Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3863
Hey.
Jeg er ute etter noen høytalere / bass kasser / what ever. Jeg kan ikke det her

Jeg har veldig bra spiller (slik som du putter inn cd-er osv med) også har jeg 2 høytalere. men de suger.

Så det jeg lurte på var om noen hadde noen tips til hva jeg burde kjøpe?
Har egentlig bare 1 krav, at bassen er enorm

Slik at du kan paaarty skikkelig


Sorry for at jeg ikke kan navna på alt ;p


- Pris klasse: 1Kr - 3000Kr,-
Samma om det er brukt eller nytt.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Se om du finner noen Cerwin Vega høytalere på Finn eller lignende sted. Disse gir MASSE lyd. Ikke noe for hifientusiaster, men de er skikkelige partyhøytalere.
Cerwin vega har til og med jeg hørt om, hehe
Men jeg leste.

''Sammen med den rette forsterkeren flytter den seriøse mengder luft''
Hva er en forsterker?

Er veldig noob på detta
Sist endret av SkillThatSkill; 18. januar 2009 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det anlegget du har nå er sikkert et såkalt kompaktanlegg/minianlegg, der er kilden (cd/kasett spiller) og forsterkeren slått sammen i en boks. Jeg er ikke vet ikke så mye om dette jeg heller, men forsterkeren passer på at høyttalerne får nok strøm til å bevege seg kontrollert. Signalene som kommer fra mp3/cd-spiller er ofte for svak til at lyden blir hørbar (unntak er f.eks øreplugger), derfor sendes signalene gjennom forsterkeren og du kan dermed spille mye høyere og ha bedre "kontroll" over høytallerne.

Hvis du vet veldig lite om stereoanlegg vil jeg anbefale deg og ta en titt på Logitech Z-5500, her er forsterkeren bygget inn i basskassa. http://www.logitech.com/index.cfm/sp...kers/&cl=no,no

Har selv hørt dette anlegget mye, og det spiller høyt, klart og mye bass, perfekt til festmusikk. Det er veldig enkelt å bruke og har gode tilkoblingsmuligheter for mp3-spiller og PC. Du finner det også rimelig på diverse nettbutikker.

Håper dette hjalp noe!

-herman
Kan slenge meg på å anbefale Z-5500. Hvis du har budsjett på 3000, og bass er fokus er dette veldig bra. Har selv hatt det i 1 måned nå, og er strååålende fornøyd. Leverer også veldig bra surround til filmer. Enkelt å koble opp, med mange koblingsmuligheter.
Logitech Z-5500 er DRITTHØYTTALERE for folk med litt øre for lyd. Jeg anbefaler overhodet ikke å kjøpe noe som helst fra Logitech om du har tenkt til å bruke de til party. Det eneste de duger til er filmtitting.
Når jeg skulle skru de opp på veggen, var det umulig, da gummiringene rundt ble ødelagt bare man så på de. De ble skrudd opp til slutt, men da veldig skeivt.
Etter en uke sprengte to av høyttalerne, og subben slutta å virke. Til slutt virka ingenting. Sikringen hadde gått, og det fungerte ikke å bytte sikring.
Jeg fikk nytt Logitech Z-5500 anlegg, og dette virka ikke i det hele tatt!
Litt drøyt, synes jeg. Jeg bytta derfor til en forsterker og kjøpte meg Proson Stratego 212 RR - disse spiller sinnssykt godt. Men du klarer ikke komme under 3000 kr om du gjør som meg.
Men anbefaler overhodet ikke disse høyttalerne fra Logitech.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Logitech Z-5500 er DRITTHØYTTALERE for folk med litt øre for lyd. Jeg anbefaler overhodet ikke å kjøpe noe som helst fra Logitech om du har tenkt til å bruke de til party. Det eneste de duger til er filmtitting.
Når jeg skulle skru de opp på veggen, var det umulig, da gummiringene rundt ble ødelagt bare man så på de. De ble skrudd opp til slutt, men da veldig skeivt.
Etter en uke sprengte to av høyttalerne, og subben slutta å virke. Til slutt virka ingenting. Sikringen hadde gått, og det fungerte ikke å bytte sikring.
Jeg fikk nytt Logitech Z-5500 anlegg, og dette virka ikke i det hele tatt!
Litt drøyt, synes jeg. Jeg bytta derfor til en forsterker og kjøpte meg Proson Stratego 212 RR - disse spiller sinnssykt godt. Men du klarer ikke komme under 3000 kr om du gjør som meg.
Men anbefaler overhodet ikke disse høyttalerne fra Logitech.
Vis hele sitatet...

