Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 10625
Var og kjøpte meg en ps3 tidligere idag. Fungerer som bare det. Kjøpte også med en HDMI kabel.

Har koblet ps3'en opp til en en Samsung fullHD tv med 3 HDMI utganger. Playstation gir meg beskjed ved oppstart at HDMI er funnet, vil du bruke dette? yup trykker jeg. Tven regarer med å vise informasjon om denne nye tilkoblingen som den alltid gjør når jeg kobler til andre enheter, for eksempel pcen. Men skjermen forblir svart og etter 30 sekunder går tilbake til scart.

Nå .. Hvorfor vil ikke skjermen/ps3 ta og sende via HDMI?


Noen ideer?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Kan jo være at den oppdager PS3 på SCART, og forblir på SCART. Når du godtar innstillinger, velg hvilken HDMI-inngang den er på på TVen.
Sist endret av M72; 7. januar 2010 kl. 23:41.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Du mener vel innganger ? Hvis ikke er det logisk at det ikke fungerer.
2. Har du prøvd noen av de andre "inn\utgangene".

Sitat av M72 Vis innlegg
Kan jo være at den oppdager PS3 på SCART, og forblir på SCART. Når du godtar innstillinger, velg hvilken HDMI-inngang den har på på TVen.
Vis hele sitatet...
Tipper heller den reverter til last known good configuration.
Koble ifra SCART, om du ikke allerede har det.
Sist endret av Zangetsu; 7. januar 2010 kl. 23:43.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
2. Har du prøvd noen av de andre "inn\utgangene".
Vis hele sitatet...

Duh, ofc

Har prøvd alle tre inngangene.
Har prøvd å starte opp ps3 uten å ha koblet til scart.
(som resulterer i at tven viser informasjon om ny tilkobling ...og forblir svart)
Sist endret av Bombasa; 7. januar 2010 kl. 23:45.
Når du trykker på start knappen så hold den inne til du hører 2 pip
Står vel noe om at tv'en ikke er kompatibel med HDMI om skjermen forblir svart i 30 sek+ og vil deretter vende tilbake til optimale innstillinger?
Hvilken tv-modell er det?
Sist endret av Zangetsu; 7. januar 2010 kl. 23:47.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Duh, ofc

Har prøvd alle tre inngangene.
Har prøvd å starte opp ps3 uten å ha koblet til scart.
(som resulterer i at tven viser informasjon om ny tilkobling ...og forblir svart)
Vis hele sitatet...
Prøvd å starte opp PS3 uten scart tilkoblet og så holde inne av/på knappen i 30 sekunder?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Prøvd å starte opp PS3 uten scart tilkoblet og så holde inne av/på knappen i 30 sekunder?
Vis hele sitatet...
Yup.

Skjermen reagerer på hdmi tilkoblingen, samme som den gjør når jeg kobler til pcen. Men når jeg gjør det med pcen så kommer bilde etter 2 sekunder. På Playstationen forblir skjermen svart.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Yup.

Skjermen reagerer på hdmi tilkoblingen, samme som den gjør når jeg kobler til pcen. Men når jeg gjør det med pcen så kommer bilde etter 2 sekunder. På Playstationen forblir skjermen svart.
Vis hele sitatet...
prøvd det jeg skrev?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
prøvd det jeg skrev?
Vis hele sitatet...
prøvd det ja
Du kan jo prøve å stille inn HDMI-innstillingene manuelt. Da må du først koble til med scart, gå inn i skjerm/bilde-innstillinger (husker ikke nøyaktig navn) og stille inn innstillinger der. Da kan du prøve deg litt fram for å se om du finner en konfigurasjon som fungerer.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
prøvd det ja
Vis hele sitatet...
Hmmm, da vet ikke jeg...
Prøv å lag en topic på ps3 forumet
Sitat av Zangetsu Vis innlegg
Står vel noe om at tv'en ikke er kompatibel med HDMI om skjermen forblir svart i 30 sek+ og vil deretter vende tilbake til optimale innstillinger?
Hvilken tv-modell er det?
Vis hele sitatet...
Hvilken Samsung er det?
PS3'en stiller seg automatisk til høyeste oppløsning når du trykker ja til å bruke HDMI utgangen. Prøv å koble til PS3'en til tven med kun HDMI kabelen i. Når du da blir spurt om du vil bruke HDMI utgangen trykker du ja. Da blir skjermen svart som du sier, men hvis du blar med pila mot høyre og trykker x tror jeg du sier til PS3'en at den ikke skal bruke høyeste oppløsning. Da vil du sannsynligvis få bilde og kan gå på innstillinger å stille oppløsningen opp litt. Tar dette på hukommelsen så jeg tar forbehold i eventuelle feil. Du kan jo prøve og hvis ikke får du heller lage et topic i PS3 forumet.

