Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10594
Lagde ny bruker for å hindre identifisering fra forumvenner

Så hva kan jeg forvente i straff for å ha oppbevart og innrømt for eget bruk/beslag på ca 500 gram hasj og marihuana? (ikke salg)
Ikke tidligere straffedømt.
Hvor stor bot eller hvor lang fengselsstraff?

Er det forskjell på foreksempel 300 gram og 800 gram, hva er isåfall forskjellen?
Prøver å finne oversikt over mengde og straff i straffeloven men finner det ikke.. Fint om noen vil dele erfaringer!
Ikke tidligere straffedømt? Da kan du slippe unna med forelegg og/eller samfunnsstraff. Men det er vanskelig å si. Hva folk får i straff for slikt varierer veldig mye.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helt ærlig. Jeg har nettopp blitt dømt for SALG av 2 kilo marihuana. 210 timer samfunnstraff.
Min bror ble igår dømt for å ha ca 100g marihuana. 71 timer samfunnstraff.

Du vil sannsynligvis bli innkalt til personsundersøkelse hos Kriminalomsorgen. Her bør du ikke fortelle at du fremdeles ruser deg. Politiet vil da ut i fra personsundersøkelsen sette et straffeforslag. Står det i personsundersøkelsen at du er rusfri, vil du med høyere sannsynlighet få samfunnstraff som straffeforslag.

Går du til behandling pr. idag for rusbruk, bør du fortelle om dette i personsundersøkelsen, OG HOLDE DEG NYKTER. Det vil påvirke retten i positiv retning.

Går du IKKE til rusbehandling pr. idag for rusbruk, bør du holde deg nykter ihvertfall når du vet at rettsaken blir kjørt. Da er du nykter i retten og helt til samfunnstraffen er over.

Blir du tatt for rus mens du soner samfunnstraff, bærer det rett i fengsel i like mange døgn som det er timer. Altså, 20 timer = 20 dager.

Snakker av erfaring.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg burde kanskje legge til:
Da jeg var til personsundersøkelse for første gang, fortalte jeg at jeg var rusfri.
Ettersom saken dro ut i tid, og ble igangsatt først to år senere, ville politiet ha en "tilleggspersonsundersøkelse". Der fortalte jeg at jeg ruset meg igjen.

Dette resulterte i at det første straffeforslaget på 240 timer samfunnstraff ble opphevet, og de foreslo 8 måneder fengsel isteden. Det var kun en liten sprekk, mens jeg hadde vært rusfri i ca 1 år før dette. Leverte urinprøver 2 ganger i uka i samarbeid med PUT. Etter denne "sprekken", ble jeg rusfri igjen, og dette er dokumentert med urinprøver. Rettsaken var bare 2 måneder etter at jeg hadde blitt rusfri igjen. Urinprøvene tok meg nøyaktig 62 dager å bli clean fra (cannabis), slik at jeg fremdeles var positiv på tidspunktet rettsaken var.

Aktor sa noe sånt som: "Han har bare vært rusfri i 62 dager, det telles ikke. Vi opprettholder straffeforslaget på 8 måneders fengsel."

Advokaten min: "Vi må se på helheten, han har vært rusfri i over 1 år, med en liten sprekk nå nylig. Det er ikke å forvente at en rusbruker under behandling holder seg rusfri over så lang tid uten å ha et par sprekker her og der. Nå vet siktede at det bærer rett i fengsel dersom han ruser seg igjen, så det er gode utsikter for at han vil holde seg nykter fremover. Vi ber derfor retten om å ta hensyn til det første straffeforslaget på 240 timer samfunnstraff."

