Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1197
Hei, lang historie kort.

Jeg er en mann på 28 år. Jeg har en ryggskade etter et ytre jeg traume for 3 år siden. Det resulterte i brudd i ryggvirvel og nedsatt følelse i høyre bein samt nedsatt funksjonsevne hva gjelder dagligdagse ting og familieliv. Førlighet i beinet og funksjonsevne ble bedre etter fysioterapi og generell bevisstgjøring på hvordan jeg bruker kroppen.

Jeg sliter med smerter hver dag, noen dager bedre men de fleste dager ganske ille. Går av og på tramadol men står fast på paracet. Er også i regelmessig fysisk aktivitet.
Står nå med valget om å operere eller ikke, selvfølgelig hviler denne avgjørelsen på meg. Noe jeg helst hadde sett at noen gjorde for meg.
Prognosen sier de er 60/40 i bestefall 70/30. Har isjasen i klem og den mener kirurgen de skal få ordnet, mens selve bruddet og prolapsen er det relativ usikker prognose på.

Her om dagen da jeg skulle ut av bilen så smalt det noe grasalt i ryggen. Det er like ille enda uansett om jeg bruker varmepute, smertestillende, om jeg går tur eller om jeg ligger osv. Tramadol og paracet tar ikke smertene og jeg vegrer meg for å trekke pusten helt inn, noe jeg selvfølgelig vet ikke er gunstig men det gjør så satans vondt.

Ringte kirurgen men fikk beskjed om å ringe igjen på mandag, fastlegen får jeg ikke tak i. Hva gjør jeg nå? Legevakten føler jeg at ikke tar meg seriøst. Tror nesten at jeg må komme inn på legevakten med hele ryggraden i en pose for å bli tatt alvorlig og for å få noe som hjelper mot smertene. Har ikke mer tramadol men har paracet.

Hva skal jeg gjøre? Og HVIS jeg drar på legevakten, hva skal jeg si og gjøre for å få ordentlig hjelp uansett hva ordentlig hjelp måtte innebære? Jeg forstår avhengighetsproblematikken hva gjelder smertestillende, men jeg kan ikke ha det slik jeg har det nå heller.
Det bærer nok mot operasjon men det skjer ikke før til sommeren da jeg fikk omskolering som følge av ulykken og er student, vil ikke sette livet ytterligere på vent. Men i mellomtiden, hva gjør jeg og hva kan jeg kreve av hjelp?
Har du vurdert privatklinikk? Det koster selvsagt, men vil tro du kan komme lettere til.

Men det høres ikke bra ut at legevakten ikke tar deg alvorlig. Det har de jo absolutt plikt til.
Mener du ihvertfall bør prøve der først.
Nå er det lenge siden jeg har vært på legevakten. Men det er min erfaring i hvert fall. Må sies at jeg bor i Bergen, så det er jo stor pågang og de vil vel gjerne ha meg ut fortest mulig. Siste gang jeg var på legevakten på grunn av ekstraordinære smerter i forhold til ryggskaden (som er 1.5 år siden) fikk jeg beskjed om at; "paracet og ibux pluss tur i skogen vil gjøre deg bedre".
Så klart blir jeg ikke bedre av å ligge i ro, er jo en grunn til at jeg er i aktivitet. Men det er den der mistenkeliggjøringen og stigma jeg føler jeg får av å spørre etter ny resept på smertestillende.

Har ikke tenkt på privatklinikk faktisk. Det skal jeg lese meg opp på!
Sist endret av Pjongolong; 2. desember 2017 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sist jeg hadde lumbago lå jeg på kjøkkengulvet og "klarte ikke" reise meg opp, ringte etter sykebil og sa jeg hadde falt på kjøkkengulvet og ikke klarte reise meg.
Sykebil kom og kjørt til sykehus for røntgen og sjekk og greier og ikke noe problemer å få smertestillende

Du som allerede HAR ryggskade så skulle vel denne fremgangsmåten være helt innaforr?

Husk også å be fastlegen og/eller kirurgen din om å oppdatere kjernejournalen din, er enklere for helsepersonell å se hva som "allerede er galt" med deg,

Og privatklinikk virker alltid, money talks
Hei!
Takk for svarene
Det endte til slutt med at min kone stablet meg inn på legevakten i dag. Ligger nå på nevrologisk i påvente av MR og muligens operasjon etter en haug med nevrologiske tester med labert utfall.
Igjen takk
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Sist jeg hadde lumbago lå jeg på kjøkkengulvet og "klarte ikke" reise meg opp, ringte etter sykebil og sa jeg hadde falt på kjøkkengulvet og ikke klarte reise meg.
Sykebil kom og kjørt til sykehus for røntgen og sjekk og greier og ikke noe problemer å få smertestillende

Du som allerede HAR ryggskade så skulle vel denne fremgangsmåten være helt innaforr?

Husk også å be fastlegen og/eller kirurgen din om å oppdatere kjernejournalen din, er enklere for helsepersonell å se hva som "allerede er galt" med deg,

Og privatklinikk virker alltid, money talks
Vis hele sitatet...
Hadde lumbago selv for en del år siden og var som deg, stuck på gulvet. Fikk hjelp av kjæreste til å komme meg til legevakten. Kanskje det vondeste jeg har opplevd i mitt korte liv MEN jeg måtte grine meg til TO paralgin forte. Selv det døyvet jo ikke smertene nevneverdig, ble bare litt ruset. Snodig det der altså, noen får pilleglass med rivtoril og gudene vet hva, og så er det sånne som meg som må gråte for å to piller haha.