri, aldri tatt opp noe angående kristendom. Eneste tilfellene var selve gudstjenestene hvor man frivillig kunne møte opp og bl.a. delta i forberedelsene, verken mer eller mindre.

Kan vel ellers nevne at jeg bare venter på at kirken skal muliggjøre elektronisk utmelding slik at jeg kan få meldt meg ut.
Vis hele sitatet...
Takk til Stormen https://www.utmelding.no/
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Og takk til han som lagde tråd med tips og triks til freak, siden jeg brukte [user][/user] nå
Sist endret av Ekvivokk; 8. desember 2014 kl. 18:54.
Joda, jeg kjenner godt til Utmelding.no. Derimot hjelper det ikke mye når ikke kirken godtar det.
Det jeg synes er litt trist med religion, spesielt i et land som Norge, er at man sier at vi Norge har religionsfrihet, noe som egentlig ikke stemmer, med tanke på at det i de fleste tilfeller er foreldrene som tar det valget på vegne av barna.
Hadde vi hatt full religionsfrihet, ville man ventet til alle var myndig før man begynte å fore de unge med religiøs propaganda, men det som er kjernen i så å si alle religioner, er å starte indoktrineringen så tidlig som mulig, før man er i stand til kritisk tenking.

At man lærer om religion på skolen er greit nok, men da bør det skje på et nøytralt grunnlag.
Praksisen på skoler i dette landet har med å dra med alle barn, som ikke har fått skriftlig beskjed fra hjemmet om å slippe, til kirken ved høytider som jul og påske, synes jeg er en uting man burde stanset med for lenge siden.

Og at det er de færreste som tar skade av et kirkebesøk, kan jeg gå med på, men jeg synes man burde brukt denne tiden på mer fornuftige og nyttige ting som undervisning.
Jeg ønsker med andre ord, religions nøytral skole og samfunn, og at de som ønsker å være religiøse kan ta stilling til det når de er blitt myndige.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det jeg synes er litt trist med religion, spesielt i et land som Norge, er at man sier at vi Norge har religionsfrihet, noe som egentlig ikke stemmer, med tanke på at det i de fleste tilfeller er foreldrene som tar det valget på vegne av barna.
Hadde vi hatt full religionsfrihet, ville man ventet til alle var myndig før man begynte å fore de unge med religiøs propaganda, men det som er kjernen i så å si alle religioner, er å starte indoktrineringen så tidlig som mulig, før man er i stand til kritisk tenking.

At man lærer om religion på skolen er greit nok, men da bør det skje på et nøytralt grunnlag.
Praksisen på skoler i dette landet har med å dra med alle barn, som ikke har fått skriftlig beskjed fra hjemmet om å slippe, til kirken ved høytider som jul og påske, synes jeg er en uting man burde stanset med for lenge siden.

Og at det er de færreste som tar skade av et kirkebesøk, kan jeg gå med på, men jeg synes man burde brukt denne tiden på mer fornuftige og nyttige ting som undervisning.
Jeg ønsker med andre ord, religions nøytral skole og samfunn, og at de som ønsker å være religiøse kan ta stilling til det når de er blitt myndige.
Vis hele sitatet...
Du må se på saken helt annerledes, fordi dette er et veldig ateistisk synspunkt på saken. Det at foreldre skal lære ungene sine opp på de forskjellige religioner er totalt respektabelt, på lik linje som at ateister skal lære ungene sine opp til at gud ikke eksisterer. Dette er jo hva som er virkeligheten til foreldrene, og noe de faktisk tror på. Det er også slikt, at majoriteten av de religiøse kommer fra religiøse familier, og dersom en unge vokser opp uten å bli lært opp i noe annet en ateisme så vil nok vedkommende gjøre som en stor del av Norges befolkning, bare ikke tenke på det engang. Dette er selvsagt en veldig trist ting for de religiøse foreldrene. De religiøse foreldrene vil nok ha med ungene sine i evigheten fra deres perspektiv, du forstår vel det?


