Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1197
Fastlegen min påstår at Subutex, Norspan. Altså Buprenorfin ikke motvirker andre opioder som Morfin, Oxycodin, Kodein, osv.

Hva mener dere? Motvirker Buprenorfin andre opioder som f.eks. Morfin?
Hvis du går fast på subutex så kommer du ikke til å kjenne en dritt hvis du tar andre opiater.
Verste tilfelle er at du kommer til å få abstinenser.
Jeg går på Norspan plaster, som har samme virkestoff.
Står på dosen 12.5 mcg.
Det er derfor man bør gjøre litt research før man helt ukritisk hører på meningen til bare én lege. Be legen din Google «Buprenorphine precipitated withdrawal» så innrømmer han nok at han tok feil, og hvis ikke så bør du bytte lege med engang.

Det er livsfarlig å spre feilinformasjon som det der. PWD’s er kanskje det værste jeg har opplevd, når det skjedde med meg så var det som om jeg kombinerte flere av de værste badtrippene jeg har hatt.


En god regel å følge ved bruk av buprenorfin er at man ikke tar det mens man har andre aktive opioider i systemet (~10-24t som regel), men man kan fint ta andre opioider oppå. Om ikke det er å «motvirke» så er livet mitt en løgn.
Sist endret av DrDeath; 8. november 2023 kl. 19:54.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg går på Norspan plaster, som har samme virkestoff.
Står på dosen 12.5 mcg.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer det for deg?
Sitat av noguhso Vis innlegg
Hvordan fungerer det for deg?
Vis hele sitatet...
Hva mener du om hvordan det fungerer for meg?
Står fast på Buprenorfin plaster.Hadde en episode med akutte smerter og da lindret PF godt.Tror det er verre med Suboxone med nalakson.Da blir det som en motgift til andre opider.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Chip Charley Vis innlegg
Står fast på Buprenorfin plaster.Hadde en episode med akutte smerter og da lindret PF godt.Tror det er verre med Suboxone med nalakson.Da blir det som en motgift til andre opider.
Vis hele sitatet...
Nalaksonen er bare tilsatt på grunn av markedsføring, patenter og for å se fint ut på papiret.
Subuxone høres jo ut som et mirakelpreparat som stenger for alt, men faktum er at det er buprenorphinen som blokker, og nalaksonen er en gimmick.

Når man går på Norspan så er den egentlige serum konsentrasjonen veldig lav da man har ikke oppnådd blokade effekten da reseptorene ikke er totalt okkupert.
Det gjør at man kan supplere med andre opioider på siden og få en sammenlagt effekt, det er ganske sjelden at leger skriver det ut, men det hender.
Takk for info Bred Hjort !
Det motvirker ikke, men du må innta sinnsyke doser for å få effekt. Det er i allfall hva kameraten min på sub sier. Han kan fint bruke ved siden av, men må ha langt høyere doser enn før. Dog ser jeg ikke poenget. Sub hjelper han bra, og han klarer seg fint på disse sier han. Men for han blir subben ekstra tabletter til moroa hans...
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det "BRED HJORT" skriver er riktig. Buprenorfin i lave doser, slik som i Norspan, tar ikke nok plass i reseptorene til å blokkere andre opiater.

Bruker selv Norspan, og merker fint effekt av Tramadol og Paralgin forte. Blir skrevet ut ved siden av Norspan, sammen med Temgesic. Ikke så uvanlig i smertebehandling.
Startet egentlig denne tråden for bevise for min fastlege at buprenofrin motvirker opioder som Morfin, Oksykodon og Kodein.
Vi ble egentlig enige om at den ikke egentlig motvirker norspan plaster. Man kan fortsatt bruke det og få effekt av andre opioder.

Men har inntrykk av at uansett hva jeg gir hun av kilder så vil hun ikke si seg enig. Hun f.eks. Påsto at Subutex inneholdt også nalokson. Noe vi alle vet ikke stemmer.

Så det beste er nok å si oss enige om at vi er uenige.

Når det gjelder bytte av fastlege, i løpet av 29 år er hun den beste jeg har hatt. Og det er ikke mer enn ca. 20 fastleger her i min kommune og jeg har byttet flere ganger de siste årene. Så for tiden ikke aktuelt å bytte.

Men jeg hadde nylig kraftige magesmerter og fordi jeg gikk på norspan så var hun bestemt på at jeg ikke fikk ta mer enn 1 paralgin forte hver. 6. Time. Det mildt sagt gjorde meg veldig aggresivt, det ble utvekslet noen ord som jeg ikke er spesielt stolt av.

