Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 23166
Hei Freaks!

Har lest en del her inne om benzo og nedtrapping er det så fælt som alt jeg har lest?

Bruker 3 stk. 10 mg sobril hver dag i 5 år, har utviklet tolleranse, ønsker selv å slutte med dem, noe jeg fortalte legen.
Har startet med minus 1/2 nå, altså 2,5 om dagen. Legen lar meg bestemme litt selv, men planen hans er å ca trappe ned 1/2 pille hver 14. dag

Merker jeg er blitt avhengig og må spise sobril nå for å føle meg "frisk".

Tar jeg så mye at det vil bli så mye helvete for meg å slutte som mange av historien her inne jeg har lest?

Har dere Freaks noen fine historier om nedtrapping og det å slutte med disse pillene og ikke bare skremselshistorier (sannhetshistorier) ?
Enkelte påstår at det er verre å slutte med benzo enn med heroin.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Syntes det var vanskelig nok å slutte på kaffe. Lykke til, det vil du nok trenge!
Sist endret av Kålroten; 18. mai 2012 kl. 13:58.
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Syntes det var vanskelig nok å slutte på kaffe. Lykke til, det vil du nok trenge!
Vis hele sitatet...
Haha, samme med nikotin!
Det er vel litt individuelt, men du kommer langt med en sterk viljestyrke.
Du er "heldig" det er sobril du er hekta på,mye verre å slutte med sterkere benzoer.Vil egentlig tru det går greit så lenge du trapper rolig ned.Skrekk historiene kommer som regel fra folk som har brukt store doser med rivotril,xanor eller flunipam.
I tilegg så er ikke dosene du har brukt noe spesielt store.
Sist endret av JayHova; 18. mai 2012 kl. 14:14.
Ingen snarvei her gitt, utenom en nedtrappingsplan som vil gjøre det behageligere å slutte for deg.
Eller cold turkey, men ved bråslutt kan ekle kramper oppstå, de står man for pokker over om man kan.
Du sier du har gått på det i 5 år, og legen vil trappe ned 1/2 pille hver 14 dag, visse symptomer vil nok økes betraktelig da kroppen har tillvent seg din dags dose i 5 år.

Tror legen din gjør rett i å trappe rolig og sakte ned, i tillegg til at han lar deg bestemme litt selv, da kan dere lettere løse problemet sammen, uten for mye ubehageligheter.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Eller cold turkey
Vis hele sitatet...
Brå seponering på benzodiazepiner er farlig! Følg legens råd når det kommer til dette.

Jeg knasket selv store mengder Sobril i over ett år, og til slutt var det slik at jeg måtte ha det bare for å føle meg normal. Heldigvis tvang legen min meg til å trappe ned og slutte, prosessen var såppas treg at jeg ikke merket noen abstinenser, men dette kan være ganske forskjellig fra person til person.

Er meget glad jeg kom meg av denne dritten, da jeg var ferdig med nedtrappingen og etter en hvis tid med å justere meg psykisk, så følte jeg meg MYE bedre og hadde betraktelig mindre angst og derealisering.

Lykke til TS, ta deg god tid og hør på legen din så kommer det til å ordne seg.
Sist endret av Opteryx; 18. mai 2012 kl. 14:28.
Takk for de svarene jeg har fått. Kanskje greit å nevne at jeg i mine 20- årene (noen og 40 år nå) drev med hasj-røyking og amfetamin.

Jeg har gått igjennom en vellykket hepatitt c behandling i 1år, ferdig behandlet for 3 år siden.

Sluttet da jeg prøvde heroin da jeg forsto hvilken vei dette kunne gå, ble også lei av å gjemme meg for folk så ikke noen skulle hvite om det/se det.
Begynte å lengte etter et liv med familie.

Jeg har derfor opplevd "noia" .

