Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 15373
Hei, freaks.

I denne tråden kan dere gi en anmeldelse av den siste filmen dere så eller bare jakte på filmtips. Ikke anmeld den samme filmen flere ganger, og husk å holde standarden oppe ved å skrive gode, utfyllende innlegg. Sleng gjerne også med en link til IMDB. Dette er noe de fleste setter pris på.

Da begynner jeg.

Du levande (2007) - 7,3 på [COLOR="Red"]IMDB[/COLOR].

Dette er en svart komedie/drama regissert av Roy Andersson. Filmen er svært filosofisk og tar utgangspunkt i enkeltmenneskets eksistens. Den legger vekt på dets frihet til å velge og dets ansvar. Dette er en film som skiller seg ut i mengden. Dramaturgisk sett bryter den også det vanlige mønsteret ved å bruke en helt annen oppbygging enn vanlige filmer. Den inneholder en sammenhengende historie av mange ulike stiliserte uttrykk. Disse skal fortelle noe om medmennesklige forhold. Roy sier i et intervju:

- "Jeg har forsøkt å skape en spennvidde i filmen, gjennom å omtale viktige politiske, sosiale, økonomiske og sosiologiske saker – og i bunnen vise hvor sårbart mennesket er, i alle sjikt og aldrer"

Tags: Eksistensialisme, Ensomhet, Svart komedie, Absurdisme, Fremmedgjøring.

http://www.imdb.com/title/tt0445336/

- Lucy
Den siste filmen jeg så var Jeff, who lives at home.
Jeg hadde ganske høye forventninger til Segel, han gjør meg alltid glad. Men etter bare noen minutter er det én ting som irriterer meg. Av og til er det et bilde av noens ansikt, og kameraet zoomer inn et hakk ganske kjapt. Det fikk flere scener til å se ut som et prosjekt fra VGS.

Ikke at Segel utfordrer seg selv stort skuespillermessig heller, rollen er som vanlig en ca 30 år gammel mann som røyker pot og ikke er på vei noe sted i livet. Dette har man sett før i blandt annet Knocked up og I Love you Man.
Rollen er jo morsom, men jeg klarer ikke å la være å trekke sammenlikningnger til tidligere roller.

Historien er heller ikke veldig komplisert. Jason motar en telefon til feil nummer, ser på det hele som skjebne, og mens det hele blandes sammen med den kyniske og ignorante brorens kjærlighetsliv. Det hele kan vel summeres opp som de fleste andre romantiske komedier. Et par krangler, det skjer noen kjipe greier som setter bulker i samlivet, men på slutten av filmen gjør noen noe drastisk og romantisk for å få motparten til å forstå at kjærligheten var der hele tiden.

Filmen er ganske forutsigbar, untatt noen ganske originale vridninger her og der som reddet noe som kunne vært ganske generisk og gjør det til et mer originalt makkvært.

Sjangeren flyter vel et sted mellom romantisk dramakomedie og stonerflick.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Easy A

Dritfilm. Collegeklisjé/ungdomsfilm som bare er klein og greier. Kanskje bittelitt annerledes enn andre ungdomsfilmer da hovedpersonen har et litt "smart" språk iblant, men det var ikke nok for meg til å gjøre filmen underholdende.
Men jeg forventa ikke annet enn kleine greie heller da, da jeg KUN så den fordi Emma Stone er dritdigg.

http://www.imdb.com/title/tt1282140/
Intouchables

Kjempeoverrasket over hvor bra denne filmen faktisk var. Filmen tar opp temaer som klasseskille, rasisme, eller rett og slett det å dømme folk man egentlig ikke vet noe om. Språket er fransk, men med hardsubs på flere torrents er det ikke verre enn som så. Satt igjen med en veldig feelgood følelse da jeg så den var basert på en virkelig hendelse. Filmen er en dramafilm med komiske innslag nesten hvert tredje minutt. Anbefales på det sterkeste.

http://www.imdb.com/title/tt1675434/

se den så skjønner du hva jeg mener
så en og en halv film i går:

Lockout: http://www.imdb.com/title/tt1592525/

Handler om et høy-sikkerhets fengsel ute i rommet og et Riot som bryter ut der. så ca halve filmen før jeg ikke gadd mere, dårlig skuespill og elendige effekter.

den ene scenen der det var noe biler å greier som kjørte rundt å kræsjet (på jorden dette altså) så ut som noe fra et 10 år gammelt spill.