du hørtes ut som en skikkelig n00b. Sikringen går ofte når jeg drar virkelig på, men bassen er ganske bra til å være så billig, tviler man får noe bedre for de pengene man betaler ca 2500 kr, jeg kan annbefale z-5500 kjøp de du
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Logitech Z-5500 er DRITTHØYTTALERE for folk med litt øre for lyd. Jeg anbefaler overhodet ikke å kjøpe noe som helst fra Logitech om du har tenkt til å bruke de til party. Det eneste de duger til er filmtitting.
Når jeg skulle skru de opp på veggen, var det umulig, da gummiringene rundt ble ødelagt bare man så på de. De ble skrudd opp til slutt, men da veldig skeivt.
Etter en uke sprengte to av høyttalerne, og subben slutta å virke. Til slutt virka ingenting. Sikringen hadde gått, og det fungerte ikke å bytte sikring.
Jeg fikk nytt Logitech Z-5500 anlegg, og dette virka ikke i det hele tatt!
Litt drøyt, synes jeg. Jeg bytta derfor til en forsterker og kjøpte meg Proson Stratego 212 RR - disse spiller sinnssykt godt. Men du klarer ikke komme under 3000 kr om du gjør som meg.
Men anbefaler overhodet ikke disse høyttalerne fra Logitech.
Vis hele sitatet...
Jeg har også Proson 212 RR, og kan anbefale disse høytalerne på det varmeste, men de krever en grei forsterker for å dra dem skikkelig ut de også.
Hadde en Kenwood 7x100w som ikke hadde sjangs, men mistenker at det var 0,75mm2 utgangene sin feil, så kjøpte til en NAD 2x150w, spiller sinnsykt godt sammen med en Cerwin Vega 15" aktiv subwoofer.
Betalte vel 2000,- for Prosonene på netthandelen.no, får også forsterker fra proson som skal klare å dra høytalera for rundt samme prisen der
Om du ikke greide å få ett anlegg til å spille betyr ikke at det ikke er et meget godt kjøp til prisen. Han sier han er opptatt av bassen og jeg synes bassen på Z-5500 er relativt kraftig. Dessuten er anlegget godt bygd (solid), selvom terminalene på høyttalerne er litt kronglete. Hvis man ønsker et anlegg der du kan putte kontakten i veggen, plugge på mp3 spiller og starte å spille, er Z-5500 et godt valg. Jeg tror ikke han kommer til å angre ett sekund!

Hvis han derimot ønsker et nybegynner hi-fi anlegg (noe jeg ikke oppfatter at han ønsker) bør han som dere sier invistere i en god forsterker og noen passende høytalere. Men da ville prisen fort doblet seg forhold til det han ønsker å betale (3000kr).

- herman
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
du hørtes ut som en skikkelig n00b. Sikringen går ofte når jeg drar virkelig på, men bassen er ganske bra til å være så billig, tviler man får noe bedre for de pengene man betaler ca 2500 kr, jeg kan annbefale z-5500 kjøp de du
Vis hele sitatet...
Føler at du er skikkelig inkompetent. Jeg dro den aldri mer enn 2/3, men den fungerte allikevel ikke særlig bra. Bassen er ikke spesielt kraftig. Kanskje bra lyd til å være et PC-anlegg eller et billig hjemmekinoanlegg, men der stopper det også. Skal du høre på musikk, bør man faktisk drite i alt som heter Logitech.