Ante faktisk ikke at man kunne bli så avhengig av sobril.
Sist endret av Huttetutta; 18. mai 2012 kl. 14:54.
Jeg vil nok påstå som andre her at sobril gir en ganske ekkel effekt om man ikke trapper ned sakte , jeg gikk på den blemma for endel år tilbake , nesten 5 mnd med 2x 25 mg sobril om dagen. Fikk abstinenser på jobben . Synsforsyrrelser , kvalme og skjelvinger, måtte bare dra hjem.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette klarer du fint. Trappa selv ned fra 10mg xanor, 10mg rivotril og 15mg stesolid samt apodorm til kveld av og til. Dette er heavy doser. 1 mnd etter med fysisk trening og fokus på andre ting så kan ingenting stoppe deg.

Forbered deg dog på kroppslig ubehag - men du dør da ikke av det vel?
Jeg går på 100mg sobril om dagen (50mg morgen, og 50mg kveld), har gjort det i godt over et år nå.
Personlig klarer jeg å bråstoppe og ha en pause på 1-2 uker uten noen problemer hvis "hverdagen" tillater det.
Det handler bare om motivasjon og viljestyrke, dette klarer du fint med kun 30mg om dagen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei! Takk for svarene. Bruker nå 1/2 morgen, midt på dagen og kveld. Det går kjempefint. Også og jeg fått melding om jeg selger/hjelpe andre med sobril, det gjør jeg så klart ikke. Går på nedtrapping og det jeg da har er til meg selv. Lure legen gjør jeg ikke med min fortid da han er så grei å gir meg paralgin forte mot smerter (helt sant).
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Godt å høre nedtrappingen går fint. Sakte men sikkert er veien å gå for minst mulig bivirkninger.

Benzoer er mye verre enn enkelte folk skal ha det til, har lært leksen min den harde veien på det området.
Lykke til videre.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Enkelte påstår at det er verre å slutte med benzo enn med heroin.
Vis hele sitatet...
ikke bare enkelte..alle som kan dette sier det..

http://www.youtube.com/watch?v=YdyzX...eature=related

benzo og alkohol er det aller verste absti,bare i norge leger ikke vet nok om hvor ille dette er

har gått 1 år nå,uten å bli helt bra enda selv..vet noen lidelser fra dette kan bli permanent..får bare håpe

for guds skyld trapp ned VELDIG forsiktig lenge..eneste du kan gjøre..og ta mye cvitamin og magnesium,trenger ikke bli så jævlig da om du har flaks
Sist endret av alanapoli; 20. juli 2012 kl. 19:53.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
- Og da er jeg ferdig med sobril. Har ikke tatt det på mange dager nå selv om jeg har liggende nesten 50 stk. i skapet. Deilig og slippe det stresset at man må ha med i tilfelle abstinenser og så og så mange igjen og huske på å ringe legen osv. Bruker kun tramadol 50 mg, inntil 5 stk om dagen pga smerter jeg er sykmeldt for og neurontin på de værste smertedagene. Merker ingenting av å gå av og på neurontin. Det er skrevet om før her på freaks om neurontin og vanskelighetene med å slutte på de.
Gratulerer. Har selv hatt meget store problemer med rivotril. Kunne være mange dager i uken jeg kunne spise opp imot 70mg ,og det er meget heavy dose. Jeg sluttet på dagen etter ett års tid, for jeg ble dritt lei. Angrer på at jeg ikke trappet ned, for 9mnd senere sitter jeg fortsatt med den verste hjertebanken. Ikke slutt på dagen folkens, det er livsfarlig !
Ops, lykke til :-)
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Enkelte påstår at det er verre å slutte med benzo enn med heroin.
Vis hele sitatet...
ja det er det jo...alkohol og benzo er det aller verste..noe som understrekes her

https://www.youtube.com/watch?v=YdyzXWoZyvU

selv sitter jeg enda med plagsomme nevrologiske problemer etter benzoer...2 år etter slutt,men så gjorde jeg cold turkey og slike ting så du får det neppe så ille som jeg som ikke viste nok respekt for dette
Sobril er et medikament som ikke gir noe særlig med rus i vanlige doser, men man får en falsk følelse av lykke. Det er denne følelsen som er så vanskelig med Sobril. Man blir rett og slett avhengig av å ha den..
Det er et helvete å slutte med Sobril, det er faktisk verre å slutte med Sobril enn med andre lignende medikamenter som gjerne gir rus... Etter min mening, så.