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
At man lærer om religion på skolen er greit nok, men da bør det skje på et nøytralt grunnlag.
Praksisen på skoler i dette landet har med å dra med alle barn, som ikke har fått skriftlig beskjed fra hjemmet om å slippe, til kirken ved høytider som jul og påske, synes jeg er en uting man burde stanset med for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Høytidene som Jul, og påske er fryktelig mye mer en religion den dag idag. Religion bøyes også til dels av personen som tror. Høytider som påske og jul blir feiret av ateister over hele landet, nemlig fordi det er en del av kulturen vår, og en lang tradisjon. Man lærer også om religion på skolen på et nøytralt grunnlag selv om vi feirer de Norske tradisjoner som opprinnelig var totalt forbundet med kristendommen.

Som ateist, synes påske og jul er kjempeflotte ting, som jeg forbinder med en positiv tradisjon og jeg kan love deg at jeg ikke er den eneste. Feirer ikke du jul, kanskje?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du må se på saken helt annerledes, fordi dette er et veldig ateistisk synspunkt på saken. Det at foreldre skal lære ungene sine opp på de forskjellige religioner er totalt respektabelt, på lik linje som at ateister skal lære ungene sine opp til at gud ikke eksisterer. Dette er jo hva som er virkeligheten til foreldrene, og noe de faktisk tror på. Det er også slikt, at majoriteten av de religiøse kommer fra religiøse familier, og dersom en unge vokser opp uten å bli lært opp i noe annet en ateisme så vil nok vedkommende gjøre som en stor del av Norges befolkning, bare ikke tenke på det engang. Dette er selvsagt en veldig trist ting for de religiøse foreldrene. De religiøse foreldrene vil nok ha med ungene sine i evigheten fra deres perspektiv, du forstår vel det?
Vis hele sitatet...
Nei, da vil jeg heller si at du må se på det litt annerledes, fordi det er en veldig stor forskjell.
Ateister forkynner ikke på daglig basis at det ikke finnes noen gud, men om spørsmålet kommer opp, så svarer gjerne en ateist at nei jeg tror ikke på gud, og kanskje med en påfølgende grunn til hvorfor man ikke tror (det er i hvert fall måten jeg gjør det på).
Det samme kan i stor grad ikke sies om religiøse, da mye av religion er å overbevise barna sine om at det å tro er det eneste rette og da også den den religionen de selv er lært opp til å tro på (som praktiseres i varierende grad).
Om de hadde så stor tro på religionen sin, burde de vel overlate det til barna å finne ut av det selv, på samme måten ateister gjerne gjør oppfordrer til kritis tenking og finne ut av det størst mulig grad på egenhånd.



Sitat av Relevant
Høytidene som Jul, og påske er fryktelig mye mer en religion den dag idag. Religion bøyes også til dels av personen som tror. Høytider som påske og jul blir feiret av ateister over hele landet, nemlig fordi det er en del av kulturen vår, og en lang tradisjon. Man lærer også om religion på skolen på et nøytralt grunnlag selv om vi feirer de Norske tradisjoner som opprinnelig var totalt forbundet med kristendommen.

Som ateist, synes påske og jul er kjempeflotte ting, som jeg forbinder med en positiv tradisjon og jeg kan love deg at jeg ikke er den eneste. Feirer ikke du jul, kanskje?
Vis hele sitatet...
Som ateist kan man fint feire jul, påske er en høytid jeg selv ikke feirer, og jeg sier ikke at man som ateist ikke kan feire jul, men jeg synes det er unødvendig å blande kirken opp i julefeiring i regi av skolen.
De som ønsker å gå i kriken kan gjøre det på eget initiativ utenfor skoletiden.

