Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 20765
Hvorfor ser man annerledes ut på bilder en det man ser i speilet?

Jeg ser meg i speilet hver morgen og liker det jeg ser, men når jeg ser meg selv på video eller bilder så tenker jeg " huff! er dette virkelig meg?!"
Sist endret av freak_freak; 7. mars 2014 kl. 19:40.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Fordi i et bilde blir det 2D og du "står rolig" mens i et speil er det 3D og du beveger på deg. Ellers er vell det slik at hjernen gjør deg penere enn det du er, så i det tilfellet har jo jeg et problem.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kunne du vært mer spesifikk? F.eks med billige forbrukerkamera og blits ser de fleste ganske horrible ut, øyenen våre har en mye bedre evne til å fange opp lys enn de fleste kameraer, samt jobber hjernen mye med å bearbeide synsintrykket for å gi oss det vi ser med bevisstheten.
En av grunnene til at du ser på deg selv som mindre pen på bilder kan være at ansiktet du ser i speilet, er speilvendt i forhold til virkeligheten og det du ser på bilder.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Fordi i et bilde blir det 2D og du "står rolig" mens i et speil er det 3D og du beveger på deg. Ellers er vell det slik at hjernen gjør deg penere enn det du er, så i det tilfellet har jo jeg et problem.
Vis hele sitatet...
Off a meg, hvis du har rett så ligger jeg VELDIG dårlig an!

Er man virkelig styggere enn det man ser i speilet?!
Sist endret av freak_freak; 7. mars 2014 kl. 19:46.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Et fotografi fanger deg i en posisjon, for mange mindre fotogene ofte i en dårlig posisjon. Du har kanskje øya halvveis åpne, eller er midt i en tanke som får trynet ditt til å se rart ut. Kanskje man er full og full av dritt og blir seendes desto værre ut.

Når du står foran speilet kan du smile og gjøre grimaser akkurat som du vil, og øynene\hjernen din får mer enn ett fastlåst bilde å forholde seg til.
Sist endret av Bothrops; 7. mars 2014 kl. 19:50.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kunne du vært mer spesifikk? F.eks med billige forbrukerkamera og blits ser de fleste ganske horrible ut, øyenen våre har en mye bedre evne til å fange opp lys enn de fleste kameraer, samt jobber hjernen mye med å bearbeide synsintrykket for å gi oss det vi ser med bevisstheten.
Vis hele sitatet...
Jeg har kun blitt avbildet med mobilkamera, men jeg synes alle andre enn meg ser bra ut. De er kanskje litt skjeive i trynet men alikevell
Det kalles "mere-exposure effect". Når du ser i et speil vil du se refleksjonen din speilvendt. Derfor står skrift feil når du ser i speil. Kameraer derimot viser bilder av deg som om en annen person skulle ha sett på deg. Grunnen til at du syns at du selv ser rar ut er fordi du er vant til å se deg selv speilvendt.

Det kan være andre eksempler også. For eksmpel: en tradisjonell film blir vist i ca 24 fps. Hvis du ser en film som er i for eksempel 60 fps ville du syntes at det hadde virket litt feil/rart fordi du har sett filmer i 24 fps og blitt vant til det.

Sjekk linkene:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mere-exposure_effect
http://www.youtube.com/watch?v=zRP82omMX0g#t=2m45s
Sist endret av Naphat; 7. mars 2014 kl. 20:05.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du er for selvbesvisst.
Man sier ofte at folk "ikke ser seg selv lik ut" på bilder, eller bildet er dårlig, det du mener er å se bra ut mot det å se dårlig ut på bilder er det andre folk ville kallt annerledes.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av freak_freak Vis innlegg
Jeg har kun blitt avbildet med mobilkamera, men jeg synes alle andre enn meg ser bra ut. De er kanskje litt skjeive i trynet men alikevell
Vis hele sitatet...
Fordi du er vant til å se deg selv speilvendt, mens alle andre er riktig vei. Så står dere hele gjengen å ser på gruppebildet å tenker "fy faen, alle andre enn meg ser bra ut jo, vel, untatt Roger-Petter da, for fuck Roger-Petter!"
Dette har jeg tenkt på før faktisk: Ansiktet til de fleste personer er ikke symetrisk; skallen, proporsjonene, og beinstruktur er ofte forskjellig. Det kan godt være aldri så subtilt, eller det kan være ekstremt. Når da vi stirrer på vårt eget tryne hver gang vi er på dass, går forbi vinduer osv. hele tiden, vil hjernene våre si til oss at det faktisk er slik vi ser ut. På bilder derimot vil vi se på oss seil speilvendt, og hjernen oppfatter dette.