Sitat av Popp Vis innlegg
Jeg har også Proson 212 RR, og kan anbefale disse høytalerne på det varmeste, men de krever en grei forsterker for å dra dem skikkelig ut de også.
Hadde en Kenwood 7x100w som ikke hadde sjangs, men mistenker at det var 0,75mm2 utgangene sin feil, så kjøpte til en NAD 2x150w, spiller sinnsykt godt sammen med en Cerwin Vega 15" aktiv subwoofer.
Betalte vel 2000,- for Prosonene på netthandelen.no, får også forsterker fra proson som skal klare å dra høytalera for rundt samme prisen der
Vis hele sitatet...
Jeg tipper du hadde en forsterker som ga 8 ohm. Proson Stratego 212 RR gir 4 ohm, og dermed klarer ikke en 8 ohms forsterker å dra høyttalerne. Hadde det vært omvendt, kunne forsterkeren dratt høyttalerne. Men strømmen strekker ikke til her, og forsterkeren overbelastes.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
...
Jeg tipper du hadde en forsterker som ga 8 ohm. Proson Stratego 212 RR gir 4 ohm, og dermed klarer ikke en 8 ohms forsterker å dra høyttalerne. Hadde det vært omvendt, kunne forsterkeren dratt høyttalerne. Men strømmen strekker ikke til her, og forsterkeren overbelastes.
Vis hele sitatet...
Den gamle kenwood forsterkern var nok stabil i både 8 og 4 ohm den gitt, så er nok ikke det som er problemet Men får uansett mer fyldig og brutal bass med større kabeldimensjon, så forsterkeren hadde nok ikke dugd til mine krav til slutt uansett...
Sitat av Popp Vis innlegg
Den gamle kenwood forsterkern var nok stabil i både 8 og 4 ohm den gitt, så er nok ikke det som er problemet Men får uansett mer fyldig og brutal bass med større kabeldimensjon, så forsterkeren hadde nok ikke dugd til mine krav til slutt uansett...
Vis hele sitatet...
Såpass, ja. Da var det vel en veldig svak forsterker.
Hva er dimensjonen på kablene dine? Mine er 2,5mm² og det fungerer relativt godt. Kunne sikkert påkosta kablene noen hundringser ekstra, men venter til jeg har oppgradert forsterkeren min.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Såpass, ja. Da var det vel en veldig svak forsterker.
Hva er dimensjonen på kablene dine? Mine er 2,5mm² og det fungerer relativt godt. Kunne sikkert påkosta kablene noen hundringser ekstra, men venter til jeg har oppgradert forsterkeren min.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i forrige post så var det ikke fysisk mulig å få inn noe større enn 0,75mm2 i kenwood forsterkern, var slike gammeldagse "klips" om du skjønner hva jeg mener... Mens at på NAD forsterkern er det skruterminaler, så kjører vel med 4mm2 nå..
Åja, beklager. Er noe trøtt, så får ikke med meg alt. Hehe
Jeg vurderer en NAD forsterker selv. Skal vel flytte, så drøyer til etter det.
Kjørt litt av sporet denne tråden nå da... Men jeg står fremdeles på mitt at det finnes få (ingen jeg vet) bedre og enklere høyttalersystemer med mye bass til rundt 3000kr enn Logitech Z-5500. Dette annlegget har dessuten et ganske imponerende lydtrykk og egner seg dermed godt til fest med høy lyd. Fin klang, nøyaktig lydgjengivelse og god dynamikk finner man i andre prisklasser enn 3000, dvs du må betale mer.

Les test av Z-5500 og lignende produkter her: http://www.lydogbilde.no/index.php?c...91&testid=3533
Men disse Logitech høytalerne er til PC.
Jeg har selv disse til PC-en.

http://www.logitech.com/index.cfm/sp...s/231&cl=no,no

Og de funker jo fint. men jeg skal ha noe til annlegget mitt. ikke PC-en
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Se på den boksen der du putter inn cdene dine. Skriv opp modellnummer og merke her så er det hakket lettere å hjelpe deg. Har du et mini eller mikroanlegg er det ikke vits i å putte inn masse dineros i høytalere da forsterkeren sikkert ikke er kraftig nok uansett.
Denne har jeg:
http://images.hemalhemsat.com/_uploa...607340_0_0.jpg

Bare ikke de høyttalerne.
Det er en: Sony RX90
Hvis du ødelegger gummien på på logitech Z-5500 høytallerne burde du få noen til å hjelpe deg å skru dem opp.
Det er et VELDIG bra anlegg og fungerer veldig bra til spilling.
Klart du sprenger høytallerne hvis du har volum på fullt, det gjør du med så godt som alle høytallerne.
Kan vi ikke ta den diskusjonen et annet sted? :P
har en Cerwin 15" sub du kunne kjøpt for 3000.- + frakt om det er mulig og koble den til den kassa du har der
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg tror nok ikke du får så mye lyd ut av det 13 år mini-anlegget dessverre. Men hvis du vil prøve er det et par Cerwin Vega VS-12 på finn til 2 laken. Men er usikker på om du får noe serlig lyd at av det med den forsterkeren. Her er forresten specs på forsterkeren din:

Sitat av tribalgoth Vis innlegg
har en Cerwin 15" sub du kunne kjøpt for 3000.- + frakt om det er mulig og koble den til den kassa du har der
Vis hele sitatet...
Kan du vise meg link fra HiFi klubben?

