Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3590
Denne tråden går ut til folk med peiling på Mixing og Dj-ing.
(edit : og ikke minst kabler!) lurer på hva jeg trenger for å finne en løsning

Ved å ha letet rundt litt på internett, og funnet ut litt forskjellig om miksere, bestemte jeg meg for å bestille en club mixer fra Djbutikken.no ... Siden dette er mitt første mixebord, falt valget mitt på den ikke altfor dyre Behringer DJX-700

Fikk det i posten, og har hentet det hjem.. Uten problemer har jeg koblet det inn til anlegget, og har et dj-headset der jeg kan høre effektene jeg kan bruke på mixeren. Fins 4 input på denne mixeren, i tillegg til Main output, Mic og Effects.

Har koblet det via Input 2 phono med en jack-kabel til pc'en min.
Jeg har ikke forsterker, så jeg lurer rett og slett på hvor jeg skal koble opp lyden til miksebordet hen. Jeg har et anlegg, med en svær basskasse og to kompakte men utmerkede diskanthøytalere.

Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg får koblet opp miksebordet til anlegget.. Slik at alt jeg mikser på miksebordet går til anlegget.
Akkurat nå er situasjonen sånn at jeg har en jack-kabel som går fra datan til anlegget, og fra datan til miksebordet. Og så har jeg et headset koblet til miksebordet der jeg hører lyden jeg mikser, mens anlegget spiller den normale sangen uten effektene. (Har en clipper kjøpt på spaceworld som gjør at jeg har to lyd-innganger til datan.)

All hjelp som jeg kan få er godt mottatt.. Takk på forhånd
Sist endret av Aceface; 19. mai 2009 kl. 22:09. Grunn: glemte å nevne noe
Du går fra main out og til anlegget ditt... Hvilken utgang bruker du nå?
Det jeg stussa litt på ...
Var at du skriver at du har fått koblet det inn til anlegget, men ikke til anlegget? o_O

Hvis du har et anlegg uten forsterker (pc anlegg, hvor sub'en er forsterker?) har du jo bare høytalerledninger som ikke går noe sted ... Har du derimot et slik typisk logitech anlegg til pc'en, må du koble fra Main Out til hvor enn du kan koble den til.
Trådstarter
input 2 - phono.. (rød og hvit kabel koblet inn i mikseren. og "headphone" / jack inngang til pcen)

siden jeg bare har rød,hvit- jack kabel..



ja, jeg har et creative pc anlegg
Sist endret av Aceface; 19. mai 2009 kl. 22:22.
Du får kjøpt overganger fra RCA (røde og hvite) til vanlig jack-kabel, hvis det var det du lurte på.
Misforsto jeg riktig?
Trådstarter
for å få litt orden: dette har jeg.

- Creative Gigaworks T3 PC speakers
- 2 rød hvit - jack kabler
- Behringer DJX-700 Mixer
- 1 Laptop.
- 1 Clipper fra spaceworld.
- 2 ipod's ( dersom det skulle hjelpe.)
Dersom det kommer RCA (rød hvit) ut fra Mikseren, må du bruke en RCA -> Minijack inn i SUB'en, der hvor du tidligere har koblet til pc'en!

PC -> Mikser (Main Out) -> Logitech
Da kobler du linje UT fra mixeren til linje INN på høyttalerene, da skal du få lyd.
For å koble laptopen til mixeren så du får lyden derfra, fra f.eks. traktor, kobler du linje UT fra lydkortet på laptopen til linje INN på mixeren.
Headset kobler du til... ehm.. headset-utgangen.

Edit: Ja, headset-utgang ble litt feil..
Sist endret av drittunge; 19. mai 2009 kl. 22:34.
Headset inngangen på høytalerene er vell gjerne lyd som går ut, den tar vell gjerne ikke lyd inn?
Sist endret av pinkrabbitz; 19. mai 2009 kl. 22:32.
Trådstarter
[img=http://img139.imageshack.us/img139/2172/p1020296.th.jpg]

slik ser baksiden av miksebordet mitt ut...
Main Out - Master -> Logitech
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Main Out - Master -> Logitech
Vis hele sitatet...
det vil da si at jeg trenger en rød hvit kabel i begge ender.. så får jeg koblet sammen Miksebordet og anlegget! Da tror jeg at løsningen er funnet.. Takk for hjelpen isåfall!
ting går litt treigt oppi det svenske hodet mitt.

bare for sikkerhets skyld legger jeg inn et bilde av inngangene til anlegget mitt også!

[img=http://img139.imageshack.us/img139/117/p1020298.th.jpg]
Offtopic: Mega godt headset du har der. Har slike selv.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
det vil da si at jeg trenger en rød hvit kabel i begge ender.. så får jeg koblet sammen Miksebordet og anlegget! Da tror jeg at løsningen er funnet.. Takk for hjelpen isåfall!
ting går litt treigt oppi det svenske hodet mitt.

bare for sikkerhets skyld legger jeg inn et bilde av inngangene til anlegget mitt også!