filmen har bare 6.1 imdb score så kanskje ikke så rart den ikke var så bra :P


-------------------------------------------


Journey 2: the mysterious island
http://www.imdb.com/title/tt1397514/

Denne likte jeg bedre, er egentlig ikke helt min type film men syntes denne var ganske bra, terningkast 4.5 fra min side.


filmen handler om en kid og stefaren hans som legger ut på en reise etter å ha mottatt en kryptert kode fra kiddens bestefar, de hooker opp med blandt annet Luis Guzman (http://www.imdb.com/name/nm0350079/) (som er en skuespiller jeg liker godt


god humor og gode effekter, var noen steder jeg satt å funderte på hvordan de hadde fått til filmtriksingen ^^

har lavere imdb rating en forrige film (5.8), noe som jeg ikke helt forstår men :P


har muligens litt sær filmsmak
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Først vil jeg bare si at jeg nok er en smule anglofil og har hatt en forkjærlighet til britiske filmer helt siden mine øyne første gang fikk gleden av å se "Lock, Stock and Two Smoking Barrels," i herrens år, 1998.

Wild Bill er filmen, som har fått 7,1 på IMDB; http://www.imdb.com/title/tt1795702/ kom ut på kino den 23.mars i år.

Wild Bill er i utgangspunktet et drama, men som alltid i britiske filmer greier de flette inn en god dose humor, samtidig som de greier holder karakterene og historien realistisk. Noe som synes være mangelvare i mange amerikanske klisjeer nå til dags.

Wild Bill er kallenavnet på hovekarakteren som etter 8 år i fengsel slipper ut på prøve. Han kommer ut med intensjonen om å flytte/ flykte til Skottland for å slippe unna sitt gamle miljø da han må holde seg unna trøbbel for ikke å ryke inn igjen. Bill har 2 sønner på henholdsvis 11 og 15 år. Det viser seg når han kommer hjem til dem at moren deres har stukket av med en annen mann og de har klart seg alene en god stund. Eldstemann liker ikke sin far og vil helst ikke ha noe med han å gjøre, men historien tar en annen vending når barnevernet kommer på døra for å sjekke familieforholdene til den nylig løslatte Bill.

Eldste sønnen, Dean, krever da at faren blir værende inntil barnevernet er ute av bildet, hvis ikke vil han gå til politiet og anmelde sin far for salg av dop. Dette tør selvfølgelig ikke Bill ta sjangsen på da han absolutt ikke vil tilbake bak murene igjen. Dette blir selvfølgelig langt fra problemfritt.

Morsom, underholdende, spennende og ikke minst rørende film om en ikke helt A4 familie der man får ta del i deres utfordringer i livet. Mange interessante karakterer og en god historie i bunn gjør dette til en av de bedre filmene jeg har sett på en god stund.
Sist endret av Snemannen; 23. juli 2012 kl. 15:26.
Girls Gone Dead (2012)

En venninegjeng drar på ferie å farens feriehus, på sin første ferie etter college. De blir stalket av en munk med øks som prøver å drepe de.

Værste filmen jeg noen gang har sett. Punktum. Den er bare så latterlig dårlig på alle mulige måter, elendig skuespill, dårlige effekter og bare kødd fra ende til annen. Anbefales ikke..

http://www.imdb.com/title/tt1884318/
ArbeidsledigProletar
Tokyo Sonata - IMDB
(egentlig var det "Jeff who lives at home", men den er jo anmeldt, så filmen jeg så "anmelder" filmen som ble sett før det, Tokyo Sonata. Japansk familiedrama, handler om en far som mister jobben sin og på grunn av skammen forbundet med å miste jobben i den forferdelige "æreskulturen" i Japan, holder han det skjult for familien sin og lever livet som før.

Ikledd dress og med stresskoffert møter han opp på suppekjøkken og Japans ekvivalent til NAV. Der møter han en gammel klassekamerat som har vært i samme situasjon i en lengre stund, han kan allerede fiffige triks som å sette en alarm med ringetonen ett par ganger i timen så det virker som han får telefoner fra jobb, artig detalj.

Igjennom filmen økes mannens frustrasjon over livet og det går utover familien, spesielt den yngste sønnen. Kan vel ikke forklare noe mer av plottet uten å spoile. En ganske mørk og depressiv film som gir et innblikk i Japans knallharde æreskultur og familiestruktur.

