Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 8077
Hei.

Jeg har akkurat bestilt et starter-kit for soppdyrking, og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å komme i gang med prosjektet. Planlegger å følge opp denne tråden med oppdateringer og bilder under prosessen, og tar gladelig i mot tips og triks fra andre som har erfaring med dette, siden dette blir første gangen for meg. Dere må også gjerne stille meg spørsmål, hvis det er noe dere lurer på angående dyrkningsprosessen.

Er litt bekymret for tollen, da, og hvis noen av dere har erfaring med dette så kom gjerne med innspill. Er ei sprøyte med sporer, substrat, dyrkebok og ti glass som kommer, så det kan sikkert se litt fishy ut for tollerne (hvis de åpner pakken min da). Skrev i kommentar-feltet på ordresiden at de måtte pakke den diskrét inn.

Planlegger å følge opp denne guiden, spesielt pga at man ikke trenger en trykkoker.
Gøy, skal bli interessant å følge tråden. Jeg tror sporer er lovlige å ta inn til Norge (?), lykke til iallefall.
Hei, er en venn av Lim jeg. Planlegger å ha selve dyrkinga her hos meg, grunnet sikkerhetsmessige årsaker.

Vil også følge opp tråden på samme måte som Lim, og hvis dere lurer på noe kan dere også spørre meg.

Ja, den burde gå gjennom tollen.. Håper i hvert fall det!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kan hende du får humbug for det, husk at jævlene er ute etter å ta alt og alle, uansett om det er lovlig eller ikke. IKKE godta forelegg.

Er det diskrét pakket inn er det heller mindre sjangse at du blir tatt.
Iogmed at politiet sikkert stikker den stygge snuta si innom rusmiddel siden her en gang iblant.. Fortell ikke her at du skal starte med soppdyrking i heimen din.. De rapper muligens ip-adressen og kommer kansje på besøk hos deg om noen måneder.. Anyway, Lykke til med dyrkinga.. Ser fram til rapport
si ifra om kiten går igjennom tollen, om dere velger å ikke følge opp videre med tråden.

nFF-crew/administrasjonen har vel ikke akkuratt som noen vane å spre om seg med ip adresser så dere er nok på den sikkre siden her inne uansett. :)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MysterialPhysco
Iogmed at politiet sikkert stikker den stygge snuta si innom rusmiddel siden her en gang iblant.. Fortell ikke her at du skal starte med soppdyrking i heimen din.. De rapper muligens ip-adressen og kommer kansje på besøk hos deg om noen måneder.. Anyway, Lykke til med dyrkinga.. Ser fram til rapport
Vis hele sitatet...

Man kan jo aldri være for forsiktig, men, det at ISP'en slenger ut hjemmeadresse og hele pakka pga en mistanke om soppdyrking tviler jeg på.
Det er større sjangse for at de finner det i tollen og sender et brev, evt kommer de på besøk, alt ettersom hvor bitchy de føler seg...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tror ikke det blir et problem, MysterialPhysco. Er veldig vagt å ta noen for noe slit, og så er det jo ikke akkurat snakk om et halvkilo amfetamin heller. Men hva vet jeg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lim
Trådstarter
Nille fikk e-post fra Smart Botanics idag.

From: Amazing Nature / Smart Botanics <Henk@amazing-nature.com>
Date: Apr 27, 2006 1:15 PM
Subject: Thanks!
To: *


Hi!

Thanks for ordering. This is to let you know that we are proceeding
your order now.

We are now trying to get permission from Visa, Mastercard or American
Express to charge your card. If we don't get this permission your
order will not be proceeded. In this case you won't be notified. Just
try again.

We will send you an email that will confirm the shipping of your
order. Thanks for ordering!

Best regards,



Henk van Velthooven
Amazing Nature / Smart Botanics
Vis hele sitatet...
Nå er jeg spent på hvordan det går i tollen.
Poster mer når (hvis) vi mottar pakken. Får håpe det ikke er så altfor lenge til.
Gi beskjed når du/dere vet om den kommer fram eller ikke da, kan vell bli en interessant tråd og følge med =)
Veldig viktig å behandle sporer/ferdig substratblanding med største mulige forsiktighet.
Når jeg lagde dette for mange år siden måtte jeg kaste ca halvparten av glassene med "sopp-fluff" pga forurensning av andre sopper (giftig) og/eller bakterier. Man kan prøve å redde "sopp-fluffet" ved å kutte vekk den infiserte delen, men sjansen er liten da røttene går laaaangt igjennom midten av substratkaken.

