Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208176
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dersom du får low voltage, så kan det være det allerede er defekt, skal ikke være nødvendig å balansere det hver gang, men skader iallefall ikke.

Et defekt lipo kan være svært farlig. Husk å aldri la batteriet tømme seg for mye, jeg tømmer aldri mine mer enn 3.3v per celle, på et 3s vil dette si 9.9v. Dersom du tømmer batteriet noe særlig mer enn dette, så skal det ikke mye til før du skader det, og det mister kapasitet, evt kan cellene dø.
Ridder av 1. klasse
Sitat av villsvin Vis innlegg
Jeg bare velger program li-po. så trykker jeg inn riktig strøm (ampere) og riktig spenning (volt). 3.3 og 11.1 Da står den på charge. Da er det bare å plugge i pluss og minus og den andre ledningen som har 4 koblinger som er 3s på en måte. Eller så tar jeg i alle ledningene imens jeg velger program osv. Har hatt batterie på storage, balance, charge, fast charge og alt nå. Når jeg holder inne knappen start i 5 sek kommer det opp "battery check" low voltage. Første gangen jeg hører maskinen kan lage lyd. Kan det stemme at batteriet ble ødelagt da jeg lada det opp første gangen uten å ha i den siste ledningen?
Vis hele sitatet...
Du kan gå inn i konfigen på den laderen du har og sette "low voltage". Tror den default står på 9V. Hvis spenningen på batteriet er lavere, vil den ikke starte ladingen.

Personlig har jeg alltid ladet i balanse mode, og dette er noe jeg har fått streng beskjed om, fra de på hobbyland i Bergen. Det å lade i balanse mode hver 10 gang er bare tull, for du vet aldri når en celle blir mindre ladet/utladet.

Og som wanna-b nevner, så er lipo batterier ikke noe å spøke med, de er kan være ekstremt farlig hvis de blir skadet. Det er viktig å tenke på effekten som faktisk ligger lagret i et slikt batteri, du kan få en rimelig heftig kortslutning/eksplosjon.
At batteriet har spenning på under 9.9v er ikke eneste varseltegn, du må måle spenningen på hver celle individuelt. A chain is only as strong as its weakest link.
Hei,

Jeg kjøpte denne pakken som du anbefalte og har nylig begynt å fly drone. Jeg har opplevd fra første flyving at den heller mot motor som er på høyre side foran. Copteret står ikke stille i luften om jeg øker throttle. Hvordan kan jeg få fikset dette problemet?

Har også et par andre spørsmål.

Bør copteret balanseres at vekten er lik over alt på copteret og bør man plassere batteri balansert på copteret, eller har ikke dette noe å si?

Hvordan bør batteriet festes? Strips, dobbeltsidig tape, borrelås. Tips!

Har jeg mulighet til å fly med 5000mah batteri på disse motorene som er i denne pakken som trådstarter viser til? Ønsker større batteri, da jeg har lyst å fly litt lenger.

I senere tid, har noen forslag til oppgradering av motorer?
Angående laderen. Enten har jeg mista manualen eller så fulgte det ikke med. Det er 4 forskjellige knapper og har prøvd mange kombinasjoner. Hvordan kommer jeg inn i innstillene der jeg velger hva som skal være low voltage? Mistenker det står på 9 og det er jo alt for høyt.
Ridder av 1. klasse
Du trykker slik som dette BATT.TYPE --> DEC --> START --> DEC da får du opp Input Power Low Cut-off. På min står den til 10V, tror dette er default... Husker ikke om jeg har endret på det...

Du trykker slik som dette BATT.TYPE --> DEC --> START --> DEC da får du opp Input Power Low Cut-off, trykk en gang på START (enter) for å endre verdien. Bruk piltastene DEC/INC, for å øke/minske Cut-off, når du har funnet riktig verdig, trykker du en gang til på START (enter). For å gå tilbake til "ladingen", trykker du slik BATT.TYPE --> BATT.TYPE --> START, eller velg riktig program, hvis program select ikke står på LiPo. Bruk piltastene DEC/INC for å ble mellom programmene, avslutt med START (enter). På min står den til 10V, tror dette er default... Husker ikke om jeg har endret på det...

Hvis du ser inne på hobbyking under fanen files, så ligger fakisk manualen der.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X214351X44.pdf
Sist endret av Mchjort; 2. oktober 2014 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dIFEO Vis innlegg
Hei,

Jeg kjøpte denne pakken som du anbefalte og har nylig begynt å fly drone. Jeg har opplevd fra første flyving at den heller mot motor som er på høyre side foran. Copteret står ikke stille i luften om jeg øker throttle. Hvordan kan jeg få fikset dette problemet?