Retten tok hensyn til advokatens forklaring og satte straffen min til 210 timer samfunnstraff.
500 gram. Et halvt kilo!!!!!!!
Det er jo sinnsykt mye.
Har bare snakket med dem som har blitt stoppet med ca 5 gram og de har fått ca 3000,- i bot.
Men dette blir noe verre er jeg redd.
Og hvordan skal man forklare at en så stor mengde er til personlig bruk?
Ingen som ville trodd på at du har en halv kg til eget bruk.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ikke vær bekymret, si at du ikke liker og oppsøke dealere og derfor har handlet i bulk. Hold deg til den forklaringen hele veien og det blir samfunnsstraff. 500g er en dråpe, no prison med mindre du snakker deg inn!
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du sier de rette tinga. 90 timers samfunnsstraff.

https://www.ta.no/dom/rettssaker/ski.../s/5-50-184639
Sitat av Tommy Vis innlegg
500 gram. Et halvt kilo!!!!!!!
Det er jo sinnsykt mye.
Har bare snakket med dem som har blitt stoppet med ca 5 gram og de har fått ca 3000,- i bot.
Men dette blir noe verre er jeg redd.
Og hvordan skal man forklare at en så stor mengde er til personlig bruk?
Vis hele sitatet...
Skulle feks jeg bli tatt med 500 gr hadde det ikke vært noe tvil om at det var til eget bruk. Ingenting kan koble meg til salg, verken omgangskrets, mobil, pc eller mitt private hus.

Det hadde vært umulig for politiet å bevise det, for det har aldri skjedd at jeg har solgt ett gram.
Skillet mellom narkotikaforbrytelse og grov narkotikaforbrytelse i straffeloven går ved 15 gram for heroin, 50 gram for amfetamin , og ved én kilo for cannabisprodukter. Ifølge straffelovens § 231 kan man straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år for «narkotikaovertredelse» for å ulovlig tilvirke, innføre, utføre, erverve (dvs. kjøpe eller skaffe seg på annen måte), oppbevare, sende eller overdra narkotika."

Du burde google ting som " tatt med 500 gram hasj, "besittelse av 500gram marihuana" for å finne ut av lignende tilfeller og finne ut hva dommen ble. Dette kan brukes som en pekepinne
Sitat av Tjalltjokk Vis innlegg
Skulle feks jeg bli tatt med 500 gr hadde det ikke vært noe tvil om at det var til eget bruk. Ingenting kan koble meg til salg, verken omgangskrets, mobil, pc eller mitt private hus.

Det hadde vært umulig for politiet å bevise det, for det har aldri skjedd at jeg har solgt ett gram.
Vis hele sitatet...
Umulig for de å bevise det, men også umulig for de å vite om du faktisk snakker sant og bare skjuler dine egne spor godt.
Så store menger blir automatisk koblet til videresalg og ikke eget bruk av politiet uansett hvor godt du prøver å snakke deg bort ifra det.
Lovdata.no kan gi en pekepinn på straffeutmåling. Videre tar det typisk 1 til 2 år før saken kommer opp i systemet\domfellelse.
Kompis av meg: tatt med 900 gr grønt. Eget bruk. 90 timer samfunnsstraff.
Kompis av meg: produksjon 500gr grønt. Oppbevaring 300gr grønt. Salg. 5K i bot og 5 mnd betinget fengsel.
Kan en fremvise rene prøver over tid i rettssalen kan man slippe billig unna!!
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Umulig for de å bevise det, men også umulig for de å vite om du faktisk snakker sant og bare skjuler dine egne spor godt.
Så store menger blir automatisk koblet til videresalg og ikke eget bruk av politiet uansett hvor godt du prøver å snakke deg bort ifra det.
Vis hele sitatet...
Uansett så må vel noe jeg skulle bli dømt for bevises? Og hvis de ikke klarer det, så kommer de ingen vei?

Off topic, hvor/hvordan ser jeg om noen har sitert meg og svart meg her inne? Klarer ikke finne ut av det...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei blei tatt med 800g hasj for første gang hva er ca straffen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg burde kanskje legge til:
Da jeg var til personsundersøkelse for første gang, fortalte jeg at jeg var rusfri.
Ettersom saken dro ut i tid, og ble igangsatt først to år senere, ville politiet ha en "tilleggspersonsundersøkelse". Der fortalte jeg at jeg ruset meg igjen.