Mange muggsopper lager ekle gifter som kan feste seg i din fine psilocybus cubensis og lage ekle effekter du ikke vil ha i en psilocybinrus.

Når "fluffings" (du skjønner hva jeg mener)-delen først var vel i havn og vi flyttet over substratkakene til terrariumet med tilkoblet luftfukter var det vanskeligste gjort. Derifra og inn var det bare å styre lys-syklusen med en 220v-døgnklokke (ClaesOhlson)

Lykke til og happy tripping!
Lim
Trådstarter
Sitat av sonixx
Gi beskjed når du/dere vet om den kommer fram eller ikke da, kan vell bli en interessant tråd og følge med =)
Vis hele sitatet...
Selvsagt gir jeg beskjed om den ikke kommer gjennom.

Odne: Vi skal bruke gummihansker og mest mulig sterile omgivelser når vi behandler substratet og sporene.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at cubensis-sporer er lovlig i norge, og kan henvise til kilde?
Sist endret av Lim; 28. april 2006 kl. 15:06.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sporer er lovlig, de inneholder ikke noe virkestoff og kan derfor ikke tas som narkotika.
Når du regner med og få sproene i posten lim?
Lim
Trådstarter
Sitat av Tias
Sporer er lovlig, de inneholder ikke noe virkestoff og kan derfor ikke tas som narkotika.
Vis hele sitatet...
Takk. Men jeg har fortsatt på meg at tollerne vil rynke litt på nesa om de åpner pakken min.

Sitat av sonixx
Når du regner med og få sproene i posten lim?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt. Håper vi får dem i løpet av denne uka. Kontoen min er trekt, og vi har fått en bekreftelses-e-post. Så alt har tydeligvis gått glatt til nå.
Inneholder ikke starter-kit mycelium, og regnes da som ulovlig? Alltid hørt at start-kit er stress i tollen.
Ble det sporer i postkassa?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Superglue:

Jeg ville ikke ha grodd noe sopp i det glasset, det skal være plass til en god det mycelium i lengden og bredden ikke så mye i dybden.
Se for deg en plastikk boks du får når du bestiller take-away på en china resturant.. Der har du størrelsen på en boks du mest sannynligvis ville fått et growkit i..
Ca/antagelses mål er: Lengde: 20cm + Bredde: 10cm og Dybde: 5cm..

Jeg hadde et kit med Mexican mushrooms for ganske nøyaktig 2 år siden..
Det sto at jeg ikke ville få mer sopp etter 2-3 høsting..
Jeg lot det stå fra mai - september og det kom fremdeles sopp.. Til slutt kastet jeg bare hele settet, fordi jeg var dritt lei av å gå å plukke dem, og at settet opptok et helt skap plass.
På slutten ble de utrolig store, sikkert en 10 cm i høyden, og et par sopper ble så store at de veide 14-16 gram pr. sopp.
Jeg har MANGE bilder fra settet. Fra begynelse til slutt.. Hvis noen er intr. kan jeg sikkert slenge dem ut en eller annen plass..
Do it Speq

magicmushrooms.org har en del fine ting til soppdyrking. Fant ut at jeg fikk sånn ca det jeg trengte for å ha en stor grow som jeg ikke trengte gjøre mer enn ca ingenting med etter det var satt for 1000kr.. Da med boks med luftfilter + medium + sporeprints + det du trenger egentlig..
Lurer på om jeg blir nødt til å investere i det snart
Drit i å ha det i glass og gjør som jeg gjorde, hadde det i casing

Fikk bra utbytte på første forsøk:

http://home.no/jebfx/sopp/flush1.jpg

*skrytebilde*
Sist endret av Jeb; 11. mai 2006 kl. 22:45.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Namm.. Kjempe bra på første forsøk da =)
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeb:

Hehe, det der slår mitt sett GALANT =) med tanke på at boksen min bare var ca. 20cm i lengden og 10 i bredden kan du jo selv se for deg..
Har du laget myceliumet selv? Det er jo en hel del større en det growkitet jeg fikk i posten.
Så ut som noen lekkre sopper mexican I asume?