Det er verdt et forsøk hvertfall.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Opplysningene skjermen gir når jeg prøver å bytte over til HDMI er foresten:


''720x576 @50Hz''
Om det er til noe hjelp
Sist endret av Bombasa; 8. januar 2010 kl. 00:08.
koble til med scart og hdmi, kas source bruker du på tven til å finne ps3en med? bruker du scart men vil bytte til hdmi, bør du prøve å bytte source på tven når sjermen blir svart. Då bytter du source til ingangen du har hdmi kabelen. hater måten det er satt opp på, men skal funke.
Kjøpte nylig samme tv selv, og fikk koblet PS3'en min opp til tv'en uten å måtte gjøre annet enn å plugge HDMI inn og ta ut SCART.
1280x720 @60Hz får jeg opp på HDMI, kanskje det er noe galt med kabelen din?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zangetsu Vis innlegg
Kjøpte nylig samme tv selv, og fikk koblet PS3'en min opp til tv'en uten å måtte gjøre annet enn å plugge HDMI inn og ta ut SCART.
1280x720 @60Hz får jeg opp på HDMI, kanskje det er noe galt med kabelen din?
Vis hele sitatet...
Muligens. Men litt unødvendig og måtte kjøpte ny kabel hvis det viser seg at heller ikke den nye fungerer.

Er foresten den oppløsningen jeg får når jeg plugger inn pcen.

Sitat av luftrens Vis innlegg
koble til med scart og hdmi, kas source bruker du på tven til å finne ps3en med? bruker du scart men vil bytte til hdmi, bør du prøve å bytte source på tven når sjermen blir svart. Då bytter du source til ingangen du har hdmi kabelen. hater måten det er satt opp på, men skal funke.
Vis hele sitatet...
Hva source? Hva mener du?
Sist endret av Bombasa; 8. januar 2010 kl. 00:31.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hva source? Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Source er hvilken inngang på tv'en den skal hente signaler fra (HDMI, PC, AV etc), knappen er finfint plassert ovenfor menyknappen og mellom volum/kanal-knappene på fjernkontrollen

Om du bruker samme kabel for å koble til pc'en er det vel stort sett utelukket at det er problemer med kabelen.
Sjekket alle skjerminnstillinger på PS3'en?
Sist endret av Zangetsu; 8. januar 2010 kl. 00:37.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sjekker gjennom innstillinger på ps3'en nå - Finner ingenting spesielt.

Og bytter fra HDMI til AV(scart) ved hjelp av source knappen på fjernkontrollen til tven om det var det du mente.
Sist endret av Bombasa; 8. januar 2010 kl. 01:06.
For å koble opp med HDMI-kabel må du selvfølgelig velge HDMI-inputet du bruker på tv'en som source, men ikke bruk både HDMI og SCART fra PS3 til tv samtidig.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zangetsu Vis innlegg
For å koble opp med HDMI-kabel må du selvfølgelig velge HDMI-inputet du bruker på tv'en som source, men ikke bruk både HDMI og SCART fra PS3 til tv samtidig.
Vis hele sitatet...
hehe, DET du menta ja :P Bytter selvfølgelig rundt når jeg skal se om det fungerer


Men uansett, skal kjøpe nu HDMI imorgen, sjekke om den fungerer. Kommer med oppdatering når jeg har sjekka

