Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 38439
Mye har vært skrevet om de i nyhetene i det siste. Vi vet veldig lite hva som er sant og hva som ikke er. Propaganda fra begge sider tydeligvis.


-Folk flest i vesten liker ikke religion, og spesielt ikke Islam. Noe som er forståelig med tanke på hvor fremmed Islam er i forhold til kulturene i vesten.

Er det så ille at en Islamsk stat blir opprettet?

Hvorfor kan ikke midtøsten gjøre hva de vil? Mens i Afrika, så gir de blanke faen i hva som skjer der? Da går jeg utifra at verdens politikken ønsker at hele verden skal utvikle seg.(Noen vil si, ja men vi blander oss også i afrika, men media er ikke interessert i å dekke dette, og da sier jeg tull. Ikke i samme grad som vesten blander seg i midtøsten)

Islam vil aldri passe inn i den vestlige kulturen, selv om du moderniserer religionen. Eneste utvei er å slette religionen eller la den praktiseres i de land som ønsker det.

Mange vil ikke forstå dette, men Islam er ikke bare en religion i midtøsten, det er en del av kulturen deres, uansett hvordan du ser på det. Dette har vært en del av kulturen i mange hundre år. På samme måte som vesten har religions frihet som en del av kulturen, demokrati en del av kulturen.

Islam kan ikke bli slettet, så hvorfor ikke la folk praktisere Islam i egen stat? Og de som ikke ønsker å være en del av kulturen kan finne på noe annet, på samme måte som det skjer idag. Da får vesten folk som ikke bringer med seg en egen kultur, og Islamistiske stater kan få folk som ønsker å praktisere Islam.

For meg virker det åpen lyst at det er andre kriterier til hvorfor den Islamske stat ikke får vokse. Kun i Irak, er det nok olje til å dekke verdens behov de neste 100 årene, kun Irak. Da har man ikke tatt for seg moderne måter å utvinne olje på, som f.e "fracking"

-Det er flere spillere i den regionen som heller ikke ønsker et makt skifte, da snakker jeg om arabiske emirater og tyrkerne. Jo værre forholdene blir i midtøsten jo sterkere fotfeste vil IS få, og jo flere vil vise sitt hat mot vesten, ikke i form av avsky, men hevn.

-Et godt propaganda som IS bruker er palestina konflikten. På samme måte som IS utsletter andre etniske grupper så gjøre Israel det samme.

Så vil jeg avslutte med å si, jeg er religiøs på noen som helst måte, og er veldig glad for de forholdene jeg lever under. Men jeg synes det er underlig at noe sånt kan skje uten at flere synes det er like merkelig...



-siste ting: USA/verden kunne reddet den syriske befolkningen fra mishandlingen som Assad påførte befolkningen i MANGE år, men de ville ikke fordi andre politiske interesser sto i veien.

Poenget her, du kan ikke bare plukke og hive som du vil, når det handler om mennesker. Enten så utfører du det hele veien, eller så gjør du ingenting.

Man pleier å si at bilde ofte ikke er svart/hvitt men dette bilde er rødt, uansett hvordan du ser på det!

Diskuter, kom med det du mener!
Det bor folk der som ikke vil ha Islamsk Stat, disse blir terrorisert.
Syntes du ikke det er ille at folk blir drept, voldtatt og solgt som slaver?
Sist endret av Bothrops; 2. september 2014 kl. 21:37.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det bor folk der som ikke vil ha Islamsk Stat, disse blir terrorisert.
Syntes du ikke det er ille at folk blir drept, voldtatt og solgt som slaver?
Vis hele sitatet...
Det bor folk flest der som ikke vil ha ustabilitet og makt kamp om deres naturlige ressurser, disse blir uheldigvis ikke pint i live, men blir drept i form av angrep fra USA og det rettferdig gjøres iform av hjelpe befolkningen.

Arabere som ikke ønsker en Islamsk stat, kan bare flytte til sine nabo arabiske land, f.eks Lebanon, der står ikke religion like sterkt.

USA påfører flere sivile drap enn noen annen terror organisasjon, så dette er ikke et argument.

Poenget, er i vesten vil de ikke ha Islam, men alikevell nekter Muslimer å opprette en egen stat... Skjønner du tegningen?

Vil også legge til:

Noen prøvde å slette denne tråden, slik at vi ikke kunne ha en åpen diskusjon. Så fort jeg lagde en ny tråd ang slettingen, så dukket denne tråden opp! For noe idioti. Kan vi ikke diskutere ting åpent lenger? Hvor er vår rett til åpen diskusjon?
Sist endret av Khan17; 2. september 2014 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det bor folk der som ikke vil ha Islamsk Stat, disse blir terrorisert.
Syntes du ikke det er ille at folk blir drept, voldtatt og solgt som slaver?
Vis hele sitatet...
Stråmann... Ingenting i det han sier her har noe med å være for drap, voldtekter og slaveri. Så her har du laget en stråmann og angriper denne. Billig retorikk som man ikke burde slippe unna med om man skal kunne ha en seriøs debatt.
Det er ingenting som hindrer muslimer i å leve etter sharia her i Norge. Det er faktisk ikke et land i verden, meg bekjent, som hindrer muslimer i å leve etter sharia.

Lever man et moralsk liv; ber fem ganger om dagen, holder seg unna kriminalitet eller utenomekteskapelig sex - og ellers lever etter Islams rettesnorer - så vips - man lever etter sharia. Det er ingen stat som er imot at dens innbygere lever moralsk, holder sex innenfor ekteskapet, ikke drikker alkohol etc.

Det jeg forstår med mennesker som drar for å krige for sharia - er at dem ønsker å presse ett lovsystem ned over hodet på andre mennesker. Nøkkelordet er at man fokuserer på andre mennesker. Ikke seg selv. Man ønsker å bestemme over andre mennesker. Straffe dem. Steine dem. Kutte av hender. Drepe dem. Piske dem. Passe på hva dem hører på av musikk etc. etc. Dette går man i krigen for. Sharia ligger jo der rett foran øynene på en. Er bare å praktisere i vei. Ingen som er imot det. Men på død og liv er det andre som er fokuset.

Alle vestlige land har rom for mennesker som praktiserer Sharia på dem selv. Altså lever etter loven i Koranen.

Om han stjeler - så kan han gjerne kutte av handa. Om han er utro - så få noen til å piske han 100 slag etc. Det beste er jo å bare holde seg unna slike ting - og praktisere loven sjøl.. Må man ha noen som pisker eller dreper man? Er det dette det kjempes for? Og om det finnes vakre kvinner som tenner lidenskapen - så er han jo desto bedre muslim som klarer å tøyle vitaliteten enn en som bor i land der kvinner er skjult under telt uansett. Ypperlig for åndelig praksis. Masse fristelser - men man er avholden og vokser i sin fromhet. Flotte greier. Go for it!


Kanskje litt off topic.. Men joa..Dem kan gjerne lage sharia-stater i midtøsten for min del. Greia er jo at det ikke vil funke uansett. En utopi om et fantastisk samfunn bare man innfører litt middeladerske avstraffelsesmetoder. Man drømmer om kalifat-tider og et mektig samlet araber-rike - men det vil jo aldri skje slik som man turer fram.

Tar man en titt på Iran så ser man at en slik tvangstrøye fungerer mot sin hensikt. I Iran sekuleres ungdommen - man får avsmak på tvangstrøya som blir prakka på en. Og mange iranere som flytter til vesten er ofte dem første som hiver hijaben foraktelig på bålet. Er ikke så kult med tvang..

Men dem kan gjerne prøve Sharia i midtøsten for min del. Hvis folk er keen. Å tvinge det på folk med makt har jeg ikke så mye sansen for.
Sitat av etse Vis innlegg
Stråmann... Ingenting i det han sier her har noe med å være for drap, voldtekter og slaveri. Så her har du laget en stråmann og angriper denne. Billig retorikk som man ikke burde slippe unna med om man skal kunne ha en seriøs debatt.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det en stråmann når det er helt reelle og dokumenterte handlinger av IS, som her vil opprette en islamsk stat?

Problemet er at det allerede bor mennesker her, og alle er ikke muslimer, og som drepes eller mishandles over en lav sko. Det skal ikke godtas, og er ikke godtatt i Afrika heller. Det er riktig at USA for tiden har større fokus i midtøsten, fordi det er der det er mest "action", og man håper å drive preventivt vil jeg anta. Verdenssamfunnet har for vane å gripe inn mot lignende handlinger (eller, ihvertfall å ønske med mindre en supermakt setter seg på bakbeina av egeninteresser).

Å godta noe fordi det er "kultur" er det svakeste argumentet i boka. Å dra opp "fordi sånn har det vært" for å legitimere noe er som å si velkommen til heksebrenninger, henrettelser, tortur og andre ulumskheter - det var tross alt en del av kulturen vår?

Det er heldigvis en middelvei mellom å hjelpe folk fra å bli slaktet av rabiate terrorister og å ta over et helt område, som det virker som om du tror er målet. Vesten er smertelig klar over at midtøsten ikke lar seg erobre med det første, det betyr ikke at vi skal folde hender og si "akk akk, det er kulturen deres" når IS jager Yazidiene opp i fjellene og ønsker å henrette de alle som en.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Og de som ikke ønsker å være en del av kulturen kan finne på noe annet, på samme måte som det skjer idag.
Vis hele sitatet...
Vil det være enkelt for et medlem av en Islamsk Stat og forlate kulturen (og følgelig religionen)?

Jeg er helt med på at en gruppe mennesker kan få ha sitt eget voldelige og middelalderske lovverk såfremt det er frivillig og medlemmene har full informasjon om alternativene og mulighet til å forlate gruppen når de måtte ønske det.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvordan er det en stråmann når det er helt reelle og dokumenterte handlinger av IS, som her vil opprette en islamsk stat?

Problemet er at det allerede bor mennesker her, og alle er ikke muslimer, og som drepes eller mishandles over en lav sko. Det skal ikke godtas, og er ikke godtatt i Afrika heller. Det er riktig at USA for tiden har større fokus i midtøsten, fordi det er der det er mest "action", og man håper å drive preventivt vil jeg anta. Verdenssamfunnet har for vane å gripe inn mot lignende handlinger (eller, ihvertfall å ønske med mindre en supermakt setter seg på bakbeina av egeninteresser).

Å godta noe fordi det er "kultur" er det svakeste argumentet i boka. Å dra opp "fordi sånn har det vært" for å legitimere noe er som å si velkommen til heksebrenninger, henrettelser, tortur og andre ulumskheter - det var tross alt en del av kulturen vår?

Det er heldigvis en middelvei mellom å hjelpe folk fra å bli slaktet av rabiate terrorister og å ta over et helt område, som det virker som om du tror er målet. Vesten er smertelig klar over at midtøsten ikke lar seg erobre med det første, det betyr ikke at vi skal folde hender og si "akk akk, det er kulturen deres" når IS jager Yazidiene opp i fjellene og ønsker å henrette de alle som en.
Vis hele sitatet...
Nå går tråden litt offtopic, men lurer på om folk missforstod hva jeg mente med at det var en stråmann. Jeg nektet aldri for at det IS gjør er forferdelig - men i nesten alle tilfeller er dette ting som skjer mot ikke-muslimer (og i deres øyne er mange muslimer ikke ekte muslimer). Så stråmannen er ikke at folk sier at de er så forferdelige og dreper folk. For det er jo en realitet.