Eplefisk, kanskje jeg burde kjøpe ny sånn boks også?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Helt klart om du har pengene til det. Hvis du ikke har det, ville jeg gått for å bruke PCen din med det logitech-systemet som er nevt tidligere i tråden.
http://www.hifiklubben.no/produkter/...oofer_sort.htm


bruker den subben sammen med disse http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm

på en Nad C372 forsterker og det lager grei lyd til party og tv titting, har selv dette Z5500 settet og det er noe av det bedre jeg har brukt 2500 penger på
Sist endret av tribalgoth; 19. januar 2009 kl. 15:53.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
Vis hele sitatet...
2000,- og du betaler frakt og alle ledninger er med da snakker vi

Men dette er kun en Subwofer? den brukes ikke til og sende ut musikk?
ville nok beholde den om ikke 2k avslag på en ting som er 6 mnd gammelt og ikke hardt spilt er bra nok,
det er en aktiv subwoofer (forsterker innebygget i chassis) den sender ut den lyden du sender inn i den


men ville nok kanskje sett litt på hifiklubben på slike pakker de har der for og oppgradere litt så du har fler muligheter mtp tilkoblinger osv
Jeg tror det er best og ta 1 ting om gangen.
Så jeg tror kanskje jeg starter med og kjøpe disse:

http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm

Så ser vi hva det neste blir når jeg har penger.
Tusen takk for hjelpa.

Noen som har noe billig og selge får dere sende PM
de spiller bra til og være så små men fortsatt ingen bass og skrive hjem om da
Men bass fikser vi når jeg får cash

da er det jo ikke noe problem da
jepp, takk for hjelpa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
om du er ute etter mye bass å bra lyd generelt anbefaler jeg Dali Concept seriene , varierer i pris fra serie til serie å du kan fa det ganske billig brukt, laga en svææær sprekk i murveggen i leiliheta mi med concept 8 serien , sier en del x)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
g tipper du hadde en forsterker som ga 8 ohm. Proson Stratego 212 RR gir 4 ohm, og dermed klarer ikke en 8 ohms forsterker å dra høyttalerne. Hadde det vært omvendt, kunne forsterkeren dratt høyttalerne. Men strømmen strekker ikke til her, og forsterkeren overbelastes.
Vis hele sitatet...
At det var? Hverken en høyttaler eller forsterker "gir" ohm.
En motstandskurve er aldri flat, og det er veldig forskjellig fremgangsmåte hva produsenter legger til grunne når de angir ohm på høyttalere.

2x100w @ 8ohm angir at forsterkeren "skal" levere 100w pr kanal, ved 8 ohms belastning. Videre forteller dette også ingenting om hva forsterkeren klarer når impedansen halveres ned til 4 ohm, eller enda lavere. Sånn generelt så jo biligere bygd forsterkeren er, jo dårligere tåler den lav impedanse.

Det samme gjelder også for høyttalere som er oppgitt til 8, eller 6 ohm for den saks skyld. Dette sier oss ikke alltid så veldig mye, da impedansekruven går både opp og ned ved belastning. Denne benevnelsen er ofte gjennomsnittlig.
B&W DM604 S3 er feks oppgitt til 8ohm, men er vel målt til 2,5 i dype partier og har tatt knekken på mang en surround-receiver.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Logitech Z-5500, jeg er lut lei folk som anbefaler noe så umennskelig dårlig anlegg, ja det er bass i bøtter og spann og prisen er ikke så halvgærn, men fy faen å skrall lyd. Jeg som hører endel på musikk, og har kanskje ett litt bedre lytte øre en folk flest, råder alle til og styre unna. Hvis man skal bråke med naboer med anlegget, det går, men med hørselvern, for lyden anlegget lager er HELT umenskelig skarp og ufattelig skrall. Bassen overdøver speakerne så til de grader, man hører ikke klangen i musikken, bare en basser som skyter i vinkel. En siste gang, IKKE kjøp Logitech Z-5500, bruk heller 2,5K på noe annet enn å høre musikk på ett sånt anlegg, og få musikk opplevelsene dine så ødelagt. Det er kanskje billig, men bra er det langt ifra. Kjøp noe annet, hvis man skrur opp prisen til 4 tusen, da er man påvei for ett brukbart anlegg, det trenger ikke å koste skjorta for at musikk kvaliteten skal være god nok for den vanlige lytter.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Vegardino Vis innlegg
bruk heller 2,5K på noe annet enn å høre musikk på ett sånt anlegg
Vis hele sitatet...
Hva slags annet oppsett ville du valgt for 2500,- ? Og husk at langt i fra alle har like preferanser. Gain på subben kan vel stilles som på alle andre anlegg.
Jeg ville ikke valgt noe annet, men det er ikke noe godt anlegg for øret, har selv hatt ett :O
Kjøp deg z-5500 du