Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 13355
Hei.
Si jeg har no alkohol stående og vil finne ut hvor sterkt det er.
Hvordan kan jeg gjøre det?
Hvor sterkt må det være for at det skal ta fyr med lighter osv?

Tusen takk
Sist endret av torsken; 19. juni 2007 kl. 15:26.
Du kan kjøpe en alkohol % måler på nærmeste europris Tror det er 60% før det skal brenne.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, konjak som er 40% brenner fint.
Væsker med mer enn 60% alkohol regnes som sprit og er ikke tillatt i Norge...

da betyr dette at all sprit som antennes er ulovelig?

[EDIT:] my thoughts exactly... hvordan tror du man kan lage Crème brûlée uten å flambere med likør?
Sist endret av Turbolego; 19. juni 2007 kl. 16:13.
Sitat av Fiberkanin
Væsker med mer enn 60% alkohol regnes som sprit og er ikke tillatt i Norge...
Vis hele sitatet...
Det spørs bare på bruken. Går fint an å kjøpe væsker med mer enn 60% etanolinnhold, men da er det ikke beregnet til menneskelig bruk.
Sitat av Nichotin
Det spørs bare på bruken. Går fint an å kjøpe væsker med mer enn 60% etanolinnhold, men da er det ikke beregnet til menneskelig bruk.
Vis hele sitatet...
hehe, som f.eks 100% teknisk sprit?

eller absinth med cannabis?
Sitat av Fiberkanin
Væsker med mer enn 60% alkohol regnes som sprit og er ikke tillatt i Norge...
Vis hele sitatet...
Nei? Væske med mer enn 60% reges som narkotika? Sprit er vel fra 20% til 60%?
0,7 % = Alkoholfritt øl
2,5 % = Lettøl
4,76% = Øl
5-7 % = Sterkøl
8-13% = Vin
16-21% = Hetvin
22-60% = Brennevin
___________________Do not Drink Below This Line:

96% = Karsk Uten Kaffe
96-100% = Teknisk Sprit
Sist endret av Turbolego; 19. juni 2007 kl. 16:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av elemental
Nei? Væske med mer enn 60% reges som narkotika? Sprit er vel fra 20% til 60%?
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare ulovlig. Ingenting med narkotika. Går ikkje under straffelova engang.

Kort sagt: sprit under 60% brenner ikkje. Du kan få dampen til å brenne, og det er det som skjer når du flamberer ting i ei steikepanne. Har sjølv prøvd å holde fyrstikk over 48% whisky, og ingenting skjedde.
mener jeg fikk fyr på 50% mintu for noen år siden.. hm..
Sitat av vidarlo
Kort sagt: sprit under 60% brenner ikkje. Du kan få dampen til å brenne, og det er det som skjer når du flamberer ting i ei steikepanne.
Vis hele sitatet...
Når man sier at en væske brenner, så er det dampen fra væsken man referer til. Og ja, man kan få alkohol på under 60% til å brenne. Correct me if I'm wrong.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, alkohol under 60% kan brenne viss det er tilstrekkelig damp. Poenget er at idet du kjem over 60% så er det så mykje som fordamper at du vil få det til å brenne med jamn flamme.

Enklaste måten å finne alkoholprosenten er jo å vege det. Finn ut egenvekta på etanol, og egenvekta på vatn og regn litt.
Mange bra svar her
Skulle ønske det var noen lettere måter, men.

Vil det blaffe opp hvis jeg spruter 30% på bålet eller vil det slukke?
vidarlo stikk ut på byen en tur å se litt på bartenderene på div uteplasser. Prøv Wood-pecker f.eks. Der setter de fyr på det som er i glasset (40ish%) etter å ha varmet glasset mens du holder en isbit i hånda, så når du er kald i hånda og glasset står i fyr og flamme, så legger du hånda over uten isbiten og glasset suges fast i hånda. Poenget er at 40% brenner som bare det, men det må varmes litt først. Skyt etter meg vist jeg bommer på noe her.