Gikk på Sobril i to måneder, og følte et STORT sug etter å mase om flere av legen, men bestemte meg for å ikke gjøre det. Hadde det vært f.eks. Valium, Rivotril eller lignende, hadde jeg ikke hatt et så stort sug.

Det kan også ha sammenheng med at jeg er veldig ustabil psykisk.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 4. juni 2013 kl. 20:04.
Sitat av NordicDjbro Vis innlegg
Gratulerer. Har selv hatt meget store problemer med rivotril. Kunne være mange dager i uken jeg kunne spise opp imot 70mg ,og det er meget heavy dose. Jeg sluttet på dagen etter ett års tid, for jeg ble dritt lei. Angrer på at jeg ikke trappet ned, for 9mnd senere sitter jeg fortsatt med den verste hjertebanken. Ikke slutt på dagen folkens, det er livsfarlig !
Vis hele sitatet...
word..det verste er at du "brenner"nervesystemet ved å gjøre slikt...har kjøpt en bok av en spesialist i statene...

så du kan bli sensisiv allergisk mot gaba...alkohol,morfin osv senere...så om du drikker deg full igjen kan du begynne "fra start" igjen

jævelskap....min møkkalege sa det bare var å slutte på dagen...
Sitat av alanapoli Vis innlegg
ja det er det jo...alkohol og benzo er det aller verste..noe som understrekes her

https://www.youtube.com/watch?v=YdyzXWoZyvU

selv sitter jeg enda med plagsomme nevrologiske problemer etter benzoer...2 år etter slutt,men så gjorde jeg cold turkey og slike ting så du får det neppe så ille som jeg som ikke viste nok respekt for dette
Vis hele sitatet...

Ja, har sett at du har skrevet om dette før og at du er flink med og advare, bra!

Dere som har gått en cold turkey og som sliter med det så lenge og div plager, er det dumt av meg å spørre: er det på trynet å begynne igjenn og så starte nedtrappingsplan igjenn med hjelp av legen? Jeg selv kjenner meg ikke igjenn i noen av alle problemene og jeg har brukt sobril i 7 år ca. Jeg har trappet ned litt for en stund siden og så litt til og nå siste gang brukt 1 år og har det kjempefint.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Ja, har sett at du har skrevet om dette før og at du er flink med og advare, bra!

Dere som har gått en cold turkey og som sliter med det så lenge og div plager, er det dumt av meg å spørre: er det på trynet å begynne igjenn og så starte nedtrappingsplan igjenn med hjelp av legen? Jeg selv kjenner meg ikke igjenn i noen av alle problemene og jeg har brukt sobril i 7 år ca. Jeg har trappet ned litt for en stund siden og så litt til og nå siste gang brukt 1 år og har det kjempefint.
Vis hele sitatet...
det som er avgjørende er nok om du bråslutter..dvs gir nervesystemet en trøkk...jeg tror ikke jeg hadde hatt noe særlig plager om jeg hadde brukt dette en god stund og trappet forsiktig ned...men jeg kjørte store doser,on-off on-off..det ekke bra..fikk noen små "anfall"i starten før det store kom...men det skal sies at jeg gjorde dette mye før det skjedde noe og alle er forskjellige så andre tåler kanskje fint dette...men har du gått 2 år med plager er det ikke noe å vurdere å begynne på igjen og trappe seg ned,da er det snakk om og begynne for godt igjen isåfall..

jeg begynte faktisk på rivotril igjen for så og trappe meg ned da jeg forstod hva som skjedde...men da var jeg allerede fucked så jeg fikk abstinensene tilbake,godt mulig jeg har køddet til systemet for godt..jeg vet ikke,det er noe av det verste med dette..du vet intenting..og ingen andre vet noe heller.

forferdelig dilemma..du vet du blir 100% frisk om du begynner med medisinen igjen...men greia er jo at du ikke får noe av legen heller..så det er vell ikke noe å lure på med mindre du skal selvmedisinere..med små mengder alkohol o.l

jeg sitter nå uten smak og luktesans de siste mnd som følge av at du er "syk"tett i nesen hele tiden..øresus osv osv..du blir mektig lei..

