Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 17662
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Noxaran: glemte å legge til, det er kun de fleste industrigårdene, og det gis en blanding med ca. 5-10% gress med resten mais eller soya. Dette har jeg fra dokumentaren Food Inc., som heller ikke virket veldig objektiv, men jeg har ikke funnet noen bedre tall dessverre.

Så fremt jeg kan huske var det helt ordinær mais, samme som ble brukt til å lage "high fructose corn syrup", så den var vel spiselig for mennesker.
Så "Supernatural" hvordan kan du rettferdig-gjøre at du har dyr i bur for din egen fornøyelse? "stakkars edderkopp som må bo i et lite glass bur for at du syntes de er kule". Ser du Hykleriet her? En dag så blir vel du også voksen og skjønne at verden ikke er en "disney-film"

Forer du den edderkoppen med Gress eller?

"Check yourself before you wreck yourself"
Sist endret av A-tillah; 4. juni 2014 kl. 08:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det er synd når dyr blir skade-skutt. Men treffer man riktig er så ihvertfall min erfaring at dyret "dropper" omtrent på flekken. Men har kun vært ute med erfarne, dyktige jegere da. Er stort sett rådyr og de jeg er med treffer lett hjertet på 70-100m hold.
Vis hele sitatet...
Ja, det høres bra ut!
Jeg har erfaring med elgjakt igjennom fader'n. Han har hatt skyting som hobby siden før jeg var født. Og han begynte å jakte elg på slutten av 70-tallet eller begynnelsen på 80-tallet. Og han har bl.a. skutt elg på over 300 m, som stupte rett ned.
Men mye med jakt er vanskelig. Da f.eks. sidevind kan skyve kulen ut av den tenkte banen. Det er heller ikke lett å holde børsa rolig, når hjertet hamrer osv. Det var forresten han, som så elgen med skuddskaden i hofta. Og jeg vet at mange jegere, burde ikke ha vært det. Særlig før den skyteprøva kom, var "ting verre på greip"! Men det skjer alt for ofte i fag også, at en ikke treffer riktig. Og med dagens våpen, der mye kalkuleringer er opp til et menneske, er det ikke til å unngå, for mennesket gjør feil! Og det er en del idioter, som skyter bare dem hører det knaker i skogen. Og hvert år så blir det skutt kuer og hester, og det sier jo sitt!

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Noxaran: glemte å legge til, det er kun de fleste industrigårdene, og det gis en blanding med ca. 5-10% gress med resten mais eller soya. Dette har jeg fra dokumentaren Food Inc., som heller ikke virket veldig objektiv, men jeg har ikke funnet noen bedre tall dessverre.

Så fremt jeg kan huske var det helt ordinær mais, samme som ble brukt til å lage "high fructose corn syrup", så den var vel spiselig for mennesker.
Vis hele sitatet...
Nei, slik er det ikke i Norge! Her er det mest mulig grovfôr. Mens kraftfôret er der for å sikre dyra nok protein og energi. Og i dagens landbruk så er det ofte et problem, å få i dyra nok energi. Og senker man produksjonen, så blir det mindre melk og kjøtt pr. tonn gras og annet fôr. Sammen med at en trenger mere areal for å fø like mange.

Og den "high fructose corn syrup" du nevner, er egentlig ikke noe annet enn at man spalter maisstivelse til fruktose, for å få sukker. Og i den grad dette blir gitt til dyr, så er det for smaken sin skyld. For dem spiser mer, når fôret er velsmakende. Men personlig synes jeg gulrot og kålrot er bedre. Men dette må gis etter melking, da særlig kålrot gir smak på melka.
Selv så syns jeg det er synd at de må ta livet av kattene. Men jeg er enig i at bestanden må begrenses i de områdene der det florerer med vill katter som f.eks går til angrep på andre katter, barn, hunder og pisser/driter over alt der det passer seg.