En god film, men ikke noe du setter på på lørdagskveld om du skal kose deg og være i "feelgood mode".
Sist endret av Batabusa; 23. juli 2012 kl. 16:25. Grunn: fikseogpynte
The Amazing Spider-man 3D
Dette var en helt ny film, den hadde ingenting å gjøre med de andre spider-man filmene som har vært ute før denne. Det hele begynner med at "Peter" blir bitt av en edderkopp når han prøver å finne ut hva som skjedde med faren. Ender som vanlig opp med at han kan klatre og skal hjelpe andre i nød. Selve filmen var ganske komisk til tidene og det var flere ganger kinosalen brøt litt smått ut i latter, filmen var bra laget. Tror ikke jeg skal si så mye mer nå

Dette er en film jeg gjerne ville anbefalt men jeg ble skuffet når den ikke hadde noe å gjøre med de tidligere Spider-Man filmene.
Terningkast: 5
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein anmeldelse er ikkje ei oppsummering på ei setning. Det er litt meir enn som så. Innlegg av den typen som får plass på filmplakater blir sletta.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
[COLOR="Purple"]The Imaginarium of Doctor Parnassus[/COLOR]
http://www.imdb.com/title/tt1054606/
http://i45.tinypic.com/315xvtu.jpg

Et omreisende sirkus gir publikum en uventet reise inn i "Imaginarium", en fantasiverden styrt at sinnet til Doctor Parnassus. Et sted der alle drømmer blir oppfylt. De får så valget mellom lys og lykke eller mørket og dysterhet. Men Dr Parnassus bærer på en hemmelighet. Han har inngått en pakt med djevelen, Mr.Nick. Når hans førstefødte datter, Valentina, fyller seksten vil hun automatisk tilhøre Mr.Nick. Tiden er knapp, og Parnassus inngår et nytt veddemål med Mr.Nick. Den som forfører de fem første sjelene i "Imaginarium" vil vinne hans datter. Denne filmen skildrer det underbevisste sjeleliv og drømmeverdenen på vakkert, fargesprakende vis.

Tags: Fantasy, Adventure, Surreal, Mystery, Magic, Imaginary

Med: Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Terry Gilliam og Lily Cole.

6,9 på [COLOR="Red"]IMDB[/COLOR], Terning kast 7 fra meg.
Sist endret av Lucy In The Sky; 26. juli 2012 kl. 13:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
The italian job.
6.9/10 på IMDB.
Handler om en gjeng som gjør sitt siste brekk noensinne, hvor de stjeler en safe med gull verdt 35 millioner dollar, fordelt på 5-6 mann. De har planlagt boostet lenge, og får det til helt perfekt. Men når de endelig får gullet for seg selv og skal frakte det langt avgårde, viser det seg at en i gjengen har andre planer. Han stjeler gullet og dreper den eldste i gjengen. Mark Wahlberg, som jeg personlig liker ganske godt, tar opp jakten på tyven sammen med dattera til den gamle.

Jeg likte filmen, med biljakter og morsomme løsninger, og Left Ear sin historie var knallbra. Men dessverre var den ikke noen kjempefilm, man kunne veldig enkelt se for seg hva som skjedde videre. Filmen ender med at de gode vinner, og hovedpersonen får dama. Klisje. Skuespillet er så som så.

Terningkast 4 av 6.
Crank: High Voltage.

Denne går nesten ut på det samme som originalen, bare han denne gang får en hjertetransplantasjon og får et falskt, elektrisk hjerte istedenfor sitt eget. Filmen er som 1'eren veldig glad i slåssing og skyting, og er helt ok standard med tanke på skuespiller-prestasjoner.

Filmen har 6.2/10 på IMDB, men er personlig mer en middels glad i den britiske Jason Statham som har hovedrollen, så filmen var generelt sett god.

PS: Chev Chellios som Jason Statham spiller, har regelmessige raserianfall både i Crank og Crank: High Voltage, så enhver som liker denne skuespilleren burde få med seg disse filmene.
The Innkeepers

Ganske bra film, går utpå at det er en som har drept seg selv på ett hotell. 100 år seinere skal det legges ned. Den siste uken skjer mange rare ting og de ansatte prøver å leite etter spøkelser. Spesielt Madison O' Malley (Hun som tok selvmord seg.) Hun drepte seg selv fordi kjæresten hadde gjort det slutt med henne dagen de skulle gifte seg. Skal ikke spoile noe mer av filmen, men den var kjempebra! Pissa nesten i buksa :-)

Terningkast: 5 av 6
[CENTER]Project X

Sett 3 ganger og går aldri lei, må sees hvis du ikke har sett den.
http://filmint.nu/wp-content/uploads/2012/06/49380517.jpg

Filmen handler om en gutt som skal være alene hjemme en helg og har bursdag da, vennene hans arrangerer en fest hos han og ryktet blir spredt fort. Det dukker opp 2-3 tusen folk og festen går helt amok, en bursdag han sent vil glemme. Masse humor og spenning, beste soundtrack jeg har hørt i en film også.