Holdt på å le meg i hjel første gang jeg tok på silken av dem.. De blir jo helt grønn/blåe MED ENGANG også sprer det seg nedover stilken. Snodig farge..
Lagd alt selv utifra sporeprint Det er P.C India Orissa

Du kan følge tråden her for å se utviklingen:

http://www.norshroom.org/ubbthreads/...0&fpart=1&vc=1

Les igjennom å du lærer veldig mye

Edit by mod v/speq
Sist endret av spQ; 12. mai 2006 kl. 00:38.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Pheew! Det var en smule lang growlog, ble litt sliten i øynene av farge-valget på norshroom forumet, men interesant lesning tho'.
Men jeg har ett par sprøsmål til deg:

1. Hvor lang tid brukte du på prosjektet?

2. Startet kitet å produsere sopp igjen etter første høsting? I såfall hvor mange ganger?

3. Du sier at det er P.C India Orissa, har de et annet navn også?? For de ser helt identisk like ut som de soppene jeg grodde. (Nå husker jeg ikke det latinske navnet, men de som jeg fant på erowid og som kan ligne mest på de jeg dyrket er Psilocybe subcubensis/Psilocybe subcubenis 2 )

4. På bildet ser jeg at mange av hattene har blitt store, fine og åpnet seg skikkelig, da jeg hadde growkit sto det i "bruksanvisningen" at soppene IKKE skulle vokse fullt ut pga. Når hattene åpnet seg spredde de sporer og sporene kunne ødelegge myceliumet og det ville resuletere i at soppen ikke vokste opp på ny?? Har du noen erfaring med det?

5. Hvor lang tid tok det fra soppene begynte å komme opp til de var utvokst? Vokste de gjevnt eller var det enkelte steder de vokste treigere enn andre?

6. Og til slutt, hvor mye sopp fikk du ut av det settet?

____________________________________________________________ ______________

Jeg mener å huske at jeg bestilte growkit til Mexicana(husker ikke psilo-navnet), det var fra 2 norske karer som drev å hentet fersk sopp på svinesund annen hver uke, rett forran nesen på tollerene.
Jeg bestilte kit, og de fikk utrolig nok sendt det samme dag jeg bestilte, MEN dagen etter på kom onkel blå på døren dems. Men da hadde de selv gått til media og fortalt hva de gjorde og sto frem med fullt navn og bilde for å håne den norske lovgivningen, som i og for seg var greit nok det,.. Men jeg tror ikke de tenkte så langvarig butikk der nei.. Uansett:
De hadde 2 forskjellige growkit jeg kunne bestille, der de reklamerte med mexicana og en annen sopp-art. Jeg bestilte "mexicana" og ble garantert 500g fersk sopp eller noe, selv om jeg fikk mye mer en det da..
Tok meg en uke fra jeg begynte å jobbe med settet til det begynte å skje ting nedi der..
Først etter 11-12 dager begynte soppen å komme, men da de først var i gang vokste soppene seg maksimalt store på bare 3-4 dager. I begynnelsen ser det faktisk ut som som "kuker/pikker" som kommer krypende opp fra "gugget".

Det var utrolig gøyt å drive på med det, men etter 3-4 måneder var jeg lei og noe som resulterte i at jeg nok sannsynligvis aldri kommer til å spise sopp igjen..
De fungerte de første gangene, men etter 4 gang jeg skulle spise de ble jeg bare rar i hodet og kroppen og fikk ingen halliser.
Itillegg fikk jeg alltid jævla vondt i magen, der siste den gangen tok kaka!
Jeg lå å spydde hvert 10'ende minutt fra klokken 23:30 - 06:30. Det var noe av det jævligste jeg har vært med på.. Jeg hadde ingen halliser men var bare rar i hodet, og ville bare at det skulle gå vekk..
Nå skal det nevnes at jeg alltid har likt å eksprimentere med LSD/Mushies, der jeg ikke har tall på hvor mange syretripper jeg har spist..Da jeg var 18 år gjorde jeg et lite forsøk bare for å teste hvordan det var å gå på drønn mandag-fredag. Type,: Kondomer (se erowid) Det var kanskje ikke det lureste jeg har gjort. Fikk en knall start på 3 tripper og slik forsatte det til fredagen.. Når du går så lenge som det, merker du ikke lenger at det har noe funksjon.. Man glemmer at man er ruset før du PLUTTSELIG bare ser noe helt banalt.. Det rareste var å legge seg for å sove for så å våkne helt på drønn, og skjønte ikke en dritt.. Skal nevnes at når fredagen kom, var jeg passe sliten.

