Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010734
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
2.5kw er ikkje påfallende mykje. Men det blir jo påfallende om du har det 24/7. Normalt mønster er jo lågt forbruk om natta, litt opp når du dusjer og lager kaffi, lavt mens du er på jobb, og stort hopp når du lager middag og er heime på kvelden.
De kommer til å se litt syklusvirksomhet på skjermene. Tenk deg en graf med to funksjoner, en for vekst og en for blomst pluss viftestøy(ytelse)... De kommer til å se summen av grafene. Dersom du går for 18/6 for veg, og man antar at en skjønn dag er det klart for å blomstre og du starter blomstrommet samtidig som lysene slås av i veg rommet, kommer syklusene til å overlappe i 6 timer hver dag (små svingninger). Det var bare teoretisk, for at det skal se litt jevnt og pent ut kan man ha 2 adskilte blomst rom som er i motsatt fase.

Er ikke sikkert du trenger å ha halvparten av plantene i veg og du kan vel kanskje finne en godt egnet plante som blir morplanter for å produsere stiklinger. Da kan du ha en rullerende grow med planter i alle blomstringsstadier med høsting hver uke.

Tenk mer på opsec og om naboene kommer til å mistenke lukt eller aktivitet.
Lykke til!
Jeg har som nevnt i en annen tråd søkt litt ekspertise på området. Jeg skriver dette for å få bekreftet eller avkreftet hvordan jeg ser for meg løpet fremover nå. Jeg har som nevnt hvor jeg først søkte hjelp vanskeligheter med å lese lengre sammenhengende engelske tekster, tro det eller ei. Jeg føler derfor jeg blir ekstra usikker.

Min erfaring er dog noget smalt. Har deltatt i å dyrke frem en plante tidligere, men aldri så langt at det kom i blomststadium.

Jeg har nå satt to prøve-frø som, såvidt meg forstått, skal være av typen Liberty Haze og Amnesia. Disse kommer fra en headshop i Amsterdam. Usikker på hvor. Dette er typen autoflower.
Prosessen så langt har gått med på å legge frøene i vått tørkepapir på en tallerken og lagt over plast med mulighet for tilførsel av oksygen. Denne gang har jeg i snarhetens råd droppet å legge de i vannglass først, med etterpåklokskapens overbevisning om at det kanskje ikke er nødvendig heller? Nå ser den ut, litt over et døgn senere, til å komme noe ut av dem.

Prosessen videre er jeg dog mer usikker på. Jeg fikk et råd om å plante rett i stor potte, med den bakgrunn at omplanting stresser planten og vil kunne hemme/hindre vekst. Dette spesielt med tanke på det er autoflower. Pottestørrelse kan kanskje være 10-12 liter? Plante frøet med den hvite roten ned i jorda. Jeg har også lest noe om leca-kuler, da dette skal forbedre dreneringen av vann. Kunne noen fortelle litt om dette?
Jeg leser litt forskjellig på nettet angående lys-perioder. I tråden jeg spurte om tips i tidligere fikk jeg anbefalt 20 timer lys, 4 timer mørke. På nettet andre steder leser jeg stort sett anbefalinger på 18 timer lys, 6 timer mørke. Har dette stort mye å si? Har valg av lyspære mye å si for autoflower? Ser for meg det kan øke sluttproduktet om jeg gjør det best mulig, men har dere tips om ei billig og bra?

Til slutt ønsker jeg å spørre kort om når denne lys-perioden skal starte, og eventuelt opphold eller slutt?

Takk for at du tok deg tid å lese. Ha en fortreffelig dag videre!
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Pottestørrelse kan kanskje være 10-12 liter? Plante frøet med den hvite roten ned i jorda. Jeg har også lest noe om leca-kuler, da dette skal forbedre dreneringen av vann. Kunne noen fortelle litt om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg ville gått for minimum 12 liter, helst 20-25 liter, kommer jo litt ann på hvor mye plass du har, jo større potte jo mindre næring må du tilføye, noe som ofte kan bli en nybegynnerfeil med fatalt utfall. Lecakuler kan du alltids ha 1-2 cm i bunnen av, sånn at overvanning kan bli liggende der istedet for langst røttene, men en av de tingene jeg virkelig vil anbefale er å bruke perlite i jorden, sånn ca 2-4 liter perlite pr. 10 liter jord.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
Jeg leser litt forskjellig på nettet angående lys-perioder. I tråden jeg spurte om tips i tidligere fikk jeg anbefalt 20 timer lys, 4 timer mørke. På nettet andre steder leser jeg stort sett anbefalinger på 18 timer lys, 6 timer mørke. Har dette stort mye å si?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd de fleste syklusene og 24/0 i vekstfasen og 12/12 i blomstringsfasen ser ut til å være mest effektivt. For deg som har autoflower spiller det ingen rolle og kan kjøre 24/0 hele veien.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
Har valg av lyspære mye å si for autoflower? Ser for meg det kan øke sluttproduktet om jeg gjør det best mulig, men har dere tips om ei billig og bra?
Vis hele sitatet...
Vel det kommer jo an på hva du mener med valg av lyspære, om du mener valget mellom sparepære, LED pære og HPS pære er svaret ja, det har mye å si. Til to planter ville jeg gått for minimum en 250watt HPS og helst en 600watt HPS, kommer igjen litt an på plassen og størrelsen på plantene.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
Til slutt ønsker jeg å spørre kort om når denne lys-perioden skal starte, og eventuelt opphold eller slutt?

