Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1441
Hei,

Er det mulig å bli kvitt denne flekken (Kaffe) uten å måtte pusse hele bordet?
Har prøvd det meste av tradisjonelle rengjøringsmidler uten hell.

Hvis det må pusses, skal jeg da bruke sandpapir? da må det vel også påføres ny "lakk" eller hva enn det er som er på det fra før... Hva slags midler smører jeg denne typen treverk med?

Enten pusse ned og ny olje. Eller hell kaffe på hele bordet.
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Enten pusse ned og ny olje. Eller hell kaffe på hele bordet.
Vis hele sitatet...
I like the way you think, men det gjør nok ikke fruen dessverre

Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Selvfgølelig! wd-40 kan jo brukes til alt. Skal prøve det
Sist endret av Xylocain; 17. juli 2023 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Xylocain Vis innlegg
Selvfgølelig! wd-40 kan jo brukes til alt. Skal prøve det
Vis hele sitatet...
Du holder oss vel oppdatert?
Jeg mener det heter «pusse-ull», ligner stålull til å skrubbe med, men er mye finere, så det er mye lettere å ikke lage riper og merker. Jeg ville forsøkt det først, så om fargen sitter dypt heller gå løs med sandpapir/maskin og avslutte med ull før du oljer på nytt.

Jernia og sikkert flere andre har jeg fått ulla hos tidligere. Finnes flere grovhetsgrader der også, som med sandpapir.
Dersom WD-40 ikkje funker så tar en sitrusspray eller sitrussåpe det meste
Trådstarter
Takk for tips! Får dra innom Jernia i morgen, så får jeg sikkert noe tips der og. Wd-40 trenger jeg uansett til knirkene dører i leiligheten

Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Du holder oss vel oppdatert?
Vis hele sitatet...
Will do!
Sist endret av Xylocain; 17. juli 2023 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ta salt med noen dråper vann og la det sitte noen minutter før du tørker det av, kan også bruke oliven sammen med salt

En spiskje eddik og samme prosedyre..

Bruke stålull av 0000 eller 000 kvalitet, 0000 kan du pusse glass med uten at det riper..

Smøre inn bordet med liberon finishing oil så blir det ikke kaffe flekker igjen.. Evt kjøre varnish
Du står sterkt i fare for å ødelegge det bordet, det er jo EIK?!

https://www.ifi.no/fjern-flekker-og-...ger-pa-treverk

Gjør dette istedenfor håper det ikke er for sent!
Neste gang, tørk opp søl med det samme. Før det har rukket å trekke inn i treverket. Var ikke bordet lakkert?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Neste gang, tørk opp søl med det samme. Før det har rukket å trekke inn i treverket. Var ikke bordet lakkert?
Vis hele sitatet...
Eik er ikke lakkert, men det er oljet med penetrerende olje, Teak og Eik er i utgangspunktet åpent treverk
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Du står sterkt i fare for å ødelegge det bordet, det er jo EIK?!

https://www.ifi.no/fjern-flekker-og-...ger-pa-treverk

Gjør dette istedenfor håper det ikke er for sent!
Vis hele sitatet...
Oksalsyre så jo veldig lovende ut. Ser ut som det må bestilles på nett, så jeg får gjøre det, hvis ikke Jernia har noe lignende.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Neste gang, tørk opp søl med det samme. Før det har rukket å trekke inn i treverket. Var ikke bordet lakkert?
Vis hele sitatet...
Bordet ble kjøpt brukt, med flekken til svært redusert pris, så følte vi måtte slå til, og fikse det selv.
Sist endret av Xylocain; 18. juli 2023 kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Da har jeg fått testet oksalsyre, og det funket definitivt til blekingen. Problemet nå er at jeg sitter igjen med en lys flekk istedenfor (Forrige eier hadde visst allerede pusset flekken, så mulig jeg lot det sitte litt for lenge...selv om hele prosessen kun tok 15 min ca.

Tenker å se om jeg finner noe møbelolje som passer fargen på bordet, så tror jeg det kan bli bra.



Her er også en liten timelapse for de spesielt interesserte
https://streamable.com/nkcpr8
Hell oksalsyre på resten og la det stå like lenge. Prøver kona og si det var mørkere før så nekter du plent.
Fuktig klut, så stryker du over med varmt strykejern noen ganger. funker snus for å fjerne flekker fra trebord osv. google it
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hell oksalsyre på resten og la det stå like lenge. Prøver kona og si det var mørkere før så nekter du plent.
Vis hele sitatet...
Jeg sa at "Hvis ikke du er fornøyd med det der, så får du fikse det sjæl" "Det ble bra det", sa hun. Så da er det happy wife, happy life en liten stund fremover i hvert fall.

Ble ganske bra med bittelitt olivenolje for å mørkne litt igjen. Så skal det nok søles litt øl og whisky etter hvert uansett så, det går seg til.

Takk for alle tips!