Har også et par andre spørsmål.

Bør copteret balanseres at vekten er lik over alt på copteret og bør man plassere batteri balansert på copteret, eller har ikke dette noe å si?

Hvordan bør batteriet festes? Strips, dobbeltsidig tape, borrelås. Tips!

Har jeg mulighet til å fly med 5000mah batteri på disse motorene som er i denne pakken som trådstarter viser til? Ønsker større batteri, da jeg har lyst å fly litt lenger.

I senere tid, har noen forslag til oppgradering av motorer?
Vis hele sitatet...

Kan høres ut som at akselerometeret ikke er kalibrert eksakt. Isåfall "tror" flight-controlleren at det er horisontalt, når det egentlig ikke er det. Da vil det uansett drifte mot denne retningen.

Alternativt kan det være I-gain som er litt for lav til å kunne rette opp for skjevt tyngdepunkt (steady state error), da vil retningen det drifter endre seg når du flytter på tyngdepunktet (f.eks flytter litt på batteriet). Massesenteret bør plasseres mest mulig symmetrisk på kopteret ja.

Batteriet bør festes godt og uten mulighet til å flytte på seg (hvis batteriet løsner slik at 20-30% av vekten til kopteret henger og pendler så er det vanskelig å fly )., selv bruker jeg borrelås-strap og en bit skumgummi som batteriet ligger mot for å kunne stramme det til.
Sitat av LTd Vis innlegg
Kan høres ut som at akselerometeret ikke er kalibrert eksakt. Isåfall "tror" flight-controlleren at det er horisontalt, når det egentlig ikke er det. Da vil det uansett drifte mot denne retningen.

Alternativt kan det være I-gain som er litt for lav til å kunne rette opp for skjevt tyngdepunkt (steady state error), da vil retningen det drifter endre seg når du flytter på tyngdepunktet (f.eks flytter litt på batteriet). Massesenteret bør plasseres mest mulig symmetrisk på kopteret ja.

Batteriet bør festes godt og uten mulighet til å flytte på seg (hvis batteriet løsner slik at 20-30% av vekten til kopteret henger og pendler så er det vanskelig å fly )., selv bruker jeg borrelås-strap og en bit skumgummi som batteriet ligger mot for å kunne stramme det til.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar!

Hvordan kan jeg kalibrere denne? Har lest litt om multiwii, men har som sagt akkurat begynt. Er det mulighet for å kalibrere denne uten å koble den til pcen? har nemlig ikke mottatt FTDIen min ennå. Har dog en bluetooth enhet til copteret. Har ikke helt skjønt hvordan jeg kobler til eller bruker denne.

Føler meg totalt nybegynner innenfor dette temaet..
Hva bør input power low stå på da??

Den kan hvertfall ikke stilles lavere, bare høyere.
Sist endret av villsvin; 4. oktober 2014 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
dIFEO: Ja, søk på "multiwii stick combinations", veldig nyttig! Husk at dete r forskjell på type drift:
1. Vinkelen på quadcopteret drifter, altså det drifter fra horisontalt til skjevt.
2. Quadcopteret drifter avgårde i luftrommet.

Førstenevnte er enten ubalanse vektmessig og kontroller som ikke greier å kompensere. Det er I-leddet i regulatoren i den aktuelle aksen som retter opp forandringer over tid, prøv i så fall å distribuere vekten så jevnt som mulig og om det ikke hjelper så øk I-leddet.
Sistnevnte kommer av det LTd sier, aksellerometeret er kalibrert mens quadcopteret har stått skjevt. Da vil det drifte den veien det lener seg.
Vurderer sterkt å bygge meg et quadcopter nå da jeg kjeder meg litt de få timene om dagen jeg ikke er på skolen.

Problemet er at jeg har ekstremt lite erfaring og studentøkonomi. Vurderer derfor å bygge sammen selv av noen planker bare, har noen venner som gjorde dette. Ser for meg at det er MYE billigere og ikke minst lettere å reparere om (når) jeg er uheldig.

Har også veldig lyst til å lage FPV eller i det minste feste et kamera på den etterhvert. Tror dere dette er mulig for en som ikke har noe særlig erfaring med quadcoptere eller bygging?

(erfaringen min er begrenset til radiostyrt elektrisk båt, nitro rc-biler og de små marihøne-quadcoptrene man flyr inne med)
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Tror dere dette er mulig for en som ikke har noe særlig erfaring med quadcoptere eller bygging?