Nå ble det offtopic her.. Men jeg skal få lagt ut bilder av mine sopp, så kan de sammenlignes.

Edit: Nå legger jeg ut noen få bilder der det skal gå ann å se utviklingen.. Jeg har over 100 bilder, så jeg plukker bare ut noen og poster dem her..
Sist endret av spQ; 12. mai 2006 kl. 11:31.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
På de tidligere bildene ser dere utviklingen fra å være veldig småe til å bli litt større.. Kan ikke måle seg med Jeb sine sopp, men som dere vil se her så utvikler soppen seg hele tiden og blir større og større.
Med mitt sett må jeg bare si at det tok en stund før jeg fikk den størrelsen jeg ville ha.
Som sagt er dette bare 10 bilder av over 100. Her er i hvertfall noen av dem, tok vel nesten bilder hver eller annen hver dag.
De 2 siste soppene jeg plukket var over 16 cm lang. Har desverre ikke bilde av den..

EDIT: BARE FOR Å FÅ SAGT DET: HVIS ONKEL BLÅ ER INNPÅ Å LUSKER, SÅ ER DISSE BILDENE TATT FOR 2 ÅR SIDEN, SÅ OM DERE KOMMER PÅ BESØK SÅ FÅR DERE DESVERRE INGEN "NAPP" HOS MEG LENGRE. JEG GAV OPP Å HA NOEN TING MED SLIKT Å GJØRE SIST GANG DERE VAR PÅ "BESØK"
Sist endret av spQ; 12. mai 2006 kl. 15:21.
Har vell gått en stund siden du skulle ha fått grow kit'et nå? :S
Sitat av speq
Pheew! Det var en smule lang growlog, ble litt sliten i øynene av farge-valget på norshroom forumet, men interesant lesning tho'.
Men jeg har ett par sprøsmål til deg:

1. Hvor lang tid brukte du på prosjektet?
Vis hele sitatet...
18/11-09/12 Dette var tiden alt popcornet brukte å kolonisere seg!

09/12-27/12 Dette var tiden som gikk fra jeg puttet det i casing til jeg høstet det..