er det like ille neste sommer da gir jeg faen å begynner på noe..da ere kjørt og nervene er sikkert skada for alltid

man "må" bli narkoman for å bli "frisk" vet du...tragisk
Sist endret av alanapoli; 4. juni 2013 kl. 22:11.
Jeg har trappet ned på benzo flere ganger. Prøvde en gang med hjelp av sobril, men det var ikke noe særlig behagelig. Jeg byttet da til vival istedet. Vival/diazepam er den beste benzoen til å trappe ned på, synes da jeg. Da jeg skulle trappe ned på lyrica, så gikk jeg rett fra lyrica og over til en høy dose diazapam, og begynte å trappe ned derfra. Har gått kjempe fint alle gangene.

Her er ett eksempel etter med 1 år med benzodiazepin misbruk:

Dag 1: 4x5mg diazepam
Dag 2: 4x5mg diazepam
Dag 3: 4x5mg diazepam
Dag 4: 4x5mg diazepam
Dag 5: 3x5mg diazepam
Dag 6: 2x5mg diazepam
Dag 7: 1x5mg diazepam
Uke 2: 1x5mg diazepam per dag
Uke 3: 2x2mg diazepam per dag
Uke 4: 1x2mg diazepam per dag
Uke 5: Ferdig. Ingen abstinenser og føler seg frisk. Brukte også truxal (25-100mg) og circadin/melatonin (4mg) daglig, både under nedtrapping og en del i ettertid.
Sist endret av Mexxy; 5. juni 2013 kl. 12:32.
Jeg klarer ikke og trappe ned, prøvd flere ganger, men det ender bare opp med at jeg trapper opp etter kort tid.
De siste 3-4 årene har det vært så og si et daglig inntak av benzo, cannabis og alt av sentralstimulerende stoffer.
Etter dolc, oxy og sub ble mer og mer en del av min hverdagen fant jeg ut at jeg måtte slutte NÅ skulle jeg ha sjangsen på og klare det før det ble for sent.
Sluttet på dagen, hadde abstinenser fra helvete og var 100% overbevist over at jeg ikke ville klare det. Men 2 måneder har gått, og jeg er fremdeles rusfri 10 år som narkoman alkoholiker og kan ikke si jeg føler meg skadet hverken fysisk eller psykisk!
tror det har en del å si med hvor sterkt nervesystem folk har,om du får lenge helvete osv

er du en høysensitiv fyr tror jeg det er langt verre skader

det virker jo logisk syns jeg
Lykke til i allefall dere som sliter. Jeg syntes det var verst å begynne nedtrapping. Når jeg var i gang fikk jeg et "kikk" av å ha kontroll. Siste delen gikk "lekende" lett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Hei Freaks!

Har lest en del her inne om benzo og nedtrapping er det så fælt som alt jeg har lest?

Bruker 3 stk. 10 mg sobril hver dag i 5 år, har utviklet tolleranse, ønsker selv å slutte med dem, noe jeg fortalte legen.
Har startet med minus 1/2 nå, altså 2,5 om dagen. Legen lar meg bestemme litt selv, men planen hans er å ca trappe ned 1/2 pille hver 14. dag

Merker jeg er blitt avhengig og må spise sobril nå for å føle meg "frisk".

Tar jeg så mye at det vil bli så mye helvete for meg å slutte som mange av historien her inne jeg har lest?

Har dere Freaks noen fine historier om nedtrapping og det å slutte med disse pillene og ikke bare skremselshistorier (sannhetshistorier) ?
Vis hele sitatet...
30mg sobril om dagen er ikke spesielt mye så derfor tror jeg du sammen med legen din lett kan klare å trappe av dette.Få fastlegen din å lage en nedtrappingsplan til deg over noen måneder så klarer du fint å slutte dersom dette med å slutte helt eller være helt clean er viktig for deg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Spør du meg så er det et helvete å tappe ned på sobril,prøvde men fixet det ikke. Begynte på Rivotril istedenfor, kommer aldri til å slutte.