(erfaringen min er begrenset til radiostyrt elektrisk båt, nitro rc-biler og de små marihøne-quadcoptrene man flyr inne med)
Vis hele sitatet...
Ser ingen grunn for at det ikke skulle gå..

Min første quad kostet i overkant av 1000kr.

http://merko.name/i//fsveoj.jpg

Hvor jeg sendere oppgraderte til en DJI F550
http://merko.name/i//vsuxgw.jpg

Etter en liten stund bygde jeg meg en Tarot FY680
http://merko.name/i//upexfm.jpg

Den jeg sitter med i dag er en god del dyrere, men man må jo start en plass.
Sitat av Merko Vis innlegg
Ser ingen grunn for at det ikke skulle gå..

Min første quad kostet i overkant av 1000kr.


Hvor jeg sendere oppgraderte til en DJI F550


Etter en liten stund bygde jeg meg en Tarot FY680


Den jeg sitter med i dag er en god del dyrere, men man må jo start en plass.
Vis hele sitatet...
Wow, de så jo syke ut de du har der etterhvert!

Problemet jeg kan se for meg jeg møter om jeg bygger helt selv er at jeg må sjekke om delene er kompatible med hverandre, noe jeg har 0 erfaring med :S

Tenker jeg bestiller fpv når jeg har fått et fungerende quadcopter, så jeg slipper å totalvrake større verdier enn jeg må på starten !
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Wow, de så jo syke ut de du har der etterhvert!
Vis hele sitatet...
Jepp, blir bedre med tiden..
Her kan du se litt av det nye (er ikke påmontert noe elektronikk, kunn motorer på dette bildet).

Størrelse sammenligning med en DJI F550.

http://merko.name/i//xkokaq.jpg

Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Problemet jeg kan se for meg jeg møter om jeg bygger helt selv er at jeg må sjekke om delene er kompatible med hverandre, noe jeg har 0 erfaring med :S

Tenker jeg bestiller fpv når jeg har fått et fungerende quadcopter, så jeg slipper å totalvrake større verdier enn jeg må på starten !
Vis hele sitatet...
Er 2 greie forums i Norge innen RC multikopter.

1) www.fpv.no
2) http://www.modellflynytt.no/forumdis...ultiCopter-FPV

www.rcgroups.com er også et bra forum, med mange brukere.

Du kan forøvrig bookmerke www.hobbyking.com, www.foxtechfpv.com og www.elefun.no med det samme, da du garantert kjøper mye derfra fremover..

Men gjør litt research før du stiller "dumme spørsmål", ellers blir du fort fryst ut.
Bruk gjerne søkemotoren på forumene, da det meste har blitt spurt (og besvart) tidligere.

Ellers bør du starte med denne guiden herfra:
http://nrkbeta.no/helikopter/

Var der jeg startet.

Lykke til.
Hei !
Nå har jeg snakket litt med hobbyking og søkt rundt på nettet etter informasjon. Leitet også en stund etter en annen radio siden den anbefalte var på Backorder, men nå har den visst kommet inn igjen.

Hvis det er noen med litt kompetanse som kan se fort igjennom ønskelisten min å se om det ser ok ut blir jeg veldig glad!

Siden jeg er så gira glemte jeg selvsagt linken...

Ønskeliste
Sist endret av H_Spyke; 7. oktober 2014 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ridder av 1. klasse
Sitat av villsvin Vis innlegg
Hva bør input power low stå på da??

Den kan hvertfall ikke stilles lavere, bare høyere.
Vis hele sitatet...
Spenningen på batteriene bør jo ikke komme under 3,7V pr celle, kan fort gå litt under ved høy last, men du har kanskje sett at spenningen stiger igjen når du lander?

Når input power low står til 10V vil det si 3,3V pr celle, hvis du har et 3S batteri. Hva på input power low står til, spiller ikke så stor rolle, du bør jo selv passe på at du aldri kommer så lavt, enten ved å bruke en batterialarm eller telemetry.

Har selv klart å tappe et batteriet så mye at jeg kom under 10V. Er endel som sier at batteriet da er ødelagt, men det stemmer ikke helt med min erfaring. Laget meg bare en parallellkobling, plugget i batteriet med lav spenning og et batteri med 11V.
Så koblet jeg de til laderen og ladet de opp, slik at jeg kom over 10V på det batteriet med lav spenning. Når jeg kom over 10V, koblet jeg fra batteriene og ladet opp et og et batteri som normalt.

Batteriet som kom under 10V har fungert helt fint etter denne episoden.

Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Hei !

Hvis det er noen med litt kompetanse som kan se fort igjennom ønskelisten min å se om det ser ok ut blir jeg veldig glad!

Siden jeg er så gira glemte jeg selvsagt linken...

Ønskeliste
Vis hele sitatet...
Den ønskelisten din fungerer ikke... Står bare at ønskelisten er tom
Sist endret av Mchjort; 7. oktober 2014 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oida, fungerte rett i stad :S

Får lage en supertungvind egen ønskeliste da!

Fatshark FPV
Propell 1
propell 2
Motorer x 4
Tilbehør - motor
Flight controller
GPS
ESC
Radio
Kamerastabilisator
Ser ut til at de skal øke tollgrensen fra 200,- til 500,- nå Det blir jo snadder for oss som kjøper mye snadder i utlandet.

Tenker forøvrig på å kjøpe en Fubuta 14sg radio.. Noen som vet hva jeg kan få solgt min Spekturm DX18QQ for? Veldig lite brukt.. =)
Ridder av 1. klasse
Ser du har funnet noen motorer på 1100KV og noen propeller på 10x4,5, som kanskje blir litt i største laget for de motorene. Du burde kanskje heller funnet noen propeller som er 9x6 eller noe i det området. Personlig pleier jeg å holde meg til motorer under 1000KV, på grunn av at de er roligere (lavere rpm) noe som igjen genererer mindre vibrasjoner og ustabilitet. Selv har jeg brukt disse motorene, og de har fungert bra. Mener å huske at jeg måtte bruke noen propeller som var 12x4,5 for å få nok løftekraft, prøvde først med 10x4,5 men da hadde quaden problemer med å komme seg opp i luften. Hvis du kjøper de motorene som jeg linket, så følger det med propell og motorfester, så du slipper å kjøpe det utenom.

Når det gjelder ESC, så har jeg brukt de du linker mange ganger, og de har vært stabile.

Har ikke vært bort i den flightcontrolleren du linker til, så der må jeg bare melde pass, men ut i fra det som står på hobbyking, virker det som en kurrant kontroller.

Den GPS'en du linker, kan se ut som at er en flightcontroller med GPS, noe du ikke trenger, hvis du har tenkt å bruke Openpilot CC3D kontrolleren. Ser også ut som at den er laget for fly og ikke til multirotor. Selv har jeg alltid brukt DJI Naza + GPS, på de quadene jeg har hatt GPS på.

Når det gjelder FPV settet, så ville jeg kanskje heller gått for FatShark Dominator, som er en litt dyrere og bedre utgave. Ville også tatt FPV i neste runde, spar heller de pengene evt bruk de på reserve deler som f.eks propeller og motorer. Selv har jeg brukt dette FPV settet. Det er kun sender og mottaker, så du må ha briller/skjerm/kamera utenom.

Ellers så er radioen og kamerastabilisatoren sikkert greit nok. Har bare brukt brushless gimbal til stabilisering av kamera. Har også flydd en god del uten gimbal, eller noen annen form for vibrasjonsdemping eller stabilisering, uten at det har ødelagt filmingen. Men det forutsetter at du ikke har mye vibrasjon i rammen og at motorer og propeller er skikkelig balansert.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Ser du har funnet noen motorer på 1100KV og noen propeller på 10x4,5, som kanskje blir litt i største laget for de motorene. Du burde kanskje heller funnet noen propeller som er 9x6 eller noe i det området. Personlig pleier jeg å holde meg til motorer under 1000KV, på grunn av at de er roligere (lavere rpm) noe som igjen genererer mindre vibrasjoner og ustabilitet. Selv har jeg brukt disse motorene, og de har fungert bra. Mener å huske at jeg måtte bruke noen propeller som var 12x4,5 for å få nok løftekraft, prøvde først med 10x4,5 men da hadde quaden problemer med å komme seg opp i luften. Hvis du kjøper de motorene som jeg linket, så følger det med propell og motorfester, så du slipper å kjøpe det utenom.

Når det gjelder ESC, så har jeg brukt de du linker mange ganger, og de har vært stabile.

Har ikke vært bort i den flightcontrolleren du linker til, så der må jeg bare melde pass, men ut i fra det som står på hobbyking, virker det som en kurrant kontroller.

Den GPS'en du linker, kan se ut som at er en flightcontroller med GPS, noe du ikke trenger, hvis du har tenkt å bruke Openpilot CC3D kontrolleren. Ser også ut som at den er laget for fly og ikke til multirotor. Selv har jeg alltid brukt DJI Naza + GPS, på de quadene jeg har hatt GPS på.

