Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3331
Okei nå har jeg googla litt rundt det her og får kun treff på at man ikke må finne på å ringe opp tilsynelatende norske tlfnr (+47) som ser vanlige ut, men som har 9 siffer istedetfor 8.

Nå er det et sånt nr som driver å ringer meg og jeg får noia. For nav f.eks har av og til ringt fra merkelige nr og jeg har fått kjeft fra etater fordi jeg ikke tar tlf når dem ringer. Noen ringer fra skjult nr også.

Men er det safe og ikke ta tlf fra dette nr? Bare å blokkere? Er som sagt redd for at det faktisk er noen seriøse som prøver å få tak ì meg, men redd for at det kan bli dyrt hvis jeg ender opp med å ta tlf og det er noe buff
Sist endret av Ab083351; 15. februar 2022 kl. 14:14.
Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre men her har jeg sånn fin blokkeringsfunksjon til sånt.
NAV ringer alltid fra 55xxxxx.
Dette hadde jeg ikke brydd meg mer om enn å blokkere.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre men her har jeg sånn fin blokkeringsfunksjon til sånt.
NAV ringer alltid fra 55xxxxx.
Dette hadde jeg ikke brydd meg mer om enn å blokkere.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skal blokkere men bare kjipt hvis det faktisk ikke er scam men noen som faktisk må ha tak i meg. For de hR ringt ganske intenst i dag og de ringer også lenge. Ikke bare et ring og så legger dem på, det ringes lenge. Jeg får så Noia av sånt
Norske nummer er kun på 3. 5. 6. eller 8 siffer. Aldri noe annet.

Dough, ringer NAV alltid fra Vestlandet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Norske nummer er kun på 3. 5. 6. eller 8 siffer. Aldri noe annet.

Dough, ringer NAV alltid fra Vestlandet?
Vis hele sitatet...
Eller 12.

Det koster ikkje penger å ta telefonen. Det er eventuelt det å ringe opp som koster penger. Du kan mao ta telefonen trygt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Norske nummer er kun på 3. 5. 6. eller 8 siffer. Aldri noe annet.

Dough, ringer NAV alltid fra Vestlandet?
Vis hele sitatet...
Ringer du alltid til Vestlandet når du ringer NAV?

Ja. NAV har "sentralbordnummer" 55553333. beklager jeg ikke slo det opp korrekt med en gang.

Det samme nummeret er det jeg har blitt oppringt fra hvis jeg ikke har fått beskjed om annet.
Opplevde det samme forrigår, ringte meg sikkert 10 ganger på rad nonstop, er scammere altså, de vil at du skal ta tlf for så legge på så du skal ringe de opp igjen å tjene penger på deg
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eller 12.

Det koster ikkje penger å ta telefonen. Det er eventuelt det å ringe opp som koster penger. Du kan mao ta telefonen trygt.
Vis hele sitatet...
Hvor sikker er du på at det ikke koster penger hvis jeg tar tlf?
Jeg tror jeg må prøve å ta tlf en gang før jeg blokkerer i tilfelle det er noen ærlige og redelige
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Hvor sikker er du på at det ikke koster penger hvis jeg tar tlf?
Jeg tror jeg må prøve å ta tlf en gang før jeg blokkerer i tilfelle det er noen ærlige og redelige
Vis hele sitatet...
Fordi de kan ikke ta betalt (så vidt jeg) vet den veien. Trikset er da å få deg til å ringe opp igjen og da kan det være at taksten er veldig høy.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Hvor sikker er du på at det ikke koster penger hvis jeg tar tlf?
Jeg tror jeg må prøve å ta tlf en gang før jeg blokkerer i tilfelle det er noen ærlige og redelige
Vis hele sitatet...
Norge og Nigeria sier jeg bare, folk vil bedras.

Det er ukentlig avisoppslag med disse. Og enda verre er de med 8 siffer.
Telenor gjør en stor jobb med å stoppe de.


Stopper 900.000 anrop i uka.


Blokkert 1.2 mill SMS på et døgn..

Osv osv.. Lykke til, ref. mitt første innlegg om blokkering.
Sist endret av Dough; 15. februar 2022 kl. 16:03.
Okei nå tok jeg tlf og en robot stemme sa på engelsk at kortoppl mine er blitt misbrukt, for mer info trykk 1. Jeg la på og blocket.
Men nå ser jeg på anropslista at de har jo ringt fra typ 5 nesten like nr. Blir vel sikkert aldri kvitt de nå selv om jeg blokker alle. Fy faen for noe slitsomt dritt
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Okei nå tok jeg tlf og en robot stemme sa på engelsk at kortoppl mine er blitt misbrukt, for mer info trykk 1. Jeg la på og blocket.
Men nå ser jeg på anropslista at de har jo ringt fra typ 5 nesten like nr. Blir vel sikkert aldri kvitt de nå selv om jeg blokker alle. Fy faen for noe slitsomt dritt
Vis hele sitatet...

Aldri bli med i konkurranser eller putt inn nr ditt til noen du ikke vil skal ringe deg.

https://www.telia.no/magasinet/tips/...indel-var-obs/


De aller fleste operatører og leverandører i dag har systemer som skal blokkere disse forøvrig.

Man kan også gjøre som du gjør å blokkere nr. men som du selv har opplevd så bruker de mange forskjellige nummere eller later som de ringer fra et annet nr
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eller 12.