Det som er problemet her er at TS har skrevet et innlegg om islamsk stat og hvorfor han tror det kan være med på å gjøre stedet til en bedre plass å bo. På ingen måte har det kommet frem at han synes det er greit med drap og terror som skjer der - så det er å skape en stråmann.

Om man mener det er så galt (og jeg ønsket ikke å ta stilling til det akkurat nå) så burde man kunne holde debatten til å si hvorfor forslaget til TS er en dårlig ide - og hvorfor det ikke er en god ide. (eventuelt hvorfor dere er mener det kan gjøre verden til en bedre plass). På den måten kan man holde en litt seriøs debatt.
Sist endret av etse; 2. september 2014 kl. 22:22.
Problemet ligger i hvordan IS tvinger andre mennesker i å følge deres syn og måten de går frem med sine groteske vold- og drapshandlinger på sivile mennesker.

IS/Islamister sier selv at de vil drepe alle som er vantro. De ønsker verdensherredømme. Dette vekker selvfølgelig uro hos vesten. Man kan ikke skjule at det er ett stort problem i dag, men hva vil skje dersom problemet utvikler seg og vesten ikke griper inn? Hva vil skje dersom IS og islamistene kommer til vesten? Hva skjer dersom de får tak i masseødeleggelsesvåpen?

Man må huske på at disse områdene ligger flere hundre år bak vesten, som har gjennom flere århundre brukt på å utvikle vårt eget demokrati.
Spørsmålet ligger henn hvorvidt disse områdene er klare for ett demokrati. Nærliggende land viser at demokrati og Islam kan godt gå overens. Disse landene må finne sin egen vei å håndtere problemene på uten å påføre resten av verden terror.
Sist endret av Lacertosus; 2. september 2014 kl. 22:24.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Arabere som ikke ønsker en Islamsk stat, kan bare flytte til sine nabo arabiske land, f.eks Lebanon, der står ikke religion like sterkt.

USA påfører flere sivile drap enn noen annen terror organisasjon, så dette er ikke et argument.

Poenget, er i vesten vil de ikke ha Islam, men alikevell nekter Muslimer å opprette en egen stat... Skjønner du tegningen?
Vis hele sitatet...
Dette er ekstremisme og du høres ut som en ekstremist.

1. Ingen nekter muslimer å opprette en stat, hvis muslimene hadde klart og ønsket å fått til dette på en fredelig måte tror jeg nok reaksjonene hadde vært mindre, helt sikkert noen som hadde dratt seg i håret da men men. Dessverre prøver ikke muslimer å opprette noen islamsk stat, derimot er det en gruppe islamske terrorister som dreper alt de kommer over i sin vei på å erobre nye landområdet, selvfølgelig må du forvente motstand når man prøver å opprette en "stat" på denne måten.

2. Så bare fordi noen få syke mennesker ønsker å opprette en ny stat så må alle som ikke ønsker å være en del av denne flytte, fra eventuelle slektninger, hus, eiendeler, (hvis noe av dette har bestått etter all brutaliteten til IS)

3. Så du mener at det er helt greit å drepe helt uskyldige mennesker, barn, kvinner og menn bare fordi USA er skamløse, at du mener det er så sykt og så ikke i tråd i hvordan mennesker skal oppføre seg og viser hvor giftig islamisme kan være.
Sist endret av olustvere; 2. september 2014 kl. 22:46. Grunn: glemte to ord
Sitat av etse Vis innlegg
Nå går tråden litt offtopic, men lurer på om folk missforstod hva jeg mente med at det var en stråmann. Jeg nektet aldri for at det IS gjør er forferdelig - men i nesten alle tilfeller er dette ting som skjer mot ikke-muslimer (og i deres øyne er mange muslimer ikke ekte muslimer). Så stråmannen er ikke at folk sier at de er så forferdelige og dreper folk. For det er jo en realitet.

Det som er problemet her er at TS har skrevet et innlegg om islamsk stat og hvorfor han tror det kan være med på å gjøre stedet til en bedre plass å bo. På ingen måte har det kommet frem at han synes det er greit med drap og terror som skjer der - så det er å skape en stråmann.

Om man mener det er så galt (og jeg ønsket ikke å ta stilling til det akkurat nå) så burde man kunne holde debatten til å si hvorfor forslaget til TS er en dårlig ide - og hvorfor det ikke er en god ide. (eventuelt hvorfor dere er mener det kan gjøre verden til en bedre plass). På den måten kan man holde en litt seriøs debatt.
Vis hele sitatet...
Han lurte på om det kanskje ikke var så ille med Islamsk Stat. Men det er så ille. Terror, drap og faenskap er en del av veien til Islamsk Stat. Jeg syntes det blir som å spørre om ikke Hitlers Tredje Riket hadde vært ålreit bare de hadde fått det skikkelig igang, og man ser bort ifra holocaust og krig.
Sist endret av Bothrops; 2. september 2014 kl. 23:04.
NRK2 sender om 25min en dokumentar om Boko Haram som vel har samme ideologi som IS, jeg så denne i går å sitter igjen med en følelse av at dette er noe som er umulig å hamle opp med, det har gått for langt - alt er korrupt.

At vesten engasjerer seg mot IS nå har kanskje noe med å være føre var, uten at jeg sitter med en haug av kunnskap om emnet.

Ganske OT, men verdt en titt.
Sist endret av Hoiler; 2. september 2014 kl. 23:09.
På ingen måte støtter jeg terror eller handlinger mot sivile, hverken mot muslimer eller ikke muslimer.

Som en ikke muslim og du likevell ønsker å bo i landet så har du 3 valg:

1: Betale skatt. Denne skatten går til infrastruktur til ikke religiøse borgere.
2: Konvertere til Islam.
3: Dra ut av landet.

Man har nesten like valg i norge også. Ønsker man ikke å bidra til samfunnet, så kan kan man flytte ut av landet.

I Islam så ser de på folk på følgende måte: Er du uten religion så oppfattes du som kaffir(vantro) tilhører du en annen religion så er du på samme linje som andre muslimer. Målet deres er å selfølgelig konverte alle til Islam, men ikke gjennom tvang. Det er ikke slik Islam er bygd opp.

Innen Islam, ber du for.eks. uten å mene det, så anses det som en større synd enn å ikke be.Dine foreldre har som oppgave å lære deg om Islam og ikke tvinge deg. Etter en viss aldre når du er myndig og kan takle konsekvensene av dine valg, så kan du si opp religionen, men da er du kaffir(vanntro). Og kaffirs er ikke aksepterte av samfunnet/borgerne.



At de fleste assosierer terror med Islam er litt synd. Hvorfor assosierer ikke folk terror med Israel?

All den "terroren og faenskapen" som blir nevnt, har en konsekvens av at vesten/usa blander seg inn og forsyner andre grupper med våpen.

PKK mottok en gave pakke av våpen fra tyskland for å støtte de i kampen mot IS. PKK står på terror listen( http://www.state.gov/j/ct/rls/other/des/123085.htm )


All kampen mot IS er fordi vesten ikke vet hva slags påvirkning IS vil ha på midtøsten. Vil de utelukke ikke arabiske land? mest sannsynlig.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Som en ikke muslim og du likevell ønsker å bo i landet så har du 3 valg:

1: Betale skatt. Denne skatten går til infrastruktur til ikke religiøse borgere.
2: Konvertere til Islam.
3: Dra ut av landet.
Vis hele sitatet...
Hvordan hadde du syntes om du som muslim (dersom du er muslim, noe jeg og aller ALLER fleste ikke har noe som helst i mot) i Norge skulle ha betalt ekstra skatt bare fordi du er muslim? Ville du ikke som muslim følt deg hatet?
Hvordan er staten sikret mot korrupsjon?

Høres ut som en hatefull plass å bo spør du meg.
Sist endret av Lacertosus; 2. september 2014 kl. 23:26.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
så kan du si opp religionen, men da er du kaffir(vanntro).
Vis hele sitatet...
Flere muslimske land praktiserer dødsstraff for å konvertere fra Islam. Kommer IS til å gå i mot Koranen på dette punktet?
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Man har nesten like valg i norge også. Ønsker man ikke å bidra til samfunnet, så kan kan man flytte ut av landet.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du at det å drive å tilbe en eventyrfigur er I nå bidra med i samfunnet? Det er jo tvert imot. Tiden man bruker til å tilbe eventyrfiguren kunne vært brukt på langt bedre måter. Ei heller blir det noen særlig verdiskapning av at nesten halve befolkningen(kvinner) tvinges til å gå i telt, samt å sitte hjemme. I Norge blir man heller ikke tvunget til å bidra til samfunnet. Man kan dog ikke regne med å særlig mye tilbake dersom man ikke bidrar så godt en kan.
Sist endret av legalize_it; 2. september 2014 kl. 23:33.
Khan17

Mener du seriøst det du sier i siste posten der? Høres ut som det Ubaydullah Hussain lirte av seg. Tror du på han?

De 3 valgene du lister opp fungerer ikke i praksis. Jenter voldtaes i gatene. Mennesker henrettes over en lav sko.

Er det greit å kjøre inn med soldater i stua di. Si at gi meg penger - konverter - eller flytt?

Og som tidligere nevnt. For hva? For retten til å bestemme over deg? Nei.. Disse sharia-krigerne burde gå i seg sjøl først. Praktiser hva dem tror på på dem selv istedet for å være så forbanna opptatt av andre mennesker. Ekte religion har ingenting med hva andre tror på. Det har med en selv å gjøre - og det der fokus bør ligge. Noe samtlige av IS-gutta har glemt.

Om dem lever fredelige, fromme liv - så kan det jo tenkes at andre blir tiltrukket. Nå bedriver dem en voldsforhærligende liksom-ideologisk kamp om å få lov til å bestemme over andre menneskers tanker og religion.. Men tvang er ikke lov. bla bla bla..

Terror og faenskapens ansvar kan man diskutere. Hovedansvaret går likevel til menneskene som bedriver terror og faenskap. Om noen gir deg en pistol så er det likevel ditt ansvar om du går ut i gata og plaffer ned tilfeldige forbipasserende.
Sist endret av Bearass; 2. september 2014 kl. 23:50.
Denne skatten er kun symbolsk. 1-2 %. Pga Islamske retningslinjer, så er du avhengig av å skille medisinsk hjelp til muslimer og ikke muslimer. For eks. blod overførsel. Denne skatten skal brukes til tilrettelegging av slike praktiske ting.

Hva jeg hadde følt er helt irrelevant, da jeg verken er religiøs eller trenger et håp om et godt etter liv. (hele fundamentet til alle religion) Jeg klarer å skille på riktig og galt og er glad for å leve under disse vilkårene jeg lever under idag.