Dette resulterte i at det første straffeforslaget på 240 timer samfunnstraff ble opphevet, og de foreslo 8 måneder fengsel isteden. Det var kun en liten sprekk, mens jeg hadde vært rusfri i ca 1 år før dette. Leverte urinprøver 2 ganger i uka i samarbeid med PUT. Etter denne "sprekken", ble jeg rusfri igjen, og dette er dokumentert med urinprøver. Rettsaken var bare 2 måneder etter at jeg hadde blitt rusfri igjen. Urinprøvene tok meg nøyaktig 62 dager å bli clean fra (cannabis), slik at jeg fremdeles var positiv på tidspunktet rettsaken var.

Aktor sa noe sånt som: "Han har bare vært rusfri i 62 dager, det telles ikke. Vi opprettholder straffeforslaget på 8 måneders fengsel."

Advokaten min: "Vi må se på helheten, han har vært rusfri i over 1 år, med en liten sprekk nå nylig. Det er ikke å forvente at en rusbruker under behandling holder seg rusfri over så lang tid uten å ha et par sprekker her og der. Nå vet siktede at det bærer rett i fengsel dersom han ruser seg igjen, så det er gode utsikter for at han vil holde seg nykter fremover. Vi ber derfor retten om å ta hensyn til det første straffeforslaget på 240 timer samfunnstraff."

Retten tok hensyn til advokatens forklaring og satte straffen min til 210 timer samfunnstraff.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt ærlig. Jeg har nettopp blitt dømt for SALG av 2 kilo marihuana. 210 timer samfunnstraff.
Min bror ble igår dømt for å ha ca 100g marihuana. 71 timer samfunnstraff.

Du vil sannsynligvis bli innkalt til personsundersøkelse hos Kriminalomsorgen. Her bør du ikke fortelle at du fremdeles ruser deg. Politiet vil da ut i fra personsundersøkelsen sette et straffeforslag. Står det i personsundersøkelsen at du er rusfri, vil du med høyere sannsynlighet få samfunnstraff som straffeforslag.

Går du til behandling pr. idag for rusbruk, bør du fortelle om dette i personsundersøkelsen, OG HOLDE DEG NYKTER. Det vil påvirke retten i positiv retning.

Går du IKKE til rusbehandling pr. idag for rusbruk, bør du holde deg nykter ihvertfall når du vet at rettsaken blir kjørt. Da er du nykter i retten og helt til samfunnstraffen er over.

Blir du tatt for rus mens du soner samfunnstraff, bærer det rett i fengsel i like mange døgn som det er timer. Altså, 20 timer = 20 dager.

Snakker av erfaring.
Vis hele sitatet...
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Sitat av Kosovi98 Vis innlegg
Hei blei tatt med 800g hasj for første gang hva er ca straffen?
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere så er det veldig vanskelig å si. Alle dommere og rettssaker er forskjellig. Men om det er førstegangs forbrytelse kan du nok regne med samfunnsstraff/bot om du spiller kortene dine rett.
Avhenger av om du blir straffet uten å ha tilstått først eller om det ender med en tilståelsesdom som dermed gir strafferabatt.
Ble selv dømt via tilståelse for ca. 2 år siden for å importere rundt 1000 tabletter av typen Imovane, Valium, Kodein og Dihydrokodein i løpet av en periode på 6 måneder. Dette ga meg bot på 5000,- og 2 år med betinget fengsel.
I mitt tilfelle så var det opplagt at det var til personlig bruk.

800g hasj er en god del vanskeligere å forklare. Så jeg kan bare tippe: Tror de deg på at det er til personlig bruk og du blir dømt via tilståelse: Bot på kanskje rundt 10.000,- og betinget fengsel i 2 år. Evt. Bot og Samfunnstraff.
Blir du dømt for salg: Ubetinget fengsel i opptil 60 dager. Men mulig det bare blir bot og samfunnstraff, siden dette er første gang. Alderen din spiller også en rolle.
Sist endret av Who?; 10. mars 2018 kl. 19:05.
Hei er 20 år gammel å i avhør så nektet jeg at det var mitt...var det lurt?:0
Sitat av Who? Vis innlegg
Avhenger av om du blir straffet uten å ha tilstått først eller om det ender med en tilståelsesdom som dermed gir strafferabatt.
Ble selv dømt via tilståelse for ca. 2 år siden for å importere rundt 1000 tabletter av typen Imovane, Valium, Kodein og Dihydrokodein i løpet av en periode på 6 måneder. Dette ga meg bot på 5000,- og 2 år med betinget fengsel.
I mitt tilfelle så var det opplagt at det var til personlig bruk.