Det koster ikkje penger å ta telefonen. Det er eventuelt det å ringe opp som koster penger. Du kan mao ta telefonen trygt.
Vis hele sitatet...
Okay, Hva slags norsk nummer har 12 siffer? Og jeg regner ikke med utlandsprefiks i nummeret.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Okay, Hva slags norsk nummer har 12 siffer? Og jeg regner ikke med utlandsprefiks i nummeret.
Vis hele sitatet...
Har du ikke vært lenge nok på freak til å vite at vidarlo er en oppegående kar? Eller vil du bare ha et eksempel for å mette nysjerrigheten din?

https://www.nkom.no/telefoni-og-tele...e-telefonnumre

Det tok meg under 5 sekunder å finne ut av dette. Internettet er større en bare freak min venn (:
Sist endret av Superspurv; 15. februar 2022 kl. 18:47.
*slett*
Sist endret av Dough; 15. februar 2022 kl. 20:09.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Har du ikke vært lenge nok på freak til å vite at vidarlo er en oppegående kar? Eller vil du bare ha et eksempel for å mette nysjerrigheten din?

https://www.nkom.no/telefoni-og-tele...e-telefonnumre

Det tok meg under 5 sekunder å finne ut av dette. Internettet er større en bare freak min venn (:
Vis hele sitatet...
Dette var nytt for meg, har faktisk ikke hørt om det tidligere. Men leser du artikkelen, ser du at det gjeller data-trafikk, og ikke tale. Så vidt jeg forstår det da. Spørs det hva dem mener med at tvilling-SIM-kort skal bruke 12-sif nummer. Uansett endrer det ikke på spørsmålet til TS, det er ikke 9-sifrete nummer i Norge.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Dette var nytt for meg, har faktisk ikke hørt om det tidligere. Men leser du artikkelen, ser du at det gjeller data-trafikk, og ikke tale. Så vidt jeg forstår det da. Spørs det hva dem mener med at tvilling-SIM-kort skal bruke 12-sif nummer. Uansett endrer det ikke på spørsmålet til TS, det er ikke 9-sifrete nummer i Norge.
Vis hele sitatet...
Tvilling er en jalla hjemmesnekk-tjeneste, som i praksis er et eget telefonnummer samtalen settes videre til samtidig som den også går til hovednummeret. Pga dette må hvert tvillingkort ha et eget, unikt GSM, men siden dette "aldri" vises trenger vi ikke bruke av de 8-sifrede nummerseriene, og kan bruke 12-sifret GSM.

I praksis kan du oppleve at tvillingkortets nummer vises i noen særtilfeller. Mobilt bredbånd og M2M-abonnememt tildeles normalt også 12-sifrede serier, da det finnes jævlig mange sånne enheter(tenk hver eneste betalingsautomat i hver butikk osv)

For å svare på TS sitt spm så er det ingen legitim bruk av 9-sifrede serier i Norge, og dette er bare scammerne sitt nyeste forsøk på å omgå blokkering fra operatørene. Anbefaler å ikke svare eller avslå anropet, og heller bare la det ringe til de gir seg. Aldri finn på å ringe de opp.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Okei nå tok jeg tlf og en robot stemme sa på engelsk at kortoppl mine er blitt misbrukt, for mer info trykk 1. Jeg la på og blocket.
Men nå ser jeg på anropslista at de har jo ringt fra typ 5 nesten like nr. Blir vel sikkert aldri kvitt de nå selv om jeg blokker alle. Fy faen for noe slitsomt dritt
Vis hele sitatet...

Jeg ble ringt av samme +47 9siffer telefonnummer med samme automatiske melding tirsdag ettermiddag. Stresser sjeldent med å ta disse telefonene, gjelder å ikke si ett ord inn i røret
"Flere kontaktes per telefon av falsk politi. Man blir bedt om å oppgi personnummer eller taste 1. Nummeret det tinges fra startet med +47 og inneholder ni siffer."
Greien med svindeltelefonene såvidt jeg har fått med meg er ikke at det er farlig å svare telefonen, men at hvis du ringer tilbake igjen så koster det deg penger som hvis du hadde ringt et 815 nr. Det er det de prøver å fremprovosere ved å bare la det ringe to ring for eksempel eller ved å legge på å late som det blir brutt så fort du svarer. Eller så utgir de seg for å være bank eller Microsoft og prøver å få bankIDen. Å bare svare telefonen i seg selv koster deg ingenting.

Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Okei nå tok jeg tlf og en robot stemme sa på engelsk at kortoppl mine er blitt misbrukt, for mer info trykk 1. Jeg la på og blocket.
Men nå ser jeg på anropslista at de har jo ringt fra typ 5 nesten like nr. Blir vel sikkert aldri kvitt de nå selv om jeg blokker alle. Fy faen for noe slitsomt dritt
Vis hele sitatet...
Ja det er scam. Her skal de ha deg til å trykke 1 så du kommer til en falsk kundebehandler som spør deg om innloggingsopplysninger for å stoppe uautorisert pengeoverføring fra kontoen din fiktive svindlere liksom prøver å ta fra deg. De spiller på frykt for at folk ikke skal rekke å nøle og de egentlige svindlerne er de som utgir seg for å hjelpe deg. Bra du la på, de gir seg med å ringe etterhvert!
Sist endret av celtseus; 16. februar 2022 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tar aldri tlf til ukjente nr. De som kjenner meg vet dette og sender en melding først hvis de ringer fra et nr jeg ikke har lagra.