Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1464
Hvor bra er det?
Jeg har kjøpt det og lurer på om det ikke var noen som har det/prøvd det. Og om hvor bra det er til musikk?
Takk på forhånd
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er jo litt sent å spørre hvor bra ting er, etter du har kjøpt det.

Personlig så er jeg ikke noe superfan av satelitthøyttalere og subber til musikkbruk, og en surroundreceiver er jo aldri "optimalt" for musikk om man er helt AV-freak.

Når det er sagt, bruker jeg en receiver selv. Så med mindre du er ute etter lydnirvana, vil jeg tippe Onkyo-oppsettet vil gi deg hyggelig opplevelser både til film og musikk.
Hehe, prøv det!!

Her er en god anmeldelse av det forresten, kjekk å lese: http://alatest.no/apps/reviews/27395...671712%2C78%2F
1234
Trådstarter
Det har seg sånn, at jeg fikk det for 4 K nytt, jeg syns ikke jeg kunne la tilbudet gå ifra meg. Kp til deg tafsern, for hjelpen Får det vell i løpet av morgendagen
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Det har seg sånn, at jeg fikk det for 4 K nytt, jeg syns ikke jeg kunne la tilbudet gå ifra meg. Kp til deg tafsern, for hjelpen Får det vell i løpet av morgendagen
Vis hele sitatet...
Lykke til
1234
Trådstarter
Argh, det har seg sånn at jeg ikke fikk hentet det idag, grunnet at Netshop stengte kl 1600, noe jeg trodde det stengte 1700, menmen Vi prøver igjen i morgen
1234
Trådstarter
Nå har jeg fått hentet det, og testet det i noen dager, det er sinnsykt trøkk i anlegget, spiller for HELE nabolaget Jeg bruker de på pc en, og merker ikke noen ulyder, syns det er knall Jeg kunne ikke vært mere fornøyd, fikk det 7K billigere (NY) det er utrolig mtp. prisen
Sist endret av Vegardino; 17. mai 2009 kl. 17:25.
1234
Trådstarter
Men en ting, hva skal jeg gjøre for å få de to siste høyttalerne til å spille. Noen som vet? Det er 7.1, men får bare lyd i 5.1, hva skal jeg gjøre?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Men en ting, hva skal jeg gjøre for å få de to siste høyttalerne til å spille. Noen som vet? Det er 7.1, men får bare lyd i 5.1, hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Spørs litt på hva kilden din er.
Hvis du hører på musikk eller vanlige HDTV-ripper er det kun stereolyd på dette, dvs da får du kun lyd i to fronthøyttalere.

Ser du DVD, DVDrip eller 720p-ripper er det veldig ofte surroundlyd på disse og du vil få lyd i fem høyttaler, og subben i tillegg. Altså 5.1

Det er kun enkelte Bluray og HD-DVD filmer som har 7.1-lyd.
Skal du ha lyd i flere høyttalere enn hva som er kodet i lydsporet du hører på, må du bruke programmer som sitter i DSP-prosessoren i forsterkeren din. Dette innebærer at forsterkeren tar feks ett to-kanals stereospor og fordeler det på de sju høyttalerne dine. Merk deg da at dette er ikke "ekte" 7.1-lyd, men blir kun simulert av forsterkeren dine - og høres i de fleste tilfeller verre ut enn orginalt, i mine øyne

Denne funksjonen er ofte merket med "surround" på fjernkontrollen. Hvis ikke er det bare å lese manualen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om jeg ikke husker feil, så er de 2 siste høytalerne deaktivert i selve receiveren. Så du må nok inn i menyen der og så aktivere de.

Har selv storebroren til dette anlegget (HT-S9100THX) som da er hakket bedre, og er enig med deg på nivået man får ut av dette ^^, Er alt annet enn lavt :P
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Spørs litt på hva kilden din er.
Hvis du hører på musikk eller vanlige HDTV-ripper er det kun stereolyd på dette, dvs da får du kun lyd i to fronthøyttalere.

Ser du DVD, DVDrip eller 720p-ripper er det veldig ofte surroundlyd på disse og du vil få lyd i fem høyttaler, og subben i tillegg. Altså 5.1

Det er kun enkelte Bluray og HD-DVD filmer som har 7.1-lyd.
Skal du ha lyd i flere høyttalere enn hva som er kodet i lydsporet du hører på, må du bruke programmer som sitter i DSP-prosessoren i forsterkeren din. Dette innebærer at forsterkeren tar feks ett to-kanals stereospor og fordeler det på de sju høyttalerne dine. Merk deg da at dette er ikke "ekte" 7.1-lyd, men blir kun simulert av forsterkeren dine - og høres i de fleste tilfeller verre ut enn orginalt, i mine øyne

Denne funksjonen er ofte merket med "surround" på fjernkontrollen. Hvis ikke er det bare å lese manualen.
Vis hele sitatet...
Onkyo sine receivere skalerer opp lyden til 7.1 på en meget bra måte
Men, såklart, dette vil jo ha litt å si iforhold til hvordan høytalerne er satt opp i selve rommet da...
Uansett, jeg vil si jobben Onkyo receiveren som er i dette anlegget, klarer jobben meget godt med å lage 7.1 lyd ut ifra både stereo og 5.1
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Onkyo sine receivere skalerer opp lyden til 7.1 på en meget bra måte
Men, såklart, dette vil jo ha litt å si iforhold til hvordan høytalerne er satt opp i selve rommet da...
Uansett, jeg vil si jobben Onkyo receiveren som er i dette anlegget, klarer jobben meget godt med å lage 7.1 lyd ut ifra både stereo og 5.1
Vis hele sitatet...
Da tror jeg kanskje vi har forskejllig oppfattning av hva "meget godt" innebærer

Nå er jeg usikker på hva slags DSP som sitter i Onkyon, men har hørt den samme jobben gjort av Pioneer AX4AS, Pioneer SC-LX71, Yamaha VX3900 og Parasound Halo C2 - og er ikke akkurat imponert av noen av de.

Stereospor gjør seg best i nettopp - to kanaler.
Upmixing fra 5.1 til 7.1 tipper jeg ikke trenger å være så ille, da det uansett er mye effektlyd i de siste to kanalene som i størst grad kan hentes fra sidekanalene. Men det er fremdeles stor forskjell på HD-formatene i 7.1, og vanlige 5.1-spor. Men det blir jo en litt annen diskusjon
Joda...

Noen liker best musikk o.l i 2 kanaler, andre liker å ha det i 6 eller 8 kanaler.
Personlig tilhører jeg siste gruppen ^^,
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Joda...

Noen liker best musikk o.l i 2 kanaler, andre liker å ha det i 6 eller 8 kanaler.
Personlig tilhører jeg siste gruppen ^^,
Vis hele sitatet...
Flerkanalsmusikk er supert det.. sålenge det er innspilt i flere kanaler
1234
Trådstarter
Anlegge suser og går det, alle høytallere spiller etter noe prøv og feil av programmer Jeg er 100 % fornøyd da jeg ikke betalte mere enn 4000 kr for det :P