Takk for at du tok deg tid å lese. Ha en fortreffelig dag videre!
Vis hele sitatet...
Igjen for deg spiller det ingen rolle da du har autoflower strain, men det vanlige er at frøene må bli kjønnsmodne før de kan settes i blomst, dette pleier å ta rundt 3-5 uker etter spiring og kan sees ved at det kommer en enkelt blomst mellom stammen og greinene som på bildet jeg linker til her: http://www.growingmarijuana.com/images/plant-sexing.png Andre velger å vente til planten er ca 45-60 cm høye før de setter de i blomst, men så lenge planten er kjønnsmoden velger du selv.
Jeg har blitt anbefalt å bruke forskjellig næring i vekst og blomstfasen. Jeg påpeker igjen min vanskelighet med å forstå engelske nettsteder og engelske tekster generelt. Kan noen anbefale næring? Jeg sliter også litt med å forstå hvilken "nutrient schedule" jeg skal bruke. Kan noen hjelpe meg å sette opp det?

Er denne pæren god?
https://www.designbelysning.no/catal...ia-T+Feliz+E40
Sist endret av Kierkegaard; 19. mai 2017 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Jeg har blitt anbefalt å bruke forskjellig næring i vekst og blomstfasen. Jeg påpeker igjen min vanskelighet med å forstå engelske nettsteder og engelske tekster generelt. Kan noen anbefale næring? Jeg sliter også litt med å forstå hvilken "nutrient schedule" jeg skal bruke. Kan noen hjelpe meg å sette opp det?

Er denne pæren god?
https://www.designbelysning.no/catal...ia-T+Feliz+E40
Vis hele sitatet...
Joda, planten(e) bruker litt forskjellig næring i de to fasene, men til syvende å sist gir man planten(e) det de trenger når de trenger det. Jeg anbefaler BioBizz serien: https://www.gartnerbutikken.no/categories/bio-bizz-jord

Jeg er rimelig sikker på at du klarer deg lenge med Bio Bloom, Bio Grow og Alg-a-mic, men om du føler deg trygg kan du kjøre både Top Max og Bio Heaven. Når det gjelder ferdige næringsskjema ville jeg vært litt forsiktig, start med halvparten av anbefalt dose, funker dette greit en uke kan du sakte, men sikkert jobbe deg mot hva som står i skjemaet: http://greenbookpages.com/wp-content...feedchart1.jpg

Den pæren funker sikker fjell den, bare husk at du må ha en ballast og helst en reflektor, skal du ha to planterkan det også være litt overkill med 600W, ikke at plantene tar noe skade av det, men klart skal du en gang oppgradere til rundt 9 planter er det like greit å gå for noe skikkelig med en gang

Skulle noe være uklart ville det vært lettere å svare deg mer konkret om du forteller om oppsettet Og om engelsk er stress, så sjekk ut denne linken: https://norcan.org/filbibliotek/litt...ehandboken.pdf
Jeg har valgt ut og bestilt to typer næring:
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-fishmix-1l
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-biobloom-1l

Jeg ønsker å prøve ut disse to og se hvilket resultat det bringer. Regner med å måtte begynne direkte på Biobizz Bio-Bloom. Om dette er feil, så får jeg heller bruke det på andre planter og buskevekster. Jeg gikk også til innkjøp av den relevante lyspæra jeg linket til lengre opp. Jeg skal også gå til innkjøp av annen anbefalt jord. Dog har jeg plantet i vanlig blomsterjord nå, så det er forseint denne gang.

Blomst1 har allerede spiret opp 5-6 cm, og strekker seg som bare juling.
Blomst2 har spiret litt, men er dog noe tregere.
Blomst3 ble satt i jord i går, så jeg er spent på å se resultatet her.

Jeg leser og leser av dyrkehåndboka, men har dessverre store vanskeligheter med å samle informasjon og huske den. Jeg må lese samme side mange gang opp og ned, før jeg likevel glemmer det igjen. Jeg er ei heller ruset når jeg forsøker å lese, klin edru.


Kan noen avkrefte eller bekrefte denne tanken?: Jeg skal vanne og la jordskorpa tørke før jeg vanner igjen. Om dette stemmer, hvor ofte og hvor mye skal vannes? Plantene står i type 6-7 liter jord.

Tusen takk for informative tilbakemeldinger, jeg setter veldig stor pris på engasjementet.
Dere som planter; Selger dere eller er ALT til selvbruk? Blir det ikke rundt 50g av en plante?
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Jeg har valgt ut og bestilt to typer næring:
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-fishmix-1l
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-biobloom-1l

Jeg ønsker å prøve ut disse to og se hvilket resultat det bringer. Regner med å måtte begynne direkte på Biobizz Bio-Bloom. Om dette er feil, så får jeg heller bruke det på andre planter og buskevekster.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å bruke BioBloom fra starten av, det er ikke sånn at det er forskjellige næringer, bare forskjellige forhold av næringene. De fleste planter bruker mer (N) Nitrogen i vekstfasen en de gjør i blomstringsfasen, hvor (P) Fosfor og (K) Kalium er mer brukt. Du vil kunne se på flaskene hvilken verdier de har av NPK, de tre primærstoffene en plante bruker.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
Jeg gikk også til innkjøp av den relevante lyspæra jeg linket til lengre opp. Jeg skal også gå til innkjøp av annen anbefalt jord. Dog har jeg plantet i vanlig blomsterjord nå, så det er forseint denne gang.
Vis hele sitatet...
Igjen husk at du må ha en ballast til en HPS pære, du kan ikke kjøre den i en vanlig lampe med E40 sokkel, og som tidligere nevnt kjøp en reflektor med passende sokkel så slipper du å sløse med lyset.

Kast tanken om dyr cannabis-jord i søpla og gå på plantasjen og kjøp en av disse: http://www.plantasjen.no/jord-gronns...l-200022091-no eller tilsvarende god jord, styr unna de kjipeste sekkene så er du bankers. Og mens du er der, ta med deg hvert fall en liten pose med Perlite, vel verdt det. Og det er ikke for seint, du er helt nødt å omplante i løpet av en måneds tid og helst i 20-25 liters potter, noe du selvfølgelig kjøper på Biltema type murbøtte eller lignende og borre hull selv, potter er alt for overpriset.