Ja jeg feirer jul, med plastikk-tre og gaver, men det gjør jeg først og fremst av hensyn til familien, hadde jegg bodd alene uten barn, ja så kunne julen foregått helt uten at jeg hadde brydd meg nevneverdig.
Julene for meg er i hovedsak god mat og barneglede.
Sitat av MeTheWall
Det jeg synes er litt trist med religion, spesielt i et land som Norge, er at man sier at vi Norge har religionsfrihet, noe som egentlig ikke stemmer, med tanke på at det i de fleste tilfeller er foreldrene som tar det valget på vegne av barna.
Vis hele sitatet...
Religionsfrihet er at alle skal få praktisere den religion de ønsker og ingen religioner skal blir diskriminert.
Denne friheten må få eksistere uavhengig om barn blir indoktrinerte av foreldrene, denne videreføringen av foreldrenes holdning og livssyn til barna sine er helt umulig å gjøre noe med siden i de fleste tilfeller gjør ikke foreldrene dette bevisst. Uavhengig om det er holdinger som å elske og beskytte dyr, følge bibelen eller å se ned på folk med annen hudfarve, trist som dette er i seg selv så vil heldigvis de fleste barn oppdage at noen av de innlærte holdningene de bærer med seg er feil når de vokser opp, mens andre er riktige - alt etter det moralske kompasset som former seg med årene.

Sitat av Relevant
Du må se på saken helt annerledes, fordi dette er et veldig ateistisk synspunkt på saken. Det at foreldre skal lære ungene sine opp på de forskjellige religioner er totalt respektabelt, på lik linje som at ateister skal lære ungene sine opp til at gud ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Hva er et veldig ateistisk synspunkt på saken?
Hva betyr "veldig ateistisk"?

Det eneste ateisme betyr i følge det jeg har lært er at en person ikke synes det er nok beviser pr. dags dato for å fastslå at det eksisterer en eller flere guder. <- ikke noe mer og ikke noe mindre inngår. Thats it.
Noe som er langt ifra det samme som å si at det er umulig at en eller flere guder kan eksistere.

Å være åpen for muligheter men aldri tro blindt på disse før de er grundig undersøkt, og selv da være åpen mot at ting kan dukke opp som forandrer synspunktet ditt er nok en mye sunnere start på livet kontra motsatsen. Ikke bare via et religiøst synspunkt men via de fleste aspekter her i livet.
Sist endret av Noxaran86; 8. desember 2014 kl. 21:25.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Religionsfrihet er at alle skal få praktisere den religion de ønsker og ingen religioner skal blir diskriminert.
Denne friheten må få eksistere uavhengig om barn blir indoktrinerte av foreldrene, denne videreføringen av foreldrenes holdning og livssyn til barna sine er helt umulig å gjøre noe med siden i de fleste tilfeller gjør ikke foreldrene dette bevisst. Uavhengig om det er holdinger som å elske og beskytte dyr, følge bibelen eller å se ned på folk med annen hudfarve, trist som dette er i seg selv så vil heldigvis de fleste barn oppdage at noen av de innlærte holdningene de bærer med seg er feil når de vokser opp, mens andre er riktige - alt etter det moralske kompasset som former seg med årene.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at den religionsfriheten vi har i Norge i dag skal forsvinne, jeg sier at jeg skulle ønske den også medførte at barn slapp å bli påtvunget en religion, uavhengig av hvem som måtte stå bak hvor velment det er.
Da et barn som har vokst opp under sterkt religiøse rammer, i mange tilfeller ikke har et reelt valg, da det å velge en annen religion eller ingen religion, i ekstreme tilfeller kan medføre at de fryses ut fra familie og ofte også venner.
Sist endret av Veggen; 8. desember 2014 kl. 21:57.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg sier ikke at den religionsfriheten vi har i Norge i dag skal forsvinne, jeg sier at jeg skulle ønske den også medførte at barn slapp å bli påtvunget en religion, uavhengig av hvem som måtte stå bak hvor velment det er.
Da et barn som har vokst opp under sterkt religiøse rammer, i mange tilfeller ikke har et reelt valg, da det å velge en annen religion eller ingen religion, i ekstreme tilfeller kan medføre at de fryses ut fra familie og ofte også venner.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne at du forklarer hvordan du tenker dette skulle foregå? Og det gjelder i like stor grad ateister som religiøse.