Når det gjelder FPV settet, så ville jeg kanskje heller gått for FatShark Dominator, som er en litt dyrere og bedre utgave. Ville også tatt FPV i neste runde, spar heller de pengene evt bruk de på reserve deler som f.eks propeller og motorer. Selv har jeg brukt dette FPV settet. Det er kun sender og mottaker, så du må ha briller/skjerm/kamera utenom.

Ellers så er radioen og kamerastabilisatoren sikkert greit nok. Har bare brukt brushless gimbal til stabilisering av kamera. Har også flydd en god del uten gimbal, eller noen annen form for vibrasjonsdemping eller stabilisering, uten at det har ødelagt filmingen. Men det forutsetter at du ikke har mye vibrasjon i rammen og at motorer og propeller er skikkelig balansert.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen !
Tror jeg bare pøser på med FPV med en gang så jeg slipper dobbel frakt og ventetid (stakkar sparekonto ).

Hva er egentlig forskjellen på en "god" og en "bedre" fpv? framrate og oppløsning?

Hovedgrunnen til at jeg vil ha gps utover det at den kan stå stille er egentlig at den kan "fly hjem" hvis jeg blir ivrig og overstiger grensen eller batteriet i kontrollen på går tomt (amatørfeil). Har kræsja 1 gang for mye og dyrt med rc bil på grunn av det.
Ridder av 1. klasse
Forskjellen på "god" og "bedre" fpv, er som du nevner blandt annet frame rate og oppløsning, men også rekkevidde og kvalitet på utstyret.
Spørsmålet er i grunnen hvor langt du har lyst til å fly? Noen hundre meter? noen tusen meter? eller noe mil?.
Det er vel med FPV systemer som med alt annet, du får hva du betaler for.

GPS er en fin ting så lenge det virker, men du kan aldri stole blindt på GPSen, de kan feile ganske hardt hvis de vil... Snakker av erfaring...
hadde vært kjekt med noen kilometers rekkevidde, selvom jeg sikkert sjelden kommer til å fly så langt.

GPS
Kan helikopteret i teorien fly seg selv hjem med denne gps du linket til ?
Ridder av 1. klasse
Det som jeg linket er ikke bare GPS, det er hovedkort (flightcontroller) + GPS fra DJI Naza. Du kan fint fly uten å ha GPS tilkoblet, men da får du ikke alle funksjonene.

Jepp DJI Naza kommer med failsafe return to home, hvis du har GPS'en tilkoblet. Du får også funksjoner som GPS Atti. Mode, Atti. Mode og Manual Mode. I tillegg har du IOC (intelligent orientation control), som ofte kan være vell så bra som return to home. IOC er i mange tilfeller gull verdt, tenk deg at du flyr litt langt vekk, uten FPV og plutselig vet du ikke hva som er frem og tilbake på quadcopteret. Da kan du bare slå på IOC og så drar du bare høyre stikken på kontrollen bak over, og så kommer quadcopteret tilbake til deg, uansett hvordan det står i luften. Hadde du ikke hatt IOC i en slik situasjon, kunne du fort risikert at du fløy enda lengre vekk...

Du kan lese mer om funksjoner du for med DJI Naza her. http://www.dji.com/product/naza-m-lite/feature
Ikke fly utenfor synsrekkevidde. Det er hverken lov eller trygt, og vil bare i større grad føre til forbud mot hobbyen vår..

Skulle det skje noe galt, så vil ikke du være den personen som gjør at det blir forbud..
Ridder av 1. klasse
Hvor har du dette fra egentlig? At det ikke er lov eller trygt å fly uten for synsrekkevidde?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
McHjort: Merko er litt føre var her, men jeg skjønner ham: Reguleringen blir strengere og strengere rundt radiostyrte enheter som flyr på grunn av nybegynnere som kanskje er litt for tøffe i forhold til å vurdere sine egne evner.
Å fly utenfor synsrekkevidde er ikke noe man gjør uten mye erfaring, du flyr et potensiellt dødelig projektil og bør handle dereter: med respekt.
Ridder av 1. klasse
Når det gjelder reguleringen, så vil jeg si den har blitt snillere det siste året.
NSM har jo endret regelverket, slik at de som driver med modellflyging som hobby, kan filme/ta bilder fra luften uten å søke om tillattelse og Luftfartstilsynet har gjort det enklere å søke om tillattelse.

