Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3504
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har erfaring med å stryke med vilje på eksamen?

Reglene er slik at man kun får lov til å ta kontinuasjonseksamen dersom man har strøket eller blitt syk. Om man trekker seg eller leverer blankt vil dette gå som ett forsøk, og man må vente til neste ordinære eksamen.

Jeg er dessverre i en situasjonen hvor jeg er avhengig av toppkarakterer og er ikke godt nok forberedt til å få dette. Problemet er at om man leverer en tullete besvarelse, hvor det er åpenbart at man ikke har forsøkt, så regnes dette som en blank besvarelse, og man har ikke rett på å konte.

Spørsmålet er altså, hvordan stryke med vilje? Altså å levere en besvarelse som ikke holder til E, men som samtidig er seriøs nok til at man viser at man har forsøkt.

Det er litt krise om man faktisk skriver bra nok til å få E.

Dette dreier seg om grunnleggende samfunnsøkonomi.
Kommer litt ann på hvor du studerer, med ved UiO er det bare å levere en blank besvarelse etter 30 minutter og melde seg opp til konte-eksamen så fort du får muligheten (ihvertfall slik ved realfagene).
Sist endret av The Riddler; 14. desember 2017 kl. 18:24.
Hvilket fag?
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er snakk om Mikroøkonomi ved HiOA. Det ble innført nye regler for et par år siden, hvor det kun er stryk eller legeerklæring som gir rett til å konte. Helt idiotisk, men det er nå sånn de har satt regelverket.

Leverer man en vaffeloppskrift og tegninger av blomster så teller det som blank besvarelse. Svarer man kort og upresist så risikerer man å få E. Så det gjelder å finne en mellomting.
Er vel bare å skrive mange ting som ikke stemmer? Prøv å skrive setninger som viser mangel på helt grunnleggende forståelse, men som bruker ordene i oppgaveteksten.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Du må jo ikke svare på alle spørsmålene, og jeg tror ikke du får E så lett hvis du svarer noe hvem som helst kan tenke seg fram til uten å ha lest pensum. Skriv så lite som mulig, svar litt feil og ikke trekk inn pensum. Det må være lov til å ha en dårlig periode med lite søvn og jernteppe. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over dette.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hehe, har vært i samme situasjon der jeg måtte stryke og unngå å bestå. Det jeg gjorde var å notere ned enkelte formler, eller ord, fra hvert av spørsmålene også ende hvert svar med noe rabling sånn at det kunne se ut som om jeg hadde prøvd.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kom her for å skrive en lignende tråd. Jeg konter noen fag dette semesteret, eksamen jeg har i morgen har jeg C i fra før av men trenger A.


Jeg skal gå rett på legeærklering, og håpte noen hadde råd om hva jeg kunne si for å få det?

Har selv vært stresset med overtid, ekstravakter og vansker med å konsentrere meg når jeg hadde fri, og nå sitter her og har ikke greid å ta noe til meg i det hele tatt. Håpte på å si noe litt mer konkret/mindre generisk/vagt enn dette (som også er min feil som takket ja til vaktene, til tross for at jeg følte press til å godta de)
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg sitter og vurderer den muligheten jeg også.. Men føler at det er mer "ærlig" å kjøre en taktisk stryk enn å lyve til legen. Men om du ringer legesenteret ditt og sier at du har ligget skjelven og våken hele natten og med diaré, oppkast etc. så må vel dette være legitimt nok?
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker forresten for tilbakemeldinger! Får satse på at jeg klarer å overbevise sensor om at jeg faktisk har forsøkt, men har null peiling på pensum.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Angående legeerklæring så kan jeg si dette: Jeg sa til legen min at jeg er helt utbrent og overarbeidet. "Studiene og jobb går utover min psykiske helse som igjen gjør at jeg ikke får sovet og spist godt nok, noe som går utover min fysiske helse. Stress og prestasjonspress plager meg. Kan jeg få sykemelding på eksamen....? som er to uker fram i tid. Så jeg kan slippe å stresse meg i hjel, og heller fokusere fokusere på den psykiske helsa mi så jeg blir frisk."

Under sterk tvil, og uten tidligere historie med psykiske lidelser eller mange legeerklæringer, fikk jeg sykemelding der det sto: X kan ikke møte til eksamen da og da av medisinske årsaker. Denne leverte jeg i god tid før eksamen og så dro jeg på ferie med en venn. Dette var på høyskolenivå. Læreren stusset litt over at jeg kom og leverte den på forhånd, men de gravde ingenting rundt det, og hvis de hadde gravd så hadde jeg forklart at det ønsker jeg ikke å snakke om her og nå.

Det er mye som er mulig hvis man er kreativ nok og ikke lar legen overtale deg til å ta eksamen. Jeg bestilte time til legekontoret og når legen nølte så smurte jeg på og ble emosjonell. "Jeg pleier ikke å spørre om hjelp, men nå trenger jeg faktisk hjelp. Dette er ikke sunt og jeg har hatt det sånn lenge. Jeg er helt utbrent og jeg kommer ikke til å prestere hvis ikke jeg får fokusert litt på egenomsorg nå."

Tenk på at legen kan ikke bevise at du ikke lider psykisk. H*n må ta deg seriøst. Så lenge dere har en troverdig forklaring så er dette et kort dere ikke skal undervurdere.

Dessuten, du ber bare om å utsette en eksamen. Det er ikke noe big deal i det store perspektivet så legen skal være rimelig drittsekk for å nekte deg 100%.
Sist endret av Qon; 14. desember 2017 kl. 20:51.