Sitat av Investigathor Vis innlegg
Kan noen avkrefte eller bekrefte denne tanken?: Jeg skal vanne og la jordskorpa tørke før jeg vanner igjen. Om dette stemmer, hvor ofte og hvor mye skal vannes? Plantene står i type 6-7 liter jord.
Vis hele sitatet...
Det er en grei regel å forholde seg til, men overvanning er en vanlig nybegynnerfeil og derfor viktig med hull i bunnen av pottene, et tynt lag med leca i bunnen og kanskje litt barkduk så jorda ikke er direkte i kontakt med lecakulene. Med perlite blandet inn i jorda, er sjansen for å drepe plantene mye mindre da perlite skaper luftlommer så planten kan puste
Takk LoveToGrow for alle tips. Jeg merker stor progresjon i plantene.
Har gitt de næring i dag regnet etter en tabell. Den første planten er såpass lang at jeg har fylt etter med jord.


▼ ... over en måned senere ... ▼
Halla balla freak's.
Bare lurte på en liten ting.
Jeg kjøpte inn en god del bra Sativa som inneholdt veldig mye frø. Det jeg lurer på er om vis du planter de førende, vil det bli en Sativa plante eller er det mulig at det kan bli Indica eller Ruderalis plante? Har lest at Ruderalis inneholder veldig lite thc, eller er det noen som har god erfaring med Ruderalis ?
Sitat av 10S2 Vis innlegg
vil det bli en Sativa plante?
Vis hele sitatet...
Ja det vil bli en sativa plante Hvis ikke den ble pollinert av en indica plante, da vil det bli en hybrid
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei! Vurderer å starte growe karrieren min i nærmeste fremtid og har følgende spørsmål til dere.
Praktisk info til besvarelse: Tanken er å starte med 15-40 planter i isolert loft etasje. Typisk ''lagrings loft''. Strains osv er ikke planlagt til nå. Forventer å bruke oppimot 50 000,- i innkjøp til utstyr å satser på kvalitet over kvantitet. Automatisering og lavt strømforbruk vil også bli prioritert.

- Anbefaler dere å kjøpe utstyr i nettbutikk eller fysisk butikk? Tenker da hovedsakelig ift overvåkning og fare for at posten åpnes å videre rapporteres til politi. Er klar over at utstyret er lovlig, men regner samtidig med at toll og politi ønsker å lette jobben for hverandre. Hadde det ikke vært for prisforskjellene hadde valget vært lett.

Mitt daglige strøm forbruk varierer imellom 10-30kWh og månedlig 150-1000kWh.
- Vet dere om det finnes en viss standard for hvor mye dette kan øke og variere ift videre varsling, eller er dette helt individuelt?
Forbruket er forøvrig svært varierende, uforutsigbart og relativt lavt i den forstand. Her føler jeg altså at jeg ligger godt ann, men det er til gjengjeld også her jeg ser størst risiko.

- Hvordan ville du satt det opp? Lukt fjerning vil være svært viktig da jeg har naboer og bor sentralt.

Mens jeg fortsetter forskningen min tar jeg gjerne imot tips og råd fra dere som har gjennomført liknende eller sitter på kunnskapen.
Feks; Strains, pærer, telt vs isolering, nettsider osv.

Er forøvrig ikke så stødig i Engelsk, men prøver å lese meg godt opp på NorCan.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg har hatt en del rockwool-kuber liggende i to år. De har vært oppbevart tørt. Når jeg nå lukter på de, så lukter de litt algeaktig. Men de har ingen misfarging. Jeg husker ikke hvordan de luktet nye, så lurer egentlig på om disse er trygge å bruke, eller om jeg bare burde kaste de?

På forhånd takk for svar!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg ser gartnerbutikken.no har slutta og selge Advanced Hydroponics of Holland, noen som vet om noen andre sjapper i Norge som selger det?

Er ikke krise akuratt nå, men kan fort bli hvis ikke jeg får handla inn.

Noen som vet hvor lenge næring holder seg? Hvis dette er ett produkt flere sjapper slutter med, så hadde det jo vært gull og handla inn 20liter av hver, sånn at man har i endel år
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sikkert fordi det er overpriset til de grader... Og jeg har inntrykk av at hvis du først skal ha noe AH så må du ha alt.

MenHydrohagen har.
Advanced nutrience og Advanced Hydroponics er ikke det samme.

AN virker meget overprisa også må man ha en hel samling. AH er kun grow bloom og micro

Men jeg fant ut av det etter litt googling
http://www.weedshop.no/produktkatego...tstyr/gjodsel/
Sist endret av gotta_love_dmt; 25. februar 2018 kl. 00:24.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i en prosess som forhåpentligvis ender med et eget dyrkeskap. Har derfor noen spørsmål:

I den dyrkeboka som ligger ute på Norcan snakkes autoflowers og feminiserte frø ned. Men han jeg skal overta utstyret fra sverger til at feminiserte autoflowerfrø er det beste for en nybegynner.

I så fall, hva skal jeg gjøre for å få en jevn tilgang på frø? Hvordan er det med postbestilling i disse dager. Har sett en del referanser til dette Rundtom men det er gjerne noen år tilbake.

Er det land man bør styre unne (avsenderadresse), og hva er det tryggeste for mottak her hjemme?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I den dyrkeboka som ligger ute på Norcan snakkes autoflowers og feminiserte frø ned. Men han jeg skal overta utstyret fra sverger til at feminiserte autoflowerfrø er det beste for en nybegynner.
Vis hele sitatet...
Autoflower sin eneste "fordel" er at du ikke trenger bytte lys-timeplan fra 18/6 eller 24 timer lyssyklus til 12/12 for å sette i gang blomstring.
Nedturen med dette er at du kan ikke manipulere avlingen: Du kan ikke gi planten så mye vekst som du ønsker før du setter den i blomst.