Jeg ser absolutt ingen problemer med at en nybegynner tar med seg dronen sin opp på Hardangervidda, eller en annen lost plass og tar seg en long-range FPV tur. Det blir selvfølgelig noe helt annet dersom du tar med deg dronen og flyr FPV over en by med mange mennesker. Det hele handler jo om risiko og hva som kan skje når noe går galt. Hvis alle hadde brukt litt sunt bondevett, så hadde det ikke vært noe problem.

Vi kan selfølgelig diskutere hvor smart det er av en nybegynner å gjøre noe sånt. Men hvis folk har lyst til å sløse bort pengene sine på å krasje, fordi de ikke kan fly, så må de jo få lov til det. Det er så mange nybegynnere som overhode ikke interessert, i å høre på råd fra de som har holdt på med denne hobbyen en stund. Alle vil ha FPV, OSD, GPS, ground station, gimbal, head tracking osv med en gang... Så jeg tenker at de bare får kjøre på, kanskje lærer de noe, og kanskje forstår de i ettertid når lommeboken er tom, hvorfor de skulle begynt litt enklere.

Uansett det å si at det ikke er lov, blir litt feil mener jeg.
http://www.nlf.no/modellfly/modellfl...ede-luftfart-y

All flyging der modellen ikke utelukkende flys for rekreasjon, sport og/eller konkurranse er iflg. Luftfartstilsynet definert som flyging med ubemannet luftfartøy (RPAS) som krever tillatelse fra Luftfartstilsynet.

FPV, der piloten ser gjennom videobriller, er av Luftfartstilsynet (LT) definert som et ubemannet luftfartøy (RPAS) dersom det flys utenfor synsvidde (Beyond Line Of Sight- BLOS), eller for et annet formål enn sport og rekreasjon. All FPV-flyging utenfor synsvidde krever derfor tillatelse fra Luftfartstilsynet iht. Luftfartsloven, jfr. AIC 14/13
Vis hele sitatet...
Har prøvd å lade ett annet batteri nå som er på 2200 MAH. Forstår ikke hva jeg gjør feil med disse forbanna laderene. Klarer ikke lade opp batteriene. Stiller inn samme spenning og strøm som står på batteriet. Har brukt balance men også charge. Har i pluss i pliss og minus på minus. Og ledningen som indikerer 3s. Det er sånn kina støpsel, men bruker en overgang som jeg hadde liggende. Alt lyser og ser ut å virke. Batteriene blir aldri varme av å lades. Laderen lager en liiiten lyd når den har strøm som jeg såvidt klarer høre viss jeg tar øre inntil.
Kan du ta et bilde der du har koblet til alt, og man kan se displayet?
http://i.imgur.com/o4F6Avk.jpg

Tok bilde med gopro 3+ men fikk ikke noe bra bilde. Var helt umulig å ta bildet av skjermen. Fikk bare en blå strek. Men det eneste som står på skjermen er følgende; lipo balance. 2.2A 11.1V(3s). Viss jeg trykker på start knappen igjen får jeg mulighet å endre strøm og spenning.
Har du prøvd å trykke og holde et sek eller to etter at du har gjort valgene? Hva kommer det da?
Ridder av 1. klasse
Ta og hold START knappen inne i 3sek du Da piper laderen og sier noen "checking ting" og så trykker du start en gang til etterpå, så starter ladingen.
Jeg er så forbanna dum. Har holdt inne START flere ganger men trodde det bare var for å sjekke om det var strøm på batteriet.. Jeg som bestilte 3 nye batterier da jeg trodde ett var ødelagt hehe. Men det er jo bare en fordel å ha mange batteri. Takk for hjelpen. Burde lest manualen på dette, men trodde det var enklere.
Du er neppe alene om det der, slapp av. Er ikke uten grunn at vi lurte på om det var det der som gjorde at du ikke fikk startet ladingen.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hvor har du dette fra egentlig? At det ikke er lov eller trygt å fly uten for synsrekkevidde?
Vis hele sitatet...
At det ikke er trygt og fly uten for synsrekkevide, burde si seg selv.

Kjører man langt bort fra synsrekkevidde, så har man ikke sjans til og oppdage hverken fly eller helikoptre som kjører i lav høyde, spesielt helikoptre.

Jo lengre bort man kjører, jo mer uklart vil bilde i brillene bli. 640x480, med anaologe signaler ser ikke særlig pent ut. Da kan man fort miste kontrollen på hvor man er. Man er ikke smart om man stoler på elektronikken til en hver tid..