Terningkast 6[/CENTER]
Sist endret av random71455; 21. september 2012 kl. 20:27.
Bernie

Bernie (Jack Black) er en gravferdarrangør (går det an å si? ) med et øye for detaljer. Når han etterhvert blir god venn med landsbyens rikeste og mest krevende enke, får han masse å ta hendene i. Til slutt greier han ikke mer, og dreper enken i et raserianfall. Han innser straks at dette ikke var noen god idé, så han jobber hardt for å skape illusjonen om at hun er i live.

I denne filmen spiller Jack Black på en måte jeg ikke har sett han spille i noen andre filmer. Han har gått vekk fra den rockete musikeren vi er vant med, og gjør en glimrende jobb som den forsiktige og pyntelige Bernie. Shirley MacLaine gjør også en veldig god jobb som den storkrevende Majorie, mens Matthew McConaughey cruiser med høy kvalitet gjennom rollen som landsbyens sheriff Danny Buck.

Forøvrig må jeg si at dette er en ganske spesiell film, og er kanskje mest egnet for et modent publikum (om Project X er århundrets film for deg, er det ikke sikkert dette er filmen for deg). Men om den faller i smak, smaker den fantastisk.

[COLOR="Red"]Terningkast: 6[/COLOR]

PS: Filmen er basert på en ekte historie!
Sitat av random71455 Vis innlegg
Project X

SNIP
Vis hele sitatet...
Seriøst? Var helt okei underholdning å se dumme drittunger drite seg loddrett ut, men ellers manglet jo filmen ALT! Det var cirka ingen historie, ingen "mål" de skulle oppnå, ingen moral. Absolutt ingenting. Det virket nesten som om de bare prøvde å "sjokkere" oss med hvor sykt det som skjedde egentlig var, og ingenting annet.

Men at du sier at filmen har det beste soundtracket du har hørt i en film viser jo at du virkelig ikke har peiling. Soundtracket var jo basically bare random crappy rap og dansemusikk.

Forstår at kanskje DU syntes at filmen fortjente en sekser, men når man skal anmelde en film burde man alltid stoppe opp og tenke om det egentlig er kvalitet eller ikke.

Jeg ville gitt filmen en 3'er. Dette pga at den treffer målgruppen godt, og er helt ok underholdning hvis man ikke finner annet.
Sist endret av Dongerino; 22. september 2012 kl. 05:33.
Lolita

Filmen handler om en godt voksen mann som forelsker seg i en 14 år gammel jente. Det utvikles ganske kjapt et forhold mellom de to og komplikasjoner oppstår naturligvis.

Kanskje en av Stanley Kubricks litt mindre kjente filmer, men fortsatt en veldig interessant og underholdende film. Fabelaktig skuespill av bl.a Peter Seller.

Karakter: 7,5 av 10
Batman: The Dark Night Rises

God film, mye pene effekter, god story, og med det tristeste øyeblikket i film jeg har sett (for some reason), nemlig da Alfred gråter. (De som har sett filmen skjønner det)

Av meg får den er 4.5/6, mister litt pga. både jeg og personen jeg så den med gikk litt.... "Hvorfor ikke gjøre det fra starten?" på slutten.
Snabba Cash

124 svenske minutter med thrillerdrama. Hovedpersonen i denne filmen er student og lever et dobbeltliv. Den ene siden hans krever mye cash, status, fine klær osv. for å passe inn. På den andre siden ser vi han som en av gutta som befinner seg på feil side av loven. Tilbudet om snabba cash dukker opp, og ender i en enormt spennende film. Klasseskiller og gangstermiljø er noe av det man møter i denne filmen. En ung svensk gutt som ikke helt vet hvor han hører hjemme. Sjalusi og dolking i ryggen.

Generellt stabilt skuespill gjennom hele filmen. Denne er absolutt vært en titt.
Imdb gir denne 6,5.