Så for en nybegynner, så er det en mindre ting å tenke på, men å drite seg på lys-syklusen er lite sannsynlig. Du kommer mest sannynlig til å overvanne eller skade den med for mye næring på et punkt lenge før du tuller med lyssyklusen.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Autoflower sin eneste "fordel" er at du ikke trenger bytte lys-timeplan fra 18/6 eller 24 timer lyssyklus til 12/12 for å sette i gang blomstring.
Nedturen med dette er at du kan ikke manipulere avlingen: Du kan ikke gi planten så mye vekst som du ønsker før du setter den i blomst.

Så for en nybegynner, så er det en mindre ting å tenke på, men å drite seg på lys-syklusen er lite sannsynlig. Du kommer mest sannynlig til å overvanne eller skade den med for mye næring på et punkt lenge før du tuller med lyssyklusen.
Vis hele sitatet...
Det med manipulasjon tenker jeg ikke er det viktigste i starten. Det handler om å komme igang og få litt weed ut av boksen. Planen er jo at vi etterhvert beveger oss over mot en god strain med morplante og kloner. Dette selvsagt for å få mer "tempo" på avlingene.

"Skapet" skal i alle fall bygges med egne rom for stiklinger og morplante. Tre-fags garderobe skap der de to rommene i tredje dør bygges for morplante og stiklingenes første forsiktige dager.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Heisann!

Kan noen fortelle litt om dette er en dame eller mann? Og annen relevant info hvis den har klare tegn ut i fra bildet

https://imma.gr/76158xb0c73

https://imma.gr/76159xcddaa
Det er ei dame! Gratulere

Hvilke lyssyklus har du henne under? er hun fortsatt i vekst??
Husk du risikerer at planten 3dobler seg i størrelse gjenom blomstringen. Håper du har nokk plass.
Ellers ville jeg kanskje prøvd å rydda litt opp blant greinene sørg for at mest mulig av planten får mest mulig lys. Hyssing er din venn!
Sitat av sovtek Vis innlegg
Det er ei dame! Gratulere

Hvilke lyssyklus har du henne under? er hun fortsatt i vekst??
Husk du risikerer at planten 3dobler seg i størrelse gjenom blomstringen. Håper du har nokk plass.
Ellers ville jeg kanskje prøvd å rydda litt opp blant greinene sørg for at mest mulig av planten får mest mulig lys. Hyssing er din venn!
Vis hele sitatet...
Fantastisk!

Takk for svar

Kjører 24/7 med 2 x 50w LED, og 36w lystoffrør, 6500k. Litt lite...

Skal inn med 4x50w LED til når delene kommer frem.
Har 2,4m med litt skråtak, og 1,2x1,2m areal.

Jeg beskjærer ved jevne mellomrom, og har tatt 10 cutlings som koser seg i 95% humidity.

https://imma.gr/76162x6fc6b

Edit: hun vokser som pokker ennå
Sist endret av Kayoes; 20. oktober 2018 kl. 23:40. Grunn: Tilleggsinformasjon
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal potte om 2 autoer (1uke siden frø) (jeg er klar over stresset det kan påføre en auto).

Men jeg har bare vanlig blomsterjord uten perlite, får ikke tak i det før om en uke. Er det veldig dumt å bruke jord uten perlite? Bør jeg vente en uke med å potte om?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal potte om 2 autoer (1uke siden frø) (jeg er klar over stresset det kan påføre en auto).

Men jeg har bare vanlig blomsterjord uten perlite, får ikke tak i det før om en uke. Er det veldig dumt å bruke jord uten perlite? Bør jeg vente en uke med å potte om?
Vis hele sitatet...
Hvor stor er pottene de står i nå? Perlite gjør underverk så om du kan vente gjør det, kan du ikke vente, så plant om i ny potte som ikke er større en nødvendig, ikke rist av gammel jord, men få med hele jordklumpen over i ny potte. Så kan du sette de i sin store og siste potte etter du har fått perlite på plass
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Hvor stor er pottene de står i nå? Perlite gjør underverk så om du kan vente gjør det, kan du ikke vente, så plant om i ny potte som ikke er større en nødvendig, ikke rist av gammel jord, men få med hele jordklumpen over i ny potte. Så kan du sette de i sin store og siste potte etter du har fått perlite på plass
Vis hele sitatet...
De har ca 0.5 liter med jord nå og er ca 5-8cm høye så det er ingen krise foreløpig. De nye pottene er 10 liter. Jeg ville bare få det gjort før de viser tegn til plassmangel. Men dersom det er verdt det så venter jeg bare. Takk for svar.
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Er det varmestress elr at lampene er for nære (taggene langs bladene som vender oppover) ?

4stk 50w cob
1stk 30w cob

Lampene henger ca 50cm over planten.
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ånei, hva skjer?
Jeg har startet som chiligartner i år, og ifølge den guiden jeg bruker er det trolig mangel på magnesium (eller for liten potte, men det ser det ikke ut som du har) som får bladene til å krølle seg sammen. Antar det er det samme med cannabis?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det ser ikke ut som noe alvorlig enda, det er såvidt man kan se symptomene, men jeg lukter at du kanskje er litt vel gavmild med vanninga. I små stiklinger som dette er det for gjørmete jord/overvanning som gjør at blad krøller seg.

Det beste er å lære dette med å løfte på potten og kjenne på vekta om det er på tide med vanning: Vann veier endel og du skal klare å kjenne god forskjell.

Overvanning er vel et veldig standard problem hvem vil ikke sørge for at jentene ikke blir tørste? og så blir de smadret av kjærligheten din.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ånei, hva skjer?
Vis hele sitatet...
Rolig nåh, pust med magen. Det er ingen fare enda som nevnt tidligere, du dyrker i jord og der går ting gradvis. Skulle det være magnesium mangel vil neste stadie av mangel være at bladene blir gule, men årene vil holde seg grønne.