Er så lat og gadd ikke telle dagene, så dro ut datoene fra growlogn min :P
Sitat av speq
2. Startet kitet å produsere sopp igjen etter første høsting? I såfall hvor mange ganger?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjorde det.. Men 2. flush var jeg ikke så nøye på, så høstet bare de soppene som var igjen og kastet alt..
Sitat av speq
3. Du sier at det er P.C India Orissa, har de et annet navn også?? For de ser helt identisk like ut som de soppene jeg grodde. (Nå husker jeg ikke det latinske navnet, men de som jeg fant på erowid og som kan ligne mest på de jeg dyrket er Psilocybe subcubensis/Psilocybe subcubenis 2 )
Vis hele sitatet...
Dette er Psilocybe Cubensis Orissa India. Den typen du hadde var nok Psilocybe Cubensis Mexicana
Sitat av speq
4. På bildet ser jeg at mange av hattene har blitt store, fine og åpnet seg skikkelig, da jeg hadde growkit sto det i "bruksanvisningen" at soppene IKKE skulle vokse fullt ut pga. Når hattene åpnet seg spredde de sporer og sporene kunne ødelegge myceliumet og det ville resuletere i at soppen ikke vokste opp på ny?? Har du noen erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikkert her, men jeg har lært at man skal høste når de første hattene har åpnet seg..
Sitat av speq
5. Hvor lang tid tok det fra soppene begynte å komme opp til de var utvokst? Vokste de gjevnt eller var det enkelte steder de vokste treigere enn andre?
Vis hele sitatet...
Se over. De vokste ganske tett, du kan se growlogn
Sitat av speq
6. Og til slutt, hvor mye sopp fikk du ut av det settet?
Vis hele sitatet...
Gadd ikke veie opp siden jeg og 3 kompiser spiste en del ferskt første dag jeg høstet Men ble vel en 20-25g tørket potent sopp! 2g av den var heavy
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Vil bare legge til en liten ting:
Når jeg var i Amsterdam solgte de Mexicana i 15 stk og 30 stk pakkninger.
Dette var den sommeren jeg hadde kit'et og var da oppmerksom på hvordan soppen så ut.
Jeg la også der merke til at hattene til soppen ikke var åpnet seg skikkelig.
De var mer kule formet, slik som det nest siste bildet der jeg holder soppen opp mot et bilde. De så nesten ut som noen klubber..
Dette var jo Mexican så det kan jo være forskjell på måten Mexican skal høstes i forrhold til P.C India Orissa.
I don know!
Tollen stopper nesten alt som koster over 1000kroner tror jeg..
jeg har blitt kallt inn til sånnt før. Tolleren åpner alt og spør hva det er... litt morro om han spør deg hva det er.... hva skal du svare?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Alt over 200 kr er det, de stopper det, og krever kvittering, og setter på en koselig avgift, for man kan jo for guds skyld ikke la folk handle ting i utlandet ustraffet :P
Lim
Trådstarter
Pakken har entret landet. Jeg må bare sende en mail hvor jeg godkjenner fortolling av pakken. Regner med jeg gjør det i natt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ti plastbokser, ei sporesprøyte, vekstsubstrat og en hendig liten manual - alt fortollet og mottatt, etter mye venting.

Prosjektet blir vel å starte på sensommeren eller høsten, ville bare gi ei lita oppdatering.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som vet om det selges vermikulitt på plantebutikker rundtomkring eller må det bestilles på nett. Hvordan selges vermikulitt? i 50kg sekker, 1kg sekker?
Vermikulitt er det soppene gror i hvis noen lurer.
Vermikulitt fås kjøpt hos LOG på Økern, men da må du ha organisasjonsnummer. Alternativt har man Lier Frukt, som ligger, ja du gjettet riktig, i Lier.

Vermikulitt er et substrat som myceliumet kan vokse i ja, men det trenger næring. Vermiculitt er kun et steinpreparat som gjennom spesiell behandling har blitt luftig og veier omtrent ingenting. Økologisk brun ris, med skall, som males opp til rismel, er en fin ting.

Og, jeg glemte, vermiculitt selges også i diverse dyrebutikker. Brukes i terrarier til diverse insekter og annet. Men prisen per liter der er temmelig stiv.
Takk. Stikker opp på dyrebutikken å sjekker.
Jeg kjøpte 5 liter vermikulitt for rundt 100 spenn på en dyrebutikk i sentrum. Grei pris det...
Kanskje en ide og ikke bestille til adressen hvor det skal dyrkes. Tollerne skjønner nok hva faenskap de er nødt til å slippe gjennom. Og går det faenskap i de igjen er det kanskje lite lurt og ha en "hage" full av, etter hvert, ulovlig virkestoff...

For mitt vedkommende blir det aldri aktuelt å bestille noe tvilsomme greier med mitt eget visakort, samma hvor lovlig det måtte være.. frykter det finnes svartebøker på flere steder, og i flere varianter og former enn vi aner, og den dagen det blir ulovlig (som regel bare snakk om tid) så er navnet allerede skribla ned et sted..

gud hjelpe meg den dagen forsikrings selskap får innsyn i legejournaler og andre beskytta dokumenter.. ikke en kjeft her på forumet som får tegna noe i nærheten av en livsforsikring..


bare noen tanker..
Sitat av Dodecha
Det kan hende du får humbug for det, husk at jævlene er ute etter å ta alt og alle, uansett om det er lovlig eller ikke. IKKE godta forelegg.

Er det diskrét pakket inn er det heller mindre sjangse at du blir tatt.
Vis hele sitatet...
De er bare ute etter det som er ulovlig. Hvis du lurer på hva som er ulovlig av narkotiske stoffer, kan jeg gjøre det enkelt for deg og si; det som gir rus eller kan dyrkes til å gi rus.