Fra meg får den en 7-er.

http://3.bp.blogspot.com/-EnbzcH37Uxo/UECSJJieHKI/AAAAAAAAD_o/N6b4fR52Sr8/s1600/Snabba+Cash+515x340.jpg
[Center]The raid: Redemption.
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTgxODQyNTY0MV5BMl5BanBnXkFtZTcwMjMwMjU0Nw@@._V1._SY317_CR0,0,214,317_.jpg[/Center]

Director og writer: Gareth Evans.

En Indonesisk film med en engelsktalende director. Så man får førsteklasses indonesisk action (dvs. kampsport på høyt nivå) med kvaliteten fra hollywood! Dette er altså ikke noe amatørfilm fra Indonesia.

Handling: En gangster/mafiaboss har etablert seg og alle sine uhyggelige venner i en svær høyblokk, hvor korrupsjon og makt gjør at ingen kan stoppe han. En mann i politiet leder et Swat-team for å ta livet av denne gangsteren en gang for alle...

Dette er en film med action uten like. Ingen dyp histore, men hardbarkede slagsmål og mye blod. Til tross for dette er filmen bedre enn det man tenker ved første øyekast. Med kun Indonesiske skuespillere og en setting i selve Indonesia får man en veldig autentisk følelse.

Anbefales!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Soul Kitchen
Jeg husker å ha bitt meg merke i denne tilmtittelen for noen år siden, og tenkte da umiddelbart at den hadde noe med The Doors-låta med samme navn å gjøre. Da jeg på lørdag igjen kom over filmen i butikken, innså jeg at det ikke var tilfelle, men fikk likevel en positiv overraskelse da jeg så hvem som hadde regissert filmen. Regissør Fatih Akin er nok mer kjent for bl.a. Gegen die Wand (Mot veggen) og Auf der anderen Seite (Den andre siden), som begge på sitt vis tar skildrer sterke historier fra det tyrkiske miljøet i Tyskland.

Soul Kitchen skiller seg tydelig fra de to andre nevnte filmene av samme regissør - dette er komedie, og en typisk feelgood-film. Tyrkerne er forøvrig byttet ut med grekere, og innvandrerperspektivet har ikke samme fokus her som i de to andre filmene jeg har nevnt. Vi møter Zinos som driver en shabby restaurant (kan dere gjette navnet?), og broren Ilias, som er på permisjon fra fengselet. En eksentrisk gourmetkokk, Zinos ønske om å reise etter kjæresten til Shanghai, en sleip eiendomsutvikler og den spilleglade Ilias' forsøk på å drive restauranten er ellers viktige ingredienser i filmen.

Alt i alt en meget god og fargerik film, rett og slett en strålende tysk komedie. Anbefales!

Sitat av Boo-Boo
En Indonesisk film med en engelsktalende director. Så man får førsteklasses indonesisk action (dvs. kampsport på høyt nivå) med kvaliteten fra hollywood! Dette er altså ikke noe amatørfilm fra Indonesia.
Vis hele sitatet...
Må bare kommentere dette. Mener du virkelig at regissørens språkkunnskaper har noe å si for filmen? Eller at alle Hollywood-produksjoner oser av kvalitet? Ærlig talt, Indonesia er et stort land med nesten 250 millioner innbyggere, tror du ikke de klarer å produsere vel så bra film der som i USA eller et hvilket som helst annet land? Har du sett mange andre indonesiske filmer eller, siden du åpenbart hinter om at andre filmer derfra er "amatørfilmer"?
[/quote]må bare kommentere dette. Mener du virkelig at regissørens språkkunnskaper har noe å si for filmen? Eller at alle Hollywood-produksjoner oser av kvalitet? Ærlig talt, Indonesia er et stort land med nesten 250 millioner innbyggere, tror du ikke de klarer å produsere vel så bra film der som i USA eller et hvilket som helst annet land? Har du sett mange andre indonesiske filmer eller, siden du åpenbart hinter om at andre filmer derfra er "amatørfilmer"?[/quote]

Tja, noen ganger ser jeg filmen pga at regissøren er jøde...
Sist endret av hermando; 7. oktober 2012 kl. 15:09.
Moonrise Kingdom


Filmen handler om en ung gutt og ei ung jente som sammen bestemmer seg for å flykte og leve livets glade dager i telt. Ikke så simpelt som de hadde forventet.

