Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5226
Er det mulig å få tilgang til sparekonto som er "låst til man er 18" i nettbanken? jeg er 16 år og tjener rundt 75 000 kr i året på arbeid jeg gjør på familiens gård, vil spare litt av dette i sparekontoen. tror det hadde vært lettere for meg å spare større summer om pengene er "synlige".

kontoen er ikke i nettbanken til mor eller far, de får brev en gang i året eller noe sånt med saldo og utskrift, og denne blir fort borte før jeg kommer på å spørre om å se det.. har for tiden ingen kontroll på hvor mye som er på kontoen, ganske irriterende.

har allerede nettbank med brukskonto
banken er sparebank 1 sr.
Ta med moren og/eller faren din til banken og ta en samtale, eller ring. Jeg hadde ihvertfall mulighet til å se min sparekonto før jeg fikk noe tilgang til den (dog med DNB)
Etter vergemålsloven § 12 har et barn over 15 år rett til å disponere penger han selv har tjent etter fylte 15 år. Et barn over 15 år har dessuten rett til å råde over penger som vergen eller andre har gitt barnet til egen rådighet.

Regner med en kjapp tur i banken gjør susen.
Trådstarter
29 6
tar en tur til banken i morgen og finner ut av det, takk for svar.
Om du ikke har vært i banken enda: Vær klar over at dersom du har verdier for mer enn 2G (ca 180'000 pt) så overtar fylkesmannen vergemålet - foreldrene dine har dermed heller ikke råderett over pengene.

Det er heller ikke slik at du nødvendigvis eier pengene selv om kontoen står i ditt navn. Du finner mer om dette på vergemål.no
Mora mi hadde spart penger som stod i min nettbank, men uten at jeg kunne overføre de til min egen brukskonto. Jeg klarte å lure systemet da det faktisk gikk an å betale regning til meg selv. Så i stedet for å overføre gebyrfritt betalte jeg gebyr og la inn en regning til meg selv :-)
Dette er riktignok 14-15 år siden, så jeg aner ikke hvordan ståa er nå.
Trådstarter
29 6
var "teknisk umulig" å få til.

men kunne legge den til i foreldrene mine sin nettbank, bedre enn ingenting.
Herlig at du allerede har begynt å spare :-)

Det kommer til å glede deg som faen etterhvert, såfremt du ikke brenner alt i russetiden, da :-) (forhåpentligvis gleder det deg om du gjør det også)
Sitat av doseren Vis innlegg
Om du ikke har vært i banken enda: Vær klar over at dersom du har verdier for mer enn 2G (ca 180'000 pt) så overtar fylkesmannen vergemålet - foreldrene dine har dermed heller ikke råderett over pengene.

Det er heller ikke slik at du nødvendigvis eier pengene selv om kontoen står i ditt navn. Du finner mer om dette på vergemål.no
Vis hele sitatet...
Sitat fra din egen link:
Sparekonto som foreldre har opprettet til sine barn (typisk ved løpende sparing av barnetrygden eller annen sparing), er ikke å anse som barnets eiendom før gaven er gitt barnet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av clarionify; 7. august 2016 kl. 13:08.