Noen som har noen ideer rundt dette?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du er for selvbesvisst.
Man sier ofte at folk "ikke ser seg selv lik ut" på bilder, eller bildet er dårlig, det du mener er å se bra ut mot det å se dårlig ut på bilder er det andre folk ville kallt annerledes.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Om du ser på vennene dines profilbilder på facebook, så ser de vell ikke så annerledes ut irl? ikke vær så negativ, har faktist hørt at folk ser bedre ut irl enn på bilder Et kamera fanger også somregel dårlige øyeblikk der du ikke fulgte helt med, da vil du jo såklart se tard ut.
Sist endret av nattenssønner; 7. mars 2014 kl. 20:13.
Sitat av freak_freak Vis innlegg
Jeg har kun blitt avbildet med mobilkamera, men jeg synes alle andre enn meg ser bra ut. De er kanskje litt skjeive i trynet men alikevell
Vis hele sitatet...
Det er igjen samme grunn som jeg sa over i mitt forrige innlegg. Du er vant til å se dem i riktig perspektiv. Så for deg blir det vanlig å se dem slik. Jeg tror at vennene dine sikkert tenker det samme som deg når de ser seg selv i bilder
Sist endret av Naphat; 7. mars 2014 kl. 20:13.
Sitat av freak_freak Vis innlegg
Er man virkelig styggere enn det man ser i speilet?!
Vis hele sitatet...
"most of us think that we are better than we actually are — not just physically, but in every way."

Så... jada.. du er styggere enn du tror. Men, til gjengeld er alle andre det også.
Fordi i speilet ser du deg selv speilvendt, men på et bilde ser du deg selv som du faktisk ser ut.
Det har mye med hvilke deler av ansiktet du fokuserer på også. Helhetsinntrykket av ansiktet dersom du fokuserer på nesen kan være helt annerledes enn hovedinntrykket av ansiktet dersom du fokuserer på munnen, for eksempel.

Vanskelig å forklare hva jeg mener med "fokuserer" her, i og med at man jo gjerne ser på hele ansiktet, men. Når man ser en person, får man jo dannet et visst hovedinntrykk. Men dersom man er mer bevisst på en annen del av ansiktet enn den man vanligvis fokuserer på, så forandres hele hovedinntrykket fullstendig. Jeg synes dette er veldig interessant. Denne lille forskjellen kan være mer enn nok til å endre inntrykket av en person fra pen til mindre pen, eller omvendt. Og forskjellen er like markant på bilder som live.

Når det er sagt, har jeg litt av samme greien selv. Når jeg ser på filmer av meg selv, så kjenner jeg meg igjen. Men når jeg ser på bilder, så hender det at jeg lurer på hvem faen han løken der er. Som har stjelt klærne mine også.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av freak_freak Vis innlegg
Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Det du ser på som stygt er det veldig stor sjanse for at andre bare synes ser annerledes ut, eller at du ikke ligner deg selv.
Sist endret av Dodecha; 7. mars 2014 kl. 20:37.
Ridder av 1. klasse
Trikset må altså være å stå foran et speil og ta bilde av speilet? Siden bildet da blir speilvendt... Problem løst?
Sist endret av Mchjort; 7. mars 2014 kl. 20:54.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Trikset må altså være å stå foran et speil og ta bilde av speilet? Siden bildet da blir speilvendt... Problem løst?
Vis hele sitatet...
eller bare speilvend bilde?
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Trikset må altså være å stå foran et speil og ta bilde av speilet? Siden bildet da blir speilvendt... Problem løst?
Vis hele sitatet...
For å være helt sikker kan du jo ta et "rett" bilde inn i et speil som speiler et speil av deg og deretter rotere bildet 360 grader for så å vende det 2 ganger i paint. Problem solved
Sist endret av fotonewbie; 8. mars 2014 kl. 00:20.
Redpilled alfahann
Dette kan skyldes lyssetingen på badet. Lys mot den røde enden av spekteret vil som regel gjøre at ansiktet ser langt penere ut enn blått eller hvitt lys. En løsning kan være å legge på såkalte instagramfiltere. Selv bruker jeg filtertypen polaroid for å booste selvtilliten.
Derimot når en alltid er like fordømt stygg på hvert bilde så kan en jo ikke være særlig pen...