Man kan også få forstyrrelse fra andre ting som mobilantenner, strømnett ol, som gjør at flyet ditt detter rett ned.. noe du helst vil unngå.

om du så skulle være uheldig og styrte, så kan du eller foreldrene dine i verste fall bli gjeldsslave for resten av livet. det er iallefall ikke noe moro tipper jeg.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Uansett det å si at det ikke er lov, blir litt feil mener jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det feil? Står klinkende klart i lovverket at man IKKE kan kjøre utenfor synsrekkevidde.
Sist endret av Merko; 12. oktober 2014 kl. 05:35.
Noen har som bruker eller har brukt altitude hold med Naze eller MultiWii?
Ridder av 1. klasse
Hva definerer du som synsrekkevidde? Er det hvor langt du kan se med dine egne øyne, eller hvor langt du kan fly før du ikke ser dronen i luften? Hvis du står høyt oppe på en fjelltopp kan du jo ha flere mil synsrekkevidde.

Du har uansett begrenset mulighet til å se fly/helikopter når du har FPV briller på deg. Derfor bør du ha en co-pilot som følger med på hva som skjer i det luftrommet du flyr. Men igjen, står du høyt oppe kan co-piloten ha meget god kontroll på hva som skjer i luftrommet.

Det med at bildet blir dårlig, kommer jo helt an på hvilket utstyr du benytter deg av, og ikke minst hvilken frekvens du sender på. At elektronikken kan svikte, kan jo skje uansett om du flyr FPV eller ikke. Du kan jo fint klare å styrte dronen din i et hus på grunn av at elektronikken svikter, selv om du flyr LOS.

Forstyrrelser kan du fint unngå, ved å undersøke litt på forhånd, og finne ut hvor nærmeste sendere befinner seg. Du kan også forhindre forstyrrelser ved å fly bort i fra senderen, i stedet for å fly i retning mot senderen.

Det står absolutt IKKE klinkende klart i lovverket at man ikke kan fly uten for synsrekkevidde!
Hvis du lever i den troen om at FPV uten for synsrekkevidde er forbudt, da er det på tide at du leser AIC 14/13

Du kan fint søke luftfartstilsynet om tillattelse til å fly Unmanned Aircraft Systems (UAS) i Norge.

Leser du punkt 1.2 i AIC 14/3 så står det følgende:
Den overordnede målsetningen for Luftfartstilsynet er å ivareta sikkerheten for andre brukere av luftrommet og for personer og verdier på bakken. Kravene til RPAS-utstyr, RPAS-operasjoner og personellkvalifikasjoner må være slik at det totale risikonivået for annen lufttrafikk, samt personer og verdier på bakken, blir akseptabelt og ikke dårligere enn tilsvarende operasjoner med bemannede luftfartøy.
Vis hele sitatet...
Dette tør jeg påstå at du fint kan klare å holde deg innenfor og få godkjent, dersom du flyr i et område uten bosettelse og hvor det normalt sett ikke ferdes mange mennesker. Vi har jo mer enn nok av fjellheim og vidder i dette landet.

Det hele handler jo om hvor du velger å fly.

Sitat av LTd Vis innlegg
Noen har som bruker eller har brukt altitude hold med Naze eller MultiWii?
Vis hele sitatet...
Har brukt altitude hold med Naza, hvis det er det du mener?
Sist endret av Mchjort; 13. oktober 2014 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han mener nok naze32 eller multiwii, siden de er bygget på samme plattform stort sett.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Han mener nok naze32 eller multiwii, siden de er bygget på samme plattform stort sett.
Vis hele sitatet...
Jepps.

Naze32 eller Flip32, og "8-bit" Multiwii.


Jeg sliter med å få altitude hold til å fungere som ønsket. Jeg får den til å holde høyden, men får ikke til å korrigere høyden med throttle slik som med f.eks Naza (som også har altitude hold). Kan f.eks gi full/null throttle uten at den flytter seg.

På Naza'en så holder den høyden når throttle er nøytral og stiger/synker alt etter pådraget.
Er snart på tide å gå fpv. Har denne skjermen med mottaker, og denne senderen;

https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=35055
https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=27145

Har kobla alt sammen til go-pro 3+. Problemet er at bildet som kommer opp er utrolig dårligt. Det kommer snøbilde og svart frem i bilde av og til. og når jeg tar på noe eller flyttet litt på det forsvinner hele bildet og kommer tilbake igjen. I tilegg lager den myyye skurrete lyd. Har prøvd å skru av lyden men uten hell. Vet noen hva som kan være gale, eller er det bare så dårlig?
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hva definerer du som synsrekkevidde? Er det hvor langt du kan se med dine egne øyne, eller hvor langt du kan fly før du ikke ser dronen i luften? Hvis du står høyt oppe på en fjelltopp kan du jo ha flere mil synsrekkevidde.
Vis hele sitatet...
Håper ikke det var et seriøst spørsmål. Tenk godt om nå.
-------

Har du godkjenning fra LT? Akkurat. Dermed har du IKKE lov.
Du må også ha godkjenning fra NSM. Prøveordningen som er ute nå slutter vel så vidt meg bekjent 31. Desember, så tiden vil vise om det kommer nye regler fra 1. Januar, eller om de utsetter prøveordningen..evt gjør det slik det var før prøveordningen startet.

