Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6319
Hei, driv å ser på " den nakne sannhet " og i dagens episode er det en mann som har en samboer og samtidig har han ei kjæreste. Virker som om samboeren hans og kjæresten er helt ok med at de begge har et romantisk forhold til mannen, samtidig ønsker samboeren og kjæresten å starte et mer romantisk forhold med hverandre.
Nå vil jeg ikke gi noe moralprek eller noe men har dere noe meninger om sånt oppførsel?
Hvorfor spør du om vår mening? Hvorfor har du en mening om det? La nå folk få leve som de vil hvis de trives med det, uten at alle andre skal ha noen meninger om det.
Hei,
La mennesker leve ut sine ønsker og drømmer dersom de ønsker, så lenge det ikke er til plage for andre. Om noen har problemer med det på bakgrunn av sine meninger er det likevel ingen grunn for å gripe inn på noen punkt.

På samme måte skal alle som ønsker få sitte å surmule over slik "oppførsel", som du kaller det.

Er det ikke fint med frihet?
ArbeidsledigProletar
KÅ-PE til de før meg, poster likevel, for det kan ikke bli sagt mange nok ganger.

Samlivet til andre mennesker har vi INGENTING med, så lenge alle parter er med på leken.
Det er forunderlig hvordan dette i hele tatt er opp for diskusjon, hva "vi" synes er 100% irrelevant.

Men for tråden sin del:
Høres ut som noe jeg personlig ikke kunne klart å håndtere. Ihvertfall bør alle parter være veldig åpne, kommunikasjon i høysetet.
Sjalusi er elefanten i rommet. Alle ser den, hvordan folk håndterer sånt avgjør vel hvor lenge det varer. Vil jeg gjette.
Hei,
Har du lyst til å redegjøre litt for dine egne meninger omkring situasjon/temaet, så kan vi kanskje countre med noe relevant?
Hva mener du med "oppførsel?"
Dette er jo et valg som noen folk har tatt sammen.
Jeg syns det er litt rart at det er en forventing i samfunnet om at romantiske relasjoner skal være monogam. Det er så klart det som er det vanlige, (og jeg foretrekker monogami i eget forhold) men jeg unner dem som har mot og tillit nok til å dele kjærlighet og romantiske følelser med fler enn bare en.
Tenker at de personene har funnet sin greie og det funker sikkert bra for dem.
Poly er ikke akkurat en nyhet, men hvis det er nytt for deg så kan du jo lese litt om det her på wiki først. Det er en privatsak som alle andre har kommentert og det handler i bunn og grunn om hva du ønsker og deretter finne partnere som ønsker det samme.
Min mening er at de kan pule så mye de vil, så lenge alle er enig i det. Ser ikke bort fra at jeg kunne innledet et slikt forhold, men per idag vil jeg heller pule kun dama mi
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Min mening er at de kan pule så mye de vil, så lenge alle er enig i det. Ser ikke bort fra at jeg kunne innledet et slikt forhold, men per idag vil jeg heller pule kun dama mi
Vis hele sitatet...
Tror du misforstår helt poenget, men så opptatt som du er av å fortelle hvor mye du puler så er det vel kanskje ikke så rart. Anbefaler forsåvidt /r/IHaveSex.... de nevner "Romantisk" flere ganger. Gjetter på at dette er noe annet enn folk som er ok med at partneren ligger med andre.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Fikk litt hjerneskade av den tråden her..

Seriøst, la nå folk være folk, alle er så jævla opptatt av hva naboen driver med at de husker til punkt og prikke hva naboen gjorde galt for 10år siden, men selv gjør de aldri noe galt, ihvertfall ikke så lenge de kan snakke om naboen.
SKJEMMES DERE IKKE?