Jeg må si at jeg blir mer "lei meg" av å lese en nyhetssak om at en katt / hund har blitt drept/påkjørt eller lignende enn at jeg ser en nyhetssak der 10 personer er drept. Mennesker er grusomme på sin måte, men enkelte katter er også "grusomme" i sin dyreverden.
Men selv så har jeg en pusekatt som ikke tørr/klarer å fange fugler og så vidt klarer å fange mus, så jeg er fortsatt glad i min "lille" 7 år gamle pusekatt.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Så "Supernatural" hvordan kan du rettferdig-gjøre at du har dyr i bur for din egen fornøyelse? "stakkars edderkopp som må bo i et lite glass bur for at du syntes de er kule". Ser du Hykleriet her? En dag så blir vel du også voksen og skjønne at verden ikke er en "disney-film"

Forer du den edderkoppen med Gress eller?

"Check yourself before you wreck yourself"
Vis hele sitatet...
Hvem sier at jeg har noen dyr i det hele tatt?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Amdb: neinei, nå har du misforstått meg. (Dog jeg skrev ganske dårlig)

Kuene i Amerika blir matet mais, soya og litt gress, denne maisen holder lik kvalitet som det som blir brukt til å lage "high fructose corn syrup". Slik syrup brukes deriblant i leskedrikker pga smak. Soya-delen av maten er visstnok helt ordinær soya.

Poenget mitt var at i Amerika (og sikkert enkelte andre land) bruker en tid, penger og massive arealer på å vokse mat som skal møtes til morgendagens biff, istedet for å mate ett menneske. Så fremt jeg vet har ikke Norge heller slike "industrigårder" som jeg snakket om heller, så det argumentet er ikke like relevant for Norge.
Sist endret av Freddy_fred5; 4. juni 2014 kl. 23:26.
Greit nok det Freddy fred5.

Men du bør huske på, at mye av maisen som går til kufôr, så blir hele planta brukt som silo. Mens vi spiser bare kornene.
For hvis du gir en drøvtygger for mye lettfordøyelig fôr, får dyret antageligvis trommesjuke. Eller en får et veldig surt miljø i vomma, noe som ikke er bra. Drøvtyggere trenger plenty av cellulose, noe en ikke får mye av maiskorn og andre korn. Dette gjelder også i USA, men der bruker dem mye alfa-alfa-luserne istedet for gress og kløver.
Sist endret av aluminiumfluorid; 5. juni 2014 kl. 00:46.
Jeg liker å spise biff og annet kjøtt fordi jeg liker smaken på det, og fordi jeg trenger mat. Jeg tror ikke jeg tenker noe mer over at et dyr må dø for at jeg skal få mat noe mer enn rovdyr i naturen gjør, det er sånn naturen fungerer. Jeg har sett dyr som begynner å ete på et byttedyr mens det enda er i live, så brutal er naturen, og det går ikke an å fornekte.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg liker å spise biff og annet kjøtt fordi jeg liker smaken på det, og fordi jeg trenger mat. Jeg tror ikke jeg tenker noe mer over at et dyr må dø for at jeg skal få mat noe mer enn rovdyr i naturen gjør, det er sånn naturen fungerer. Jeg har sett dyr som begynner å ete på et byttedyr mens det enda er i live, så brutal er naturen, og det går ikke an å fornekte.
Vis hele sitatet...
Er vel aldri noen som har nektet for at naturen er brutal. Ser dog ikke relevansen til det som er argument.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Isåfall, fortell meg om denne "store forskjellen"(?)

Så det du sier er altså at så lenge det er NATURLIG så er det greit og rett? Jeg vet ikke med deg, men personlig så mener ikke jeg at NATUREN er den som bestemmer hva som er rett, galt og akseptabelt å gjøre som art.