Ved overvanning vil bladene henge nedover pga vekten av vann, ser ikke sånn ut. Men som nevnt overvanning og overgjødsling er to vanlige nybegynnerfeil.

Mitt tips, ikke gjør noe enda, gi det en ukes tid å se om symptomene blir verre. Med mindre du vanner for mye eller overgjødsler så skal det gå langt før planten din dør, og de bladene som nå har litt nekrose vil ikke være relevant for planten i sin fulle størrelse uansett.

3 ting, nr. 1 har du god sirkulasjon av frisk og ny luft? Nr. 2, selv om det er irrelevant for planten nå, ikke bruk gjennomsiktige potter, det blir algevekst av sånt og røttene liker seg i mørke. 3. Få på plass et termometer, gjerne et som også viser luftfuktighet.
Sist endret av Kloakk; 9. februar 2019 kl. 00:51.
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det ser ikke ut som noe alvorlig enda, det er såvidt man kan se symptomene, men jeg lukter at du kanskje er litt vel gavmild med vanninga. I små stiklinger som dette er det for gjørmete jord/overvanning som gjør at blad krøller seg.

Det beste er å lære dette med å løfte på potten og kjenne på vekta om det er på tide med vanning: Vann veier endel og du skal klare å kjenne god forskjell.

Overvanning er vel et veldig standard problem hvem vil ikke sørge for at jentene ikke blir tørste? og så blir de smadret av kjærligheten din.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat 14 dager siden de spiret ut av jorden og
de ble pottet om for ca 5 dager siden, og jeg har ikke vannet siden ompottingen.
De står i 10 liter jord og den er fortsatt fuktig (ikke våt).

Men jeg skal være obs på dette i fremtiden.

Jeg har heller ikke startet med næring enda siden jorden er såpass ny.

Plantene vokser fint da, spesielt etter jeg pottet om.
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Rolig nåh, pust med magen. Det er ingen fare enda som nevnt tidligere, du dyrker i jord og der går ting gradvis. Skulle det være magnesium mangel vil neste stadie av mangel være at bladene blir gule, men årene vil holde seg grønne.

Ved overvanning vil bladene henge nedover pga vekten av vann, ser ikke sånn ut. Men som nevnt overvanning og overgjødsling er to vanlige nybegynnerfeil.

Mitt tips, ikke gjør noe enda, gi det en ukes tid å se om symptomene blir verre. Med mindre du vanner for mye eller overgjødsler så skal det gå langt før planten din dør, og de bladene som nå har litt nekrose vil ikke være relevant for planten i sin fulle størrelse uansett.

3 ting, nr. 1 har du god sirkulasjon av frisk og ny luft? Nr. 2, selv om det er irrelevant for planten nå, ikke bruk gjennomsiktige potter, det blir algevekst av sånt og røttene liker seg i mørke. 3. Få på plass et termometer, gjerne et som også viser luftfuktighet.
Vis hele sitatet...
1. Ja, dette burde være ok. Men, jeg har kanskje dårlig sirkulasjon inne i selve boksen for jeg merker at det er noe kaldere de siste 20-15cm i boksen (kanskje ned mot 18 grader), er det mulig at det er vanskeligere for å røttene å ta opp næring i lavere temperaturer?
Pga størrelsen på pottene er det mye mindre sirkulasjon helt nede.
2. Dette tenkte jeg faktisk på rett etter jeg pottet om så jeg vil nok legge noen lag med teip.
3. Termometeret viser 22 grader midt i boksen og luftfuktigheten ligger på ca 55% gjennom hele døgnet.
Jeg skal legge inn sensorer i topp og bunn av boksen for mer nøyaktig måling.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
1. Ja, dette burde være ok. Men, jeg har kanskje dårlig sirkulasjon inne i selve boksen for jeg merker at det er noe kaldere de siste 20-15cm i boksen (kanskje ned mot 18 grader), er det mulig at det er vanskeligere for å røttene å ta opp næring i lavere temperaturer?
Pga størrelsen på pottene er det mye mindre sirkulasjon helt nede.
2. Dette tenkte jeg faktisk på rett etter jeg pottet om så jeg vil nok legge noen lag med teip.
3. Termometeret viser 22 grader midt i boksen og luftfuktigheten ligger på ca 55% gjennom hele døgnet.
Jeg skal legge inn sensorer i topp og bunn av boksen for mer nøyaktig måling.
Vis hele sitatet...
18 grader burde ikke være et problem, men det skulle sikkert gjerne vært bortimot 21-24. Men teoretisk sett burde ikke planten slite før du nærmer det 10 grader. Om du har riktig temperatur i potta, skal resten av rommet kunne svinge mye uten problem. En liten vifte er alt som skal til. sånne små blåsevifter funker gull, ikke sett den rett mot plantene, men gjerne sånn at plantene får en fin liten bris..

Bruk litt ducktape på bøttene så holder det i massevis

22 grader er fint det, om du kjøper en liten vifte så slipper du tenke på temp i bunn og topp 55% fukt er litt lavt for så små planter, men langt fra kritisk, så tror ikke problemet ligger der. Jeg tenker at det kan være lurt å forsikre deg om at det er frisk og god luft der inne å bare følge med, litt nekroser og krølling av noen bladtupper er ingen krise
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
18 grader burde ikke være et problem, men det skulle sikkert gjerne vært bortimot 21-24. Men teoretisk sett burde ikke planten slite før du nærmer det 10 grader. Om du har riktig temperatur i potta, skal resten av rommet kunne svinge mye uten problem. En liten vifte er alt som skal til. sånne små blåsevifter funker gull, ikke sett den rett mot plantene, men gjerne sånn at plantene får en fin liten bris..

Bruk litt ducktape på bøttene så holder det i massevis

22 grader er fint det, om du kjøper en liten vifte så slipper du tenke på temp i bunn og topp 55% fukt er litt lavt for så små planter, men langt fra kritisk, så tror ikke problemet ligger der. Jeg tenker at det kan være lurt å forsikre deg om at det er frisk og god luft der inne å bare følge med, litt nekroser og krølling av noen bladtupper er ingen krise
Vis hele sitatet...
Det kan se ut som den forrige temperatursensoren ikke viste riktig temp.

