Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3985
Dette skjer fra tid til annen, veit ikke helt om hvor denne tråden skal postes, flytt den gjerne om jeg har gjort feil..


For et halvt år tilbake så merket jeg at hjertet mitt begynte å slå litt rart, det kan gå fra å banke helt normalt (hvilepuls) til at jeg kjenner 1-2 harde slag på hjertet som jeg kan merke helt opp til pusten. Det går så tilbake til normalt..

Dette skjer flere ganger om dagen, speiselt når jeg kommer hjem fra jobb å legge meg ned for å slappe av.. Nå har det vært 1-2 uker uten merkbare slag, men det forekommer.

var til legen, men virket ikke som om de tok det så seriøst. ble innkalt til hjerte undersøkelse i 2019...

Er dette noe jeg bør ta mer på alvor? problemet er at jeg bekymrer meg litt for å pushe meg selv på f.eks trening osv.
Hei, jeg har det samme som deg, har hatt det i mange år. Det er veldig ubehagelig men ikke farlig har jeg fått vite etter en stor undersøkelse på sykehus. Fikk der fortalt at det er en forstyrrelse på signalet fra sinusknuten som regulerer hjerterytmen. Greit å få det undersøkt på sykehus da. God bedring
Det er viktig å presisere her at en ikke skal ta medisinsk råd på Freak i nærheten av på samme linje som medisinsk råd fra en faktisk lege. Jeg vil med grei sikkerhet si at særdeles få her inne er kvalifisert helsepersonell, og slike saker er i tillegg svært individuelle, som betyr at den beste personen å rådføre seg med er din fastlege.

Når det er sagt, hvis du er bekymret, så ville jeg tatt kontakt med legen din igjen for å få litt detaljer om hva dette kan være, og som sagt, og å ta ting litt forsiktig fremover mtp. trening. Det betyr ikke at du trenger å slutte å trene, men at du heller er mer varsom på om ting endrer seg og lignende. Jeg ville også fått fatt i en god pulsklokke eller lignende for å følge med på pulsen og hjertet ditt.
Dersom noe endrer seg i noen som helst form, ville jeg tatt kontakt med lege med én gang.
Har slik selv, spesielt etter når jeg er sliten å hvilepulsen kommer. Veldig ubehagelig som F*** men ifølge legen er dette ikke farlig. Har da aldri testet meg, men han der ubrukelig legen min tok en 5 min diagnose på kontoret utav historien min.

Tar sjansen det ikke feiler hjertet noe, men du er ikke alene om slik faenskap
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mest sannsynelig, så dunker det bare litt ekstra i hjertet. Normalt det.
Men samtidig må det sies at det er du som kjenner deg selv og din kropp best, og hvis du ikke klarer å slutte å tenke på det/dunkingen blir mer intens, så dukk opp hos legen med en alvorlig mine, og krev å få hjertet sjekket. Ikke la vedkommende vifte deg vekk. Hvis du ikke kommer noen vei der, så skifter du fastlege.
Har det jeg også!
Var inne å tok en 24-timers EKG, og de kunne ikke se noe unormalt.

Slike ting og tankene som medfølger kan fort gi angst, som igjen gjør at pumpa slår hardere.
Vil anbefale en sjekk bare for å utelukke problemer, så slipper du å tenke mer på det.

Og hva du enn gjør; Aldri pådra deg en vane om å kjenne på hjertet når det slår litt ekstra hardt.
Det er oppskriften på noia.
Hehe, skammelignykter du sier noe der.
Det har jeg dessverre begynt med... dårlig vane kan du si

Men så sånn som jeg forstår så er det mest sannsynlig helt ufarlig, ett ekstra slag kanskje? men rart at det skal være så veldig kraftigt.
I mitt tilfelle hopper hjertet til tider over et slag, som fører til at mer blod må pumpes videre i neste.
Derfor blir det litt ekstra hardt.

Har lagt meg til vane å sove på høyresiden, slik at det ikke blir særlig merkbart.
Sitat av KaiN Vis innlegg
...men han der ubrukelig legen min tok en 5 min diagnose på kontoret utav historien min.
Vis hele sitatet...
Var det for lang tid eller? Burde han kanskje ha stilt diagnose etter 3 minutter for å være dugelig?
Hmmm, jaokei. høres veldig riktig ut i grunn skammelig.

Er dette noe du er født med, eller er dette noe du har oppdaget med årene? fordi jeg har aldri vært plaget med dette før jeg oppdaget plagene for 6 mnd tid siden.