Dette er en film utenom det vanlige. Stemningen er lavmelt. Her er det ikke mye action og spektakulære scener, men heller lite lyd og filming gjort med filter for å sørge for et rustikk preg på det hele. Estetikken er episk. Detaljene i omgivelse, filming og rekvisitta er et studie i seg selv. Selv om det er de to hovedpersonene som i utgangspunktet fremstår som litt rare oppdager man raskt at de strengt tatt er to nydelige mennesker omgitt av rablende gale voksne. Og barn.

Se også opp for verdens feteste trehytte og verdens drøyeste dansescene på stranda.

Se den i dag!
The Passion of the Christ

Har aldri sett den før. Husker den fikk mye omtale i media tilbake i 2004 da den ble lansert. Folk som døde av sjokk mens de så den osv.
Filmen viser de tolv siste timene før Jesu korsfestelse. Alle dialogene er på latin og arameisk, noe som gjør hele opplevelsen veldig troverdig.

Det er ingen tvil om at det er en veldig voldelig og sterk film. Jesus piskes, tortureres og bankes opp gjennom hele filmen. Det spares ikke på blod og gørr. Det er til tider vondt å se på, man vrir seg litt i stolen for hvert slag jesus må ta i mot.
Men det gir jo mening, ikke sant? Historien om korsfestelsen var brutal.
I bibelen står det at jesus ikke var menneskelig gjenkjennbar etter all volden, men det hadde kanskje blitt litt for mye.

Alt i alt en veldig sterk film som anbefales, kristen, muslim, buddhist, ateist, det spiller ingen rolle. Det er en historie for alle, med en god menneskelig moral. Må innrømme at jeg gråt under filmen, og jeg er ikke religiøs.

Gir den en 7/10

http://i74.photobucket.com/albums/i277/REIDARHS/MV5BMTY2NDY5NDAwMV5BMl5BanBnXkFtZTcwMTcwMDUyMQ_V1_SY317_.jpg
Sist endret av Needle; 8. oktober 2012 kl. 22:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Har hatt en hektisk hverdag i det siste. Beklager for laber oppdatering av tråden. Her kommer mitt bidrag!

[COLOR="Purple"]Kynodontas/Dogtooth (2009)[/COLOR]

Enkelt og greit handler denne filmen om tre tenåringer som lever totalt isolert fra omverdenen i familiens oppholdssted. De tilbringer dagene med å høre på hjemmelagde opptak som gir dem stadig nye ord i vokabularet. Alle fremmede ord som sniker seg inn fra et annet sted enn familien får en ny betydning. For eksempel, "zombier", blir til velduftende blomster og "sex" blir rett og slett noe sånt som en lampeskjerm. Disse ungdommene blir totalt hjernevasket av deres kontrollerende foreldre, og kunne like gjerne vært fra en helt annen planet. Dette er et forstyrrende møte med en totalt absurd dysfunksjonell familie. På utsiden lurer enhver fare! Det finnes menneskeetende katter, og et fly er som å se en UFO eller en rosa apekatt. Den eneste som får forlate familiens bolig er faren, som jobber på fabrikk. Idealet er fullstendig lydighet, og det er konkurranse en konstant konkurranse mellom søsknene for å belønnes. Den eneste som får slippe inn i huset er en kvinne som blir betalt for å tilfredsstille sønnens behov. Etter hvert blir hun den som forstyrrer balansen i familien. Bland dette med absurd psykologisk terror, incest og en katt som blir drept med en hakesaks. Filmen er etter min mening veldig orginal, og har mange flotte kontraster. Men den etterlater deg med flere spørsmål enn svar. Da jeg så slutten var jeg i grunnen meget forvirret.

http://i46.tinypic.com/bhftkw.jpg

Den er gresk, og sjanger er drama.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det noen som har sett den siste filmen til Roy Andersson: "En duva satt på en gren..."?

Jeg likte veldig godt "Sanger fra andre etasje", og "Du levande" syns jeg var helt fantastisk - kan se den igjen og igjen - men "En duva satt på en gren..." fattet jeg imidlertid ingenting av.

Det begynte lovende med den "Jag kan ta ølen"-sekvensen, men utover i filmen blei dette så merkelig så jeg, og mange andre i salen, bare håpet det ikke var så lenge igjen. Mange av scenene kunne jeg rett og slett ikke begripe humoren i, deriblant dette med Karl den tolvte.

Skulle vært interessant med tilbakemeldinger fra noen som har sett den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Såg denne filmen hin dagen, så tenkte jeg sku prøve meg på å skrive en omtale,
noe som ikke er min sterke side, men prøver no!