MEN, jeg ser at andre muslimer i norge som ikke har samme tankegang som meg. Og disse hadde godt av å leve i en slik stat. Ikke som en straff, men fordi religion ligger såpass dypt i deres system(kom ikke på andre ord) at de hadde levd som bedre mennesker. Selvsagt er dette et valg de kan ta og ikke tvang.

Bothrops: Ingen fyller hode mitt med noe propaganda. Jeg synes det er merkelig hvordan mennesker kan ha sterke meninger imot noe som de ikke har kjennskap eller kunnskap om. (jeg sier ikke at du er en av delene)

Sneipen92: Ja du har rett. Mange land har denne filosofien. Men det står ikke i Quranen at den vantro skal straffes med livet, dette er kun en tolkning, på samme måte som sharia. Det er derfor Islam praktiseres veldig annerledes fra land til land, fordi det er basert på tolkninger.

Legalize: Nå er det veldig normalt i arabiske land at kona tar seg av arbeidet hjemme, du finner denne filosofien også i andre vestlige land, og du ser det veldig ofte hos ressurs sterke familier, der kona gjør ting som hører til hjemme.

Når det gjelder Niqab/sjal så er dette også en kulturell ting, dvs basert på tolkning utifra Quranen, men de alle fleste praktiserer minst sjal for kvinner og at de ikke går i utfordrende klær.


Du må også tenke på at midtøsten ligger veldig langt bak vesten når det gjelder... ALT... At kvinner ikke har en større plass i samfunnet skyldes utviklingen i hvert eget land. I Islam så ses du på som en dårlig muslim, dvs vantro vis du ikke utnytter dine evner, dvs søke kunnskap, utvikle deg som et menneske, ta vare på andre som trenger det osv...

Dette praktiseres i veldig mange land, for eks: Emiratene, men det er kun fordi de er langt foran i utviklings fasen iforhold til sine nabo land.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Som en ikke muslim og du likevell ønsker å bo i landet så har du 3 valg:

1: Betale skatt. Denne skatten går til infrastruktur til ikke religiøse borgere.
2: Konvertere til Islam.
3: Dra ut av landet.
Vis hele sitatet...
Men muslimer slipper å betale skatt, da eller? Uansett, dette er ikke engang et argument for noe som helst - det relevante er hvorvidt menneskene som bor på plassen mener om dette er en god idé eller ikke. Og i foreslåtte samfunnsomveltninger som dette bør faktisk minoriteter ha vetorett. Så, uavhengig av hvor trivelig den islamske staten mot formodning skulle bli, så er en innføring av et annet regime mot innbygernes vilje ikke ok.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Man har nesten like valg i norge også. Ønsker man ikke å bidra til samfunnet, så kan kan man flytte ut av landet.
Vis hele sitatet...
Hm, nei. Ingen ville blitt tvunget til å forlate Norge bare fordi de ikke ville delta. Dessuten må alle lønnsmottakere betale skatt. Likehet for loven og sånn. Viktig forskjell.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
I Islam så ser de på folk på følgende måte: Er du uten religion så oppfattes du som kaffir(vantro) tilhører du en annen religion så er du på samme linje som andre muslimer. Målet deres er å selfølgelig konverte alle til Islam, men ikke gjennom tvang. Det er ikke slik Islam er bygd opp.
Vis hele sitatet...
Og der er du ved problemets kjerne: apartheid. Du kan vri og vende på det til du blir blå, men her skisserer du et samfunn der noen mennesker ansees som mer troverdige, ansvarsfulle og, vel, bedre enn andre. Les dette diktet av Rudyard Kipling:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

The White Man's Burden

Take up the White man's burden --
Send forth the best ye breed --
Go bind your sons to exile
To serve your captives' need;
To wait in heavy harness
On fluttered folk and wild --
Your new-caught, sullen peoples,
Half devil and half child.

Take up the White Man's burden --
In patience to abide,
To veil the threat of terror
And check the show of pride;
By open speech and simple,
An hundred times mad plain.
To seek another's profit,
And work another's gain.

Take up the White Man's burden --
The savage wars of peace --
Fill full the mouth of Famine
And bid the sickness cease;
And when your goal is nearest
The end for others sought,
Watch Sloth and heathen Folly
Bring all your hope to nought.

Take up the White Man's burden --
No tawdry rule of kings,
But toil of serf and sweeper --
The tale of common things.
The ports ye shall not enter,
The roads ye shall not tread,
Go make them with your living,
And mark them with your dead!

Take up the White man's burden --
And reap his old reward:
The blame of those ye better,
The hate of those ye guard --
The cry of hosts ye humour
(Ah, slowly!) toward the light: --
"Why brought ye us from bondage,
"Our loved Egyptian night?"

Take up the White Man's burden --
Ye dare not stoop to less --
Nor call too loud on freedom
To cloak your weariness;
By all ye cry or whisper,
By all ye leave or do,
The silent, sullen peoples
Shall weigh your Gods and you.

Take up the White Man's burden --
Have done with childish days --
The lightly proffered laurel,
The easy, ungrudged praise.
Comes now, to search your manhood
Through all the thankless years,
Cold-edged with dear-bought wisdom,
The judgment of your peers!

Vil du si at forfatteren har nedrige intensjoner? Er han slem, eller ønsker de ulike menneskene rundt om i koloniene noe vondt? Selvsagt ikke. Men han legger en elitistisk og nedlatende holdning for dagen hvor det tydelig fremgår at bare de overlegne hvite mennesker er skikket til å styre verden. Slik er også holdningene jeg gjerne ser hos misjonerende muslimer; de ønsker alle vel, og deler verden inn i De Som Har Sett Lyset (TM) og de som man må få på bedre tanker. Det er arrogant, destruktivt og tåpelig.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Innen Islam, ber du for.eks. uten å mene det, så anses det som en større synd enn å ikke be.Dine foreldre har som oppgave å lære deg om Islam og ikke tvinge deg. Etter en viss aldre når du er myndig og kan takle konsekvensene av dine valg, så kan du si opp religionen, men da er du kaffir(vanntro). Og kaffirs er ikke aksepterte av samfunnet/borgerne.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, ingen religionsfrihet.


Sitat av Khan17 Vis innlegg
At de fleste assosierer terror med Islam er litt synd. Hvorfor assosierer ikke folk terror med Israel?
Vis hele sitatet...
Nå diskuterer vi islam, ikke Israel. Israel er et annet eksempel på en apartheidstat med fascistiske tendenser og terrorisme som et viktig redksap i den poltiske verktøykassa. Men so what? Er det ok å lage et terroregime i Kurdistan bare fordi Knesset er fylt til randen med evneveike drittsekker? Hvis du skal argumentere på den måten har igrunn alle carte blanche til å gjøre hva de vil, for uansett hva du foretar deg vil du aldri greie å tangere grusomhetene foretatt av Pol Pot, Hitler, Stalin og den gjengen der. Argumentet ditt er en meningsløs stråmann.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
All den "terroren og faenskapen" som blir nevnt, har en konsekvens av at vesten/usa blander seg inn og forsyner andre grupper med våpen.
Vis hele sitatet...
Nei, faenskapet er et resultat av IS sin galskap. De trengte ikke våpen fra hverken USA eller andre for å halshugge uskyldige barn.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
All kampen mot IS er fordi vesten ikke vet hva slags påvirkning IS vil ha på midtøsten. Vil de utelukke ikke arabiske land? mest sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg ærlig talt ikke hva du forsøker å kommunisere.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
At de fleste assosierer terror med Islam er litt synd. Hvorfor assosierer ikke folk terror med Israel?
Vis hele sitatet...
Folk forbinder IS med terror. Virker som IS er misunnelige på Jødene som har sin egen jødestat.
Beareass: Nei, jeg sitter ikke å gjentar Ubaydullah Hussein. Alt det jeg har skrevet har blitt dokumentert.

Det handler ikke om tvang, det handler om hva landet ønsker å bygge sine verdier på. Midtøsten er langt bak den vestlige mentaliteten, dvs folk har ikke samme evne til å tenke kritisk, eller vurdere.

Det IS gjør er å skape en tilhørighet, som er Islam, også bygge videre på det. Og ja kanskje de trapper opp i stua de, men du har et valg, og det valget er ikke dårlig.

Tilstanden i Irak nå er lovløs, alt er korrupt, samme gjelder Syria.

Ja, målet deres er å skape frykt, frykten er egnet for de som ønsker å utnytte andre, de som ønsker å stjele, de som utnytter de fattige osv. Du må skape frykt og ha klare konsekvenser når det er såpass kaos der nede.
Det handler ikke om tvang, det handler om hva landet ønsker å bygge sine verdier på. Midtøsten er langt bak den vestlige mentaliteten, dvs folk har ikke samme evne til å tenke kritisk, eller vurdere.
Vis hele sitatet...
Så defor bør de få lov til å lage sin egen stat? En stat hvor det ikke er tvang men det likevel ikke er religionsfrihet?

Det IS gjør er å skape en tilhørighet, som er Islam, også bygge videre på det. Og ja kanskje de trapper opp i stua de, men du har et valg, og det valget er ikke dårlig.
Vis hele sitatet...
Det IS er er en gjeng med sandnegere som mangler vett til de grader, og når de trapper opp i stua de blir du enten kidnappet eller så bare plaffer de deg ned.

Hitler skapte også en tilhørighet...

Tilstanden i Irak nå er lovløs, alt er korrupt, samme gjelder Syria.
Vis hele sitatet...
Ja, de mangler fungerende styre og folk som kan håndheve loven, syns et bedre alternativ er å ringe team america enn å la IS få en sjanse

Ja, målet deres er å skape frykt, frykten er egnet for de som ønsker å utnytte andre, de som ønsker å stjele, de som utnytter de fattige osv. Du må skape frykt og ha klare konsekvenser når det er såpass kaos der nede.
Vis hele sitatet...
Når det er såpass kaos og frykt og voldelig som det er fra før, trengs det da at en myndighet sprer mer frykt? En hjemløs sulten unge som trenger mat og prøver å stjele som siste utvei, hjelper det noen at han mister en hånd?
Myoxocephalus: Jeg skal ikke plukke ut kun det jeg kan svare på så jeg skal prøve å svare i en helhet på alt det du skrev.

Skatt for ikke muslimer er ikke noe nytt som IS har kommet på. Dette har eksistert siden khalifat tiden, der mange mennesker med forskjellige etnisitet levde under samme khalifat. Og muslimer betaler skatt også, dette gjør de form av zakat, dette er alle muslimer lov pålagt til å gjøre. Dette går ikke til staten, men dette går til andre trengende mennesker i landet, samme om de er muslimer eller ikke. Mens skatten fra ikke muslimer går til å bygge infrastrukturen for det folket.

Om jeg med minoritet bakgrunn satte meg på bakbeina i en alder av 20 år og nektet å delta eller bidra til samfunnet, tror du ikke jeg hadde fått valget om å delta eller dra? Det tror jeg. Men dette er en spekulasjon, så jeg skal ikke bruke det som et argument, på samme måte skal ikke du bruke dine spekulasjoner som et argument.