God natt for ikveld
Sist endret av Bombasa; 8. januar 2010 kl. 02:27.
vet det er kanskje litt off-topic, men har ett tilsvarende problem nesten. Jeg har hdmi kabel koblet til både 360'n og ps3, men når jeg spiller ps3 er det noen ganger skjermen blir svart noen sekunder, så kommer kanalnavnet opp i hjørnet og bildet er tilbake. noen ganger kommer det oftere enn andre. men det har ikke skjedd før jeg bytta til hdmi kabel som jeg kjøpte rett før jul. har spilt med scart jeg og.

når det kommer til ditt problem. hold powerknappen inne på selve konsollen til pip nr 2 kommer. det funka for meg, hadde samme problem som deg i starten med svart skjerm når jeg kobla til kabelen og fjerna scart.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Har prøvd det der med start knappen ca 30 ganger nå. Fremdeles svart skjerm
Sitat av sh1bby Vis innlegg
vet det er kanskje litt off-topic, men har ett tilsvarende problem nesten. Jeg har hdmi kabel koblet til både 360'n og ps3, men når jeg spiller ps3 er det noen ganger skjermen blir svart noen sekunder, så kommer kanalnavnet opp i hjørnet og bildet er tilbake. noen ganger kommer det oftere enn andre. men det har ikke skjedd før jeg bytta til hdmi kabel som jeg kjøpte rett før jul. har spilt med scart jeg og.
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke en Bravia TV har du ? Opplever det samme problemet, og det er ikke akkurat morsomt når man spiller online :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
ny kabel fungerer heller ikke.
Vil tro det da er noen innstillinger på enten tv eller Ps3 som er feil, eller at noe er galt med Ps3/tv. Burde hvertfall ikke være så mye styr, selv koblet jeg bare til HDMI-kabel og da fungerte det helt fint.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zangetsu Vis innlegg
Vil tro det da er noen innstillinger på enten tv eller Ps3 som er feil, eller at noe er galt med Ps3/tv. Burde hvertfall ikke være så mye styr, selv koblet jeg bare til HDMI-kabel og da fungerte det helt fint.
Vis hele sitatet...
Siden ps3 er helt ny, og fungerer helt fint med unntak av HDMI problemet og at tven også ikke er gammel og aldri hatt problemer så vil nok tro det samme.

Det er nok noe innstillinger eller lignende som er galt, men hva da? Jeg har bladd igjennom både tven og ps3 sine menyer, men finner lite.
Innstillinger - Skjerminnstillinger - Video utdata - HDMI. Prøv deg litt frem her, om du ikke allerede har gjort det.
Denne er vesentlig, som Zangetsu sier: Innstillinger - Skjerminnstillinger - Video utdata - HDMI
I tillegg må du ha riktig (->) input på skjermen må stå på samme HDMI inngang hvor kabelen er koblet inn
Sitat av Waggo Vis innlegg
Du har vel ikke en Bravia TV har du ? Opplever det samme problemet, og det er ikke akkurat morsomt når man spiller online :P
Vis hele sitatet...
Har samsung ett eller annet. Irriterer rumpa av meg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Har prøvd alt her i tråden ca ørtenhundreogfemten ganger både sidelengs og opp-ned. Fremdeles svart skjerm!


Litt fristet til å ta hele tven og hive ut av vinduet kjenner jeg
Sikker på at ikke HDMI-utgangen på PS3en er defekt? Har du prøvd den på en annen skjerm?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Question of interest.

Har du oppgradert software på PS3'en ? Mao har du siste versjon tilgjengelig ?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Question of interest.

Har du oppgradert software på PS3'en ? Mao har du siste versjon tilgjengelig ?
Vis hele sitatet...
ja.

Har også fått testet ut ps3 på en anen hdtv. Der funket ting plettfritt!
Så det er tven min som har problemer..
Sist endret av Bombasa; 9. januar 2010 kl. 18:26.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da tar du en prat med deal.no eller samsung
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
''720x576 @50Hz''
Om det er til noe hjelp
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke en HD-oppløsning, ikke sikkert tven støtter den - dog det er rart om den ikke gjør det. Har du ikke mulighet for å gå inn å stille oppløsningen manuelt?
Sist endret av m0b; 21. januar 2010 kl. 01:34.