Hva om jeg hadde sett familien til maxsinbror og sett noe jeg syntes var merkelig, hadde det ikke vært kult om jeg dro ut på gata å spurte vilt fremmede om hva de syntes om at de driver på med slik "oppførsel" mens jeg pekte opp mot kjøkkenruta deres?
Nei.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Nå vil jeg ikke gi noe moralprek eller noe men har dere noe meninger om sånt oppførsel?
Vis hele sitatet...
Som sagt, hva samtykkende voksne mennesker driver med
på privaten har ingen andre noe med.

Men - rent sosialt sett, kan det være greit å påpeke at slike
forhold gjerne kan ha (eller utvikle) et skjevt maktforhold, der
en av de involverte blir den "mindreverdige" part. Altså, at ønsket
om et trekantforhold kanskje ikke er like sterkt hos alle involverte.
Det kan fort bli følelsesmessig komplisert, og sjalusi er ikke en
følelse man bør spøke med.

Jeg regner med at de fleste som er eller har vært i et parforhold
har erfart at dette i seg selv kan være utfordrende nok, så jeg
tror det er ganske mye som skal klaffe for at man involverer en
tredje person. Man bør ha stor tillit til hverandre.

Hadde vært interessant om noen her på forumet som hadde
erfaring med slikt, kunne delt litt av dette.

Kjenner selv noen som har forsøkt, men det gikk nokså grundig
til h-----e, da det i bunn og grunn egentlig bare var basert på en
seksuell fantasi fra hans side. At det også involverte (økende)
(mis)bruk av forskjellige kjemiske stimulanter gjorde ikke saken
noe lettere. Han er i dag ikke sammen med noen av dem.

Selv anser jeg meg som 100% monogam, én person er mer enn
nok å måtte forholde seg til.
Mye hykleri i denne tråden. "samlivet til andre mennesker har vi ikke noe med, la nå folk være folk" lol. På så og si alle platformer henger folk seg opp i hva naboen eller hvem som helst driver med, hvorfor skulle dette teamet være et unntak?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Som sagt, hva samtykkende voksne mennesker driver med
på privaten har ingen andre noe med.
Vis hele sitatet...

Det er vel ikke så veldig privat lenger når de velger å eksponere det på reality tv.

Lykke til med moralisere forlk som snakker om sex på paradise hotel fordi det er "på privaten".
Jeg ser det som ett av mange tegn på moralsk forfall i samfunnet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg ser det som ett av mange tegn på moralsk forfall i samfunnet
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje tenke deg å utdjupe det?

Moral er ikkje ein konstant; det er i endring. Kontinuerleg.

Det sagt: eg ser uheldige sider ved det, som at det i forhold med maktubalanse kan føre til uheldig press om den sterke parten ønsker seg slike forhold. Men då er det primære problemet maktubalansen. Kva samlivsformer samtykkande folk vil leve i får vere opp til kvar enkelt!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan ikkje tenke deg å utdjupe det?

Moral er ikkje ein konstant; det er i endring. Kontinuerleg.

Det sagt: eg ser uheldige sider ved det, som at det i forhold med maktubalanse kan føre til uheldig press om den sterke parten ønsker seg slike forhold. Men då er det primære problemet maktubalansen. Kva samlivsformer samtykkande folk vil leve i får vere opp til kvar enkelt!
Vis hele sitatet...
Ikke eksisterer det noen absolutt moral på et gitt tidspunkt heller. Det er tildels individuelt, og bør behandles som sådan.

Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg ser det som ett av mange tegn på moralsk forfall i samfunnet
Vis hele sitatet...
Tvert i mot. Det at noen er villig til å gå ut på TV og vise fram sitt ikke-normerte forhold er et tegn på moralsk framgang. Når det kommer til hvordan individer i en gruppe forholder seg til hverandre er det nesten umulig å argumentere rasjonelt mot at så lenge samtykke er til stede, og handlingene ikke volder smerte eller ubehag til de involverte partene er handlingen moralsk riktig.