[COLOR="Purple"]Spring Breakers[/COLOR] (2012)

Imdb 5,3

Min vurdering: 7/10

Skuespillere: James Franco, Vanessa Hudgens, Selena Gomes, Gucci Mane


Kort fortalt handler filmen om fire venninner som drømmer om spring break,
de raner en cafe(tror jeg det var) så de får penger til å dra.
De drar på spring break der de fester, danser, tar narkotika,
og ender opp med å bli arrestert, men deretter å bli kausjonert ut av en våpen -og dopdealer som heter Alien.
Han forelsker seg i jentene, og etter at hun ene reiser hjem,
innleder de tre venninnen og Alien et twisted kjærlighetsforhold, og de blir dradd inn i verdenen til Alien.


Før jeg såg filmen tenkte jeg at den kom til å være kjempecheesy,
med tanke på tittelen, og hvem som spiller i den, og det at det er en ungdomsfilm, eller, den handler vertfall om ungdommer.
Og cheesy er den også på mange måter.
Noen av scenene blir så dumme at de er bra, som f.eks en scene der Alien(James Franco)
sitter å spiller piano og synger Everytime av Britney Spears,
noe som er latterlig, men det er en spesiell stemning over hele filmen som gjøre at det blir bra fordi om.
Hele filmen var utrolig spesielt laget,
den var ikke filmet med samme vinkling som vanlige filmer, og den hadde ikke replikker og dialoger som i vanlige filmer.
Den var nesten bare som et langt dikt, og hadde en slags drømme/extacy feeling over seg.
Med samme musikk som spilte så og si i ett langt stykke, og replikkene var enkle setninger og ord som ble gjenntatt.


Dette er ikke en film for de som liker god dialog og dyp handling,
men hvis man liker movieart, litt spesielle filmer, og temaer som dop, sex, o.l så sjekk den ut.
Selvom filmen ikke har fått så god score på imdb, og mye negativ omtale,
må jeg si jeg likte den ganske godt, den fikk meg til å ville være ung, 18 og ansvarsløs igjen.

Og jeg fikk lyst på extacy etter å ha sett den, men det er egentlig ikke relevant
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Der Untergang.

Jeg anser denne filmen som perfeksjon. Etter å ha sett den går jeg stadig å tenker over visse scener. Jeg føler at stemningen i filmen enda sitter litt i meg. Det overrasker meg at denne filmen ikke er på den berømte topp 100-lista til IMBD, men at Schindlers Liste er det. Kanskje fordi de snakker tysk i denne, noe jeg forresten foretrekker sterkt for troverdighetens skyld.

Nesten alle bør se dette mesterverket.
Big Hero 6

En perfeksjon av Walt Disney, dette er en animert film der vi møter brødrene Hiro, Tadashi og den roboten Baymax. Hiro er et vidunderbarn som lever for teknologi og robotkjemping. Broren hans misliker dette svært mye og prøver og dra han vekk fra dette farlige og ulovelige miljøet. Han prøver og overbevise han ved å ta han med til skolen sin der Hiro får hvordan en teknoligsk skole ser ut og er.

Her møter vi vennen til Tadashi og oppfinnelse deres. Han forelsker seg med engang og bestemmer seg for at han MÅ komme inn på den skolen. Han lager en oppfinnelse som gjør at han kommer inn på skolen, men alt ender brått når salen der han viste frem sin oppfinnelse går opp i flammer. De kommer seg ut, men broren bestemmer seg for å løpe inn igjen for å redde professoren sin, kort etter eksploderer hele bygget.

Der er nå vi får møte Baymax sikkelig. Selvom han er en stor rund robot laget av broren for å hjelpe syke folk tar han av seg Hiro gjennom deprisjonen. Han blir en venn for Hiro som alltid er der og passer på han som broren han en gang hadde. Når han føler seg deprimert trøster han Hiro, når han trenger hjelp får han hjelp. Hele tiden gjennomføres dette med humor og morsomheter gjennom veien.

Denne filmen gir deg en sikkelig god følelse og kan bringe fram noen tårer hvis du er en slik person. Dette er garantert noe for seg selv og jeg anbefaler alle til å se den, selvom de tviler, tvil ikke min venn.
Det er ikke uten grunn den har vunnet 1 Oscar og har en 8 av 10 på IMDB, personlig vurdering: 9 av 10

http://www.imdb.com/title/tt2245084/?ref_=nv_sr_1
God når det gjelder
Carmex's Avatar
The Unbelivers
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BNjY5ODU0MzU3Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNzk0OTgxOQ@@._V1_SX214_AL_.jpg
Richard Dawkins og Lawrence Krauss reiser rundt i verden og taler religion i mot.
Interessant å se reaksjoner, ikke minst diskusjonen mellom Dawkins og cardinalen av Sydney.