Installerte 3 stk DHT11 temperatur- og luftfuktighetsensorer og de viser litt andre tall.



Foreløpig ligger alle tre mellom 27 og 28 grader og er plassert i bunn, midten og i toppen.

Jeg har ikke hatt behov for kullfilter enda så har kun hatt døra på boksen litt på gløtt, men i dag begynte de å lukte så jeg må sette i gang ventilasjonen. Er spent på om det gir positivt eller negativt utslag på temperaturen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det kan se ut som den forrige temperatursensoren ikke viste riktig temp.

Installerte 3 stk DHT11 temperatur- og luftfuktighetsensorer og de viser litt andre tall.



Foreløpig ligger alle tre mellom 27 og 28 grader og er plassert i bunn, midten og i toppen.

Jeg har ikke hatt behov for kullfilter enda så har kun hatt døra på boksen litt på gløtt, men i dag begynte de å lukte så jeg må sette i gang ventilasjonen. Er spent på om det gir positivt eller negativt utslag på temperaturen.
Vis hele sitatet...
Når du sier bunn, midten og topp, så mener du boksen? Om det stemmer er det helt i orden, er det i potta er det for varmt. Åssen er vannet du vanner med? Jeg opplevde en stor forskjell etter at jeg fylte en 50 liters beholder med kaldt frisk vann og lot det stå til det fikk romtemperatur pluss passet på at pH var riktig.

Jeg tipper ventilasjonen vil gjøre godt jeg
Sist endret av Kloakk; 11. februar 2019 kl. 00:03.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Når du sier bunn, midten og topp, så mener du boksen? Om det stemmer er det helt i orden, er det i potta er det for varmt. Åssen er vannet du vanner med? Jeg opplevde en stor forskjell etter at jeg fylte en 50 liters beholder med kaldt frisk vann og lot det stå til det fikk romtemperatur pluss passet på at pH var riktig.

Jeg tipper ventilasjonen vil gjøre godt jeg
Vis hele sitatet...
Ja I boksen, har ikke målt i pottene men de er kjøligere enn luften.

Problemet utviklet seg ikke videre så usikker på hva det var. Temperaturen ligger nå på rundt 25 grader.

Ett annet symptom har begynt å vise seg.
Tuppene på bladene på hoved grenen har begynt å bli gule.

Jeg har utført LST så stammen har en 90 grader bøy og hovedgrenen er dermed ikke den høyeste.

Symptomene vises mest på den ene planten men nummer to begynner å vise like tegn.
Det ser ut som light burn men symptomene er ikke på den høyeste toppen i boksen.
Så det er blader som er nærmere lyset.





Ringen på bildet viser hvor toppen med symptomer er i boksen.
Tenker planten din tar opp for mye næring.
Vanlige årsaker:
-Overgjødsling(duh.)
-Overvanning
-Bloom-boosters og lignende stimulanter.

Prøv en flush med pH-justert vann om du har gitt for mye næring eller la jorden tørke ut om du overvanner.
Sist endret av moret; 28. februar 2019 kl. 10:18.
Ser ut som overgjødsling ja, kan være hetestress, men om temperaturen ligger på 25 så burde det være problemfritt. Ser ikke ut til at det er så galt at du må flushe, men gi jentene kun vann de neste par vanningene.

Deretter halverer du dosen, altså gi gjerne næring ved hver vanning, men halver dosen. Når man dyrker i jord vil det uansett aldri gå så fort galt at det ikke kan justeres uten særlig problemer for planten når det gjelder mangler. Overgjødsling derimot, det kan gå over natta.

En annen liten ting, om du allerede er eller når du kommer til 12/12 syklusen, sett det sånn at du er hjemme når lyset skrur seg på, det er alltid best å vanne i starten av de 12 timene planten får lys.
Sist endret av Kloakk; 28. februar 2019 kl. 11:22.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av moret Vis innlegg
Tenker planten din tar opp for mye næring.
Vanlige årsaker:
-Overgjødsling(duh.)
-Overvanning
-Bloom-boosters og lignende stimulanter.

Prøv en flush med pH-justert vann om du har gitt for mye næring eller la jorden tørke ut om du overvanner.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig restriktiv på næringen men:
Jorden tørker ut før jeg vanner (hvertfall de 4-5 øverste cm) og det går mellom 2 og 4 døgn mellom hver vanning, pottene er ganske lette før jeg vanner.
Jeg har kun har hatt 2 matinger med ca. 1/4 av anbefalt dose (jorden var allerede tilsatt næringstoffer), jeg startet med næring for kun 2 uker siden.
Kun normal vekst næring for gønne planter og grønnsaker.

Jeg skal egentlig vanne med næring igjen i dag, men jeg skal prøve å hoppe over og se om symptomene endrer seg, jeg ser jo ikke noen klare symptomer på at det er for lite næring hvertfall.
Og de laveste bladene viser ikke symptomer så nitrogenmangel kan vel utelukkes?


Sitat av Kloakk Vis innlegg
Ser ut som overgjødsling ja, kan være hetestress, men om temperaturen ligger på 25 så burde det være problemfritt. Ser ikke ut til at det er så galt at du må flushe, men gi jentene kun vann de neste par vanningene.

Deretter halverer du dosen, altså gi gjerne næring ved hver vanning, men halver dosen. Når man dyrker i jord vil det uansett aldri gå så fort galt at det ikke kan justeres uten særlig problemer for planten når det gjelder mangler. Overgjødsling derimot, det kan gå over natta.