Det at katter ikke kan føle medfølelse mener jeg gjør det mer akseptabelt og mindre "galt", men det er fortsatt galt og ikke rett. Man kan jo ikke kreve av noen at de skal føle noe som det er helt umulig for de å føle.
Hvor har jeg sagt at katter bør bli fredet fremfor alle andre dyr? Nei, jeg mener faktisk at ALLE dyr skal være fredet jeg, men så klart, jeg er ikke for at du skal bli fengslet for å tråkke på en maur. Derimot så er jeg for at du skal bli straffet dersom du dreper en frisk hund, katt, løve, ape, osv..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sier ikke at noe er greit fordi det er naturlig. Naturen er helt JÆVLIG, det er det værste som har skjedd, men samtidig det vakreste. Jeg reagerte på at du likestilte dyredrap med menneskedrap. Noe som er helt ute.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hvem sier at jeg har noen dyr i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Ja, sorry. Regnet bare med at du hadde det siden du har en Tarantell som profil bilde og nevnte arten på latinsk i en tidligere post.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ja, sorry. Regnet bare med at du hadde det siden du har en Tarantell som profil bilde og nevnte arten på latinsk i en tidligere post.
Vis hele sitatet...
Ah!
Jeg virkelig elsker taranteller, men nei, dessverre så har jeg ikke en enda

Sitat av frø Vis innlegg
Jeg reagerte på at du likestilte dyredrap med menneskedrap. Noe som er helt ute.
Vis hele sitatet...
Dyredrap er faktisk AKKURAT DET SAMME som menneskedrap, tro det eller ei. Den eneste grunnen til de fleste mennesker ser på menneskedrap som noe verre enn dyredrap, er nettopp fordi dette er drap på vår egen art. Men tenker du deg om, så er det faktisk like ille å drepe en katt, hund, løve eller dinosaur for den sakens skyld, som det er å drepe et menneske. LIV ER LIV!
Sist endret av supernatural; 8. juni 2014 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
LIV ER LIV!
Vis hele sitatet...
Vil det si at du synes det er greit å ha et menneske innesperret i et glassbur hele livet?
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Vil det si at du synes det er greit å ha et menneske innesperret i et glassbur hele livet?
Vis hele sitatet...
Nei. Men det er en forskjell på å ha en tarantell og et menneske i bur, tro det eller ei. Da mennesker er avhengig av å kunne være sosiale, kunne spre seg, og gå hvor de vil, og mye annet, for å kunne trives. Slik er det ikke med taranteller!
Sitat av supernatural Vis innlegg
Nei. Men det er en forskjell på å ha en tarantell og et menneske i bur, tro det eller ei. Da mennesker er avhengig av å kunne være sosiale, kunne spre seg, og gå hvor de vil, og mye annet, for å kunne trives. Slik er det ikke med taranteller!
Vis hele sitatet...
Nå? Har du spurt den? Hvordan ellers kan du være så forbanna sikker?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Men tenker du deg om, så er det faktisk like ille å drepe en katt, hund, løve eller dinosaur for den sakens skyld, som det er å drepe et menneske. LIV ER LIV!
Vis hele sitatet...
Min utheving

Nei, jo mer jeg tenke meg om jo mer sikker er jeg på at det er ekstremt stor forskjell på å drepe mennesker og å drepe dyr. Dyr har på ingen måte samme verdi som et menneske, og vil aldri kunne ha det. De er underordnet på alle måter.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Nei. Men det er en forskjell på å ha en tarantell og et menneske i bur, tro det eller ei. Da mennesker er avhengig av å kunne være sosiale, kunne spre seg, og gå hvor de vil, og mye annet, for å kunne trives. Slik er det ikke med taranteller!
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt bare tull. Det er klart en tarantell vil ha det aller best ute i sitt naturlige habitat, som man aldri kan klare å fullstendig gjenskape i et terrarium.
Men greit. Etter å ha lest det du tidligere har skrevet i tråden, fikk jeg akkurat det svaret jeg ventet meg.

Diskusjonen om dyrs rettigheter kontra menneskets er i det hele tatt vanskelig; det er et etisk spørsmål som ikke har noen fasit. Jeg er personlig av den oppfatning at et dyrs liv alltid vil være mindre verdt enn et menneskes, og at det i et scenario hvor det står mellom livet til et dyr og livet til et menneske, alltid vil være dyret som må bøte med livet. Dette betyr ikke at jeg ikke er glad i dyr, eller at jeg støtter dyremishandling, men jeg kan aldri likestille et dyrs liv med et menneskes. Dette er en sentral del av mitt livssyn, og det kommer bl.a. til uttrykk gjennom kostholdet mitt; i likhet med deg spiser jeg både dyr og produkter fra dyr.