Apartheid: Dette er ikke apartheid. I apartheid har du ikke et valg. I apartheid er det segregasjon, basert på rase. Som ikke muslim har du samme muligheter til å lykkes som en muslim. Ingen vil se ned på deg. Du er en araber. På samme måte som du ikke hater en kristen nordmann så hater ikke en arabisk muslim en kristen araber.

Ja du har rett, jeg burde ikke blandet inn Israel her, for det er Islam og IS vi snakker om. Men jeg synes det er litt leit at folk assosierer Islam med terror.

All kaose har oppstått pga invasjoner fra vesten. Du kan få lov til å være naiv og tro noe annet. All hatet skapes av elendigheten folket lever under nå. Aldri vært så mye elendighet i midtøsten som det har vært de siste 12-15 årene. Gang på gang, så skjer det samme. Og når araberne endelig trenger hjelp fra vesten... Så gjør ikke de en dritt! Se på Syria og hvordan Abbas brøt 1000x menneskerettighets lover/krigs forbrytelser, uten at noen i vesten blandet seg inn, selv om det var de som oppfordret folket til å gå mot han.

Nå isteden for å være avhengige av at andre stater eller land kan redde araberne, så tar araberne det i sine egne hender og samler sammen befolkningen. Live til yazidis(ikke muslimer) var ikke akkuratt dans på roser, hverken før invasjonen, eller etter. Så at de har mulighet til å bygge opp landet på nytt igjen, være med å skape verdier, ser jeg ikke på som noe apartheid.

Når flertallet av befolkningen føler en tilhørighet med religion så må de så klart få lov til å bruke dette som et middel. Og de ikke muslimene som mener Islam er så "fjernt" for dem kan enten flytte eller hjelpe samfunnet og lære dem verdier.


Dette her sier ikke for å rettferdig gjøre noen handlinger, det finnes fortsatt disse onde menneskene som skjuler sine motiver bak Islam, og disse vil jeg ikke det skal assosieres med.

Jeg har heller aldri brukt et argument som : slik er det der, og derfor er det greit. Det som er galt er galt, og det er ikke greit. Men dette er ikke norge, og du kan ikke forvente at folk skal behandles på samme måte som folk behandles i norge, hvertfall ikke idag
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Beareass: Nei, jeg sitter ikke å gjentar Ubaydullah Hussein. Alt det jeg har skrevet har blitt dokumentert.

Det handler ikke om tvang, det handler om hva landet ønsker å bygge sine verdier på. Midtøsten er langt bak den vestlige mentaliteten, dvs folk har ikke samme evne til å tenke kritisk, eller vurdere.

Det IS gjør er å skape en tilhørighet, som er Islam, også bygge videre på det. Og ja kanskje de trapper opp i stua de, men du har et valg, og det valget er ikke dårlig.

Tilstanden i Irak nå er lovløs, alt er korrupt, samme gjelder Syria.

Ja, målet deres er å skape frykt, frykten er egnet for de som ønsker å utnytte andre, de som ønsker å stjele, de som utnytter de fattige osv. Du må skape frykt og ha klare konsekvenser når det er såpass kaos der nede.
Vis hele sitatet...
Jo. Du sitter jo faktisk og påstår akkurat det samme som Ubaydullah Hussein. Til og med IS egne propaganda videoer med drive by plaffing av tilfeldige folk. Massedrap av fanger, halshugging av uskyldige journalister lukker du øynene for.. Alle har et valg - my ass.

Det IS gjør er å skape tilhørighet? Ved å jage vekk/drepe alle som har en annerledes filosofi? Skape et skrekkvelde som innebærer f.eks offentlige korsfestelser?

Hva hadde du tenkt om Nordmenn bestemte at alle muslimer skulle betale en skatt, konvertere til ateismen eller bli drept? Et helt greit valg? Flotte greier som skaper tilhørighet blant nordmenn?

Godt mulig folk i midtøsten er nødt til å ha et skrekkvelde for å kunne fungere noenlunde normalt. Vi ser jo hva som skjer når diktatorer faller.

I Syria er det nesten sånn at jeg heier på Assad. Han er rimelig brutal - men holdt jo greit orden i Syria i mange år, dette til tross for mange forskjellige etnisiteter og trosretninger.. Minoriteter levde i passelig trygghet.

IS ønsker ikke noe multi-religiøst midtøsten. Dem dreper eller jager vekk annerledestroende som har tilhørighet til landet i hundrevis av år. Hva slags rett har dem til dette? Og enda en gang. For hva? For å innføre Sharia.. Sharia er det bare å praktisere i vei. Sharia kan man praktisere i alle land i hele verden. Bare å sette igang..

IS kjemper for en illusjon. Og deres brutalitet som vi har sett på nå - kan i beste fall føre fram til et samfunn noe lignende Taliban Afghanistan. IS praktiserer ikke engang ekte Sharia lovgivning - og vil heller aldri gjøre det i framtida. De vil fortsette å drepe, voldta, korsfeste og halshugge uskyldige mennesker. Troen på det brutale og voldsforhærligende vil ikke forsvinne som dugg for solen den dagen IS ikke lengre er i krig.
Sist endret av Bearass; 3. september 2014 kl. 00:47.
Bare fordi vi deler meninger om Islam vil det ikke si at jeg gjentar han.

Jeg lukker ikke øynene for drap av journalister. Men jeg lukker heller ikke øynene når USA bomber arabere.
At en journalist som er på oppdrag av korrupt amerikansk media blir drept, er en del av prosessen. Like uskyldige barn har blitt drept pga av usa 100000x.

Du virker veldig aggressiv, sikkert pga mine meninger. Hvordan hadde du følt deg om du var en araber og du ser landet ditt bli mer og mer ett med bakken pga invasjoner?

Nei, IS ønsker ikke noe multi religiøst midtøsten, men de som ønsker å bo der, kan bo der. På samme måte som norge ikke ønsker å være en Islamsk stat, så ønsker ikke IS å være multi religiøst.


Ang illusjon så er jeg enig med deg. Med det motstanden de møter fra vestlige land, og måten avisene hiver seg på propaganda delen, bevisst eller ikke, så er det en veldig lang vei.

Olustvere: Jeg gidder ikke å svare deg, du er ikke saklig. Hadde du lest deg jeg har skrevet så har jeg svart på alt det du har spurt om.
Du blander og mikser ting akkurat som du ønsker for å beholde synspunktet ditt. Du kobler sammen ting som ikke henger sammen og påstår ting du ikke har belegg for. Du vet ikke at journalistene var korrupte. Du vet ikke at all terror kommer av amerikansk og vestlig innblanding. Det er mye du ikke veit og enda mer du ikke ønsker å vite.
Du har fått ditt synspunkt fra et sted, og det inneholder propaganda.

Selv om USA bomber noen betyr ikke det at de som blir bomba kan gjøre hva faen de vil med alle andre. De ikke-muslimske folka som har blitt slakta og fordrevet av IS hadde aldri noe med amerikanske droner eller vestlige invasjoner å gjøre.
Sist endret av Bothrops; 3. september 2014 kl. 01:14.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Du blander og mikser ting akkurat som du ønsker for å beholde synspunktet ditt. Du kobler sammen ting som ikke henger sammen og påstår ting du ikke har belegg for. Du vet ikke at journalistene var korrupte. Du vet ikke at all terror kommer av amerikansk og vestlig innblanding. Det er mye du ikke veit og enda mer du ikke ønsker å vite.
Du har fått ditt synspunkt fra et sted, og det inneholder propaganda. Selv om USA bomber araberne betyr ikke det at araberne kan gjøre hva faen de vil med alle andre.
Vis hele sitatet...

Kan du utdype hva jeg blander og mikser? Vanskelig å svare når du er så lite spesifikk.

Jeg skrev aldri at journalistene var korrupte, jeg skrev de var på oppdrag av korrupte medie hus fra USA. Og dette er en kjent sak at Amerikansk medie er korrupt. De vinkler saker for å fremme sine interesser. Jeg lærte dette faktisk på den norske skolen. Og alle mennesker er inneforstått med det.

Mine synspunkter stammer ikke fra hva andre har fortalt meg, de stammer fra ting jeg har lest og som har blitt bevist. Og mye av det er kulturelt, noe jeg kan bekrefte eller avkrefte når en organisasjon som IS påstår noe.

Isteden for å angripe meg og mine meninger kan du gjerne komme med saklige argumenter mot den filosofien. Ikke vits å angripe meg. Hold deg saklig.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Bare fordi vi deler meninger om Islam vil det ikke si at jeg gjentar han.
Vis hele sitatet...
Jo.. Du gjentar han jo. Du sier akkurat som Hussain at IS kommer med 3 valg til innbygerne der dem herjer. Disse 3 valgene er bullshit. Det er ikke praksis - og eksisterer kun i dine og Hussains illusoriske tanker.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Jeg lukker ikke øynene for drap av journalister.
Vis hele sitatet...
Jo. Det har du gjort frem til nå. Alle har et valg sier du. Flytt hvis du er uenig.. Disse drapene av journalistene som IS kommer med i "skrytevideo" er et glimrende eksempel på at det ikke er slik.

Men jeg lukker heller ikke øynene når USA bomber arabere.
At en journalist som er på oppdrag av korrupt amerikansk media blir drept, er en del av prosessen. Like uskyldige barn har blitt drept pga av usa 100000x
Vis hele sitatet...
Snakker du om Irak-krigen? Eller da USA bombet Libya? Mye av problemet i midøtsten er offermentaliteten som råder. Alt er USA eller Israels skyld. Dessuten finnes det tusenvis av konspirasjonsteorier som folk tar som fakta.

Ellers er det jo flotte greier å drepe en arabisk talende journalist som elsker arabisk kultur med å halshugge han for åpent TV. Der har vi IS sine "valg" i praksis. Og er jo nydelig når man har logikken at two wrongs=right. USA bombet Irak for et tiår siden - så da må det jo være greit.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Du virker veldig aggressiv, sikkert pga mine meninger. Hvordan hadde du følt deg om du var en araber og du ser landet ditt bli mer og mer ett med bakken pga invasjoner?

Nei, IS ønsker ikke noe multi religiøst midtøsten, men de som ønsker å bo der, kan bo der. På samme måte som norge ikke ønsker å være en Islamsk stat, så ønsker ikke IS å være multi religiøst.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du faktisk tror på IS sin ideologi. Du tror at denne brutale gjengen er ypperlige styrere av en fredfylt liten oase i midtøsten. IS som har tiltrukket seg tusenvis av blodtørstige galninger - som korsfester, voldtar på åpen gate, og halshugger blir plutselig fantastiske ledere, fri for korrupsjon med samling i folket? Hvor naiv går det an å bli? Du tror det vil føre til et bedre samfunn. Bare jag vekk/drep/voldta/korsfest/halshugg alle som ikke tror det samme som oss. Tving alle damer til å bære skjærf. Slå hardt ned på ting som dans, musikk og moro. Stein noen folk i ny og ned. Drep dem som våger å stille spørsmål og vips - drømmesamfunn.

Norge er demokratisk. Det er rom for annerledestenkende. Det er lov å tilhøre hvilken religion man vil.