Filmen er å finne på Netflix, anbefales!
Kingsman: The Secret Service

Overraskende bra film. Har en av de beste action scenene jeg har sett på flere år, som involverer Colin Firth, en kirke og Free Bird. Resten av filmen lever ikke helt opp til nevnte høydepunktet, men fortsatt en morsmom tvist på spionfilmer.
Sitat av Carne Vis innlegg
Kingsman: The Secret Service

Overraskende bra film. Har en av de beste action scenene jeg har sett på flere år, som involverer Colin Firth, en kirke og Free Bird. Resten av filmen lever ikke helt opp til nevnte høydepunktet, men fortsatt en morsmom tvist på spionfilmer.
Vis hele sitatet...
Denne filmen havnet på min topp 3 liste av beste filmer noen sinne. Denne filmen hadde alt. Den gjorde narr av typisk hollywood filmer (noe jeg hater, fordi det er så lett å se hva som skjer), den hadde ingen grenser og best av alt Samuel L. Jackson spilte den beste karakteren på lenge.
Sist endret av Xernox; 28. februar 2015 kl. 00:06.
The Mortal Instruments: City of Bones - http://www.imdb.com/title/tt1538403/

Jeg har ikke lest bok serien som filmen hører til, men de som har det syntes kanskje at filmen var bra - det gjorde jeg absolutt ikke. Denne har gått på utallige fantasy-klisjer, og inneholder alt fra dårlig animerte "demoner" til en 15 år gammel jente som løper gjennom New York's gater i halvparten av filmen (Høres ikke det kjent ut?).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nightcrawler (2014) 8.0 i rating på IMDB.

Jake Gyllenhaal spiller i denne mørke thrilleren en arbeidsledig småkjeltring på jakt etter raske penger. Til tross for manglende (formell) utdanning ender han opp i mediebransjen; nærmere bestemt som freelance journalist som håper på å filme ymse galskap han kan selge videre. Han inngår et samarbeid med en lokal nyhetskanal og klarer ved hjelp av manglende hemninger/moral å tjene gode penger på forretningsideen sin.

Alt i alt må jeg si dette var en av de beste filmene jeg har sett på en stund. En nydelig satirisk parodi på hvordan amerikanske tv-nyheter strekker seg langt for å oppnå seertall. Jeg må ærlig innrømme at jeg er usikker på om jeg har sett så mange andre filmer med Gyllenhaal, men utfra hvordan han spiller i denne filmen kan jeg ikke skjønne annet enn at han må være en meget kompetent skuespiller.
▼ ... over en måned senere ... ▼
The Big Boss (Mandarin Táng Shān Dà Xiōng)

Dette var den første storproduksjonen til Bruce Lee, og en umiddelbar favoritt hos meg personlig.

http://bildr.no/image/SnF0UUs3.jpeg

Bruce reiser som Cheng Chao-an over til Thailand fra fastlandet Kina for å bo og
komme seg i arbeid med fetterne som jobber på en isblokkfabrikk.
Han har også lovet moren at han skal slutte å havne i så mye bråk.
Underveis dukker det så klart opp noe forsøk på trøbbel og hva annet kan Cheng gjøre?...

Moren har det vel kanskje best uvitende. Det virker uungåelig. Det skjer: Klassisk Bruce Lee-opptreden, -positur, *energi, >slag, ^spark, =krigshyl! Helt blodlættis, når Mesteren er på ferde. Alltid kløktig og snar til å tenke handlingssituasjonen sjakk matt før motstanderen allerede har tenkt seg sin andre tankerekke. Du vet du blir underholdt.

Det hele som forløper seg føler jeg har et "Visitor Q"-syndrom ved seg. Bruce Lee dukker opp. Det skjer. Visitor Q er en film også, som jeg anbefaler, selv om sjangeren er en helt annen. Der er det mer som det uunngåelige trer frem fra skyggenes dvale. Bare ending-sangen er verdt det hele, men jeg tok med meg en del fra filmen også.

The Big Boss-vurdering: Personlig favoritt.

Klikk på smileyen for sangen.
Ha god filmlyst!
Sist endret av Tawon; 28. april 2015 kl. 04:27.