Barn som vokser opp i et religiøst hjem blir som du sier ofte religiøse, men det er ikke nødvendigvis fordi de indoktrineres av sine foreldre eller påtvinges religionen. De påvirkes like mye av de ritualer og tradisjoner som er i hjemmet. Som du sier finnes det ekstreme tilfeller, men disse er ikke normale.
Dog, et barn som vokser opp i et hjem der foreldrene går i kirken på søndager, ber bordbønn og aftensbønn, og ellers lever som "kristne" vil ofte ønske å være en del av dette. De aller fleste vil også ha perioder hvor de stiller spørsmål om troen og religionen, men samtidig vil de ha en trygghet i det kjente og i minner fra barndommen.

For å gjøre en liten sammenligning; det viser seg at de samme hustypene som solgte mye for 20-50 år siden selger mye også i dag, og forklaringen er ganske enkelt at veldig mange ønsker hus som minner om det de selv har vokst opp i.
Undersøkelser viser jo at des fattigere folk er, jo mer tyr de til religion. Skolesystemet spiller en ekstremt viktig rolle her, samt hvor mye stat lar religion få fritt spillerom. Bare se til USA, hvor religion har fått fritt kommersielt spillerom, innflytelse i kongressen og hvite hus samt i utdanningen. (hvor de i noen delstater sier at Evolusjon kun er en teori.) Sistnevnte mener jeg er galskap og ekstremt farlig.

I norge er vi heldigvis ganske edru i dette spørsmålet, den kristne "fremgangsmåten" her over forsvinner bare mer og mer etter hva jeg har sett. Noen som bor i bibelbeltet her?
Sist endret av flexx; 9. desember 2014 kl. 12:44.
Hvis du vil se hvor syk verden er, spesielt når det kommer til USA og religion (selv om det kanskje ikke er sammenlignbart) så kan jeg på det varmeste anbefale dokumentaren "Jesus Camp". Ble meget skremt etter å ha sett den.

http://www.imdb.com/title/tt0486358/
Sitat av doseren Vis innlegg
Jeg vil gjerne at du forklarer hvordan du tenker dette skulle foregå? Og det gjelder i like stor grad ateister som religiøse.

Barn som vokser opp i et religiøst hjem blir som du sier ofte religiøse, men det er ikke nødvendigvis fordi de indoktrineres av sine foreldre eller påtvinges religionen. De påvirkes like mye av de ritualer og tradisjoner som er i hjemmet. Som du sier finnes det ekstreme tilfeller, men disse er ikke normale.
Dog, et barn som vokser opp i et hjem der foreldrene går i kirken på søndager, ber bordbønn og aftensbønn, og ellers lever som "kristne" vil ofte ønske å være en del av dette. De aller fleste vil også ha perioder hvor de stiller spørsmål om troen og religionen, men samtidig vil de ha en trygghet i det kjente og i minner fra barndommen.
Vis hele sitatet...
Nei, det trenger ikke å skje under tvang, men som barn er det ikke uvanlig å se opp til foreldre å ønske å være som dem.
Og at barn derfor i stor grad, hermer etter voksnes og særlig foreldres adferd.
Om derimot foreldre og voksne generelt hadde holdt troen sin i større grad for seg selv, og ikke tilstrebet å påvirke barna til å tro på det samme som dem selv, men holdt seg til verdiene man mener er viktige, tror jeg ville være veldig positivt.
Eksempelvis å være snill og god mot andre og ikke lyve eller stjele, noe som fint kan gjøres uten å blande inn religion.

Som ateist, har ikke jeg en rekke ritualer, salmer eller værs jeg benytter for å påvirke mitt barn til å tro det samme som meg, men om spørsmålet kommer opp, legger jeg selvfølgelig ikke skjul på hva jeg tror.
Og som jeg skriver, er det et ønske jeg har, at foreldre gir barna sine et reelt valg når det kommer til religion.
Nøyaktig hvordan det skal oppnåes, har ikke jeg noe fasit svar på, men jeg tror ikke at lover eller forsøk på å tvinge det gjennom er noen løsning.
Det jeg derimot tror, er at å skille religion helt fra politikk og at skoler holdt seg til fagundervisning og unnlot kollektive kirkebesøk i høytider, og ikke minst at samfunnet fremmer en holdning om at religion eller ei, er en privatsak og et personlig valg, som skal kunne tas på et mest mulig nøytralt grunnlag.
Det tror jeg ville være et skritt i riktig retning.

