Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3327
Hei!

Jeg er en jente i 20-årene som har fått diganosen ADHD (ADD) og har derfor testet ut medisiner mot dette. Prøvde først Ritalin men det merket jeg absolutt ingenting av så prøver nå ut Elvanse (Lisdexamfetamin).

Jeg merket endelig noe form for effekt etter å ha gått opp til ca 50 mg på elvanse som omgjøres til ca 15mg dexamfetamin (?). Jeg var helt sikker på at jeg var immun eller noe mot stimulanter etter å ha gått opp til 80 mg på Ritalin uten å merke noe.

I all fall, jeg er litt bekymret over type effekt jeg merker. Det er ikke hva jeg forventet med tanke på at man alltid hører at ADHD pasienter blir rolige på stimulanter. Ca en time etter inntatt dose får jeg moderat følelse av eufori, sterk følelse av driv, kraftig motivasjon for livet generelt og blir hakket mer livlig og ikke like inneslutten som jeg kan være ellers. Prater mer spesielt med fremmede (f.eks til mannen som jobber på kafeen). Føler jeg blir mer utadvent og liker meg selv mye bedre på medisin, får blant annet høre at jeg er morsom ofter når jeg er på pillen enn ikke da jeg blir mer pratsom og energisk.

Alt jeg føler fra medisinen føles veldig fint, da jeg til vanlig er en ekstremt døsig, trøtt, slapp, tiltaksløs og lite motivert person. Pillene gir meg en driv som gjør at jeg ønsker å være produktiv, betale regninger og jobbe med skole.

Men likevel blir jeg litt bekymret da jeg bare har hørt at det skal være som om hyperaktiviteten bare skrues av. Nå har hyperaktivitet aldri vært mitt store problem, jeg har typisk jente ADHD og er veldig inne i mitt eget hode.

Jeg sitter derfor med følelsen av å jukes eller å misbruke medisinene mine selv om jeg følger legens opptrapping fordi jeg merker så tydelig effekt, men effekt som kanskje er mer forbundet med misbruk for å få rus..?

Noen som har noen tanker rundt dette, er det vanlig å føle eufori for eksempel ved bruk av amfetamin for ADHD? Er dette noe jeg burde ta opp med legen min, eller kan jeg risikere å ikke få fortsette om hun syns det er "feil type" effekt?

Håper noen snille sjeler med litt peiling på amfetamin/adhd-medisiner/hjerne-greier har lyst til å komme med noen hjelpende og oppklarende ord.

Har ikke merket noen særlige negative bivirkninger utenom dårlig matlyst som igjen kan føre til en følelse av "emontional numbness", derfor er jeg egentlig veldig fornøyd med Elvanse hittil.


(Beklager skrivefeil, skrevet litt fort på mobilen)
Folk reagerer forskjellig, må du huske. Høres ut som medisinen fungerer og at du kommer deg litt 'ut av ditt eget hode' og får retta fokuset. Ikke alle med ADHD blir rolige av amfetamin. Som du sier selv har du ikke slitt med hyperaktivitet, så det er kanskje ikke så rart?
Euforien vil også minske kraftig ettersom hjernen får justert seg til medisinen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en venn (21 Mann) som bruker Ritalin daglig for sin ADHD, han blir kjempe energisk og veldig lignende det du forklarer av dine symptomer. Dette er ikke uvanlig, som Lyra over meg sier så reagerer folk forskjellig. For å være ærlig skulle man nesten tro det er samme person som skriver dette som min venn :P
Burde kanskjere redusere litt på dosen , tenker ja .. Man skal ikke bli rusa under bruk eller opptrapping av medikamenter mot ADHD .. Snakk med legen!
greia med adhd medisinering er at du ikke skal merke noe til det selv, annet enn at du selvsagt blir mere fokusert etc.

At folk med adhd blir rolige etc er forbanna tullprat, jeg har vært diagnosert siden jeg var 7 år og er nå godt opp i 30 årene, ruseffekten på stimulanter er for min del temmelig lik den det er for folk uten diagnosen..

Overdriver man og tar en dose som tilsier rus, ja så blir du rusa.

Og føler du eufori ved inntak så har du rett og slett tatt for mye, ikke at jeg personlig syns det er noe galt i det men det er neppe medisinering du holder på med da, da er det rus

Har ikke allverdens med tid å følge med i enkelt tråder men om du lurer på noe så pm meg, enklere å følge opp privat