og hvorfor ser pene damer like pene ut irl?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Derimot når en alltid er like fordømt stygg på hvert bilde så kan en jo ikke være særlig pen...

og hvorfor ser pene damer like pene ut irl?
Vis hele sitatet...
Du svarte akkurat på ditt eget spørsmål.
Jo men jeg synes jo jeg ser penere ut i virkeligheten
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jo men jeg synes jo jeg ser penere ut i virkeligheten
Vis hele sitatet...
Det er fordi hjernen vistnok får oss til å virke "penere" for oss selv enn det vi er.
Men for å ta eksempelet med pene damer, bare sånn at vi har noe vi liker å tenke på.
De er like pene på bilder som i virkeligheten, det er ikke jeg.
Er vel noe med å være fotogen eller ikke snakker folk om, men er dette egentlig noe med vitenskapelig hold i f.eks synes jeg enkelte andre alltid ser værre ut på bilder enn i virkeligheten (men dette gjelder utvalgte).
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er fordi hjernen vistnok får oss til å virke "penere" for oss selv enn det vi er.
Vis hele sitatet...
Hva er pent?
Jeg har det på samme måten når det kommer til stemmen min.

Når jeg prater med folk høres jeg helt fantastisk ut (ehrm) men når jeg hører stemmen min på lydopptak så høres jeg helt idiotisk ut
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men for å ta eksempelet med pene damer, bare sånn at vi har noe vi liker å tenke på.
De er like pene på bilder som i virkeligheten, det er ikke jeg.
Er vel noe med å være fotogen eller ikke snakker folk om, men er dette egentlig noe med vitenskapelig hold i f.eks synes jeg enkelte andre alltid ser værre ut på bilder enn i virkeligheten (men dette gjelder utvalgte).
Vis hele sitatet...
Jenter bruker sminke. Sminken skjuler akne, gir dem farge, får fram øyna osv. Tror det hr mye å si + at det virker som jenter bruker 10% av livet sitt på å ta bilder av seg selv så de vet hvordan de skal se bra ut på bilder
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jenter bruker sminke. Sminken skjuler akne, gir dem farge, får fram øyna osv. Tror det hr mye å si + at det virker som jenter bruker 10% av livet sitt på å ta bilder av seg selv så de vet hvordan de skal se bra ut på bilder
Vis hele sitatet...
http://m.youtube.com/watch?v=lj5jBhE99sA
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg leser mye rare forklaringer her. Jeg har også følt meg mye styggere på bilder enn i speilet. Grunnen til dette er fordi du ser deg speilvent i et speil, og du er vant med å se deg slik. Tar du bilder ser du deg selv andre veien, og det er uvant!
Har du noen gang prøvd å snu på et bilde du har tatt av deg selv? Slik at det blir speilvent? Da blir man mye penere med en gang!
Jeg tenker at det kanskje kan ha noe med at øynene våre ikke kan fokusere på mer et et bitte lite område på en gang, og at vi derfor ikke ser alt i et speil der vi er "live size" mens vi på et lite bilde ser helheten.. Bare en tanke
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men for å ta eksempelet med pene damer, bare sånn at vi har noe vi liker å tenke på.
De er like pene på bilder som i virkeligheten, det er ikke jeg.
Er vel noe med å være fotogen eller ikke snakker folk om, men er dette egentlig noe med vitenskapelig hold i f.eks synes jeg enkelte andre alltid ser værre ut på bilder enn i virkeligheten (men dette gjelder utvalgte).
Vis hele sitatet...
Dette kan ha noe med hva du er vant med å se eller ikke. Når du ser deg i speilet blir du speilvendt. Derfor er du vant til å se deg speilvendt, og da synes du jo såklart det er sånn du ser fines ut, for det er sånn du pleier å se deg. På bilder blir du plutselig andre veien enn det du er vant med. Og da føler man seg ikke like fin som om du ser deg selv i speilet. Ser du på andres bilder, kan de se helt like ut som i virkeligheten. For det er sånn du er vant til å se dem. Ikke gjennom speilbildet dems.

Men såklart kommer det også an på det du sier om man er fotogen eller ikke. Noen blir bare aldri fin på bilder, mens andre blir alltid like fine.