IS er imot dette. IS vil kun ha en type tenkende i sin stat. Kun en type mennesker. De skal jage vekk alle andre. Ca som Israels overtagelse av Palestina - bare at IS jager bort ALLE. At IS i praksis ikke godtar noen andre annerledestroende. Samme om dem har bodd der i generasjoner. IS mener dem har rett til å drepe dem og å jage dem vekk. Var det ikke deg som synes Israel var en terrorstat?
Sist endret av Bearass; 3. september 2014 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bearass: https://www.youtube.com/watch?v=AUjH...OlfhqWQ#t=1792

Se fra den er stoppet ut til dine svar har blitt svart. Da skjønner du fort at Hussein ikke er noe unik, eller at jeg ikke sitter å gjenforteller det han sier.

Midtøsten har ikke noe offer mentalitet i det hele tatt. De ønsker å ta ting i sine egne hender uten at vesten skal blandet seg inn.

Det som skjer nå, er at folket tar ting i sine egne hender, så blander vesten seg inn. Har du lest avisen de siste måndene?
Usa bombet Irak for under en uke siden. Hvordan er det offer mentalitet?

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å stå imot noe bare fordi det er ukjent for deg. Alt annenrledes er ikke vondt. Utvid dine horisonter, lær om andre kulturer, skap en forståelse før du velger å ha så sterke meninger.

Jeg opplever oftest, at de som har sterkest meninger er de som vet minst, det gjør opp for manglende innsikt virker det som.

Du kan ikke si det er offer mentalitet i midtøsten.... Bærtur!!
Sist endret av Khan17; 3. september 2014 kl. 01:41.
I midtøsten finnes det masse offermentalitet. Du er selv et eksempel for denne mentaliteten. USA er skyld for alt som er vondt og skyld i at midtøsten er i flammer. Klassisk offermentalitet som ikke leder til positiv forandring.

Til din opplysning har jeg reist i mange muslimske land. Jeg har lest koranen, biografier om Muhammed. Jeg har tilbragt månedsvis omringet av muslimer i land som Tyrkia, Egypt, Palestina, Marokko - samt andre muslimske land som i Kashmir India. Jeg hadde fantastiske øyeblikk og traff mange flotte gjestfrie folk. Ellers har jeg fått litt innsikt i hvordan mange arabere og muslimer tenker. F.eks har jeg blitt småsjokkert over alle de klassiske konspirasjonsteoriene som florerte som fakta. Det er helt utrolig hva mange folk går å tror på i fullt alvor.

Hussain er ikke unik nei. Gjør det at han har rett? Når IS sine skrytevideoer til og med ødelegger illusjonen om dette med 3 valg som du kommer trekkende med?

Jeg kjenner mange muslimer. Det er ingen bombe at mange tenker som deg. Veldig mange arabere synes å drømme tilbake til kalifat-tid da araberne hadde en hvis samling og makt. Man drømmer om en sterk muslim-stat som som hersket hundrevis av år tilbake i tid. Om man bare innfører Sharia etc. - så vil vi igjen blomstre. Slik tenker man.

Mange tenker, som deg, at det er helt greit å jage bort mennesker som har bodd i et landområde i hundrevis av år - fordi Sharia-stat etter gamlemodellen er drømmen. "
Alt annerledes er ikke vondt.
Vis hele sitatet...
" Helt enig. Bare synd at IS ikke mener dette - og at du forsvarer det.

USA bombet Irak i forrige uke ja. Nå trodde jeg bombingen var rettet mot IS-sine styrker og ikke menigmann, men om uskyldige mennesker ble drept som følge - så legitemerer jo dette korsfestelse og offentlig voldtekt på gata? Iallfall noen skrytevideoer der man dreper folk i drive-by eller halshugger uskyldige journalister på direkten?

Jeg prøver å banke inn at ditt glansbilde av IS er en utopi. At IS ikke fungerer slik du synes å tro. At IS ikke opererer med 3 valg i praksis. Og at det ikke er greit å jage bort annerledes troende som har bodd i et land i hundrevis av år, fordi dem tenker annerledes enn deg.. at det jo bare er å bli flyktning hvis man ikke er enig.

Jeg er ikke imot at noen ønsker å leve etter Sharia. Sharia kan man leve etter hvor som helst i verden som sagt. Rent personlig så ville jeg kanskje foretrukket å bli pisket offentlig fremfor å sitte 5 år i et amerikansk fengsel. Helt greit for meg om folk ønsker det. Problemer er at ikke alle folk ønsker dette. Problemet er utryddingen av annerledestenkende. Og problemet er at utopien vil forbli en utopi. Den vil ikke fungere. Men det må kanskje arabere finne ut av sjøl. Prøv og feil. Men det er jo bare å titte på IRan, Taliban Afghanistan etc. for å skjønne at det ikke vil fungere etter utopien.
Sist endret av Bearass; 3. september 2014 kl. 02:23.
Sitat av Bearass Vis innlegg
I midtøsten finnes det masse offermentalitet. Du er selv et eksempel for denne mentaliteten. USA er skyld for alt som er vondt og skyld i at midtøsten er i flammer. Klassisk offermentalitet som ikke leder til positiv forandring.



Hussain er ikke unik nei. Gjør det at han har rett? Når IS sine skrytevideoer til og med ødelegger illusjonen om dette med 3 valg som du kommer trekkende med?

Jeg kjenner mange muslimer. Det er ingen bombe at mange tenker som deg. Veldig mange arabere synes å drømme tilbake til kalifat-tid da araberne hadde en hvis samling og makt. Man drømmer om en sterk muslim-stat som som hersket hundrevis av år tilbake i tid. Om man bare innfører Sharia etc. - så vil vi igjen blomstre. Slik tenker man.

Mange tenker, som deg, at det er helt greit å jage bort mennesker som har bodd i et landområde i hundrevis av år - fordi Sharia-stat etter gamlemodellen er drømmen. "" Helt enig. Bare synd at IS ikke mener dette - og at du forsvarer det.

USA bombet Irak i forrige uke ja. Nå trodde jeg bombingen var rettet mot IS-sine styrker og ikke menigmann, men om uskyldige mennesker ble drept som følge - så legitemerer jo dette korsfestelse og offentlig voldtekt på gata? Iallfall noen skrytevideoer der man dreper folk i drive-by eller halshugger uskyldige journalister på direkten?

Jeg prøver å banke inn at ditt glansbilde av IS er en utopi. At IS ikke fungerer slik du synes å tro. At IS ikke opererer med 3 valg i praksis. Og at det ikke er greit å jage bort annerledes troende som har bodd i et land i hundrevis av år, fordi dem tenker annerledes enn deg.. at det jo bare er å bli flyktning hvis man ikke er enig.
Vis hele sitatet...
Du er veldig vanskelig å ha en saklig diskusjon med. Enten angriper du meg direkte, eller så angriper du meningene mine. Du hverken klarer å holde deg til tema og hopper der og her.


Du beskylder meg for å gjenfortelle alt det Hussein sier, og jeg viser deg at denne filosofien ikke bare stammer fra det Hussein sier, men stammer fra khalifat tiden, og er inngravert i den arabiske kulturen, der folk har levd side om side uansett religion, selv under Saddam. Så svarer det med "Hussain er ikke unik nei. Gjør det at han har rett?"

Du stiller et retorisk spørsmål for å få meg til å virke som en idiot, selv om jeg kun argumenterte med fakta og beviste at du tok feil om dine påstander.

Slutt er du snill.

Det er ikke bare arabere som ønsker en samlet midtøsten der det er potensial for folket å leve et godt liv. Alle andre mennesker som tror på fred ønsker det. Jeg drømmer ikke om at midtøsten skal bli en stor makt, nei. Jeg drømmer om midtøsten som et stabilt sted hvor de har en betydning i verden sammenheng. Ikke noe egoistiske motiv bak det heller.

-HELE midtøsten har levd etter sharia lover gjennom alle disse forskjellige diktaturene, det er ikke noe nytt. Ikke alle har ført det like strengt som Iran, men det har vært en eller annen form for sharia, forskjellen da, så var diktaturene over loven, mens resten måtte følge. Og masse korrupsjon.

Jeg kan heller ikke garantere at IS ikke vil bli like korrupte, men da har folket religion bak seg og vil slå hardt på de som prøver å komme unna sine dårlig gjerninger. Religion er dypt inne hos arabere, på samme måte som de kan drepe seg selv for å skade amerikanske kjøretøy kan de drepe seg selv og ta ned IS.

Slutt å trekk konklusjoner uten å ha bein å stå på. Ikke spekuler om ting du ikke vet om heller. Jeg har aldri legimitert for halshuggingen. Men jeg skjønner hvorfor IS gjør det. Jeg har svart deg med at amerikanere gjør langt verre enn det IS gjør, og det kan du se på hele midtøsten som et eksempel.

Islam belønner kunnskap, den belønner utvikling, og dette er en del av filosofien til IS, så fort de går bort fra det så kommer folkets grede mot dem.

Uansett hvordan du ser på det, så kommer det til en å bli en blodkamp. Vinner USA/vesten, så kommer det en ny nikke dukke og landet kommer til å være fult av korrupsjon og stagnere iløpet av de neste 20 årene, tror jeg.


En ting som får meg til å undre det er hvordan vesten kan fortsette å forsyne nye grupper med våpen før de erklærer en krig mot dem og kaller dem en terror organisasjon. PKK står på terrorlisten til USA, allikevell valgte Tyskeland å gi dem våpen i kampen mot IS. Tegn på galskap er når du gjør det samme flere ganger og forventer forskjellige resultater.
Khan17: Jeg angriper meningene dine - og deg - for å ha slike idiotiske meninger. Jeg prøver å mate inn med te-skje hva som er galt med IS, men det synes ikke å gå inn.

Khan17: Hussain kom trekkende med disse 3 valgene som også du selv kommer trekkende med. Dere virker begge å tro at disse 3 valgene er reelle. Dette er dypt provoserende for mange irakere or muslimer. Spesiellt merkelig er det siden IS sine egne skrytevideoer viser at dette er bullshit. Dem dreper uskyldige mennesker i drive by plaffing. Dem dreper uskyldige journalister. Dem skryter av det. Du har ikke forsvart halshugging direkte. Men ved å hevde at mennesker som IS erobrer virkelig har 3 valg - så har du fornekta halshuggingen og lignende drap som IS skryter av i egne videoer. Det går ikke an å hevde at IS gir folk 3 valg - og fremdeles se på IS sine egne skrytevideoer. Enten må du fornekte IS sine egne skrytevideoer som løgn, ellers så må du ta tilbake at IS faktisk gir folk disse 3 valgene som du og Hussain synes å kjøpe.

Beviste du at jeg tok feil om mine påstander? Deler ikke du og Hussain samme naive foresestilling om at menneskene IS erobrer har 3 reelle valg? At andre mennesker enn Hussain også synes å tro på samme naive forestilling gjør dette til noe annerledes? Ja.. Dette er retoriske spørsmål for å få deg til å innse at du tror på en løgn. Noe idiotisk. Det er poenget. Jeg håper det synker inn.

