Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 945
Hei alle isammen!

Har et par spørsmål her som jeg er veldig nyfiken på (hehe)

Er det noen forskjell på virkningen av medisiner innenfor de forskjellige religionene? Om man bytter religion, vil medisinene fungere annerledes? Komisk, men virkelig spørsmål!

Neste spørsmål er følgende: Er det forskjellige psykiske lidelser og typer psykisk lidelser innenfor være seg Kristendom sammenlignet med Hinduisme. Hva om noen har en skikkelig tung psykisk lidelse, er Kristen og konverterer helt og fullt ut til Hinduisme, vil lidelsen endre seg vesentlig?

Takker og bukker for svar!

Har konvertert fra Kristen til Hindu helt(!!) sjø, og føler meg i toppform!!! Jeg hadde ett alvorlig tilfelle av True Man syndrom, etter jeg konverterte, har det blitt svært mye bedre (det er helt sant!!).
Sist endret av Hans Majested; 18. september 2017 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror nok placebo-effekt spiller en stor rolle her. Biologi og religion har ingen sammenheng.
Sikker, føler meg mere våken og opplagt!! Vallergan virker heller ikke som det gjorde tiden jeg var kristen?? Merkelig.. Noen andre som har peiling på dette?
Takk for svar Antidote.
Som ateist er jeg enig med Antidote i at det ikke kan være noen sammenheng mellom sykdom og religion, men føler du deg bedre så er jo det bra da, lurer fælt på hva true man syndrom er for noe, har du en link e.l.?
I beste mening
Aner ikke hva slags lidelse du snakker om, men jeg kan garantere at på generelt basis så endrer ikke religion virkningen på medisinen du tar, en depresjon er en depresjon, aids er aids.
Derimot er det en psykisk lidelse så kan du få en boost, dette forandrer seg mest sannsynlig litt etter hvert når hverdagen er tilbake, men du kan ha fått en dytt i riktig retning.
Du virker såpass gira at jeg sammenligner det med en forelskelse, hverdagen og personligheten kommer tilbake.
Går ut i fra at TS henviser til The Truman show delusion; https://en.wikipedia.org/wiki/The_Truman_Show_delusion. Forøvrig er det mye interessant lesestoff på internett om sammenhengen mellom psykisk helse og ulike religioner, blant annet her: https://books.google.no/books?hl=no&...page&q&f=false.

Og her:
http://www.jstor.org/stable/1387984?...n_tab_contents

Slå deg løs.
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Er det noen forskjell på virkningen av medisiner innenfor de forskjellige religionene? Om man bytter religion, vil medisinene fungere annerledes? Komisk, men virkelig spørsmål!
Vis hele sitatet...
Det er klart at ens psyke og sinnstilstand kan påvirkes av troen man innehar og dermed påvirke behovet og innvirkninger av medisiner. Medisiner har en klart definert funksjon, og fungerer utifra kjemi, det at man selv endrer syn på noe, endrer ikke kjemien uansett hva man tror.

For å ta et (over)simplistisk eksempel; apati vil i den kristne tro ofte tolkes som en synd, da man ikke bryr seg om seg selv eller sine medmennesker, mens man i flere retninger i buddhismen vil kunne tolke det som at man har lagt verdslige behov bak seg, og er noe positivt. Det er helt klart at ens tro vil påvirke hvordan man tolker f.eks antidepressive midler som avstumper følelsesregisteret.

Spørsmålet man bør stille er ikke om medisiner endrer innvirkning ved en trosendring, spørsmålet man bør stille er om den underliggende grunnen til medisinbruk endres ved en trosendring? Jeg skal ikke engang forsøke å gi deg svaret, men jeg mistenker at du starter i feil ende i din glede over å ha funnet en ny tro. For øvrig - hvilken retning innen hinduisme følger du?
Sitat av sovtek Vis innlegg
Som ateist er jeg enig med Antidote i at det ikke kan være noen sammenheng mellom sykdom og religion, men føler du deg bedre så er jo det bra da, lurer fælt på hva true man syndrom er for noe, har du en link e.l.?
I beste mening
Vis hele sitatet...
Hei

Her har du en link:https://www.google.no/url?sa=t&sourc...SeaG4fa_o6XgKw

Jeg går sånn noenlunde under "Case A" Camere I øynene osv", sprøtt ja.