Sitat av doseren
For å gjøre en liten sammenligning; det viser seg at de samme hustypene som solgte mye for 20-50 år siden selger mye også i dag, og forklaringen er ganske enkelt at veldig mange ønsker hus som minner om det de selv har vokst opp i.
Vis hele sitatet...
Her understreker du på mange måter poenget mitt, at man egentlig ikke har et valg når det kommer til religion, dersom man vokser opp under påvirkning av religion.
Noe jeg tror er intensjonen med ritualene og jevnlig repetisjonen av religiøse tekster.
Sitat av fette Vis innlegg
Hei lurer på hva folk syns om de kristnes fremgangsmåter på og kristne folk.
Tenkte da alle aktivitetene for barn der kristendom er bakt inn. Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp. Er det løye unge mennesker blir skremt når de hører sånn.
Hadde samfunnet godtatt om de andre religionene hadde samme fremgangsmåte?
Vis hele sitatet...
1. Er du kristen forelder og har et barn, så sier det seg selv at de vil jo bare barnets beste og dette er hva de tror på. De vil jo selvølgelig lære barnet om deres tro og deres verdier, dette faller dem veldig naturlig ettersom detter er nettopp det de tror på. Dette er noe barna også ikke kommer for-uten ettersom de lever i samme hus med deres vaner og skikker rettet til deres tro. Jeg har selv vokst opp i et kristent hjem og har vokst opp med søndagskole.

I bunn og grunn: Hvis du forkynner med ditt hjerte og tror i ditt hjerte så kommer du til himmelen. Står det i bibelen. Dette er nok hovedsakelig hva som skjer når de sender barna på søndagskole og predikerer generellt

2. "Der voksne mennesker sier du må bli kristen fort før du blir syk for da er det for sent. Blir du syk før du har blitt kristen kan du bare gi opp." Jeg er veldig interresert i å høre hvor du har dette ifra. Hvem som sier slikt?
Sitat av flexx Vis innlegg
Noen som bor i bibelbeltet her?
Vis hele sitatet...
Jeg er ifra bibelbelte og har aldri opplevd å høre om eller å ha blitt fortallt nettopp dette med at hvis du blir syk og ikke er kristen så er det bare å gi opp. Jeg har aldri blitt utsatt for tvungen tro. Annet en å bli lærd om bibelen og dens bisarre historier når jeg var liten. Dette vil nok for mange høres ut som propaganda, og jeg mener jo at det er det også. Selv om kristne ikke mener det på denne måten. Kan det nok se veldig slik sånn ut for folk som er utenforstående.

3. Hadde samfunnet godtatt om de andre religionene hadde samme fremgangsmåte?

Hva vet du egentlig om religion?
Ta for eksempel islam. I midtøsten er det vanlig å sende gutter på en koranskole der de blir tvunget til å lese koranen, gjør de ikke dette eller prøver å vri seg unna blir dette straffet med fysisk straff. Dette vil jeg nå si er ennå verre en en søndagskole.
Nå gjelder ikke dette norges samfunn, men jeg vet at unge gutter fra islamske familier kan bli rissikert å bli sendt tilbake til hjemlandet til nettopp en slik skole. Da vil jo dette bli innebært vårt samfunn igjen.

Jeg personlig tror at du som person har noe imot kristendommen i seg selv. Hvordan dette blir praktisert. Det virker også som om du kan veldig lite om dette temaet også.
Altså ikke forstå meg feil, jeg forstår deg veldig godt! For utenforstående vil jo dette virke helt sykt! Men hvis du tenker deg om, så er det jo egentlig ikke det. De bare lærer sine barn om hva de tror på, hva de mener er viktig i livet. Dette er noe de mener er veldig viktig.