Sitat av Selex Vis innlegg
Mye hykleri i denne tråden. "samlivet til andre mennesker har vi ikke noe med, la nå folk være folk" lol. På så og si alle platformer henger folk seg opp i hva naboen eller hvem som helst driver med, hvorfor skulle dette teamet være et unntak?
Vis hele sitatet...
Sladder er en av grunnpillarene i samfunnet. Det er et utrolig viktig fenomen som tillater mennesker å utvikle forhold til personer man egentlig ikke kjenner, som igjen tillater større grupper å fungere sammen. Med det sagt, så bør sladder holdes i private fora. Når det åpnes en offentlig debatt rundt enkeltindividers privatforhold bør man avstå fra å diskutere. Hvordan hver enkelt velger å utforme sitt eget liv er helt og holdent opp til individet. Man kan mene hva man vil om det, men når man offentlig fronter motstand mot andre menneskers levemåte prøver man å tvinge sin egen moralske forståelse på andre, og det er galt.
Sitat av Nether Vis innlegg
Ikke eksisterer det noen absolutt moral på et gitt tidspunkt heller. Det er tildels individuelt, og bør behandles som sådan.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske enig, men alikevell er det noen normer og regler som det er bred enighet om i de forskjellige samfunn og som er med på danne grunnlaget for vår sameksistens.
F.eks drap, seksuelle overgrep, incest og pedofili er handlinger de fleste ikke syns er greit.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg er ganske enig, men alikevell er det noen normer og regler som det er bred enighet om i de forskjellige samfunn og som er med på danne grunnlaget for vår sameksistens.
F.eks drap, seksuelle overgrep, incest og pedofili er handlinger de fleste ikke syns er greit.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det er tildels individuelt. Når man har et større samfunn er man avhengig av at visse normer og verdier er felles for at man skal kunne leve sammen, og disse er nedfelt i lover. Når man snakker om normer i dagligtale sikter man til alle uskrevne regler, altså ikke lover.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Selex Vis innlegg
Mye hykleri i denne tråden. "samlivet til andre mennesker har vi ikke noe med, la nå folk være folk" lol. På så og si alle platformer henger folk seg opp i hva naboen eller hvem som helst driver med, hvorfor skulle dette teamet være et unntak?
Vis hele sitatet...
Haha, for no piss du ræler ut.

Så du kjenner meg? Neppe.
Og å påpeke "hykleriet" blir som å påpeke at et støvfritt hjem ikke bokstavelig er støvfritt.
Det å etterstrebe et ideal, på tross av at man da ikke er BINÆRT holdt til idealet er vel det å være et menneske i utvikling.
Sitat av Nether Vis innlegg
Man kan mene hva man vil om det, men når man offentlig fronter motstand mot andre menneskers levemåte prøver man å tvinge sin egen moralske forståelse på andre, og det er galt.
Vis hele sitatet...
Om dette var tilfelle vil også diskusjon av flerkoneri der menn tar til seg damer fordi det er deres rett basert på eldgamle tekster heller ikke kunne kritiseres. Det regner jeg ikke med du mener; man må kunne diskutere ting offentlig - spesielt rundt de som selv valgte å gå ut offentlig. Hvis ikke kunne ikke du heller sagt noe om TS sine meninger, da du offentlig diskuterer denne personens offentlige uttalelser. Personlig legger jeg meg på linjen at folk skal få si og mene hva de vil, og jeg skal kunne svare, så lenge det ikke er noen overhengende frykt for vold. Det er greit å si "bakere er onde" på et forum eller i offentlig debatt, det er ikke greit å stå utenfor en baker med en sint mobb bak seg og si det samme (eksempel stjålet fra John Stuart Mill).

Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg ser det som ett av mange tegn på moralsk forfall i samfunnet
Vis hele sitatet...
Hvilken moralsk kodeks har du her satt som høydepunktet i verdenshistorien, som vi nå faller ned fra? Grekere var gjerne i polyamorøse forhold mellom menn, romerne like så (bare man ikke gjorde det offentlig). I middelalderen hadde man tortur der vi har kilder på at folk sang med og koste seg litt som vi ser på fotballkamper, tidvis samlet det til og med folkemengder på flere ti- om ikke hundretusener i de mer folkerike landene. Gjennom store deker av 1900-tallet var homofili ulovlig, kvinner underordnet menn og rasismen direkte rabiat relativt dagens. Jeg og mange andre kunne nok raljert veldig mye lengre, men poenget er klart - din tur.
Sist endret av Xasma; 30. januar 2018 kl. 18:31.
Jeg ser moralsk forfall i kontekst mot den vestlige verdens høytid, anno 1970. Det er jo bare en persons mening, og mine tanker rundt ett abstrakt emne som trossalt moral er
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg ser moralsk forfall i kontekst mot den vestlige verdens høytid, anno 1970. Det er jo bare en persons mening, og mine tanker rundt ett abstrakt emne som trossalt moral er
Vis hele sitatet...
Men det er ikkje ei utdjuping; det er repetisjon av påstanden.

For det første set du (tilsynelatande) høgdepunktet til 1970. Kvifor akkurat 1970? Kva er det som gjer det til høgdepunktet? Er vi ikkje langt rikare i dag enn i 1970?

Og viare. Kva har det høgdepunktet med moral å gjere? Kriminaliteten har gått ned sidan 1970, og kriminalitet og moral kan vel seiast å ha ein viss samanheng?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg ser moralsk forfall i kontekst mot den vestlige verdens høytid, anno 1970. Det er jo bare en persons mening, og mine tanker rundt ett abstrakt emne som trossalt moral er
Vis hele sitatet...
Enig i at 1970-tallet var et flott tiår for moralen! Ikke bare ble skilsmisser og ugift samboerskap normalisert, men vi fikk endelig lov om selvbestemt abort og forbudet mot (mannlig) homofili ble jo dessuten avskaffet.
Men, det er jo blitt enda mer akseptert siden det, så jeg skjønner ikke hva du mener med forfall.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Om dette var tilfelle vil også diskusjon av flerkoneri der menn tar til seg damer fordi det er deres rett basert på eldgamle tekster heller ikke kunne kritiseres. Det regner jeg ikke med du mener; man må kunne diskutere ting offentlig - spesielt rundt de som selv valgte å gå ut offentlig. Hvis ikke kunne ikke du heller sagt noe om TS sine meninger, da du offentlig diskuterer denne personens offentlige uttalelser. Personlig legger jeg meg på linjen at folk skal få si og mene hva de vil, og jeg skal kunne svare, så lenge det ikke er noen overhengende frykt for vold. Det er greit å si "bakere er onde" på et forum eller i offentlig debatt, det er ikke greit å stå utenfor en baker med en sint mobb bak seg og si det samme (eksempel stjålet fra John Stuart Mill).
Vis hele sitatet...
Ja, du har selvfølgelig rett. Klart man må få lov til å diskutere. Det jeg klønete prøvde å formulere var at man bør avstå fra diskusjoner om enkeltindivider. På prinsipielt grunnlag kan absolutt alt diskuteres, men når man snakker offentlig om virkelige menneskers privatliv bør man ha en alvorlig god grunn for det.
Jeg anser søttitallet som grunnlag for diverse tanker. Det føles som et skjæringspunkt mellom da og nå. Nå lider vi som samfunn under ekstrem snillisme. Flerkoneri, kjønnsforvirring og empati for situasjoner vi ikke har grunnlag for å forstå er alle ting som er med på å forderve samfunnet. Internett er som jeg ser det nøkkelen. Nøkkelen til en verden der de fattige ser de rike, og vica versa. At alle bør kunne gjøre hva de vil er selvklart. At man skal ha flere partnere, bestemme sitt eget kjønn og på andre måter utfordre konformiteten handler ikke om å gjøre som man vil, men om å bederve jeg-et. Man besitter mangler i egen eksistens og vil bøte på det, kanskje. Vet at dette innlegget vil bli skutt ned, og det med rette, jeg er ikke dyktig nok til å sette ord på tanker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg anser søttitallet som grunnlag for diverse tanker. Det føles som et skjæringspunkt mellom da og nå.
Vis hele sitatet...
Ja, det var relativt stor utvikling i den perioden. Samfunnet har vorte langt meir liberalt.

