Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1643
2. Januar 07 kjøpte jeg og samboeren en Daewoo 42" LCD tv til 15995,-. I tillegg ble vi anbefalt av ekspeditøren å skaffe oss såkalt trygghetsforsikring, som visstnok skulle dekke uhell o.l.
VI fant ut at dette hørtes bra ut, så vi betalte 1800kr ekstra for trygghetsforsikring i 3 år.

Det er nå under 1 år igjen av denne forsikringen, og som alle vet har det skjedd mye på TV-fronten de siste 2 åra. (TV'n vår har ikke engang FullHD)
Jeg har veldig lyst til å dra nytte av de 1800kr vi brukte, men er usikker på mine rettigheter, og jeg vil ikke stå på Elkjøp å drite meg ut dersom jeg sier noe feil, så jeg spør her først:

Bør jeg dælje TV'n i bakken for å få en ny TV? Hvilken TV/ pris kan jeg forvente meg tilbake? Den TV'n som vi engang kjøpte har ikke Elkjøp lenger.
http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf

Ser ut til at det er denne elkjøp bruker. Ville ha lest hele brosjyren nøye før jeg hadde begitt meg ut på noe sånt, så man er sikker på at man ikke driter seg ut
Det står at du får en ny TV med samme spesifikasjoner hvis TVen ikke kan repareres.
Sist endret av Dofty; 2. mai 2009 kl. 11:55.
Er jo ikke sikkert de fortsatt har denne typen tv igjen?
Å finne en lik TV er ikke alltid like lett. Så, er jo muligheter for at du får en bedre TV eller deler av pengene?
Hei!

Husk å skade tv'en såpass at den ikke blir sendt inn til reperasjon. HUSK: Vare som kan fikses, fikses. Er varen så skadet at det ikke er lønsomt å fikse, vil du få ny vare. Samme vare ELLER tilsvarende produkt. Et sikkerstikk må være å få fuktskada produktet, da de ca. aldri blir forsøkt fikset. Kansje litt vanskelig med et tv..

Den tiden jeg arbeidet på Elkjøp, å folk kom med en gyldig forklaring på hva som hadde skjedd, fikk ALLE brukt trygghetsforsikringa si. Men husk å les hva som står som gyldig bruk av happy care. En typisk ting var folk som kom i butikken og sa de hadde mista feks. telefon sin. Dette dekker ikke forsikringa, med mindre man har anmeldt innbrudd på hjem, kontor, etc. Sier du feks at du ommøblerte og vaska rundt, og ungen var uheldig og dytta vaskebøtta ned fra bordet og på skjermen som sto på gulvet, ville du mest sannsynelig fått ny vare.

Hadde ungen feks hengt i skjermen som hang på veggen og revet ned den, og skada parketten, skal du i prinsippet fått dekket nytt produkt, SAMT skaden på parketten.(Inntil en viss sum. Tror det er skader for inntil 10 000kr utenom selve produktskade. Denne er jeg usikker på).

Thing is: Bruk forsikringa innenfor krava til forsikringsselskapet, så er dem ikke så vanskelige på det. Nedturen er jo at du må kjøpe ny forsikring etter å ha brukt forsikringa. (Tror det var slikt).

EDIT: Her er en link til mer informasjon: http://happycare.no/default.asp?ML=7366

Uansett uhell, Lykke til!

Mvh!
Sist endret av saftus; 2. mai 2009 kl. 12:59.
Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil betale for denne "smør-på-flesk" forsikringa.. De aller fleste har jo innbo forsikring som vil dekke det samme, iallefall så lenge "uhellet" skjer innendørs.

Så enkelt og greit; Om det skjer et "uhell" med tv'n din, og Elkjip mot formodning ikke vil dekke skaden, så hør med forsikringselskapet ditt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forsikring på så billige gjenstander er uansett bortkasta reint økonomisk sett. Grovt sett kan ein dele skader inn i fire kategorier:
  1. Skjeldne og billige skader.
  2. Skjeldne og dyre skader.
  3. Vanlige og billige skader.
  4. Vanlige og dyre skader.
1 er bortkasta å forsikre seg mot. Det er skjeldent, og det er billig. 3 havner stortsett i samme kategori, dessuten vil ingen forsikringsselskap selge et produkt med tap, ergo vil forsikringa her koste meir enn å utbetre feila. 4 får du ikkje forsikra deg mot med mindre du betaler ekstremt mykje. 2 kan du forsikre deg mot, men spørsmålet er om det lønner seg. Om du har råd til å cashe ut det kostnaden blir uten store problemer lønner ikkje ei slik forsikring seg. Har du ikkje råd lønner slik forsikring seg.

For min del vil det sei at for en laptop så har eg uten viare råd til å kjøpe ny på dagen om noko skulle skje. Det er rett og slett ikkje verdt å bruke pengar på forsikring. Forbrukerkjøpslova dekker uansett alt som ikkje er min feil. Og kjører eg over den med bilen så kan eg gå og kjøpe ny på dagen, uten vesentlige økonomiske problemer.

Med bil er jo ansvarsforsikring lovpålagt, men det er også fornuftig. Det er liten sjans for at du får bruk for den, men den kan bli ekstremt dyr (situasjon #2 over). Difor er det fornuftig å dele kostnaden med en hendelse som involverer ansvarsforsikringa over mange personer! For ein person kan det rett og slett vere total økonomisk ruin å ikkje ha ansvarsforsikring. Med andre ord ein situasjon med liten sjanse men ekstreme virkninger om det inntreffer.

Så tenk før en forsikrer seg. Er gjenstanden slik prisa at en uten videre har råd til å kjøpe ny så er forsikring *alltid* bortkasta.
Sist endret av vidarlo; 2. mai 2009 kl. 13:33.