Personlig så mener jeg at hvis du tror blindt på hva som står i bibelen er du veldig trangsynt. Det gjør meg vondt å vite at mine foreldrer tror blind på gud og jesus. Dette er jo i hovedsak dette de har fra generasjon på generasjon før dem blitt lærde opp ifra de var små. Men det faktum at de ikke ønsker å løfte øynene litt høyere en som så, syns jeg er tragisk.
Jeg er ikke for at folk skal bli påtvunget noe som helst slik før du er gammel nok til å tenke for deg selv, men du må nå forstå hvorfor dette skjer!

Mennesker har siden tidenes morgen søkt til høyere makter og guder, for å få trøst,trygghet og håp.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
At man lærer om religion på skolen er greit nok, men da bør det skje på et nøytralt grunnlag.
Praksisen på skoler i dette landet har med å dra med alle barn, som ikke har fått skriftlig beskjed fra hjemmet om å slippe, til kirken ved høytider som jul og påske, synes jeg er en uting man burde stanset med for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Høytidene som Jul, og påske er fryktelig mye mer en religion den dag idag. Religion bøyes også til dels av personen som tror. Høytider som påske og jul blir feiret av ateister over hele landet, nemlig fordi det er en del av kulturen vår, og en lang tradisjon. Man lærer også om religion på skolen på et nøytralt grunnlag selv om vi feirer de Norske tradisjoner som opprinnelig var totalt forbundet med kristendommen.

Som ateist, synes påske og jul er kjempeflotte ting, som jeg forbinder med en positiv tradisjon og jeg kan love deg at jeg ikke er den eneste. Feirer ikke du jul, kanskje?
Vis hele sitatet...
Det MeTheWall sier her er at han syntes at ved juletider burde tradisjonen ved at skolen går på preken i kirken burde være tatt bort. I det minste være frivillig. Dette er jo noe som henger igjen fra at norge var et kristent land.

Jeg må vel nesten få lov til å si at det finnes vel egentlig veldig få folk der ute som misliker juletider!(Hvis du selvfølgelig ser bort ifra folk som er alene om julen og ikke har det noe særlig bra i disse tider. Det finner selvfølgelig unntak til alt!) Dette er koselige tider og en jo en tradisjon. Vi bør egentlig alle være glade for disse jesusreligionene ettersom dette har medbrakt seg mange helligdager som gir oss ro og fred ifra arbeidet. Søndag er jo også en såkallt hviledag. Det er veldig mye som hadde vært annerledes i samfunnet uten denne trangsynte troen.

MEN! Når kristne mennesker begynner å pirke i meg å spør meg følgende: "Ja, du vet hvorfor vi feirer jul? Det er viktig å huske på!" Da.. Da blir jeg ytterst provosert og spør de om de er klar over at jul er i seg selv er en gammel hedensk tradisjon, Og der stammer også juletreet fra. Folk feiret jul lenge før folk faktisk viste hva kristendommen var i dette landet her!

Jul (av norr. Jòl eller jòlablòt) er et fellesnordisk navn på den opprinnelige hedenske feiringen av vintersolverv.

Nå tilbake til topic!

Jeg mener at folk skal få lov til å ytre sine meninger og religionsfrihet bør være et faktum. Måten kristne fremtrer når de predikerer og taler om sin tro bør være akseptabelt. Dette er noe som står i deres hellige bok at de skal gjøre. Når det gjelder måten de kristner sine barn og også døper de er fullstendig forståelig hvorfor. Dette bør folk tenkte over.

Hvis du er for trangsynt til å ikke tenke for deg selv når du blir eldre, er dette ditt tap! Jeg er ikke kristen, jeg mener også at kristendommen er en perfeksjon av mange eldre religioner som har veldig mye av de samme beskrivelser av gud. Hvis du er en trangsynt kristen vil jeg råde deg til å se dette klippet. Dette er basert på fakta og bare dette, det er ingen propaganda. Er du kristen og du tror, vil ikke dette svekke din tro, men det kan være greit og ha til baktanke!
Sist endret av agsel; 9. desember 2014 kl. 21:55.
Jeg ser at vitenskap idag er blitt en ny relegion med samme dogma og blind fanatisme som andre religioner. Og sammenligningen vil være at kristne sier de bør leve etter kristne verdier, som hva jesus lærte, mens vitenskapismen sier at de skal være skeptiske og etterleve den vitenskapelige metoden, mens begge regelioner gjør det motsatte og lar snakk være snakk. Alle har vel hørt uttrykket "I believe in science".