Og jeg må bare trekke fram at 60% er lovlig, men over, dvs. 61% og videre er ikke i salg. Er noe som heter 60% og er vodka med hele 60% sprit.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du skyter og du bommer hardt. Vidarlo har forklart hva som skjer. Det er fordamping som gjør at det brenner. Ved over 60% sprit er fordampningen av etanol såpass høy at det kan brenne ved en jevn flamme, er den under vil flammen dø ut pga. mangel på etanolfordampning.
Jeg får ta en titt på vinogar.no og sjekke om de har noen alkomålere
husker dere ikke branntrekanten fra barneskolen?

alt kan brenne så lenge man har alle sidene i trekanten!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av galningen
husker dere ikke branntrekanten fra barneskolen?

alt kan brenne så lenge man har alle sidene i trekanten!
Vis hele sitatet...
Jepp. Og det er det eg har prøvd å forklare. Har du tilstrekkelig varme til at nok etanol fordamper, så kan du få 4% til å tilsynelatande brenne, i det etanol fordamper lettare enn vatn, og du får etanoldamp til å brenne.

Dersom du har under 60% så må du varme opp spriten en tanke for å få høgt nok damptrykk til at det vil gå av seg sjølv.
Sitat av Sokkull
Du kan kjøpe en alkohol % måler på nærmeste europris Tror det er 60% før det skal brenne.
Vis hele sitatet...

Det brenner under 60% også. Har tent på hvit vin (eller så var det rødvin)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pilleknaskern
Det brenner under 60% også. Har tent på hvit vin (eller så var det rødvin)
Vis hele sitatet...
Eg er rimelig sikker på at du ikkje har gjort det. Alt under 20% må varmast rimelig kraftig opp for å få det til å brenne.

For å drepe diskusjonen en gang for alle tok eg kjapp test:
4.5%: Umulig, sjølv ved kraftig oppvarming til alkoholens kokepunkt.
10%: Kort blaff av flamme, ingen vedvarande forbrenning.
20%: Samme.
30%: Litt lenger blaff, ingen vedvarande flamme. Umulig å tenne ved romtemperatur.
40%: Brenner jamt ved oppvarming til ~40°C, umulig å tenne ved romtemperatur.
50%: samme.
55%: mulig å tenne med litt oppvarming.
65%: Brenner fint ved romtemperatur.
Sist endret av vidarlo; 21. juni 2007 kl. 16:12.
Du er ikke helt sikker på om det var rødvin eller hvitvin haha

konjakk 40% brenner som bare det ved romtemperatur da VIDARLO
Sist endret av jørgs; 21. juni 2007 kl. 16:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jørgs
Du er ikke helt sikker på om det var rødvin eller hvitvin haha

konjakk 40% brenner som bare det ved romtemperatur da VIDARLO
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer nok ikkje det. Dersom du varmar det med handa litt er det nok til at det kan danne seg damp som du kan antenne.
Helte det bare på pulten og tente på jeg.
Ja, og da vil du får en veldig stor overflate, noe som vil si mye damp, pulten din er sikkert ikke kald den heller
Sist endret av telebohrian82; 21. juni 2007 kl. 20:06.
så hvis man driver og brenner 96% burde man gjør det i et kaldt rom eller noe?
Takk gud for at vidarlo er her. Som jeg sa er det kun sprit over 60% som brenner. Under den alkohol % må spriten varmes litt slik at den damper. da kan dampen brenne.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av vidarlo
Eg er rimelig sikker på at du ikkje har gjort det. Alt under 20% må varmast rimelig kraftig opp for å få det til å brenne.

For å drepe diskusjonen en gang for alle tok eg kjapp test:
4.5%: Umulig, sjølv ved kraftig oppvarming til alkoholens kokepunkt.
10%: Kort blaff av flamme, ingen vedvarande forbrenning.
20%: Samme.
30%: Litt lenger blaff, ingen vedvarande flamme. Umulig å tenne ved romtemperatur.
40%: Brenner jamt ved oppvarming til ~40°C, umulig å tenne ved romtemperatur.
50%: samme.
55%: mulig å tenne med litt oppvarming.
65%: Brenner fint ved romtemperatur.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Men vi fikk fyr på et bål med ei vinflaske. Hvis det var Vin i den da..
Jeg har ikke gjort egne forsøk med dette, men tradisjonelt er det vel ikke 60 som er den magiske prosenten, men 57,2%, eller 100 proof som de kalte det i gamle dager. Dette er prosenten hvor svartkrutt fortsatt brenner fint etter å ha blitt dyppet i sprit. (For ordens skyld: USA har forandret proof-skalaen til å bli 1 proof = 1/2%, 200 proof = 100%)
Helte martini på et bål en gang, og jeg fikk den berømte blaffen!
Det var vel omtrent 15 + i lufta..