Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3156
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har diagnosen på ADHD, jeg går på urinprøver, og har vært rusfri 2 uker, jeg har fått en hendvisning til DPS, og jeg lurer på hvor mye stress er det å begynne på lindeksamfetamin? Er det slik at man alltid starter på metylfenidat? Eller kan man begynne rett på aduvanz?


Jeg har mye rus i min historikk, så hvordan blir det fremover? Må en levere urinprøver i lang tid?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alltid Ritalin først, men bare klag på den etter en uke. Da får du lisdeksamfetamin, først 20-30mg, så 50, så 70mg eventuelt. Virker som det er det høyeste man får nå om dagen.. litt rart for jeg kjenner folk som har hatt vanlig deksamfetamin på resept i 10 år ca, og han ene får nesten 100mg attentin per dag, det tilsvarer jo 5x70mg Aduvanz.
Åå, hvorfor svarer du så skråsikkert når du ikke har sjans til å vite hva alle pasienter må starte på eller ikke?

Det er hovedsakelig Ritalin som prøves først, men legen har all frihet i verden til å bruke skjønn og starte deg rett på aduvanze.

Men du kan feks si at du vet at aduvanze varer lenger og at man må ta Ritalin flere ganger om dagen, og at det er vanskelig for deg å holde styr på.

Ellers gjør du som nissefar over sier….
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har forstått at det er en viss føring på dette, at ritalin er første linje - hva er det som gjør at du ikke vil bruke ritalin? Har du prøvd det selv? Det kan jo være det er det som funker best for deg, så det er uansett dumt å avskrive helt uten særlig grunnlag.

Funker det ikke så er det bare å si fra med en gang så prøver du noe annet.
Jeg har fått nei til å prøve ritalin istede for aduanz, pga misbrukspotensiale. Så ingen ting er sikkert.
Nå er ennå kravet får å få lisdeksamfetamin på blå resept at metylfenidat er prøvd først ..

Fra blåresept forskriften

Refusjonsberettiget bruk:
Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD) hos voksne, som del av et behandlingsopplegg når respons på tidligere metylfenidatbehandling ikke anses som klinisk tilstrekkelig.


Blir fort dyrt om du skal betale 1000 kr mnd på hvit resept
Det står også fortsatt i felleskatalogen at oxycodone bare har 1% avhengihetspotensiale så ting er ikke alltid….du vet
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Nå er ennå kravet får å få lisdeksamfetamin på blå resept at metylfenidat er prøvd først ..

Fra blåresept forskriften

Refusjonsberettiget bruk:
Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD) hos voksne, som del av et behandlingsopplegg når respons på tidligere metylfenidatbehandling ikke anses som klinisk tilstrekkelig.


Blir fort dyrt om du skal betale 1000 kr mnd på hvit resept
Vis hele sitatet...
Jeg hadde glatt betalt den summen for en bedre livskvalitet til tross for å være arbeidsledig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hadde glatt betalt den summen for en bedre livskvalitet til tross for å være arbeidsledig.
Vis hele sitatet...

Et par uker på metylfenidat først er også en liten pris å betale, men legen/psykiater kan også gå for §3 individuell søknad og hoppe greit over metylfenidat først .. dette ble godkjent for meg både for aduvanz og attentin på under 1 time , så muligheten er tilstede
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå ble jeg utredet privat, men jeg fikk både ritalin og aduvanz med en gang og så fikk jeg bare hvilken som fungerte best for meg, men har en gos psykiater som vet at de fleste har det bedre på aduvanz. Har også venner som foretrekker ritalin, så det er jo veldig individuelt hvilken virkning det gir den enkelte.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men må man gå 3 mnd på urinprøver før man får medisiner?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har forstått at det er en viss føring på dette, at ritalin er første linje - hva er det som gjør at du ikke vil bruke ritalin? Har du prøvd det selv? Det kan jo være det er det som funker best for deg, så det er uansett dumt å avskrive helt uten særlig grunnlag.