Men kor gammal er du? Kan grunnen vere så enkel at det var oppveksten din?
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Nå lider vi som samfunn under ekstrem snillisme. Flerkoneri, kjønnsforvirring og empati for situasjoner vi ikke har grunnlag for å forstå er alle ting som er med på å forderve samfunnet.
Vis hele sitatet...
Kvifor forderver det samfunnet? Det påverkar ikkje meg om naboen min har sex med to personer. Det påverkar ikkje meg kva kjønn folk har. Og er det ikkje eit gode at dei som fortel om store plager som følge av opplevd feil kjønn får bytte det? Og 'empati for situasjoner vi ikke har grunnlag for å forstå' får eg ikkje til å gi meining.
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Internett er som jeg ser det nøkkelen. Nøkkelen til en verden der de fattige ser de rike, og vica versa. At alle bør kunne gjøre hva de vil er selvklart. At man skal ha flere partnere, bestemme sitt eget kjønn og på andre måter utfordre konformiteten handler ikke om å gjøre som man vil, men om å bederve jeg-et.
Vis hele sitatet...
Hæ? Handler ikkje det å kunne ha fleire partnere om å kunne leve som ein vil? Handler ikkje friheit til å bestemme eige kjønn om å leve som ein vil? Kva internett og rike vs. fattige har med det å gjere forstår eg heller ikkje.

Strengt tatt framstår det som klassisk moralisme. Du vil at andre skal leve slik du ønskjer, utan å oppgi spesielt rasjonelle grunnar for det. Det verker heller ikkje som du er villig til å reflektere stort over det.
Jeg setter tankene sammen, bare. At det henger sammen på ett vis. Det med fattig/rik og internett er som jeg ser det med på å skape en tanke om at vi må videre fra å ha det godt. Føler meg som ett reflekterende og godt individ men det gjorde sikkert Enver Hoxha og. Søttitallet har jeg forøvrig aldri opplevd.

Det med at det ikke påvirker deg om naboen har to koner er feil. Det er med på å bryte ned barrierene man har indoktrinert rundt monogami. Man kunne jo bare pult rundt, byttet kjønn hver høst og hatt det såre flott, men som samfunn trenger vi faktisk å underbygge de moralske "følelsene" folk flest opplever.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Det med at det ikke påvirker deg om naboen har to koner er feil. Det er med på å bryte ned barrierene man har indoktrinert rundt monogami. Man kunne jo bare pult rundt, byttet kjønn hver høst og hatt det såre flott, men som samfunn trenger vi faktisk å underbygge de moralske "følelsene" folk flest opplever.
Vis hele sitatet...
Nei, det påvirker meg faktisk ikkje. Og om folk vil det, så for all del. Kvifor skal eg legge meg opp i andre sitt privatliv, når det ikkje går ut over meg?

Det er ingen som tar til orde for å påby polygami. Dei som vil halde seg i monogame forhold står selvfølgeleg fritt til det. At du nevner indoktrinering oppsummerer det vel rimeleg greit: du likar ikkje tanken, og difor vil du at alle andre skal mislike tanken og. Det er særdeles elendig argument.