Om du åpner øynene og kikker deg litt rundt vil du se at jeg langt ifra er alene om å ha dette synet. Hele livsstilen vår er lagt opp rundt at dyr er av mindre verdi av mennesker. Vi holder dyr i bur, slakter dem, spiser dem og lar dem få sovne stille inn om de har det vondt. Om man overfører disse praksisene til mennesker kalles de henholdsvis frihetsberøvelse, drap, kannibalisme og eutanasi. Samtlige er forbudt ved lov i Norge.

At du gafler nedpå kjøtt samtidig som du bedyrer at dyr er like verdifulle som mennesker, er for meg totalt uforståelig, og jeg ser egentlig bare to mulige forklaringer: Enten er du et grusomt, ufølsomt menneske som er tilbøyelig til å holde andre mennesker i fangenskap og spise dem, eller så har du ikke prinsippene dine helt på plass ennå, og går derfor rundt og sier inkonsekvente og motstridende ting. Og jeg er rimelig sikker på at det er det sistnevnte som er riktig.

Om du derimot virkelig mener alvor med det du sier, selv om jeg sterkt betviler det, så har du mye mer å ta tak i enn livet til noen løskatter i Nes. Du har i det hele tatt en rimelig formidabel jobb foran deg. Det aller første steget er å bli veganer sporenstreks, det andre er å skrinlegge alle planer om å noensinne eie et dyr. Da nærmer vi oss kanskje et punkt hvor du kan begynne å snakke om dyrs ukrenkelige liv og verdi.
å drepe villkatter -er ulovlig- i Norge!

Nes kommune "reklamerer" med lovbrudd på sine hjemmesider; er -det- ok?

.. er hva debatten -burde- handlet om. Ikke den moralske debatten som kan debbateres om man skal vurdere å endre loven.

Når det gjelder verdien av diverse dyr, vil jeg annta at alle dyr forsvarer sine egne, forann andre, ergo at -det- er et instinkt. Det betyr ikke nødvendigvis at de andre dyrene er mindre verdt. Vi stammer nå engang fra samme suppa. Nå gjør forøvrig også plantene det, så til og med vegetarianere står ovenfor evolusjnær dobbeltmoral og jeg er vegetarianer selv, så jeg prøver ikke å støte enkeltgrupper her, kun si at grensen er diffus, vanskelig og individuell.

Men da er vi over på personlig -tro-, noe jeg prøver å ikke blande meg særlig opp i :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av keejason Vis innlegg
å drepe villkatter -er ulovlig- i Norge!

Nes kommune "reklamerer" med lovbrudd på sine hjemmesider; er -det- ok?
Vis hele sitatet...
Har du lese tråden? Det er eit par innlegg som tek for seg jussen rundt det. Kva får deg til å konkludere med at det er ulovleg? T.d. kan du lese dette innlegget, og imøtegå argumentasjonen i det.
Som vegetarianer og dyreverner er dette kjipt å lese om.

Det som er feil med mennesker generelt er at de skal alltid ha nytt og mye.

Istedet for støtte en lokal adopsjonforening kjøper man nyfødt. Dette kan selvfølgelig forstås på en måte, da man gjerne vil forme flokkens nye medlem selv. Forsatt helt feil. Så lenge behovet for å avle flere dyr er der så vil det igjen si at flere dyr kommer til å ha det vondt.

Den dagen jeg skal skaffe meg et eget dyr (er nå medeier til to bikkjer) så skal jeg uten tvil adoptere, anbefaler alle andre det også.


heartslava.
Hovedproblemet med katter er at alt for få steriliserer eller kastrerer kattene sine. Og katter gjør det dem gjør, og det går mere eller mindre amorøst unna, og vi alle vet hva resultatet blir. Så en slipper å betale for kattunger, en får nesten betalt for å ta imot dem.
Så mange katteeiere gidder rett og slett ikke betale den drøy 500-lappen, for å få den riktige jobben gjort!