Uansett hva folk tror på er det bare en ting jeg personlig setter min tror på. At folk skal være fri til å tro, tenke, si og mene hva f de forbanna vil, selv hvor idiotisk det er. Ingen vil forandre mening av konfrontasjon. Alt man kan gjøre er å plante noen uskyldige små frø og la hver enkelt sin tvil gro.
Sitat av mocp Vis innlegg
Jeg ser at vitenskap idag er blitt en ny relegion med samme dogma og blind fanatisme som andre religioner. Og sammenligningen vil være at kristne sier de bør leve etter kristne verdier, som hva jesus lærte, mens vitenskapismen sier at de skal være skeptiske og etterleve den vitenskapelige metoden, mens begge regelioner gjør det motsatte og lar snakk være snakk. Alle har vel hørt uttrykket "I believe in science".

Uansett hva folk tror på er det bare en ting jeg personlig setter min tror på. At folk skal være fri til å tro, tenke, si og mene hva f de forbanna vil, selv hvor idiotisk det er. Ingen vil forandre mening av konfrontasjon. Alt man kan gjøre er å plante noen uskyldige små frø og la hver enkelt sin tvil gro.
Vis hele sitatet...
Å tro på vitenskapen og den vitenskaplige metode, kan på ingen måte sammenlignes med det å tro på gud eller guder.
Vitenskapen kan heller ikke sammenlignes med religion, etablert sannheter innenfor vitenskap kan heller ikke sammenlignes med religiøse dogmer.

Se på for eksempel evolusjonsteorien, det er mange grunner til at man man er sikker på at evolusjonsteorien stemmer, da all seriøs forskning på området bekrefter dette.
Å si at man tror på evolusjonsteorien har ingen ting med å være religiøs å gjøre, det er ganske enkelt det eneste fornuftige å gjøre, om man ser på alt av materiale som støtter opp under evolusjonsteorien.
Når det kommer til å tro at alle dyr, inklusive mennesker, er skapt av gud, er det å se bort i fra en overveldende mengde informasjon som sier det stikk motsatte.
Å tro på en skaper, baserer seg kun på ønsker, følelser og dogmer, og vitner om at man enten ikke vil forstå eller ikke evner å forstå informasjonen som er tilgjengelig.

At folk må få lov å tro hva de vil, ja, men like selvfølgelig må det være at man skal kunne tillate seg å si i mot noen som tror noe som kan være eller er feil.
Om jeg var hellig overbevist om at månen var en gul ost og ville undervise om dette på skoler rundt om i landet, ville nok samtlige protestert, da alt tyder på at dette ganske enkelt ikke stemmer, det baserer seg på sunn fornuft og bevis.
At det fortsatt finnes mange som benekter evolusjonsteorien, og i ekstreme tilfeller til og med nekter å undervise om evolusjonsteorien på skoler, det baserer seg på dogmer og motvilje til å innse at det de tror, kan være og mest sannsynlig er feil.
Sist endret av Veggen; 12. desember 2014 kl. 21:37.
Sitat av mocp Vis innlegg
Jeg ser at vitenskap idag er blitt en ny relegion med samme dogma og blind fanatisme som andre religioner.
Vis hele sitatet...
Har du noen gode eksempler på hva du mener her? Ellers fremstår det hele ganske virkelighetsfjernt. Det kan for eksempel være greit å huske at både Internett og datamaskinen du skrev dette på er et direkte resultat av vitenskap.
Sitat av mocp Vis innlegg
Jeg ser at vitenskap idag er blitt en ny relegion med samme dogma og blind fanatisme som andre religioner. Og sammenligningen vil være at kristne sier de bør leve etter kristne verdier, som hva jesus lærte, mens vitenskapismen sier at de skal være skeptiske og etterleve den vitenskapelige metoden, mens begge regelioner gjør det motsatte og lar snakk være snakk. Alle har vel hørt uttrykket "I believe in science".
Vis hele sitatet...
Sammenligningen din er veldig dårlig. Religion er et sett med dogmer og regler for hvordan man skal leve. Vitenskapen er en metode for å samle og organisere kunnskap. Vitenskapen sier ingenting om hva som er riktig eller galt eller hvordan man skal leve. Man kan derimot lage slike regler og retningslinjer basert på vitenskapen, men da er det ikke en del av selve vitenskapen.