Eg har nevnt ei reell innvending, nemleg at det i ein del forhold er så stor maktubalanse at det kan vere problematisk - men etter mine begrep er ikkje det ei tung nok innvending til at vi som samfunn bør forby det - berre fordi fleirtalet ikkje ønskjer å praktisere det. Det einaste argumentet du har komt opp med er at du misliker det, og ser på det som moralsk forfall. Eg ser på TV som moralsk forfall. Skal vi forby det?

Svaret er nei; vi lever i eit liberalt demokrati, der ting som angår den private sfæra ikkje er noko staten legg seg opp i.
Sist endret av vidarlo; 30. januar 2018 kl. 22:52.
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Jeg ser moralsk forfall i kontekst mot den vestlige verdens høytid, anno 1970.
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om "moralsk forfall" i sammenheng med frilynt
seksualitet, og samtidig bruker 1970 som eksempel på det
motsatte, glemmer du kanskje den såkalte "seksuelle revolusjon"
som utspant seg nettopp på den tiden?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hvis du snakker om "moralsk forfall" i sammenheng med frilynt
seksualitet, og samtidig bruker 1970 som eksempel på det
motsatte, glemmer du kanskje den såkalte "seksuelle revolusjon"
som utspant seg nettopp på den tiden?
Vis hele sitatet...
Homofili og sex før ekteskap, abort og andre menneskeretter har lite med hva jeg prøver å si. Bortsett fra det anser jeg meg selv som beseiret i hundremeter debatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Homofili og sex før ekteskap, abort og andre menneskeretter har lite med hva jeg prøver å si.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare på kva måte det påverkar deg om naboen har fleire partnere, men det ikkje påverkar deg om naboen tar abort, er homse eller har sex før ekteskapet? Og viste: kvifor er det menneskerettar, medan fleire partnarar er så galt at du vil stoppe det?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du forklare på kva måte det påverkar deg om naboen har fleire partnere, men det ikkje påverkar deg om naboen tar abort, er homse eller har sex før ekteskapet? Og viste: kvifor er det menneskerettar, medan fleire partnarar er så galt at du vil stoppe det?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke stoppe polygami men jeg vil ihvertfall ikke applaudere det. Lover og regler har vi alt for mye av fra før.

Menneskeretter er det jo, å velge partner utifra preferanse iht kjønn og å kunne ta abort. Sex før ekteskap føles naturlig og riktig. Men å ha flere partnere samtidig blir i mine øyne helt feil da det logisk sett ikke er holdbart. Noen vil bli såra, og det vil som jeg har sagt medbringe moralsk forfall. Og det er selvfølgelig farget av meg som person, og mine tanker, jeg snakker ikke på vegne av andre enn meg selv. Og det med at ingen har noe med hva man gjør i sin private sfære er jo direkte feil. Listen er for lang over hva både nabo og stat legger seg opp i. Det motargumenter jo det jeg prøver å si, men det får bare være
Ja for det er jo ingen som blir såra ved seriemonogami eh? Eller mener du vi skal bare finne oss en sexpartner i hele livet og that's it?
Sitat av Marori Vis innlegg
Ja for det er jo ingen som blir såra ved seriemonogami eh? Eller mener du vi skal bare finne oss en sexpartner i hele livet og that's it?
Vis hele sitatet...

Det er jo menneskelig å prøve og feile litt. Mange foretrekker å gjøre det hele livet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Torgeirnydal Vis innlegg
Menneskeretter er det jo, å velge partner utifra preferanse iht kjønn og å kunne ta abort. Sex før ekteskap føles naturlig og riktig. Men å ha flere partnere samtidig blir i mine øyne helt feil da det logisk sett ikke er holdbart. Noen vil bli såra, og det vil som jeg har sagt medbringe moralsk forfall.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikkje koherent. Kvifor er det å velje ein partner menneskerett, men å velje to er det ikkje? Kvifor er det logisk sett ikkje haldbart? Og om kriteriet er at nokon vil verte såra, så er vel svaret at vi sporenstreks må avskaffe alt samliv, og kun tillate parring en gang i året...