Lovverket er ikke laget slik at det finnes smutthull for narkotiske stoffer. Kanskje synd for deg, men bra samfunnet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Helt feil, Kaunda. Det er masse stoffer, både narkotiske, stimulerende og psykedeliske, som er helt og holden lovlig i Norge. Sjekk narkotikalisten, legemiddellisten og dopinglisten hvis du lurer på hva som er ulovlig!

Og påstanden "synd for deg, men bra for samfunnet" har jeg enda til gode å se dokumentasjon på at er valid. Synd for deg, - kanskje, bra for samfunnet? Hmm.
Ble det ikke nettopp gjort no forandringer nå nylig? Som greier alt som gir rus under en kam, en slags paraply paragraf?

Var noe som slo meg idet jeg leste Kaunda's post.. men det kan være et mareritt jeg har hatt også..
Sitat av Tias
Helt feil, Kaunda. Det er masse stoffer, både narkotiske, stimulerende og psykedeliske, som er helt og holden lovlig i Norge. Sjekk narkotikalisten, legemiddellisten og dopinglisten hvis du lurer på hva som er ulovlig!

Og påstanden "synd for deg, men bra for samfunnet" har jeg enda til gode å se dokumentasjon på at er valid. Synd for deg, - kanskje, bra for samfunnet? Hmm.
Vis hele sitatet...
Gi meg et eksempel på en ting som du mener er lovlig, så skal jeg dokumentere for deg at det er ulovlig.
salvia f.ex.?
Datura, Rød Fluesopp, Adrenochrome, Koffein, Sjokolade, Formfett, Lystgass etc.

Edit: Salvia er reseptbelagt tror jeg.
Sist endret av Slaktern; 1. august 2007 kl. 17:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den eneste loven som 'drar mye under en kam' er legemiddelloven:

§ 1. Definisjon av legemiddel
Med legemidler forstås stoffer, droger eller preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.1 1

Jf. lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v. og om endringer i visse andre lover som følge av EØS-avtalen § 2 første ledd og forskrift 22. desember 1999 nr. 1559 om legemidler § 2-1 første ledd.
Vis hele sitatet...
"Påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr" er synderen her, teknisk sett så endrer vann din fysiologiske egenskap.

Narkotikaloven er mye klarere:
Fastsatt i medhold av § 3 i forskrifter av 30. juni 1978 nr. 8 om narkotika mv. Narkotikalisten gjelder som en del av forskriftene.

Som narkotika regnes etter forskriftenes § 2:
1. De stoffer og droger som er oppført i listen.
2. Salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.
3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.
Vis hele sitatet...
Narkotikalisten

Ja, de drar med mye med paragraf 2, men det er fremdeles mye som ikke omfattes av narkotikaloven.

Kaunda: Jeg må nærmest vennlig be deg slutte å komme med bastante påstander uten kilder til å backe opp påstandene dine.
Sist endret av Dodecha; 1. august 2007 kl. 18:03.
Sitat av Slaktern
Datura, Rød Fluesopp, Adrenochrome, Koffein, Sjokolade, Formfett, Lystgass etc.

Edit: Salvia er reseptbelagt tror jeg.
Vis hele sitatet...

Datura og Salvia er reseptpliktig legemiddel jf. 1999-12-27 nr 1565: Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten). Ulovlig bruk rammes av legemiddelloven.


Rød fluesopp er rett og slett gift. Produksjon og oppbevaring rammes av strl. § 361.

Koffein, sjokolade, formfett (Dinitrogenoksid/lystgass), blir for dumt å kommentere. Jeg oppnår vel rus av å lukte på tarmgass under dyna også...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det der var en lov jeg må innrømme jeg ikke har lest over før nå, men igjen:

§ 361. Med Bøder straffes den, som overtræder de her i Riget givne Forskrifter angaaende Tilvirkning, Forhandling eller Opbevaring af Lægemidler eller Gift eller andre sundhedsfarlige Stoffe.
Vis hele sitatet...
..som overtreder forskrifter angående tilvirkning, forhandling og oppbevaring..
Om jeg tolker dette riktig, og det er det mest logiske i mine øyne, betyr dette at forskjellige giftstoffer etc. har egne forskrifter (regner nesten med her at de snakker om 'material safety data sheets', såkallt MSDS,et eksempel)