Men det jeg reagerte mest på er at hun ser seg uvillig til å bytte mening. Sist gang jeg kom med en kilde som bekreftet at buprenorphine når det tas i form av Subutex eller lignende, så vil det motvirke andre opioder. Da bare byttet hun samtaleemne og påstå at Subutex også inneholder nalokson.
Sist endret av einsteindragon; 10. november 2023 kl. 16:02.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Startet egentlig denne tråden for bevise for min fastlege at buprenofrin motvirker opioder som Morfin, Oksykodon og Kodein.
Vi ble egentlig enige om at den ikke egentlig motvirker norspan plaster. Man kan fortsatt bruke det og få effekt av andre opioder.

Men har inntrykk av at uansett hva jeg gir hun av kilder så vil hun ikke si seg enig. Hun f.eks. Påsto at Subutex inneholdt også nalokson. Noe vi alle vet ikke stemmer.

Så det beste er nok å si oss enige om at vi er uenige.

Når det gjelder bytte av fastlege, i løpet av 29 år er hun den beste jeg har hatt. Og det er ikke mer enn ca. 20 fastleger her i min kommune og jeg har byttet flere ganger de siste årene. Så for tiden ikke aktuelt å bytte.

Men jeg hadde nylig kraftige magesmerter og fordi jeg gikk på norspan så var hun bestemt på at jeg ikke fikk ta mer enn 1 paralgin forte hver. 6. Time. Det mildt sagt gjorde meg veldig aggresivt, det ble utvekslet noen ord som jeg ikke er spesielt stolt av.

Men det jeg reagerte mest på er at hun ser seg uvillig til å bytte mening. Sist gang jeg kom med en kilde som bekreftet at buprenorphine når det tas i form av Subutex eller lignende, så vil det motvirke andre opioder. Da bare byttet hun samtaleemne og påstå at Subutex også inneholder nalokson.
Vis hele sitatet...
Det er farlig med sånne leger, hun er åpenbart ikke vandt med at folk gjør egen research, hun klarer jo ikke å innrømme at du har rett og at hun har feil.

Mener hun at subutex og subuxone er nøyaktig det samme da? Tenk hvor mange andre ting hun ikke er villig til å lære seg…

Du har to legebytter i året så jeg ville skiftet. Det er viktig at man har en lege som faktisk hører på deg., det virker som noe hun absolutt ikke gjør!
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Amøbe88 Vis innlegg
Det motvirker ikke, men du må innta sinnsyke doser for å få effekt. Det er i allfall hva kameraten min på sub sier. Han kan fint bruke ved siden av, men må ha langt høyere doser enn før. Dog ser jeg ikke poenget. Sub hjelper han bra, og han klarer seg fint på disse sier han. Men for han blir subben ekstra tabletter til moroa hans...
Vis hele sitatet...
Jo, det motvirker, men ikke alltid.

En god regel er at man ikke tar subutex ETTER andre opiater, da må man vente 12-24t.
Motsatt vei er det ikke noe problem, altså å bruke på siden, men på grunn av at subutex binder seg så sterkt til reseptorene så er det ikke alltid det virker.
Jo høyere dose sub, jo vanskeligere blir det.

Norspan er annerledes siden dosen er så lav, og tilførselen er kontinuerlig. Man har fortsatt mye ledig plass på reseptorene.
Ganske innvikla greier!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er farlig med sånne leger, hun er åpenbart ikke vandt med at folk gjør egen research, hun klarer jo ikke å innrømme at du har rett og at hun har feil.

Mener hun at subutex og subuxone er nøyaktig det samme da? Tenk hvor mange andre ting hun ikke er villig til å lære seg…

Du har to legebytter i året så jeg ville skiftet. Det er viktig at man har en lege som faktisk hører på deg., det virker som noe hun absolutt ikke gjør!
Vis hele sitatet...
Vi kom aldri dit at om Subutex og Subuxone er det samme. Da jeg sa henne imot og sa at Subutex ikke inneholdt nalokson så mener jeg å huske at hun bare byttet samtaleemne.

Heldigvis tar jeg ikke medisiner jeg ikke vet noe om først, og kan bruke flere timer på å lese meg opp på et nytt medikament jeg blir satt på. Når det kommer til rusmidler så benytter jeg ofte også rusinfo.no.

Erfaringen er dessverre at det er veldig risikofylt å bytte fastlege. Har hendt at jeg først hadde en ok lege, byttet og den jeg byttet til var mildt sagt forferdelig når det kommer til folk som meg (rusavhengige).
Selv om legen scoret høyt på legelisten.no.

Men tenker å høre med rus- og psykiatritjenesten. De har nok en del rusavhengige i tillegg til meg selv, og de vet nok derfor best hvem jeg bør kikke nærmere på og evt. Bytte til. Altså basert på hva deres pasienters erfaring er.
Sist endret av einsteindragon; 12. november 2023 kl. 14:47.