Man kan fly FPV så fremt man har en "spotter" vedsiden av som kan følge med på hvor flyet\kopteret er i luftrommet.



Sitat av villsvin Vis innlegg
Er snart på tide å gå fpv. Har denne skjermen med mottaker, og denne senderen;

https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=35055
https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=27145

Har kobla alt sammen til go-pro 3+. Problemet er at bildet som kommer opp er utrolig dårligt. Det kommer snøbilde og svart frem i bilde av og til. og når jeg tar på noe eller flyttet litt på det forsvinner hele bildet og kommer tilbake igjen. I tilegg lager den myyye skurrete lyd. Har prøvd å skru av lyden men uten hell. Vet noen hva som kan være gale, eller er det bare så dårlig?
Vis hele sitatet...
Har du valgt riktig (samme) kanal på sender og mottaker? Høres nesten ut som du har en kanal feil, som gjør at den bare får inn noe av signalet.

Dobbelsjekk det, pass på at alle ledningene sitter godt i.
Om du testet senderen uten antenne, så kan det også være at denne har fått seg en smell den ikke tåler.
Da har delene mine kommet!

Utrolig overasket over hobbyking nå. Når jeg har bestilt derifra tidligere har det tatt flere uker, men nå kom det etter 3 virkedager bestilte rett før helgen.
Sist endret av H_Spyke; 14. oktober 2014 kl. 16:00.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Merko Vis innlegg

Har du godkjenning fra LT? Akkurat. Dermed har du IKKE lov.
Du må også ha godkjenning fra NSM. Prøveordningen som er ute nå slutter vel så vidt meg bekjent 31. Desember, så tiden vil vise om det kommer nye regler fra 1. Januar, eller om de utsetter prøveordningen..evt gjør det slik det var før prøveordningen startet.
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om at jeg som person, har lov til å fly FPV eller ikke. Poenget mitt er at du kan fly long-range FPV i Norge, hvis du innheter de formaliteter som kreves.

Det du sier blir jo det samme som å si, nei, det er ikke lov å kjøre bil i Norge, fordi jeg har ikke sertifikat... Hva den enkelte person har lov til å ikke, har jo absolutt ingen ting med hva andre har lov til.
Sist endret av Mchjort; 14. oktober 2014 kl. 19:21.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Da har delene mine kommet!

Utrolig overasket over hobbyking nå. Når jeg har bestilt derifra tidligere har det tatt flere uker, men nå kom det etter 3 virkedager bestilte rett før helgen.
Vis hele sitatet...

Bestilte et par 3S 1300mAh, de tok 2,5 mnd før de kom.
Jeg bestilte noen batterier og fikk dem også etter 3 virkedager. Samme dag som deg H_spyke.
Batterier får dere jo med fedex, det er ekspresslevering, ikke vanlig hong kong sneglepost
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vet at i forhold til trådtittelen så mangler denne rakkeren 3 rotorer, men jeg måtte bare vise den frem


Selvfølgelig har jeg blingset på radiosystemet og venter nå på en OrangeRX DSM2/DSMX sendermodul til Turnigy 9XR fjernkontrollen min.

Kjøpte helikopteret på elefun.no, min bror gikk litt lengre siden det var tilbud og kjøpte JR Forza 450 for halv pris, det er et byggesett, men det er en særdeles lærerik opplevelse å bygge et helikopter selv, bilder fra hvor langt han har kommet i byggingen.
Håper dere har kjøpt simulator og
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Håper dere har kjøpt simulator og
Vis hele sitatet...
Har hatt PhoenixRC oppsett ganske lenge, jeg har vel tilbrakt noen timer der, i tillegg har vi et par timers erfaring med et 100 helikopter, tror det var en blade kopi av et slag.

Erfaringsmessig er PhoenixRC litt mer sensitivt enn virkeligheten, det er hakket vanskeligere å hovre helt stillt i det enn i virkeligheten.