[img=http://img139.imageshack.us/img139/117/p1020298.th.jpg]
Vis hele sitatet...
Det stemmer det! Phono til Phono
Da skal det spille fett som fy!

Grattiz med nytt bord, så får du legge ut noen mikser etter vært!

Forresten, så anbefaler jeg EuroAdrenaline! om ikke du har hørt om det, er det der de fleste dj'ene fra skandinavia (lenger vekke også, for den saks skyld) henger
Sist endret av pinkrabbitz; 19. mai 2009 kl. 22:54.
Trådstarter
Hjertelig takk for hjelpen ! Jeg har flere spørsmål etterhvert når det kommer til miksing, men jeg stiller heller dette i morgen når jeg har fått kjøpt meg kabel og satt sammen ting som det skal være.

Thanks FF's
Trådstarter
Heisann.. Nå har jeg kjøpt meg en phono kabel, og koblet mikseren til anlegget mitt via Master out til Audio in på anlegget..


på mikseren har jeg koblet til phono kabelen lengst til venstre .. (Master out)
[img=http://img139.imageshack.us/img139/2172/p1020296.th.jpg]

her har jeg koblet inn phono kabelen på anlegget:
http://img139.imageshack.us/img139/117/p1020298.jpg

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få lyden i anlegget til å funke..
jeg hører lyden i headsettet som er koblet til mixeren. det funker ikke når jeg tar ut headsettet heller.
Sist endret av Aceface; 20. mai 2009 kl. 14:06.
Er anlegget på?
Er master volumet på mixeren på ?
Trådstarter
ja, begge deler.. eneste jeg ikke har prøvd å slå på er surrounden-knappen på miksebordet:S.. har hvertfall koblet til to laptoper via jack kabler.. og har god trøkk i lyden med headsettet.. så lurer virkelig på hva som er problemet med anlegget og mikseren sammen.. :S

det var surround knappen! lol, siste knappen jeg trodde, men jaja, da var alt løst!
Sist endret av Aceface; 20. mai 2009 kl. 15:05. Grunn: HAHAH! feil
Trådstarter
derimot lurer jeg på hvorfor effekt og master er koblet sammen på en måte.. hvis jeg slår av effect, slår anlegger seg av også. hmm
Trådstarter
Nå er mixebordet i full funk, og alt er som det skal... Men når alt kommer til alt, lurer jeg på hvordan jeg aktiverer miksebordet i virtual dj. Jeg klarer ikke å få de innebygde effektene på club mixeren til å ble med når jeg tar opp (recorder) i programmet. Noen som har noen forslag til hvordan jeg fikser dette programmet.. Har tross alt ikke hele miksebordet der for å justere volumet...
Støtter VDJ den Behringer modellen du har?
Trådstarter
Hvordan finner jeg ut det?
I Virtual DJ:

Options -> Remote Control -> se om du finner ditt miksebord
Jeg leita, men kunne ikke finne din modell =/
Trådstarter
Nei, jeg kunne ikke akkurat finne den modellen der heller... =//
jeg fortsetter å lete litt rundt på internett etter svar, og håper på det beste.. føler meg litt hjelpelsesløs akkurat for øyeblikket, hehe..

finnes det noen mulighet for meg å ta opp sånn at jeg får med disse effektene?

en annen software kanskje?
Det jeg gjorde en periode, gjennom miksepulten, var å kjøre "loop":

Ut fra headphones utganga på forsterkeren -> inn i mikrofon inngangen på pc'en
Da får du alt akkurat slik du hører det. Men det gjelder da å ha en forsterker som kan kjøre lyd på både headset og høytalere, slik at du hører det du gjør

Merk: Dette er bare for å ta opp, ikke noe annet!
Sist endret av pinkrabbitz; 26. mai 2009 kl. 01:58.
Når jeg ser på det bilde, ser jeg en utgang som heter tape, og rekner med at dette er for opptak, så hvis du bruker den, og kobler til inngangen på pc, vil du kunne ta opp det du spiller.
Trådstarter
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Når jeg ser på det bilde, ser jeg en utgang som heter tape, og rekner med at dette er for opptak, så hvis du bruker den, og kobler til inngangen på pc, vil du kunne ta opp det du spiller.
Vis hele sitatet...
vel. på virtual dj - før jeg skal ta opp, så går jeg inn på Config.. Får et par forskjellige valg; skal jeg velge Master, Line IN eller Master + Mic? Har vel i bunn og grunn utelatt den siste, men best å ta de tre alternativene med i spørsmålet fordet.
Trådstarter
har ikke fått med effektene, uansett hva jeg velger, selv om jeg har koblet inn lyden i tape - inngangen istedet..
F*en!