800g hasj er en god del vanskeligere å forklare. Så jeg kan bare tippe: Tror de deg på at det er til personlig bruk og du blir dømt via tilståelse: Bot på kanskje rundt 10.000,- og betinget fengsel i 2 år. Evt. Bot og Samfunnstraff.
Blir du dømt for salg: Ubetinget fengsel i opptil 60 dager. Men mulig det bare blir bot og samfunnstraff, siden dette er første gang. Alderen din spiller også en rolle.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kosovi98 Vis innlegg
Hei er 20 år gammel å i avhør så nektet jeg at det var mitt...var det lurt?:0
Vis hele sitatet...
Er det du som er trådstarter? Isåfall så sier du jo i åpningsinnlegget at du allerede har innrømmet.
Men visst du nektet for at det var ditt, så har du alltid mulighet til å skifte forklaring. Om det er lurt eller ikke avhenger mest av hvor og hvordan du ble tatt. Ble det funnet i leiligheten din og du nekter for at det var ditt så sier det egentlig seg selv at beste vil være om du skifter forklaring og gir en fullstendig tilståelse.

At du er 20 år er jo forøvrig et godt utgangspunkt. Så er en liten mulighet for at det bare blir med bot og samfunnsstraff
hvis det er første gangen slipper du unna med bot eller samfunsstraff har det sjedd flere ganger at du er tatt for samme kvantum kan du regne med få månder i fengsel, hasj er ikke strengt før du bryter loven på 3 ledd halvt kilo er nesten ingen ting jeg har selv sitti i fengsel 9 ganger, å har litt erfaring med straff av narkotikalovbrudd
gidder ikke lese igjennom svarene du har fått her men første domfellelsen min var på ca 600 gram, ble idømt 120 dagers betinget fengsel og null kroner i bot pga lav eller ingen inntekt. Jeg hadde tidligere bare fått forelegg ved beslag av mindre mengder ulike stoffer og som du sikkert vet så unngår du å havne i strafferegisteret hvis du betaler disse "forenkla" foreleggene. I min siste dom ble jeg idømt 6 mnd ubetinget fengsel for omtrent tilsvarende beslag som i første domfellelsen min, dette var da min tredje narkotika dom. I min andre dom gjorde jeg 150 timer samfunnstjeneste for små tjafs som en tjuer kokain her og en tjuer mdma der og litt hasj og piller osv.

Kort sagt så tror jeg nok du kun får betinget fengsel og kanskje bot, om dette er førstegangs om de ikke har bevis for salg etc, jeg har kun blitt domfelt for oppbevaring og besittelse.
Sitat av lut lei Vis innlegg
forelegg ved beslag av mindre mengder ulike stoffer og som du sikkert vet så unngår du å havne i strafferegisteret hvis du betaler disse "forenkla" foreleggene.
Vis hele sitatet...
Så vidt meg bekjent så får du ikke forenklet forelegg for narkotikaforbrytelser, men forelegg. Disse havner i strafferegisteret, dessverre.

Kilde: https://www.ung.no/oss/kriminalitet/45501.html
Sist endret av Who?; 11. mars 2018 kl. 20:54.
Det stemmer. Det er ikke anledning til å utstede forenklede forelegg for disse tingene. Forenklede forelegg brukes utelukkende ved trafikk- og tollovertredelser.
ok, så det finnes da 3 typer "bøter" ? forenkla forelegg, forelegg og bot ? er ikke hjemme så får ikke sjekka dokumentene nå:P