Siden du synes å tro på IS sin ideologi - så kan jeg male hva dem tror på. Dem tror på et sunni-muslimsk midtøsten. Fri for skitten shia tankegang. Ett midtøsten uten kirker eller shia-moskeer. Ett midtøsten der en tanke skal herske, ett levesett - og at alle dem som tenker annerledes helst skal drepes eller gjøres om til flyktninger, hvis ikke skal man gjøre livet svært vanskelig for dem, og skape annenrangs innbygere. Du ønsker et strengt tankepoliti - som du naivt tror vil føre til fred og sammhold.

Av en eller annen grunn så tror du at barbariske krigere som voldtar i gatene, korsfester kristne mennesker, halshugger og ellers er for brutale til at Al Qaida ønsker å ha noe med dem å gjøre - at disse menneskene er perfekte for å skape fred og harmoni. At disse menneskene av en eller annen grunn representerer Islam og hva mennesker i midtøsten tror på. Shiiar, Sunnier, Kristne, Alawitter. Dem har levd noenlunde fredelig sammen i Irak og Syria i hundrevis av år. Smak på det. I hundrevis av år har det hersket en islamtolking som gjør at mennesker av ulike religioner lever fredelig sammen. Nå har vi IS som ikke eier respekt for andre menneskers religion eller levesett. Dem ødelegger helligdommene. Disse tror du at er flotte representanter? Disse tror du er perfekte muslimer som vil føre til ett perfekt styresett? Disse tror du muslimene bare vil rive ned fra makten når dem er misfornøyd? Akkurat som innbygerne i Iran greit river makthaverne fra makten da eller? Akkurat som Assad greit har falt fra makten?

Kurdiske Irak har vært en stabil sone i et ellers kaos av et Irak. Likevel så støtter du at IS ruller inn over kurdernes territorium? Skal dem liksom skape fred og samhold? Det var allerede noenlunde fred og samhold i kurdistan-Irak.Hva godt tilfører IS? Hvordan skal dem skape fred og samhold i kurdiske Irak? Ved å drepe og ødelegge helligdommer som ikke samsvarer ved IS sin nazi-sunni-ideologi? Jeg forstår godt at tyskerne ønsker å forsvare stabile regioner med å forsynes kurderne med våpen så dem kan forsvare seg mot barbariske IS.

Ingenting av hvordan IS farer frem får meg til å tenke at dem representerer stabilitet, trygghet, og arabisk samhold. Dem representere nazi-sunni-muslimsk samhold. Og oss mot resten.

Mye av hva som er galt med din - og andre arabiske muslimske mennesker som synes å tro at IS representerer svaret for midtøsten er
1. at dere lukker øynene fullstendig for hva denne gruppen faktisk representerer.
2. Dere tror på løgnene dem serverer
3. dere tror at om religiøse mennesker skal styre politikken - så blir politikken magisk fri for korrupsjon (tro meg - alle politikere er politikere, selv om dem er muslimer så vil ikke korrupsjon magisk forsvinne når en gjeng brutale mordere kommer til makten. Alle andre såkalte sharia stater kan fungere som eksempel. Det er en klassisk naiv tanke som synes å råde hos mange muslimer.. Å.. Bare vi får folk som sier inshAllah og Islam og Sharia høyt nok - så vil vi på magisk vis bli styrt av fromme, fredelige mennesker, fri for korrupsjon. Disse politiske menneskene som styrer vil av en magisk grunn plutselig være annerledes enn alle despoter som har styrt oss før. - Lykke til! Ta en kikk på taliban Afghanistan, Iran, eller Saudi Arabia og se hvor fantastisk fri for korrupsjon dem er. Hvor fantastisk tolerante dem er. Faktisk er sharia stater som IRan og Saudi Arabia bedre enn hva IS representerer. Der er det i det minste lov å ha en annen religion. Det er lov å sine helligdommer å gå til.

Listen kunne fortsatt i det uendelige.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Om jeg med minoritet bakgrunn satte meg på bakbeina i en alder av 20 år og nektet å delta eller bidra til samfunnet, tror du ikke jeg hadde fått valget om å delta eller dra? Det tror jeg. Men dette er en spekulasjon, så jeg skal ikke bruke det som et argument, på samme måte skal ikke du bruke dine spekulasjoner som et argument.
Vis hele sitatet...
Her bommer du totalt på et viktig poeng. Myoxocephalus sier at minioriteten burde ha vetorett hvis det var snakk om å innføre regelverk som diskriminerer disse. Beskyttelse av minoriteter og opposisjonen står svært sentralt i det vestlige demokratiet. Derfor kan ikke vi i Norge tvinge deg og dine meningsfeller til å gå bort i fra din religion, diskriminere dere på grunn av deres religion eller innføre lover som innskrenker deres medføtte ytrings-, religions- og bevegelsesfrihet.

Du forstår vel selv at å betale skatt ikke i det hele tatt er sammenliknbart? Eller føler du deg frarøvet menneskerettigheter eller diskriminert ved at du må bidra til spleiselaget på lik linje med resten av landet, uavhengig av kjønn, etnisitet og religion?
ISIL er for brutale til at Al-Qaida eller Qaidas leder Zawahiri vil ha noe med dem å gjøre. Burde ikke dette alene være grunn nok til å drite fullstendig i ISIL/ISIS/IS da Khan17 ?


Organisasjonen / evt terrorist-staten har ingen venner, men de har riktignok flere strategiske støttespillere i Midtøsten. Støttespillere siden grupper (les forskjellige ørkenstammer) og stater (les Emiratene og Saudiarabia) ser seg strategisk sett godt tjent med å la dem drive på i Irak og Syria.
Svært få liker ISIL, kun de seg selv og enkelte undergrupper nedi der, pluss ikke minst dere vestlige supportere (der de har fått brorparten av ressursene sine fra).

> Bearass: Mange tenker, som deg, at det er helt greit å jage bort mennesker som har bodd i et landområde i hundrevis av år - fordi [COLOR="RoyalBlue"]Sharia-stat etter gamlemodellen er drømmen.[/COLOR] "
Vis hele sitatet...

Gamlemodellen og gamlemodellen. I kalifat(ene) drepte man ikke ikkemuslimer. Siterer wikipedia (ifra spesifikt Umayyade-kalifatet);

Non-Muslim groups in the Umayyad Caliphate, which included Christians, Jews, Zoroastrians, and pagan Berbers, were called dhimmis. They were given a legally protected status as second-class citizens as long as they accepted and acknowledged the political supremacy of the ruling Muslims. They were allowed to have their own courts, and were given freedom of their religion within the empire. Although they could not hold the highest public offices in the empire, they had many bureaucratic positions within the government. Christians and Jews still continued to produce great theological thinkers within their communities, but as time wore on, many of the intellectuals converted to Islam, leading to a lack of great thinkers in the non-Muslim communities.
Vis hele sitatet...
Det fantes hovedsaklig fire kalifater. Siterer også noe generelt om dhimmi-statusen til kristne i Midtøsten (jøder, zoroastere, yezidier, og andre er ikke tatt med vel og merke);
Local Christians in Syria, Iraq, and Egypt were non-Chalcedonians and many may have felt better off under early Muslim rule than under that of the orthodox Greeks of Constantinople.[65]

In 1095, Pope Urban II urged western European Christians to come to the aid of the Christians of Palestine. The subsequent Crusades brought Roman Catholic Christians into contact with Orthodox Christians whose beliefs they discovered to differ from their own perhaps more than they had realised, and whose position under the rule of the Muslim Fatimid Caliphate was less uncomfortable than had been supposed. Consequently, the Eastern Christians provided perhaps less support to the Crusaders than had been expected.[66] When the Arab East came under Ottoman rule in the 16th century, Christian populations and fortunes rebounded significantly. The Ottomans had long experience dealing with Christian and Jewish minorities, and were more tolerant towards religious minorities than the former Muslim rulers, the Mamluks of Egypt.[67] By the 19th century, European pressure on the Ottomans had forced them to remove all dhimma restrictions on their religious minorities.
Vis hele sitatet...
Denne kalifat-runkingen til ISIL og deres vennligsinnede i Vesten er historieløs og ikke minst pervers. Kalifatene var store og fungerende imperier - på godt - óg vondt. De hadde sine flotte sider og fordeler, og mange andre styggere sider, som f.eks at i perioder var hatsk stemning mot ikke-muslimer og ren rasisme mot ikke-arabere (f.eks betraktet arabiske muslimer ikke-arabere og ikke-muslimer som underlegne seg selv). Men systematisk tvangskonvertering fant sted i meget liten grad, til forskjell fra datidens Europa.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. september 2014 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Er det så ille at en Islamsk stat blir opprettet?

Diskuter, kom med det du mener!
Vis hele sitatet...
Saudi Arabia er vel en islamsk stat? Kong Abdullah regnes visstnok som
verdens mektigste muslim.

IS på sin side fremstår som banditter. Det de bedriver har tydeligvis lite eller
ingenting med verken politikk eller religion å gjøre. Man danner ikke en stat
ved å henrette potensielle innbyggere.
"-Et godt propaganda som IS bruker er palestina konflikten. På samme måte som IS utsletter andre etniske grupper så gjøre Israel det samme. "
Tror du på det Khan ?
Den islamske ekstremisme var uten betydning inntil USA gjenoppfant kolonialismen. Hvis Vesten trakk seg ut av Mellomøsten, ville den gå i seg selv igjen. Fanatisme avføder fanatisme. Da Churchill ikke kunne vinne krigen på slagmarken, gikk han over til folkedrap. Tyskland svarte igjen med Holocaust.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Da Churchill ikke kunne vinne krigen på slagmarken, gikk han over til folkedrap. Tyskland svarte igjen med Holocaust.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det du påstår?
Hvilket folkemord var det Churchill utførte? Og på hvilken måte var holocaust retta mot britene?

Slike påstander fordrer dokumentasjon.
Veldig bra Hadia Tajik -> gi ungdommen en koran før ekstremistene tar dem.