Jeg har aldri hørt uttrykket "I believe in science" før. Hvor kommer det fra, og hva er relevansen?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Høytidene som Jul, og påske er fryktelig mye mer en religion den dag idag. Religion bøyes også til dels av personen som tror. Høytider som påske og jul blir feiret av ateister over hele landet, nemlig fordi det er en del av kulturen vår, og en lang tradisjon. Man lærer også om religion på skolen på et nøytralt grunnlag selv om vi feirer de Norske tradisjoner som opprinnelig var totalt forbundet med kristendommen.

Som ateist, synes påske og jul er kjempeflotte ting, som jeg forbinder med en positiv tradisjon og jeg kan love deg at jeg ikke er den eneste. Feirer ikke du jul, kanskje?
Vis hele sitatet...
Helt 100% feil. Tradisjoner som jul/midtvinterfest/vintersolverv var opprinnelig en feiring for lysere tider, noe jeg kan tenke meg de var glade for før i tiden. At kristendommen kom for tusen år siden med vold og drap og endret dette til å feire en figur som ble født på et helt annet tidspunkt er trist.

Ja jeg feirer jul. Ikke fordi Jesus ble født et eller annet sted i Palestina, mest sannsynlig på et annet tidspunkt, men fordi det er ekte norsk gammal tradisjon. som dessverre har blitt malt over av en religion fra Midt-Østen.

Tror du denne feiringen ble opprettet når kristendommen kom?
Sist endret av frø; 13. desember 2014 kl. 20:24.
Sitat av frø Vis innlegg
Helt 100% feil. Tradisjoner som jul/midtvinterfest/vintersolverv var opprinnelig en feiring for lysere tider, noe jeg kan tenke meg de var glade for før i tiden. At kristendommen kom for tusen år siden med vold og drap og endret dette til å feire en figur som ble født på et helt annet tidspunkt er trist.

Ja jeg feirer jul. Ikke fordi Jesus ble født et eller annet sted i Palestina, mest sannsynlig på et annet tidspunkt, men fordi det er ekte norsk gammal tradisjon. som dessverre har blitt malt over av en religion fra Midt-Østen.

Tror du denne feiringen ble opprettet når kristendommen kom?
Vis hele sitatet...
Oisann, det visste jeg ikke... Men da er vi fremdeles noe på bølgelengde i og med at disse høytidene har mye med tradisjon og kultur å gjøre, ikke bare det rent religiøse. Var vel det som hovedsaklig var poenget mitt. Har du noen gode informative kilder om Julaftens opprinnelse? Tenker da ikke på wikipedia. Liker å lære, derfor det er litt herlig å bli kritisert til tider også, selv om jeg forbanner meg selv . God jul!
Det er noe aldeles galt når foreldre, ofte i beste mening, forteller barna sine at du er kristen,du er muslim e.l. Det blir ikke stort bedre av at media og mannen i gata i stedet for å røsje i kroppen, like godt omtaler barn av religiøse foreldre som religiøse barn heller. Dette har man ikke noe grunnlag for å påstå, da småunger ikke er i stand til å gjøre opp sin egen mening. Jeg sier som Dawkins; man sier ikke et liberalt eller kommunistisk barn heller. Isåfall ville man bli sett på som en tulling.
Sist endret av VinumSabbathi; 17. desember 2014 kl. 19:47.