En annen liten ting, om du allerede er eller når du kommer til 12/12 syklusen, sett det sånn at du er hjemme når lyset skrur seg på, det er alltid best å vanne i starten av de 12 timene planten får lys.
Vis hele sitatet...
Dette er en auto, så lyssyklusen er 24/0, jeg ser det er litt forskjellige meninger om det burde være 20/2, 20/4, 18/6 osv på autoer så jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem akkurat der. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre 20/4 i blomst da jeg mener å ha lest at det er noen kjemiske prosesser som aktiveres ved mørke.

Som jeg skrev rett over her så føler jeg at jeg ligger relativt lavt når det kommer til næring, men der igjen så er autoer litt annerledes og jeg har brukt jord med tilsatt næring (startet ikke med tilsatt næring før uke 3 ca og har kun gitt det 2 ganger).

Jeg skal ha plantene ut av boksen i kveld, skulle egentlig gi næring men jeg går for kun vann og litt mer LST. Skal prøve å få tatt noen bilder i normale lysforhold.

En annen mulighet kan være lysene, jeg synes de er veldig effektive og plantene er generelt sunne og sterke. Men lysene er kinesiske COB-er og jeg har 4stk 50w, 2 full spektrum, 1 rød og 1 blå (+ 1 x 30w hvitt lys for å dekke grønt) over plantene som henger i fra taket i en vannrett "+" formasjon.

Den toppen som viser mest symptomer har én stk blå cob hengende rett over seg, det kan hende denne cob-en avviker fra spesifikasjonene og ikke oppfører seg likt som de andre 3? Og blått lys er kanskje mer intenst enn feks det røde?

Jeg har også ett par ekstra full spektrum, 3500K og 6000K 50w COBer, men disse er ikke montert enda.

En siste ting, spektrometer, er dette noe som gå å leie ett sted? ELler finnes brukbare billige utgaver? Dette er vel i utgangspunktet ett litt dyrt instrument?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er veldig restriktiv på næringen men:
Jorden tørker ut før jeg vanner (hvertfall de 4-5 øverste cm) og det går mellom 2 og 4 døgn mellom hver vanning, pottene er ganske lette før jeg vanner.
Jeg har kun har hatt 2 matinger med ca. 1/4 av anbefalt dose (jorden var allerede tilsatt næringstoffer), jeg startet med næring for kun 2 uker siden.
Kun normal vekst næring for gønne planter og grønnsaker.

Jeg skal egentlig vanne med næring igjen i dag, men jeg skal prøve å hoppe over og se om symptomene endrer seg, jeg ser jo ikke noen klare symptomer på at det er for lite næring hvertfall.
Og de laveste bladene viser ikke symptomer så nitrogenmangel kan vel utelukkes?

Dette er en auto, så lyssyklusen er 24/0, jeg ser det er litt forskjellige meninger om det burde være 20/2, 20/4, 18/6 osv på autoer så jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem akkurat der. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre 20/4 i blomst da jeg mener å ha lest at det er noen kjemiske prosesser som aktiveres ved mørke.

Som jeg skrev rett over her så føler jeg at jeg ligger relativt lavt når det kommer til næring, men der igjen så er autoer litt annerledes og jeg har brukt jord med tilsatt næring (startet ikke med tilsatt næring før uke 3 ca og har kun gitt det 2 ganger).

Jeg skal ha plantene ut av boksen i kveld, skulle egentlig gi næring men jeg går for kun vann og litt mer LST. Skal prøve å få tatt noen bilder i normale lysforhold.

En annen mulighet kan være lysene, jeg synes de er veldig effektive og plantene er generelt sunne og sterke. Men lysene er kinesiske COB-er og jeg har 4stk 50w, 2 full spektrum, 1 rød og 1 blå (+ 1 x 30w hvitt lys for å dekke grønt) over plantene som henger i fra taket i en vannrett "+" formasjon.

Den toppen som viser mest symptomer har én stk blå cob hengende rett over seg, det kan hende denne cob-en avviker fra spesifikasjonene og ikke oppfører seg likt som de andre 3? Og blått lys er kanskje mer intenst enn feks det røde?

Jeg har også ett par ekstra full spektrum, 3500K og 6000K 50w COBer, men disse er ikke montert enda.

En siste ting, spektrometer, er dette noe som gå å leie ett sted? ELler finnes brukbare billige utgaver? Dette er vel i utgangspunktet ett litt dyrt instrument?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri dyrket auto eller brukt de lysene så kan ikke si så mye om det, men du vil jo aldri få så sterke lamper at det i det hele tatt kan være i nærheten av sola så det eneste de lampene dine kan gjøre i form av skade på plantene er vel at det er for varmt, legg oversiden av hånda di rett over toppen på planten, blir ikke hånda de plaget av varmen fra lampene skal ikke plantene heller ha noe problem.

Og når det gjelder fullspektrum lampene kan du bare bruke de fra start, plantene bruker det lyset de vil, som regel mye fra det blå spekteret i vekst fasen og litt mer fra det røde spekteret i blomstring fasen, men de bruker hele spekter av farger gjennom begge fasene, ja utenom grønn da.

Det eneste jeg egentlig fanger opp da er den næringen du snakker om, hva er NPK'en på den? Og hva er NPK'en på jorda de står i? Og har plantene begynt å blomstre?
Anonym bruker
"Lysten Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg har aldri dyrket auto eller brukt de lysene så kan ikke si så mye om det, men du vil jo aldri få så sterke lamper at det i det hele tatt kan være i nærheten av sola så det eneste de lampene dine kan gjøre i form av skade på plantene er vel at det er for varmt, legg oversiden av hånda di rett over toppen på planten, blir ikke hånda de plaget av varmen fra lampene skal ikke plantene heller ha noe problem.

Og når det gjelder fullspektrum lampene kan du bare bruke de fra start, plantene bruker det lyset de vil, som regel mye fra det blå spekteret i vekst fasen og litt mer fra det røde spekteret i blomstring fasen, men de bruker hele spekter av farger gjennom begge fasene, ja utenom grønn da.