Óg fra Basim Ghozlan:
Hvis du planlegger å besøke ISILstan husk følgende:
1. Hvis du er kvinne må du ikke ha på deg genser eller jakke for disse er hankjønn, mens du er hunkjønn og det er strengt haram å ha kontakt med det motsatte kjønn.
2. Hvis du går sammen med din ektefelle må du alltid ha med deg attest på ekteskapet. Har du ikke attest må du ha med deg 12 vitner som kan bevitne at dere er gift. Vitnene selv må også ha 3 vitner hver som kan bevitne at de er den de gir seg for å være.
3. Skjegget må være langt nok. Den minste lengden som aksepteres er 9,5 cm. om sommer og 11.5 cm om vinteren.
Og for sikkerhetsskyld ta med deg bøkene: Koranen for dummies, islam for dummies og arabisk for dummies. De kan kjøpes på Amazon. har du dem med deg beviser du at du er en ISIL-kandidat.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aeon_illuminate; 3. september 2014 kl. 14:18.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Den islamske ekstremisme var uten betydning inntil USA gjenoppfant kolonialismen.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Hassan-i-Sabbah var i gang med Assassiner-sekten sin
allerede i middelalderen, med en modus operandi som i hvertfall til en
viss grad kan sammenlignes med dagens såkalte jihadister.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
ISIL er for brutale til at Al-Qaida eller Qaidas leder Zawahiri vil ha noe med dem å gjøre. Burde ikke dette alene være grunn nok til å drite fullstendig i ISIL/ISIS/IS da Khan17 ?
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt. Det er riktig at lederen av Al-Qaida har distansiert seg fra IS, men det går ikke på at de er for brutale. Historien om at de er for brutale er IS’ ønske om å øke hype rundt eget merkevare. Al-Qaida har selv brukt eksakt samme metoder som IS, og har veldig like geopolitiske mål som IS, men årsaken til at IS og Al-Qaida ikke anses som allierte har mer å gjøre med hvem som skulle ha innflytelse i områdene hvor Al-Qaida hadde makt i Syria. Med andre ord er det en organisatorisk/politisk konflikt heller enn enn etisk og moralsk konflikt. Når alt kommer til alt, er faktisk også muslimske ledere minst like eiesyke som våre egne, vestlige ledere. Men det er jo fra et rekrutteringsperspektiv mer schwung over å være mer badass enn Al-Qaida, eller hva? Hype.

Utover dette har posten din mange gode poenger, og er god lesning for de som måtte føle for å sympatisere med IS eller deres metoder/påståtte metoder. Bra jobba.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Som en ikke muslim og du likevell ønsker å bo i landet så har du 3 valg:

1: Betale skatt. Denne skatten går til infrastruktur til ikke religiøse borgere.
2: Konvertere til Islam.
3: Dra ut av landet.
Vis hele sitatet...
Jeg håper at dette er uttalelser du kommer med fordi du er ekstremt lite opplyst om saken. Før du poster særlig mye mer om konflikten, synes jeg du bør lese deg opp. Les om de faktiske hendelsesforløpene, heller enn hva de som støtter IS sier til Vice News på et YouTube-klipp. Du anklager vesten for å ha et forvridd syn på saken – hva tror du de som er på den andre siden og som er i klar minoritet har? Du nedverdiger noens meninger fordi de har interesser i saken, samtidig som du forsvarer den andres side, selv om de åpenbart også har interesser. Les deg opp om hvordan IS søker å vinne frem. Deres metoder. Hva de gjør heller enn hva de sier. Hvorvidt de bløffer eller om de er hjernevasket spiller ingen rolle – det de sier stemmer ikke overens med handlingene.

Med det sagt, så er det som nå skjer i Irak, om vi ser bort fra folkemordene, del av en logisk prosess. Det gir ikke mening fra et demografisk perspektiv, at Irak er delt inn slik det er nå, med to etniske områder. Tidligere har Irak vært delt inn i Kurdistan og “alt annet”. Alt annet har vært kontrollert av shiamuslimsk militær. IS har sitt utspring i at sunnimuslimer ønsker sitt eget område i Irak, og selv om lederne uttrykker at de ønsker å heise et flagg i det hvite hus, kapre Roma/Spania og slakte vesten, er det ganske åpenbart at de har mer enn nok med å beholde landet de allerede har kapret. Som allerede påpekt, er det en temmelig stor distanse mellom muslimer generelt og ekstremistene som herjer igjennom IS. Til nå har de gått etter primitive fjellfolk eller gått inn i herjede konfliktområder (Syria-revolusjonen). De vet utmerket godt at de nå er i nærheten av områder hvor de vil ble skvist som kakkerlakker dersom de fortsetter å forsøke å okkupere land.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva i all verden er det du påstår?
Hvilket folkemord var det Churchill utførte? Og på hvilken måte var holocaust retta mot britene?

Slike påstander fordrer dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke spesielt vanskelig å dokumentere. Du har vel lest om de vanvittige bombningene og massedrapene på Tysklands befolkning? Dette nærte Hitlers paranoia, eller som jeg sa isted: Fanatisme avføder fanatisme. Det er ikke vanskelig å se paralleller til dagens situasjon.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Det er da ikke spesielt vanskelig å dokumentere. Du har vel lest om de vanvittige bombningene og massedrapene på Tysklands befolkning? Dette nærte Hitlers paranoia, eller som jeg sa isted: Fanatisme avføder fanatisme. Det er ikke vanskelig å se paralleller til dagens situasjon.
Vis hele sitatet...
Hvis det er lett å dokumentere påstanden synes jeg du skulle
vise til slik dokumentasjon - fra en troverdig kilde (ikke Vigrid
eller Stormfront, f.eks.).

Forøvrig bør du holde deg til sak - som er den såkalte Islamske Stat.
De som skal reise borti der må vel lese loven til gjengen der, så ein ikke gjør noe brudd på sharia loven

http://www.sharia.no/2007/10/sharial...l#comment-form

eneste som er lov er sikkert å skyte de vantro:/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kalba Vis innlegg
Det er da ikke spesielt vanskelig å dokumentere. Du har vel lest om de vanvittige bombningene og massedrapene på Tysklands befolkning? Dette nærte Hitlers paranoia, eller som jeg sa isted: Fanatisme avføder fanatisme. Det er ikke vanskelig å se paralleller til dagens situasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, utover at rekkefølgen minimum var motsett av det du hevda (Holocaust kom før bombingane i Tyskland, som først kunne skje når Luftwaffe var svært svekka).

I tillegg er det feigt å samanligne eit industrialisert folkemord og bombing av fienden sine byer. Både i tal drepne og i målet. Tyskland fekk totalt sju millionar drepne, under WWII, fem av dei var militære. Kun 600k av dei vart drepne i bombeåtak. Så med andre ord størrelsesorden ti gongar mindre enn Holocaust, og langt meir legitimt enn industrialisert folkemord som det Hitler dreiv med var.
uten å støtte kalba syn om at man kan trekke paralleller til dagens situasjon, så kan man overhodet ikke si at allierte var så snille i WW2.

fra denne lenken kan vi lese litt om sivile tap og flyktninger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_Ge...man_casualties

"Overy estimated in 2014 that in all about 353,000 civilians were killed by British and American bombing of German cities.[122] An additional 20,000 died in the land campaign.[123][124] Some 22,000 citizens died during the Battle of Berlin."

"At the end of the war, Europe had more than 40 million refugees"

Også har man voldtektene utført av både soviet og vestlige allierte hvor vi snakker om over 100.000 tyske kvinner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_du...ion_of_Germany

Etter dagens standard kan man fint kalle slik vilkårlig bombing av byer og voldtekt av enorme antall kvinner for folkemord og dit og dat.

At holocaust var en konsekvens av dette har jeg dog veldig vanskelig for å se.

ontopic så tror jeg nok ikke IS er så snille som trådstarter her prøver å fremstille dem som. Det sagt så tror jeg nok vi blir utsatt for propaganda fra "våre egne" ledere/medier også. På samme måte som vi ble utsatt for propaganda før irak-krigen, libya krigen, afghanistan krigen, osv. Ikke ser det ut til at "vår" innblanding har gjort særlig mye godt for innbyggerene i noen av disse landene.

Sannheten ligger nok et sted i mellom, som vanlig..
Sitat av Khan17 Vis innlegg
At de fleste assosierer terror med Islam er litt synd. Hvorfor assosierer ikke folk terror med Israel?
Vis hele sitatet...
Merkelig det der...men det kaaaan jo ha noe å gjøre med 9/11, 7/7, 11/3 og andre vellykkede islamistiske terrorangrep mot uskyldige sivile, pluss at man kan se sivile bli slaktet av ekstremister hver eneste dag. Det kan også virke inn at vi har trivelige grupper som Profetens Ummah her til lands som hyller disse handlingene og vifter med det svarte flagget sitt. En tredje årsak kan være at våre norske islamske terrorsupportere poster bestialske videoer i lukkede grupper på internett med blant annet "...Nyt!". Det er ikke helt lett å si HVA det er med den massive mengden islamistisk terrorisme og hyllingen av den blant norske gærninger som gjør at islam etter hvert begynner å få et dårlig rykte angående terrorisme, og det er jo unektelig litt synd...

Når det er sagt, så assosierer sikkert mange terror med Israel og, da de bor midt i et vepsebol av islamister som vil utrydde dem med alle midler, og sender selvmordsbombere og dreper sivile der (som mål, ikke som uhell). Hezbollah og Hamas har jo egentlig ha gjort sitt for at Israel burde blitt assosiert med "terror", siden de lever under en konstant terrortrussel. At de ikke blir det er vel mye den ensidige dekningen til media, samt Hamas' strategi om å bruke levende skjold slik at det blir uungåelig for Israel å forsvare seg mot terror uten at sivile liv går tapt...

Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke så rart at flere forbinder "terror" med Islam enn Israel likevel...
Problemet med IS er at de ønsker et internajonalt kalifat, og de starter med Spania som skal innlemmes i kalifatet innen de neste 5 årene.

http://www.ibtimes.co.uk/isis-master...alkans-1463782

Ellers er jeg helt enig i at vesten burde latt midtøsten være i fred. Desverre har mange vestlige land en fortid som kolonimakter, og det har skapt masse problemer for oss i ettertid. Ikke minst i midtøsten. Desverre har land i midtøsten olje også, og det gjør regionen til et strategisk viktig og konfliktridd område.

Uansett er det for seint å gjøre noe med dette nå. Det beste hadde vært om land i midtøsten og land i vesten sluttet å bry seg om hva de andre gjorde, og holdt seg adskilt fra hverandre så godt det lot seg gjøre, så fikk hver av de sørge for seg selv.

Å blande islamsk og vestlig kultur kommer ikke til å endre godt for noen av oss, og vi ser jo bare starten på det som kommer til å bli et kjempeproblem for tiden.

Mange, for ikke å si de fleste, muslimer, misliker jo, eller rett og slett hater vesten og vår kultur, delvis berettighet vil jeg si. Det var rett og slett en svært dårlig ide å la islam slå rot i våre egne land, og vi skal betale for den feilen i de nærmeste årene vil jeg tro.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Problemet med IS er at de ønsker et internajonalt kalifat, og de starter med Spania som skal innlemmes i kalifatet innen de neste 5 årene.

http://www.ibtimes.co.uk/isis-master...alkans-1463782
Vis hele sitatet...
Akkurat. Er jo helt logisk å gå i defensiven når ett folkeslag er ute etter å tvinge resten av verden til å bli som dem, eller bli slaktet.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Ellers er jeg helt enig i at vesten burde latt midtøsten være i fred. Desverre har mange vestlige land en fortid som kolonimakter, og det har skapt masse problemer for oss i ettertid. Ikke minst i midtøsten. Desverre har land i midtøsten olje også, og det gjør regionen til et strategisk viktig og konfliktridd område.
Vis hele sitatet...
Men spørsmålet som kommer da er jo, hva vil skje dersom vesten ikke blander seg inn og den Islamske Staten plutselig får en stor økonomisk og teknologisk fremgang samt mye større hær, kraftigere våpen og eventuelt
masseødeleggelsesvåpen? Skal vi vente til en "little boy" faller over uskyldige Norge?
Noen ekstreme islamister sier de vil nøye seg med en liten Islamsk Stat i Irak-området, men hvordan kan vi stole på dem når IS og lederne nede i midtøsten sier og mener det strake motsatte?