Jeg ser egentlig ikke noe annen måte å tolke loven på ettersom et helt vanlig hus i Norge har flere liter gift i seg (white spirit, tynnere, superlim etc..)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kaunda: En urt som ikke er klassifisert som legemiddel, men som allikevel kan inneholde psykoaktiv substanser, er ikke ulovlig før det utvinnes et preperat av den. Jeg kan lovlig ha opiumsvalmuer (inneholder og kan utvinne opium, et forstoff til heroin), morning glory (inneholder LSA, et forstoff til LSD), datura, fluesopp, flere former for meskalinholdig kaktus samt urtene som brukes til å lage ayahuasca (n,n-DMT, 5-MeO-DMT).

Alle psykoaktive stoffer er gifter i en eller annen grad. Forskjellen er hvor giftig de er i forhold til rusvirkning. Eksemeplevis er metanol svært giftig i forhold til rusvirkningen, og kan lett føre til dødsfall eller skader, mens metanol er mindre giftig i forhold til rusvirkningen, og har dermed høyere terskel for å drepe / skade deg. Rød fluesopp har også svært høy terskel for å skade deg, og jeg er temmelig sikker på at du ikke lever noe særlig mindre sundt hvis du foretrekker å bruke rød fluesopp fremfor alkohol som rekreasjonelt rusmiddel.

Du, Kaunda, inneholder flere psykoaktive stoffer, blant annet GHB, n,n-DMT, seretonin og anandamide, men jeg blir neppe arrestert for å ha deg på besøk med mindre jeg har tørket, pulverisert og puttet deg i kapsler (tho, selv da kan man anta at de antakeligvis ville sikte meg for kanibalisme fremfor brudd på narkotikalovgivningen).
Sist endret av Tias; 1. august 2007 kl. 22:54.
Planter og vekster behandles ikke som stoffer eller gifter, som Tias sier. Det er egne regler for slikt. Det er ingen som straffes for oppbevaring av Amanita, Datura, Belladonna osv. Har heller ikke sett Tabernanthe iboga eller ibogain nevnt noe sted i norsk lovverk.

Tror til og med du kunne utvunnet ibotensyre, muskimol, atropin og scopolamin uten å få noe pes for det. Det holder ikke å bare si at det er psykoaktive eller giftige stoffer, de må ha spesifikke regler for akkurat det stoffet eller en nær kjemisk slektning av stoffet.

Gifter av forskjellige sorter markedsføres jo hele tiden, under kapitalismens varme vinge. Rottegift for eksempel. Og skal man være kverulant på det, så er alle stoffer gifter i høy nok dosering. Og ikke bare de åpenlyst psykoaktive, men faktisk absolutt alle.

Så vidt jeg vet (er ikke sikker) så er psilocybene de eneste vekstene som det er straffbart å sanke i norsk natur.

I tillegg er det en rekke forholdsvis ukjente psykoaktive stoffer, både syntetiske og organiske, som ikke er nære slektninger av dagens kjente rusmidler, men som helt klart er psykoaktive.

Lista fortsetter inn i evigheten om man bare gidder å undersøke. Lovverket er heldigvis bygget opp slik at man trenger en eller annen grunn for å forby et stoff. Man må kunne vise til farer forbundet med stoffet, som psykiske og fysiske skadevirkninger, fare for missbruk etc. Eller rett og slett det at det er i nært slektskap med noe som allerede er kontrollert. Det er altså ikke tilstrekkelig å bare vise til at stoffet er psykoaktivt.

Det er et praktisk talt uendelig antall psykoaktive stoffer på denne planeten. Noen er kontrollerte, mange er ukjente, noen er fortsatt på forskningsstadie, og noen er adoptert og godtatt som en del av vår og andres kultur.

Vi lever heldigvis i et land som har et grunnlag av vitenskap i politikken sin, og som ikke har alt for mange religiøse fanatikere i høye maktposisjoner..
Sist endret av mentalmelt; 2. august 2007 kl. 02:14.
Oi, er det lovlig å oppbevare meskalinholdige kaktuser i Norge? Er det lovlig å kjøpe disse kaktusene voksne?