Det eneste jeg egentlig fanger opp da er den næringen du snakker om, hva er NPK'en på den? Og hva er NPK'en på jorda de står i? Og har plantene begynt å blomstre?
Vis hele sitatet...


Kanskje jeg startet for tidlig med tilsatt næring?
Jeg har brukt 8-4-8 (ca. har ikke flasken tilgjengelig).

Plantene viste første tegn til blomster for 3 dager siden

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Kanskje jeg startet for tidlig med tilsatt næring?
Jeg har brukt 8-4-8 (ca. har ikke flasken tilgjengelig).

Plantene viste første tegn til blomster for 3 dager siden

Vis hele sitatet...
Om plantene har startet pre-blomstringsfasen vil behovet for nitrogen avta noe, men plantene vil jo ta opp det de får. Trenger den fosfor så må den også ta opp den mengden med andre stoffer som er i næringa, skal planten drikke og det alltid er næring i vannet, må den ta opp næringa for å slukke tørsten. NPK'en for planter i blomst burde være rundt 1-3-2 i tidlig til middels blomst og 0-3-3 for sein blomst, ca de siste 30 dagene. Nå er det klart at det vil variere fra plante til plante og potte til potte, men det er en ca. Det er kun forholdene som burde være slik. Kanskje må de ha mer næring, men la forholdet være någenlunde det samme. F. Eks 2-6-4.

Jeg husker selv at en av de beste kunnskapene jeg sugde opp var å lære seg alle feil og mangler planten kan få, og ikke gi plantene næring før jeg så det første tegn til mangel. Om du loggfører hva du gir, hvor mye og når, forutsatt at du bruker stiklinger, så vil du til slutt kunne gi plantene nøyaktig hva de trenger når de trenger det. Da må du nok vekk fra auto dog.

Ja det kan godt hende du begynte for tidlig med næring, men det er vanskelig å si, det eneste plantene dine nå forteller deg er at de fikk litt for mye av noe og ut fra NPK'en du oppgir vil jeg tippe det var nitrogen.
god dag. dette har helt sikkert blitt spurt om tidligere men klarte ikke finne noe konkret om det jeg lurte på. jeg og noen kompiser skal starte å dyrke hovedsakelig for eget bruk. vi har lest oss opp en del og planlegger mye før vi skal sette i gang. en ting jeg lurte på når det gjelder forskjellige næringsstoffer som planten trenger, er om det er mulig å skaffe de lokalt her i norge? ser mange snakker om f.eks nitrogen, fusfor og potasium osv også linker de til sånne flasker med floramicro, floragrow, florabloom og calmag. er det noen sånne midler som finnes i norge som gir samme effekt? ser de er ganske billige på amazon men greit å slippe å bestille sånne ting i posten tenkte jeg.

setter pris på svar!
Sitat av boogersugar99 Vis innlegg
god dag. dette har helt sikkert blitt spurt om tidligere men klarte ikke finne noe konkret om det jeg lurte på. jeg og noen kompiser skal starte å dyrke hovedsakelig for eget bruk. vi har lest oss opp en del og planlegger mye før vi skal sette i gang. en ting jeg lurte på når det gjelder forskjellige næringsstoffer som planten trenger, er om det er mulig å skaffe de lokalt her i norge? ser mange snakker om f.eks nitrogen, fusfor og potasium osv også linker de til sånne flasker med floramicro, floragrow, florabloom og calmag. er det noen sånne midler som finnes i norge som gir samme effekt? ser de er ganske billige på amazon men greit å slippe å bestille sånne ting i posten tenkte jeg.

setter pris på svar!
Vis hele sitatet...
Jada, finnes massevis av næring å få tak i. Hydrohagen fører feks. BioBizz-serien som er egnet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer på om noen andre har erfaring med dyrking?
Lurer da spesielt på de trådene som kommer på blomstene, meste parten av de skal bli brune før man tørker planten. Noen som vet de forskjellige effektene fra planten om det er mye mørke tråder vs lyse tråder?
Du blir som regel mer stein når de er mørkere.

Er vanligst å la de fleste bli mørke men det avhenger av strain og hva du ønsker.
Sist endret av KnutAnkhAton; 18. juni 2019 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av annveig Vis innlegg
Lurer på om noen andre har erfaring med dyrking?
Lurer da spesielt på de trådene som kommer på blomstene, meste parten av de skal bli brune før man tørker planten. Noen som vet de forskjellige effektene fra planten om det er mye mørke tråder vs lyse tråder?
Vis hele sitatet...
Disse hårene eller trådene (pistiller) har lite å si for noe som helst.

De er kun en indikator på at slutten nærmer seg (litt som at epletrærne mister bladene på høstene, men det sier ingenting om eplene er ferdige eller ikke).

For å anslå effekten du får må du se på trikomene med ett forstørrelse glass (enkelte mobiltelefoner kan også ta skarpe nok bilder til å hvertfall kunne se om det er blitt mange oransje trikomer) og se på hvor mange av dem som er gjennomsiktige, hvite og brune/oransje.

De gjennomsiktige trikomene er ikke ferdige og gir tilnærmet null effekt. De hvite er ferdige. De oransje er THC som har begynt å omdannes til CBN som gir en sofa-lås effekt (rusen blir kraftigere, men ikke like god etter min mening).

hvis planten er stor nok pleier jeg å prøve å høste halve planten 1-2 uker før resten slik at jeg får en batch som gir en mer høy effekt og en batch som gir mer sofalås.

https://cannabisgourmet.net/milky-vs-amber-trichomes/
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvis planten er stor nok pleier jeg å prøve å høste halve planten 1-2 uker før resten slik at jeg får en batch som gir en mer høy effekt og en batch som gir mer sofalås.

https://cannabisgourmet.net/milky-vs-amber-trichomes/
Vis hele sitatet...
Gror du organisk?

Eller flusher du bare ikke før resten av planten skal høstes?