Enten så må norske Hussain (og andre vestlige ekstremister) være totalt blåst i huet når det gjelder IS, eller så lyver
de så skjegget falmer.
Uansett synes jeg det er skummelt å se den store oppblomstringen av personer på internett de siste månedene som hyller IS sin fremgangsmåte og ideologi uten å komme med noen særlige logiske fredsbringende argumenter og håner vesten som de fritt får bo i. De burde dratt til Mosul og blitt der i ett års tid. Tror neppe de hadde hyllet dette "fantastiske kalifatet" like mye som før de dro.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Uansett er det for seint å gjøre noe med dette nå. Det beste hadde vært om land i midtøsten og land i vesten sluttet å bry seg om hva de andre gjorde, og holdt seg adskilt fra hverandre så godt det lot seg gjøre, så fikk hver av de sørge for seg selv.

Å blande islamsk og vestlig kultur kommer ikke til å endre godt for noen av oss, og vi ser jo bare starten på det som kommer til å bli et kjempeproblem for tiden.
Vis hele sitatet...
Finnes mange eksempler på at islamsk kultur kan foregå fredfullt i demokratiske vestlige land, se på Tyrkia for eksempel. Ekstrem Islam som IS står for derimot, hører ikke til noen sted i en verden som ønsker å stå for frihet og fred. Muslimer må komme seg over den ekstreme versjonen av Islam, noe vesten har gjort med andre religioner. Ekstreme religioner fører ikke noe godt med seg uansett hvilken religion det gjelder.
Sist endret av Lacertosus; 3. september 2014 kl. 22:36.
I den reelle verden så diskuterer man slik: Du kommer med den påstand, blir din påstand tilbakevist, da holder du kjeft! Da skal du ikke bruke den mot meg, fordi du tok feil.

Muslimer og ikke muslimer har levd side om side i LANG tid! Det er ikke noe nytt. At yazdiene brukes som virke middel i vestens media er ikke overraskende. De fjerner sympatien for muslimer, fordi de kjemper mot muslimer, og legger heller sympatien på yazidis.

Journalister drepes pga falsk propaganda. Det er har blitt gjort veldig klart, for ikke muslimer er det farlig å være i Irak, eller andre muslimske land som er under regime velt. Men likevel så drar de ned dit.

Et liv i Irak er ikke verdt mye, det har det ikke vært de siste 20-30 årene, så drap på journalister som har som formål å spre falsk propaganda skjer over den minste ting. Du har blitt advart om at det er farlig der, så hvorfor bli overasket når du blir møtt med realiteten?


Masse mord og Yazidis: Det har kommet veldig klart fram i IS sine videoer, at disse som blir drept er motstandere av IS. Dette er motstandere som er ansatt av staten i Irak. Disse prøvde å drepe IS på samme måte som IS prøvde å drepe dem. Hvorfor er det så mye dobbelt moral her?

De arabiske nyhets kildene sier det samme, så jeg skjønner ikke hvordan du kan skape rot i usannhetene du spytter ut i post etter post.

Halshugging er brutalt for oss, men innen Islam er dette normalt, derfor det ikke skapes like store overskrifter i den arabiske media verden. USA dreper også sine fanger. IS skal ikke holdes for en høyere moral enn vestlig verden. Spesielt når det er en del av kulturen der brudd på loven fører til halshugging/korsfestelse.

Vestlig media har meldt gang på gang ang yazidis blir kastet ut på flukt. Først sa de tvang konvertering, så sa de voldtekt, så sa de masse drap, så sa de utflukt til fjellet. Når det viste seg, at disse har alltid bodd i fjellene, i sine landsbygder.

Slutt å bruk de samme argumentene når jeg tilbake viser de gang på gang!

Ett liv er ikke verdt mye i midtøsten dessverre. Og begge sider gjør akkurat like grufulle tiltak. Begge sider vil si det Irakiske militære og IS. IS skal ikke holdes for en høyere moral etikk enn Irakisk militær. Dette er en krig, der du dreper de som prøver å drepe deg. Slik fungerer det. Det er realitet, så våkn opp!


Siste gang jeg skriver dette: Is har ikke funnet opp Quranen på nytt. Dette er en sharia tolkning som er akseptert av de fleste i midtøsten! De fleste lever også etter denne sharia tolkningen


Hvor er dine kilder på at barbariske IS medlemmer går rundt å voldtar i gatene? Dette strider mot all Islamsk Ideologi. Som jeg har skrevet tidligere, amerikansk media er korrupt! Så slutt å ta det opp igjen.

Kurdiske Irak har adskilt seg fra resten av araberne, de ønsker en egen stat, selvstendig fra arabere. Noe som er forståelig, mtp all undertrykkelsen de har vært gjennom tidligere, av arabererme.

jeg nevnte tidligere at PKK står på den amerikanske terrorlisten, og de likevel har fått våpen fra vesten, du skjønner da hvor lett det er å stigmatisere en gruppe, bare fordi vesten slenger ordet rundt. Nå støtter Tyskland en terror organisasjon, og de har klart å kapre din sympati fordi de har meldt om noen falske historier om yazidis.

Ja kurdiske Irak var stabile områder, men hva hjelper det resten av landet? Spesielt når de vil rive seg løs fra araberne? Med mye naturlige ressurser.

IS har hatt fotfeste i Irak I lang tid, og ikke bare de siste årene. Så mine meninger ble ikke skapt i går.

aeon_illuminate: Jeg så den første posten du skrev, du ignoreres resten av diskusjonen.

PVestlandia: Igjen, de som blir henrettet er de som kjemper imot IS. De ønsket å drepe medlemmer av IS. Dine valg er å drepe dem, fordi de prøver å drepe deg, eller la dem gå, også kommer dem tilbake og dreper deg. Hva ville du ha gjort?


Arabere/IS har sagt det veldig klart: Vi trenger ikke hjelp, la oss stable landet på beina, la oss innføre sharia som vi ønsker, vi trenger ikke at dere bomber oss.

Men gang på gang så blir ting fabrikkert fra medias side. Se tilbake til Irak invasjonen. "masse ødeleggelse våpen"
Lærer du ikke av dine naive trekk?

dggr: Nei. De bruker det som et middel om at vesten ikke vil hjelpe med mindre de har interesser. Skal vesten kjempe for fred, kjemp i Palestina, de trenger det mest!

Kalba: Nå har midtøsten levd etter sharia i mange mange år, men du har rett, ekstremisme har fått større fotfeste i midtøsten etter alle invasjonen amerikanerne har påført arabere. Det er denne generasjonen som vokser opp uten sine foreldre, uten sine hjem, der det er kun håpløshet og hat! Disse vokser opp nå, og vil ta ting i sine egne hender, LANGT fra vestens innflytelse.

lambador: Nei, dette er ikke noe jeg sier fordi jeg har hørt det på en YT video. Men hadde jeg vist deg en arabisk video så hadde du skrevet det samme. Så derfor valgte jeg en vestlig kilde, sånn det skulle skape mer troverdighet.

De har levd om side om side i mange generasjoner, og disse valgene har alltid eksistert. Så det du sier ang denne saken er urelevant, og ikke objektivt.

Hele meningen med IS er en ikke sunni eller shia muslimer, men kun en samlet Islam. Har du ikke forstått det hittil så har du mistet hele poenget.

phish: Men disse angrepene er ikke utført uten noen bak handlinger. Vesten har aldri vært i nærheten av en krigs sone slik som midtøsten har vært de siste 20 årene. Jeg forsvarer det ikke, men jeg har en forståelse for hvorfor sivile vestlige mål blir angrepet på samme måte som mål i midtøsten blir angrepet. Begge er mennesker, så å validere ett terror mål mot et annet er ikke rettferdig. Vær objektiv. Noe ingen medier klarer idag.

belisarius; Ja, det er det som er problemet, oljen. Synd ikke flere ser samme problemstilling som deg, og forsvarer handlinger fra vesten med "redde dere fra Islam"

Sharia er der, og det kommer ikke til å forsvinne med mindre alle generasjoner med tilknytning til Islam... Utslettes. Islam er en del av arabisk kultur, enkelt.

Islam kommer aldri til å få fotfeste i vesten, så lenge muslimer har en mulighet til å reise hjem for praktisere det de måtte ønske.


Til han som skrev "sikkert en pakkis fra østkanten": Din IQ representerer dine uttalelser.

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Akkurat. Er jo helt logisk å gå i defensiven når ett folkeslag er ute etter å tvinge resten av verden til å bli som dem, eller bli slaktet.



Men spørsmålet som kommer da er jo, hva vil skje dersom vesten ikke blander seg inn og den Islamske Staten plutselig får en stor økonomisk og teknologisk fremgang samt mye større hær, kraftigere våpen og eventuelt
masseødeleggelsesvåpen? Skal vi vente til en "little boy" faller over uskyldige Norge?
Noen ekstreme islamister sier de vil nøye seg med en liten Islamsk Stat i Irak-området, men hvordan kan vi stole på dem når IS og lederne nede i midtøsten sier og mener det strake motsatte?

Enten så må norske Hussain (og andre vestlige ekstremister) være totalt blåst i huet når det gjelder IS, eller så lyver
de så skjegget falmer.
Uansett synes jeg det er skummelt å se den store oppblomstringen av personer på internett de siste månedene som hyller IS sin fremgangsmåte og ideologi uten å komme med noen særlige logiske fredsbringende argumenter og håner vesten som de fritt får bo i. De burde dratt til Mosul og blitt der i ett års tid. Tror neppe de hadde hyllet dette "fantastiske kalifatet" like mye som før de dro.



Finnes mange eksempler på at islamsk kultur kan foregå fredfullt i demokratiske vestlige land, se på Tyrkia for eksempel. Ekstrem Islam som IS står for derimot, hører ikke til noen sted i en verden som ønsker å stå for frihet og fred. Muslimer må komme seg over den ekstreme versjonen av Islam, noe vesten har gjort med andre religioner. Ekstreme religioner fører ikke noe godt med seg uansett hvilken religion det gjelder.
Vis hele sitatet...
Du fører jo en idiotsikkert politikk med slike uttalelser. På samme måte som USA blir hatet fordi de fremfører det du akkurat sier. Det har kommet gang på gang, at Midtøsten skal være samlet, og det er kun noe vås om at hele verden skal erobres. Sånt kunne aldri skjedd i vår tid. Spesielt mtp hvor langt bak midtøsten ligger enn resten av verden.

Uansett om dine uttalelser hadde rot i sannheten, skal vi ta fra alle andre makter sjansen til å bygge seg opp i frykt for at de en dag skal bli større enn oss og tvinge oss til å følge deres ideologier?

Du promoterer de samme ideologiene som de andre prøver å si at IS gjør. Gratulerer.
Sist endret av Khan17; 3. september 2014 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.