Funker det ikke så er det bare å si fra med en gang så prøver du noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd det, jeg kan godt bruke det først om jeg må det, jeg har brukt ADHD medisiner illegalt som ADHD medisin i en god stund, og da gjerne attentin, aduvanz, og ritalin, grunnen til jeg ønsker aduvanz er fordi den funker best for meg, attentin får meg nok til å ville misbruke det, ritalin bare gir meg en heftig nedtur og ustabil effekt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men må man gå 3 mnd på urinprøver før man får medisiner?
Vis hele sitatet...
Om du har mye rus i journalen og du i tillegg er kunde hos DPS vil jeg tørre påstå at du ikke slipper unna urinprøve.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om du har mye rus i journalen og du i tillegg er kunde hos DPS vil jeg tørre påstå at du ikke slipper unna urinprøve.
Vis hele sitatet...
urinprøve er null stress, går på det fra før. Men må jeg gå på det i 3 måneder?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan ikke fatte meg på det systemet, så mye venting, jeg har diagnosen på ADHD, om jeg ikke får resept medfører det bare at jeg bruker ADHD medisin illegalt, eller mikrodoserer amfetamin. Det er jo ikke noe spess dyrere, og null venting.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
urinprøve er null stress, går på det fra før. Men må jeg gå på det i 3 måneder?
Vis hele sitatet...
Det er jeg nesten 99% sikker på ja. Hvor lenge sia er det sist du fikk en "anmerkning" i journalen pga rus?
Måtte du levere urinprøver før utredning?
Sist endret av NokErNok; 21. september 2023 kl. 10:37.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det er jeg nesten 99% sikker på ja. Hvor lenge sia er det sist du fikk en "anmerkning" i journalen pga rus?
Måtte du levere urinprøver før utredning?
Vis hele sitatet...
Har ingenting i jornalen om rus, siden Mai, har snakket ærlig om rus hos lege på volvat, men DPS har ikke tilgang til jornalene på volvat. Jeg leverer urinprøver ukentlig, men disse urinprøvene sendes ikke til noen for øyeblikket, eneste som har tilgang til resultatene av urinprøvene jeg tar er fastlege, mitt legekontor, og meg selv, jeg startet med å ta urinprøver for at legen skulle la meg stå på valium.


Har aldri gått til DPS før, så om jeg ikke er ærlig om min rusbruk, får dem vite om det?
Vet bare ritalin 4 timer rus 12 timer nedtur... Attentin/dexamf 4-6 timer rus ingen nedtur Rolig fokus og nok energi!
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg har aldri vært noe på rus men psykiateren min ville ha meg rett på aduvanz pga jeg har en bipolar diagnose i tilegg og han var redd alle opp og nedturene iløpet av dagen om jeg begynte på ritalin. hadde nok gått for mye ut ofer psyken min. har hørt mange ganger at man starte med ritalin med mindre man har en spesiell grunn til å prøve noe annet først
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har diagnosen på ADHD, jeg går på urinprøver, og har vært rusfri 2 uker, jeg har fått en hendvisning til DPS, og jeg lurer på hvor mye stress er det å begynne på lindeksamfetamin? Er det slik at man alltid starter på metylfenidat? Eller kan man begynne rett på aduvanz?


Jeg har mye rus i min historikk, så hvordan blir det fremover? Må en levere urinprøver i lang tid?
Vis hele sitatet...
Du leverer normalt rene prøver i et halvt år, så får du starte på medesinering. Normalt starter man med ritalin, det kan gi noe angst og engstelighed, bivirkningene er rett ubehagelige, så du sier bare du oplever det. Du kan dog få prøve en type medesin som ikke er rusgivende samtidig som du leverer urinprøver, har hørt folk kaster opp av den, men har ei venninne som synes den er mega god. Er selv på elvanse 60mg
har gått 4 måneder og komme opp på denne dosis.
Jeg klagde etter 2 dager. Var helt forjævlig. Fikk prøve hva jeg ville etter det, men landet dessverre på medisinfri da bivirkningene var altfor ille for meg
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
lover ikke godt når du på forhånd har bestemt deg for at lisdeksamfetamin er det eneste som fungerer, lol.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ingenting i jornalen om rus, siden Mai, har snakket ærlig om rus hos lege på volvat, men DPS har ikke tilgang til jornalene på volvat. Jeg leverer urinprøver ukentlig, men disse urinprøvene sendes ikke til noen for øyeblikket, eneste som har tilgang til resultatene av urinprøvene jeg tar er fastlege, mitt legekontor, og meg selv, jeg startet med å ta urinprøver for at legen skulle la meg stå på valium.


Har aldri gått til DPS før, så om jeg ikke er ærlig om min rusbruk, får dem vite om det?
Vis hele sitatet...
Pro tips: Glem DPS! Jeg var ærlig, men da ble jeg bare stemplet som narkoman og fikk alt annet enn hjelp.