Er det også sånn når hjertet slår ekstra hardt, at du merker det smått på pusten? at det blir litt hardere å trekke pusten feks inn?
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette høres ut som ekstraslag. Føles det ut som et sug igjennom kroppen din når dette forekommer?
Jeg fikk påvist ekstraslag for en del år siden og ble sendt rett på sykehus for undersøkelser. Viste seg at det ikke var noe farlig.
Får man ekstraslag bør man uansett utredes selvom det er ufarlig i 99,99% av tilfellene.
La merke til det for alvor for ca ti år siden, da jeg begynte å slite med angst.
Harde slag - > kjenne på pulsen - > mer angst - > hardere eller raskere puls. Repeat.
Angsten gjør at jeg føler jeg ikke får nok luft, som igjen gir total panikk noen sekunder.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At du sier at du merker dette når du kommer hjem fra jobb får det også til å høres ut som at det er ekstraslag det dreier seg om. Man får gjerne dette av stress, lite søvn, koffein etc. Om du hadde kjent på pulsen samtidig ville du merket at hjertet slår normalt før det plutselig oppstår en pause på 0,5-1 sekunder, før det slår videre igjen. Det første slaget etter pausen er det som gjør at det føles ut som hjertet slår 1-2 harde slag.
Har selv hatt disse så lenge jeg kan huske.
Angsten for disse ekstraslagene kan dog ironisk nok medføre ekstraslag.
De kalles ekstrasystoler på fagspråket, mer her
De kommer og går litt (og jeg har sannsynligvis noen når jeg ikke har hvilepuls også).
Når jeg har hvilepuls kan de avogtil kjennes ut som å få en knyttneveslag fra innsiden av brystkassen, de er såpass kraftige at jeg støter ut luft, da smerten fører til ufrivllig sammentrekning av musklene i brystkassen.

Har av andre årsaker ICD (implantert hjertestarter) men har aldri fått noen henvendelse fra sykehuset grunnet disse ekstraslagene.

Siden du hverken føler det uvel eller svimmel etterpå er det overveinde sannsynlig at disse er ufarlige, men du kan, hvis du synes de er veldig plagsomme, prøve å kutte ned på stress, røyking, koffeininntak og prøve å få nok søvn.
Hvis ingenting hjelper å de fortsetter å plage deg, kan du ta en tur enda en tur til legen.
Sjekk det opp, men høres ut som naturlig ekstraslag. Opplever du samtidig symptomer som smerte, svimmelhet, besvimelse osv ring hjelp øyeblikkelig
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
NB: er ikke lege.

Har disse selv - her er en VES/PVC jeg tok "på fersken":


I isolasjon og uten andre "faresignaler" er disse praktisk talt helt ufarlige, det er nok derfor du også må vente på undersøkelse. Noen ganger litt ubehagelig, men for min del er det ikke verre enn å f.eks. hoppe over et trappetrinn eller noe.
Hei jeg er ikke lege men jeg har personlig hatt mye hjerteproblemer og har satt meg ganske grundig inn i hjertets fysiologi og patalogier, palpilasjonene du opplever er slettes ikke uvanlig og du bør stole på hva fastlegen din sier. Er du i tvil så be om en ny ekg. Det du beskriver er typisk for ekstrasystoli. Det vil enkelt sagt si at hjertet ditt fyrer av før det skal. Dette merkes sjeldent fordi disse premature avfyringene ofte gir svak eller ingen puls, men det vil medføre et voldsomt hjerteslag eller to rett etterpå. For å være litt mer spesifik tar hjertet ditt en pause rett etter det premature slaget og fyller seg med mye blod. Når det da begynner å dunke igjen kjenner du det godt i brystet på grunn av den store blodforflytningen. Det er nok ingenting å bekymre seg for.
Vet ikke om det er det samme som du beskriver men det skjer noen ganger i uka at det kjennes ut som om hjertet mitt løper løpsk og begynner og slå i utakt i korte perioder, ender ofte opp med at jeg begynner og hoste, noen ganger blir jeg så irritert at jeg slår meg selv i brystet som fører til at det begynner og slå normalt igjen, dette er IKKE noe jeg vil anbefale deg da det kanskje kan være farlig
Trådstarter
20 0
Takk for gode svar. Da går jeg ut i fra at det er problemet. Høres veldig riktig ut

En ting jeg har lyst til å tilføye til dere som har svart på innlegget. Det hender også at de rare dunkene kommer, etter f.eks jeg har jogget hardt på tredemølla også går jeg av den, så kan slagene komme. Noen som har noen gode svar til det?
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Elinusbg Vis innlegg
Takk for gode svar. Da går jeg ut i fra at det er problemet. Høres veldig riktig ut

En ting jeg har lyst til å tilføye til dere som har svart på innlegget. Det hender også at de rare dunkene kommer, etter f.eks jeg har jogget hardt på tredemølla også går jeg av den, så kan slagene komme. Noen som har noen gode svar til det?
Vis hele sitatet...
Det siste kan du ta opp med legen din. En sykkeltest kan gi svar på hvorvidt det er "farlig" eller ikke. Neste gang du får ekstraslag så kan du prøve legevakta isteden. Det gjorde jeg og ble sendt videre til sykehus der alle tester ble utført.

Men som sagt tidligere i tråden, sjansen for at det skal være noe farlig er forsvinnende liten. Opplever selv også ekstraslag under aktivitet, men det er ikke alltid det oppstår.
Har hatt noe lignende selv. Plutselig dunker hjertet mye raskere og det går et sug gjennom kroppen. Er jævlig ubehagelig. Jeg var inne på sykehuset og tok 24-timers ekg. De fant ut at det ikke var noe farlig, men at jeg skulle komme tilbake hvis det ble værre. Kan også legge til at jeg er ung og i god fysisk form hvis det har noe å si.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjer veldig ofte hvis jeg trener hardt og stopper brått ja, som intervall på tredemølle